Taloasiaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Bones
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

Bones

Vieras
Haaveissani olisi saada mummoni talo haltuun. Aiemmin oli tilanne se, että olisin vëljeni antanut havitella sitä mutta hänelle on tulossa perheenlisäystä ja ovat tulleet siihen tulokseen, etteivät siihen mahdu.
Eli tilanne olisi se, että mulla olisi "tsäänsit" siihen.

Mummolla on 3 lasta: isäni, ja hänen 2 sisartaan. Sisaret luultavasti haluaisivat myydä talon mummin kuoltua, että saisivat rahat pois.
Minä haluaisin paikan ehdottomasti, koska olen siellä lapsuuteni viettänyt.

Onko kenelläkään kokemusta,että kuinka kannattas edetä?
Olen puntaroinut juttua ja miettinyt, että olisiko paras, että saisi mummin jättämään testamentissa oman osansa mulle? Sittenhän mulla olis jo puolet?
Ja jos isältä saisi ennakkoperintönä sen osan, niin ei tarvis ostaa kun isän siskot ulos.

Kertokaa, kuinka teillä on menetelty :)

Ja lisäksi uskon, että raha-asiat eivät kuitenkaan ole probleema, koska meillä on talo, jonka vois myydä, että saatas rahat mummin taloon.
Eikä mua kyllä pelota 2 talon omistuskaan, koska talon sais vuokrattua, jos ei mene kaupaksi.

Kaikista helpoin on varmasti tapa, että maksat talosta markkinahinnan mukaisen hinnan, ehkä vähennettynä isäsi osuudella. Silloin siitä ei kenelläkään mitään sanomista jälkeenpäin.

Mutta jos sisaret olisivat suostuvaisia tähän, niin olisiko paras vaihtoehto?
Mummi on myös itse asiaa miettinyt, koska tietää, että minä siihen haluaisin.
Mulle on oikeastaan ihan sama mitä sisaret ajattelevat, kun eivät mummista oikeastaan edes huolehdi, vaikka asuvat verrattain lähellä.
Mummikin haluais, ettei talo mene vieraalle.

Nooh, tämä on vain tällaista tunnustelua. Mummi asuu vielä kotonaan mutta ei siellä kauan jaksa, siksi kelaan tätä asiaa..
Olisi niin ihanaa saada se paikka!

Tästä on jo puhuttukin ja mietitty, että miten olisi parasta.
Yksi vaihtoehto meillä oli, että ostais sen mummin osan pois, niin sittenhän sisarukset joka tapauksessa saisivat jaettua rahat.
Ja tietysti ensin kävisi arvioija, niin tiedetään, missä hinnoissa liikutaan.

Onko mukana kuvioissa ollut myös vaari, eli onko mummin talo vielä jakamaton pesä vai omistavatko isäsi ja sisaresi jo nyt talon mummisi kanssa?
Mummisi voisi varmasti testamentata puolet omaisuudestaan sinulle. Isäsi voisi kieltäytyä perinnöstään, jolloin hänen lakiosansa menisi suoraan sinulle ja veljellesi. Tällöin joutuisit lunastamaan tätiesi ja veljesi osuuden talosta sovittuun hintaan.
Kannattaisi kysäistä asiaa lakimieheltä, esim. pankeissa on neuvovat lakimiehet, miten tuossa kannattaa toimia ja miten perintöverot jäisivät pienimmiksi...

Yhteistyössä