[QUOTE="bbb";23300563]Olen kyllä samaa mieltä. En tajua, mikesi suomessa oteta käyttöön mallia, jossa tuo hoitovapaa-aika on selkeästi jaettu kahteen, niin että äiti voi käyttää puolet, isä puolet. Tämä olisi ainoa keino tasa-arvoistaa edes vähän naisten ja miesten asemaa työelämässä. Osa isistä varmaan jättäisi tuon oman osuutensa käyttämättä, mutta käsittääkseni esim. ruotsissa isät kyllä käyttävät enemmän noita vapaita kuin suomessa, kun siellä järjestelmä on tuonsuuntainen.[/QUOTE]
Kuinka tässä huomioitaisiin se, jos isä on yrittäjä? Ei monellakaan (pien)yrittäjällä ole mahdollisuutta jäädä kotiin hoitamaan lastaan, vaikka haluaisikin. Ei yritystä voi laittaa esim. puoleksi vuodeksi kiinnikään. Kun vanhempainvapaan jakamisesta viimeksi oli keskustelua, oli suunniteltu, että yksinhuoltajaäiti saa käyttää myös isän osuuden vapaasta. Esityksestä oli vaan unohdettu kokonaan yrittäjät.
Jos kotihoidontuki/oikeus jäädä hoitovapaalle poistetaan, itse en ainakaan suunnittele edes tekeväni yhtään lasta sen jälkeen. Syynä ei ole se, että saisin olla jollain verukkeella vakityöstäni pois, vaan se, että haluan itse hoitaa lapseni edes silloin, kun hän on pieni ja tarvitsee äitiä. Itse olen ollut hoidossa 9kk ikäisestä asti usein vaihtuvissa hoitopaikoissa, enkä halua omille lapsille samaa. Minut vietiin nukkuvana hoitoon, ja haettiin kun piti taas mennä nukkumaan. Ei paraskaan hoitopaikka ole sama asia, kuin omien vanhempien hoito ja läsnäolo!
Mielestäni kotihoidontukea pitäisi nostaa edes vastaamaan perustoimeentuloa ja se pitäisi olla kaikille sama. Systeemi pitäisi kyllä saada jotenkin muutettua niin, ettei kustannuksista kärsijä ole yksin äidin työnantaja ja isälle pitää antaa yhtäläinen oikeus hoitaa myös lastaan.