Taas pitää hehkuttaa mun syömisiä :D *turhis*

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
nyt menee ihan totaalisen ot... Mutta kirjoitanpa silti.

Ok, hienoa että joku jaksaa vääntää itselle noin kadehdittavan monipuolisen, terveellisen ja sanottakoon vielä *eh* erikoisen menuun joka päivälle. Poikkeat valtavirrasta ja nautit siitä. Luomua suositte, mikä on hyvä asia MUTTA miksi suuri osa ruoka-aineista on kaikkea muuta kuin LÄHIRUOKAA?!? Mitä tapahtuisi suomalaiselle ruoantuottajalle ja ruoka-aineille jos jokainen kääntyisi kaltaiseksesi tofunpopsijaksi??? Maassa maan tavalla, ei kai sitä ruokaa tarvitse valtamerien takaa tänne rahdata kun läheltäkin löytyisi ihan terveellistä puperrettavaa...?

-tylsä tavisruoan ystävä-
Lähiruokaa harjoittelen vielä ^^ Sen takia ostinkin kirjan "Härkäpapua sarvista - Herkullista kasvisruokaa läheltä" mutta siihen on vielä matkaa vähäsen.

Kasvisruoka vähentää silti kasvihuonepäästöjä liharuokaan verrattuna.

Alkuperäinen kirjoittaja nättitähti:
terveen kokoinen lapsi on jos on 7kk ja painaa 9kg! mun poitsu on nyt 6,5kk ja painaa 8,5kg että samoilla mennään. ja syö mun syöttämää sosetta.
eiköhän asiaan perehtynyt äiti osaa tänkin asian hoitaa.
mun mielestä taas helpommalla pääsee kun syöttää itse vauvalle,joten en näe tässä edes sitä laiskuutta mitä jotkut huuteli.

mun pitäs ostaa vehje millä voisin tehdä smoothieita.
laitas ninatt vielä muutama hyvä smoothie ohje =)
Meidän lemppari on just toi ^^ Joka aamu joku versio siitä. Varsinkin nuo seesaminsiemenet tekee kropalle hyvää ja tuo siihen kaloreita.

Mansikka ja banaani sopii tosi hyvin yhteen, kiiwi menee siihen samaan sössöön.

Mustikka+vadelma+manteli+banaani on myös hyvä.

Banaanilla saa oikeastaan kaikkeen sellasta kuohkeutta ^^

Jos on herkuttelutuulella niin voi laittaa vaikkapa kevytmaitoon tai jopa punaiseen maitoon kaikkee, kauhallinen jätskiä sekaan ja sauvasekoittimella hyväks =)

**
puuttumatta nyt mitenkään siihen. että nelivuotiaan imettäminen on mielestäni järjetöntä' touhua, totean vain, että älä nyt sitten järkyty, kun jonain päivänä se lapsesi sylkäisee sen täydellistä maitoa tuottavan rintasi suustaan ja vain itse lopettaa imemisen.
Joskus se saattaa lapsentahtisesti loppua alle vuotiaaltakin lapselta ja siinä vaiheessa lehmänmaitoa on aika hankala korvata vedellä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja nättitähti:
terveen kokoinen lapsi on jos on 7kk ja painaa 9kg! mun poitsu on nyt 6,5kk ja painaa 8,5kg että samoilla mennään. ja syö mun syöttämää sosetta.
eiköhän asiaan perehtynyt äiti osaa tänkin asian hoitaa.
mun mielestä taas helpommalla pääsee kun syöttää itse vauvalle,joten en näe tässä edes sitä laiskuutta mitä jotkut huuteli.

mun pitäs ostaa vehje millä voisin tehdä smoothieita.
laitas ninatt vielä muutama hyvä smoothie ohje =)
Ja meillä on terve, hyvin soseita syövä sekä runsaalla rintamaidolla oleva 11-kuinen joka painaa 8 kg eli ei se ihan suoraan ruuasta riipu tuo paino, kyllä geenit vaikuttaa! Sama kai se on sotkeeko niihin porkkananpaloihin vettä ja vähän haarukalla muhentaa, vai antaako sellaisenaan jos lapsi niitä tosiaan syö. Toiset tykkää enemmän soseesta, toiset paloista varsinkin jos on jo hampaita.

Nina sun tyttös oppii varmaan aikaisin puhumaan kun suun lihakset kehittyy hyvin!

Muuten kyllä aika uskomaton ketju! Ja onneksi Suomessa on ruokalajeja mistä voi valita omat suosikkinsa! Taitaa olla vähän liiankin kanssa, kun pitää alkaa väittelemään!
Tää on ihme miten paljon tunteita sellanenkin asia ku sormiruokailu nostattaa ^^ Mun olis aika turha mun tytölle yrittää syöttää soseita, sen verran hanakasti ottaa kii ku lusikalla yrittää kalaöljyä antaa. Hirveä sotku vaa, eikä mitään menis suuhun! Näin sinne suuhun/vatsaan menee hyvin ja kaikilla on kivaa.

Ja tietenkin jos tytöllä vaikka paino rupeais putoamaan niin miettisin kaiken uudestaan, aivan kuten soseita käyttävä äiti kun lapsella ei paino nouse tai ruoka maita :) Palstalla itseasiassa tais ollakin sellainen tapaus, että lapsi ei kelpuuttanu soseita ollenkaan...

hohhoijaa
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Annat sä lastes itse valita mitä he syö?

Kai annat lapsesi päättää, jos hän haluaa syödä pelkkää karkkia? Tai jättää kaikki kasvikset syömättä? Kai sinä tuet hänen päätöstänsä, sehän olisi reilua...?
1-vuotias lapseni tekee itse valintoja ruokailunsa suhteen, vaihtoehdot ovat toki minun antamiani. hänen valintojaan tuen kyllä, haluan nimittäin kasvattaa hänestä omilla aivoillaan ajattelevan yksilön enkä mitään kiihkoilevaa putkiaivoa, jollaisia tässä maailmassa on jo ihan riittävästi. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja **:
puuttumatta nyt mitenkään siihen. että nelivuotiaan imettäminen on mielestäni järjetöntä' touhua, totean vain, että älä nyt sitten järkyty, kun jonain päivänä se lapsesi sylkäisee sen täydellistä maitoa tuottavan rintasi suustaan ja vain itse lopettaa imemisen.
Joskus se saattaa lapsentahtisesti loppua alle vuotiaaltakin lapselta ja siinä vaiheessa lehmänmaitoa on aika hankala korvata vedellä.
Ei lehmänmaitoa tarvii korvata millään :eek:

Nojuu, JOS tuo lopettais imemisen ennen 2 vee, niin antaisin jonkun aikaa lehmänmaitoa. Jos vasta yli kaksivuotiaana, niin en aio tarjota lehmistä.

Ja sitten kun on aika vieroittautua, on aika vieroittautua, tuskin mulla siitä mitään paniikkia tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaa :
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Annat sä lastes itse valita mitä he syö?

Kai annat lapsesi päättää, jos hän haluaa syödä pelkkää karkkia? Tai jättää kaikki kasvikset syömättä? Kai sinä tuet hänen päätöstänsä, sehän olisi reilua...?
1-vuotias lapseni tekee itse valintoja ruokailunsa suhteen, vaihtoehdot ovat toki minun antamiani. hänen valintojaan tuen kyllä, haluan nimittäin kasvattaa hänestä omilla aivoillaan ajattelevan yksilön enkä mitään kiihkoilevaa putkiaivoa, jollaisia tässä maailmassa on jo ihan riittävästi. ;)
Niih, näin minäkin aion tehdä, ihan alusta asti olenkin tehnyt :) Eli en laita tytölle mitään suuhun, muussattuna, vaa hän saa itse katsella ja kosketella mitä aikoo syödä, itse laittaa sen suuhunsa, ja itse pureskelee, itse nielee.

En ajatellut tarjota mitään kovinkaan epäterveellistä tytölle kun on alle kolme vee :) Ja tuen hänen valintojansa, kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja niih:
Hei ninatt, mites sä sitä Fazerin ohutta voit vedellä, sehän on tehty toisen nisäkkään maidosta!!
Ei siinä itteasiassa kovinkaan paljoa maitoa ole, alle 1% maitoproteiinia.

Mutta en mä olekaan väittäny olevan mikään ehdoton fanaatikko :saint: :xmas:

minä
Alkuperäinen kirjoittaja Villivadelma:
Yllättäen tää ketju on taas näin pitkä. Ihan sama mistä ap tekee aloituksen, niin kaikki on aukomassa päätän! |O
Ja toisaalta, ap on yllättäen aina provosoitumassa ihan tyhmistä huuteluista.

Kyllä pitäisi molempien osapuolien katsoa peiliin, ja miettiä mitä siellä näkyy.

Mutta ilmeisesti eivät halua.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja Villivadelma:
Yllättäen tää ketju on taas näin pitkä. Ihan sama mistä ap tekee aloituksen, niin kaikki on aukomassa päätän! |O
Ja toisaalta, ap on yllättäen aina provosoitumassa ihan tyhmistä huuteluista.

Kyllä pitäisi molempien osapuolien katsoa peiliin, ja miettiä mitä siellä näkyy.

Mutta ilmeisesti eivät halua.
Mä jaksan puolustaa kaikkee hyvää vähän liikaakin :xmas: Ei kantsii haastaa, mulla on huutava pula sosiaalisesta kanssakäymisestä! :kieh:

Sormiruokaa
Meidän tyttö ei ole missään vaiheessa innostunut syömään soseita, joten ihan omia hermoja säästelläkseni annan tytön syödä itse sormin. Hyvin kasvaa ja nauttii kun saa tunnustella ja maistella ruokaa itsenäisesti.

Kuulostaa namille munkin mielestä! :p Mä en ole kaikesta samaa mieltä, mutta en ymmärrä tätä ihmisten hyökkäävää tyyliä NinaTT:ä kohtaan. Fine, Ninan mielipiteet eroaa valtavirrasta ja herättää kysymyksiä, mut tää menee ihan naurettavuuksiin kun jauhetaan samaa "sä oot pervo ja sä oot hihhuli". Mä annan täysin propsit Ninalle siitä, että on valmis kantamaan kortensa kekoon mikä koskee esim kasvihuonepäästöjä. Itse syön lihaa, ja lapsia ei vielä ole joten niiden ruokkimisesta en ota kantaa. Mä itse kannatan puhdasta syömistä, ja mun lapset ei tule syömään esim kalapuikkoja tai hirveästi valmisruokia. Mut voidaanko keskustella rakentavammin :)

Alkuperäinen kirjoittaja Lintsi85:
Kuulostaa namille munkin mielestä! :p Mä en ole kaikesta samaa mieltä, mutta en ymmärrä tätä ihmisten hyökkäävää tyyliä NinaTT:ä kohtaan. Fine, Ninan mielipiteet eroaa valtavirrasta ja herättää kysymyksiä, mut tää menee ihan naurettavuuksiin kun jauhetaan samaa "sä oot pervo ja sä oot hihhuli". Mä annan täysin propsit Ninalle siitä, että on valmis kantamaan kortensa kekoon mikä koskee esim kasvihuonepäästöjä. Itse syön lihaa, ja lapsia ei vielä ole joten niiden ruokkimisesta en ota kantaa. Mä itse kannatan puhdasta syömistä, ja mun lapset ei tule syömään esim kalapuikkoja tai hirveästi valmisruokia. Mut voidaanko keskustella rakentavammin :)
Kannattaa kiinnittää tosiaan huomiota lisäaineisiin; keskiverto suomalainen syö vuodessa 6-7 kiloa lisäaineita :eek: (ymmärsin siis, että E-koodeilla varustettuja lisäaineita, onhan jotkut niistäkin ok, mutta että 7 kiloa...)

treenaaja
Syömisesi näyttävät sinällään terveellisiltä mutta jos lihasmassaa haluat niin aivan liian vähän syöt proteiinia ja valitettavasti eipä taida lihakset paljon kasvaa noilla liikunnoilla mitä mainitsit päivittäin "tekeväsi". Lähinnä rasva palaa kun liikkumiset on lähinnä aerobista kävelyä ym. Myös kalorimäärä jää heikonlaiseksi, lihas tarvitsee kasvaakseen riittävästi energiaa eikä sitä noista eväistä kyllä hirmusti tule. Kunnon treeniä vaan isoilla painoilla ja triplasti safkaa nassuun niin ehkä jotain alkaa tapahtua. Ja mieluusti ruokavalioon vaihtelevasti erilaisia proteiinin lähteitä kuten rahka, kana, kala, raejuusto, kananmuna jne. Mut ei taida kuulua sun ruokavalioon?

Miten sä syöt noita siemeniä? :wave: Niinku tossa salaatissaki oli.. Murskana, kokonaisina, kastikkeen seassa vai miten?

Mua kiinnostais osata käyttää siemeniä monipuolisemmin, nyt lähinnä vaan sämpylätaikinaan tungen (enkä ees syö sämpylöitä ku mies syö ne..), seesaminsiemeniä oon joskus smoothieen laittanu.
Pellavansiemenistä (kokonaisista) oon koittanu tehä sitä pellavalimaa, mutta ei ne pehmene vaikka 24 tuntiaki liottais.. (Mitä teen väärin?)

hei
sitä, että jaksat lähes joka ilta kinastella näiden tyyppien kanssa. Mulle tulee ihan paha mieli ja energiat vierii viemäriin kun luen tätäkin ketjua. Oletko varma, että tämä palsta antaa sulle hyvää energiaa? symppaan sua, vaikken asioista ole kaikista samoilla linjoilla.

ps. Syömisesi kuullosti kyllä todella hyville! Muistat vaan protskut, eli munia, palkokasveja jne. (tiedät varmaan) :)

metsänpeitto
Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Miten sä syöt noita siemeniä? :wave: Niinku tossa salaatissaki oli.. Murskana, kokonaisina, kastikkeen seassa vai miten?

Mua kiinnostais osata käyttää siemeniä monipuolisemmin, nyt lähinnä vaan sämpylätaikinaan tungen (enkä ees syö sämpylöitä ku mies syö ne..), seesaminsiemeniä oon joskus smoothieen laittanu.
Pellavansiemenistä (kokonaisista) oon koittanu tehä sitä pellavalimaa, mutta ei ne pehmene vaikka 24 tuntiaki liottais.. (Mitä teen väärin?)
Ei ne pellavasiemenet oikeastaan juuri pehmenekään. Niitä liotetaan, ja siihen liotusveteen tulee sitä ns. pellavansiemenlimaa, sitä voi käyttää joko siementen kanssa tai siivilöidä siemenet pois jos haluaa.

(Ja itse syön siemeniä joko muuten vaan napsimalla, tai sitten sellaisenaan salaatin seassa, tai paahdan jne)

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
sitä, että jaksat lähes joka ilta kinastella näiden tyyppien kanssa. Mulle tulee ihan paha mieli ja energiat vierii viemäriin kun luen tätäkin ketjua. Oletko varma, että tämä palsta antaa sulle hyvää energiaa? symppaan sua, vaikken asioista ole kaikista samoilla linjoilla.

ps. Syömisesi kuullosti kyllä todella hyville! Muistat vaan protskut, eli munia, palkokasveja jne. (tiedät varmaan) :)
Ei täältä useimmiten mitään hyvää energiaa saa, mutta paremman puutteessa...

Mä oon pikkuhiljaa alkanu sosiaalistua taas, käytiin avoimessa päiväkodissakin! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Orion:

Salaatissa kokonaisena, hieman paahdettuina.

Smoothiessahan ne on sitten mahdollisimman töhnäsenä (hiano sana eiks :D) ettei smoothie muutukin mysliksi.

Pellavansiemeniä laitoin ihan kokonaisena sinne jugurttiin!

Siemeniä menee muuten esim pestossa ja välillä ihan välipalana, sellaisenaan.

Yhteistyössä