Täällä kun on näitä palstalaisia joilla on koti just eikä melkein siistinä aina...

Lasten käsien ulottuvilla ei juurikaan ole mitään sellaista, mihin ei saisi koskea (irtotavaraa).

Likaiset sormet? Jos sormet ovat likaiset, ne pestään. Näin ei likaannu tekstiilit.

Leluja kerätään pois yhdessä.
 
Juu, niin meilläkin on sääntönä et syödään vaan keittiön pöydän ääressä ja käsiä pestään ihan myötäinsä ja silti se ennättää sormen jälkiä tekeen vähän joka paikkaan. Mutta suurin juttu meillä on siis et mikään ei saa olla missään tai siis kaikki pitää repiä lattialle vaikka sitten likavaatekorista haetaan jos muualta ei löydy jotain mitä levittää pitkiinsä :(
 
vieras
Kyl mä uskon vakaasti siihen, et miten aikuiset perheessä elävät, niin oppivat myös lapsetkin elämään! Yhdessä tehdään asioita ihan vauvasta asti, eikä äiti (tai isä) ole ainoastaan se, joka tekee kotityöt... Ruoka ja juoma kuuluu keittiöön ja kädet sekä suu pestään usein!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyl mä uskon vakaasti siihen, et miten aikuiset perheessä elävät, niin oppivat myös lapsetkin elämään! Yhdessä tehdään asioita ihan vauvasta asti, eikä äiti (tai isä) ole ainoastaan se, joka tekee kotityöt... Ruoka ja juoma kuuluu keittiöön ja kädet sekä suu pestään usein!
Näin se kaiketi meilläkin menee. Kun ei aikuisetkaan jätä tavaroitaan lojumaan ja asiat tehdään niissä huoneissa missä kuuluukin: syödään keittiössä, nukutaan makuuhuoneessa, pyykkihuolto kodinhoitohuoneessa, vessa-asiat vessassa...
 
4 äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyl mä uskon vakaasti siihen, et miten aikuiset perheessä elävät, niin oppivat myös lapsetkin elämään! Yhdessä tehdään asioita ihan vauvasta asti, eikä äiti (tai isä) ole ainoastaan se, joka tekee kotityöt... Ruoka ja juoma kuuluu keittiöön ja kädet sekä suu pestään usein!
Näin se kaiketi meilläkin menee. Kun ei aikuisetkaan jätä tavaroitaan lojumaan ja asiat tehdään niissä huoneissa missä kuuluukin: syödään keittiössä, nukutaan makuuhuoneessa, pyykkihuolto kodinhoitohuoneessa, vessa-asiat vessassa...
Meillä on 4 lasta ja koti on aina siisti. Leluja nyt on lattialla JOS on leikit kesken, mutta sanotaan että pidän kipurajana siisteydessä sitä että jos vartissa saat kodin siihen kuntoon että kehtaa ottaa vieraita vastaan, niin silloin koti on siisti. :)
 
vieras
Mä en kans ymmärrä mikä siinä on niin vaikeaa opettaa lapset syömään keittiössä ja pesemään kädet syönnin jälkeen.Ja kun píenestä asti opettaa siivoomaan ne lelutkin niin ei kaaosta pääse syntymään.Ja meillä ei kyllä tulis kuuloonkaan et saisivat likapyykkiä levitellä ympäriinsä....Omalla esimerkillähän sitä mallia antaa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Lasten käsien ulottuvilla ei juurikaan ole mitään sellaista, mihin ei saisi koskea (irtotavaraa).

Likaiset sormet? Jos sormet ovat likaiset, ne pestään. Näin ei likaannu tekstiilit.

Leluja kerätään pois yhdessä.
No näin. Meillä tosin syödään välillä olkkarissakin :whistle: johtuu ihan vaan siitä, kun on niin pieni/huono ruokapöytä ja minä olen laiska. :xmas:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en kans ymmärrä mikä siinä on niin vaikeaa opettaa lapset syömään keittiössä ja pesemään kädet syönnin jälkeen.Ja kun píenestä asti opettaa siivoomaan ne lelutkin niin ei kaaosta pääse syntymään.Ja meillä ei kyllä tulis kuuloonkaan et saisivat likapyykkiä levitellä ympäriinsä....Omalla esimerkillähän sitä mallia antaa...
Mutta kun sitä opetellaan tai sitä on opeteltu nyt kolme vuotta ja kun se ei vaan malttas millään kerätä leluja vaikka sitäkin on tehty penskasta asti. Mitä tulee kodinhoito huoneeseen niin meillä ei edes semmosta ole :/ ehkä sitten seuraavassa asunnossa. Ja ei meilläkään saa tehdä mutta kun selkäs käännät niin aina on jotain jo ennättänyt tenava tekemään ja voit uskoa että mä en meillä levittele pyykkikoria pitkiinsä etten oikein ole siihen mallia voinut antaa. Täytyy vissiin vaan yrittää takoa tätä siisteys asiaa tuonne tenavan päähän :headwall:
 
Alkuperäinen kirjoittaja 4 äiti:
Meillä on 4 lasta ja koti on aina siisti. Leluja nyt on lattialla JOS on leikit kesken, mutta sanotaan että pidän kipurajana siisteydessä sitä että jos vartissa saat kodin siihen kuntoon että kehtaa ottaa vieraita vastaan, niin silloin koti on siisti. :)

Hei tällein mä en oo osannukaan tätä ajatella!
Meillä onkin siis ihan siistiä :D

Kiitos tästä, tuli parempi mieli. Aina taivastelen tätä sekaisuutta mutta ei siinä kyllä tosiaan varttia pitempään mene kun tavarat on paikoillaan.
 
Meillä nuo 3v ja 1,5v osaa kyllä kanssa sotkea, ja mä olen niin hullu etten yhtään kestä epäjärjestystä ja kuljen perässä ja kiellän ja siivoan. JOtenkin niin tottunut siihen jo ettei edes pahasti korpea =) ja ehkä noille lapsillekkin alkaa pikkuhiljaa mennä takaraivoon ettei kaikki tavarat ole repimistä varten.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Becka:
juu ja ruokailut ja juomiset hoidetaan vain ja ainoastaan keittiössä.
Tuo on niin totta. Mikäs onkaan kivempaa siivota kuin jotain naksuja & maitoo sohvalta. Luojan kiitos on nahkasohvat ja luojan kiitos on nyt noi tajunneet et tosiaankin keittiössä vaan syödään.
 
Mies on sisäsiisti.. se jeesaa paljon.. ;) ja se laittaa tavarat omille paikoilleen.

Olen huomannut et monessa kodissa jossa on epäsiistiä (siis suhteellinen käsite, eli heidän omasta mielestään epäsiistiä) on mies se joka sotkee yhtäpaljon kuin lapsetkin.. Ja on vaikea opettaa lasta tavoille joita vanhemmilla ei ole..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Mies on sisäsiisti.. se jeesaa paljon.. ;) ja se laittaa tavarat omille paikoilleen.

Olen huomannut et monessa kodissa jossa on epäsiistiä (siis suhteellinen käsite, eli heidän omasta mielestään epäsiistiä) on mies se joka sotkee yhtäpaljon kuin lapsetkin.. Ja on vaikea opettaa lasta tavoille joita vanhemmilla ei ole..
Mun mies on epäsiisti ja vaikka kuinka yritän sitä "kasvattaa" niin se olis pitäny tehdä jonkun muun jo aikaa sitten. Välillä tuntuu,että 4 sotkee ja yksi siivoo.
Oon kans ottanu tavotteen, että jos joku tulee kyläileen niin on siistiä ilman suursiivousta, mutta ei onnaa...Lasten suhteen en ole toivoa menettänyt ja "arki vieraat" tietää minkänäköistä meillä on.

Joskus ihan siistiäkin ja tiskipöytäkin saattaa olla puhdas! Taidetaan käyttää se siivousaika leikkimiseen tai muuhun kivaan...
 
Alkuperäinen kirjoittaja rissa:
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Mies on sisäsiisti.. se jeesaa paljon.. ;) ja se laittaa tavarat omille paikoilleen.

Olen huomannut et monessa kodissa jossa on epäsiistiä (siis suhteellinen käsite, eli heidän omasta mielestään epäsiistiä) on mies se joka sotkee yhtäpaljon kuin lapsetkin.. Ja on vaikea opettaa lasta tavoille joita vanhemmilla ei ole..
Mun mies on epäsiisti ja vaikka kuinka yritän sitä "kasvattaa" niin se olis pitäny tehdä jonkun muun jo aikaa sitten. Välillä tuntuu,että 4 sotkee ja yksi siivoo.
Oon kans ottanu tavotteen, että jos joku tulee kyläileen niin on siistiä ilman suursiivousta, mutta ei onnaa...Lasten suhteen en ole toivoa menettänyt ja "arki vieraat" tietää minkänäköistä meillä on.

Joskus ihan siistiäkin ja tiskipöytäkin saattaa olla puhdas! Taidetaan käyttää se siivousaika leikkimiseen tai muuhun kivaan...
Kuulostaa ihmeelliseltä, että tiskipöytääkään ei saa pidettyä puhtaana. Meillä joka päivä kokataan joten tulee aina siistittyä tiskejä samalla kun syödäänkin. Joskus siihen voi toki muutama kuppi ja lautanen jäädä, mutta miten jotkut onnistuvatkin oikein vuoren kasvattamaan.. Ja kyllä jää aikaa leikkimiseenkin, kun tiskit siivoaa, samoin muut. Olisi tosi tylsää jos vain leikkisi lasten kanssa aamusta iltaan, eikä siivoaisi tms koko päivänä.
 
Minusta tossa ei oo mitään vaikeaa. Se alotetaan pienenä ja vanhimman lapsen kans jo. Pöydässä syödään, kädet pestään, leikin jälkeen kerätään leikki pois. Tavaroilla on paikka ja kukin osaa viedä pyykkinsä pyykkikoriin.

Ei siinä lapsilta liikaa tai paljoa vaadita, mutta aikuiselta kyllä kärsivällisyyttä.
 
Kyllä meillä lapset saa elää ja lisäksi meidän 1½ kuopus kun raijaa yhtä sun toista tavaraa ihan koko ajan lattioille eli mä harrastan vie mennessäs, tuo tullessas ja tee joutessas, joten silleen koti pysyy siistinä :D
Tosin aina sitä ei jaksa, mutta ainakin siilleen melko siistinä pysyy.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Becka:
Meillä nuo 3v ja 1,5v osaa kyllä kanssa sotkea, ja mä olen niin hullu etten yhtään kestä epäjärjestystä ja kuljen perässä ja kiellän ja siivoan. JOtenkin niin tottunut siihen jo ettei edes pahasti korpea =) ja ehkä noille lapsillekkin alkaa pikkuhiljaa mennä takaraivoon ettei kaikki tavarat ole repimistä varten.
Kiellät mitä, leikkimistä vai mitä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:
Alkuperäinen kirjoittaja Becka:
Meillä nuo 3v ja 1,5v osaa kyllä kanssa sotkea, ja mä olen niin hullu etten yhtään kestä epäjärjestystä ja kuljen perässä ja kiellän ja siivoan. JOtenkin niin tottunut siihen jo ettei edes pahasti korpea =) ja ehkä noille lapsillekkin alkaa pikkuhiljaa mennä takaraivoon ettei kaikki tavarat ole repimistä varten.
Kiellät mitä, leikkimistä vai mitä?
Kieltää - lähtemästä pöydästä olohuoneeseen ennen kuin kädet on pesty. Se ei ole sallittua leikkimistä, että kullannuppu kastikkeisilla sormilla menee sohvalle pomppimaan. Kiellän myös pienintä menemästä kissanhiekkalaatikoille. Tosin kohta pitää aktivoida taas kylpyhuoneen oveen koukku, että kissat mahtuu menemään mutta lapsi ei pääse.

Joillekin näemmä tavalliset rajat lapsille arjessa on vaikeaa asettaa.
 

Yhteistyössä