Talven 2011-2012 aikana lapsettomuushoidoista plussanneet

Tukivyöstä Mulla on kanssa Anitan tukivyö, olen pitänyt sitä lähionnä lenkillä tms. Ei se varsinaisesti poista selkäkipua, mutta tukee jonkin verran. Neuvolasta saatu vyö oli tosi hankala pitää, sen joutui virittämään joka kerta uudelleen vessassa käynnin jälkeen ja siellä vessassahan saa käydä usein. Tukivyön hinnalla saa jo fysioterapiakäynnin ja jumppaohjeet kotiin, minun kokemuksen perusteella siitä tuli ainakin eniten vastinetta rahoille.

Peppi ihania ultrakuulumisia sinulla! Kyllä se vauva sielä ehtii pyörimään moneen kertaan, joskus 30 + viikoilla vasta sitten asettuu aloilleen.

ON: täällä on supistellut viikonlopusta alkaen ja sf-mitta on taittunut laskuun vauvan laskeutumisen merkikisi. Soittelin eilen suppareiden takia synnärille ja kehoittivat sinne näytillekin, kun alavatsaa särki jatkuvasti tuntikaupalla. Kohdunsuu oli pehmeä mutta kiinni ja alavatsakivut johtuivat onneksi vain jo kovin alhaalla olevasta päästä. Käyrällekin supistuksia piirtyi jatkuvasti. Olen nyt huilannut, mutta etenkin iltaisin supistukset on aika napakoita siitä huolimatta. Saas nähdä kauanko meillä viihdytään mahassa, toivottavasti ainakin viikko vielä :whistle: Sanoivat kyllä, että jos synnytys käynnistyy, niin saa tulla, mutta onhan toinen vielä niin pieni! Vähän kyllä jännittää.... Tietysti nyt kun huilaan niin odottelen sitten tätä neitiä vielä syyskuussakin :LOL: No, sairaalakassi on nyt pakattu !

Haaveilija ja pallero 36+0

Haaveilija no sinullapa on jännä, mutta toivotavasti pyysy vielä vähän aika sisällä vaikka kyllähän se vois jo nyt syyntykin :D..
Minulla on aika alhalla jo ja kohdunsuu on pehmeä mutta on kiini vielä.. kyllä mä itse toivon että se tule silloin lasketun aika mutta kun ei voi tietä milloin meijän pikkuiset halua tulla:LOL: . Supistukset minulla on myös iltaisen ja alavatsa kipuu on tosin nyt enemään.. kyllä se kohta on meidän aika.

mitenkaha Jypy??

Nippella on varman paljon puuha sille kaksosille :D

Mirdav ja bambino 35+6

Peppi, olos huoleti! Vauvat voivat kääntyillä vielä jopa raskausviikolle 36 asti. Meidän "pikkuinen" esimerkiksi kääntyi raivotarjonnasta takaisin perätilaan rv 28 ja rv 30 oli poikittain kunnes rv 31 kääntyi taas raivotarjontaan. Nyt on onneksi jo niin alhaalla ettei pysty enää kääntymään... :)

Eilen aamulla puoli kuuden aikaan alkoivat kauheat alavatsakivut, semmoiset kuin kuukautiskivut mutta paljon kovemmat. Olin jo ihan varma että nyt tulee lähtö, mutta tunnin kuluttua kivut olivat tiessään. Kaupassa käynti kyllä kävi tosi kovin voimille ja aika menee nykyään enimmäkseen makuuasennossa koska istuessa vatsa menee ihan kivikovaksi. Selkeästi siis rankin kolmesta raskaudestani ja nyt ainakin tuntuu siltä että tätä raskaana oloa ei todellakaan tule ikävä ja odotan jo että päästäisiin tositoimiin!

Jypy & Murmeli 37+3

Viimeksi muokattu:
Heippa! Huutelen täältä sivusta, olen siis itse 1. ICSI-hoidosta plussannut ja LA 7.8, eli ensi tiistaina. Haaveilija 82, itselläni myös ollut melkoisia supistuksia jo viikolta 32-33 asti, synnytystapa-arviossa vkolla 36 kohdunsuu pehmeä ja sormelle auki, kohdunkaula selkeästi lyhentynyt. Lääkäri sanoi, että ihmettelee suuresti jos yliajalle ainakaan mennään. Kuulemma ensisynnyttäjälle melko harvinainen tilanne. No nyt tosiaan vajaa viikko laskettuun, supistelee edelleen ajoittain (varsinkin hellepäivät oli ikäviä), mutta ei vielä vauvasta tietoakaan :D Eli kyllä tämä muksu ainakin taitaa antaa itseään odottaa, kaikista "lupauksista" huolimatta :) Kovasti tsemppiä kaikille odotukseen! :)

Oi joi, onpas meillä jännää! Kukahan meistä on eka, kun kaikilla tuntuu olevan samanlaiset oireet!?! Tuota just tarkotan Nirppanen, että aina löytyy poikkeuksia noihin lääkärin ennusteisiin. Sulla alkaa olla jo H-hetki käsillä jos ennen laskettua aikaa aiot saada vauvan syliin! Mäkin sanoin just eilen miehelle, että jos tämä vauva on äitiinsä tullut, niin nyt kun sen tuloa jarrutellaan niin se päättää sitten jääräpäisesti jäädä massuun vielä viikkokaupalla köllimään :LOL: Kiitos tsemppauksesta ja kovasti voimia loppuodotukseen!

Oi oi Nirppanen kohta saat vauvan ihanaaa.. Supistelu tääläkin :)
kiitos tsemppauksesta ja kaikille voimia loppuodotukseen!

Huomenna meillä on Babyshower mun paras kaveri järjestää tule noin 16 naiset ja tekevät kaikki. ihanaa

viikonloppu kaikille

Mirdav ja bambino 36+ pöks

• Tykkää
Reactions: Tunafish-78
Heippa kaikille,

onpas tullut pidettyä vähän lomaa palstailusta :) Ja paljon onkin tullut tekstiä tänne. Yritän nyt sitten kommentoida mahdollisimman monelle!

Jypy sulla on kyllä ollut hyvän kokosia nuo aikaisemmat vauvelit ja synnytyksetkin ovat olleet melko vikkeliä. Toisaalta se että synnytys on nopea on varmaan hyvä asia. Mutta kaikki synnytykset on varmaan silti erilaisia kokemuksena??

Susirouva
mä en myöskäänt toivo, että joudutaan käynnistämään. Olen kuullut että käynnistäminen voi vaikuttaa synnytykseen siten, että se on todella raju! Mutta tosiaan eipä sitä voi vaikuttaa asiaan, jos on pakko käynnistää niin sitten käynnistetään. Mullakin vaikuttaa tuo kuumuus turvotukseen. Tuli todettua se tuossa yksi päivä kun nyt on noita helteitä ollut. Mulla oli hellepäivän jälkeisenä aamuna painoa tullut 1.8kg edelliseen päivään. Ei toivoakaan että sormukset olisi mahtuneet sormiin tai kengät jalkaan. Nyt onneksi tilanne taas parempi ja turvotus vähenemään päin. Onko sulla helpottanut aina välissä turvotus?

Mirdav
ihanaa äitiysloman alkua :) varmaan mukavaa nyt vain odottaa vauvan syntymää :) ja ihanaa vauvajuhlaa :)

Haaveilija eikös se mene niin, että kun vauva laskeutuu niin SF mitta pienenee. Onneksi sulla on jo hyvät viikot menossa. Ilmoitteleppa sitten kasvukontrollin tuloksia tänne, niin saadaan vertailla :)

Tunafish
mulla ainakin laskettu supistuksiksi nuo polttelut rasituksessa.. Mähän olen ollut sairaslomalla sieltä viikosta 24 niiden vuoksi. Nyt ne polttelut on ajoittain helpottaneet ja olen saanutkin luvan liikkua ihan normaalisti, koska viikot on jo hyvät ja vauva hyvinvoiva.

Rödluvan
oman alueen apuvälinekeskus/lainaamo voi lainata sulle kunnollista lantiotukea loppuraskauden ajaksi. Ainakin täällä Oulun seudulla näin. Eli ei tarvitse itse sitä ostaa. Myös kantoliinan voi sitoa jämäkästi lantion ympärille ja se tukee selkää. Kannattaa varmaan satsata ja käydä myös fysioterapeutin neuvonnassa. Saat kyllä siihen lähetteen tk-lääkäriltä jos haluat kelan korvauksen maksuun.

Peppi
Ihania ultrakuulumisia. Ja tosiaan eikös ne tyttölupaukset ole aina vähän epävarmoja. Mulla on monta kaveria saaneet tyttölupauksen ja monella on silti ollutkin poika tulossa :) Poikalupaukset ovat varmempia.. luulisin :D

ON
Tuossa nyt alkuun kommentointia. Täällä aika menee vauhdilla ja välillä ihan miettii, että apua mikä viikko se nyt olikaan :D Vauvan liikkeet vaan voimistuu ja välillä maha heiluu puolelta toiselle. Oltiin tuossa lomalla eteläsuomessa ja ei todellakaan ollut järkevää lähteä autolla.. lisäksi lomaruoka ja helteet ja olin niin turvoksissa. Nyt onneksi jo tilanne vähän parantunut. Tosin nyt ovat supistukset taas vaivanneet ja supistuksiin on tullut hiukan kipua mukaan. Maantantaina menen lääkärille kun tarvitsen vielä kesäloman päätteeksi viikon sairaslomaa ja kyselen siellä sitten tarkemmin voiko tuo kipu kertoa esimerkiksi siitä että synnytys lähestyy.

Nyt on kaikki vauvan tarvikkeet hankittu. Vielä kun kokoaa pinnasängyn ja hoitopöydän niin kaikki valmiina. :) Nyt voi sitten vaan rauhassa odottaa. Marjoja tässä on pakasteltu. Onpa sitten ensi keväänä soseita varten kotimaisia herkkuja!!

Mulla on kyllä sellainen kutina että vauva ei lasketulle ajalle mene. On niin alhaalla jo. Kaikki vanhemmat naiset kommentoivat että kohta tulee kun maha on niin alhaalla nyt ja eilen kaupassa nainen about +40 sanoi että ei taida montaa päivää enää olla laskettuun aikaan ja kun sanoin että kauanko vielä, niin ihmetteli että miten voi olla mahdollista. Mulla on siis melko kookas tuo maha ja vielä ihan matalalla.. nyt vähän jännittää..

Jännäilen täällä myös sitä kenellä täällä palstalla seuraavaki tapahtuu.. saapa nähdä kuka saa seuraavaksi käärön syliin.

Meillä on muuten nimi nyt päätetty.. :) mites muilla?

Nipenkin kuulumisia olisi kiva lueskella, mutta hän on varmaan melko kiireinen? :D

LadyBlue ja pikkutirri rv 31 + 3

Viimeksi muokattu:
Täällähän monella alkaa laskettuaika olla todella lähellä. :)

Mukava kuulla, että tämä pikkuinen voikin vielä vaihtaa asentoa. Se lääkäri oli vain jotenkin niin yllättynyt, että se oli perätarjonnassa, joten tuli sellainen olo, että mitä jos se jatkaa samaa rataa loppuun asti. Vatsaanikin hän piti jo isona näille viikoille, mutta on se tuntunutkin nyt viime aikoina aika raskaalta tai sitten mie olen taas syönyt niin hyvin. Pitää varmaan alkaa pikku hiljaa rasvaamaan tuota, että jos vähän pystyisi estämään niitä arpia. :) Mahan muodosta tämä lääkäri sanoi, että se kyllä muistuttaa kyllä poikamahaa, kun on tuossa navankohdalla nyt suurimmillaan, joten ehkä parempikin varautua henkisesti myös pojan tuloon. :)

Mieheni eilen alkoi puhumaan jo synnytyksestä, joka minusta oli todella mukavaa, sillä enpä ole yksin tämän asian kanssa. Olen kyllä tehnyt selväksi, että haluan miehen mukaan pitämään minua kädestä. Siskoni aikoinaan synnytti yksin, enkä halua samaa itseni kohdalle.

Me olemme puhuneet lasten nimistä jo vuosia sitten, mutta nyt viime aikoina emme kylläkään. Oli meillä jo pojalle nimi melkein sovittu ja tytöllekin minulla on jotain mietittynä, mutta onneksi tässä on vielä aikaa miettiä. Haluaisin kuitenkin nimet suvusta tai vähän muutettuna.

Mie olen alkanut olemaan huolissani noista mun jaloista. Äidilläni on aika paljon suonikohjuja ja luin, että se on osaksi perinnöllistä. Olen kyllä yrittänyt varsinkin iltaisin makoilla sohvalla jalat ylhäällä, että jos se vähän estäisi turvotusta ja noita suonikohjuja. Olen myös hankkinut tukisukkia, että jos alkaisi niitä jossain vaiheessa käyttämään reissuilla tai töissä, kun pitää olla jaloillaan koko päivä.

Peppi1981 ja Sykerö 21+4 (Mie en enää millään meinaa muistaa mikä viikko nyt on menossa. Aina pitää miettiä vähän aikaa. Huomaa, että sitä ei enää ajatelle niin paljon kuin alkuraskauden aikana.)

Onpas täällä tapahtunut!! Tosi jännää kun niin monella alkaa jo laskettu aika lähestymään, ja todella mielenkiintoista lukea kaikkien tämän hetkisistä kokemuksista.
Saas nähdä kuka synnyttää ensimmäiseksi, ja todella kiva kun kohta pääsee (toivottavasti) lukemaan jo synnytytskokemuksia.

Itse synnytin unissani viime yönä, ilman kipua :D. Ihana tyttö sieltä tuli. En tiedä johtuiko tuo uni siitä, että vauva on alkanut potkimaan ja mjylläämään todella paljon, ja nuo mjylläykset sitten vaikuttivat uniini.

Lomalta on nyt palattu, tai lomaa on vielä ensi viikko, mutta tultiin kotiin. Onpas mukavaa kun on taas kaikki omat "asiat" helposti ns. saatavilla, ja muutenkin kaikki on kotona aina paljon helpompaa. Lomalla on ihana olla, mutta kotiin on myös aina ihana palata. Kierrettiin ympäri Suomea, ja oltiin mökillä.

LadyBlue, tosiaan, välillä helpoottaa turvotus, mutta tänään sadepäivän vuoksi laitoin "umpinaiset" kengät jalkaan pitkästä aikaa. Ai että kiristi tosi pahasti. Pidempää reissua kuin kaupassa käyntiä (autolla) en olisi niillä voinut tehdäkään. Joudun varmaan ostamaan vielä jotkut isompinumeroiset umpinaiset kengätkin ennen lapsen syntymää. Sormuksia en ole voinut pitää ollenkaan, eivätkä enää mahdu sormiin vaikkei hellettä olisikaan.

Mulla alkoi lomalla ollessa sattumaan selkään kun ajoin autoa yli kaksi tuntia peräkkäin. Muuten vielä pystyi autossa istumaan ihan o.k. Kenkien laittaminen ja maahaln kumartuminen on alkanut olemaan aika hankalaa. Kauhea kiristys ja paine tuntuu alavatsalla. Tulee vähän sellainen outo kuristava tunne. Onko teillä muilla tuollaista?

Pepille onnea hyvistä ultrakuulumisista ja tyttölupaukesta :). Voi luoja muuten jos meille ei sitä tyttöä tulekaan. Aika paljon olen sen mukaan vaatteita ja tavaroita hankkinut :D.

Nimeä meillä ei ole vielä päätetty, mutta yksi erittäin vahva nimiehdokas kyllä on, mikä on kummallekin mieleen. Itse ajattelen tyttöä jo sen nimisenä :D.

Mulla on jalkapohjat usein todella kipeät! Vähän pelottaa, kun olen sellaisessa käsityksessä että sisäelinten vaivat saattaisivat tuntua jalkapohjissa, ja raskaushan kuormittaa esim. munuaisia todella paljon. Isäni on ollut dialyysissa jo kymmenen vuotta, joten siksikin tuo vähän pelottaa. Toisaalta, olen kävellyt pääasiassa sellaisilla littapohjaisilla varvastossuilla, joten en tiedä olisiko jalkapohjat vähemmän kipeät jos kävelisin toisenlaisilla kengillä. Niin harvat vaan nyt tuntuvat mukavilta jaloissa. Kaikki vähänkin umpinaiset puristavat.

Minäkin joudun jatkuvasti tarkistelemaan, että milläs viikoilla sitä nyt ollaankaan :D.

Susirouva ja sudenpentu 30+4

Kenkien laittaminen ja maahaln kumartuminen on alkanut olemaan aika hankalaa. Kauhea kiristys ja paine tuntuu alavatsalla. Tulee vähän sellainen outo kuristava tunne. Onko teillä muilla tuollaista?
Olisiko harjoitussupistus? Mulla tulee aina, kun joudun kumartumaan vatsan päälle. Mulla on tullut niitä monta kertaa päivässä jo kuukauden päivät, mutta ne alkoivat juuri noissa kumartumisissa. Nykyään niitä tulee milloin missäkin tilanteessa, mutta aina kumartuessa.

LadyBlue aika erilaisia kokemuksia nuo mun synnytykset on olleet vaikka vauvat oli molemmat isokokoisia ja synnytykset nopeita. Esikoista maailmaan punnertaessa piti antaa puudutus muttei keritty. Ponnistus sitten kesti puolisen tuntia ja pienenä hidasteena oli se että napanuora oli kiertynyt kaulan ympäri. Toista lasta maailmaan pusertaessa taas kätilö yritti väkisin tunkea mulle ilokaasua josta kieltäydyin koska muutenkin voin tosi pahoin. Eli luomuna mentiin tämänkin. Ponnistusvaihe kestikin vain 2 minuuttia. Mutta nyt kun välissä on 6 vuotta niin jännittää että mennäänkö samalla mallilla vai onko sitä ikäänkuin ensi synnyttäjä ja kuinka pitkään synnytys sitten mahtaakaan kestää...

Jypy & Murmeli 37+5

Susirouva, itse pitäisin jalkapohjakipujesi syynä ennemminkin turvotusta ja niitä varvastossuja. Mikään tutkittu tieto ihmisruumiin rakenteesta ja toiminnasta ei missään nimessä tue uskomusta että sisäelinten vaivat tuntuisivat jalkapohjissa (ja ihmistä on tutkittu kuitenkin todella paljon). Kyllä vaivat tuntuvat siellä missä ne ovat, tai sitten joissain vaivoissa kyse on fysiologisesta heijastuskivusta jolle löytyy selvä rakenteellinen syy (kuten esim. se, että pallean alla oleva ilma tai veri aiheuttaa vatsakivun lisäksi hartiapistosta, koska palleahermo kulkee sitä kautta). Pyrin yleensä luottamaan tutkittuun tietoon, ja kansanuskomuksista ja etenkin kiinalaisesta lääketieteestä (johon tunnutaan luottavan vain koska se on vanhaa, mikä yleensä on muissa asioissa ennemminkin haitta) olen lähinnä sitä mieltä että jos ne todella tehoaisivat ja perustuisivat johonkin todettavissa olevaan prosessiin niin ne olisivat kyllä tuhansien ja satojen käyttövuosiensa aikana syrjäyttäneet muut keinot, sen sijaan että ovat edelleen - onneksi - marginaaliryhmä. Mutta se siitä. Kaikenlaiset uskomushoidot vaan saa mun karvat pystyyn ja silloin paasaan helposti :stick: Että anteeksi! Se kuristava tunne kumartuessa voi hyvinkin olla harjoitussupistus, toi tunne kuulostaa niin samalta kuin omat supistukseni.

ON. Eilen mies tunsi ekaa kertaa potkut mahan päältä! Oli se herkkä hetki :heart: Tänään itse näin ekaa kertaa että maha liikkuu kun vauva potkii. Köllöttelin masu paljaana nojatuolissa ja yhtäkkiä tajusin et hei, mahassa näkyy pieni kumpu aina kun vauva jumppaa :D Ei se kellekään muulle varmasti vielä näkyis mut kun itse tietää mitä katsoa ja voi tuijottaa masuaan vaikka tunnin jos haluaa :LOL:

Rödluvan ja beetakingi 20+0 (JEEE, puolivälipoksu!!!!!! Enpä olis ikinä uskonu että näin pitkälle päästään)

sunnuntaipäivää!

onpas palstalla jännät ajat!! voimia viimehetkiin ja tsempit synnytykseen, joilla h-hetki on jo lähellä!

susirouva: tutulta kuullostaa nuo masutuntemukset kumartuessa ja varsinkin kenkiä laittaessa! samoin mulla varsinkin aamusella ja yöllä vessaan mennessä on jalkapohjat kipeät. itse päättelin sen johtuvan jalkapohjien turvotuksesta. tosin pikkusen tämä on ihmetyttänyt, kun muuten ei ole mistään turvotuksesta tietoakaan ja sormuksiakin voin vielä käyttää.

Mirdav: toivottavasti teillä oli mukavat vauvajuhlat :)

Rödluvanille: onnea puolivälistä!!! :)

meillä odotuksessa on käynnissä taas hyvä vaihe. energiaa on taas riittänyt ja oon jaksanut reippailla, laittaa kotia ja käydä jumpassa. nykyään nukunkin taas sikeästi. luulen, että arkirytmiin paluu teki hyvää. olen tälläinen arki-ihminen :)
hemoglobiini oli noussut 97:stä 111:sta. olin tipahtunut aiemmin sf-mitoissa käyrän alapuolelle, mutta nyt oltiin päästy takas alakäyrille. itestä tuntuu, että vauvan asennoilla on ollut paljon mittauksissa vaikutusta. masu muuttaa kovin muotoaan ja kokoaan vauvan asentojen mukaan päivän aikana.

meillä alkaa myös hankinnat olemaan valmiina. sisustusjuttuja puuttuu vielä vauvanhuoneesta, mutta niillä ei ole kiirettä, sillä hyvän aikaa ajattelimme pitää vauvaa meidän kanssa makkarissa. äitiyspakkaus tuli viime viikolla ja kiva pakkaus olikin (ainakin poikavauvan odottajalle)! olin jotenkin hassun paljon odottanut sitä. tuntui, että sekin on jokin "etappi" ja nyt yhteiskuntakin sen toteaa, että meille todella tulee vauva!
meillä on kova pähkäily nimien kanssa. etunimi on ollut jo vuosia valmiina, mutta toisen ja kolmannen nimen kanssa on haasteita! jääkaapin ovessa on monia vaihtoehtoja makusteltavissa..

leppoisaa suununtaita kaikille mammoille!

-naapuri ja hipsuli 29+2

Joku_raja, eipä tullut mieleenkään että voisivat olla harjoitussupistuksia. Luulen kuitenkin että se johtuu vaan siitä että alavatsaan tulee painetta kun kumartuu tms. Mutta nyt mietin kuitenkin vähän tarkemmin, että jos sitten onkin jotain muuta.

Rödluvan, kuule, anna palaa vaan :D. En edes halua uskoa että ovat sisäelinvaivojen merkki tuo jalkapohjakipu. Toisekseen, googlasin netistäkin, ja sen sain ns. selville muiden kokemuksista, että juurikin tuosta turvotuksesta johtuisi (ja mulla tod. varmasti niistä varvastossuistakin). Ihan siis lääkäriltäkin olivat jotkut tuota kyselleet. Eli pelkästään hyviä ja huojentavia uutisia. En minäkään mihinkään ns. vaihtoehtoislääkityksiin etc usko, joten en tipahtanut mihinkään henkiseen epätoivon kuiluun viestiäsi lukiessa :D. Jotenkin sitä vaan ehti ajattelemaan jo vaikka mitä, kun ei ollut nettiyhteyksiä mistä tarkistella, enkä lääkärillekään viitsinyt tuon vuoksi soitella.

Mutta eiköhän se tästä, ja on meitä jalkapohjakipuisia näköjään muitakin, kuten sinäkin naapuri . Vähän harvinaisempi vaiva tämä kyllä on, ja vaikkei mitään vaivoja kenellekään toivo, niin huojentavaa kuulla ettei sentään ole ihan yksin tämän kanssa. Netistä luin että kannattaisi juoda enemmän. Minulla kyllä on vähän sitä turvotustakin. Ja joskus jalkapohjat kävelemään lähtiessä on niin kipeät, että töpöttelen eteenpäin kuin vanha mummo, joka askeleen tehdessä kipeää. Näytänkin ihan hassulta :D. Kyllä tämän vaivan kestää kun tietää ettei ole mistään vavavasta kyse, joillain tosin tämä oli palautunut jossain vaiheessa imetystä takaisin :O.

Hehee, onnea Rödluvan potkuista :). On se vaan niin suloista ja ihanaa tuntea niitä, ja jopa nähdä ne päällepäin! Silloin vauva tulee entistä konkreettisemmaksi, kun voi jo oikeasti tavallaan vähän nähdä vauvaa :heart:.

Jypy, tuohan kaiken jännäksi tekeekin, kun ei nimittäin voi yhtään aavistaa että minkälainen omasta synnytyksestä tulee, vaikka niitä lapsia jo olisikin. Myös siskollani on ollut monta synnytystä, ja kaikki ihan erilaisia. Minä en varmaan myöskään ilokaasua voi ottaa, kun olen muutenkin niin pahoinvoiva. Olen kuin se kalpeanaamainen poika Jaska Jokusesta, joka voi aina huonosti :D. Paitsi nyt raskaus on kyllä mennyt kuin ihmeen kaupalla ilman pahoinvointia.

Naapuri, oletko ottanut lisärautaa kun tuo hb on noussut noin hyvin? Minulla myös sf mitta vaihtelee mittausajankohdasta ja mittaajastakin. Vatsani on muutenkin jotenkin leveä joka suuntaan, eikä sellainen ihana pallo kuin joillakin. Ja tämä vauva tuntuu olevan välillä poikittainkin mahaassa, kun liikkeet tuntuvat välillä yhtä aikaa kummallakin "sivulla". Viimeksi sf mitta oli 24,5 lääkärin mittaamana, mutta siitä on nyt vähän aikaa.

Energiaa minulla ei kyllä valitettavasti pajoa ole. Olen jotenkin ihan poikki kun teen vain yhden asian, esim. joku siivousjuttu. Muuten on kyllä ihan mukava olo, vauva potkii ja liikkuu mukavasti, vaikken kyllä joka tunti mitään kymmentä liikettä tunne. Monesti menee tunteja etten huomaa yhtäkään jos olen liikkeessä ja teen jotain. Mutta kun pysähdyn niitä kuulostelemaan, niin aina olen niitä onneksi tuntenut. Miten teillä muilla menee liikkeiden tuntemiset? Itse ajattelen että pääasia että niitä tuntee päivittäin, tuo 10/h tuntuu kyllä vähän liian tarkalta laskennalta. Tai lisää vähän turhaa paniikkia jos niitä tunteekin vähemmän kerralla, tuon mukaan mennessä siis.

Nyt alkaa jo pikkuhiljaa tajuamaan että pian saa oman vauvan, ja alkaa tuo henkinen puoli olemaan täysin mukana tässä, eikä oikein enää malttaisi odottaa sitä päivää kun saa tuon ihanuuden syliin.

Susirouva ja sudenpentu 30+5

Heippa ihaNAISET!

Mitenkäs Mirdavin babyshowerit meni? saitko hemmottelua? Nimimerkki kateellinen...

Ladyblue Meillä on kans nimi ajateltu valmiiksi, mutta täytyy nyt katsoa onko vauva sitten nimensä näköinen. Meinasitteko muuten pitää nimen salassa vai alatteko kutsua nimellä kun syntyy? Meillä pidetään salassa =)

Peppi Mulle on kanssa tullut suonikohjuja, ärsyttää kun olen hoikka nuori nainen ja sääret ihan kauheat... Sukuvikahan se on. Sanoinkin miehelle, että lapsen ja jos luoja suo niin LASTEN saannin jälkeen käyn yksityisellä leikkuuttamassa nämä, sen verran turhamainen olen.

Susirouva Tuohon jalkojen turvotukseen voisi auttaa se vatsan tukivyö, se nimittäin nostaa vatsaa pois painamasta isoja laskimoita, jotka menee sääriin. Sulla varmaan ihan kohdun painosta johtuu tuo turvotus? Mun kavereilla ollut aika monella sama vaiva!

Rödluvan ihania hetkiä teille potkujen seurassa :heart:

Jypy On se jänää miten erilaisia nuo synnytykset on! Onko siellä mitään oloja?

naapuri Mietin ihan samaa tuosta pakkauksesta. Se kylä teki paljon konkreettisemmaksi sen, että meille tulee vauva. Kaikki ne tavarat ja vaatteet kaapissa... ah ihanaa! Nautiskellaan, ollaan me se ansaittu =)

ON: viime yönä 4 h kipeitä suppareita 10 min välein, tuolta http://http://www.pshp.fi/default.aspx?contentid=1156&nodeid=11375&contentlan=1 lueskelin harjoitus- ja ennakoivien supistusten erosta ja kai ne nyt niitä ennakoivia oli. Mutta nyt ei mitään. Saas nähdä kauanko tätä kestää. Nyt kyllä ymmärrän miksi supistuksia sanotaan poltoiksi! Selkä oli ihan tulessa tuolta alhaalta ja mulla kauhea hiki.

Haaveilija ja pallero 36+5

Viimeksi muokattu:
pikapikaa:

oi, mitä hetkiä Haaveilija 82! rupes ihan jänskää sun puolesta. ihan pian saatte oman käärön :heart: !

Susirouva: jouduin aloittamaan raudan jo ihan alkuraskaudessa eikä määriä ole lisätty. luulen, että nostava vaikutus oli sillä, että hemoglobiini otettiin verikokeesta (ja se tais näyttää myös jotkin varastoarvot).

kauniita unia!

Täällä alkaa pää hajota, takana itkuinen ilta ja uneton yö :(

Eilen siis kävimme toistamiseen synnytystapa-arviossa vauvan koon vuoksi. Käynti oli kyllä ihan yhtä tyhjän kanssa. Tällä kertaa oli toinen lääkäri, hyvin nuori nainen. Ultrasi pariin kertaan ja näin ollen mitatkin hieman heittelivät. Lopullinen tulos oli se että tämän hetken painoarvio on 3979-4060g! Käynnistämään ei aleta kun on kuulemma näillä viikoilla jo tosi kivulias ja pitkä (jopa päivien) prosessi. Näin olleen annetaan kasvaa ja seuraava tapaaminen on sitten rv 41+5 jos ei tule ulos sitä ennen. Sitten arvioidaan vauvan koko ja tilanne uudelleen. Eli antavat näköjään sitten kasvaa vaikka viisikiloiseksi! :(

Suoraan sanottuna nyt pelottaa ja paljon, vaikka kaksi nelikiloista olenkin synnyttänyt. Esikoisestahan tehtiin eppari mutta en tajunnut järkytykseltäni kysyä että onko Jorvissa luovuttu eppareista kuten monessa sairaalassa. Meinaa jos 5-kiloista tunkeaa ulos niin aivan varmana repeää ja pahasti :( Muistan elävästi kuinka tuskallista oli pitkään epparin jälkeen vessassa käynti, istuminen, liikkuminen yms.

Ai niin, kotona muuten vasta huomasin että kohdunsuun tilannekin oli muka eilisen lääkärin mittausten mukaan ottanut ns. takapakkia. Eli taidan kohta kasvaa umpeen :LOL:

Olivat muuten pyytäneet vielä pyynnöstäni varmistuksen puudutusasiaan ja minulle ei voida antaa epiduraalia. Että voisi melkein todeta ivallisesti että repikää siitä... :( Ja jos sektioon joudutaan niin siitäkään ei hyvä heilu :(

Lääkäri oli vielä sitä mieltä että ne parisen viikkoa sitten tulleet kaksi ruskehtavaa pientä limaklönttiä eivät olleet limatulppaa vaan johtuivat lääkärin silloin tekemästä sisätutkimuksesta.

Muutoin ei mitään tuntemuksia mihinkään synnytykseen viittaavaan. Ainut on se etten jaksa enää tehdä muuta kuin kulkea sängyn, vessan ja keittiön väliä. Raskauskiloja on kertynyt kuitenkin vain seitsemän, mutta kun vauva on niin alhaalla (ollut jo pitkään) että painaa ja puristaa. Istuminenkin on ihan tuskaa. Äh, mä en jaksais enää tätä raskautta :(

Anteeksi taas tää omanapailu, ei oikein ajatukset pysy koossa....

Sen verran voisin kommentoida tuohon hb-asiaan että mikäli on lisäraudan tarvetta niin erittäin huonovatsaisena suosittelen lämpimästi nestemäistä rautaa niin että ottaa annoksen illalla noin 1 1/2-2 tuntia iltapalan jälkeen ennen nukkumaanmenoa. Ei tule vatsaoireita!

Jypy & Murmeli rv 38+1

Haaveilija, ahaa, pitää alkaa miettimään sen tukivyön hankintaa. Muutenkin pitelen vatsaani joskus kävellessä kun tuntuu että painaa liikaa alaspäin.

Oo, aikamoista kun sinulla on ollut jo tuollaisia suppareita! Jännä nähädä että milloin alat synnyttelemään. Tiedätpähän nyt (kai) että mitä sitten odottaa. Jännää.

Jypy, voin vaan kuvitella olosi. Entä muuten spinaalipuudutus? Sitä siskoni suositteli minulle, monta lasta synnyttäneenä. Epiduraali pysäytti hänellä synnytyksen, mutta spinaalia kehui hyväksi.

Lohduttelen vähän, että luin jostain että isomman vauan synnyttäminen tekisi vähemmän vaurioita koska vauva ehtii venyttämään luonnonmukaisesti paikkoja, joten repeämiä tulee vähemmän, ja synnytys on usein helpompi kuin pienen vauvan. Niin nurinkuriselta kuin tuo kuulostaakin.

Siitä liikkeiden tunnistamisesta lisäilen, että luin, että se menee niin, että (kuinka monta että sanaa saa yhteen lauseeseen!!:D) kerran päivässä pitäisi ne kymmenen liikettä tunnin aikana tuntea, muuten voi olla sen merkki että vauva on saanut huonosti ravintoa tms. eikä ole normaalin energinen. Voi siis olla merkki esim. istukan huonosta toimivuudesta. Ja kyllä tämä vauva ainakin vielä liikkuu oikeinkin hyvin, se 10 liikettä tulee jo viiden minuutin sisällä, vaikka välillä onkin aikoja jolloin niitä liikkeitä ei tunne kun on itse liikkeellä tms. Välillä tuo tuntuu kääntyilevänkin niin että lähes ilkeää tekee kun vatsa muljahtaa joka suuntaan niin voimakkaasti :D. Tuo ihana murunen :heart:.

Susirouva ja sudenpentu 31+0

Voi Jypy! Toivotaan nyt, että käynnistyis pian! Alat vaan lasketussa ajassa heittäytymään niin hankalaks asiakkaaks, että ottavat sut sairaalaan. Kyllä mun mielestä pitää synnyttäjän henkistä jaksamistakin arvioida, eikä vaan noita pilkkuja viilata! Mitä järkeä noita painoarvioita on tehdä ja pelotella niillä synnyttäjää, jos niille ei kuitenkaan tehdä mitään!

Täällä ei ole ollut kun kivuttomia harjoitussuppareita toissayön jälkeen. Rupesinkin tänään ikkunanpesuun, toivon sen pikkuhiljaa pehmittelevän paikkoja ;) Katsotaan sitten mikä tilanne huomenna. Miksiköhän nuo supistelut muuten tulee aina yöllä?

Ladyblue kiitos äitiysloma on ihana mutta käyn välillä töissä kun on todella tyllssä olla kotona , tuli kaikenlaisia mielin hyvää ja paha.. heheh

Haaveilija ja naapuri, juhlat oli todella hauskaa ja vielä kiva kun kaverit teki ruoat ja siivos koko talon juhlin jalkeen, ja ne ohjelmat/ leikit oli todella hauska, ja hauskain on se että oltiin yli 40 henkilöä että oli tosian yläätys juhla.Lahjoja saatin aika paljon.
Naapuritkin ihmetele että mikä juhla meillä oli kun piha ja katu oli täynä autoja eheh.. mun tietäksini oli tulossa noin 15 mutta olikin kerta 3 ahahah.

Jypy mitä mitä? voi voi kun aamulla olit mun ajatuksissa että Jypy on varmasti syynyttänut jo:) toivon että ei sinun tarvi odotaa niin kauan.

Mitäs Nirppanen tänään oli häne LA..

Supistukset mulla on ollut pari yötä niitä herään sen takia ja on kipujakin niin kuin kuukautiset kipu ja vauva potki aivan kovasti, että jalkan muoto näky oiken ja kun työnän sen niin se työnsi takaisen hauska juttu tälläistä tunne varmasti tulen ikävöimaan? ehehh

Mirdav ja Bambino 36+4

Voi rähmä että harmittaa! Eilen oli eka työpäivä loman jälkeen ja homma meni kyllä ihan puihin! Selkä kipeytyi niin että olin ihan itkun partaalla loppupäivästä ja kun pääsin kotiin niin makasin vaan loppuillan kun oli niin huono olo. Supistellutkin oli tosi tiuhaan koko päivän. Tänään sitten aamusta töissä sama meininki jatkui ja tuli muutama selvästi kivuliaskin supistus, alavatsaa sattui ja alaselästä poltteli :O Soitin neuvolaan ja terkka sanoi että nyt mars kotiin heti lepäämään. Kirjoitti mulle 3 pv saikkua (ilman lääkärin todistustahan ei saa enempää). Sovittiin että meen sit perjantaina vielä takas duuniin kokeilemaan miten menee, onhan siinä kuitenkin heti viikonloppu jos tuntuu pahalta. Mutta jos jatkuu niin sit vaan tk-lääkäriin. Neuvolalääkärille pääsis vasta syyskuun alussa :( Vähän kyllä huolestuttaa nyt, ja harmittaakin kun en nyt ihan vielä olis halunnut joutua sairaslomalle. Mites muut, eikö ainakin LadyBluella ja Haaveilijalla ollut niin että jouduitte jäämään aikaisin sairaslomalle? Olitteko lyhyitä pätkiä saikulla ja taas töissä vai saitteko heti pitkän pätkän sairaslomaa? Uskottiinko teitä terkkarissa jos jouduitte siellä käymään neuvolan sijasta? Toisaalta en haluis olla saikulla mutta toisaalta pelkään että mitä jos sitä tarvii eikä saa... Kun kerroin esimiehelle niin hän kyllä sanoi ihanasti että nyt ei pidä ajatella työpaikkaa vaan lasta! Silti jotenkin syyllinen olo?!? Äh, oon ihan sekaisin. Tietty huoli nyt vauvasta, vielä ei edes olla niin pitkällä että vauvalla olis mitään mahiksia selviytyä jos synnytys käynnistyisi...

Sori omanapailu mut nyt ei pysty muuhun :O

Rödluvan ja Beetakingi 20+3

Viimeksi muokattu:
Rödluvan toivotavasti ei ole mitään vauvalle hätä, vaan noi supistus ja selkäkipuu on normaali,muistan että minulla oli myös selkä ja supistus silloin ja jopa vuoto yksi päivä en saanut silloin saikua.
Heinäkuun alussa saiku sain pari viikko kun selkä oli niin kipee, mutta sen jalkeen alkoi äipäloma..

Spinaalipuudutus sopii silloin, jos synnytys on jo hyvin käynnissä ja oletettavasti sujuu nopeasti (eli yleensä uudestaansynnyttäjälle suositellaan spinaalia). Ensisynnyttäjille sitä ei välttämättä voida laittaa, kun homma sujuu sen verran hitaammin. Spinaalipuudutus sietää jonkin verran enemmän verenvuotoriskiä, mutta kai sen mahdollisuus on samalla Jypylle selvitetty kuin epiduraalinkin.

Mittasin tänään Hb:n töissä ja se oli 100. Pitäisi todellakin lisärautaa syödä, mutta kun kertakaikkiaan vatsa ei kestä sitä missään muodossa eikä vähiäkään määriä harvemmin otettuna. Ongelmana ei ole vain vatsakivut vaan niistä aiheutuvat todella kivuliaat supistukset. Vielä yksi toivo on, joku F:llä alkava uusi valmiste, joka on vasta tullut markkinoille. Pitää sitä vielä kokeilla.

Rödluvan mä olin ensin jotain 2 viikkoa sairaslomalla ja sitten viikon töissä ja siitä kun ei tullut mitään niin jäin sitten kuukauden mittaiselle sairaslomalle ja siitä kesälomalle ja nyt olen taas sairaslomalla ja 20.8 alkaa äippäloma.. Mulle kaikki sairaslomat on kirjoittanut tk-lääkäri ja ei ole kyllä mitään epäillyt tms. kerran teki sisätutkimuksen ja luki vaan neuvolan kirjoittamat tekstit. Kyllä muakin on ahdistanut olla töistä poissa, mutta onpahan nyt vauva vielä masussa hyvinvoivana ja itsekin ehkä voin paremmin. Ei mulla olisi tullut töiden teosta kipujen ja supistusten takia mitään. Toivottavasti oli jotain apua tästä.

Pakko kysyä. Onko kellään muulla ilmestynyt häpyhuuleen pientä tummanpunaista näppyä? ei ole kipeä ja siis sellaisen finnin kokoinen, selkeästi varmaan verta sisällä. Onkohan suonikohju vai joku muu vaan? maanantaina vasta neuvola niin ei voi kysyä aikaisemmin sieltäkään. Tosin eilen lääkäri tarkisti kohdun suun ja ei siitä puhunut mitään, tosin en itsekään tiennyt kyseisestä patista mitään. Äsken huomasin suihkussa.

Niin tosiaan eilen kävin lääkärissä kun tarvin vielä vajaan 2 viikkoa sairaslomaa ennen äippäloman alkua. Kaikki oli kunnossa ja vauva tuntui käsikopelolla isolta. Sain määräyksen mitata verenpainetta kun oli pilvissä vastaanotolla 155/89 ja olen niin turvonnut. No kotona olen nyt mitannut ja tulokset on 119/69, 122/72 eli siis kotona mitatessa kaikki hyvin. Oli vaan hetkellisesti vissiin paineet vähän korkealla :D kohdun kaulaa oli jäljellä ja jämäkkä oli. Eli eiköhän vauva pysy masussa?

niin ja me emme varmaan pidä nimeä salassa syntymän jälkeen.. kun nyt jo kahdestaan nimitämme vauvaa omalla nimellä. Tosin eihän sitä koskaan tiedä?

LadyBlue ja pikkutirri rv 32 *POKS

Yhteistyössä