Tahkoojaplussat 84

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aniliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Täällä vielä reseptihaussa...Aloitan justiinsa vääntämään jälkkäriä, ja tulin vielä toivottelemaan kaikille oikein rauhallista ja rentouttavaa joulua. Katselen ikkunasta maailman upeinta lumimaisemaa, aaaahhh, aivan _mielettömän_ kaunista! Puut oikein notkuu lumesta ja lisää tulee koko ajan. Kyllä se lumi tekee joulun, ois kamalan vaikeaa viettää joulua Helsingissä. Miehet lähti hakemaan kuusta ja tällä kertaa ihan sahan kanssa metsästä. Saas nähdä mikä uljas yksilö sieltä kannetaan sisään.

Nauttikaa rakkaistanne ja voikaa hyvin!

Heissan, voisin kopsata P:n viestin hieman muokaten, meillä ei lumi notkuta puita, mutta valkean maan saimme, ainakin likipitäen. Miehet olivat kuusenhakureissulla eilen, myöskin perinteisesti sahan eikä setelinivaskan kanssa, vaikka samapa se, yhtä uljas tuoksu tulee. Eli meille tuli sittenkin kuusi, kohta hakevat sen sisälle. =)

Nyt jälkkärin tekoon joulumielellä, antoisaa ja tunnelmallista joulunaikaa Teille rakkaat ystäväiset! :)

Jouluja :)
Aatto vietetty ja minä kunnon taudissa; kuumeessa. Ei oikein maistunut ruoka, enkä jaksanut edes istuskella paljoa :( Saunassa käytiin päivällä, sitten syötiin ja tuli todettua se mikä tiedettiinkin, ettei sauna tosiaan sovi, jos on kuumetta! Mutta kun oli _pakko_ päästä Joulusaunaan. Illalla vointi vain huononi ja nappailin Panadolia ja PanadolHottia, mutta kurja oli vointi. Tänään piirun verran parempi, mutta ihan raato vieläkin. Oon kyllä makoillut koko Joulun melkein..

Pakko heti sano, että unohdan varmaan puolet asioista, kun niitä kelaillen tuossa pikaluin.

Kiitos Hertalle postista, kun saapui se mullekin. Sain siis kasvot myös sun nimen taakse ja ihanan suloisen kuvan lapsestasi:) Ihanuus! Hyvä kuulla, että kaikki on raskauden kanssa hyvin. Nin eikös sikiöseulassa ole 80% varmuus/epävarmuus ja kosken tosian vain down-vammaa. Muuta kai siinä ei selviäkään. Nykyään se on jotenkin automaatio, kun se tarjotaan kaikille ja me sinne menimme sen kummemmin miettimättä, että entä jos tulos olisikin riskiryhmään kuuluva. On ollut niin paljon kaikkea mietittävää tän raskauden alun hankaluuden kanssa, että ei olla ehditty pohtia muita asioita kuin että pysyykö tyyppi mukana. Nyt jotenkin vasta Hertan sanottua tuon asian aloin miettiä. No, kaikki hyvin 80% ja downin osalta. Hei, meilä on kyllä lähekkäin La:t :)

Sanelma oli käynyt synnärillä :) Mielikuvaharjoituksia. Pysyit lujana ja pidit pääsi, hyvä!

Mien Aniliin talonkatsomiset meni? Vai joko se oli? Onko Joulunaikan syntynyt päätöksi suuntaan tai toiseen?

Sandelle mukavaa lomaa syrjäseudulle kun matkasitte ilmeisemmin ja Mariskalle mukavaa kaksiviikkoista; tuuletuksesta ja petiaktiviteetista päätellen se alkoi osaltasi varsin innokkaassa tunnelmassa :D:D

Nekun juhlien ruokapuolta piti kommentoida ihanaksi, unohtui aiemmin. Syöminen on niin mukavaa. Blinit on ihan loistavia, kateudesta vihreänä olen nyt Jouluna katsonut miehen mätiherkuttelua :( Kerrohan taas Nekku taas sitten Lotan joulujutuista, jos on uusia. Ne on niin mainioita. Ja muutkin äidit; niitä on hauska kuulla, miten lapset suhtautui pukkiin, lahjoihin jne.

Molly; ruoka oli _aivan loistavaa_! Illallinen koostui buffet pöydästä alkuruokien osalta; kaloja, terrinejä, kalkkunaa, kastikkeita, salatteja, juustoja ja sitten joitain ihania paikkallisia erikoisuuksia kuten juustokarpalococtail-paloja ja täytettyjä tuulihattuja. Pääruokana oli pöytiin tarjoiltua härkää, joka oli ihan loistavaa. Jäliruoka oli myös noutopöytä, jossa oli jouluista pannacottaa, rahkaa, suklaakakkua, konveheja, marinoituja pähkinöitä, juustoja, marjoja, hedelmiä...Tosi ihana ja täyttävä menu. Otin pienen lusikallisen kermaista mätiä, en voinut vastustaa. Ei kai se ollut ihan kamala juttu?! Niin, nyt en hokannut, että mitä vierailua tarkoitit ja oliko _poika_ paikalla. Ei olla oltu siellä, mutta he kävivät aattona meillä..siis äiti ja isä. Pojalla uusi tyttis kuvioissa. Hyvä niin;) Vaikutti kaikki olevan ok ja myös förbi kaikki se entinen. No, mailissa lisää. Moly laita taas kuvia, masu ON varmaan taas kasvanut!

Gissan ja miehen matalapainetta piti pahoitella:( Olisiko keskusteluyhteys olemassa, jos saisitte purettua ajatuksia? Oletteko olleet missään kaksin Leon jälkeen? Kurjalta kuulostaa, että olet huonolla fiiliksellä, mutta ymmärrän kyllä viestisi sisällön ja miksi turhauttaa. Kyllä se pieni ihminen mullistaa elmää ja asettaa suhteen koetukselle varmasti aika-ajoin. Kunpa löytäisitte tavan purkaa tuota..itse en osaa sanoa muuta kuin puhuminen-se auttanee usein.

Tiitusta oi kiva kuulla ja myös useammin, jos kone olisi nyt kunnossa;) Myös kasvaneesta pojasta olisi kiva saada kuvia.

Nyt on pakko mennä rasvaamaan Bepanthenilla koko nenä ja nukkumaan pesujen kautta. Oon niistänyt koko nessupaketin tässä sohvalla ja koirakin pällistelee, kun aivastelen yhtenään, että mikäs tuota vaivaa :)

Mukavaa Joulunaikaa vielä kaikille!

Joko täällä on toivuttu ähkystä? :)

Mä hyppään heti alkuun omaan napaan kun meillä oli rutiinilääkärikäynti tänään. Tyttö oli vilkas ja nyrkkeili ja potkiskeli kovasti, lekuri totesi että voimaa löytyy :) Pää oli alhaalla vasemmalla puolella, selkäranka meni mun navan kohdalla ristiin yläviistoon missä peppu sijaitsi ja jalat potki vähän alaviistoon oikealle - siellä ne fudailut tuntuikin ja maha aivan hypähti välillä. Se sai oikein kunnolla jalat suoraksi. Vauvan painoksi arvioitiin tällä hetkellä vyötärön ja reisiluun pituuden perusteella noin 770 grammaa. Rakenne-uä:ssä vajaa 4 viikkoa sitten oli vasta n. 300 gr eli huisia kasvuspurttia mun mielestä? Minillä taitaa olla massakausi, hih. Mun virtsatesti oli puhdas, turvotusta ei ollut, verenpaine 120/80 mikä on mulla yleensä aina ja hemppa 112. Ei ole siis noussut yhtään, oon ottanut sellaista Ferronol rautalisää, mutta taidan siirtyä suosiolla nyt siihen Kräuterblutiin kun sitä kerta löytyy kaapista. Ei ole kuitenkaan erityisemmin väsyttänyt. Noin kk sitten hemppa oli siis 114, alunperin 120-130 välillä. Kiloja on tullut melkein 3 viimeisen kk:n aikana ja nyt on 60 kg rikki! Eli hyviä kuulumisia ja seuraava käynti 3 viikon päästä (seitsemäs raskauskuukausi!!!!), jonka jälkeen ne alkaa olemaan sit jo kahden viikon välein. Vitsit, että oon hyvillä mielin! Täytyy myöntää, että jouluaattona nukkumaan mennessä vierähti pari onnenkyyneltä kun kelasin ajatuksia päässäni.

Joulu meni meillä oikein mukavasti, pienessä porukassa. Syötiin hyvin, oli kinkkua, kalkkunaa, rosollia yms. Leivottiin yhdessä, nautittiin glögiä, juustoja, pipareita, fazerin joulusuklaata yms herkkuja yömyöhään, valvottiin kynttilänvalossa ja pelattiin seurapeliä. Laitoin masukuvankin tulemaan teille sen Gissan sp-listan perusteella. Meidän pieni vkl-matkakin meni oikein kivasti.

Mistä tuleekin Nasuppi mieleen, eipä mahtavat joulumaisemat teillä siellä! Kurkin jo uteliaisuuttani (ei sinun) kuvia sieltäpäin ja voi että teidän pikkuiset on sitten niiiiin sööttejä! Tyttö aivan isänsä näköinen ja poika tullut äitiinsä :) Ne on kasvanut jo paljon! Miten ristijäiset sujui ja onko muuten väsyttänyt kun on ollut paljon tohinaa taas ja sukulaisia ja ystäviä pyörimässä ympärillä? Tai ehkä niistä on ollut pikemminkin apua. Milloin teillä hiljenee arki taas ja olette neljästään?

Mä täällä muuten hämmästelin sitä Stellan kirjoittamaa juttua ystävästään jonka rinnoista oli tihkunut maitoa rv30 kun näki, kuuli tai koski vauvoja! Siis kaikkea hämärää raskaus tekee naiselle!! :) Ootko Sanelma huomannut, että tihkuminen liittyisi vastaavaan? Tai vieläkö sitä ilmenee? Toivottavasti susta tulee oikea maitokone sitten, hih. Olen muuten nähnyt unta, että itseltä imetys ei sujunut. Oli suht turhauttavaa!

Manna raukka oli sairastellut jouluna, ei kivaa :/ Joko olet paranemaan päin? Menu teidän pikkujoulupaikassa kuulosti ah niin ihanalta! Onko jouluna tullut kerrottua raskaudesta vielä joillekin sellaisille jotka ei tiennyt? Ai niin, mä en muuten muista tai tiedä mistä mä keksin sen, että olisitte olleet sukuloimassa ja glögillä juuri tällä yhteisellä tutulla. Mutta hauska kuulla että Pojalla on uusi tyttis kuvioissa ;) Mun muisti ja aivokapasiteetti muutenkin on aika hatara tällä hetkellä, heh. Manna siitä bephantenista kun mainitsit, mun on ollut pakko rasvata nännejä sillä ihan raskauden alusta asti kun ne jotenkin kuivui kun turposi. Mua naurattaa kun sisko käyttää omaa tuubiaan mm. huulirasvana :)

Gissalle tsemppiä matalapaineeseen. Miten teidän joulu on sujunut? Onko piristystä havaittavissa suhteessa? Toivottavasti saisitte juteltua silleen hyvä-fiilis-pohjalta joka ei menisi "naputukseksi" tai riitelemiseksi. Olisi teillä molemmilla sit parempi olla.

Paljon muutakin piti kommentoida. Tiitusta oli tosi kiva kuulla! Katakin pitkästä aikaa linjoilla, mukavaa. Ja kiitos Nekku blinireseptistä ja fotoista, kiitinköhän mä täällä jo aikaisemmin vai spostilla... Aniliinin lähettämät kuvatkin oli niin huippuja! Vili oli niin ROCK! Aivan mainio. Sen look upposi minuun ihan täysillä, hih, aivan ihastuin siihen. Ja Siljan hampaaton hymy ihana! :) Tosi kiva kurkistaa teidän joulunviettoon. Mä kuulisin kans Mannan tavoin mielelläni teidän kaikkien muiden joulusta, mitä lapset tuumasi joulupukista yms. Lotalla varmaan ollut jotain hyviä oivalluksia ja kommentseja takataskussa taas? :)

No niin. Mä joudun olemaan töissä välipäivät, plaah. Pakko kai ryhtyä hommiin sitten... Tulkaahan muutkin linjoille joulutauon jälkeen piristämään tätä normaaliarkea taas!

Hello välipäiville!
Töissä sitä ollaan täälläkin ja myös uudenvuodenpäivän jälkeen perjantaina tulen töihin. Maanantain ennen loppiaista olenkin sitten vapaapäivää viettämässä.

Joulu oli ja meni. Syötyä tuli ja NUKUTTUA. Mua väsytää tällä hetkellä koko ajan. Voisin nukkua ja nukkua vaan. Okko sai mut huolesa soikeaksi juuri ennen joulua ja aattona. Oli niin hissukseen, että huolestuin ihan toden teolla. Laskeskelin liikkeitä aina välillä. No joulupäivänä sitten piristyi ja sen jälkeen onkin ollut aika normaalia menoa. Ehkä hänkin oli vain väsynyt joulunalusen kiiruusta ja nukkui väsymystä pois. Ja alkaahan tuolla masussa väkisinkin olemaan jo vähän ahdasta. Viime yönä teki kyllä varmaan yhden viimeisistä kuperkeikoista. Sattui oikein, kun kamu pyörähti ympäri ja alkoi takoa virtsarakkoa. Aamulla sitten ilmeisesti teki kuperkeikan toiseen suuntaan, koska potkut tuntuu taas ylhäällä. Toivottavasti pian asettuisi ja mielummin pää alaspäin... Huomenna aamulla neuvola. Saadaan taas tuoreet lukemat.

Kiitos kaikille kuvista! Itsestäni otettiin taas kanssa masukuvia joulun aikaan, mutta täytyy nyt sulatella, että kehtaanko pistää jakoon. Olen kuvissa mielestäni kertakaikkisen räjähtäneen ja turvonneen näköinen. Kuva ei valehtele... Pitäisköhän rajata naama pois kuvasta. No katsotaan josko laittaisin jakoon. Masu on kyllä iso. Sukkien ja kenkien laitto käy päivä päivältä hankalammaksi.

Gissan tilitys jäi mieleen. Tuli oikein harmitus puolestasi. Toivottavasti saatte asiat pian puhuttua. Taitaa kyllä olla tosiaan aika tavallista, että miehet käyttäytyvät kuten kuvailit. Jouluna juuri puhuin äitini kanssa, kuinka miehillä vain ei yleensä ole samanlaista sisäistä hoivaviettiä kuin naisilla. Ne on nämä kirotut ja kiitetyt sukupuolierot. Tsempit kuitenkin tilanteeseen.

Kuinkas Mannan flunssa? Meillä mies sai kanssa itsensä kunnolla nuhaiseksi, kun joulupäivän avantoon pulahdus ei mennyt ihan tarpeeksi sukkelasti. Olis ehkä kannattanut tehdä se avanto etukäteen...
Bepanthen on mullakin käytössä nännirasvana. Kuivuu kyllä nännipihat tosi lahjakkaasti ja kutiaa, jos ei rasvaa. Maitoa tosiaan multa tulee. Joulusaunassakin valui vaan. Vasen rinta on aktiivisempi, mutta oikeakin "toimii". Eikä kyllä liity mitenkään vauvoihin mulla tuo maidon valuminen. Paitsi jos ehkä tähän omaan tulevaan :)

Mitäs muille kuuluu näin joulun jälkeen?

Joulusta selvitty täälläkin: perinteistä ähkyä, liikaa suklaatia jne. Mutta mukavaa! Kyllä noi lapset sen parhaimman joulun tekevät. Se ilo, jännitys ja riemu, aivan parasta. Ensin Lotta vähän Pukkia arasteli, mutta meni sitten touhottamaan, että “Joulupukki, me nähtiin sun tonttu, kun tultiin kirkosta” jne. (Nähtiin nimittäin pukin kamppeisiin pukeutunut tyyppi auton ikkunasta, hih.)

Kiitos ihanista kuvista! Me unohdettiin kamera jouluaattona kotiin, harmitti! No, isovanhempien kamerasta voi jotain löytyä. Samoin unohdin Eltsun valkoiset sukkikset, joten hällä oli ihanan punaisen mekon kanssa hoitolaukusta löytyneet aniliininpunaiset. Heh, kaamea yhdistelmä. Voin sitten joskus vuosien päästä kuvista ihmetellä omaa tyylitajuttomuuttani…Hei Sanelma, kuvat jakoon vain! Mäkin lähetin just sen yhden potretin, jossa olin toooodella naturel 2 kk valvomisen jälkeen verkkarit jalassa. ;-D

Voi kurjuus, että Manna olet ollut kipeänä! Onhan olo jo parempi? Noi sallitut lääkkeetkin on vähän turhan tehottomia.

Me saatiin vähän epämieluisampia kotielukoita viikko sitten; löysin Lotan päästä täitä!!! Niitä on pk:ssa ollut pitkin syksyä ja bongasin pari mustaa pistettä päästä ja sitten pari lisää. Mies oli onneksi kavereiden kanssa stadissa syömässä, joten tuli apteekin kautta ja saatiin lääkeshampoo ja kampa heti aamuksi. Lotalle homma markkinointiin vain joulukampauksena… (Nyt sanoo jo sen kamman nähdessään, ettei enää halua joulukampausta!) Olipahan aikamoinen homma! Sauna lämpisi useita tunteja, kun piti saunottaa patja ja tyynyt ja peitto ja pipot ja parin edellisyön unikaveripehmot pari tuntia +80 asteessa. Pesukone lauloi hoosiannaa ja samaan aikaan meikä teki rosollia, perunalaatikkoa, marinoi kalaa, paketoi lahjoja, paistoi kinkkua ja tietty siinä sivussa hoiteli omat kaksi ja siskon kaksi lasta. :-D Olin vähän ylikierroksilla silloin illalla, uh. Selvittiin. Toivottavasti nyt ovat ja pysyvät poissa.

gissa, mä luulen, että kuvailemasi kaltainen tilanne on tuttu monesta vauvaperheestä, siis miehen osallistuminen ja ajoittainen alavire parisuhteessa, mullistuuhan sekin. Mun mielestä koko ensimmäinen “lapsellinen” vuosi on enemmän ja vähemmän sitä, että vanhemmat hakevat omaa paikkaansa ja rooliaan, omaa tapaansa olla äiti ja isä ja siinä ohessa kaikkea muuta. Teilläkin Leo on jo sen ikäinen, että se alun huuma on ohi ja arki alkanut. Äiti on kuitenkin väistämättä se, joka eniten pyörittää huushollin arkea ja aikatauluja ja miehet sitten vähän tuudittautuvat siihen, että heille kerrotaan, mitä milloinkin tehdään jne. Ehkä? Lisäksi aika harva mies varmaan huushollaa siinä vauvanhoidon ohella. Jos tunninkin vain lepertelee jotain ägyytä lattialla, tulee (ainakin mulle!) aika pitkäksi ja tekee jo mieli antaa se paketti sille toiselle. Useimmat äidit vastaavassa tilanteessa pyörittävät pari koneellista pyykkiä, imuroivat ja tyhjentävät tiskikoneen. Mutta siis tuttua juttua Lotan vauva-ajalta tuokin. Siksi musta Ellin syntymä olikin niin paljon helpompi juttu, kun ne roolit ja lapsiperheen arki olivat jo valmiina olemassa, Elli vain tuli täydentämään sitä. Nyt olemista vähän kiristää tää ainainen väsymys, mutta väliaikaista tämäkin kai on. Äh, ei tosta nyt varmaan ota mitään tolkkua. Stella saa täydentää, hää on aina niin jäsennelty! Välillä mä oikein yritän erityistsempata, kun hogaan, kuinka ihana tyyppi se oma kulta onkaan. Parasta on hyökätä halimaan, kun vähiten sitä osaa odottaa, hih.

Öistä ei kannata edes puhua; E:llä flunssa ja kaksi hammasta pilkistää. Puuh. Muuten on ihana vauva, pyörii akselinsa ympäri ja vähän pääsee etenemään ja yrittää pöngetä konttausasentoon. Syö ihan mallikkaasti. Anskun näköisanalyysit meni jetsulleen oikein; Elli on kuin ilmetty isänsä. Hei, mä en saanut Main tuoreita kuvia!

Sori, tuli romaani… Mitäs leidit uv:na? Me mennään ystävien luo gissan kulmille. Isäntä on luvannut tarjota ankkaa ja sitten kuohuvaa, naturligtvis.

Tilaa muillekin, tuli romaani. Mutta hei, mitäs kirjoja Pukki toi? Mä sain Hämeen-Anttilan uuden, vaikuttaa hyvältä. Oksasen Puhdistus on lukujonossa seuraavana.

Tervehdys punaviinin ja suklaakonvehtien vierestä. Ihanaa istua vain rauhassa ja nautiskella. Aikamoista härdelliä ja häsläystä täällä mummilassa, kun M ei malta nukkua päiväunia, ja käy kierroksilla iltaan asti - kunnes nukahtaa heti 21 jälkeen. Ja kun mies on jo Hgissä, mä saan hoidella molemmat....huoah.

Mutta joulu ohi, voi että. Mä olen niin jouluihminen, että vähän mieltä kaihertaa, kun ne päivät menee niin äkkiä ohi. Kamala kouhotus ensin ja sitten se vaan menee parissa pvässä. Hyvin perinteistä settiä meillä, tosin ilman sitä "käperryn sohvankulmaan viltin alle suklaarasian ja uuden kirjan kanssa" =) . Kuten Nekku totesi, lasten ilo ja jännitys on parasta. Matsku sai Brion junarataa kunnon lastin - josta heh - miehet innostuivat eniten :D Lattialla konttasivat pitkin iltaa. Systerille ostin Abban karaokepleikkarin, jota on jo hoilattu pariin otteeseen & toki katsottu Mamma Mia -leffaa. Hassua, miten ne kipaleet taas sytyttävät. Itse sain pari toivottua juttua, laukun ja Marklundin uusimman. Ööh, ja uuden rikkaimurin...So needed.

Ehkä kaikkein paras lahja on ollut nukkuminen. Koko syksyn henkinen ja fyysinen väsymys tuntui purkautuvan joulun alla ja olin todella,todella väsynyt. Mutta Anna-tyttönen se posottaa taas 10-12 h putkeen, kun saa nukkua omassa huoneessa. Vähän ääntelee yön aikana, muttei karju, kuten kotona...Aah, niin loistavaa herätä 9.30 ilman yhtään herätystä takana. Suorastaan epätodellista!

Voi miten harmillista Manna että olit juuri joulun kipeänä. Tylsää. Miten sun vointi nyt? Me oltiin kaikki vähän köhässä, eniten mies, jolla myös kuumetta joulun pyhät. Huonoa tuuria tosiaan, kun normisti ei kuumeile koskaan.

Onpa Mai tosiaan pitkä. Hänestä tulee sitten ballerina tai ...koripalloilija :-)

Sanelman viimeisistä odotushetkistä on niin kiva lukea. Ajatella, että pian teidän kotiin tulee uusi jäsen! Joko olette laittaneet kotona kaiken valmiiksi Okkoa varten?

No voi höh Gissa. Taas voin allekirjoittaa Nekun viisaan tekstin: on varmasti todella tavallinen tilanne, vaikkei se sua varmasti kamalasti lohduta. Miehellä ottaa aikaa löytää oma rooli ja tila vauvavaiheessa. Siihen liittyy varmaan paljon arkuuttakin ja sitä, että "hoida nyt sinä, kun se parhaiten osaat". Mutta toki, on ikävä aina joutua huomauttelemaan...tuttu tunne. Nyt kahden lapsen kanssa on jo niin automaattista, että toisella on toinen lapsi. Zemppiä ja jaksamista. Kunhan Leo tuosta kasvaa, tilanne voi muuttua nopeastikin, kun lapselta saa eri tavalla feedbackiä, eikä äiti-vauva-suhde ole enää niin kiinteä.

Meillä on lapsivapaa UV tulossa, kun mummi lupasi hoitaa lapsukaisia. Siskoni luokse tulee pariskuntia, joista yhden puolisko on keittiömestari :-) Luvassa kuuden ruokalajin illallinen, nam nam. Ja tietty sitä Abbaa, paljon skumppaa ja varmaan tinan valamista.

Voikaattes hyvin vuoden viimeiset päivät ja vaihtakaamme vuosi ilolla. Me aloitamme vuoden surullisesti hautajaisilla, ikävä kyllä. No, pitkä vuosi edessä, täynnä ihania juttuja.

Voi elämä, nyt väsyttää. Ei olisi varmaan pitänyt eilen hehkuttaa. Varmaan kaikki joulun vierailut ja se pikkumatka ja muut hössötykset verottaa nyt jälkikäteen. Ei meinaa silmät pysyä auki, tekisi vaan mieli nukkua. Tai lukea kirjaa sohvalla kaikessa rauhassa. P:n kuvailema punaviini ja suklaakonvehtit toimisi. Mä sain muuten kans Marklundin uusimman, luinkin sen jo :) Oli tosi hyvä, jälleen kerran! Sitten sain toisen 3 kirjan sarjan jota nyt aloittelen.

Piritta, koitahan kestää siellä ;) Teidän uusivuosihan kuulostaa muuten aivan loistavalta, a-luokan ilta, hih! Eikä vähiten ruuat ja skumppa, nam nam. Ja voimia kovasti hautajaisiin sen jälkeen.

Me ollaan menossa uv ystävien luo syömään, sinne tulee muutama pariskunta, sekä ennestään tuttuja että muutamia uusia. Muuten olisi just kiva juttu, mutta tämän väsymyksen keskellä ei ihan kauheasti nappaa (tehdä yhtään mitään, mieluiten käpertyisin vaan siihen sohvannurkkaan niitten herkkujen ja kirjojen kanssa), joten yritetään ainakin kotiutua aikaisin. Iloisessa skumppahuppelissa olevien selittelyjä ja oivalluksia ei myöskään jaksa kauheasti selvänä kuunnella :)

Vippellä oli muuten uusi tukka! Tosi hieno! Sopii hyvin tuo tumma väri, varsinkin näin talvella. Antaa oikein ekstra ilmettä vielä!

Sanelman viesti hymyillytti, heh. Ja teillä tänään aamulla neuvola, tulehan kertomaan tuoreet luvut. Arvioidaanko tässä vaiheessa vielä vauvan syntymäpainoa?

Jos en huomenna ehdi linjoille, niin oikein mukavaa uudenvuodenaattoa toivottelen kaikille ja tietysti iloista vuotta 2009 ja paljon onnen hetkiä!! PUM kuului masusta kans, hän siellä lähettelee terkkuja ihanille nettiystäville ja tuleville tahkoojavauvakavereille!

Huomenta täälläkin. Heräsin jälleen aikaisin, olen jo pariin kertaa olkoillutkin koiran kanssa ja nyt olisi _tarkoitus_ aloittaa kouluhommat..eli mokkula irti koneesta tämän viestin jälkeen, etei tule kiusausta surffata kokoajan :)

Valtavan hienoja lääkärikulumisia Mollylla :) Kovan kasvuspurtin tosiaan ottanut Mini, huh huh* Ihanaa, että kasvaa ja kehittyy, kaikki siis on ok.Mä jaksan ihmetellä, miten aika menee; sulla alkaa olla pian loppuraskaus kanssa menossa. Uskomatonta, että nyt ollaa tosiaan tässä. Kyyneleet tulee täälläkin aika usein, kun mietin tätä uskomatonta tilannetta, että _vihdoin_ ollaan saamassa omat lapset:) Ota vaan se rautapurkki kehiin nyt, niin saisit varastot kohdalleen, koska tulet vielä tarvitsemaan voimaa.
ps. Mä olen vissiin yläasteella painanut joskus 60kg ja jotain :) Liikutaan hiukan eri luvuissa, heh heh*

Nasupin joulumaisemat ja lapsoset aivan ihania! Kurkin minäkin siis fb:tä. Ihania tonttuvauvoja; molemmat omannäköisiä ja niiiiiin suloisia, voi itku! Odotan innolla kuulumisia kastejuhlasta ja Joulusta myös sieltä.

Rasvoista..Mä ostin sitä Tiitun suosittelemaa Weledan raskausajan öljyä ja vaikuttaa tosi hyvälle. Käytän E.Ardenin 8HourCreme:ä "joka koloon" ja tuo Weleda tuoksuu samaantyyppiselle. Liekö samoja aineosia niissä. No, jokatapauksessa..Se imeytyy hyvin ja ei sotke oikeestaan lainkaan. Mulla kutisee rinnat väillä myös..aaargh* Tosi rasittavaa. Ei niinkään nännit, vaan rinnat. Rasvaan kyllä ja öljyän..Liekö tämä kuiva huoneilma mutenkin hyvä ihonkuivattaja nyt. Ja olen huomannut, että ihokarvat kasvaa nopeammin sekä hiukset. Kuuluuo se jotenkin raskauteen?!
Niin, oon tosiaan jo parantnut flunssasta aika hyvin. Koville se otti ja kyllä oli aika tylsää olla kipeänä Jouluna, kun olisi ollut ihanaa viettää sitä pirteänä muiden kanssa. No, ei auta. UusiVuosi me vietetään perinteisesti samassa paikassa eli ystäväpariskunnan kotona. Meitä on kaksi raskaana olevaa naista ja muut sitten skumppailee ja nauttii viiniä:D Laitetaan ruokaa, pelataan uutta Buzzia, ehkä lauletaan ja valetaan tinaa. Vähän askarruttaa, kun otetaan tu koiravauva mukaan, että miten se pärjää, kun pomeja ammutaan:( Se on aika ennakkoluuloton koira, mutta pahoin pelkään, että illä pääsee itku, kun alkaa paukkua; raasu.

Sanelma on siirtynyt 30+-kerhoon! Jippey! Niin se maaliskuu lähenee. Kurja, että Jouluna pelotteli Okon hiljaisuus, mutta onneksi kaikki siis kääntyi helpotukseksi. Ja hei, älä kainostele laittaa kuvaa. Voin kertoa, että ei me kaikki muutkaan olla aina "parhaimmillaan" ja ei todellakaan ole tarkoitus katsella kuvia arvostellen, joten suotta häpeilet. Sinä ja masu olette taatusti niin ihana ilmestys, että turvotus sun muut jää huomaamatta:) Paranemista muuten miehellesi; mua hiukan huvitti, että onko hän tosiaan juossut saunasta ulos ja sitten vasta alkanut hakata avantoa..ei kai =D?! Nauratti muuten sekin, kun sanoit, että kaippa se maidon tihkuminen liityy johonkin vauvaan...heh heh..Mitä tilannehuumoria; varmaan siis _johonkin vauvaan_!

Vai oli Neukun luona ei-toivottuja vieraita Lotalla. Joulukampaus :)Kova homma niitä häätää, mutta pakko mikä pakko. Aikamoinen härdelli sulla ollut siinä Joulun alla. Täällä oli muuten päiväkodissa joku aika sitten matoja..siis oliko ne nyt kihomatoja vai mitä saattaa olla. Huih* Kaikkea sitä tosiaan. Ja sitten oli tietty mennyt tiedote kaikkien kotiin, että täytyy tarkkailla pottiin ja pyllyihin. Minkäs teet; ne sitten saattaa levitä, joten hoidettava on pois ja tutkittava kaikkia lapsia.

Vitsi, mä Piritta haluaisin ton Abban-karaoken :) Onko se PS3-konsoliin? Tykkään niin Abbasta :) Mahtavaa, että olet saanut nukkua! Luxusta tosiaan valvomisien jälkeen. Toivottavasti myös Nekulle koitta pian ehjiä öitä. Ihania suunnitelmia teilläkin UV:ksi..Toisilla 6 ruokalajin illallinen, toisilla ankkaa...Huuuuh, mitä ruokia!

Kaikille teille toivotan minäkin :

*************Kiitos Vuodesta 2008 ja Ihanaa Vuotta 2009***************

Nyt kouluhommiin......

Minä vielä... Pakko kommentoida Mannan karvajuttua :) Siis juuri tuota spekuloitiin täällä Keijun ja Tiitun kanssa mun alkuraskaudesta ja tultiin kai siihen lopputulokseen, että niillä on karvat kasvanut aivan villinä jotka ovat saaneet tyttöjä. Juu, eli siis liittyy hyvinkin raskauteen. Mulla on nyt vasta vähän alkanut rauhoittumaan, mutta edelleen kyllä normaalia enemmän ja nopeammin kasvaa, esim. säärikarvat, bikinilinja, kainaloissa ja kulmakarvat. Mutta kuten Keijulla kävi, se on huomattavasti vähentynyt ja näyttäisi olevan loppumaan päin tässä vaiheessa. Rinnat kutiaa mullakin, ei pelkästään nännit. Ravintolassa ja julkisilla paikoilla se on hiiieman rasittavaa kun ei tiedä miten päin olisi :) Pakko rasvata pari kertaa päivässä.

Just muuten Manna mietin sinua tänään, että sä olet kyllä hyvin välttynyt oireista, esim. pahoinvoinnista ja sellaisesta ikävästä. Sulla on tietty sit ollut niitä muita huolenaiheita alkuraskaudessa kuten vuoto :( Mikä ei todellakaan ollut kiva, että mielummin sitä olisi varmaan oksentanut pariin otteeseen kuin pelännyt sitä vuotoa. Mutta sekin taitaa olla jo ihan kokonaan ohi? Ihanaa! Onko sulla nyt jotain erityisiä mielentekoja tms? Suolaista/makeaa?...

Tsemppiä M kouluhommiin! Ja tosi kivat uudenvuoden plänit teilläkin!

Joulukampauksesta vielä, että Lotta varmasti muistaa sen ensijouluna! :) Kauhulla odottaa, että joulukampa löytyy taas jostain piilosta, hih.

Heissan! Huh, oli aikamoinen urakka lukea kahden viikon viestit.. Eilen aloitin ja nyt pääsin loppuun. :) Loppuvuosi oli töissä ihan hullua, ihan hirveesti tuli papereita ja nyt on joulutauon myötä stoppi. Hyvä niin. On kyllä outo olo olla töissä, kun ei ole juuri mitään tekemistä, muutakun surffailla fb:ssa ja täällä. Hih! Tai no siis olisihan mulla tekemistä, mutta ei mitään akuuttia, niin ei jaksa vaivautua.. Heh.

Ihania jouluja kaikilla oli ollut, mekin oltiin mun vanhempien luona joulun pyhät. Oli tooosi kivaa maata soffalla, pelata SingStaria (siskon tyttö 13v sai myös Abban, se on huippu!!) ja guitarheroa, syödä ja juoda. Siskon nuorempien lasten (2v & 3kk) kanssa oli kans kiva touhuta.

Tosi hinoa, kun mein odottajilla on kaikki hyvin. Aika on mennyt nyt jotenkin tosi nopeaan, ihan uskomatonta, että Mollykin on jo noin pitkällä. Ihania hetkiä teillä on Minin kanssa ollut. <3 Manna, onko teillä muuten vielä "työnimeä" vauvalle? Ootteko vielä uskaltaneet puhutella masua? :)

Piritalle jaksuja hautajaisiin, gissalle tsemiä miehen kanssa, yökukkujille ja väsyneille kanssa. Kollega tuli pyytämään lounaalle, ah, sushi kutsuu. :) Palaan taas.

Ainii, kiitos Molly tukkakehuista, oon ollu kans tyytyväinen tummaan väriin. :) ny moi! :))

Here again. Sain vissiin pari sivua kirjoitettua--laatu on sitten mtä on. Yliopiston kirjasto aukeaa vasta 5.1.2009!!!ja mulla loppuu materiaali. Onko sitten pakko vaan makoilla sohvalla, jos ei ole mitä kirjoittaa :)
Kävin päivällä ihanassa auringonpaisteessa koiruuden kanssa kävelyllä ja keitin pullakahvit sen päälle. Jotenkin ihanaa tämä oleminen nyt, kun vapaat jatkuu. Mulle sopis jatkossakin joku kiva pikku apuraha ja sitten voisi kirjoitella kotona, kun huvittais ;D Heh heh*

Vipen kuvia kävin muuten kanssa kurkkimas fb:ssa ja onko sulla uudet rillitkin? Musta te olette niin komea pariskunta siinä kuvassa. Tumma tukka pukee, totta sekin. Miten se teidän pikkumatka sujui ennen joulua? Vitsit, pakko varmaan ostaa toi Abba, jos se käy PS3:seen? Koita kestää töissä..onhan se tylsää surffata netissä, käydä välillä sushilla jne.D

Juu, karvat kasvaa Molly:) Eiks poikien odottajilla ole kasvanut yhtä vauhdilla?Ihan kiva, kun olin ajatellut kasvattaa hiuksia ja nyt ne meneekin hyvin jo kiinni, mutta kaiki muut karvat saisi jäädä kasvamatta. Niin, vuoto taitaa olla loppu. Viimeks 4.12.2008! Niiiiin ihanaa. Se oli tosi kammottavaa, kun sitä tosiaan tuli. Ei oo kertakaikkiaan mitään kummia oireita. Kahvi maistuu, samoin kaikki ruoka oikeestaan. Enemmän kuitenkin tekee mieli kylmiä mehuja, hedelmiä, smoothieita, jäätelöitä, kuohuviiniä, kuin ennen. Viimeksimainittua en ole nauttinut;) Herään tosi aikaisin ja meen nukkumaan ajoissa, ihanasti on rytmi kohdallan. Ainoa kiusa on siis kutiseva iho välillä, joka voi tietty johtua kuivasta ilmastakin ja nämä iänikuiset isorintaisen ongelmat, jota tietty vain pahenee sitten hamassa tulevaisuudessa. Mieliala nyt välillä heittää, mutta ei pahasti ollenkaan. Itkettää herkästi, kun usaltaudun ajattelemaan pientä vauvaa masussa ja saatan itkeä pillittää yksin kotona tai jos joku sanoo kauniisti jostain asiasta. Aina mä olen herkkä ollut, mutta eritoten nyt. Niin, Vipelle piti sanoa, ette meillä ole vieläkään työnimeä ja en uskalla oikein puhua edes vauvasta ääneen. En osaa jotenkin puhutella sitä, enkä oikein sanoa vauvaksikaan, koska se on kuitenkin niin alussa vielä.

Edelleen hyvät uuden vuoden toivotukset..vaikka saatan täällä pyöriäkin vielä..

Heipat! Olen ihan potenut huonoa omaatuntoa, kun en ole päiväkausiin mitään tänne raapustanut, vaikka fb:iin tuleekin kurkattua moneen kertaan päivässä. Mutta se viekin vain noin minuutin kerrallaan kun tämä tänne näpsyttely hitusen enemmän kun pitää oikein kaivella muistilokeroitaan ja miettiä, että mihin sitä oikein jäätiin.. :)

Sekavassa järjestyksessä kommentoin siis sen mitä muistan.

Kiitokset ihanista kuvista, niitä on aina niin hienoa katsella. Kasvaneita vatsoja, lapsosia ja joulutunnelmia.. Ai niin, Maista ei kai ole ihan upouusia tullut, mä vaan en ollut tsekannut aniliini-spostia pikkuhetkeen, niin oli edelliset kuvat katsastamatta.

Hymyilytti Ellin eriväriset sukkikset. Me naiset!! Iskät kun ei taatusti moisella päitään vaivaa, meillä ei edes taatusti huomaisi, ei ennen kuin pukisin ne vaaleanpunaiset sukkikset Vilille.

Voihan Lotan joulupäätä! Meilläkin oli töissä ;) joskus samoja kiusankappaleita, omasta päästä ei löytynyt, mutta saman operaation tein kuin Nekku. Tosin ilman leipomisia ja hoidokkeja, ei edes omia lapsosia ollut silloin, mutta kyllä siinä saunottamisessa ja pakkaseen kuljettamisessa oli oma duuninsa, joten hattu korkealle kyllä Nekulle!

Voi ei, sitä gissan ja miehen matalapainetta. :( Meillehän iski ihan kauhea kriisi Vilin synnyttyä, oltiin ihan eron partaalla, mutta jotenkin sitten viimein saatiin puhutuksi, solmut aukenivat, ajatukset asettuivat ja sopeuduimme olemaan vanhempia - molemmat omaan tapaansa. Kun Silja syntyi, kaikki oli helpompaa, ei tietoakaan kriisistä, koimme ne Oikeat Onnenhetket vasta silloin, siis ne perheeksi tulon onnen hetket, S teki perheemme valmiiksi eli Nekun sanoin: tuli täydentämään kokoonpanon. Toki molemmat Vilin syntymästä olimme haltioissamme ja rakastimme vauvaa yli kaiken, mutta omat omat suksemme oli mennä ristiin ja pahasti. Noh, eihän mun meistä pitänyt puhua, vaan antaa jotain ohjeita gissalle. Vaan taidan suosiolla luovuttaa sen Stellalle (ei paineita!:), sä vaan osaat valita niin parhaat sanat näissä tilanteissa. Jaksamista silti toivottelen ja yritä aloittaa se keskustelu jotenkin, kun ei niitä kaikkia miehen tekemisiä tai tekemättä jättämisiä voi villaisella painaa, vaikkei joka asiasta tietty viiti eikä kannatakaan naputtaa. Mutta enivei, tuttu fiilis se, että tekis mieli joskus ravistella!!

Ihanaa, kun odottajilla on kaikilla kaikki mallillaan, kyllä kelpaa! =)

Mä muuten olen sitten poikkeus tuossa karva-asiassa, Viliä odottaessa vatsa peittyi untuvan alle, Siljaa odottaessa kaikki karvankasvu tyssäsi täysin (paitsi hiukset), esim. sääriä en sheivannut varmaan kertaakaan koko odotusaikana.
Molly, yritähän levätä huominen päivä, otat kunnon päiväunet töiden jälkeen, jotta jaksat illalla edes hiukan kuunnella kumpan kyllästämiä ihmisiä. :)
Onneksi Okko-Riina aloitti monotuksen uudelleen, nuo on niin säikäyttäviä pelonhetkiä, kun vatsalainen on hipihiljaa.
Hyvä, kun Manna selätti joulutaudin, nauti nyt uudenvuodenjuhlasta terveenä! :)

Mä mietin, että onkos Sanelmalla ollut synttärit, kun on päässyt 30+ kerhoon, mutta raskausviikot, niin tietenkin! Onnittelut välietapin täyttymisestä! =)

Mariskan taannoinen panetusjuttu sai hymyn huulille - ja punan poskille, mutta täytyy myöntää, että samoja fiiliksiä alkanut ilmaantumaan imetyksen lopetuksen myötä itsellekin. Ihan kivaa! Kun olis vaan niitä tilaisuuksia. Noo, vaikka aamuviideltä sitten. ;)

Meidän jouluaatto oli riemullinen, jouluRAUHA vain haaveissa, mutta niin se lasten kanssa pitääkin olla. Oltiin miehen siskon luona, syötiin ja odotettiin pukkia ja lasten ilon ja riemun ympärillä se ilta menikin. Eihän noita hassuja ollut saada nukkumaan ollenkaan, kun lelut ja kirjat olivat niin mieluisia. Nukahdin sitten heti itsekin. Mua aan vaivasi reilun viikon ja jouluaatonkin kamalat PMS-oireet, joten kireyttä ja herkistelyä oli mielinmäärin mun osalta, onneksi en saanut tartutettua ekaa "oiretta" muihin. Joulupäivänä vatsannipistysten myötä kiukut laukesivat ja hymyä piisaa taas! =)) En kyllä tiedä jylläävätkö omat hormonit jotenkin erityisen voimallisina nyt, kun imetys on loppunut, sillä tällaisia kiukunpuuskia en muista. Saa ihan täysillä pinnistää, ettei RÄJÄHDÄ joka asiasta. Kurjaa muille ja itselle. :/ Mutta tällä erää ohi, huoh!
Paitsi, että nyt mä kärsin syömisen jälkeisestä masennuksesta. =)))
Olikin muuten _niiiin_ ihanaa jälkkäriä aattona, suklainen tuorejuustokakku piparkakkumuruilla, aaaah. Ja suklaapalan poikineen olen niellyt muutenkin.

Mun kirjapaketista löytyi Leena Lehtolaista, jota olin toivonut, ihan mielenkintoinen faktan ja fiktion sekoitus.

Niin, saimme sukuun pienen pojan muutamaa päivää ennen joulua ja joulupäivänä näimmekin hänet sitten. Ihana! <3 Miehestä tuli isoeno, kolmekymppisenä. =)

Uusivuosi ollaan kotosalla, veljeni tulee perheineen meille syömään, mies kokkaa tortilloja. Ajateltiin olla "uhkarohkeita" ja laittaa Vili & hitusen vanhempi serkkutyttönsä mahd. myöhään päikkäreille ja antaa valvoa puoliyöhön, jos vaan jaksavat. Tai taatusti jaksavat, virtaa riittää kummallakin. ;) Ei varmaan ihan järkevää, mutta kokeillaan. Mennään tuohon lähipellon laitaan katsastamaan kuntamme viimeiset raketit. Kuntaliitoksen myötä meistä tulee nähkääs kaupunkilaisia. :D

Mua nauratti Mannan Neukku, ihana painovirhe, harvoin osuu silmääni.

Lapset täällä kikattavat ihan täysillä, Vili levitti kaapista pudonneen parimetrisen joulupaperirullanlopun ja pikkusisko on rapinasta riemuissaan!!

Samaisella pikkusiskolla muuten taas korvatulehdus ja litroittain RÄKÄÄÄÄÄÄÄ. Plaah. Siljan 8 kk mitat 69 cm ja 8,2 kg. Pikkuinen pullero.

Terveyttä ensi vuodelle ihan joka iikalle ja ihanaista vuotta muutenkin! Olette Kultaisia! :)

Heippa ja hyvää vuoden tokavikaa päivää!
En taaskaan kauheesti ehdi kommentoida kuulumisia,mies tuli töistä kotiin ja otti Main haltuun. Muuten neiti kyllä vaatii aivan jatkuvaa seuraa ja takki on aika tyhjä välillä.Kurjuus Mannan sairautta ja hyvä kun voit jo paremmin. Gissan parisuhdekiemuroihinkin toivon pikaista helpotusta. Pirittalle voimia hautajaisiin ja osanotto jos en ole muistanut sitä jo sanoa.

Joulu kuullosti kaikilla menneen ihanasti. Niin meilläkin vaikka Mai valvotti kumpaakin edellisyön ja oltiin aattona aika raatoja. Mai ei pelännyt pukkia, koetti repiä partaa irti :) Oli ihana katsella pieniä serkuksia tonttulakit päissä, Maita ja mun veljen poikaa, heillä siis ikäeroa vain muutama kuukausi.Lasten mentyä nukkumaan, pelattiin sit vielä pelejä.Kotona vietettiin omaa joulua kynttilöiden, hyvän ruuan ja parin viinilasillisen kera. Ja tietty niiden konvehtien :) Vielä on yks kilon suklaarasia avaamatta..puuh.
Kuusi on tosi kaunis ja hyvältä tuoksuva, Mai on hyvin kiinnostunut erityisesti palloista.

Mai oppi muuten jouluna kääntymään ja tekeekin sitä nyt innolla.Pärisee myös taukoamatta :)

Onnittelut Ellille ekoista hampaista! Vaikka voiko niistä onnitella sinänsä? Jaksamista öihin taas teille Nekku, huh.Ei kai tuohon auta kuin se kuuluisa aika..

Kiitos Aniliinille ihanista kuvista, on teidän lapset niin touhukkaita ja kuvista oikein aistii sellaisen sisarusrakkauden. Leo-tonttu on kans niin potra ja Nekun tytöt niin reippaita kans.Ja suloinen pikku-Hertta :) Ja Mollyn masukuva oli kertakaikkisen liikkis, olet niin säteilevä.Vippen kuva oli kans kiva, tosi ihanalta kuullosti sun reissu. Niin, en ole laittanut Maista tuoreita fotoja, Aniliini varmaan tarkoitti niitä edellisiä fotoja? Laitan pari joulukuvaa kun saadaan kamera tyhjäksi.

Uusivuosi menee miehen työpaikalla, menen sinne vuotta vaihtamaan, alkuillan olen Main kanssa mummolassa ja Mai jää sinne sitten. Juhlapaikalle on tulossa pitopalvelu joten hyvä ruoka taattu.Ilotulitus käydään kurkkimassa varmaan ihan ytimessä.
Ihanaa ruokaa teilläkin tiedossa Piritta ja rentouttavat kemut!

Sanelmalla neuvolassa kaikki hyvin, loistavaa! Muistan Maillakin olleen noita hiljaisempia hetkiä. Ja meidän kaikille odottajilla asiat reilassa, Riinuskan ultrakuulumisia odotellaan seuraavaksi, juteltiin lauantaina puhelimessa.

Hei, mun sisko on tulossa kylään, täytyy mennä laitteleen tortillatarvikkeita valmiiksi.
Eipä muuta kuin lämmin kiitos taas tästä(kin) vuodesta, ihania ystäviä olette!!!Aivan ihanaa vuotta 2009 toivottelen kaikille!

Tulin vielä ennen nukkumaanmenoa ja "pilkka" osuu kyllä omaan nilkaan, heh, mä täällä naureskelin Mannan kirjoitusvirheelle ja itse olen suoltanut kaikenmaailman "kumpan kyllästämiä ihmisiä" ym.. :D

Vielä Mollyn masukuvaa lapsia nukuttaessani mietin ja tulin avaamaan kuvan uudelleen nähtäväkseni, kyllä se onnellisuuden hehku ihan paistoi M sun kasvoilta, ihanasti on masu pyöristynyt ja tosi nopeasti, ilmankos, kun se Mini olikin niin kovasti spurtannut. Kun eihän siitä ole aikaakaan, kun lähetit sen edellisen kuvan, jossa masukin oli vielä aika mini, vaikkakin jo selkeä vauvamasu. :)

Sanelma, tottahan sä nyt kuvan meille laitat ja hehkuva naamataulu myös. :)
Eräskin laittoi heinäkuun helteellä turrrrrrrrrvonneesta emoelefantin naamastaan ja vatsastaan sekä limppukoivistaan kuvan, siitä oli kyllä hehkeys kaukana. Jättimäisen muhkea oli olotila. Leukakin roikkui tissien välissä. Kuspissasin sitten muutaman päivän päästä jo synnyttäneenä furesiksen avustamana kolme-neljä kiloa painostani pyttyyn. Ei ole juu ikävä sitä olotilaa.
Että kaikki kunnia teille Odottajille! Toivottavasti säästytte suuremmilta turvotuksilta. Ja _onhan_ se masu I-HA-NA! :)

Hienoa, Mailla uusi taito. Saa sitten mummolassa harjaannuttaa taitoaan, kun äiti ja isukki pääsevät irrottelemaan. Kilistelkää munkin puolesta kuohuvaa! Tai kai mekin lasilliset, muttei lasten kanssa viitsi enempiä. Mun kyllä vähän tekisi mieli vapaalle jalalle, viimeksi viisi vuotta sitten olen uuttavuotta juhlimalla juhlinut. Viime vuonna raskaana, edellisenä Vili-vauvan kanssa kotona ja kaksi ed. vuotta niin ikään raskaana.. No, jos ensi vuonna sitten! =)

Me tässä miehen kanssa mietitään, että mihis sitä mentäis nukkumaan, lapset ovat vallanneet meidän sängyn. Silja nyt aina nukahtaa viereen, siirrän sitten omaan sänkyynsä, joskus havahtuu, joskus ei, muttei ole siirrosta moksiskaan. Olisi varmaan järkevää opettaa nukahtamaan omaansa, mutta kun on niin helppoa ja nopeaa se kainaloon nukahtaminen. Vili tahtoo yleensä ehdottomasti omaan sänkyynsä, mutta nyt halusi jäädä kirjanluvun jälkeen viereen pötköttämään ja nukahtikin heti. Ei kun nosturipuuhiin! Öitä! =)

Jepulis, nyt paremmalla ajalla.

Puran nyt nuo omat kuulumiset itsekkäästi ensin, kun ovat vielä muistissa. Eli neuvolassa kaikki ok. Painoa tosin tullut äipälle joulun myötä vähän turhan paljon. Neuvolan täti lupasi vielä pistää joulun piikkiin, mutta varoitteli jo vähän runsaasta painon noususta. Nyt +14 kg ja kohta menee 80 rikki. Että kyllä sä Molly olet pikkanen. Ei voi muuta sanoa :) Hemppa oli noussut entisestään, nyt 118 ja alussa 119 eli hyvin on pysynyt lisäraudalla tasapainossa. Nyt sitten lopetankin raudan syönnin. Hormoonit huolehtikoon lopusta. Verenpaine ja virtsa ok. Samoin terhakka syke kuului masuasukilta ja syke taas 130. Kokoa ei terkka arvioinut mitenkään. Tunnusteli kyllä asennon ja sillä hetkellä oli selkä vasemmalla ja pää alaspäin. Jalkojen rummutus tuntui oikeassa kyljessä. Fundus mitta oli 30 cm, eli tismalleen yläkäyrällä. Siinäpä ne luvut ja muut. Ja vilkasta on taas ollut masussa. Ei ole tarvinnut äipän huolia.

Mitäs muuta... Molly ja Manna olivat kutinoista puhuneet. Samalla kaavalla mullakin, eli koko rinnat kutiaa. Välillä tosiaan esim. töissä vähän kiusallista kun kutina oikein pahaksi yltyy. Karvat mulla on kasvanut aika vauhdilla. Ja masussa mulla samanmoinen nukka mitä Aniliini kuvaili.

Me lähdetään UV:n vastaanottoon samaan osoitteeseen missä joulukin vietettiin, eli mun isälle. Toivottavasti siellä paukkuu vielä vähemmän, kuin meillä kotona, sillä mein koirista pari ei oikein diggaa noita paukkuja. Saunotaan ja syöpötellään ja mennään luultavasti ajoissa nukkumaan.

Uuden vuoden puolelle mulle jääkin sitten kokonaista 11 työaamua. Huisia! Kuinkas on niiden tammikuun Tampereen treffien. Aniliini ja Stella ainakin oli kai kiinnostuneita. Olisko pääkaupunkilaisista lähtijöiksi? Keijua ja Maita olis kanssa kiva nähdä ja tietty kaikkia muitakin! Olen töissä viimeistä päivää näillä näkymin 20.1. ja sen jälkeen mulle käy melkein milloin vain. Pistäkäähän ehdotuksia tänne tai mailin puolella.

Lopuksi haluan toivottaa kaikille mukavaa odotuksen täyteistä Uutta Vuotta 2009 ja kiittää ystävyydestä ja tuesta tänä toivon vuonna! Palataan asiaan viimeistään ensi vuonna ja lupaan laittaa sen kuvankin, kunhan avaan koneen joku päivä kotona...

Heissan taasen. :) Ihanan rauhallista töissä. Vähän on ollut tekemistä, ettei nyt ihan jouten ole tarvinnut olla..

Manna, kyllä sun nyt vaan pitää maata soffalla ja rapsutella koiruutta. En oo muuten varmaan vielä muistanut onnitella uudesta perheenjäsenestä. Suloinen tapaus kyllä, kurkin kanssa fb:ia. :)

Ah, en varmaan muistanutkaan matkasta isompia kirjoitella. Kävi mielessä, että laittaisin vähän kuvia, kun vaan kotikoneelle ehdin ja samalla pientä rapsaa. Josko huomenna ehtisin, jos ei ole kamalaa kapulaa. :) No, vielä ei ole tiedossa, miten uutta vuotta vastaanotetaan, joten voin olla hyvinkin skarppi. Mutta eiköhän sitä jostain joku bileen tynkä löydy.. :)

Maille onnittelut uudesta taidosta. Pärinääkin on varmaan hauska kuunnella. Harmitus sitä joulua edeltävän yön valvomista, mutta hyvin vissiin kumminkin selviydyitte. Ja Ellille oli tullut hampaita. Olikin mennyt jotenkin ohi. Onnea siitä, yksi etappi taas takana. :)

Sanelmalla oli hyvät neuvolakuulumiset. Harmitus sitä liiallista painonnousua, mutta jouluna nyt nousi paino yhdellä sun toisella. En uskalla edes ajatella mitä ite painaisi tossa vaiheessa, kun nytkin painan melkein 75! (Onhan sitä pituuttakin toki, mutta silti...) :)

Muakin kiinnostaa Tampereen treffit. :) Tietty ongelmaksi muodostuu mun kohdalla se, että tapaaminen onnistuu vain viikonloppuna.

Oikein ihanaa uutta vuotta kaikille tasapuolisesti, olkoon se täynnä onnen hetkiä. :)

krooh, yksi väsynyt äiti täällä :)
Leo sai rokotuksen taas maanantaina, on ollut vähän hankalat yöt sen jälkeen.

Kiitokset kaikille tsempeistä ja tuesta. Joulun aika meni taas ihan mukavasti. Mä olin niin kipeä, etten jaksanut pistää missään vastaan :) ja mieskin oli tosi auttavainen ja puuhaili kaikkea mun äidin kanssa, kun itse olin makuuasennossa. Tsempit siis Mannalle sairauteen, täällä sama homma. Mä en muista koska olisin ollut noin kipeä, ihan järkyttävää. Toisaalta hyvä että tuli joulun aikaan, niin mies oli kotona, en ois millään jaksanut pojan kanssa kahdestaan. Koitetaan nyt vaan jaksaa tätä meidän kotielämää, kun en näe eroakaan minään vaihtoehtona, niin pakko jaksaa yrittää :) Nekku kyllä antoi ajattelemisen aihetta.

Aniliini mä katselinkin noita kuntaliitosjuttuja ja ihmettelin teidän tulevaa nimeä... oli aika erikoinen?! Niin ja mäkin luulin, että Sanelmalla on ollut synttärit :) :)

Ihanasti kaikilla mennyt joulut, hieno juttu. Meillä ei vielä ollut pukkia, kun Leo ainoa pieni molempien suvussa. Parin vuoden päästä sitten voisi harkita pukin tilaamista.

Vippen hiuksia mäkin katselin, että on kivat ja olet muiltakin saanut kehuja!! Mä olen ihan ulkona noista teidän fb-kuvista, kun en ole kaveri kuin parin kanssa. Mut saa kyllä kaivaa jostain, jos jaksatte :)

Mua nauratti Siljan mitat, kun meillä on varmaan pituus sama, mutta punnitsin pojan rokotuksessa ja painoi huimat 8,8 kg :)
Ihan huippua, että Mai on kääntynyt! Meillä ei vielä merkkejä moisesta, mutta varmasti tuo koko vaikuttaa hidastavasta noihin juttuihin. Ei kiirettä, selviän pienemmällä vahtimisella :)

Onhan se raskausmasu aivan ihana, mutta turvotusta ei mullakaan ole ikävä... onneksi lähti heti sairaalassa. Mun tavoite on, että saisin oman painoni takaisin, ei niin tarkkaa, mutta kyllä sen vitosella pitäisi alkaa, tuli vaan mieleen tuosta Mollyn painosta. Kuitenkin mulla meni 80 rikki odotusaikana!! No, tupakanpolton lopetus teki tehtävänsä, ei siis kaikki liittynyt raskauteen. Vielä ois sellainen 4-6 kiloa saatava pois, vielä en ole tosin mitään varsinaista vaivaa nähnyt pudotuksen eteen, ihan itsellään on tippuneet. Tuntuu, että 4 kk:n imetyksen kohdalla se alkoi jotenkin kuluttamaan enemmän? Meen 3 viikon päästä Tukholmaan ja ois ollut kiva olla silloin jo vähän paremmassa kuosissa, niin ois voinut ostella vaatteita. Ai niin, ja mulla ei kasvaneet karvat lainkaan raskausaikana. Tissit kutiaa mulla nyt, mutta ei odotusaikana. Nyt kutiavatkin niin, että olen raapinut ne melkein rikki...

Mitä mitä treffejä!! mulla on mennyt ihan ohi. Muakin kiinnostaa kyllä kovasti, yksin on tosin aika kurjaa lähteä, varsinkin autolla. Junasta ei taida saada äitiyslomalainen alennusta, harmi.
Mun pitää lopettaa, kun Leo on sitterissä ja mulla on maailman huonoin omatunto, taas :)
Me mennään vuotta vaihtamaan Leon kummien luokse, ihan kivaa. Kiitos kaikille korvaamattomasta tuesta kuluneena vuonna, paljon on monelle tapahtunut. Yhtä ihanaa tulevaa vuotta meille kaikille!!!!

Oltiinkin gissan kanssa samaan aikaan linjoilla. Harmitus sitä joulun sairastelua.. :( Mutta onneksi mies oli aktiivisempi, eikä kiristellyt lisää hermoja.

gissa, tehän voisitte vaikka Aniliinin kanssa sopia yhteisestä automatkasta. Ei se koukkaus Aniliinin kautta Treelle paha liene?

Nyt lounaalle. :)

Jooo!! Olis ihan huippua tavata gissakin irl. Koittakaahan vaikka Aniliinin kanssa kehitellä jotain matkustussuunnitelmaa. Mulle sopis 21.1. lähtien paremmin arkena, mutta hakemalla löytyis ehkä sopiva viikonloppukin.

Heippa! Juu, tulkaa Tampereelle kaikki jotka pääsette. Mulle sopii arki ja viikonloput yhtä lailla. Tammikuun loppu - helmikuun alku on ihan hyvää aikaa, ei ole mitään erityistä sovittuna, vielä.

Oli kiva tutustua Mannaan ja Vippeen sähköpostitse vähän enemmän. Kasvojen saaminen nimille on aina ilahduttavaa.

Mä olen ihan töttöröö nyt, kun nukuin viime yönä tosi huonosti. Molemmat lapset parkuivat pitkin yötä ja huusivat äitiä, joten raahasin lopulta patjan lastenhuoneen lattialle ja käkin siellä. Ihan hirvittää ajatus, että tänä iltana pitäisi jaksaa valvoa ja skumppailla. Mutta toisaalta, eiköhän sen juhlamielen jostain kaiva. Me mennään kaveriperheen luo, jossa Leolla on samanikäinen kaveri. Ollaan oltu siellä monta kertaa uuttavuotta viettämässä.

Teillä oli kyllä aivan ihania viestejä. Aniliinin viestit saavat aina hymyn huulille, olet niin ihanan itseironinen.

Odottajien uutiset ovat tosi hyviä ja Mollyn onni tuntuu täällä asti. Masukuva oli tosi ihana! Sanelmalla käyvät päivät vähiin, huijui ja mahtavaa.

Aika samaan tyyliin meni meillä joulunvietto kuin muillakin. Pelattiin Singstaria, Guitar Heroa ja Buzzia :), lapset rakastivat joulupukkia (menivät innolla syliinkin) ja ruokaa ja suklaatia syötiin minkä maha veti. Yksi parhaista jouluista pitkään aikaan. Lapset olivat niin onnellisia ja touhukkaita koko ajan, että joulumieli tuli kaikille väkisinkin. Mua harmitti Piritan tapaan, että joulu meni niin nopeasti ohi. Olisin fiilistellyt mieluusti kauemminkin. Ainoa miinus joulussa oli se, että mun flunssa paheni sopivasti aatonaattona ja olin kurkku turvoksissa ja ääni pois kolme päivää. Flunssa on kaikkineen kestänyt jo kaksi viikkoa. Pah. Onneksi ei kuitenkaan saatu vatsatautia, joka iski mun vanhempiin heti joulun jälkeen. Ihan hirveän kova tauti, kuulemma. Ihme ja kumma säästyttiin siltä tällä kertaa.

Nyt täytyy vähän raivata kämppää kun lapset uinuvat. Jos sitä ehtisi vähän oikaista sohvallekin ja käydä suklaarasian kautta :). Uusi vuosi ja terve elämä. Yksi päivä armonaikaa, eheh.

Ai juu, sitä piti vielä hihitellä, että Aniliini odottaa mun sanovat "viisaita sanoja" Gissalle. Mulla taitaa olla vähän liian suuret saappaat jalassa ;).

Ei mulla kai ole muuta sanottavaa kuin että asioista pitää puhua, puhua, puhua. Vaikka sitten väkisin. Jos ei pysty puhumaan puolisolle, niin sitten edes ystäville. Mulla toimii se, että puran pahimmat höyryt ystäville ja sitten kun pahin kiukku on päästetty ulos, lähestyn vähän rakentavammin miestä. Kiukkuisena sitä tulee sanottua helposti asioita, joita ei todella tarkoita. Padota ei saisi mitään. Aika moni on tosiaan varmaan läpikäynyt ihan samoja tuntemuksia pikkulapsiaikana. Viime kädessä kyse on siitä, haluatteko olla yhdessä ja jos haluatte, niin sitten etsitte yhdessä siihen keinot. Miestenkin pitää oppia tekemään kompromisseja, kaikkea ei tarvitse naisen yksin kantaa ja kestää. Omat toiveet tiskiin ja korvat hörölle kun toinen puhuu :).