Tahkoojaplussat 80

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sandeman ejk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heippa vaan naiset!

Mulla unohtui rillit kotiin ja yritän tässä nyt tihrustaa näyttöä parhaani mukaan.

Johan on tehty tikusta asiaa täällä...ässät sinne tai tänne...:)

Juu-u, onpa ikävää kun työllisyyden uskotaan kasvavan. Me ollaan aika sidoksissa rakennusalaan, joten meilläkään ei hirveän positiiviset näkymät ole edessä. Toivottavasti jotenkin selvitään...

Ensiviikolla pidetään syysloma poikien kanssa. Kivaa vaan olla.
Mulla on kauhea stressi opinnoista. Motiivaatiota ei meinaa löytyä ja uudet asiat tuntuvat todella vaikealta. Mun pitäisi enemmän lukea ja lukea, mutta mistä aika siihen? Töistä päästyäni olen jotenkin todella väsynnyt ja sitten pitäis kaivaa kaivaa kirjat ja lukea semmoista todella vaikea lukuista tekstiä. Huomaankin monesti havahtuvani vaan siihen, että ole tuijottanut samaa sivua iäisyyden enkä muista mitään mitä siinä kohdassa on lukenut. Voi apua, kamala stressi tästäkin...

Kiva, kun Katakin pistäytyi linjoilla pitkästä aikaa.

Keijun reissu kuullosti ihanalta, mun tekisi niin mieli kanssa päästää Pariisiin joskus, Rooma on toinen jossa joskus pitäisi päästä käymään.

Nyt mä jatkan töitä...

Eeh, tämäpä humoristista. Ilmeisesti ko. henkilö ei jaa meidän sattuman kautta syntynyttä huumoriamme ”kirjoitusvirheistä”. Ja for the record, kyllä mä pidän omituisena sitä, että vaikka täysin avoin foorumi onkin, tullaan taustalta heittämään vakiintuneeseen, asiallisesti käytävään keskusteluun, nimettömänä henkilökohtaisuuksiin meneviä kommentteja. Käytössäännöt ne on netissäkin. Mutta onneksi ollaan saatu tosi kivojakin kommentteja ja myötäelämistä taustalta, kiitos siitä!

Ootteko muuten jo valinneet ehdokkaanne kuntavaaleihin? Mä ajattelin käydä vaalikoneessa, vaikka en ole kyllä ikinä sitä kautta ehdokastani. Luultavasti tiedän, ketä äänestän. Aika tarkat speksit mulla on ja pitää olla kiinnostusta ajaa lapsiperheiden asioita. 10 vuotta sitten ehdokas sai mun äänen, jos ajoi opiskelijoiden asioita. Näin se etenee, elämä. ;-)

Plääh, toi Lotan vaippajuttu on rasittava. Eilen meni varmaan 10 vaippaa, kun kiskoo päältään heti pissan tultua ja haluaa kuivan. Potalle ei kerta kaikkiaan suostu istumaan, huutaa vain jalat ristissä siinä vieressä. Piilotin ne jo hetkeksi kaappiin, josko ”kielletty” asia kiinnostaisi enemmän. Vinkkejä? Mä olen kyllä tosi monelta kuullut, että tämä vaihe tulee, mutta jotenkin turhauttaa, kun hänellä olisi kaikki valmiudet kuivaksi.

Viime yö oli loistava. E nukkui klo 20.30-04.15, söi ja siitä posotti kasiin - koko yön omassa kopassa. Jee! Varmaan eka yö ikinä, ettei ollut aamuyötä mun vieressä. Lotta yskii, muuten terve.

Mariska, sä olet kyllä tosi sissi, kun opiskelet kaiken keskellä! Ei varmaan onnistuisi multa.

Sanelamalla tänään ultra, vitsit! Ja gissalla tällä viikolla raskas päivä, kun on ne hautajaiset. :-(

Mulla on jo aika päiviä sitten loppunut ymmärrys noita ikäviä kommentoijia kohtaan. Tahkoojissa on niin huippu porukka kasassa. Kateuden rietasko se ilkeilyn saa aikaan? Jatkakaa tytöt vaan samaan malliin kirjottelua. Jokainen kasvattaa lapsensa omalla tavalla,kukin varmaan tekee parhaansa. Ei oo helppoa touhua. Mulla on neljä lasta ja ei oo tullut mieleenkään antaa tänne kasvatusneuvoja. Minusta on aivan huippua lukia teijän kirjotuksia kotiäitiydestä ja teidän tapaamisista. Kyllä ne päreet palaa välillä,oli yks,kaks tai usiampi lapsi. Mulla ainakin palaa,sen uskallan tunnustaa. Vähän sekavaa tekstiä mut koittakaa saaha selkoa.:)) Tsemppiä vaan!!

Plääh, toi Lotan vaippajuttu on rasittava. Eilen meni varmaan 10 vaippaa, kun kiskoo päältään heti pissan tultua ja haluaa kuivan. Potalle ei kerta kaikkiaan suostu istumaan, huutaa vain jalat ristissä siinä vieressä. Piilotin ne jo hetkeksi kaappiin, josko ”kielletty” asia kiinnostaisi enemmän. Vinkkejä? Mä olen kyllä tosi monelta kuullut, että tämä vaihe tulee, mutta jotenkin turhauttaa, kun hänellä olisi kaikki valmiudet kuivaksi.

Pikainen pottavinkki taustalta, tilasin itse aikoinani netistä sellaisia pottatarroja (löytynee googlettamalla, sorry nyt en ehdi etsiä)jotka liimattiin potan pohjaan. Idea on siis se että tarra on musta ja kun sinne saa lirit puserrettua niin tulee joku eläinkuva esiin. Meillä neiti innostui pottailusta tällä konstilla kun sai lehmän nauramaan (tällä tarkoitan siis sitä tarraa en itseäni ;) :)

Muutenkin kaikille tsemppiä syksyyn, itse käyn aina silloin tällöin lukaisemassa kuulumisenne vaikka tooooosi harvoin enää kirjoitankaan olette silti monesti mielessä.

Syysterkut Hillalta

Heips! Kiva kun olette innokkaana kirjoitelleet, kaikesta huolimatta..

Molly, mä sairastin loppuraskaudessa influenssan ja th sanoikin, että vauva sai silloin roppakaupalla vasta-aineita influessaa vastaan. Toki mehut oli pois, mutta niinhän aina, kun se tauti päälle iskee. Ei mitenkään voimattomampi kuin normitilassakaan, olen sen sairastanut joskus ennenkin. Rokotuksesta en osaa sen kummemmin sanoa, kun en sitä ole koskaan ottanut.

Nekku satkin Hillalta kivan pottavinkin ja tässä toinen: mun ystävän pojalla on sellanen sammakkopotta, joka alkaa soimaan, kun sinne pisut lorauttaa eli kun joku anturi (?) kastuu. Se oli hauskaa pojulle opetteluvaiheessa ja sinne lirittelikin vähän väliä, tosin äitinsä korvissa ei ehkä ollut montaa viikkoa ihana se pimputus. Hän osti sen Raisiossa olevasta lastentarvikeliikkeestä, tietäiskös gissa tarkemmin nimen, siellä Myllyn/katsastuskonttorin takana..? Jos olisi sama liike pk-seudulla..
Onnea ja jaksamista vaan pottailutouhuihin!
Meillä opetellaan pikkuhiljaa kuivaksi ulkosallakin ja kylään/kerhoon on raahattava oma potta mukaan, kun Vili ei suostu sitten taas muuhun kuin omaan pottaan pissaamaan. Tai ehkä, jos on ihan samanlainen, mutta muu malli ei kelpaa.. Erikoisen vaativaisia nämä pikkupissaajat.. :)

Aivan ihanalta kuulosti Keijun Pariisin matka. Luin kuulumiset eilen ja yöllä herätessäni muistui mieleeni journalistin patsas ja kun mietin Keijua haaroväliä "hinkkaamassa", niin ihan pyrskähdin. Siljakin tissillä ihan hätkähti. :D
Toivottavasti koskettelu sitten tuottaa toivotun tuloksen, kun sen aika on.. ;)

Ja kunnallisvaaliehdokasta en ole vielä valinnut, mutta siitäkin asiasta naurut sain, kun eilen lääkäristä tullessamme (ihan vaan virustautia lapsilla, eivät saaneet kuureja, kova yskä edelleen molemmilla) tk:n pihassa oli vaalimainoksia, niin kävelimme vierestä ja Vili sanoi yhtäkkiä, että 'äiti, kato tuossa on naapurin "Villen" kuva'. No, niinpä oli, että ei ainakaan tarkkaavaisuutta puutu. :)

Selkeästi meilläkin Silja nukkuu omassa sängyssään paremmin kuin vieressä. Nyt tosin yskän takia heräilee tosi usein, joten olen pitänyt vieressä, mutta kun paranee, kokeillaan hellävaroen yöimetyksen poisjättämistä, kun puolen vuoden ikä saavutetan muutaman viikon päästä. Ja samalla lihasoseiden aloitusta, kasvislinjalla edelleen. Ja mietintämyssyn alla edelleen se, että lasten sängyt siirrettäisiin pois meidän makkarista. Mies on vastaan, enkä mäkään riemuissani ajatuksesta, joten mikä pakko olisi. Mutta katotaan..

Oletteko muuten kuulleet uudesta tutkimuksesta, jonka mukaan täysimetyksen suojaavat vaikutukset ulottuisivat vain kolmen kk:n ikään, sen jälkeen ei olisi kuulemma niin suurta merkitystä äm:n vasta-aineilla ja soseetkin voitaisiin niin ollen aloitta aiemmin. Perin outoa, kun niin vaihtelevat suosituksia. Ei se vatsan nukka ainakaan sen nopeammin kasva, en mä ainakaan viljaa alaisi kovin varhaisessa vaiheessa antamaan.

Mariska, sä olet kyllä aika sissi, kun hoidat lapset ja kodin, teet työsi, remppaatte ja vielä opiskelet. Siinä "harrastuksia" kerrakseen, ei paljoa tarvitse ompeluseuroista haaveilla. ;))

Jännä kuulla Sanelman rakenneuä:sta. Niin pitkällä jo! Ja Molly myös, kun pahoinvoinnin syövereistä alat päästä. :)

Mutta mikä mahtavaa myöskin, Anna se on antanut mamille nukkumisrauhaa! HINOA!! (huom. E-kirjain puuttuu ja ihan tarkoituksella!!!!!)

Juu, muuten Piritta, Vilillä oli bumbo-tuoli ja ihan vrmasti vaikutti siihen varhaiseen istumiseensa. Se on taas meillä lainassa, mutta Silja jaksaa nyt vasta istuskella siinä pieniä hetkiä, ei ole ollenkaan niin tanakkaniskainen kuin veljensä.

Mä innostuin laittamaan taas huutikseen lasten vaatteita myyntiin, ihan kivasti siellä saa kaupaksi, mutta aikaa vie kuvien ottaminen, pienennys, lisääminen ja kohteen kuvailut. Mutta harrastus se on kai sekin. =)

Täällä vähän aurinko pilkistelee, saa mielen virkeäksi, olin aamupäivän jotenkin ärsyttävän huonotuulinen, mutta onneksi lapset saivat päivän paistamaan! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Nekku ejk:
Eeh, tämäpä humoristista. Ilmeisesti ko. henkilö ei jaa meidän sattuman kautta syntynyttä huumoriamme ”kirjoitusvirheistä”. Ja for the record, kyllä mä pidän omituisena sitä, että vaikka täysin avoin foorumi onkin, tullaan taustalta heittämään vakiintuneeseen, asiallisesti käytävään keskusteluun, nimettömänä henkilökohtaisuuksiin meneviä kommentteja. Käytössäännöt ne on netissäkin. Mutta onneksi ollaan saatu tosi kivojakin kommentteja ja myötäelämistä taustalta, kiitos siitä!

Ootteko muuten jo valinneet ehdokkaanne kuntavaaleihin? Mä ajattelin käydä vaalikoneessa, vaikka en ole kyllä ikinä sitä kautta ehdokastani. Luultavasti tiedän, ketä äänestän. Aika tarkat speksit mulla on ja pitää olla kiinnostusta ajaa lapsiperheiden asioita. 10 vuotta sitten ehdokas sai mun äänen, jos ajoi opiskelijoiden asioita. Näin se etenee, elämä. ;-)

Viime yö oli loistava. E nukkui klo 20.30-04.15, söi ja siitä posotti kasiin - koko yön omassa kopassa. Jee! Varmaan eka yö ikinä, ettei ollut aamuyötä mun vieressä. Lotta yskii, muuten terve.

Mariska, sä olet kyllä tosi sissi, kun opiskelet kaiken keskellä! Ei varmaan onnistuisi multa.

Sanelamalla tänään ultra, vitsit! Ja gissalla tällä viikolla raskas päivä, kun on ne hautajaiset. :-(

Käytössäännöt ne on nimenomaan netissäkin. Jos kaikki eivät ymmärrä hinoa 'kirjoitusvirhe-huumorianne', siinäpä yksi syy jättää tautiseksi nimittelyt pois. Kaunis käytös siis arvoonsa, muistathan sen itsekin ;-)

Jatkakaa samaan malliin, juttujanne on ihan hauska lukea. Ihanan nettiekstroverttia porukkaa! Suljettuja ryhmiä on helppo perustaan, esim. facebookkiin, mutta mamat raportoi tänne, kaikkeitten meitin luettavaksi, jesh :D

Kyselenpä, jos joku teistä osaisi vastata. Muistelen teidän joskus aikaa sitten pohtineen suljettuun keskusteluryhmään siirtymistä. (Älkää missään nimessä tehkö sitä! :)) Osaisiko kukaan sanoa missä/miten sellaisen ryhmän voi perustaa? Kiitos, jos joku vähän valaisisi asiaa, vaikkei tämä edes liity mitenkään teihin tai aiheeseen. :)

Huomenta!

Onpa ollut taas mukavia kommentteja :/ Itsekin pidin sitten vähän taukoa, kun alkoi nyppimään. En kuitenkaan vaivaudu niitä kommentoimaan, innostuvat vielä lisää.

Molly, meillä on Leon huoneen kalusteet Ikeasta. Anoppi osti. Musta on ihan hyvä vaihtoehto, ovat kuitenkin sen hintaisia, että ei tarvii sitten harmitella, jos eivät jälkipolville kestä. Saattavat tosin kestääkin, riippuu ehkä siitä, miten riehakas pojasta tulee :)

Keijun reissu kuulosti tosi ihanalta!! Ei muuten ollut mitenkään tarkoitus arvostella tai olla eri mieltä siitä, että lapsen voi jättää isän kanssa. Mä lähinnä mietin sitä omaa lähtöäni sen imetyksen kannalta ja sitten miten itse kestää eron. Jos olisi vain yksi yö, niin lähtisin helpommin. Mies pärjää kyllä, ainakin kun ei ole vaihtoehtoja :)

No hitsi, nyt se poika heräsi. Mun piti kirjoittaa vaikka mitä juttuja vielä....

Ihana, ihana päivä!! Oltiin pari tuntia ulkona ja nyt odotellaan fisun kypsymistä.

Meillä taas kuuhulluutta pukkaa, mikä ihme sen tekee? Eli Vili taas _ulvoi_ viime yönä, jo heräsi Siljakin. :/ Vaikka siirsin illalla hänen sänkynsä -jossa pyörät alla- pois makkarista (edistystä!!) olkkarin puolelle, niin heräsi silti, kun Vili tosiaan huusi suoraa huutoa. Aina sama juttu täyden kuun aikaan. Uskottava on.

Mä en osaa antaa vinkkiä "suljetusta ryhmästä", jos joku muu tietäisi..

Olikos se Sanelman rakenneuä jo eilen vai vasta tänään? Kuulumisia odotellen.

Meillä Siljan yskä sen kun pahenee, kurjuus, kun ei päästä mihinkään kyläilemään, monessa paikassa on luvattu käydä, innolla odotamme tervehtymisiä. Vili jo parempi.

Mites Stellan mökkeilyt? Oliko aurinkoista?

Molly, säkö teet vielä lyhennettyä päivää, aiotko miten kauan? Vai ä-loman alkuun saakka?

Iso joukko ystäviämme pyysivät laivalle ja sieltä tullessa vielä jatkoille, kieltäyttiin, koska en voi imetyksen takia vielä lähteä. Enkä kyllä varmaan pystyisi olemaan erossa niin kauan. Lapset pärjäisivät kyllä, mutta äiti ehkä ei.. (Tai voisi hyvin käydä Keijun tavoin niin, että ikävä hellittäsi, kun pääsee kodin kynnyksen yli. :) Sinne jatkoille sitten mennään, Pyhäinpäivänä tosin vasta, mummi tulee lasten kanssa meille. Ihanaa päästä miehen kanssa yhdessä viihteelle, ei olla sitten pariin vuoteen oltu. Vilin syntymän jälkeen kylläkin, mutta siitä on aikaaaaa.

Mulla nyt lyö ihan typötyhjää, tulkaapas seuralaiseksi!

Tere! Aijai, tuo Aniliinin lukema tutkimus olis mulle oikea "synninpäästö". Nyt oon imettänyt 3 kk ja tuntuu etten jaksa enää taistella. Pariisissa pumppasin maitoa aamuin illoin täyden pullon (johtuikohan erossa olemisesta?), onneksi oli pumppu mukana, kotona tulee niin että aamulla ja päivällä imetän jonkun verran mutta jos Mai syö parhaimmillaan Tuttelia 5-7 prk päivässä ja mun maito päälle niin ei kai kenenkään meijerit riitä..? Sorry kun jauhan tästä mutta on kyllä mulle ollut oikea stressin aihe! Juon vettä 3- 4 päivässä ja syön mielestäni hyvin mutta ei auta..

Lisäksi eilen neuvolassa Main paino on miinuskäyrällä. Pituus on jo 62 cm joten kai se selittää sen ettei paino nouse? Painoa oli 5880 g ja ikää siis 3 kk. Rokotuksen sai myös ja raivarit sen myötä mutta leppyi nopsaan. Illalla oli kitinää, annoin Panadolia suun kautta 3 ml ja rauhoittui heti, enempää ei tarvinnut antaa. Nyt on taas aurinkoinen oma itsensä.Toivottavasti päästiin näin helpolla.
Kysyin neuvolasta että eikö sitä velliä voi alkaa jo antaa mutta käskivät odottaa kunnes Mai on 4 kk.

Ihanasti kirjoitit meidän Main kuvista, Molly, kiitos :-)

Mitäs Sanelman rakenneultra, kovasti kiinnostaa..??

Hinoa Piritta että oot saanu nukuttua. Mä oon kans siirtänyt Main sängyn meidän sängyn jalkopäähän, ajattelin että jos nukkuis rauhallisemmin kun en ole niin lähellä ja viime yönä ainakin nukkui 20.30-2.00
Hyvin Linuskin nukkuu ja Elli, hinoa hinoa! Hyvä Tiitu kun teillä on ollut rohkeutta siirtää L omaan huoneeseen, mulle sanottiin eilen neuvolassa että ei ennen puolen vuoden ikää..jotenkin tuntuu että ovat tosi varovaisia siellä sanomaan mitään, kyllä mäkin tosiaan kuulen toiseen huoneeseen jos Mai itkee..

Mannaa tosiaan jännätään, täytyykin käydä lukemassa miten hoito etenee.

Gissa, kyllä sen eron kestää. Mutta lähteminen on kyllä kamalaa, sen voin sanoa omasta kokemuksesta. Sitten kun liikkeelle pääsee, se helpottaa. Mä ymmärrän että asia mietityttää.

Ai niin, me meinataan ostaa häkkisänky Ikeasta. En ole kenenkään kuullut ainakaan sitä haukkuvan.

Mulla on valokuvaprojekti. Teetän vielä hääkuviakin (4 v. häistä!!) ja alan kokoamaan albumia vihdoin ja sitten Main vauvakuvia sukulaisille ja albumiin. Photoboxiin oon ollut tyytyväinen vaikka sivut toimii miten sattuu. Laatu on hyvä ja tosi edullisia ovat, 9 senttiä kpl kymppikuvat, kehitys- ja lähetyskulut 3,98 e.

Tänään lähdetään Main kanssa iltapäivällä kylään, meen pesemään tukan kun hää vielä nukkuu.

Kaunista päivää täältäkin, siis heh, nettiekstrovertiltä ;-)
Ei voi olla nauramatta näille tautisille :D Aina sitä miettii, että onko joku ihan tosissaan vai onko kyseessä vitsi. Ja kai me siksi ollaan avoin foorumi, edelleen, kaikkien vuosien jälkeen, jotta Hillan tapaiset vanhat ystävät voivat tulla kertomaan vinkkejään ja kuulumisiaan :-) Mua taustisten kommentointi ei tosin häiritse.

Käväistiin aamusella mun työpaikalla. Kollegat viihdytti väsynyttä Annaa, kun äippä puhui työasioita :) Kivaa oli ja huh, kyselivät jo, että milloin mä palaan! No en ainakaan ennen ensi syksyä...

Hih, Ansku, eilen illalla tiirailin taivaalle ja mietin, että niinkö se Vili-poika taas valvoo :) Ihme juttu kyllä kieltämättä. Joku kummallisuus siinä täydessä kuussa on. Ei kai se kuulla verhojen läpi pelottavana möykkynä...?

No voihan Keiju. Ymmärrän, että maidon väheneminen stressaa ja harmittaa. Mutta, olet todella tehnyt kaikkesi, ja ehdottomasti annat pullosta Tuttelia, jos se Maille sopii. Onhan sekin jo hieno juttu, jos voit imettää esim. iltaisin ja aamuisin. Näin maidontuotanto pysyisi käynnissä jonkin verran. Hmm, aika erilaisia asenteita on ilmeisesti neuvoloissa. Mun terkka on aina toistellut mulle, että jos yöt helpottuvat, vauva kannattaa siirtää toiseen huoneeseen, tai sitten, kuten meillä, äiti siirtyy ;-)

Mulla jää vedenjuonti säälittävän vähään päivisin, kun en vaan muista ja ehdi. Pitäisi kyllä muistaa, ja etenkin aamupäivisin on aika jano. Tällä haavaa tuntuu, että äidinmaidossa kysyntä ja tarjonta kohtaavat hyvin, ja etenkin yöllä imetys tuntuu innostavan meijeriä käyntiin. Käyn siis yleensä kerran yössä imettämässä Annaa, kun ei aina rauhotu iskän tassun alle.

Ääh, Nekku, no onpas teillä tosiaan vaippadilemma. Kai se on sitä tietynlaista tyttöjen "siisteysintoa" yhdistettynä vaipan tuomaan turvallisuudentunteeseen? Jospa ne tarrat innostaisi tytön potalle, Hillan vinkki kuulosti tosi hauskalta. Tai sitten jättäis sen uuden vaipan vaan laittamatta, ja katsois, jos pissi tulis mieluummin pottaan kuin niin, että pikkarit kastuu?
Tuosta Anskun soivasta potasta olen kuullut, heh, kammoksuvia kommentteja äideiltä, heh. Että sitä pottaa räpelletään sitten muutenkin musiikin toivossa.

Mä olen melkein varma mun vaaliehdokkaasta. Toki äiti ja tästä aika läheltä :-) Juuh, Nekku, kummasti nämä argumentit muuttuvat vuosien saatossa :)

Ehtisköhän Nasuppi joskus linjoille...Ois hurjan kiva kuulla, miten tuoreen perheen elo on lähtenyt käyntiin.

Mariska, symppaan sua, et ihan helpolla päästä itseäsi. Vaatii taatusti itsekuria lukea iltaisin opuksia, ja vielä vaikeaselkoista tekstiä. Siis siinä todella joutuu psyykkaamaan itsensä, että jaksaa ja repii jostain sen motivaation. Zemppiä kovasti!

Plaa, jos jotakuta nyt edes kiinnostaa, niin meidän asuntoasiat elää edelleen, tämänkertainen tarjous ei mennyt läpi, ja nyt, yllättäen, meidän talosta onkin vapautumassa neliö, jota, tällä kertaa, havittelemme. Ehkäpä se sitten? Hinta ei ainakaan olisi suurensuuri este.

Huomenna me jätetään isukki lepäämään ja lähden muksujen kanssa mummilaan viikoksi. Teen vähän töitä, ja näen ihania frendejäni. Aah, lauantaina luvassa kuoharilounas ;-)

Ja tämä extrovertti ei nyt ehdi oikolukea tekstiään, joten pahoittelen jo näin etukäteen kaikkia kirjuutusvirrrrheitäni. Annamanna vaatii sapuskaa.

Voikaa hyvin, ja toivottavasti kuulemme pian Sanelmasta (ja Juliasta..!!)

Nekku totesi naulankantaan taustailijoille. En mäkään ymmärrä, miksi pitää tulla kylvämään riitaa meidän tiiviiseen yhteisöömme, johon (huom!) jokaisella taustailijalla on ollut mahdollisuus liittyä mukaan. Ei kai näitä juttuja ole mikään pakko lukea, jos ärsyttää.

Meidän mökkeilymme meni oikein ihanasti ja sää oli valloittavan aurinkoinen. Vain vähän saatiin sadetta. Lapset nauttivat täysin rinnoin luonnosta ja yhdessäolosta.

Kuusta tulikin mieleeni, että Leo jäi mökillä yhtenä iltana istumaan portaille ja tuijotti kuuta ihan haltioituneena. Ensin istui isänsä kanssa ja sitten minä menin tilalle. Varmaan puoli tuntia vierähti siinä fiilistellessä. Mikähän filosofi tuosta pojasta vielä tulee :).

Mariska, sun taakka on kyllä melkoinen. Voimia tältäkin suunnalta! Toivotaan, ettei talouskriisi tuo suuria vaikeuksia mukanaan.

Piritta, sehän kuulostaa hyvältä, että pääsisitte samaan taloon. Voihan omakotitaloon muuttaa sitten joskus. Ja vallan mainiota, että uusi nukkumajärjestely on tuottanut tulosta. Onnea yöunista!

Molly, meillä on sekä hoitopöytä että pinnasänky Ikeasta. Toimivat oikein hyvin ja ovat kestäneet mainiosti. Pinnasängyn huono puoli on se, ettei laitaa saa laskettua, mutta tukeva ja kaunis se on.

Ja hei, Sandeman-konkari, me saatiin pikkusatsi (muutama kilo) hirvenlihaa ja mä kaipaisin sulta vinkkejä. Voiko siitä tehdä lihapullia ihan samaan tapaan kuin naudanlihastakin? Entä miten paisti kannattaa valmistaa?

Voi himskatti, kun multa katosi puhelimen hajotessa Julian numero... olisi kiva tiedustella, miten siellä menee, jotta saisimme huojennusta epätietoisuuteemme. Mutkien kautta toki saisin numeron ja varmaan hankinkin, jos ei lähipäivinä kuulu mitään.

Keijulle piti sanoa, että ihanalta kuulosti teidän Pariisin-reissunne! Mäkin olen ollut Pariisissa siskoni kanssa muutama vuosi sitten. Ihana kaupunki, totta tosiaan! Hautausmaalla me ei ehditty käydä, vaikka alunperin oli tarkoitus. Ensi kerralla sitten.

Mä olen ollut niin sidoksissa kumpaankin lapseen, etten olisi varmaan pystynyt noin varhaisessa vaiheessa olemaan erossa yötä/öitä. Tosin pulloruokintakaan ei kyllä ole onnistunut kummankaan kanssa, joten sekin vaikuttaa. Ihania tuollaiset irtiotot kyllä ovat, ja isä on tosiaan hoitaja siinä missä äitikin. Muistan kun Leo oli 5 kk ja me mentiin miehen kanssa kesäteatteriin. Oltiin pois 3 tuntia ja meillä oli jo törkeä ikävä :D.

Älä Keiju murehdi liikaa rintamaidon riittävyydestä. Annat vastiketta vaan ja imetät sen minkä pystyt. Neuvolantätien neuvoja kannattaa aina höystää omalla mutulla. Tavoitteena on paitsi lapsen hyvinvointi myös äidin hyvinvointi.

Olikos mulla vielä jotain... saattoi ollakin, mutta nyt täytyy lähteä koiran kanssa ulos. Palataan.

Terkkuja lekurilta, siirsin huomisen käynnin tälle päivälle kun se sopi miehelle paremmin ja mulla eilen illalla vähän tuhrutti niin että sai taas vähän huolestua - onneksi turhaan. On kai ihan normaalia pikkasen rusehtavaa/punertavaa valkovuodon seassa. Vauvalla oli siis kaikki hyvin, päälle 8 senttinen jo :) ja syke 153. Ei se hirveesti tykkää temppuilla siellä vaan näyttäisi olevan aika rauhallinen kaveri, mitä nyt vähän heilutteli käsiä ja polki jaloilla alussa, sitten enimmäkseen nukkui. Ihana :)

Käytiin ne edelliskäynnin np-ultra tulokset tarkemmin läpi kans ja olivat tosi hyvät. Nyt on taas huojentuneempi fiilis ja ajattelin ehkä huomenna töiden jälkeen käydä ostamassa ekan jonkun pienen jutun vauvalle. Konkretisoituisi tämä odotus vähän itsellekin.

Kiitos Stella ja Gissa Ikea-kommenteista ja Aniliini siitä rokotus- ja flunssainfosta. Lääkäri oli kans sitä mieltä, ettei näe syytä ottaa rokotusta. Jatketaan tätä puolipäivähommaa vielä, eli olen aamupäivät töissä ainakin seuraavan kuukauden jolloin on seuraava käynti. Minulle tässä vaiheessa oma ja vauvan vointi ja jaksaminen on kaikista tärkeintä ja töissä tuo järjestelmä on toiminut tosi hyvin kuitenkin. Voin sitten iltapäivät väsyneenä levätä (tai jossain vaiheessa vaikka alkaa taas kevyesti kuntoilemaan jos/kun tilanne sallii) ja olen iltasin jotenkuten elävien kirjoissa :)

Nauratti Vilin kuuhulluus, en muista aiemmin kuulleeni siitä :) Teitä ei varmasti yöllä naurattanut... Voi toista. Ja Stellan filosofikommentti Leosta, hih!

Gissalle voimia loppuviikolle!

Sanelman rakenneultrakuulumisia odotellessa.

Juhlalliset 20 raskausviikkoa täynnä. Puoliväli!! Huh, kun aika rientää.

Meillä oli siis jo eilen se rakenneultra. Kaikki oli hyvin! Kaikki mitä ruudulla näkyi oli just niin kuin pitääkin. Koko vastasi viikkoja ja Okko oli vilkas :) Tällä hetkellä on perätilassa, mikä ei kyllä tullut yllätyksenä. Sen verran on tullut napakoita potkuja virtsarakkoon ja emättimeen jo koettua. No vielä ehtii moneen kertaan kääntyä suuntaan jos toiseenkin. Ai niin, myös kohdun kaula oli muuttumaton ja täysin kiinni. Supparit oli siis vaaratonta laatua. Onneksi. Ja istukka etuseinässä, joten siksi mies ei ole vieläkään päässyt tuntemaan liikeitä masun päältä.

Kilpparini takia joudun/pääsen nyt käymään lisäksi äitiyspolilla ilmeisesti tasaisin väliajoin loppuun asti. Onhan se mukava päästä kurkkimaan masuun tasaisin väliajoin :) Nyt kun töissäkin tuuraja ehkä pikkuhiljaa alkaa päästä edes vähän kärrylle asisoita, niin voin hyvällä omallatunnolla töidenkin puolesta olla poissa.

Eilen sitten hyvistä ultranäkymistä innostuneena ja rohkaistuneena tein pihahommia kotiin päästyäni. Tulipa hyvä mieli, kun sain kukkapenkit kitkettyä talvikuntoon. Vielä pitäis haravoida plantaasi läpi. Äiti onneksi lupasi tulla viikonloppuna auttamaan. Toivotaan siis hyvää säätä.

Tuleepa nyt kovasti omaa napaa.

Muiden jutuista voisin kommentoida ainakin tuota omaan huoneeseen siirtämistä. Kokemattoman syvällä rintaäänellä arvelisin, että siirto omaan huoneeseen voi olla niin pian kuin se itsestä hyvältä tuntuu. Jos kuulee omaan sänkyynsä/itkuhälyttimen kautta vauvan "huutelut" niin miksei vauva voisi olla eri huoneessa. Ainakaan meidän kaveripiirissä tämä ei ole ollut mikään ongelma, eikä ainakaan lapset tunnu asiasta kärsineen, vaikka ovatkin aika aikaisessa vaiheessa siirtyneet omaan huoneeseen nukkumaan. Mutta kuten sanottu omaa kokemusta ei toistaiseksi ole, joten puhun muiden kokemuksista.

Voih, tekis mieli kommentoida vaikka mihin, mutta nyt on pakko rientää. Yhdistyksen kokous alkaa kohta ja mä vielä istun täällä töissä koneella...

Mukavaa viikon jatkoa kaikille!!

Minä vielä!

Hyvä että Mollylla ja vauvalla myös kaikki hyvin!

Okolla muuten syke eilen 135 (aina ollut 130-140). Pituutta ei saatu mitattua. Painoarvio 317g ja reisiluun pituus 31,7 mm.

Heh, eikös sykkeitten perusteella taitais Mollylle olla tulossa tyttö ja meille poika... Sukupuolesta ei meillä saatu eilen edes mitään arvausta ja varmaan saakin olla ylläri loppuun asti.

Iltaa!!
Ihania kuulumisia Mollylla ja Sanelmalla, jee jee! Niin, mä tunsin ekat liikkeet vasta rakenneultran aikoihin ja siitä meni vielä aikaa ennen kuin mies tunsi. Eikä ollut istukka edessä. Ehkä mulla oli paljon rasvaa edessä :)

Molly, vielä sen verran sängystä, että meidän Ikean pinniksestä saa laidan alas, eli niitä on erilaisia. Varmaan on tarpeellinen juttu, niin uskoisin. Vielä ei ole sängystä kokemusta, kun nukkuu edelleen kehdossa.

Meillä on Leo nukkunut koko ajan sängyn päädyssä, eli ei varsinaisesti hajuetäisyydellä. Edellisyön veti 8 tuntia putkeen, mutta viime yönä taas sitten 4. Vielä hakee siis. Mikäli nyt vakiintuu vähän pidemmäksi pätkäksi, niin ajattelin minäkin varovasti siirrellä omaan huoneeseen. Ensin kehdossa ja sitten myöhemmin pinnikseen, en varmaan molempia muutoksia yhtäaikaa yritä. Tuskin tästä on mitään oikeaa ohjetta, mikä sopii kellekin parhaiten.

Meillä on huomenna neuvola, naureskelin tuolle Main painolle, meillä kun menee 7 kiloa varmasti rikki :)
Mäkin olin muuten jälkitarkastuksessa, ei ihmeempiä. Pillerit otin, vaikka eipä niille tarvetta ole, kun ei voisi vähempää kiinnostaa.

On sitä murhetta ja surua nyt liikenteessä, voi taivas. Ystäväpariskunta sai viime viikolla vauvan ja kahden päivän ikäisenä todettiin pahin mahdollinen sydänvika ja eilen sitten leikattiin. Nyt odotellaan.... Aika sanattomaksi vetää, heillä on vielä esikoisella kehityshäiriö, ei vaan mene tasan onnenlahjat :(

Voi kurjuus Keiju, että olet ottanut stressiä korvikkeesta. Ei sinänsä ihme, kun imetysfanaatikkoja riittää ja pitävät asiasta riittävästi meteliä. Tärkeintä on, että saa ravintoa ja rakkautta :) minkä tietysti tiedätkin. Tämä äitiys on kai monesti sitä, että tuntee itsensä riittämättömäksi, teki miten päin vaan.

Illalla jatkuva tankkaus, eli tissiä kutsutaan taas.

Iltoja, pikaisesti poikkean...

Ihania uutisia Mollylla ja Sanelmalla, mahtavaa!

Meillä taas neuvolan täti sanoi, että kaksikuisena kannattaa vauva siirtää omaan huoneeseen, käy kuulemma helposti siinä iässä. Että kovin on tosiaan vaihtelevia neuvoja. Maalaisjärjellä jos ajattelee, niin ei kai se niin tarkkaa ole, varsinkin jos kuulee vauvan itkun heti ja jos sekä vauva, että vanhemmat nukkuvat eri huoneissa rauhallisemmin? Itse tiedän monta perhettä, jotka ovat laittaneet vauvan heti eri huoneeseen ja hyvin toiminut, eivätkä lapset ole (kai?) mitään kummempia traumoja saaneet. Tietty se silloin vaatii itseltä enemmän, kun joutuu ramppaamaan vauvan luona.

Keiju, älä tosiaan ota stressiä tuosta imetyksestä, korviketta vaan hyvällä omalla tunnolla. Kuulin juuri äidiltäni, että on imettänyt minua ja siskoani "vain" kolme kuukautta, koska silloin on suositeltu niin, sen jälkeen vedettiin vellit ja soseet peliin.

Nyt ei ehdi kommentoimaan muuta, täytyy vielä rustata pari sähköpostia, palaamisiin!

Myrsky vesilasissa on tyyntynyt. Hyvä. (Luupäänä voisin jatkaa loputtomiin vänkyttämistä; aihe liippaa niin läheltä mun ammoista graduani, mutta en vaivaudu.) Amen.

Sanelmalla ja Mollylla homma etenee, loistavaa!

Kiitoksia pottavinkeistä! Tarra lähtee tilaukseen, soiva pottaa on sitten askeleen järeämpi ase. Tohkeissaan L jo pissasi suihkukaapin lattialle kyykkyasennossa yksi ilta, kun olin syöttämässä just Elliä ja pisuhätä yllätti vaipattoman Lotan ja hätäpäissäni keksi tuon keinon. Innostui yhdeksi illaksi, mutta nyt ei suostu siihenkään. Ajattelin, että edesauttaisi asiaa, kunhan nyt losottelisi muualle kuin vaippaan. Ja tota mäkin mietin, että mitä jos vain ei laittaisi vaippaa. Mutta se tuntuu julmalta, kun toinen itkua tihrustaen tulee vaippaa pyytämään. Noh, tämäkin on VAIHE. Aika hauska (tai noh, hauska ja hauska!), että Vilkku on niin tarkka potan mallista.

Höh, Vilkun ja Siljan tautia. Taisi olla jotain kuuhulluutta Lotallakin, kun ti-iltana millään saanut unta.

Keiju, kuten kaikki ovat todenneet, Mai kasvaa myös vastikkella, ei sun ehdoin tahdoin tarvitse taistella imetyksen kanssa! Sehän on loistavaa plussaa, jos voit aamuisin / öisin imettää, kun se on silloin (kai) helpompaa kuin pullotoiminta. Yöimetykset tosiaan stimuloivat maidontuotantoa. Mä huomaan sen tosi herkästi, yksi yö Elli söi 3 krt ja seuraavana päivänä suihkusi sitten koko päivän miten sattuu.

Imetys toki on luontainen keino ruokkia lapsi, mutta mun mielestä nykyään jotenkin hysterisoidaan liikaa sen terveysvaikutuksilla ja asetetaan paineita. Allergioita on imetetyillä ja ei-imetetyillä lapsilla. Eikös Riinuska ja Anskukin sanoneet, että helpotti kummasti sitten, kun sen taistelun lopetti? Mä taisin jostain lukea maininnan siitä tutkimuksesta. Mää taidan taas mennä 6 kk mukaan, kun se on mulle helpointa ja tyttö kasvaa ja nukkuu hyvin. Musta se soseiden kanssa sohlaaminen on jotenkin rasittavaa.

Ei meidän nla ota mitään kantaa perheen nukkumajärjestelyihin, eipä tosin ole tainnut tulla ikinä puheeksikaan.

Kamalia kuulumisia gissan ystävillä, ihan järkyttävää. Muistan, kun olet aikaisemmin kertonut ko. perheestä. Kädet ristissä puolestaan. Ja huh, että mulla hyppäsi Sanelman viestistä sydän kurkkuun. Tuli NIIN elävästi mieleen, kuinka ekassa raskaudessa aamulla iloitsin just täydestä 20 viikosta ja sitten romahti. Se vaan ei unohdu ikinä enkä sitä haluakaan.

Ai joo. Ainakin Yahooseen voi perustaa sellaisen suljetun ryhmän. Tarkemmin en tiedä.

Voi ihanuus Mollyn ja Sanelman kuulumisia!!Aivan mahtavaa. On nuo ultrat niin herkistyttäviä.Oliko miehet mukana?
Mitäs ostit eilen Molly? Kuvittelin sut hypistelemässä ihania vauvajuttuja :)

Noista sykkeistä muuten, Mailla vaihteli ihan miten sattui 130-155 eli ei kai niistä voi hirveästi päätellä..? Tai sitten voi, en mä tiedä. Mulle sanoi neuvolatäti että pojilla ois korkeampi syke. Ainakin voimakkaammat sydänäänet, Main sydänäänet ei olleet kovin kovaääniset mutta tasaiset ja vahvat kyllä.

Gissa, tosi kamalia juttuja sun ystäväperheessä :( Huh, toivottavasti leikkaus menisi hyvin. Ja teillä on vielä la ne hautajaisetkin, voimia sinne...

Kiitos kaikille tuesta imetyksen suhteen! Olette ihania.Tänään oli taas sellainen tilanne että maitoa suihkusi toisesta rinnasta niin ettei Mai meinannut saada nieltyä. Ihme juttu (täytyy siis valittaa enemmän ettei imetys suju, heh..). Mä oon kyllä kade noista 7-8 tunnin yöunista..Mai nukkuu sen 6 h alkuyöstä mutta aamuyö on aina ihmeen rikkonainen. Märkää vaippaakin kitisee viimeistään kuudelta jolloin se on pakko vaihtaa, ennen ei tarvinnut. Ja annoin siis viime yönäkin klo 2 1,2 dl tuttelia mutta silti heräsi viideltä. Ei kuitenkaan ollut nälkä eli kyllä me aletaan kans miettiä tuota nukkumajärjestelyä. Että jos mies nukkuis korvatulpilla (on kamalan herkkäuninen) ja mä ilman niin vois toimia.
Lisäksi mies menee ostamaan jo vellitutin aventin pulloon. Ajateltiin kokeilla maissivellillä ensi viikolla siten että puolet velliä ja puolet maitoa illalla. Ei kai tuo maissivelli siihen suolinukkaan vaikuta?

Kyllä mekin ehdottomasti halutaan sellainen sänky missä saa laidan laskettua, hyvä tietää että Ikeassa on myös niitä.

Mies muuten osti Hulluilta päiviltä Dysonin imurin, johan on kovaääninen vehje :) Mutta tuntuu tosi tehokkaalta eikä tartte sitten niitä pölypusseja.

Mäkin mietin eilen Viliä kun katselin täysikuuta :) Hauska filosofi-Leo! Jospa pojasta tulee runoilija :)

Pirittalle ja lapsille hauskaa mummolareissua! Ja mamalle skumppalounasta :) Me mennään kans huomenna ystäväpariskunnan luo vähän iltaa istumaan, ihanaa.

Oletko valmis "hankkimaan" lapsia??

1. SIISTEYSTESTI

Levitä puuroa pitkin sohvaa ja verhoja. Hankaa sitten kuraa seinille.
Peitä kurajäljet värikynillä. Aseta vielä kalapuikko sohvan taakse ja
kokeile, säilyykö se siellä kesän yli.

2. LELUTESTI

Hanki 10 litran pakki leegoja. Pyydä ystävääsi levittämään ne ympäri
kotia. Laita side silmillesi. Yritä kävellä kylppäriin tai keittiöön. Ei
saa huutaa! (Sillä sehän herättäisi lapset keskellä yötä...)

3. RUOKKIMISTESTI

Hanki suuri, muovinen virvoitusjuomapullo ja täytä se puoliksi vedellä.
Ripusta se kattoon tukevalla narulla. Laita se heilumaan. Yritä
törkkäistä pullon suusta lusikallinen löysää velliä esittäen samalla
lentokonetta. Lopuksi kumoa kulho sisältöineen lattialle.

4. PUKEUTUMISTESTI

Hanki suurikokoinen, elävä ja huonolla tuulella oleva mustekala. Tunge
se pieneen verkkokassiin varmistaen samalla, että jokainen sen
käsivarsista pysyy kassin sisällä.

5. RUOKAKAUPPATESTI

Lainaa yksi tai kaksi isokokoista eläintä - esim. vuohet ovat hyviä - ja
vie ne mukanasi ostoksille ruokakauppaan. Huolehdi, että ne pysyvät koko
ajan näköetäisyydellä ja maksa kaikki, mitä ne syövät tai tuhoavat.

6. VALVOMISTESTI

Hanki kestävä, pieni kangassäkki ja täytä se 5-6 kilolla hiekkaa.
Kastele se läpikotaisin vedellä. Klo 20.00 ala hyräillä ja tanssia
valssia sen kanssa. Klo 21.00 käy makuulle ja pane herätyskello soimaan
klo 22.00. Nouse ylös, ota säkki syliisi ja laula sille kaikki laulut,
jotka olet koskaan kuullut. Keksi vielä tusina uusia lauluja ja laula
niitä aamuyöhön asti, kunnes kello näyttää 4.00. Pane herätyskello
soimaan seuraavaksi klo 5.00. Nouse ylös ja valmista aamupala. Jatka
tätä seuraavat 5 vuotta. Yritä näyttää iloiselta!

7 a: FYYSINEN TESTI (Naisille)

Hanki kasoittain hernepusseja ja kiinnitä ne vaatteisiisi vatsan
kohdalle. Kun 9 kuukautta on kulunut, poista yksi hernepussi.

7 b: FYYSINEN TESTI (Miehille)

Mene lähimpään apteekkiin. Aseta lompakkosi tiskille ja pyydä
apteekkaria tyhjentämään se. Jatka matkaa lähimpään ruokakauppaan.
Suunnista neuvontapisteeseen ja anna kauppiaalle valtuudet tyhjentää
seuraava palkkatilisi. Osta sanomalehti. Mene kotiin ja lue se viimeistä
kertaa rauhassa.

8. LOPPUKOE

Etsi käsiisi pariskunta, jolla jo on pieniä lapsia. Anna heille kunnon
oppitunti siitä, miten he voivat kohentaa itsekuriaan,
kärsivällisyyttään, siisteyskasvatuksensa tasoa ja lastensa pöytätapoja.
Anna heille lukuisia esimerkkejä siitä, miten he voisivat kasvattaa
lapsiaan paremmin. Nauti tästä kokemuksesta. Se on viimeinen kerta,
jolloin sinulla on valmiina kaikki vastaukset.

Kiitos vaan kuvakehuista. Ja hiukset on mulla tosiaan aina ollut tosi paksut. Ja nyt kun on vielä pätkityt kerroksittain, niin vaikuttaa vielä paksumman oloisilta.

Sykkeistä mulla on aina ollut se käsitys, että matala syke on pojan ja korkempi tytön. Mutta tämähän on vain uskomus, jota ei ole voitu mitenkään todistaa, että uskokoon kukin kuinka tahtoo ja miten päin vain. Ei niin vakavaa ja varma ennustusmuoto tämäkään. :)

Juu ja mies oli toki mukana ultrassa. Ei olis jäänyt pois mistään hinnasta.

Hitsi taas on mentävä.