Juu, musta ratkaisu ongelmiin ei ole toisten lyttääminen ja äärifanaattinen asenne. Taas mun tuntemista tupakoitsijoista suurin osa haluaisi lopettaa (monta yritystä takana), vaan se on heille todella vaikeaa. Nikotiiniriippuvuus ja siihen päälle psyykkinen riippuvuus voi tehdä lopettamisen aika vaikeaksi, jos tukea ei saa vaikka lähipiiriltä tai käytä korvaushoitoja. Myös muut asiat vaikuttaa, esim. masentuneen voi olla vaikeampi lopettaa. Ja se, kenen sitten pitäisi hankkia lapsia ylipäänsä on kokonaan toinen keskustelu (esim. diabetesta sairastavien lapsilla on 3,8 kertaa suurempi perinataalikuolleisuus ja 2,2 kertaa suurempi epämuodostumariski kuin muilla äideillä. Myös esim. ylipaino lisää raskauskomplikaatioiden riskiä.. entä mielenterveyspotilaat?). Mutta olen kyllä sitä mieltä, että jokaisen raskaana olevan pitää tehdä kaikkensa onnistuakseen tupakoinnin lopettamisessa. Ja lopettaminen varmasti onnistuu, JOS saa siihen tarpeeksi apua ja tukea.
Ei siihen voi muuta sanoa, kuin että ei ole mitään järkeä ottaa vauvallensa ylimääräisiä riskejä, kun ne voi välttää. Mutta tukea ja panostusta neuvoloista tarvittaisiin asiaan.
Mun parhaalle ystävälle selostettiin neuvolassa ruokavalion merkitystä ja raskausajan ruokavaliota paljon enemmän kuin puututtiin tupakointiin, mikä on aika ristiriitaista.
Sitten vielä yksi asia mitä ihmettelen: tupakointihan lisää riskiä, ei välttämättä aiheuta kuitenkaan esimerkiksi keskosuutta. Riskiä ei kannata ottaa, jos sen pystyy välttämään. Jos joku kertoo olevansa kuitenkin täysin terve aikuinen vanhempiensa tupakoinnista huolimatta, miksi pitää edelleen jatkaa vakuuttelua, että "kyllä sä vielä sairastut, kun vanhempas kuolee". Riski ei tarkoita vielä varmaa sairastumista, onneksi. Meillä olisi aika paljon sairaita, jos tupakointi ja passiivinen tupakointi aiheuttaisi satavarman sairastumisen jälkikasvulle (ajatellen 70-luvun tupakointia esimerkiksi).
Ja huom. mistä löytyy tuo tieto, että 15 % tupakoitsijoiden lapsilla on näkyviä vaurioita? Tarkoittaako tuo siis keskosuutta tms..
? Surullista..