täytättekö te täysin rehellisesti nuo neuvolan kyselyt?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"joku"
[QUOTE="vieras";25685815]no nää on tälläsiä rastitehtäviä jossa ollaan joko samaa tai eri mieltä. mutta ei mua tosiaan kiinnosta keskustella asiasta sen kummemmin joten vastaan aina vaan että joo, hyvin menee.[/QUOTE]

No meillä siinä lapussa ne kaikki kysymykset oli vaan niin yksinkertasia, mun mielestä perusedellytyksiä hyvälle ja toimivalle parisuhteelle, jotta jos jokin kohta ei täyttyisi, niin olisin jo tehnyt asialle jotain tai en olisi parisuhteessa sen ihmisen kanssa jonka kanssa esim. en pysty puhumaan tai joka ei kykene minulle puhumaan mieltään painavista asioista/seksielämästä tms., että kaikkiin ruksikohtiin ihan totuudenmukaisesti vastaten tuli se täysin samaa mieltä.

"joku"
[QUOTE="joku";25686068]No meillä siinä lapussa ne kaikki kysymykset oli vaan niin yksinkertasia, mun mielestä perusedellytyksiä hyvälle ja toimivalle parisuhteelle, jotta jos jokin kohta ei täyttyisi, niin olisin jo tehnyt asialle jotain tai en olisi parisuhteessa sen ihmisen kanssa jonka kanssa esim. en pysty puhumaan tai joka ei kykene minulle puhumaan mieltään painavista asioista/seksielämästä tms., että kaikkiin ruksikohtiin ihan totuudenmukaisesti vastaten tuli se täysin samaa mieltä.[/QUOTE]

Tai en olisi sellaisessa parisuhteessa missä on henkistä tai fyysistä väkivaltaa, missä molemmat ei osallistu kotitöihin, missä ei osoiteta hellyyttä, missä ei pyritä järjestämään aikaa yhdessäololle, missä ei sallita toiselle ykstyisyyttä ja omaa aikaa... Siis aivan tuollaisia perusjuttuja tuossa meidän lapussa vaan on...

"mie"
[QUOTE="Vieras";25685978]Mä en ymmärrä miksi niihin pitäis valehdella? Ihan omaksi parhaaksihan ne kyselytkin on. Ja eikö se äitiysneuvolakin ole osaksi perhesuunnittelua? Ei ne niitä kyselyitä kyttäämistarkoituksessa anna täytettäväksi vaan ihan aidosta huolenpidosta ja ehkä esim. ennaltaehkäisyksi. Minun mielestä on hienoa että neuvolassa, oli sitten äitiys-tai lastenneuvola, kysellään perheasiatkin läpi. Mulle ainakin tulee sellanen tunne että välitetään koko perheestä ja apua on tarjolla jos sitä tarvitaan.[/QUOTE]

Näin juuri! En ymmärrä mikä siinä nyt on niin vaikeaa vastata tuollaisiin kysymyksiin rehellisesti. Tai no ehkä niille, joilla oikeasti on jotain salattavaa parisuhteessa, väkivaltaa tai alkoholismia. Mutta neuvolan tarkoitus on puuttuakin tällaisiin epäkohtiin perheissä. Itse en ainakaan ole niin sisäänpäinkääntynyt ettenkö kehtaisi avoimesti puhua esim. seksuaalisuudesta tms, VAIKKEI se sille neuvolan terkkarille kuuluisikaan pätkääkään.

"vieras"
[QUOTE="joku";25686103]Tai en olisi sellaisessa parisuhteessa missä on henkistä tai fyysistä väkivaltaa, missä molemmat ei osallistu kotitöihin, missä ei osoiteta hellyyttä, missä ei pyritä järjestämään aikaa yhdessäololle, missä ei sallita toiselle ykstyisyyttä ja omaa aikaa... Siis aivan tuollaisia perusjuttuja tuossa meidän lapussa vaan on...[/QUOTE]

No meillä on ihan perushyvä parisuhde, mutta ei meillä aina molemmat pysty järjestämään sitä aikaa yhdessäololle, aina ei tunnu siltä että kotityöt menisi tasan, tunteista puhutaan ja seksistä mutta ei välttämättä aina niin rakentavasti ja avoimesti niinkuin sinun uppotäydellisessä suhteessa :) en silti koe että tarvittaisiin neuvolalta mitään apua tai keskustelua noiden suhteen.

"minä"
[QUOTE="mie";25686122]Näin juuri! En ymmärrä mikä siinä nyt on niin vaikeaa vastata tuollaisiin kysymyksiin rehellisesti. Tai no ehkä niille, joilla oikeasti on jotain salattavaa parisuhteessa, väkivaltaa tai alkoholismia. Mutta neuvolan tarkoitus on puuttuakin tällaisiin epäkohtiin perheissä. Itse en ainakaan ole niin sisäänpäinkääntynyt ettenkö kehtaisi avoimesti puhua esim. seksuaalisuudesta tms, VAIKKEI se sille neuvolan terkkarille kuuluisikaan pätkääkään.[/QUOTE]

Hyvä ystäväni äiti on erään kaupungin sosiaalitoimen johtaja. Hänen neuvonsa oli omille lapsilleen, että kannattaa todella miettiä mitä siellä neuvolassa puhuu, sillä kaikki (siis aivan kaikki) kirjataan ja ne asiat pysyvät lasten tiedoissa sitten armeijaan asti.

Mutta toki olen hieman vanhempi, eli minun yksityisyyden käsitykseni saattaa olla hieman eri mitä tämän päivän parikymppisten. Eihän sillä paljoa väliä ole, kertooko omat asiansa virallisille tahoille vaiko jakaako ne sitten naamakirjassa tai blogissa eteenpäin maailmalle... :D

"Vieras"
[QUOTE="vieras";25686135]No meillä on ihan perushyvä parisuhde, mutta ei meillä aina molemmat pysty järjestämään sitä aikaa yhdessäololle, aina ei tunnu siltä että kotityöt menisi tasan, tunteista puhutaan ja seksistä mutta ei välttämättä aina niin rakentavasti ja avoimesti niinkuin sinun uppotäydellisessä suhteessa :) en silti koe että tarvittaisiin neuvolalta mitään apua tai keskustelua noiden suhteen.[/QUOTE]
No mutta ei kait siinä mitään täydellisyyttä haeta :O. mä luulen, että jos sen kuvan ideaalisesta parisuhteesta antaa, niin se herättää paljon enemmän epäilyjä kuin ihan rehelliset vastaukset. Näin tietenkin vain jos on normaali parisuhde (ilman väkivaltaa, ilman reipasta päihteiden käyttöä...).

Oli mullakin siinä varmaan "ei-niin-täydellisiä" vastauksia, mutta ei kait niistä muuta seurannut, kuin että juteltiin siihen malliin, että onko ne oikeesti joku ongelma.

"joku"
[QUOTE="vieras";25686135]No meillä on ihan perushyvä parisuhde, mutta ei meillä aina molemmat pysty järjestämään sitä aikaa yhdessäololle, aina ei tunnu siltä että kotityöt menisi tasan, tunteista puhutaan ja seksistä mutta ei välttämättä aina niin rakentavasti ja avoimesti niinkuin sinun uppotäydellisessä suhteessa :) en silti koe että tarvittaisiin neuvolalta mitään apua tai keskustelua noiden suhteen.[/QUOTE]

Se väittämä on, että PYRITÄÄN järjestämään yhteistä aikaa, eihän se meinaa että se aina toteutuu. Sama kotityöväittämässä on tuossa meidän lapussa että PYRITÄÄN järjestämään molempia tyydyttävällä tavalla kotityöt, eihän sekään tarkoita että aina kaikki menisi tasan tai tarvitsisi mennä, jos esim. toinen on kotona/työttömänä tms. ja toinen pitkää päivää töissä. Ja myös puhumiseen pystymisväittämätkin ovat vain "pystymme puhumaan tunteistamme/seksielämästämme", eipä siinä niin oteta kantaa että aina ja joka ikinen kerta pitäisi pystyä puhumaan täysin avoimesti/rakentavasti. Mielestäni se ei vaan tarkoita sitä, vaikka olisikin täysin samaa mieltä noiden väittämien kanssa, ettei ikinä olisi mitään erimielisyyksiä tai riitoja.

"vieras"
[QUOTE="Vieras";25686183]No mutta ei kait siinä mitään täydellisyyttä haeta :O. mä luulen, että jos sen kuvan ideaalisesta parisuhteesta antaa, niin se herättää paljon enemmän epäilyjä kuin ihan rehelliset vastaukset. Näin tietenkin vain jos on normaali parisuhde (ilman väkivaltaa, ilman reipasta päihteiden käyttöä...).

Oli mullakin siinä varmaan "ei-niin-täydellisiä" vastauksia, mutta ei kait niistä muuta seurannut, kuin että juteltiin siihen malliin, että onko ne oikeesti joku ongelma.[/QUOTE]

No ei siihen ole oikeita eikä vääriä vastauksia, paitsi siltä kantilta mitä haluat asioistasi keskustella ja mitä haluat sinusta ja perheestä kirjattavan ylös. Sun kuvailusi vaan oli sitä luokkaa että teidän parisuhde on täydellinen. Meillä on ihan normaali parisuhde, ei väkivaltaa eikä päihteitä, mutta kyllä meilläkin riidellään ja nakellaan niskoja kotitöistä. En kumminkaan koe tarvetta jakaa kaikkea tietoa neuvolan arkistoihin. Varmaan ainakin sanon että haluan tuon paperin sitten itselleni, kiitos.

kirvi
No mulla on ainakin kokemuksia ei-niin-rakentavista-keskusteluista, kun on lappuun rehellisesti vastannut. TH otti asiakseen ilmoittaa, että on eri mieltä meidän perhejärjestelyistä (jaettu hoitovapaa) ja kyseenalaisti monia meidän juttuja (ollaan reissutöissä). Lisäksi hänellä oli vahva ideaali siitä MILLAINEN se ainut oikea parisuhde kuuluu olla. Täytyy rehellisesti sanoa, että koko kaavakkeen täyttö kadutti, koska tämän jälkeen hoitosuhteessa oli kyllä pohja pois.
Luulen, että tämä asia riippuu paljon th:sta (onhan niitä moneen lähtöön, itse huokaisen aina helpotuksesta, kun on sijainen) ja siitä lapustakin (ilmiesesti eri kunnissa aika erilainen)...

"vieras"
[QUOTE="joku";25686202]Se väittämä on, että PYRITÄÄN järjestämään yhteistä aikaa, eihän se meinaa että se aina toteutuu. Sama kotityöväittämässä on tuossa meidän lapussa että PYRITÄÄN järjestämään molempia tyydyttävällä tavalla kotityöt, eihän sekään tarkoita että aina kaikki menisi tasan tai tarvitsisi mennä, jos esim. toinen on kotona/työttömänä tms. ja toinen pitkää päivää töissä. Ja myös puhumiseen pystymisväittämätkin ovat vain "pystymme puhumaan tunteistamme/seksielämästämme", eipä siinä niin oteta kantaa että aina ja joka ikinen kerta pitäisi pystyä puhumaan täysin avoimesti/rakentavasti. Mielestäni se ei vaan tarkoita sitä, vaikka olisikin täysin samaa mieltä noiden väittämien kanssa, ettei ikinä olisi mitään erimielisyyksiä tai riitoja.[/QUOTE]

No ei meillä välttämättä aina edes pyritä kaikissa asioissa. Joskus toinen voi olla ihan laiska paska jossain asiassa. Ja silti en koe sitä ongelmana että pitäisi mies jättää, niinkuin tämä yksi totesi. Ja olen samaa mieltä, mutta kommentoinkin vaan tuohon kirjoitukseen että "en olisi miehen kanssa jos se olisi tälläinen ja tälläinen"

"vieras"
[QUOTE="joku";25686236]Mutta meille kyllä neuvolan täti painotti, että se kysely on vapaaehtoinen. Joten eipä siihen varmaan pakko ole vastata ollenkaan jos ei halua.[/QUOTE]

Niin, kerroinkin jo että meidän neuvolan täti taas sanoi tylysti että se lomake pitää sitten palauttaa ensi kerraksi kun ette tällä kertaa tuoneet.

Kai tää liittyy kanssa siihen tätiin kenen kanssa joutuu asioimaan, jos siellä vastassa on joku mukava niin voi olla helpompi jakaa asioitaan, meidän täti nyt sattuu olemaan sellainen että se mielellään utelee kaikennäköistä ja merkkaa kaiken ylös.

"joku"
[QUOTE="vieras";25686233]No ei meillä välttämättä aina edes pyritä kaikissa asioissa. Joskus toinen voi olla ihan laiska paska jossain asiassa. Ja silti en koe sitä ongelmana että pitäisi mies jättää, niinkuin tämä yksi totesi. Ja olen samaa mieltä, mutta kommentoinkin vaan tuohon kirjoitukseen että "en olisi miehen kanssa jos se olisi tälläinen ja tälläinen"[/QUOTE]

No ehkä kyse ei ole niinkään jättämisestä kuin siitä millaisen ihmisen kanssa alunperinkään aloittaa vakavalla mielellä yhteisen elämän ja perheen perustaa.

Ja tuosta pyrkimisestä, niin joskus meillä esim. mies hoitaa enemmän kotitöitä jos mua vaikka väsyttää ja olen laiska paska ja joskus taas minä hoidan jos miehellä on ollut rankka työpäivä jne. Se on juuri sitä joustavuutta, ei aina mene tasan mutta voimien mukaan ja pidemmällä tähtäimellä pyritään. Ei niin että se olisi vain ja ainoastaan ja aina pelkästään toisen homma.

Keittiönoita
[QUOTE="Vieras";25685978]Mä en ymmärrä miksi niihin pitäis valehdella? Ihan omaksi parhaaksihan ne kyselytkin on. Ja eikö se äitiysneuvolakin ole osaksi perhesuunnittelua? Ei ne niitä kyselyitä kyttäämistarkoituksessa anna täytettäväksi vaan ihan aidosta huolenpidosta ja ehkä esim. ennaltaehkäisyksi. Minun mielestä on hienoa että neuvolassa, oli sitten äitiys-tai lastenneuvola, kysellään perheasiatkin läpi. Mulle ainakin tulee sellanen tunne että välitetään koko perheestä ja apua on tarjolla jos sitä tarvitaan.[/QUOTE]
Se "välittäminen" kuuluu niiden toimenkuvaan. Mulla on ollut aina ympärilläni ihmisiä, jotka välittävät aidosti, enkä sen vuoksi ole kokenut tarvetta sille, että neuvolassa joku "välittäisi". Tuo avun tarjonta on hyvin kuntakohtaista ja riippuu myös ongelmasta. Esim raha-asioista kuten asuntolainan lyhennysvapaista on varmasti järkevämpää puhua pankin kuin neuvolan kanssa.

"joku"
[QUOTE="joku";25686311]No ehkä kyse ei ole niinkään jättämisestä kuin siitä millaisen ihmisen kanssa alunperinkään aloittaa vakavalla mielellä yhteisen elämän ja perheen perustaa.[/QUOTE]

Ja tarkennan vielä tätä, että eihän sekään tarkoita että toisessa ihmisessä olisi jotain vikaa vaan että kemiat ei vain kohtaa, eikä näkemykset siitä kuinka parisuhteessa ollaan.

"saara"
Millon tuommoisia lappuja on pitänyt alkaa täyttelemään? Oon raskaana kuudetta kertaa reilun 10v aikana ja ei oo koskaan pitäny täytellä muuta kun kerran se alkoholinkäyttölappu. Ja kun siitä tuli pyöreä nolla, niin ei oo sen jälkeen tarvinu sitäkään täyttää. Ovat vaan kysyneet, et onko edelleen samanlailla.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25686320:
Se "välittäminen" kuuluu niiden toimenkuvaan. Mulla on ollut aina ympärilläni ihmisiä, jotka välittävät aidosti, enkä sen vuoksi ole kokenut tarvetta sille, että neuvolassa joku "välittäisi". Tuo avun tarjonta on hyvin kuntakohtaista ja riippuu myös ongelmasta. Esim raha-asioista kuten asuntolainan lyhennysvapaista on varmasti järkevämpää puhua pankin kuin neuvolan kanssa.
Ehkä mulla on sama "vika", vaikka en osannut sitä noin ajatella. Mä olen aina saanut sen avun ja tuen omilta läheisiltä, joten tuntuu lähinnä utelulta jos uppovieraalle pitää alkaa asioistaan puhumaan.

"vieras"
[QUOTE="saara";25686344]Millon tuommoisia lappuja on pitänyt alkaa täyttelemään? Oon raskaana kuudetta kertaa reilun 10v aikana ja ei oo koskaan pitäny täytellä muuta kun kerran se alkoholinkäyttölappu. Ja kun siitä tuli pyöreä nolla, niin ei oo sen jälkeen tarvinu sitäkään täyttää. Ovat vaan kysyneet, et onko edelleen samanlailla.[/QUOTE]

En tiedä mistä lähtien, mutta ilmeisesti tämä lappu annetaan kaikille ensisynnyttäjille nykyään. Eli jos et kuulu siihen luokkaan, et välttämättä sitä saa ellei ole erityistä syytä/tarvetta neuvolantädin mielestä.

hoh
Missä tollasia lappuja pitää täyttää :O Olin jo tulossa sanomaan et kyllä vaan vastaan rehellisesti, mut en ole tuollaisiin lappuihin törmänny vaikka juoksen neuvolassa usein. Meillä on tosi kiva neuvolan täti ja neuvolalääkäri, mut kyllä mun mielestä raha-asiat ja seksielämä on yksityisasioita. Jos kokisin tarpeelliseksi niistä hoitajalle avautua niin tekisin sen kyllä. Jos tollasen lapun saisin, ni enpä tiiä mitä sinne vastaisin :D Oletan, että th kuitenkin jotakuinkin tietää että toimeen tulemme (tietää missä mies on töissä) ja oletan että ymmärtää seksiäkin joskus olevan koska odotan kolmatta lastamme. Mielenkiinnolla jään odottamaan saanko joku kerta täytettäväksi tuollaisen lapun! Kotitöistä sun muusta voin kyllä avoimesti kertoa.

Näkeekö muuten noi terkkarit esim. jos on sossun asiakas tai vaikka lasten päivähoidosta maksettavaksi jäävää summaa? Niistähän voi päätellä jotain perheen toimeentulosta myös.

Keittiönoita
[QUOTE="vieras";25686354]Ehkä mulla on sama "vika", vaikka en osannut sitä noin ajatella. Mä olen aina saanut sen avun ja tuen omilta läheisiltä, joten tuntuu lähinnä utelulta jos uppovieraalle pitää alkaa asioistaan puhumaan.[/QUOTE]
Ihan sama juttu :) Silloin on tietysti järkevää puhua neuvolassa rahavaikeuksistaan, jos tavoitteena on esim saada Joulupuu-keräyksestä lapsilleen lahja. Eihän ne muuten tiedä, keitä ehdottaisivat pakettien saajiksi. Mutta asiat ja ongelmat, joihin neuvoloilla ei ole keinoja auttaa, ei mun mielestä kuulu neuvolalle. Kuten esim se asuntolainen lyhennysvapaan tarve. Kunnilla on aika rajalliset resurssit auttaa, joten miksi jotain muutakaan apua pitäisi pyytää neuvolasta, jos sen avun saa pyytämällä isovanhemmilta. Sinänsä on tietysti hyvä, että neuvola tarjoaa mahdollisuuden puhua, koska kaikilla ei niitä tukiverkostoja ole.

*muoks* Lisään vielä, että ei siellä neuvolassa ole tarpeen epäkohteliaasti käyttäytyä tai nostaa mekkalaa kyselyistä. Aivan hyvin voi sanoa, että parisuhde ja talous on kunnossa ja tarvittavat tukiverkostot löytyy. Kyllä multa kuopusta odottaessani neuvolassa tosiaan kysyttiin, miten arvelen pärjääväni kahden lapsen kanssa, joista toinen on vauva ja toinen vammainen. Vastaukseksi riitti ihan hyvin se, että saan läheisiltäni tarvittaessa apua.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"vieras"
[QUOTE="...";25685832]kyl mäkin siinä alkoholi kyselyssä valehtelin. en juo oikeasti paljoa, mutta sen paperin mukaan olisin ollu keltasella :O ja mies reippaasti punaisella (se kyl juo mun mielestä liikaa) ja ollaan myös molemmat kokeiltu pilveä, ni laitettiin siihen ettei oo mitään kokeiluja ollut.. en näe tarpeelliseks ilmotella sinne jostain teinisekoiluista, kun tänäpäivänä ei mitään semmosia kuitenkaan ole..[/QUOTE]

No minä en valehdellut alkoholista vaan laitoin raksin siihen mikä lähimpänä niin sekin oli liikaa. Siis ennen raskautta käytin alkoholia pari kertaa vuodessa, mutta se vähin vaihtoehto lomakkeella oli kuitenkin jotain kerran-pari kuussa luokkaa niin rasti siihen.

"xXx"
Me saatiin pari vuotta sitten tuo samainen lomake, terkka sanoi että täytelkää keskenänne ja keskustelkaa, JOS herää erimielisyyksiä niin asian voi ottaa neuvolassa puheeks. Sitä paperia ei siis koskaan palautettu.

Musta noissa lomakkeissa mennään jo sen pienen rajan yli, mitkä asiat oikeasti niille kuuluu. Ei paljoo kiinnostaisi alkaa puimaan seksin määrää jonkun mummoiässä olevan terkan kanssa.. Eikä mitään muitakaan parisuhdejuttuja kyllä, ne on meidän yksityisasioita.

Yhteistyössä