Tähän pinoon VAIN ne jotka AIKOVAT ottaa sikainfluenssarokotteen!

• Viestiketjun aloittaja piikille
  • Ensimmäinen viesti
piikille
Olen raskaana ja tällä viikolla ilmeisimmin rokotus edessä. Olen päätynyt ottamaan rokotuksen kaikesta pelottelusta huolimatta. En usko että rokote tappaa minut tai minulle tulee hermosairaus. Ehkä olen sitten tyhmänrohkea joidenkin mielestä.

Se rokotuksen jälkeinen lievä sairastelu nyt on ihan yleistä muidenkin rokotteiden yhteydessä joten en tajua miksi siitä asiasta kohistaan!

Jenis
Mä kans raskaana, ja mitä todennäköisimmin meen piikille tällä viikolla. Esikoinen kantaa päikystä kotiin joka ikisen viruksen ja katson rokotteen olevan pienempi paha kuin esim. jälkitautina tuleva keuhkokuume, jota ei voida raskauden takia hoitaa tarpeeksi tukevilla tropeilla.

Toisaalta, jos olisin raskauden ekalla kolmanneksella, tuskin uskaltaisin rokotetta ottaa... nyt jo viimeiset viikot käsillä.

hoitaja
Minä olen jo rokotteen saanut (vajaa viikko sitten) eikä tullut mitään oireita. Ainoastaan käsivarsi oli kipeä johon rokote pistettiin. Myös lapset annan rokottaa kun niiden vuoro on.

**
näinpä. Noita tosiaan tulee muistakin rokotteista! Ja jos possurokotteita tulis vaan muutamia ni kaikki haluais sen, mutta nyt kun se kaikille hommataan niin sit tulee valtava sotkeminen siitä. Ei voi ku ihmetellä!

vieras
Totta kai otan. Suurempi riski on kaikkien lukemieni tutkimusten ja asiantuntijoiden lausuntojen mukaan sairastua vakaviin jälkitauteihin tai menehtyä suoraan sikflunssaa rokottamattomana kuin rokotettuna. Tässäkin tapauksessa kysymys on siitä, että suuri enemmistö ei ota kantaa, vaan hakee rokotuksen ja ne muutamat kellokkaat, jotka ovat kaikkeen kriittisiä, saavat taas tilaa ja aikaa julkisuudessa. Kaikein älyttömintä on tämä joidenkin sairaanhoitajien kanta olla ottamatta rokotetta ja ovat kuitenkin sitten levittämässä työpaikoillaan trtuntoja juuri riksiryhmiin, jotka tulevat sairaalaan valmiiksi altistuneina. Täysin itsekästä ja typerää ajattelua. Sellaisille hoitajille pitäisi antaa suoraan potkut.

peikko
Alkuperäinen kirjoittaja piikille:
Olen raskaana ja tällä viikolla ilmeisimmin rokotus edessä. Olen päätynyt ottamaan rokotuksen kaikesta pelottelusta huolimatta. En usko että rokote tappaa minut tai minulle tulee hermosairaus. Ehkä olen sitten tyhmänrohkea joidenkin mielestä.

Se rokotuksen jälkeinen lievä sairastelu nyt on ihan yleistä muidenkin rokotteiden yhteydessä joten en tajua miksi siitä asiasta kohistaan!
Siis kai olet nyt ymmärtänyt, että ei se rokote raskaana olevalle äidille ole vaarallinen, vaan masussa oleva sikiö voi siitä saada jos jonkinlaista. Sittenpähän se selviää, kun rokotettujen äitien lapset kasvavat. Ei sitä vielä tiedetä, kun koekaniinit vasta ottavat rokotteita.

raskaana
aion ottaa. olen raskaana rv 28+
esikoisemme on 2v ja todennäköisesti myös tyttö sen saa. mies ei kuulu riskiryhmään eikä mihinkään muuhunkaan ryhmään että kovin pian sitä olisi saamassa.

raskaana
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
menen tänään rokotettavaksi rv 33. vauvan takia en uskalla olla menemättä.
just näin. vauvan, esikoisen ja miehen takia koen velvollisuudekseni hoitaa asian kuntoon, enkä uskalla olla menemättä ja ottaa sitä riskiä että tämä perhe jäisi ilman äitiä.

Aion ottaa. Kyllä on mua pelottaa mut mä ilmaisen lapsellisen uskoni valtion viisaisiin miehiin ja naisiin ja jos he ovat näin tutkineet että raskaana olevien olisi syytä ottaa rokotus niin uskon siihen kun mulla ei parempaakaan tietoa ole.

piikki
Itse olen kahden vaiheilla rokotuksen kanssa. Olisin vain kysynyt teiltä, jotka aiotte rokotuksen ottaa, että eikö teitä pelota rokotuksen vaikutukset kehittymässä olevaan sikiöön? Vai onko teille ihan sama?

tiu
aion ottaa. siihen vaan menee luultavasti vielä 4-5 viikkoa, että rokotteen saan, sillä en kuulu mihinkään riskiryhmään. otan sen enenkaikkea 2,5kk vauvani takia, jotta hän (mitä luultavimmin) saisi äidinmaidon kautta vasta-aineita tautia vastaan.

s
Alkuperäinen kirjoittaja piikki:
Itse olen kahden vaiheilla rokotuksen kanssa. Olisin vain kysynyt teiltä, jotka aiotte rokotuksen ottaa, että eikö teitä pelota rokotuksen vaikutukset kehittymässä olevaan sikiöön? Vai onko teille ihan sama?
Ei pelota. Rokote ei ole uusi, vain viruskanta on. Kaikki aineosat tunnetaan ja tiedetään miten ne vaikuttaa tai ei vaikuta. Mitään mustaa aukkoa ei rokotteessa ole.

kinse
otan ja en usko, että aiheuttaa sikiölle mitään. Semminkin kun viimeisellä kolmanneksella mennään eli rakenteet on jo kohdillaan. Sikainfluenssa sairastettuna eli rokotteen kanssa samaa virusta, mutta moninkertaisena annoksena on toki sikiölle vaarallisempi ja varsinkin keuhkokuume jälkitautina olisi paha juttu. Vahvisteaine on myös tunnettu ja turvallinen.

raskaana
törkeä kysymys.. tosi loukkaava.

voi kun tietäisit kuinka vaikea päätös tämä on ollut :(
riskeitä pienin täytyi valita. teki niin tai näin niin jonkinlaisen riskin otat kuitenkin. luuletko että äidille on helppoa ottaa riski niin että mahdollisesti vahingoittaa sisällään kasvavaa lastaan? luuletko etten minä tule itseäni syyttämään mahdollisista oppimisvaikeuksista tms joita lapselle saattaa muutenkin tulla? minulla on velvollisuuksia myös esikoistani kohtaan. ja tärkein velvollisuuteni on pysyä hengissä ja olla äitinä lapsilleni. eli ei, se ei todellakaan ole ihan sama. tämä on ollut vaikein päätös jonka olen elämässäni joutunut tekemään. ja tein sen koko perheeni parasta ajatellen

Mulla nyt viikkoja 33+4 ja menen rokotukseen kahden tunnin päästä.
Minua ei huoleta vaikutukset sikiöön, koska mulla viikkoja nyt jo niin paljon ettei sikiö enää kehity, kasvaa vain. Enemmän minua huolestuttaa että ehtiikö rokote vaikuttaa..

Tämähän oli vain niille, jotka OTTAVAT rokotteen
.... joten pidetään tämä sellaisena ja rokotetta vastaan olevat pysyvät pois tästä keskustelusta!

Itse olen nyt 10. raskausviikolla ja aion rokotuksen ottaa ilman muuta, toivottavasti vaan ehdin sen saada ennen kuin epidemia alkaa jylläämään täydellä voimalla. Kuitenkin se suojan kehittyminen kestää parikin viikkoa. Omaan päätökseen vaikutti aika paljon se, että mulla on jo yksi lapsi, joka tarvitsee äitiään.

sad
Alkuperäinen kirjoittaja raskaana:
törkeä kysymys.. tosi loukkaava.

voi kun tietäisit kuinka vaikea päätös tämä on ollut :(
riskeitä pienin täytyi valita. teki niin tai näin niin jonkinlaisen riskin otat kuitenkin. luuletko että äidille on helppoa ottaa riski niin että mahdollisesti vahingoittaa sisällään kasvavaa lastaan? luuletko etten minä tule itseäni syyttämään mahdollisista oppimisvaikeuksista tms joita lapselle saattaa muutenkin tulla? minulla on velvollisuuksia myös esikoistani kohtaan. ja tärkein velvollisuuteni on pysyä hengissä ja olla äitinä lapsilleni. eli ei, se ei todellakaan ole ihan sama. tämä on ollut vaikein päätös jonka olen elämässäni joutunut tekemään. ja tein sen koko perheeni parasta ajatellen
Tuossa joku esitti ihan asiallisen kysymyksen, ei tarvi hernettä nenään vetää. Taitaa vaan raskaushormonit nyt heitellä sua nainen aika lailla :(

Yhteistyössä