Tällä palstalla on huono vaikutus minuun (mutta silti vaan täällä pyörin..)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hyvä ja huono
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hyvä ja huono

Vieras
Vauvamme oli vaativa tapaus ensimmäisten kuukausien ajan. Ei ollut missään muualla tyytyväinen kuin sylissä -ja piti koko ajan heilutella yms. Päiväunetkin suostui nukkumaan vain sylissä. Olin siis kirjaimellisesti kiinni vauvassa. Eikä todellakaan ollut aikaa pyöriä netissä keskustelupalstoilla.

Joskus 3-4kk iässä alkoi helpottaa ja vauva suostui päiväunille vaunuihin. Silloin oli minullakin omaa aikaa ja hetihän löysin tieni tänne keskustelupalstalle. Ja vasta silloin monet asiat aukeasivat minulle -niin hyvässä kuin pahassakin.

Oli mukava lukea muidenkin kohdanneet samnalaisia vaikeuksia vauvan hoidossa kuin emillä oli alussa ollut. Ja muutenkin sain joihinkin asioihin vertaistukea yms... Mutta samalla asiat, joita ennen en edes osannut ajatella tai murehtia, jäivät askarruttamaan. Joku teki diagnoosin jonkun toisen kirjoituksen perusteella ja minä mietin, onko meidänkin vauvalla sama tauti. Imetystä arvosteltiin, osa oli puolestakin -mietin, olenko minä toiminut oikein. Aloitinko kiinteät nyt oikeassa iässä ja oikella ruoka-aineella. Syötänkähän lastani liikaa tai liian vähän. olenko huono äiti, kun en tee itse soseita. Pitäisiköhän meidänkin ostaa Triptrap. Minkä merkkinen ulkoilupuku pitäisi olla... jne jne jne...

Siis asiat, jotka olisin muuten varmaan hyvillä mielin ja itsestäni ja tekemisistäni varmana tehnyt omalla tyylilläni, saivat minut pohtimaan valintojani, koska täällä oli käyty niistä kiivastakin keskustelua. Osa jutuista sai minut jopa tuntemaan syyllisyyttä... ja huomasin, että kun puhuin miehelleni, melkein joka lause alkoi: "Luin Kaksplussan keskusteluista, että..."

Mutta en osaa enää täältä poiskaan pysyä :(

Nojuu, kieltämättä en mäkään ees osannut ajatella erinäisiä asioita ennen palstaa.. että miten "pitää" asiat tehdä. Kyllä täältä saa toimintaohjeet ja syyllistämiset asiaan ku asiaan, ihan tahtomattaankin. :/

Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:
Nojuu, kieltämättä en mäkään ees osannut ajatella erinäisiä asioita ennen palstaa.. että miten "pitää" asiat tehdä. Kyllä täältä saa toimintaohjeet ja syyllistämiset asiaan ku asiaan, ihan tahtomattaankin. :/

Mukava kuulla, että samanlaisia ajatuksia on muillakin.

Ohjeita ja arvosteluja kyllä tulee, mutta omalla tyylilläni lapseni hoidan. Joka asialle ei kannata kovin suurta painoarvoa antaa. On tästä palstasta ollut hyötyäkin varsinkin esikoisen kanssa. Monista asioista sain hyviä vinkkejä imetykseen yms. liittyen.

Ymmärrän hyvin, vaikka en äiti vielä olekaan. Täytyy vain muistaa, että jokainen elää elämänsä niinkuin haluaa. Sitten kun jossain asiassa neuvoja tarvii, niin apu on lähellä, mutta suodattimen kanssa kuitenkin.

Mäkin muuten aloitan ihan liian usein lauseeni sanoilla : "Kaksplussan palstalla muuten..."

Koska yrittää tehdä parhaansa, voi joku aina kritisoida tai jää jossittelemisen varaa... Olo on epävarma, koska aina ehkä olisi voinut tehdä paremmin. JA tuohon ehkä sanaan ne arvostelevat tilkarit sitten uppoavat.

Itse ajattelen nykyään niin, että riittävän hyvä on tarpeeksi. Siihen ei toisten arvostelut niin helposti pääse nakertamaan.

=)

Tää palsta on vielä pahempi kuin vauvalehdet. Niistäkin kun pitäisi osata "suodattaa" se kaikki ylimääräinen ja ihan käyttää sitä omaa tervettä järkeä. Jos joka saakelin asiaa lähtisi pohtimaan niin ei sitä muuta voisi tehdäkään.

Olen saanut täältä paljon ns. vertaistukea ja muuta mukavaa, mutta kyllä tämä "mitäs nyt" -osio on ihan puhdasta ajanvietettä. Täältä en ihan kovin helposti nappaa mitään "olisko munkin pitänyt tehdä näin" -ajatuksia...

mä kanssa olin tällä paljon kun olin kotona. nyt vähemmän kun töissä käyn.( saikulla )

ja huomasin että monesti kerroin. palstalla joku.....
joo ei muuta eämää päivisin ollut.. eihän olllut muita aikuisia päivissin..

mitään stressiä tai syyllistämistä mä täältä ottanut.. niitähän täällä riittää.
mutta mulla ainakin se auttoi ettei vaan ollut aikaa kun tlistä tuli niin halun olla perheensä kanssa. eikä koneella

Yhteistyössä