Taas tänään hesarin kastettuja lukeneena totean, että...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jenni87
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja -:
jaa, no kyllä mun mielestä saadaan. Se juhla on nimeltään kastejuhla ja siinä samalla annetaan se nimi. joten miten niin sitä ei siis kasteessa saada?

Kastan sinut Laura Jenna Ellinooraksi - isän pojan ja pyhän hengen nimeen....

jaa, no kyllä mun mielestä saadaan. Se juhla on nimeltään kastejuhla ja siinä samalla annetaan se nimi. joten miten niin sitä ei siis kasteessa saada?

No ei siinä nimeä saada! Kasteessa lapsi kutsutaan nimeltä seurakunnan jäseneksi, mutta miten niin se nimi siinä saadaan????? Useat pitää nimen salassa kastetilaisuuteen, mutta se nimi ei siihen liity.

Nimenhän lapsi saa ilman kastettakin.

Mä kans vähän jäin miettii, et kyllä mun mielestä lapselle annetaan nimi, jolloin lapsi saa sen nimen... sanoohan pappi että: "kastan sinut Elvi Helvi Helleviksi..."

Mitäs ap sitten itse käyttäisi jos ei saada?

Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Ei, vaan otetaan seurakunnan jäseneksi. Jos kasteessa sais nimen niin kastamattomat olisivat nimettömiä.

Höpöhöpö. Voihan sitä olla nimäiset.
Kasteen yhteydessä voidaan antaa nimi, jolloin käytetään sanamuotoa: sai kasteessa nimen...

kasteessa otetaan seurakunnan jäseneksi, samassa yhteydessä voi saada myös nimen mutta kasteessa ei sitä nimeä saada. "sai kasteen ja nimen" on oikea tapa asia ilmaista. Kyllähän nimni niillekkin lapsille tulee ketä ei kasteta, siis liitetä seurakunnan jäseniksi

Tässä yks päivä just muotoilin kuopuksen lehti-ilmoitusta Hesarin kastetut-palstalle ja huvikseni kelailin, jos laittaisi asian kuten se on: "10.8 (tyttäremme nimi) otettiin kasteessa seurakunnan jäseneksi"

Kastan sinut Laura Jenna Ellinooraksi - isän pojan ja pyhän hengen nimeen....

Meillä ei muuten ole kertaakaan sanottu noin. Vaan: Te vanhemmat olette antaneet tälle lapselle nimen xxxx, ja kastan sinut xxxx Isän, Pojan ja Pyhän hengen nimeen... Jos nyt ihan tarkkoja ollaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Edla-Mamma:
Mä kans vähän jäin miettii, et kyllä mun mielestä lapselle annetaan nimi, jolloin lapsi saa sen nimen... sanoohan pappi että: "kastan sinut Elvi Helvi Helleviksi..."

Mitäs ap sitten itse käyttäisi jos ei saada?

Et sitten ole kuunnellut mitä siinä todella sanotaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Ei, vaan otetaan seurakunnan jäseneksi. Jos kasteessa sais nimen niin kastamattomat olisivat nimettömiä.

Höpöhöpö. Voihan sitä olla nimäiset.
Kasteen yhteydessä voidaan antaa nimi, jolloin käytetään sanamuotoa: sai kasteessa nimen...

Eikä tarvi olla edes nimiäiset, yksinkertaistettuna nimi ilmoitetaan väestörekisteriin ja asia on sillä selvä.

Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Alkuperäinen kirjoittaja joSSSu:
no se saa samalla nimen siinä kasteessa kun se otetaan srk:n jäseneksi, siksi niin sanotaan

Miten niin se siinä nimen saa? Kaste ja nimenanto lapselle on täysin eri asioita.

Jos juhla on kastejuhla, ja samalla annetaan nimi, miksi ei voi sanoa että sai kasteessa nimen?

miten te aina vänkäätte ja jaksatte tapella näistä asioista? luulis nyt ettei oo elämää... helvetinkö väli sillä on että mitä siinä kasteilmotuksessa kukanenki haluaa sanoa???

voi elämä... :headwall:

no se saa samalla nimen siinä kasteessa kun se otetaan srk:n jäseneksi, siksi niin sanotaan

Miten niin se siinä nimen saa? Kaste ja nimenanto lapselle on täysin eri asioita.

Jos juhla on kastejuhla, ja samalla annetaan nimi, miksi ei voi sanoa että sai kasteessa nimen?

Koska kasteessa ei anneta nimeä.

Kastejuhla, jossa lapsi saa kasteen ja jossa nimi julkistetaan ei anneta.

Yhteistyössä