Taas laihdutuksesta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuva

Vieras
Olen nyt 10 kiloa kepeämpi kun 4 kuukautta sitten.... mutta: Paino ei enää putoa ei sitten millään.... tässä samassa junnannut nyt jo kuukauden... Painon sain tippumaan ruokavalion muutoksella (nyt en siitä voi enää tiputtaa tai hirveesti muuttaa) sekä liikunnalla 4-5 x viikkoon. Nyt lähden vuoden alusta töihin, joten erittäin todennäköisesti liikuntaa ei enää tule harrastettua niin usein kun nyt... Pitäis vielä pudottaa painoa noin 5 kiloa, ja sit oisin tyytyväinen. Millä saisin taas vauhtia tähän laihdutukseen. Lähteekö nyt vaan sit ympärysmitasta kun ei paino putoa vai missä mättää... ???

Olethan "koventanut" liikuntaa pikkuhiljaa? Esim. salilla jos käyt, niin käytettäviä painoja pitää vähitellen lisätä, sitä mukaa kun kunto kohenee.

Ei se työ liikuntaa vähennä. Kotonakin voi esim. jumpata. Ja hyötyliikuntaa harrastaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Kerro jonkun esimerkkipäivän syömiset?

Aamu:2 ruispalaa (margariinia sipaus, 9% juustosiivu tai kinkku, salaattia, kurkkua) , jugurtti, jotain hedelmää , kahvi maidolla

päivä: Normaali kotiruoka (käytän vähärasvaista lihaa, kalaa, broileria+perunaa tai riisiä+kasviksia paljon) ruokajuomana rasvaton maito, hedelmää

ilapäivä:kahvi maidolla

ilta: 2 ruispalaa (päälle samat kuin aamulla) ,hedelmää tai jugurttia, kahvi maidolla

lisäksi päivän aikana 2-3 litraa vettä ja yleensä kuorin aamulla koko perheelle 2 kiloa porkkanoita, jotka sitten häviää päivän aikana kulhosta (tulee siis napsittua niitä sit pitkin päivää...

En halua lähteä ruokavaliolle, jossa ei saa syödä jotain tiettyä.... haluan pysyä ns. normaalissa ruuassa. Syksyllä vain päätin, etten mitään herkkuja syö kuin kerran viikossa ja kahvileivät kokonaan pois.... tällä ruokavaliolla on menty nyt siis 4 kuukautta ja se 10 kiloa lähtenyt.... mutta jumi tuli nyt!!!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olethan "koventanut" liikuntaa pikkuhiljaa? Esim. salilla jos käyt, niin käytettäviä painoja pitää vähitellen lisätä, sitä mukaa kun kunto kohenee.

Ei se työ liikuntaa vähennä. Kotonakin voi esim. jumpata. Ja hyötyliikuntaa harrastaa.

Olen harrastanut kestävyysreeniä koko tämän ajan: lenkkeilyä, kuntopyörää, hiihto nyt minkä kelit on sallineet.... salilla en ole käynyt... Ehkä sekin on nyt ongelmana, et kunto on jo aika hyvä, mutta asfaltilla juoksu rasittaa polvia niin, etten voi sitä harrastaa, joten lenkit kadulla on siis reipasta kävelyä....

Alkuperäinen kirjoittaja Bonaire:
kroppa käy säästöliekillä..otapa pari herkuttelupvää,paino putoaa taas..

Mut miten se nyt ois alkanu säästämään, kun näin on tulosta tullu jo hyvin? Eikö kuitenkin energian tarve ole nyt vähentynytkin siitä mitä oli sillon kun alotin?

Alkuperäinen kirjoittaja v:
noh. jätä vielä juusto pois?

ja jogurtti tai hedelmä pois samalta aterialta.

korvaa peruna/riisi/pasta osin kasviksilla?

En halua juustosta toki luopua kokonaan ja jugua syön, jotta kalsiumin saanti täyttyis. Ja jos yhden perunan syön, ni en kyllä enää siitäkään luovu...

Onpa vaikeeta...

On ihan normaalia, että paino hetkeksi seisahtuu paikoilleen. Elimistö on totuttautunut uuteen elämäntyyliin, eikä välttämättä kuluta niin paljoa kuin aiemmin. Koita muuttaa hieman jotakin rutiinia...tee vaikka intervalliharjoituksia kuntopyörällä minuutti hiljempaa minuutti lujempaa. Uskon, että paino lähtee taas tippumaan, vaikka et mitään muuttaisikaan. Malttia vain.

Vähennä leivän syöntiä ja korvaa se vaikka rahkalla tai marjoilla tms. Syöt aika paljon leipää suhteessa (kun syöt melko vähän). Lisää protskua muutenkin.

Jumituksista selviää usein hiilarin vähentämisellä.

Syöt aivan liian vähän, joten elimistö on säästöliekillä. Kaksi lämmintä ruokaa päivässä ja hiilarit vähemmälle ja lisää proteiinia ja rasvaa. Ja kun kerran viikossa pitää herkkupäivän niin aineenvaihdunta toimii ja paino kyllä menee kilon sijaan puolikiloa viikossa, muttei jumittele. Käytkö joka päivä isolla hädällä?

Kuntopyörällä teen intervallia, mut muuten lenkkeily ei enää tunnu missään vaikka 1-1,5 h kerrallaan lenkkeilenkin...

Voi kääk.... leivän syöntiäkö pitäs vähentää??? Mut kun se on niin hyvää ja auttaa taas jaksamaan... onko 4 palaa sit paljon?

Pitäiskö siis kokonan muuttaa kokeeksi päivän syömisiä... ?

Mulla oli itellä tuo sama ongelma vielä viime kuun lopussa, paino ei tippunut sitten millään, oli jumissa 1,5 kk ja välillä nousikin muttei onneksi mitään hirveetä määrää mutta kuiteskin. Nytkin se välillä heittelee mutta on kuitenkin ruvennut putoamaan tämän kuun alusta. Kohta ollaan 20 kg kevyempi. Itse jumppaan aamuisin ja käyn tekemässä lenkin joka päivä jos vain säät sallii eikä ole liukasta sekä harrastan hyötyliikuntaa. Mutta ap kyllä se siitä lähtee putoamaan kun sallit itsellesi ainakin kerran viikossa herkuttelupäivän, ite olin yhdessä vaiheessa aika jyrkkä makean suhteen mutta nyt olen jo uskaltautunut syömään suklaatakin mutta sitäkin vain kerran viikossa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Syöt aivan liian vähän, joten elimistö on säästöliekillä. Kaksi lämmintä ruokaa päivässä ja hiilarit vähemmälle ja lisää proteiinia ja rasvaa. Ja kun kerran viikossa pitää herkkupäivän niin aineenvaihdunta toimii ja paino kyllä menee kilon sijaan puolikiloa viikossa, muttei jumittele. Käytkö joka päivä isolla hädällä?

Mistä vähentäisin hiilareita? ja miten lisäisin protskuja ja rasvaa? (olen niiiiin huono noissa asioissa)

Aineenvaihdunta toimii mulla kyllä, niin hien muodossa kuin muutenkin.... suoli toimii päivittäin ja veden juonnin ansiosta saa veskissä kyl käydä ihan riittävästi. Vaikkakin nyt aika hyvin on jo vakiintunut kroppaan tuo veden juonti, eikä enää esim. juoksuta yöllä vessassa.

siis noista proteiineista.... kattelin netistä ko. ravintoaineesta, mut en oikein saanu selkoa, et mikä ois hyvä tuote mistä protskua saa ja minkä hiilarin voisin korvata proteeiinilla... viitsiskö joku ?

Alkuperäinen kirjoittaja Babylonin Riippuva Puutarha:
Tavisjugurtissa voi olla 10-15 palaa sokeria pahimmillaan, kannattaa tarkistaa. Kuluttajalehdessä oli just juttua noista turhista sokereista.

Hiilareita 6,4/100g eli purkissa sitten 12,8g.... onko se millanen määrä? (tyhmänä taas kyselen... )

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Babylonin Riippuva Puutarha:
Tavisjugurtissa voi olla 10-15 palaa sokeria pahimmillaan, kannattaa tarkistaa. Kuluttajalehdessä oli just juttua noista turhista sokereista.

Hiilareita 6,4/100g eli purkissa sitten 12,8g.... onko se millanen määrä? (tyhmänä taas kyselen... )

Ei se kai paha oo, muistelisin nähneeni paljon purkkeja missä on jo sadassa grammassa 12-15 g sokeria.

proteiiniä saat lihasta,kalasta,kanasta. Syö esim. lihaa ja kasviksia. Jätä peruna/riisi/pasta pois. Myös rahka,raejuusto,juustot on hyviä proteiinin lähteitä. Kokeile kalorilaskuri.fi. Mulla toimii...

proteiiniä saat lihasta,kalasta,kanasta. Syö esim. lihaa ja kasviksia. Jätä peruna/riisi/pasta pois. Myös rahka,raejuusto,juustot on hyviä proteiinin lähteitä. Kokeile kalorilaskuri.fi. Mulla toimii...

Arvasinhan mä. Vai että ruokavalio on niin hyvä ettei petrattavaa löydy? No ei ole. Syöt liian vähän, ja liian harvoin. Lisäksi liian hiilihydraattipitoista.

Sulla on tossa nyt kokonaista yksi ateria joka sisältää portskua, ja sitä tulisi saada joka aterialla tasaisesti pitkin päivää. Illalla olisi tärkeää saada proteiinia ja rasvaa, ota illasta leipä pois ja vaihda se johonkin protskupitoiseen. Vaihda myös leipävalipalat esim. rahkaan ja ananakseen tai raejuustoon, ainakin joka toinen päivä.

Ja kolme ateriaa päivässä ei todellakaan riitä, itse syön 5-6.

Tsemppiä!

Yhteistyössä