A
apuaetsivä
Vieras
Tiedän tilanteesi, olen itse samanlaisessa tilanteessa. Henkilöt, joilla ei ole sosiaalista kompetenssiä, interrpsyykkistä lahjakkuutta tai heillä on jokin persoonallisuushäiriö eivät ymmärrä näitä sosiaalisia vihjeitä, joita ns. normaalit ymmärtävät. He nimenomaan kyselevät syitä kuin pienet lapset, jos kieltäytyy tapaamasta. Soittelevat hulluna, jos puhelimeen ei vastaa. Tätä ei voi ymmärtää, ennen kuin kohtaa tällaisen ihmisen. Itse psyyken ammattilaisena olen tämän takertujan kanssa hukassa, ainoa keino päästä eroon olisi oikeastaan loukkaus. Näin hänen muut ystävänsä ovat toimineet, mutta pidän sitä hieman moraalittomana itselleni.
Juu, hänen kaltaistaan en ole kyllä toista tavannut eikä sitä tosiaan kykene ymmärtämään ennen kuin omalle kohdalle sattuu jokin kunnon takertuja. Pitäisi saada osoitettua sosiaalisia vihjeitä ymmärtämättömälle etten ole kovin innokas tapaamaan ilman että välit menevät poikki. Kyllähän sitä aina eroon pahalla pääsee esim. totaalisella puheluihin vastaamattomuudella mutta haluaisin hoitaa tilanteen ehkäpä vähän mukavammin, kun olisi kiva myös kyetä istumaan samassa illallispöydässä hänen kanssaan jatkossakin. Minulla ei vaan oikein ole ollut työkaluja tällaisiin tilanteisiin mutta onneksi olen nyt saanut hyviä vinkkejä