Tahkoojaplussat 84

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aniliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hyvää uutta vuotta armaat ystäväiseni!! (kun en sitä jouluakaan ehtinyt kai toivotella...)
Omaa napaa, eli ultrassa käyty ja kaikki hyvin. Napanuorajuttu oli ok, sanoi että sen kuuluikin olla niillä viikoilla semmoinen pallukka. La vähän aikaistui, eli on 16.7 (mun papan 3 v kuolinpäivä muuten). Olihan se ihana katsella kun pikkuinen viuhtoi menemään, imi peukkua ja tarttui jalastaan kiinni, oioi. Eilen oli ensimmäinen päivä ilman pahaa oloa, kyllä sitä oli niin voittaja olo! Mä olen ollut jotenkin niin sulkeutunut ja kärvistellyt vaan pahassa olossani, että nyt näkyy maailma ja onni taas ihan toisin silmin.

Piritalle unohdin pahoitella isoisäsi poismenoa aiemmin. Voimia niihin hautajaisiin, tuleeko lapset mukaan?
Oliko teillä vuokralla semmoinen vauvojen sairaalasänky? Olen harkinnut semmoista nyt kun ajattelin sen olevan kätevä 2- kerroksisessa talossa.

Onnet myös muille odottajille onnistuneista ultrakuvista ja näkymistä!!! Hinoa, että kaikkien masut kasvaa niin kuin pitääkin. Ja kiitos kaikille kuvista! Vippe olikin uusi tuttavuus, laitan sulle joku päivä oman kuvani. Muistutat jotenkin mun serkkua :)

Gissa olikin saanut jo oikein hyviä pohdintoja parisuhteeseen. Tuo puhuminen on kyllä kaiken a ja o, muttei aina niin kovin helppoa. Mäkin paasaan kaverille pahimmat ja sitten mieli onkin yleensä jo vähän valoisampi.

Pelkääkö muiden koirat raketteja? Meidän koira on aivan kauhuissaan ja sitä odottaakin pari nappia rauhoittavia, pitää antaa kohta. Valopäät ei vaan tajua odottaa pommiensa kanssa oikeaa päivää ja kellonaikaa, murr!

On se Molly aikas pikkuinen. Mulla pamahti JO 60 rikki kun on ollut pakko syödäsyödä ja syödä pahan olon helpottamiseksi. Viimeksi taisi olla loppupaino 72kg, mulla vaan tuntuu tulevan alkuraskaudessa eniten ja sitten ihan lopussa.

Anteeksi vaan Nekku että mua nauratti Lotan joulukampaukset ja patjojen saunotukset ja siinä samalla jouluruokien teko. Uuh, täit on kamalia.. Hirveän homman joutuu tekemään mokomien pikkuhippiäisten takia. Olikos Lotta vuoropäiväkodissa?

Karvojen kasvusta ollut keskustelua. Mulla kasvaa ihan samaan tahtiin nyt ja viimeksi kuin normaalistikin. Tosin Juskasta tuli pari mustaa karvaa navan alapuolelle. Mulla on muuten jo nyt tullut suonikohjut alakertaan, viimeksi sentään pari kk:tta myöhemmin. Ihme verevä alapää... Onneksi ne häipyy synnytyksen jälkeen.

Sanelma, samaa sanon kun muutkin että kuvat kehiin vaan! Odottava nainen on aina kaunis, kyllä!
Mulla on muuten nyt jo niin iso masu kun viimeksi rakenneultran aikoihin, ei pal piilotella enää.

Nyt viihdytysjoukkoihin. Illaksi mennään naapuriin syömään perinteistä menuuta. Palataan ensi vuonna asiaan! Aniliini, meilläkin uusi vuosi tuo kuntaliitoksen tullessaan, tosin nimi säilyy samana.

Oikein hyvää uutta vuotta teille ihanaiset ystävät, paljon iloa ja onnea vuodelle 2009!

Meillä on ollut kauheasti puuhaa kastejuhlan ja joulunvieton järjestämisessä sekä vielä joulun jälkimainingeissakin. Lisäksi tyttövauvelimme pitää huolen siitä, ettei arjessamme ole hengähdystaukoja. Pieni ei jostain syystä nuku enää päikkäreitä lainkaan. Päivän aikana väsymys sitten kasaantuu ja iltaisin tyttönen on aivan yliväsyneessä täpinässä. Hän saattaa kyllä torkahtaa hetkiseksi päivällä, mutta ihan viimeistään puolen tunnin päästä säpsähtää hereille. Nyt keksittiin, että sitterissä nukkuu vähän pidemmän pätkän, mutta se ei tod. ole kovin ergonominen asento vauvalle pidemmän päälle. En pysty oikein edes lähtemään kotoa pidemmälle kävelylenkille samasta syystä. Tyttö herää vaunuissa viimeistään puolen tunnin päästä ja alkaa armoton itkuilu.

Palailen linjoille aktiivisemmin jahka meidän arki tästä vähän tasoittuu.

Suurkiitos viime vuodesta ystäväiset, olette olleet korvaamaton vertaistuki!

OIkein mahtavaa ja ihanaa vuotta 2009!
Voi Nasuppi teidän tyttöstä..toivottavasti oppisi nukkumisen jalon taidon. Ihana kuulla kuitenkin susta vaika pikaisestikin.

Stella, Buzz on ihan paras! Samoin Rock Band, meillä kans molemmat.

Treen treffit ois kivat, katsotaan vähän miten päästäis. JUnallahan me jouduttas tulemaan vaunujen kanssa, kokemuksia?
Me varattiin miehen kanssa risteily 22.1. ja tarkoitus olisi lähteä kaksin. IHana mutta tietysti tulee Maita ikävä. Myöhäistä ei tietysti ole muuttaa mieltään jos haluaakin pienokaisen mukaan.

Vuoden vaihtuminen sujui mukavissa merkeissä. Aika iisisti otettiin sitä skumppaa, ei tee mieli hankkia kankkusta seuraavaksi päiväksi enää nykyään. Taksijonossa kyllä meni valitettavasti aikaa joten ei paljon tullut nukuttua. Juttelin äitini kanssa aamulla ja he vanhuksetkin olivat kotiutuneet kylästä vasta 4.30!!!
Tänään ollaan vaan chillailtu kotona ja nyt on just herkkupiirakka uunissa, ajateltiin ottaa punaviinilasilliset sen kera.

Hinoa että Riinuskan ultrassa kaikki hyvin! Sieltä se yksi uusi ihminen taas tulee maailmaan :-)

Ihanaa on tässä vuodessa sekin että saadaan Main kanssa pitää tuo mies enemmän kotona kun työt vähenee. Mahtavaa! Mai on isästään niin täpinässä.

Onnen hetkiä rutkasti vuodelle 2009 meille kaikille! :)

Riinuskallakin hyvät ultrakuulumiset, ihanaa. Höh kun ne olikin aivan turhaan maininnut siitä napanuorajutusta viimeksi ja sait vaivata sillä päätäsi vaikkei siinä nyt sit loppujen lopuksi mitään ihmeteltävää ollutkaan. Mutta hyvä niin siis!

Keijulla ja miehellä oli ollut sopivan rauhallinen ja kiva uudenvuodenaatto - ja eilinen ilta :) Kiva kun nyt saatte Main kanssa pitää miestä enemmän kotona! Nauttikaa yhteisistä hetkistä! Pikku reissukin kuulostaa oikein piristävältä, kahdestaan tai kolmestaan, mihin ikinä päädyttekään. Onko muuten kellään muulla mitään matkoja tiedossa?

Meidän kavereiden uudenvuodenpippalot peruuntui kun isäntäpariskunta sairasteli. Mä olin ihan tyytyväinen että saatkiinkin olla ihan vaan kotona omassa rauhassa. Tähän on tultu! :) Herkuteltiin siis sohvalla kaikkia juustoja, keksejä ja rypäleitä san pellegrinon "kuplivan" kanssa, eli vesilinjalla (mies sentään nautti pari lasillista vettä väkevämpää) ja katseltiin leffoja ja ilotulitustakin kotoa. Heti sen jälkeen nukahdettiinkin, heh. Mulla on ollut vähän univelkaa ja väsymystä, niin tuo oli aivan ultimate uusvuos.

Miten UV muilla sujui? Erityisesti kiinnostaa uudenvuoden herkkumenyyt :) Ansku oli muuten tainnut valvoa, hih! Sepä se, eihän tässä enää jaksa ja hyi niitä liskojakin.

Mariska, onkin pitänyt kysyä, olitko ollut kiltti ja toiko pukki sulle sen Pinkin levyn?

Nasupista kiva kuulla lyhyestikin, mutta harmi tietysti kun tytsy ei tykkää nukkua. Mä en tietty osaa sanoa siihen mitään, muuta kuin toivon että tilanne muuttuu ja uni alkaa maistumaan! Kaikenlaista olette varmaan kokeilleet ja eikun jatkakaa eri vaihtoehtojen kokeilua josko joku kikka sattuisi kohdalle. Tai sitten ainoa mikä auttaa on se kuuluisa aika?

Uh huh, mua on parina iltana pikkasen ahdistanut tämä vatsa. Vaikkei se mikään huge ole vieläkään, niin tuntuu kuin viime viikkojen räjähdysmäinen kasvu olisi iholle vähän liikaa, ikäänkuin vatsanahka ei venyisi tarpeeksi nopeasti. Iltasin varsinkin on aivan kamalan pinkeä tää pallo ja tuntuu ettei saa hengitettyäkään kunnolla kun sisäänhengittäessä tuntuu kuin poksahtaisi. Toivottavasti on ohimenevää jos kasvutahti hieman tasaantuisi ettei niin äkkiä spurttaa jatkossa. Onhan tässä vielä 3,5 kk aikaa kasvattaa palloa, huh huh. Aamuisin ja päivisin on ihan ok, mutta illallisen jälkeen puuuuh.

Sanelman piikit aamukammassa taitaa olla _aika_ vähissä! Mun työmotivaatio on kieltämättä jo hiukan hakuteillä :) Tasan pari kuukautta pitäisi jaksaa vielä.

Olen täytellyt kelan vanhempainetuushakemusta. Odotin jotain vielä hankalampaa, mutta onhan siinä sentään pari suht epäselvää kohtaa 10 & 11 työssä poissaoloajasta, höh. En tajua mitä ne tarkoittaa, ohjeetkin ihan syvältä.

Äh, piti harmitella, että kun on ollut niin väsy olo niin ei sitten alettu väsäämään niitä Nekun blinejä vaikka olisi kauheesti tehnyt mieli kyllä. Täytyy kokeilla niitä toiste. Nyt käytiin uv vaan ulkona syömässä ennen niitä yksinkertaisempia iltanaposteluja. Öööö, ja eikö ihme että maha tuntuu pinkeältä, heh...

Ja toinen juttu, Manna tai Tiitu (tai joku muu), voisitteko virkistää mun mieltä siitä raskausarpiöljystä, mikä sen nimi oli ja valmistaja? Ja mistä sitä löytyy? Ihan kaupan hyllyltäkö (mikä marketti) vaiko apteekista?

Hyvää uutta vuotta! Riinuskalla hyvät ultrakuulumiset, onnea niistä sekä myöskin siitä, että pahoinvointi on kaikkoamassa. Verevä alapää - hauska ilmaisu, vaikkakaan ei niin hauska tunne. Odottajien tuntemuksista tulee niin omat raskaudet mieleen. Mulla oli myös noita suonikohjuja, yääääk. Ja Mollyn tavoin ahdisti välillä, kun mahanahkaa kiristi. Mulla oli navan yläpuolella sellainen 2 euron kolikon kokoinen alue, joka aina sattui. Mä en muuten ollenkaan huomioinut, kummassakaan raskaudessa, muutoksia karvankasvussa. En ainakaan nyt muista sellaista.

Uv meni meillä oikein mainiosti. Kaveriperheen luona ammuttiin raketteja ja syötiin ja juotiin. Lapset toivat parhaan ilon tälläkin kertaa. Leo tosin pelkäsi raketteja aika lailla, mutta oli kuitenkin kiinnostunut niistä. Juomapuoli pysyi hyvin hanskassa, mutta aamulla väsytti kovasti, kun unet jäivät tietty lyhyiksi. Ai niin, pelasimme myös pokeria... säännöt vain olivat vähän hakusessa, kun kukaan ei ollut mikään ekspertti siinä lajissa.

Meidän menu oli emännän suunnittelema. Siihen kuului jättikatkarapuja thaimaalaisittain ja myöhäisillan ruokana oli burritoja. Jälkkäriksi syötiin mun idean mukaan vaniljajätskiä puolukoiden ja lämpimän kinuskikastikkeen kanssa. Hyvää oli. Lapset söivät lasagnea ja hedelmärahkaa.

Molly kyseli matkoista. Meillä ei ole yhteisiä matkoja tiedossa. Mies lähtee keväällä Berliiniin kaverinsa kanssa ja mä suunnittelen alkukesäksi Nykin matkaa ystäväni luo. Otan ehkä toisen lapsista mukaan, saas nähdä. Roomaan tekisi ihan hirveästi mieli, mutta se olisi vähän sellainen pariskuntakohde ja me ei olla valmiita nyt matkustamaan ilman lapsia.

Voi Nasuppi teidän neitosta. Voin vain kuvitella, että on rankkaa tuollaisessa tilanteessa. Unenpuute on horroria. Huonoille nukkujille on aina niin vaikea keksiä konsteja parempaan uneen. Täytyy vain kokeilla kaikki kikkavitoset ja odottaa, että aika tekee tehtävänsä. Yritä saada apuvoimia niin, että pystyt itse ottamaan välillä päikkäreitä.

Joo ja mun piti vielä sanoa tuohon parisuhdepuhumiseen, että olen itsekin siinä kaikkea muuta kuin hyvä... periaatteena se on paras mahdollinen, mutta käytäntö vähän tökkii :). Jostain kumman syystä monista asioista on helpompi puhua naispuolisten ystävien kanssa ja meillä mies onkin sanonut, että saan puhua meidän parisuhteesta ystävilleni - pääasia, että saan asiat purettua, jos jokin mieltä painaa. Samaa tekee hän tahollaan, ainakin yhden ystävänsä kanssa puhuu aika avoimesti parisuhdeasioista.

Ulkona on mahtava sää, pakkasta ja aurinko paistaa. Mies vei lapset ulos, jotta mä saan siivota. Mutta täällähän minä! Että nyt sitten imurin varteen. Maanantaina tapahtuukin sitten paluu päiväkoti- ja työarkeen.

Meillä vuosi alkoi oksutaudilla… Lotta heitti ekat laatat aamulla ja päivän mittaan niitä on tullut tasaisin väliajoin. Kaikki tulee ylös ja ulos. Nyt vain jännätään, tarttuuko meihin muihin. Tää on eka kerta tätä laatua meidän perheessä. Nyt kun itse vielä terve, menee ihan buenosti. Ollaan tyttöjen kanssa mummin luona. Hih, Lotta ei oo tiennyt, mikä on oksennus ja nyt sanoo aina pahan olon tullen: ”Nyt tulee ojennus”. Aika liikuttava. On voipunut mutta reipas potilas.

Me vaihdettiin vuoden vaihteen suunnitelmia. Olin niin tattis tiistaina, ettei jaksettu lähteä gissan kulmille ajelemaan vaan jäätiin pk-seudulle. Viisas päätös. Meilläkin oli kiva ilta, läsnä seitsemän 0-3-vuotiasta lasta, joista nuo isoimmat jo leikkivät hienosti keskenään – ja nauttivat. Ajeltiin kotiin just vuoden vaihtuessa. Mä olin kuskina, mutta sain sentään pari lasia shamppista, mikä olikin tässä väsymyksessä just sopiva annostelu. Saman allekirjoitan kuin Stella, että lapset tekivät taas sen suurimman ilon! Musta on ihanaa viettää näitä juhlia lasten kanssa, kun ovat hekin niin täpinöissään siitä, että saa syödä nakkeja ja sipsejä ja pillimehua jne. Aikuisten juhlat tietty myös loistavia ja niitäkin tarvitaan, mutta ihana on mennä myös ns. lasten ehdoilla. Lotta sai valvoa siihen saakka, kun lähdettiin. Tehtiin siellä iltatoimet ja vaihdettiin yökkäri ja isänsä sitten kantoi nukkuvana autosta sänkyyn.

Kyllä on Keijulla ja miehellään melkoinen hoitoautomaatti olemassa! Teillä ei varmaan iske elämänmuutoskaan kovin rajuna, kun saatte noin vapaasti mennä kahdestaankin.
Me jo fiilistellään, että mihin mennään hääpäivänä kahdestaan syömään – maaliskuussa. :-D

Molly, meillä on tiedossa viikon Kanarian-matka maaliskuulle. Sama kohde kuin viimeksi. Tähän on tultu! Reissuun lähtee ystäväperhe lapsineen.

Sama juttu muuten mulla, mä meuhkaan parisuhdekiemuroita ystäville, mistä mies muistaa olla kiitollinen. ;-D Hän saa sitten osakseen vain laimenneet laineet. Samaa metodia eli vertaistukea pyrin markkinoimaan hänellekin.

Liityttiin muuten kuntokeskukseen, jossa on lapsiparkki. Ihan huippua, pääsee taas kunnolla urheilemaan!

Hyvä, että Riinuskalla kaikki, kuten pitää ja olokin helpottanut! Mä repesin täällä verevää alapäätä…

Mitä tarkoittaa vuoropäiväkoti? Lotta on ihan tavallisessa, käy kolmena päivänä.

Elli pääsee jo ryömimällä etenemään ja kierii ympäriinsä ja yrittää kovasti konttausasentoa. UV:na nukkui 3 kuukauteen pisimmän pätkän - 3 h putkeen!

Mä olen tulossa Tampesteriin kahden viikon kuluttua vkl:na, joten sen yhteyteen vois mun osalta onnistua. Voisin siis jäädä alkuvkoksi.

Tuli vähän omanapaista. Palaan.

Hyvää tätä vuotta kaikille!

Uh, "ojennustauti" onkin kamalaa:/ Lapselle varmasti hämmentävä kokemus oksentaa, voi toista. Täällä on nipinnapin selvitty flunssasta, mutta koville ottaa. Harmitus, että gissakin potenut Jouluna. Mutta kiva kuulla, että mies on kunnostautunut auttamisessa ja sait levätä kipeänä ollessasi. Toivottavast sä paranet nopeammin kuin minä. On kuitenkin se muksu siinä hoidettavana.

Molly saikin ölyvinkin malitse eli Weledan raskausajan hoitoöljy. Oon tykännyt.

Kivalle kuulosti UudetVuodet. Meillä ilta/yö meni ihan ok, mä oli vaan aika veto pois. Meillä oli tortilloja/tacoja ja jälkkärinä ihanaa raskaanaolevan herkkua eli tuoreita kylmiä hedelmiä salaattina ja kermarahkaa päällä. Tortillat ja tacot on ihan nounou-ruokaa näköjään mulle; sain yhden alas väkisin, eikä tee tosiaan mieli niitä. En tiedä miksi. Ei ne koskaan oo mun herkkua ollut, mutta oon kuitenki syönyt. Saunottiin ja nappasin yhden alkottoman siiderin ja maistoin alkotonta punkkua, mikä oli _pahaa_. Otettiin vaan rennosti ja tultiin sit yöllä kotiin. Koira oli mukana ja pelkäsi lähistöllä ammuttavia raketteja kovasti. Ihan kävi surku toista, kun piiloutu syliin tai eteisen vaatekaappiin:(

Vai sai Sanelma sanomista neuvolasta. Äh, musta tuntuu, ettei sulle nyt niin paljon ole painoa ole tullut, mutta kaippa niiden on sanottava, jos jotkut rajat ylittyy. Pääasia että voit hyvin ja olet saanut olla vailla suurempia vaivoja raskausaikana. Reipas ja hyvin jaksava olet kyllä ollut. Hatunnostoa:)

Miten Aniliinin talohaaveet? Onko asiat edenneet?Mitens valvomissuunnitelma toteutui UV:na?Heh, mua nauratti se "Neukku", kun sanoit. Ja mullahan tulee näitä kirjoitusvirheitä, jotka oikeesti johtuu läppärin huonoista näppäimistä:/ Mutta hassua, että usein ne virheet menee niin hauskoihin kohtiin, että sana muuttuu ihan hassuksi!

Vippe, ois tosiaan kiva saada matkarapsaa ja kuvia!

Kiva kuulla, että Riinuskalla kaikki hyvin. Hyvä, että napanuorajuttu ok. Mahtavaa, että pahoinvointikin näyttää menneen ohi. Se kuitenkin varmasti vie samalla henkistä jaksamista alas jos voi fyysisesti huonosti. Mä olen muuten lukenut noista alapään suonikohjuista. Ihan uusi oire mun tietooni. Onneksi on ohimenevä, vaikka voi vissiin olla varsin kiusallinen ja kipeäkin vaiva.

Voi matkoja:) Oispa ihanaa. Mulla on viikon päästä tiedossa naisten kesken viikonloppumatka Riikaan. Ihan mukavaa. Hiukan on jännittänyt, että meneekö kaikki hyvin kun se vuoto silloin kiusasi, mutta eiköhän se ole nyt ollutta ja mennyttä. Mulla on maanantaina neuvolassa verenpaineenmittaus ja ajattelin kysyä, voisiko kuunnella hiukan samalla ääniä; ihan oman mielenrauhan vuoksi. Loppuukohan tää varmistelufiilis multa koskaan.No, eniveis, etelän lämpöön tai pohjoiseen kaipaisin. Ehkä sitten joskus, kolmisin..

Mulla hiukan vatsa nyt näkyy. Aikaisemmin ei kuitenaan ole sillai kai näkynyt, vaikka luulin (ehkä halusin vain nähdä asian niin :). Nyt vatsa on jo aamulla pömppö. Löysin parit kivat farkkulegginsit VeroModasta ja ne mahtuu tosi pitkään jalkaan ja on ihan huippuhyvät saappaiden kanssa. Oon saanut jo 6 kpl mammahousujakin ja kaikki tosi kivoja ja erilasia, mutta niiden aika koittanee myöhemmin. Ihanaa, kun pari ystävää on sästäneet niitä mulle, koska uskoivat mun niitä tarvitsevan vielä, vaikka itsellä usko oli koetuksella.

No, nyt alan keskittyä koiranpentuun ja mieheeni:) Mukavaa viikonloppua...Ihan sekaisin päivistä, kun on näitä pyhiä..

Ihanaista uutta vuotta ystävät! Menee nämä vuodet kyllä sellaisia vauhtia, että huh. Meillä oli oikein gurmee uudenvuodenvaihdos adults only, teki kyllä enemmän kuin terää. Kokkimme valmisti sitten 8 ruokalajia, ehkä camparisorbetti jäi parhaiten mieleen, hik*:-) Mutta olihan se aivan Aaaahh - naiset istui ruokapöydässä ja miehet hääri köökissä ja toivat lautasia toisensa perään pöytään. Ihania annoksia.. hanhenmaksaa, kampasimpukkaa, maa-artisokkakeittoa, tonnikalaa, sitruunarisottoa, savulohimoussea, härkää, juustoja... Kyllä nautimme. Ja ööh, ehkä hiukka liikaa sitä kuplivaa. Oli eilen totaalinen hangover ja väsy :/ Mutta mukavaa oli ja Money Money Money :) Tosin harmillista, kun miekkoset ei oikke perustaneet Abbasta.

Mutta mikä on hei Buzz?? Mä olen normisti totaalisen out kaikesta pleikkari tms. liittyvistä. Abbaa on muuten sekä 2 että 3 pleikkariversioihin.

Kiitos muuten kuvista Manna ja Vippe! Molemmat olen kyllä joskus "tavannut", mutta oli tosi kiva nähdä naamat taas :-) Kauniita naisia siellä nikkien takana.

Meidän hautajaiset meni hyvin. Kauniin viimeisen matkan ukkimme sai. Matias tiputti serkkujensa kanssa ruusut ukin arkun päälle hautaan. Niisk mä olin naama märkänä.

Voi kurja Nekku Lotan oksentelua. Kurjia tauteja teille pesiytyi pyhinä. Tai noh, tauteja ja tauteja...tai kai ne täitkin on jonkin sortin tautilaisia :)Liikkistä, että Eltsu jo lähtee liikkeelle. Meidän Anna se vaan istuu, eikä makuulla tahdo olla lainkaan. Kai se maailma näkyy siitä perspektiivistä sitten parhaiten. Nyt näkyy viimein jo ekaa hampia.

Molly olet tosiaan mini. Sun loppupaino on varmaan sama kuin mun lähtöpaino =) Sanelma, älä murehdi painonnousua yhtään. Se tulee mikä tulee, ja loppuraskaudessa se pysyy yleensä aika samana, siis ihan loppuviikoilla. Kamalan yksilöllistä, mutta en todellakaan jäisi asiaa pohtimaan. Tervedeydenhoitajilla on omat tilastot ja mittojen tulkinnat ja kaipa painosta nykyään puhutaan herkemmin, koska raskausdiabetes on niin yleinen. Ja hei, heti joulun jälkeen ei saisi koskaan punnituttaa ketään ;-)

Voi Nasuppi teidän tyttöä. Ikävä vaihe meneillään. Antakaa nukkua vain sitterissä, jos siinä uni maittaa. Eikös sen saa aika makuuasentoon, jolloin asento on melko "sänkymäinen"? Mun on pakko nähdä teidän lapsoset, joten laitoin N sulle fb-viestiä, hih!
Samoin Stella teidän lapseet, aivan ihania! Ja miten reippaita. Meidän M alkoi parkua, kun pukki asteli sisään aattona ja sanoi "ho hoi" =))

Nyt mua häädetään koneelta, joten toivottelen hyviä viikkiksiä ja öitä. Palaan paremmalla ajalla vielä juttuihin. Huomenna matkataan viimein omaa kotiin. Ihanaa.

Mä olen totaalisen sekaisin viikonpäivistä! Sekoittaa vielä enempi se, että ollaan likkojen kanssa mummin luona. Tänään alkaa Stockan ale ja meikä täällä motissa, uuh. Noh, lähetän (asia)mieheni matkaan katsomaan, onko ”mun” takki alennettu.

Lotta on jo about terve, mutta ruoka ei maistu ja vatsa on löysällä. Toistaiseksi me muut ollaan terveiden kirjoissa… Eilen otin viskiä pöpönkarkoitusmielessä – uskomus sekin.

Voi heaven, miltä teidän ilta menuineen ja palveluineen kuulosti, Pirita! Aivan kerrassaan mahtavaa. Saa itse istua ja – hik – nauttia siitä kuohuvasta. Seuraava päivä on kyllä nightmare.

Riinuska, meillä oli vuokralla Vaavi-sänky ja oli kyllä kätevä ja ihanan pieni. Vuokra-aika oli 4 kk, mutta meillä alkoi kolista kädet ja pää reunoihin 2,5 kk kohdalla, jolloin siirsin pinnikseen. Mä en sitä siirrellyt mukanani, mutta oli silti hyvä. Vuokra taisi olla ab. 75 euroa.

Mutulla sanoisin, että se menee niin, että vauva tykkää ensin joko liikkua tai istua. Meidän tytöt tuntuvat olevan liikkuvaa sorttia. Ööh, tosin esim. Silja on oppinut molemmat tosi aikaisin. Teoria romutettu! Lottakin oppi istumaan tuetta aika myöhään eikä Elli kyllä todellakaan ilman tukea istu esim. lattialla. Syöttötuolissa tietenkin, mutta ei meillä kotona edes sellaista vielä ole. Pitäisi kaivella Stokken kaaret esiin ja häätää Lotta ”aikuisten tuoliin”. Heh, meillä sellaiset valkoiset kangasverhoillut ruokapöydän tuolit…

Molly, muistelen, että marssin h-moilasena palkanlaskijan luokse just noiden samojen kelan paprun kohtien kanssa. Apua, kk päästä mun tarttee ilmoittaa virallisesti, kauanko olen kotona! Tän vuoden luultavasti. P, saanko susta seuraa vielä syksylläkin??? Ainakin Hertta on silloin kotona ja Katakin vissiin?

Mäkin haluaisin Roomaan mutta nimenomaisesti miehen kanssa, joten sitä joudutaan nyt vielä odottelemaan.

Hei, mä olin onnellinen yks päivä, kun tajusin, että on mahdollista, että mun edelleen jäljellä olevat raskauskilot (ab. 3-4 kg) ovat jämähtäneet osittain pillereiden vuoksi! (Lakun ja suklaan ahtamisella ei luonnollisesti ole mitään vaikutusta…) Mähän syön niitä Cerazetteja, mutta ajattelin heittää niillä vesilintua piakkoin. Kesään mennessä saavat kilot lähteä. Mulle riittää se, että BMI on 21, kuten ennen raskautta.

Mulla oli teiltä jotain kysyttävää, mutta ei muistu nyt mieleen.

Aikamoisen paukun heitti Niinistö eilen!

Hyvää loppuvuotta:)

Ekaksi Riinuskalle onnittelut hyvistä ultranäkymistä! Lotalle paranemista oksutaudista, taitaakin onneksi jo olla takana päin.

Meidän joulu ja uus vuos menivät mukavasti, uusi vuosi erittäin rauhallisesti. Oltiin oman perheen kesken kotona, keskiyöllä mentiin miehen kanssa yläkerran partsille itkuhälyttimen ja skumppapullon kanssa katsomaan ilotulituksia. Sitten vielä maisteltiin juustoja ja portviiniä, ihanaa. Valvottua tuli kahteen, joten väsymys kyllä painoi, kun on tuo turnauskestävyys vähän kärsinyt.

Ihanalta kuulosti Piritan menut ja tosiaan vau mitä palvelua! Hyviä menuja oli taas muillekin kyllä. Meidänkin piti tehdä niitä blinejä, mutta ei jaksettukaan, kun meillä ei ole kunnon blinipannua... vielä, nyt se näytti olevan Stockan kantistarjouksena, joten lähtee kyllä mukaan:)

Molly, sen öljyn merkki/valmistaja? on Weleda, viralliselta nimeltään siis raskausajan hoitoöljy. Mulla meni sitä kaikenkaikkiaan kolme pulloa, yhden ostin apteekista, toisen luontaistuotekaupasta ja kolmannen Hgin keskusta Sokoksen kosmetiikkaosastolta, eli noista löytyy. Kannattaa tsekata www.weleda.fi, löytyy myös muita ihania tuotteita, esim. vauvan hoitoon.

Meillä taitaa päteä tuo Nekun mainitsema liikkumis/istumis-teoria, Linus yrittää tosi kovasti nousta istumaan ja pääsekin jo aika hyvin ylös, mutta ei vielä muuten mainittavasti liiku.

Meillä on alkanut olla välillä yöunille meno melkoista hulinaa ja myös öisin L herää taas useammin, ne 6-7 tunnin putket ovat muisto vaan. Ennen nukahti aina tissille, josta kannettiin sänkyyn, nyt on vielä hereillä syötyään, juttelee, nauraa, huutaa, itkee, potkii ja temppuilee vaihtelevasti, jos laskee sänkyyn, niin ei suostu jäämään vaan huutaa heti. Miten te muut "nukutitte/nukutatte" tämän ikäiset (kohta 5kk)? Taitaa olla joku vaihe vaan? Ollaan kuitenkin rauhoitettu illat ja rutiinit ovat suht samanlaiset kylpyineen, pyjamaan pukemisineen, syömisineen jne. Nukkuu nyt myös max 3 tuntia putkeen ja sitten syödään. Taitaa vaan tarvita nyt enemmän ruokaa. Sinänsä ei nuo yösyömiset haittaa/väsytä itseäni pahemmin, kun kuitenkin kaikenkaikkiaan nukkuu sen 12 tuntia ja nukahtaa heti syötyään, mutta tuo nukkumaan meno alkaa käymään vähän hermoille, kun on sellainen show, enkä tiedä mitä pitäisi oikein tehdä. Vinkkejä?

Mun mielestä on ihan mahtavaa, että Niinistö pystyi pitämään tuon koko suhdehomman salassa, no, nyt alkaakin varmaan hirveä "vainoaminen"...

Täytynee lähteä ruuan laittoon, mukavaa loppiaisviikkoa kaikille. Nyyh, nyt täytyy kerätä kaikki jouluromppeet pois...

Hyvää Uuutta Vuotta kaikille!!

Mä nyt ahkerasti raahaan mukana tätä listaa, että tulis kaikkinensa sitten mukana uuteen ketjuun.

Mimmu: 29.10.2005 Venla, 53 cm, 3670 g
Kirppu: (esikoinen poika -97) 9.8.2005 Viljami, 52 cm, 4750 g ja 1.7.2007, Anna-Sofia 51 cm, 4475g
Hilla: 20.8.2005 Nea, 50cm 3390g
Riinuska: 7.1.2006 Juska, 50cm 3260g
Stella: 24.1.2006 Leo, 48 cm 3250 g ja 26.7.2007, Kaisla 50 cm, 3355 g
Julia: 30.5.2006 Ilona, 49cm 3240g ja 16.5.08, Hertta 48cm, 3470g.
Nekku: 30.6.2006 Lotta, 51 cm, 4165 g ja 28.6.2008 Elli
Piritta: 30.6.2006 Matias, 50,5 cm, 3330 g ja 27.4.2008, Anna, 50 cm, 3600 g
Aniliini: 21.7.2006 Vili, 51,5 cm, 3660 g. 30.4.2008 Silja, 51 cm, 3540 g.
Mariska: (esikoinen Teemu 12/02) 9.8.2006 Samu, 51 cm, 3100 g
Suvi: 10.2.2007, Elsa 46 cm, 2500 g
Kata: 23.2.2007, Vanessa 53 cm, 4428 g
Murmeli: 23.2.2007, Maija 51 cm, 3650 g
Sandeman: 1.5.2007, Nella 50 cm, 3320g
Hertta: 27.7.2007, Hertta 51 cm, 3680 g
Keijukainen: 10.7.2008, Mai 51 cm, 3740 g
gissa: 19.7.2008, Leo 50 cm, 3080 g
Tiitu: 11.8.2008, Linus 51 cm, 3880 g
Nasuppi: 20.9.2008 tyttö ja poika

Odottajien la:t:
Sanelma 5.3.2009
Molly 14.4.2009
Hertta 4.7.2009
Manna 7.7.2009
Mimmu 9.7.2009
Riinuska 16.7.2009

Sitten muutema rivi muutenkin.

Meidän UV oli erittäin rauhallinen. Oltiin koirien kera paukkuja paossa isäni luona ja hyvin meni koirien kannalta. Olivat rauhassa eivätkä panikoineet, vaikka jonkin verran paukkuja kuuluikin. Ikävämpänä puolena uudessa vuodessa on se, että aloitin sen nyt sitten oikein vuosisadan flunssalla. Neljättä päivää mennään täysin tukkoisella nenällä eikä helpotusta paljon ole näkyvissä. Plääh. Kaksi yötä meni täysin valvoessa, koska en kertakaikkiaan pystynyt hengittämään normaalisti. Viime yönä sentään jo vähän unta sain. No ehkä se tästä.

Riinuskalle onnittelut hyvistä ultranäkymistä. Siellä se elämä kasvaa hyvää vauhtia. Ja se napanuorajuttukin oli sitten ihan ok. Ihme tosiaan, että mainitsivat asiasta varhaisultrassa. Turhaa huolta vain aiheuttivat. Kuinkas teidän koira selvisi uuden vuoden paukuista? Auttoiko napit? Mä olen niitä kanssa joskus meidän pelokkaimmalle harkinnut.

Voihan ojennustauti! Selvisittekö Nekku muu perhe vai lähtikö kiertoon? Ensin täit ja nyt vielä tuo oksutauti ei kiva. Toivottavasti vuosi jatkuu mukavammissa merkeissä.
Tarkoititko Nekku alkuviikolla 19.-20.1., jonka voisit olla Tampereella? Mä olen tuolloin kyllä vielä töissä, joten en varmaan silloin pysty treffeille.

Pirittalla tosiaan huippuilta ollut uutena vuotena! Vautsi! Annokset oli toivottavasti pieniä/ruokalaji, niin pystyi kaikesta nauttimaan. Ja tuo miesten tarjoilu oli kanssa hieno juttu. Meillä yhdessä kaveriporukassa oli silloin 1,5 v sitten kanssa miesten järjestämä illallinen meille naisille. Muistivat silloin kyllä sanoa, että tämä ei tule ihan äkkiä toistumaan ;) Kiitos Piritta muuten tsempeistä painon suhteen. Seuraava neuvola (nyt 2 viikon välein) onkin jo viikonpäästä, joten sitten taas näkee kuinka homma on edennyt...

Ihanaa kun Mannallakin jo masu alkaa näkyä. Kuvia tulemaan vaan sitten, kun siltä tuntuu. Kuten myös muut odottajat. Mäkin nyt sitten rohkaistuin ja pistin sen omani jakoon.

Matkoja ei ole meillä tiedossa vielä. Kovasti ollaan kyllä selattu ensi kesän matkoja aurinkoon. Paljon riippuu tulokkaastamme, että lähdetäänkö sitten lopulta yhtään mihinkään.

Kiva oli taas kuulla Tiitusta ja Nasupistakin. Molemmissa perheissä vähän vaihetta menossa nukkumisen suhteen. Tosin eri "vaivat". Jokos Tiitu Linus on maistellut kiinteitä?

Ai niin, kuinkas tosiaan siinä Aniliinin taloasiassa on edetty? Vai onko edetty?

Mutta nyt takan lämmitykseen ja koirien kanssa iltapissalle. Sitten täytyy saada jotain herkkuja, josko ne vaikka nopeuttaisi tätä paranemisprosessia... Onneksi huomenna vapaapäivä tai sairaslomapäivä täytyy nyt vielä vähän punnita, että jaksaako sitä lähteä mihinkään lääkäriin.

Sunnuntaita,

Ihan mahtava pakkaspäivä. Ulkoiltiin pari tuntia auringonpaisteessa ja vieläkin tuntuu poskia kuumottavan. Lapsiperheitä oli paljon mäenlaskussa päivällä:)

Ihan mieletön tuo Piritan Uv-menu! Kenen ihanan idea oli noin mahtava menu? Huh, oispa ihan luxusta. Kävin muuten katselemassa kuvia fb:ssasi ja niin suoisia lapsia. Matias varasti kyllä totaalisesti mun huomion; ihan valoittava lapsi! Samoin kuin tyttäresikin.Niin iloisia kuvia ja mitkä hymykuopat pojalla!!Pahoittelut minunkin puolsta ukin poismenosta. Olen tökerösti jättänyt sanomatta epähuomiossa. Voin vain kuvitella tunnelman, jossa lapset vielä tuovat herkän lisän haikeaan tilaisuuteen.

Niin, Buzz on tietovisa, jossa on sellaiset Buzz-ohjaimet. Tosi hauska. Niitä on erilaisia pelejä siihen mm. musa ja meillä esim. tv-visa, jossa on vähän kaikkia aihealueita. Ohjaimia on 4 kpl, mutta voihan kimpassa pelata samalla. Tosi hauska! Mukavaa illanvieton lomassa ja mun mies innostuu siitä, vaikka ei oo mikään peli-ihminen. Kiva tietää, että tota Abbaa saisi myös ps3:seen. Täytyy laittaa hankintalistalle...sit joskus. Mulla nimittäin tulee autoon hiukan isompi remppa ja ottaa päähän, kun olen säästänyt muka sistustusjuttuja ja joitain hankintoja varten ja nyt sitten autoon menee toista tonnia!!!

Toivottavasti Nasupin pikkutyttö alkaisi tasoittua nukkumisen kanssa. Vaikea mun on sanoa mitään, mutta niinkuin Piritta totesi, niin jos sitterissä nukkuu edes hitusen paremmin, niin voinee siinä nukuttaa.Oliko vyöhyketerpiasta apua, vai kävittekös te siellä? En muista puhuitko siitä, mitä lääkäri sanoi tytön itkuisuuteen? Kuvat fb:ssa ovat muuten aivan ihania. Suloisia, molemmat ihan omannäköisiä, palleroita :)

Oli kiva kuulla myös Tiitusta. Mulla tosiaan tuo Weleda on käytössä. Jotkut käyttävät myös manteliöljyä kuulemma. Mä olen lotrannut pullosta jo jonkunverran..Saa nähdä selviänkö kolmella pullolla:) Kivalle, rauhalliselle, kuulosti teidänkin UV. Mä kaipaan skumppaa, aika paljon välillä ;)

Missäs muut odottajat on? Mimmu ja Hertta? Sande taitaa olla viellä "korvessa?"

Huomenna aukeasi kirjasto ja pääsen hakemaan materiaalia. Saa nähdä..Mulla on nyt väärä vaihde päällä tän opiskelun kanssa, mutta nyt on ihan pakko hoitaa nää pakolliset ja samoin töissä pukkaa kiire, kun palaan tammikuun lopussa. Jos jaksaisi sen helmikuun rutistaa, niin sitten helpottaa. Puuh.

Mukavaa alkavaa viikkoa. Tiistaina taas pyhä..mennään ihan sekaisin taas päivissä:D

Yhyy, vertaistukea kaivataan, olen hirveässä taudissa kanssa, kuten ilmeisesti Sanelmakin? Tätä kauttahan nämä taudit usein tarttuu ;) Manna, olit kans jouluna, mikä sua vaivasi, kävitkö lääkärillä? Mä kävin tänään ja bakteeri-infektio on (nuhaa, yskää, kipua rinnassa ja hengitysteissä, särkyä, pientä kuumetta, KAIKKEA) ja lekuri iski antibiootit kouraan ja mulla on ihan paska fiilis että joudun kuurille. Tietysti ne on sellaiset jotka sopii raskaanaolevalle mutta silti. Olen ollut niin tyytyväinen, että yhtään tabua en ole mihinkään särkyyn tai kolotukseen joutunut ottamaan koko raskauden aikana tähän mennessä ja harmittaa tosi paljon nyt tämä. Lohduttakaa nyt mua, että joku muukin on joutunut joskus syömään niitä ja ihan ok on?... Kuitenkin kun on bakteerin aiheuttama, niin pakko kai se kuuri on syödä, eihän se muulla parane :/

Ja huh Lotan ojennustautia (hih, "nyt tulee ojennus"..), onneksi taisitte muut välttyä. Nämä sairastelut on kyllä kurjia. Sanelmallekin siis pikaista paranemista toivottelen! Jouduitko tänään vielä käymään lääkärissä? Mikä tuomio sulle tuli?...

Nekku (tai Sanelma joka on vastikään samat paprut täyttänyt), muistatko mitä palkanlaskija sanoi noista 10&11 kohdista lomakkeessa? Että mikä hitto siihen tulee, edellisen kesän vuosilomat vai seuraavat mitä aikoo pitää vai täh? Noh, ehkä se selviää tässä ja voihan aina kysellä sieltä kelaltakin.

Kiitos Manna ja Tiitu Weleda-infosta! Mutta plaaah Manna sitä rahanmenoa siihen autoon :/ Just sellaista "turhaa"...

Ziisus tosiaan Pirittan seurueen UV-menyy! :) Ah, siis mikä nautinto! Ja miehet passasi teitä. Ihanaa. Muidenkin uv herkuttelut kuulosti tosi hyviltä.

Menen tästä lepäämään kirjan kanssa. Kauheelta tuntuu tää antibioottikuuri :( Onko tosiaan kukaan muu teistä joutunut sellaiselle? Pelkään niin, että eihän siitä tosiaan ole haittaa vauvalle?? :(

Jösses mulla meni toista tuntia lukiessa teidän juttuja...mukavaa tuntui olleen kaikilla jouluna ja UVna.

Meidän joulu meni suht samalla kaavalla: lasten ehdoilla. Aattona oltiin anopin hoivissa, 9 aikuista ja 2 lasta ja koira. N riemuitsi serkkunsa kanssa lahjoista vaikka ei pukin syliin uskaltanutkaan. Ihanan touhuissaan oli koko illan vaikka ei jouluruoista perustanutkaan yhtään. Ei auttanut vaikka selitin että porkkanalaatikko on tehty hänen herkustaan porkkanoista...koostumus ei toiminut. Joulupäivänä ajeltiin maalle "rauhaan". Siellä vain 8 aikuista, 2 lasta ja koira;-). N jakoi serkkupoikansa kanssa touhukkaana lahjat ja oli innoissaan Fisherpricen farmista jonka sai lahjaksi. Oltiin siellä yli viikko ja sinä aikana tanssittiin, laulettiin, soitettiin mummin pianoa, juostiin ympyrää, piirrettiin ja taas jorattiin. N tykkää kovasti tanssia, hänellä sellainen tyttömäinen tyyli, pyörittää peppua ja heiluttaa käsiä paikoillaan kun serkkupoikansa meni pitkin seiniä hyppimällä ja pomppimalla. Hienosti leikkivät keskenään, mitä nyt välillä tuli taistelua suosikkileluista.

UV oltiin rauhassa mökillä, yksi kaveripariskunta oli käymässä. Hirvenlihafondueta syötiin, pukki toi padan ja olihan sitä heti kokeiltava. NAMI mitä herkkua siitä meidän arkiruoasta saakaan! Skumppaa toivoin heti alkuun, mutta poksautettiin vasta yhdentoista maissa. Mulla oli armoton väsy kun N oli valvottanut syystä tai toisesta koko reissun (nukkui samassa huoneessa ja möyri joka yö ja mä herkkäunisena en pysty nukkumaan) ja lisäksi käytiin UV-aattona lääkärissä hakemassa diagnoosi mun epäilyille: korvatulehdus. TAAS. Mentiin UVna nukkumaan joskus kahden maissa, mies lähes kaatokännissä, konjakki ei vaan sovi hänelle. Kärsi siitä sitten seuraavan päivän, mulla ei onneksi mitään ongelmia kun en uskaltanut ottaa väsymyksen takia juurikaan mitään.

Jaahas ja sitten kommentointiin: Nasupille tuli mieleeni...N ei myöskään suostunut nukkumaan vaunuissa ellei ne liikkuneet. Päiväunille helpotti jossain vaiheessa kun laitoin sängynpäälle makuupussissa nukkumaan, ei päässyt potkimaan peittoa pois ja kai siinä on turvallinen olo. Jos tyttö nukkuu paremmin sitterissä niin voithan kokeilla nostaa pinnasängyn toista päätyä parilla kirjalla vähän ylöspäin (tämä neuvo annetaan nuhaisille lapsille) jos sitten nukkuisi sängyssäkin? Kuulostaa hullulta mutta univelassa kaikki kikat kannattaa kokeilla.

Tampesteriin voin minäkin liikahtaa kun vaan sovitaan milloin. Nappaan Nelden mukaan niin on sitten Leolle seuraa jos Stellakin pääsee. Viimeksi kun mentiin Tampereelle junalla niin vaunut sai mukavasti junaan eikä ollut päivällä tungosta. Mitään lastenvaunupaikkaa ei kai saa varattua mutta silloin ainakin mahduttiin.

Matkoja ei muuten ole tulossa, mies on lähdössä poikien hiihtoreissulle tammikuun lopulla, silloin mulla olisi autokin käytössä Tampesteria varten ja voisin nappaa Keijun ja Main kyytiin jos viikonloppuna treffataan. Siis nuo päivät on 23-25.1.

Äääh, nyt pitää mennä, jäi taas kommentoimatta tsiljoona juttua.

Pikaisesti vielä Mollylle: ne antibiootit hoitaa SUA eikä vahingoita bebeä mitenkään. Täytyy sen äidinkin olla kunnossa että jaksaa!!! Mulla oli noita alapäänvaivoja (tulehtunut Bartholin rauhanen jos joku tietää) ja sain niihin (2 krt raskauden aikana, edellinen 18-vuotiaana) tujut antibiootit. Ei paljoa auttanut miettiä lääkeiden vaikutusta vauvaan kun oli niin kipeä ettei muuten olisi parantunut. Voi sinuu, varmasti lääkäri tietää mitä määrää ja parantaa sut ja pitää vauvan kunnossa.

Voi höh näitä sairasteluja. Molly, mä en ole joutunut ottamaan antibioottia raskaana, mutta sanoisin, että älä murehdu. Kaipa ne lääkkeet on sillä tavalla tutkittu, ettei niistä ole haittaa. Mitään faktatietoa en voi tarjota, pitää vain luottaa lekureihin.

Nellalla taas korvatulehdus... on se rankkaa :(. Muuten teidän joulureissunne kuulosti oikein mukavalta.

Mitähän sitä keksisi huonosti nukkuvalle tai nukahtavalle lapselle. Meillä oli Leo aika helppo tapaus. Joka ilta toistuvien rutiinien lisäksi toimi sängyn vieressä hiljaa istuminen (ei saa ottaa kontaktia lapseen) ja isän käyttäminen tassutteluun. Kaislalla alkoi toimia tutti ja riepu pitkän väsytystaistelun tuloksena. Joillain toimii pyörät pinnasängyn jaloissa, jolloin pystyy heijaamaan lapsen uneen. On myös olemassa sellainen riippumatto, jonka saa pinnasänkyyn kiinni. Siinä lapsi saa omalla kehollaan nukkuma-alustan keinumaan. Kokeilimme Leolla, mutta hänellä se ei toiminut. Jollain muulla varmaan toimii, kun niitä kerran on olemassa :).

Mulle käy edelleen Tampereen-tapaamiseen kaikki vaihtoehdot. Kertaapa Sanelma, miten sulle sopi. Ja sitä paikkaa pitää sitten miettiä... jos tulee paljon porukkaa, niin rafla ei välttämättä ole paras mahdollinen. Hoplop tai meidän residenssi ovat esim. mahdollisia, etenkin jos ihmiset tulevat autoilla ja lasten kanssa. Toki julkisilla ja kävellenkin pääsee asemalta em. paikkoihin. Ja jos sää on järkevä, niin voidaan olla lasten kanssa hetken verran puistossakin.

Pakkanen puree ja tekee hyvää! Ihanaa, ettei ole mustaa ja sateista.

Tänään pitää mennä kuntoilemaan pitkän laiskottelun jälkeen. Ajattelin aloittaa tanssitunnilla. Lapset menivät parin viikon tauon jälkeen päiväkotiin ihan iisisti. Huomenna onkin sitten taas vapaapäivä.

Jotain mun piti kommentoida vielä, mutta unohdin mitä. Se Piritan menyy ainakin sai veden kielelle. Sorbettia lukuun ottamatta, sillä campari saa mulla aikaan ojennuksen ;). Ai niin, Nekulla ja Lotalla on ollut rankkaa täiden ja oksutaudin kanssa. Huh. Mäkin pelkään täitä ja kihomatoja, kun niitä tosiaan on paljon päiväkoti-ikäisillä. Leo joutui n. vuosi sitten ottamaan matokuurin, kun oli hoidossa perheessä, jossa hoitajan poika sai päiväkodista kihomatoja. Onneksi ne eivät ehtineet Leon kiusaksi, yöks.

Ja nyt takaisin töiden pariin, mukavaa viikon alkua!

En päässyt tästä vielä mihinkään kun jumiuduin sähköpostiin.

Kiitos nopeasta kommentoinnista Sande ja Stella! Ihanaa kun hädässä ystävät on heti linjoilla :) Eikä tämä nyt mikään hätä ole, heh. Mutta aina lohduttavaa kuulla muilta, vaikka omakin järki sanoo samaa ja tosiaan tsekkasin vielä (ja netistäkin surffailin) että ihan turvallista on ottaa niitä antibiootteja. Itse kun ei vaan muutenkaan, ei-raskaana, tykkää ns. turhaan popsia mitään lääkkeitä eikä varsinkaan antibiootteja niin harmittaa.

Sanden perheen joulumatka kuulosti oikein mukavalta. Paitsi Nellan korvatulehdus :( Paranemisia sinnekin siis! Lunta oli ilmeisesti sielläpäin missä olitte, pääsikö Nellis pulkkamäkeen? Entä onko muut lapset pulkkamäestä haltioissaan?

Kiitos Sanelma kuvasta! Höpö höpö noita sun aikaisempia puheita :) Tosi kiva kuva ja maha on niin kaunis!

Jos nyt pääsisi tästä lepäämään. Aivastus*

Tervehdys! Kiva lukea teidän uudenvuodenvietoista! Kaikilla tuntuu menneen oikein mallikkaasti, joko lasten tai aikuisten kesken..paitsi Nekku teillä tuo oksutauti uuden vuoden korkkaajana..ush, on kyllä ihan kamala tauti.

Kurjuus myös Mollyn tautia! On inhottavaa sairastaa raskaana mutta mä kans lohdutan sua että kyllä ne antibiootit on turvallisia. Söin kans yhden kuurin virtsikseen ja lohduttauduin sillä että kriittisimmän ajan, 12 rv:lle saakka pärjäsin ilman mitään lääkkeitä.

Kiitos kuvista, Sanelmalla on kyllä niin tyttömasu! Samoin kuin Mollyllakin. Sillain ylhäällä. Tosin onhan noi teoriat niin monesti romutettu :)Etkä kyllä Sanelma näytä mun(kaan) silmään yhtään turvoneelta!
Nekulle kiitos tyttöjen kuvista ja bliniohjeesta, hauska vika kuva missä Lotta poseeraa kameralle :)

Mannallakin jo masu näkyy! Mahtava juttu. Toivottavasti saat kuunnella sydänääniä, kyllä se tuo aina mielenrauhaa :)

Tiitu, nukkumaanmenohulinoinnit on täällä enemmän kuin tuttuja. Vaikka Mai olis kuinka väsynyt niin piristyy kyllä heti kun petiin pääsee. Eikä suostu olemaan yksin hetkeäkään. Myös potkii, pärisee, huutelee, pyörii poikittain, ihan toivotonta meininkiä. Mies usein luovuttaa ja ottaa olkkariin sitteriin. Nukkumaanmeno venyykin usein ainakin kymmeneen, sitten kun vaan on tarpeeksi väsynyt niin nukahtaa samantien. Yöt on muuten menneet ihan kivasti, Mai herää sen pari kertaa, yleensä mies hoitaa ekan syötön ja mä tokan eli kumpikin saa nukkua 6-7 h putkeen.
Nyt on Mai ollut aika itkuinen pari iltaa, mietittiin eilen hampaita kun järsii ihan raivolla nyrkkiä/purulelua ja alkaa huutaa. Iltapuuron syöminenkin on ollut aika nihkeää.
Muuten on niin valloittava lapsi, mulla ne rakkauden tunteet vahvistuu päivä päivältä. Varsinainen aurinko ja nauraa hekottaa, ihana kupliva tarttuva nauru! On tosi hauskaa kun on nyt hiffannut nuo kissat ja nauraa heille ihan tolkuttomasti. Kissat tietty ihan pihalla moisesta mutta osaavat kyllä varoa innokkaita kouria!

Ja voi Nellan korvatulehdusta! Joskus sanotaan että maidon juonti tuottaa limaa hengitysteihin, tietty se kalkki pitäis sitten saada muualta. Mutta monet on sanoneet että on kokeilemisen väärtti jos korvatulehdukset on toistuvia. Meillä on muuten se risteily just 22.-24.1. joten en valitettavasti pääse Treelle jos tapaaminen osuu sille ajalle.

Rauha: L lähti mummin kaa kauppaan ja Elli koisii partsilla. Näillä keleillä olen kyllä kiittänyt onneani, että molemmilla on superlämpöiset untuvapussit. Musta nää pakkaspäivät on olleet ihania! Niin kaunista ulkona. Just äsken ihailin auringonlaskua; täältä on aivan fantastiset maisemat. Ja kyllä, pulkkamäki on pop! Lotta oli eilen aivan haltioissaan pulkan kyydissä, nauroi ja kiljui riemusta, vaikka ei kummoinenkaan töppylä ollut. Kestäispä tää talvi!

Molly tosiaan, huoli pois, Sande puhui viisaita! Äh myös Neltsin korvatulehdusta. Onneksi on lääkärit ja tropit.

Just samanlaista nukkumaanmenohulinaa meilläkin ja alkoi justiinsa tuossa Linuksen iässä. Kuulunee ikään. Heh, Keijun kertoma kuulosti enemmän kuin tutulta. Toisaalta jatkon kannalta on varmaan hyväkin, ettei suoraan rinnalle nukahda. Meillä periaate on se, ettei enää sängystä pois oteta. Annetaan heilua siellä ja viedään tuttia (mooooooooonta) kertaa ja käännetään ”uniasentoon” kyljelleen. Mä olen ns. nukutusvastainen tai ainakin nukutusminimalisti, mutta jos alkaa oma hermo mennä ravaamiseen, tassutetaan uneen. Meillä toimii se, että käsi olkapään ja pyllyn päälle ja siinä pidetään. Yleensä rauhoittuu parissa minuutissa varsinkin, jos vielä pyllystä heiluttaa.

Itse asiassa mulle sopisi Treen tapaaminen joskus helmikuun puolivälissä parhaiten. Luuletko Sanelma, että olet silloin vielä kuosissa? Ja Stellan tarjous teidän residenssistä ja puistoilusta olisi aivan fantastinen, siis helpoin tuon lauman kanssa. Mielelläni ottaisin molemmat tytöt mukaan.

Saattais hyvinkin olla Maille hampaita tulossa. Panadolia kandee kokeilla iltasella, hampaiden tulo voi tehdä tosi kipeää. Elli diggaa sellaisesta silikonisesta purulelusta jääkaappikylmänä, vaikka nyt saikin taisteltua ne ensimmäiset kaksi ulos sieltä.

Mitä mä unohdin? Kiitos taas kuvista, ihana pallo Sanelmalla. Ja Manna, susta mulla tulee aina mieleen yksi ystäväni, todella paljon samannäköiset ja juttujen perusteella oloisetkin. Upeita naisia.

Hello sairasvuoteelta. Todellakin sympatiseeraan Mollyn olotilaa. Ei oo kivaa. Muiden tapaan uskon, että lääkekuurista ei ole haittaa vauvalle. Mutta ymmärrän harmituksesi. Mua on kanssa harmittanut eniten se, että bebe joutuu kärsimään mun yskimisestä ja jatkuvasta niistämisestä. Alkaa kyllä pikku hiljaa tuntua vatsalihaksissa tuo niistäminen ja vähän tietysti mietityttää, että saako aikaan jotain muutoksia tuolla kohdunkaulassa, kun vähän väliä tulee painetta sinne. Toivottavasti ei. Ja onneksi nyt näyttäisi siltä, että parempaan suuntaan on tauti menossa. Vähän paremmin on tänään pysynyt nenä auki. Kurkku tosin aivan mega kipeä, kun on limakalvot kuivuneet suun kautta hengityksestä. Lääkärissä en ole käynyt, kun ei mulle taaskaan ole kuumetta noussut. Ei nouse näköjään koskaan.

Mollylle Kelan papereista. Samat kohdat oli mullakin ongelmana. Kohtaan 10 pistin ruksin OLEN poissa työstä kohdassa 5 ilmoitamani ajan (Kohdassa 5 ruksi ylemmissä äitiysraha- ja vanhenpainaraha-kohdissa.) Olen ollut sanat yliviivasin.
Kohtaan 11 laitoin ruksin kohtaan: Saan, ajalta; ja sitten tähän ne ekan 3 kuukauden päivämäärät, joilta saan palkan. Palkanmaksuhan riippuu sitten työehtosopimuksesta. Selvittikö yhtään? Kohdan 10 "Olen ollut" kohta on aiheellinen varmaan vain siinä tapauksessa, että haet esim. vanhempainrahaa vasta myöhemmin.

Sandekin palannut "ihmisten ilmoille". Harmittavaa tuo korvatulehdus. Olikos nyt jo kuinka mones? Toivottavasti nyt jäisi viimeiseksi.

Tampereen treffit ei käy mullekaan ainakaan tuolloin viikonloppuna 24.-25.1. Ei olla silloin kaupungissa. Ja 21.1. meillä se synnytysvalmennus jo päivällä. Joten menee varmaan sitten viikolle 5 tai siitä eteenpäin. Voinnistani en tietysti voi etukäteen tietää. Ehkä tuossa helmikuun ihan alkupäivinä vois olla mun kannalta vielä ihan ok treffata. Silloin viikkoja kasassa 36-37. Ehdottaisin siis viikkoa 6, muut päivät paitsi keskiviikko käy. Sopisko kuinka monelle ja jos sopii, niin arki vai viikonloppu? Paikaksi käy mulle mikä vaan. Jos ollaan Stellan luona, niin minäkin pystyn varmaan auttamaan autoineni jossain määrin paikasta toiseen siirtymissä sekä tietysti tarjoilupuolessakin. Palataan asiaan joko täällä tai mailin puolella.

Ai niin, sain tänään äitiyspakkauksen. Vielä en ole sitä avannut, mutta ehkä huomenna sitten päivänvalossa alan tutkailla sisältöä. Oletteko muuten pesseet myös äitiyspakkauksesta tulleet vaatteet ennen käyttöä?

Nyt myöhäisille iltapäiväkahveille miehen kanssa.

Juu, ja vielä piti raportoidan näistä raskauden iloista. Liitoskipuja nääs. Ollaan nyt vapaapäivinä ulkoiltu joka päivä vähän pidempiä lenkkejä koirien kanssa. Tietysti rauhallisesti taudin takia ettei hengästy, mutta myös nuo liitoskivut ovat selvästi lisääntyneet liikkumisen myötä ja hidastava/pätkivät menoa. Mutta nekin kestetään, jos vain nyt edes jossain rajoissa pysyvät.

Kelit on kyllä olleet mitä parhaimmat ulkoiluun. Pakkasta -8...-15 astetta ja auringonpaistetta. Voisko hienompaa talvikeliä olla. Ja luonto on ihan äärettömän kaunis jäisessä lumiharsossaan.

Moikka,
Ihana laittaa noi viikot tohon:) Oon niin onnellinen, kun ajattelen tätä meidän vauvelia. Päivä päivltä ihanampaa ja kun lukee vielä lapsiperheiden arkea iloineen ja suruineen, niin tulee niin onnellinen olo, että "kohta meilläkin" saattaa olla oma pieni perhe koossa;)
Siitä sujuvasti heti omaa napaan, kunnes kommentoin muutakin. Kävin neuvolassa ja kaikki ok. Verenpainekin oli suht hyvä, ihanasti kuului terhakat sydänäänet "voimakkaat ja hienot" sanoi täti. Oma paino oli laskenut sen 600g takaisin samaan lähtöön, mistä olin enemmän kuin iloinen. Ehtii vallan hyvin tulla vielä massaa tähän kroppaan;D

Kiva kuulla Sandesta ja hauskasta Joulusta ja UV:sta. Mäkkeily on niin ihanaa, myös talvella siihen liittyy oma eksotiikkansa, etenkin jos ei ole ihan kaikkia mukavuuksia. Ihanalta kuulosti Nellan Joulu ja tanssit, hih*

Molly-ihana, älä mieti liikaa, vaan just niin, että kyllä lääkkeitä voi käyttää turvallisesti raskauden aikana, kun ne ovat lääkärin määräämiä. Ja sait vielä varmistuksen netin kautta. Mikä on vaikuttava aine lääkkeessä? Koiahan nyt vain ottaa iisisti, levätä ja hoitaa itseäsi kuntoon. Toivut kyllä.

Sanelman kuvat oli ihania. Höpsis turvotukset ja muut. Olit just niin hehkeä, kuin olet ja sun masu on tosi ihana. Sun 14+5 -masukin oli jo hyvä kokoinen..Vajaa viikko eteenpäin, niin samassa menisin. Mun masu vaan ei vielä ole niin ihanan pyöreä, vaikka kuinka sitä pullistaisin :) Odotan kyllä sen kasvavan!

Kiva kuulla myös Keijun ja Main kuulumisia. Ihanan luonteensa teidän tyttönnekin näyttä jo. Kiva kuulla, että kisujen kanssakin elo sujuu, vaikka perheeseen on tullut uusi jäsen. Meillä tuo pieni villikko saattaa aiheuttaa päänvaivaa, tai sitten ei, aikanaa, kun vauva tulee. Ihanaa muuten, että saatte mahdollisuuksia miehen kanssa omille pienille matkoille ja illoille. Luxusta se on.

Kuntoilu olisi iha paikallaan täälläkin :) Oon kyllä päivittäin ulkoillut koiran kanssa ja siitä tulee kyllä hyvä olo. Pakkasessa kävely virkistää kummasti ja tulee niin reipas olo, kun saa tehtyä edes pienenkin lenkin. Mä en ole koskaan ollut oikein jumppa-ihminen, mutta tanssi saattaisi olla sellainen, mikä voisi vetää puoleensa. Tosin täällä pitäisi otta kallis kuntosalikortti ja sitoutua siihen, että pääsisi tanssitunneillekin..ei kiitos. Ja raskauden aikana se sai tauolle vaan 3 kk:seksi. Ihan hullua.

Kiitos Nekku (=Neukku :), ois hauska tietää/nähdä, kuka on samanoloinen/näköinen, kuin minä. Joistakin ihmisistä tulee tosiaan joskus mieleen joku ja se tuntuu jotenkin hassulta. Mollyllahan on samanlainen ääni, kuin mun yhdellä työtutulla ja se oli aluksi hämentävän samankuuloista :) Muistatko Molly, kun mainitsin siitä?

No, nyt kaivan mustikkapiirakkajäätelön pakkasesta ja kaivaudun peiton alle sohvalle. Mukavaa pyhää kaikille:)