Taas nimiasiaa, mitä mieltä olette?

  • Viestiketjun aloittaja auringonkukka
  • Ensimmäinen viesti
auringonkukka
Haluaisin antaa tytölle nimeksi Venny.

Lähipiirissäni siihen on suhtauduttu pääasiassa positiivisesti (tuleva nimi ei ole meillä mikään iso salaisuus), mutta pari kommenttia on tullut vastaankin. Tuntuu jopa pahalle, että mielestäni kaunista nimeä on arvosteltu. Lähinnä ne kommentit on ollut sitä, että siitä keksitään rumia lempinimiä JA se että kuulostaa pojalta kun Venni on niin samankaltainen.

Minusta Venny kuulostaa vain ja ainoastaan tytöltä, mutta itsekin olen miettinyt nyt, että sanooko ihmiset vahingossa Venniksi, joka on kyllä pojan nimi enemmän. Tiedän pari Vennyä ja ei heille kyllä ole mitään inhottavia lempinimiä keksitty. Sitäpaitsi niitä saisi väännettyä ihan mitä nimestä vaan!!

Entäs "kärsiikö" lapsi siitä, jos hänellä ei ole oikeaa nimipäivää?
 
tia
Alkuperäinen kirjoittaja Prinsessa Fiona:
Mun korvaan kuulosti pojalta, mutta mun korva on mun korva. =) On sitä muitakin nimiä mistä ei voi olla ihan varma kummalle sukupuolelle kuuluu.
samoin, kuulostaa vähän pojan nimelle. mutta jos itse tykkäät, niin muiden mielipiteistä viis! :)
 
ap
Poikia on kastettu Vennyksi todella todella vähän. Tyttöjä senkin edestä. Vaikka mitäs sen väliä, jos kuulostaa kuitenkin pojalta. voi harmi. Mietin ehkä liikaakin toisten mielipiteitä, mutta ei ole kiva jos lapsi kärsisi nimestään.

Kuuluisia vanhoja vaikuttajia on Venny-nimisiä. Naisia hekin.
 
namanda
Venny näyttää kirjoitettuna tytöltä, mutta itsekin kyllä lausuisin sen Venniksi (eikä se kuulostanut enempää pojalta kuin tytöltäkään mielestäni). Mielestäni ihan kaunis nimi ja käy tytölle oikein hyvin!
 
?
Eikös Venny sitten sanota "venni"?

Joskus kutsuin jotain Jenny-nimistä tyttöä 'jennyksi' ja kaikki kilvan korjasivat, että se sanotaan 'jenni'.

Kyllä on mullekin yksi tuttu historian naishenkilö nimeltä Venny (Juhani Ahon vaimoko oli)
 
ap
Nykysin jaetaan vielä Venny Snellman-apurahakin hoitoalalla, sen naisen mukaan. Ja sitten on kuvataiteilija Venny Soldan.

Itsekin mietin vähän tuota että lausuuko kaikki sitten Venninä kuitenkin. Ja se taas mielestäni on pojan nimi.
 
no
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Nykysin jaetaan vielä Venny Snellman-apurahakin hoitoalalla, sen naisen mukaan. Ja sitten on kuvataiteilija Venny Soldan.

Itsekin mietin vähän tuota että lausuuko kaikki sitten Venninä kuitenkin. Ja se taas mielestäni on pojan nimi.
jos asutte suomessa niin kyllähän täällä sanotaan venny ja mulla on tuttavissa jenny ja niin se myös lausutaan

ja tytön nimihän tuo on selvästi
 
halipupu harmaana
Ihan hyvä nimi tuo Venny, eikä ainakaana kaimoja tule joka nurkalla vastaan. Mun mielestä tuo nimi sopii myös niin lapselle kuin aikuiselle, jota on myös hyvä miettiä. Kaikista nimistä saa väännettyä haukkumanimiä, joten jos sitä miettii liikaa, niin ei voi antaa nimeä ollenkaan. Ja nykyään nimen vaihtaminen on helppoa, joten jos lapsi aikuisena valuaa vaihtaa syystä tai toisesta tai syyttä nimeä, niin se onnistuu. Ja se ettei ole nimipäivää kalenterissa ei varmaan ole este juhlia jonain muuna päivänä, vaikka toisen nimen nimpparina, jos se löytyy kalenterista ja tuleehan kalenteriin noita nimipäiviä uusia sen mukaan kun nimiä annetaan tarpeeksi paljon.
 
juu
Varmaan moni lausuu sen iinä. Vaikka Suomessa asutaankin, niin yleensä vähän ulkoperäisvaikutteiset nimet lausutaan sitten vähän vääntäen ja y muuttuu i:ksi.

Mutta en nyt lähtis muutenkaan kyselemään muiden tuttavien mielipitetitä siitä, mikä nimi sopii juuri minun lapselle. Lähinnä asioista keskustellaan sitten puolison kanssa, jos sellainen löytyy. Tietysti joku yksi sydänystävä voisi olla hyvä, jos muuta ei ole. Monesti ite miettii nimeä, mikä on kiva, mutta sitten jälkikäteen mietittynä se olisikin hieman huono vaihtoehto. Joten suosittelen että avoimesti mietit myös muita nimiä, laitat vaikka lapulle ylös hyviltä kuulostavia ja niitä sitten mietit.

Ja jos Venny tuntuu edelleen parhaalta ja hyväksytte sen, niin eiköhän muut sopeudu. Sitten voit tarhassa tarkistaa, että lausuvat Vennynä eivätkä Venninä. Lapsi luultavasti saa sitä aina korjailla, kun helpompiakin nimiä saa korjailla. Mutta en näe siinä mitään vikaa..yleensä sukunimetkin ovat sellaisia, että joskus ne saa jopa tavata vaikka olisivat kuinka yksinkertaisia. (Nimim. kokemuksella etu- sekä sukunimi pitää aina tarkentaa, vaikka ovat ihan supisuomalaisia.)

 
ap
Juu: En ole tarkotuksella tulevaa nimeä kaikille kertonut. Sattui vaan tulemaan puheeksi erikoisemmat nimet ja eräs henkilö ilmaisi eriävän mielipiteen siinä. Sitten parilta lähipiiriläiseltä kysyin mielipidettä, jotta sain tuntumaa mitä mieltä ihmiset ovat. Harmittaa kyllä kun nimiä arvostellaan rankallakin kädellä, kun eihän kaikki nimet ole ikinä jokaisen mieleen.
 
ap
Mutta tosiaan, siitä huolimatta on kiva kuulla täällä rehellisiä mielipiteitä ja kestän kyllä...:) Toki miehen kanssa nimistä keskustellaan ja muitakin on mietitty, mutta mikään ei tunnu yhtä hyvältä kuin tämä Venny.
 
hh
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Alkuperäinen kirjoittaja hh:
siis lausutaanko se ihan "yynä"? onpa hassu...
mitä hassua on jos suomessa ollaan ja lausutaan niinkuin kirjoitetaan, toisinpäinhän se olisi hassua
aiia mä oon aina luullu että lausutaan iinä. :ashamed: tai ne tutut kenen nimessä on y ollu (nelly, jenny) on lausuttu iinä.. nooh, nyt tiedän paremmin.
 
ap
hh: Kyllähän monesti lausutaan iinäkin, ja riippuu paljon miten nimenkantaja haluaa. Mutta Esim.tässä omassa nimimieltymyksessäni sillä on merkitystä juuri sen takia ettei muuttuisi pojan nimeksi...:D
 

Yhteistyössä