Talvikengät

  • Viestiketjun aloittaja uppis
  • Ensimmäinen viesti
kiiks
tänäänpä kävin lääkärissä lapsosen kanssa (reilu 1v.) ja kuomat oli jalassa. Lääkäri totesi, että nuo ne ovat kyllä ainoat sopivat talvikengät tässä Suomen ilmastossa. Olisi varmaan kommentoinut myös jalan tukemisesta, jos siihen aihetta olisi ollut. Taidanpa siis minäkin ostaa toiset Kuomat, kun nuo pieniksi jäävät - hyviltä ovat nämä ensimmäiset tuntuneet ja tiedän muistakin lapsista että varpaat ovat lämpimänä ja kuivana pysyneet.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.10.2005 klo 22:26 jaakko kirjoitti:
Joo-o... ja käyvät myös päiväkodin joulujuhlaan ja isomummin 80-vuotispäiville -olen huomannut! :'( :ashamed:
No niin käy! Varsinkin noi kukka-kuosilliset kukkamekon kanssa. Mitä sitä nyt juhlaa varten eri kenkiä ostaa.

Vai onko teillä niin paljon rahaa, että joka juhlaan jokainen perheen jäsen saa uudet kengät ja vaatekerran?

Periaatteessa olen siis sitä mieltä, että Kuomat ei ole parhaat mahdolliset, mutta hinta se on tässäkin, mikä ratkaisee. En minä maksa yhden talven kengistä 300-400 markkaa (musta tuntuu, että jos puoletkaan ihmisistä muuttais nuo hinnat markkahinnoiksi, niin realiteetit iskis useimmilla vastaan)...
 
jaakko
Meillä on kyllä ollut varaa ostaa viidenkympin gore-texit molemmille pojille. Lisäksi heillä on kaupunkikengät, juhlakengät... Tosi pienituloisia olemme, mutta "köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa"!

 
Minä ostin pojalle Anttilasta viking goret 59,90 ja sitte Pionin nahkanilkkurit Haloselta 29,90,viime vuoden malli sen takia puoleen hintaan. Mun mielestä halvalla sain molemmat! Yksillä kengillä me ei kyllä pärjätä,pitää kenkiäkin välillä vaihdella. Voi olla että Kuomat vielä talvella hankitaan.
 
Estu82
Pojalle 1v6kk Viking Gore-Tex ilmatteeks :D Vasta kotona huomattiin kauppalapusta, ettei kassatyttö ollut ottanut hintaa ollenkaan. Prismasta ostettiin ja 59,90? ja koko 24. Yleensäkin ostetaan pojalle esim. Eccoa tms laadukkaita kenkiä, koska tuon ikäiselle ei kannata huonoa ostaa, kun jalka muuttuu ja kasvaa koko ajan.

 
vieras2
Ostettiin 1v3kk tytölle nahkaiset talvikengät eli Pionin Moomin jalkineet, tekijä on Veljekset Jyrkiäinen Oy Kankaanpää, hinta oli n. 40 ?. Ko. mallista löytyy hyvin myös pieniä kokoja.

Kengät on helppo pukea pienenkin tepsuttajan jalkaan, koska niissä on edessä nauhat ja sivussa vetoketju. Tukevat lisäksi hyvin nilkkaa.
 
Meillä on tällä hetkellä molemmilla lapsilla viking coret ja nyt näin alkutalveks ollaan otettu viimetalviset pionit jotka mahtuu jalkaan ilman villasukkia.
Meillä menee rahallisesti hyvin ja vielä paremmin menee mitä enemmän mies tekee töitä. En halua lapsilleni huonoja kenkiä ja kun muistelee viime talvena miten älyttömästi lapset pihalla leikki niin haluan että heillä on kunnon kengät jotka ei estä millaan tavoin heidän leikkejään, siis ei tule kylmä eikä mikään ole märkänä.
 
Hopo harmaana
Jälleem kerran kehun kotimaisia tepsut-kenkiä.Ovat olleet meidän lapsille ehdottomsti parhaat.kahdella on ollut ns.korkea jalkapöytä ja esim.Elefanttenit eivät ole sopineet ollenkaan.
Myös monet fysioterapeutit ovat kehuneet Tepsun kenkiä,koska tukevat erittäin hyvin nilkkaa.

 
kenkäfriikki
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.10.2005 klo 19:58 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.10.2005 klo 22:26 jaakko kirjoitti:
Joo-o... ja käyvät myös päiväkodin joulujuhlaan ja isomummin 80-vuotispäiville -olen huomannut! :'( :ashamed:
No niin käy! Varsinkin noi kukka-kuosilliset kukkamekon kanssa. Mitä sitä nyt juhlaa varten eri kenkiä ostaa.

Vai onko teillä niin paljon rahaa, että joka juhlaan jokainen perheen jäsen saa uudet kengät ja vaatekerran?

Periaatteessa olen siis sitä mieltä, että Kuomat ei ole parhaat mahdolliset, mutta hinta se on tässäkin, mikä ratkaisee. En minä maksa yhden talven kengistä 300-400 markkaa (musta tuntuu, että jos puoletkaan ihmisistä muuttais nuo hinnat markkahinnoiksi, niin realiteetit iskis useimmilla vastaan)...
Kyse ei aina välttämättä ole rahasta, vaan siitä, mihin sen vähän rahan haluaa laittaa!

Juhlavaatteita voi ostaa alennusmyynneistä, tehdä itse, ostaa kirpparilta. Tytölle mekko, nätit sukkahousut ja hiukset nätisti. Pojalle kauluspaita ja siistit housut, sävyyn sopivat sukat ja vieläpä niin, ettei kuviokalsarit pilkota lahkeiden alta.
Asun kruunaa sievät juhlavat kengät, ne voi olla vaikka viime kesän sandaalit tai kävelykengät, jos sopivat jalkaan. Niitäkin löytyy käytettynä kirpparilta.

On ajanjaksoja jolloin ei ole varaa, mutta noin yleensä ottaen: KYLLÄ, ostan ja hankin lapselleni juhlia varten siistit sopivat sisäkengät! Talvikengissä hän ei ole joulujuhlissa eikä mummon 80-v. päivillä. Olkoot miten hienot kuomat tahansa naapurin kakaralla, miellä on niin aikuisilla kuin lapsillakin juhlaan sopivat kengät.

Kun lapsesi varttuu ja aloittaa koulun, kun pääsee ripiltä, huomaa eroja. Rippijuhlassa alban alta vilkkuu risat farkut ja lenkkarit "kun ei se suostu muita laittamaan". Tytöllä on hameen tai mekon asemasta roiskeläppä "kun ei se suostu muuta laittamaan".

Ei mullakaan poika 12 v suostunut laittamaan siskonsa rippijuhliin kauluspaitaa, suoria housuja ja nahkakenkiä. Hän halusi itse päättää mitä pukee. Ilmoitin, että saat toki päättää: minä annan vaihtoehdot ja niitä on tasan yksi: yllä kuvattu asukokonaisuus.
Perustelin: kyseessä on hänen siskonsa rippijuhla, se on tärkeä siskolle. Hän kunnioittaa siskoa juhlassa pukeutumalla asiaan kuuluvasti.

Hänen omassa rippijuhlassa pojalla oli jo kravaatti.

Parin vuoden päästä rippijuhlistaan hän itse ilmoitti että haluaa päättäjäisjuhliinsa PUVUN!
Ostin sen hänelle.
Puvulla on ollut käyttöä vaikka kuinka paljon tuon jälkeen.

Nyt lukiolaispojan vaatekaapista löytyy kauluspaitoja erilaisia, käyttää nitä koulussa farkkujen kanssa, kaapissa roikkuu myös kravaatteja erilaisia, käyttää niitä jos on vähän parempi tilaisuus, joskus hupimielessäkin. Esim. ostin hänelle kiiltävän vaaleanpunaisen satiinisen kravaatin =) :LOL: ja on hän sitä käyttänytkin!! (mutta ei koulussa)

Pukeutumisen säännöt ja niiden opettelu aloitetaan jo lapsena.

Juhlaan pukeudutaan kyseisen juhlan vaatimalla tavalla. Pottupellolle ja pihatöihin on omat vaatteet. Kouluun on omat vaatteet.
Kyllä, olen pienipalkkainen. Mutta huolehdin vaatteista, pesen ne ohjeiden mukaan, kuositan. Paljon niitä ei ole, mutta huolella pidettyjä
 
Sinulle KENKÄFRIIKKI.

Pidit erittäin hyvän puheen! En lukenut ketjua, mutta lukasin sinun tekstisi, ja se oli juuri niinkuin minäkin ajattelen! =) Hienoa, että vielä on olemassa ihmisiä jotka opettavat lapsilleen käytöstapoja ja pukeutumista. Tuntuu että vaatetuspuoli on usealla hakusessa, kuten myös kenkäpuoli missä tässä jutussa oli kyse.
Juhliin tullaan -jos sentään mekossa- , niin kuitenkin on kuomat jalassa, eli ei välitetä asukokonaisuudesta. Laitetaan "vaan jotkut" kengät jalkaan. Samoin ripille mentäessä nuori "ei suostu laittamaan", ei varmaan jos häntä ei valisteta asiassa.
Kaupoissa kulkee LAUANTAISINKIN haalari-kumpparilapsia, ja vanhemmilla on parasta päällä...jos on. Tai ehkä hekin näyttäytyvät tuulipuvussa? :eek: Kamalaa katsottavaa. Jotenkin ymmärrän keskellä viikkoa kun tullaan töistä ja käydään samalla kotimatkalla kaupassa, että lapsilla on ulkovaatteet. Mutta että viikonloppunakin?
 
kenkäfriikki
KIVA ETTEN OLE AINOA!! joka näin ajattelee, välillä tuntuu siltä. :\|

Jos on ihan TARKOITUS mennä sinne kauppakeskukseen, niin kyllä sitä tulee katsottua vähän mitä päällä on. Jos siellä käydään ohimennen tai piipahdetaan leikkipuiston jälkeen, silloin sitä näytetään siltä miltä näytetään. Ulkopuolinenhan ei tietenkään tiedä, mutta kun ITSE TIETÄÄ niin se riittää.

Itselleni ei paljon ole varaa, mutta nätisti kammattu ja siististi puettu lapsi kompensoi sen minun nukkavierun olemukseni.
:) =)
 
Kenkägiikki
Meillä ollaan kyllä sen verran siivosti, ettei kenkiä sisätiloissa käytetä (edellisiin puheenvuoroihin viitaten). Ei sen väliä mitkä pippalot, eihän sitä nyt anneta jalan hiota turhaan.

Kerran saatiin ulkona järjestettäviin kesähäihin "sopivat, siistit tanssikengät". Arvatkaas vaan tuliko rakot kantapäihin pikkutytölle! Kyllä ne lapsen jalkaan sopivat kengät on jotain muuta kuin korkkarisipsuttimia.

Talvikengistä: Luotan siihen, että kaupasta löytyy hyvät ja standardinläpäisseet kengät. Siinä ei ole logolla merkitystä, ainoastaan hinnalla ja siinä että ne sopii lapsen jalkaan. Jos jotkut kengät olisivat terveydelle vaaraksi, niin kyllä ne varmaan hyllyltä poistettaisiin :wave:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.10.2005 klo 15:51 Kenkägiikki kirjoitti:
Meillä ollaan kyllä sen verran siivosti, ettei kenkiä sisätiloissa käytetä (edellisiin puheenvuoroihin viitaten). Ei sen väliä mitkä pippalot, eihän sitä nyt anneta jalan hiota turhaan.

Kerran saatiin ulkona järjestettäviin kesähäihin "sopivat, siistit tanssikengät". Arvatkaas vaan tuliko rakot kantapäihin pikkutytölle! Kyllä ne lapsen jalkaan sopivat kengät on jotain muuta kuin korkkarisipsuttimia.

Talvikengistä: Luotan siihen, että kaupasta löytyy hyvät ja standardinläpäisseet kengät. Siinä ei ole logolla merkitystä, ainoastaan hinnalla ja siinä että ne sopii lapsen jalkaan. Jos jotkut kengät olisivat terveydelle vaaraksi, niin kyllä ne varmaan hyllyltä poistettaisiin :wave:
Kiitos vihdoin järjen sanoista! Näitä ajatuksia minäkin pyörittelin päässäni kun noita edellisiä vastauksia luin, mutta en saanut järkevän lauseen muotoon aseteltua! Just näin meilläkin toimitaan ja ajatellaan!

Siis, sisällä ei pidetä kenkiä oli juhla tai arki ja ulkojuhliin käy kunnon ulkokengät (varsinkin talvella, heh). Ja kengissäkin raha ratkaisee, ei hyvän tarvi olla kallista.
 
jaakko
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.10.2005 klo 15:51 Kenkägiikki kirjoitti:
Meillä ollaan kyllä sen verran siivosti, ettei kenkiä sisätiloissa käytetä (edellisiin puheenvuoroihin viitaten). Ei sen väliä mitkä pippalot, eihän sitä nyt anneta jalan hiota turhaan.

Kerran saatiin ulkona järjestettäviin kesähäihin "sopivat, siistit tanssikengät". Arvatkaas vaan tuliko rakot kantapäihin pikkutytölle! Kyllä ne lapsen jalkaan sopivat kengät on jotain muuta kuin korkkarisipsuttimia.

Talvikengistä: Luotan siihen, että kaupasta löytyy hyvät ja standardinläpäisseet kengät. Siinä ei ole logolla merkitystä, ainoastaan hinnalla ja siinä että ne sopii lapsen jalkaan. Jos jotkut kengät olisivat terveydelle vaaraksi, niin kyllä ne varmaan hyllyltä poistettaisiin :wave:
Etkös nyt hiukan kärjistä; kengät joista tulee rakot ovat terveydelle vaaraksi eli mitään kenkiä ei siis enää voitaisi epäterveellisinä myydä...
:snotty

Lapsiparat joilla ei ole kuin kaksi vaihtoehtoa: talvikengät tai ilman kenkiä!!! Niin ja tietenkin vanhemmatkin menevät sitten sukkasillaan ravintolaan vai???
 
Kenkägiikki
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.10.2005 klo 16:35 jaakko kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.10.2005 klo 15:51 Kenkägiikki kirjoitti:
Meillä ollaan kyllä sen verran siivosti, ettei kenkiä sisätiloissa käytetä (edellisiin puheenvuoroihin viitaten). Ei sen väliä mitkä pippalot, eihän sitä nyt anneta jalan hiota turhaan.

Kerran saatiin ulkona järjestettäviin kesähäihin "sopivat, siistit tanssikengät". Arvatkaas vaan tuliko rakot kantapäihin pikkutytölle! Kyllä ne lapsen jalkaan sopivat kengät on jotain muuta kuin korkkarisipsuttimia.

Talvikengistä: Luotan siihen, että kaupasta löytyy hyvät ja standardinläpäisseet kengät. Siinä ei ole logolla merkitystä, ainoastaan hinnalla ja siinä että ne sopii lapsen jalkaan. Jos jotkut kengät olisivat terveydelle vaaraksi, niin kyllä ne varmaan hyllyltä poistettaisiin :wave:
Etkös nyt hiukan kärjistä; kengät joista tulee rakot ovat terveydelle vaaraksi eli mitään kenkiä ei siis enää voitaisi epäterveellisinä myydä...
:snotty

Lapsiparat joilla ei ole kuin kaksi vaihtoehtoa: talvikengät tai ilman kenkiä!!! Niin ja tietenkin vanhemmatkin menevät sitten sukkasillaan ravintolaan vai???
Ohhoh kun joku taas parahti! :eek: Enhän mä sanonut että rakot ovat vaarallisia, höh! :\| Kengät on silloin huonosti valittu jos niistä tulee rakot. Selitinkö epäselvästi vai ymmärrätkö yleensäkin lukemasi huonosti?

Puutuin tuohon talvikenkäkeskusteluun: Jos kenkä olisi haitallinen lapsen jalalle ja pakottaisi sen virheasentoihin, se varmasti poistettaisiin markkinoilta.

Meidän lapsilla on kyllä kesäkengätkin sitten kesäksi :wave: Ravintoloissa käydään lasten kanssa talvikengissä talvella ja kesäkengissä kesällä. En itsekään ruokaillessani poista kenkiä, ei ole meilläpäin tapana sellainen ollenkaan.

Tanssimassa heidän ei tarvitse ravintolassa käydä, joten peruskengät riittää. Toivottavasti teilläkään ei lapset käy ravintoloissa tanssimassa, koska ne ne vasta ois lapsiparkoja ;)

En ymmärrä tätä hyökkäilyä. Aina olis tehtävä just niinkuin muut, eikä toisen tapaa sallita. Mä sallin sen, jos teillä ollaan sisäkengissä. Meillä ei. Sallisitko munkin olemassaolon etkä moittisi lapsiani "lapsiparoiksi" :wave: B)
 
Kavat
Meillä on Kavat. Semmoset nahkaset nilkkurit. kauanko muuten meni, et teidän lapset käveli ulkona? Sisällä jo juostaan, mut noilla uusilla kengillä ei tahdo kävellä, eli konttaa ulkona. Ikää 11kk ja pari kk kävellyt muuten.
 
jaakko
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.10.2005 klo 16:43 Kenkägiikki kirjoitti:
Tanssimassa heidän ei tarvitse ravintolassa käydä, joten peruskengät riittää. Toivottavasti teilläkään ei lapset käy ravintoloissa tanssimassa, koska ne ne vasta ois lapsiparkoja ;)

En ymmärrä tätä hyökkäilyä. Aina olis tehtävä just niinkuin muut, eikä toisen tapaa sallita. Mä sallin sen, jos teillä ollaan sisäkengissä. Meillä ei. Sallisitko munkin olemassaolon etkä moittisi lapsiani "lapsiparoiksi" :wave: B)
Ensinnäkin, ymmärrän lukemani oikein hyvin, ajtustenlukija en kuitenkaan ole!
Meillä lapset käyvät ravintolassa esim. joulujuhlissa, merkkipäivillä ja lastenkonserteissa ja heillä on AINA tilaisuuteen sopivat kengät. Ilokseni olen aivan viime vuosina huomannut että lasten asiallinen pukeutuminen on huomattavasti yleistynyt em. tilaisuuksissa.

Etkös koe omaa asennettasi hieman hyökkääväksi? :ashamed:
 
tuotanoin
Aloitetaanpa riidan käsittely sanasta RAVINTOLA. Ilmeisesti joku ymmärtää täällä nyt sanan ravintola jonain tanssipaikkana, juomamestana tai vastaavaa.
Minä ymmärrän ravintolan myös RUOKAPAIKKANA. Ja sinne ei tosiaan mennä ruokailemaan hienoa ruokaa saappaissa!!

Kiitos.
 
tuotanoin
Niin, ja kysyn, te joillla lapselle samat kengät juhlaan ja arkeen, niin menettekö itse esim. joulujuhliin samoissa kengissä joissa kävelette tuolla ulkona työmatkanne loskassa?! :eek: Jos kyllä, niin ymmärrän miksi lapsenne ovat haalareissa, mutta jos vastaat ei, niin ihmettelen eikö lasta arvosteta vai miksi lapsi ei saa olla asianmukaiset vaatteet jos aikuisellaon? Onko lapsi alemmassa asemassa, vai meneekö rahat ensin omaan vaatetukseen ja sit vasta lapsille.. jos jotain jää?? :eek: :eek: :eek:
 
Kenkägiikki
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.10.2005 klo 19:08 tuotanoin kirjoitti:
Niin, ja kysyn, te joillla lapselle samat kengät juhlaan ja arkeen, niin menettekö itse esim. joulujuhliin samoissa kengissä joissa kävelette tuolla ulkona työmatkanne loskassa?! :eek: Jos kyllä, niin ymmärrän miksi lapsenne ovat haalareissa, mutta jos vastaat ei, niin ihmettelen eikö lasta arvosteta vai miksi lapsi ei saa olla asianmukaiset vaatteet jos aikuisellaon? Onko lapsi alemmassa asemassa, vai meneekö rahat ensin omaan vaatetukseen ja sit vasta lapsille.. jos jotain jää?? :eek: :eek: :eek:
Aiempaan ravintolakysymykseen: lue viestini uudelleen niin näet sen oikeassa kontekstissaan. Tuo "jaakon" lainaus oli vain osa tekstiäni. Käyn syömässä ravintolassa. Kiitos kysymästä.

Joulujuhlista: Menen joulujuhliin samoissa kengissä, joissa käyn töissä ym. Minulla ei ole sellaisia kenkiä, joita tarvisi nolostella. Olen ostanut oikein monikäyttöiset nahkasaappaat talvikäyttöön itselleni. Lapsellani on myös asianmukaiset kengät. :wave:

Jaakolle: En katso olevani tyly. En arvostele toisten tekemisiä, ainoastaan perustelen omiani. Toiset täällä vain ei malta olla käyttämättä sanontoja "voi sun lapsiparkojasi" ym. En sitä ymmärrä. Senkin kerroin miksi. Minulla on avoin keskustelutyyli, ei hyökkäävä. Jotka näitä viestejä lukevat huomaavat sen melko pian ja erottavat ilkeät kommentit rakentavista.

Lopuksi: Eiköhän tuota vaatevalikoimaa ole juuri sen vuoksi kaupoissa, että sitä hyödyntäisimme laajasti - kukin oman makunsa mukaan. Ei teilata toisten makua. Jos jotakuta haittaa vuorellisissa kengissä olevat lapset niin se ottakoot iloa siitä ajatuksesta, että omat lapset näyttäytyvät paremmassa valossa. Enpä usko kyllä että moni teidän lisäksenne ajattelee noin suppeasti, mutta riemuitkaa siitä silti hiljaa itseksenne - syyllistämättä.
 
jaakko
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.10.2005 klo 20:48 Kenkägiikki kirjoitti:
Jaakolle: En katso olevani tyly. En arvostele toisten tekemisiä, ainoastaan perustelen omiani. Toiset täällä vain ei malta olla käyttämättä sanontoja "voi sun lapsiparkojasi" ym. En sitä ymmärrä. Senkin kerroin miksi. Minulla on avoin keskustelutyyli, ei hyökkäävä. Jotka näitä viestejä lukevat huomaavat sen melko pian ja erottavat ilkeät kommentit rakentavista.
Voit muuten ihan tarkistaa että en ole puhunut "sun lapsiparoistasi" . Vaan mahtoiko se koira älähtää johon kalikka kalahtaa... Ihan vain yleisesti minua harmittaa lasten puolesta jos omistavat vain yhdet jalkineet.
 

Yhteistyössä