Tänään sitten vihdoin sähähdin pulloruokkijalle

• Viestiketjun aloittaja Nyt kuulit
  • Ensimmäinen viesti
Itse en enää välitä mikäli imetys ei toisella lapsellakaan tule onnistumaan.ensimmäiselle yritettiin pakottaa tissiä suuhun synnärillä vaikka toinen huutaa naama punaisena ja kääntää päätä pois.neuvolantäti paasasi äidinmaidon tärkeydestä ja minä yritin lypsää maitoa pulloon mutta kun sitä tulee 20milliä päivässä niin eihän se mihinkään riittänyt.se vähä mikä tuli upposi kyllä pullosta mutta tissille ei poika koskaan alkanut.turhaa stressiä luotiin muutenkin sekavaan mieleen kun ei oikein mistään mitään tiennyt esikoinen kun oli kyseessä.viimeisellä neuvolakäynnillä sitten vain tuumattiin ettei se maito enää nouse ja olankohautus.jälkikäteen mietittynä ihan mukava ettei alkanut tissille/maito ei noussut sillä näin myös mies pääsi osalliseksi lapsen syöttämisestä ja pääsi näin lähemmäs vauvaa.muutenkin tuo tissillä roikottaminen on aika itsekästä touhua sillä isä joutuu vain katsomaan vierestä ja näin saattaa tuntea jäävänsä ulkopuoliseksi.jos ei imetys onnistu niin paskanko väliä sillä on?pääasia että lapsi saa ravintoa oli se sitten tissistä tai pullosta.itselle sanottiin että vain suolistonukan kannalta olisi hyvä saada edes vähän rintamaitoa.noh.jos sitä ei tule niin sitä ei tule.imettäjäkö pitäisi hankkia?

• Tykkää
Reactions: Tamlin
Emmä kyllä tämmöstä selittelyäkään ymmärrä. Eli sunkin mielestä nainen on jotenkin syyllinen, jos onkin vaikka ihan terve ja antoi vauvalle pullosta maitoa? Eli täytyy olla hirveesti syitä, että hyväksyt pulloruokinnan..

On se kumma jos nainen ei saa itse päättää näitä asioita.

Tästä tuli mieleen sama jauhanta, kuin yksinhuoltajista. Jos täällä haukutaan yksihuoltajia, niin aina tulee paikalle joku selittämään "entäs jos yh onkin leski!"
Ihan kuin yh olis huono ihminen, PAITSI jos sattuu olemaan leski.

Vois ihan luulla että ollaan keskiajalla.
En sanonut että nainen on syyllinen vaikka näin ymmärsit.Itse en imettänyt kun ei tullut maito, mutta sentään selvisimme lapseni kanssa hätäsektiosta elävinä jälkikomplikaatioista huolimatta. Ja olen vielä totaali-yh omasta halustani. Eli paska äiti joka ei imettänyt, on yksinhuoltaja ja vei lapsensakin jo 9kk iässä hoitoon. *grin*

Kyse oli siitä kuinka henkilöstä jolle noin töksäytetään tuntuu oli syy mikä tahansa ettei imetä. Ja jos syy miksi ei imetä on esim sairaus jo se ottaa itsestään koville ilman että joku siinä vielä avautuu ettet imetä.

Sain itsekkin kuulla kun en imettänyt lastani. Kaikille kun en jaksanut kertoa ettei synnytyssalissa aina mene kaikki ohjekirjan mukaan.

provosoitunut
Tosi itsekästähän se olikin yöllä syöttää kaksosvauvat ensin pullosta (rintamaitoa & korviketta) ja jäädä sitten vauvojen nukahdettua pumppaamaan rintapumpulla maitoa. Keskosina syntyneet eivät jaksaneet imeä, vaan nukahtivat kesken ruokailun rinnalle. Neuvolalääkärin käskystä herätin syömään ympäri vuorokauden 3 tunnin välein.

Ja todella jos olisi noudattanut niitä imetysohjeita niin mun olisi pitänyt imettää 3 tunnin välein eli 8x30 min per vauva, eli yhteensä 8 tuntia vuorokaudesta.

Ei tarvinnut lähteä kahvilaan, kun ei noissa syöttöväleissä mihinkään kerennyt.

Imetyslehmä
Jokaisella on omat syynsäimettämättömyyteen ja ihan yhtä oikeutettuja.se ei imetysnatseille kuulu pätkääkään. Minä ruokin puolestani pullosta kun rinnat olivat todella kipeät ja pumppasin hetken kunnes parantuivat. Kukaan tuskin kiusallaan pulloilee oli pullossa äidinmaitoa tai korviketta, äidinrakkauteen se ei liity pätkääkään. Onpa taas vähä-älyistä porukkaa provoineen.

"miia"
Hieman vastaava tapaus sattui jokunen vuosi sitten kahvilassa. Olin mieheni ja pikkuisen kanssa poikennut syksyiseltä ulkoilulenkiltä pieneen kahvilaan juomaan lämpöiset teet ja syöttämään vauvaa pullosta. (maito ei vain noussut) Eräs mamma päätti sitten lähtiessään tulla kommentoimaan tapausta äänekkääsi ja halveksivaan sävyyn lähtien samalla pois. Mieheni otti tuon mamman tuulikaapissä puhutteluun asiasta ja palatessaan sanoi koko tuulikaapin haisseen paskalle. Eli ilmeisesti tämä rouva hätäpaskoi housuihinsa, kun tultiin mainitsemaan, kuinka asiatonta hänen käytöksensä oli. Ja mieheni ei todellakaan ollut uhkaava, vaan puhui asiasta asiallisesti, käyttäen tietysti hieman voimasanoja asian perillemenon varmistukseksi.

"niinpä"
Syynä tällä pulloäidillä oli varmaan taas sama nyyhkyvirsi: "maito vain loppui vaikka imetin ja imetin". Se maito kun ei todellakaan lopu ykskaks kuin hyvin, hyvin harvoissa tapauksissa, joissa syynä äidin sairaus!

"vieras"
[QUOTE="niinpä";27566212]Syynä tällä pulloäidillä oli varmaan taas sama nyyhkyvirsi: "maito vain loppui vaikka imetin ja imetin". Se maito kun ei todellakaan lopu ykskaks kuin hyvin, hyvin harvoissa tapauksissa, joissa syynä äidin sairaus![/QUOTE]

Loppuuhan se jos lopettaa yöllä imettämisen. Mutta kun mä todellakin pumppasin joka helvetin yö sitä maitoa rintapumpulla, kun vauvat ei jaksaneet imeä rintaa. Lisämaitoa oli pakko antaa pullosta, koska mun maito ei riittänyt kahdelle vauvalle.

Ottaa päähän niin älyttömästi jos mua tuon takia sitten pidetään jotenkin laiskana ja saamattomana. Ei ollu ovella jonoa halukkaista auttamaan koliikkivauvan hoidossa, ja siten oli se toinekin hoidettavana.

Olisi se kuulkaa ollut hemmetin paljon helpompaa jos maitoa olisi tullut yllin kyllin eikä olisi tarvinnut tapella pullojen ja korvikkeiden ja pumppaamisen kanssa. Mitenkään helpoksi en tuota vauva-aikaani kutsuisi.

Eniten suututtaa se että jotkut pyhimykset katsovat oikeudekseen arvostella toisia, jos itsellä on kaikki sujunut hyvin ja helposti. Minun raskaudessa, synnytyksessä ja pikkuvauva-ajassa meni melkein kaikki päin sanonko mitä. Olin noin 3kk sairaalassa vuodelevossa ennenaikaisen uhkaavan synnytyksen takia. Jaloista lähti lähes kaikki lihakset.

Eli olin ihan puhki ja poikki jo ennen sektiota, ja sitten toi imetyksen epäonnistuminen ja pullorumba keskellä yötä. Tiedättekö miten paljon armollisempaa olisi jos siinä kohdalla joku olisi kannustanut siihen että sen rintapumpun kanssa taistelemisen olisi voinut jättää väliin?

Jos mulla maito yks kaks loppuisi tai ei olisi noussut lainkaan, menisin lääkärille hakemaan hoitoa. Terveellä naisella ei niin tapahdu, se ei ole normaalia.

Miettikääs nyt pulloruokkijat, millä olisitte vauvanne ruokkineet 200 vuotta sitten, kun lähikaupassa ei ollut montaa riviä pulloja ja tutteleita? Korvikkeeseen turvautuminen on liian helppo vaihtoehto.

Ottakaa vastasyntynyt viereen nukkumaan ja kantakaa liinassa ihokosketuksessa, pitäkää kenguruhoidossa, antakaa rintaa jokaiseen inahdukseen ja herättäkää vauva syömään jos nukkuu liian pitkään, niin ei tule ongelmia. Mikään muu nisäkäslaji ei nuku erillään jälkeläisistä.

"mamma"
No ei niitä äitejä kannata syyllistää siitä että ei imetys ole onnistunut. Ennemminkin pitäisi järjestää imetysohjaus sellaiselle tolalle että useampi voisi imettää niin pitkään kun haluaa. Tässä maassa on imetysohjaus niin olematonta ettei tosikaan. Moni oikeasti luulee että maito loppuu tai se ei riitä eikä kukaan kerro heille että voisi taata se maidon riittävyys hyvin yksinkertaisilla toimilla. Neuvolassa on niin onneton osaamisen taso että hävetä saisivat, suomessa kuitenkin on olemassa imetysosaajia ihan kiitettävästi jotka voisivat opettaa neuvolaterkkareille imetysasioita. Ja lääkäreiden osaaminen tässä asiassa on aivan ala-arvoista :(

"vieras"
Jos mulla maito yks kaks loppuisi tai ei olisi noussut lainkaan, menisin lääkärille hakemaan hoitoa. Terveellä naisella ei niin tapahdu, se ei ole normaalia.

Miettikääs nyt pulloruokkijat, millä olisitte vauvanne ruokkineet 200 vuotta sitten, kun lähikaupassa ei ollut montaa riviä pulloja ja tutteleita? Korvikkeeseen turvautuminen on liian helppo vaihtoehto.

Ottakaa vastasyntynyt viereen nukkumaan ja kantakaa liinassa ihokosketuksessa, pitäkää kenguruhoidossa, antakaa rintaa jokaiseen inahdukseen ja herättäkää vauva syömään jos nukkuu liian pitkään, niin ei tule ongelmia. Mikään muu nisäkäslaji ei nuku erillään jälkeläisistä.
Kaksi vauvaa liinassa, rintaa joka inahdukseen ja herättäkää syöttämään jos nukkuu liian pitkään? Haluaisin nähdä miten siinä itse onnistut ja pärjäät.

200 vuotta sitten osa vauvoista kuoli ja osalle oli olemassa imettäjät, jotka teki sitä hommaa ihan työkseen.

Se mikä toimi sinulla ei välttämättä toimi kaikilla muilla.

"vieras"
Jaa, omalla äidilläni ei maito koskaan noussut joten minä olen kasvanut korvikkeella. Ei ole minkäänlaisia allergioita.
Mummillanikaan ei tullut maitoa joten äitini on kasvanut vuohenmaidolla ja ihan terve hänkin on ollut.

200 vuotta sitten oli myös imettäjiä, varsinkin jos vähänkään parempaan yhteiskuntaluokkaan kuului niin omaa vauvaa ei imetetty.
Jestas sentään, höllää nyt hiukan sitä pipoasi ja ota asioista selvää ennen kuin tulet meuhkamaan.

[QUOTE="vieras";27566325]Kaksi vauvaa liinassa, rintaa joka inahdukseen ja herättäkää syöttämään jos nukkuu liian pitkään? Haluaisin nähdä miten siinä itse onnistut ja pärjäät.

200 vuotta sitten osa vauvoista kuoli ja osalle oli olemassa imettäjät, jotka teki sitä hommaa ihan työkseen.

Se mikä toimi sinulla ei välttämättä toimi kaikilla muilla.[/QUOTE]

Sulla varmaan toimi sitten pullot.

Kaikki mitä luottelin on se luonnollisin hoito vauvalle. :)

Mulla ei ole kaksosia mutta esikoista imetin kaksi vuotiaaksi ja kuopus vaikuttaa samalla kaavalla menevän. Tunnen äidin joka täysimetti kaksosensa ja jatkoi sitä yli yksivuotiaaksi.

Se että sinä saat kaksoset ei tarkoita sitä, että kaikki muutkin saavat ;)

"vieras"

Mä kävin lääkärillä ja sain tabletteja sekä nenäsuihketta, joiden piti nostaa ja irrottaa maitoa. Eipä tehonnut. Terkkari ei suostunut myöntämään, ettei multa kertakaikkiaan tule maitoa, piti vaan imettää ja imettää. Mitä teinkin, kunnes tarkastuksessa totesi vauvan laihtuneen niin paljon, että piti alkaa antaa korviketta. Samaan aikaan tietysti pumppasin, koska terkan mielestä sitä maitoa kyllä alkaa tulla. No, ei alkanut.

Älä nyt viitsi, 200 vuotta sitten mulla olisi tietysti ollut imettäjä lapselleni, joku samaan aikaan synnyttänyt naapuri vaikka. Silloin ei pidetty niin pahana, että joku muu imetti lapsen, pääasia että lapsi sai ruokaa. Nykyäänhän pidetään suorastaan luonnottomana, että joku muu kuin äiti imettäisi.

äääigi
Voi että mulla aina pimenee, kun näen kahvilassa tms. Jonkun roikottavan pulloa vauvan suussa. Rinta siinä kutsuvana, mutta itsekäs ihminen valinnut toisin ja jonkun kylmän elottoman muovinkappaleen tunkenut suuhun. Tänään sitten vihdoin sain suun auki ohi mennessäni ja sanoin Kovaan ääneen, että ei sitten äidinrakkaus kantanut imetykseen. En jäänyt katsomaan reaktiota, vaan kävelin viileästi ohi.
Itse olisin varmaan pahoittanut mieleni todella pahasti, itse en sairauden takia saa imettää ja tiedän ihmisen jolta on syövän takia rinnat poistettu, ei siis todellakaan VOI IMETTÄÄ...joskus kannattaisi miettiä mitä sanoo ja miettiä sitäkin että voisiko siihen olla ihan joku muukin syynä kuin se ettei kiinnostanut.

9okkk

Ja sinä olet perehtynyt rintaruokinna historiaan? Ei ole kuule sielläkään kaikilla tuo imetys onnistunut, on vauvoja kasvanut pienestä pitäen lehmänmaidollakin tai toinen nainen on imettänyt. Ihan oikeasti, näin se vaan on.

Ei nuku ei erillään, mutta muissakin nisäkkäissäkin on yksilöitä jotka eivät imettämään pysty.

"jep"
Ihan näin imetystukiäitinä kiitän sinua fiksusta toiminnastasi. Aivan varmasti tuo äiti uskaltaa mahdollisen seuraavan lapsensa kanssa kääntyä esimerkiksi imetystukihenkilön puoleen ja pyytää tukea hankalissa imetystilanteissa, kun hän on ensimmäisen kanssa saanut niin ihanan ja empaattisen kosketuksen imetysmyönteiseen henkilöön <3.

Hehheh. Itse olen onnellisessa asemassa, kun olen saanut imettää molempia lapsiani suhteellisen pitkään, tosin toisen kanssa jouduin lopettamaan aiemmin kuin olisin halunnut. Mutta ihan pikku vinkkinä sanoisin, että ei sitä imetysmyönteisyyttä noin levitetä. Jos on tahtoa muttei keinoa, kannattaa hakeutua imetystukitoiminnan piiriin saamaan oppia, ja jos on halua vittuilla ja asettua toisten yläpuolelle, eikä niinkään auttaa ketään, kannattaa jatkaa sitä ihan vaan anonyymina netissä, niin on vähemmän riskialtista touhua.

"vieras"
Oisin napannut sua takaraivosta kiinni, tunkenut mun tissit sun suuhun ja sanonut että älä huoli, kyllä näistä sullekkin riittää! selvästi et ole saanut tarpeeksi äidin tissiä lapsena :/

Tai siis, ainakin mä kykenen sekä imettämään että antamaan pullosta, mutta mä oonki supermutsi.

Yhteistyössä