taas kaipaisin apua vauvelin suhteen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auts
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja +0+0:
Alkuperäinen kirjoittaja Ei nuku:
Alkuperäinen kirjoittaja +0+0:
Alkuperäinen kirjoittaja Ei nuku:
Siis jos vauva nukkuu, ei sillä oo nälkä. Vauva kyllä huutaa ja kitisee jos nälkäinen on. Jos sinulla on epä varma olo, nin voithan herättää ja yrittää syöttää kolmen tunnin välein.

Ei millään pahalla, mutta aina asia ei oo noin. Esim. jos vauva on pieni, niin pakkosyöttö on pop.
Meillä esikko olis vaan nukkunut. Sitä oli pakko syöttää säännöllisin väliajoin, koska ei olis nälkäänsä ilmoittanut.

Siis mitä tarkoitat pieni?
Ei me päästy ees sairaalasta kotiin ennen kuin osasi syödä vauva.

Siis pienikokoinen esim alle 3kg. Kyllä sieltä sairaalasta todellakin pääsee pois vaikka vauva ei osais imeä...

Niin pääsee mutta pienet alle 3 kg tuskin. Miellä tosiaan oli tuo ensimminen pieni ja kotiin ei päästy ennne kuin osasi ja jaksoi syödä tarpeeksi. Kurjaa jos säästö syistä kotiin tuupitaan jo aikemmin.

Ap, luota itseesi. Käy vaikka syöttö punnituksessa neuvolassa ensi viikolla. Rentoudu ja nuku vaikka vaavi kainalossa. Ole tuttina. Muista itse juoda paljon.

siitäkin tiedät, että vauva saa tarpeeksi maitoa, kun se pissaa tarpeeksi usein. Tarkkaile siis, että vaippa kastuu ja että pissa ei tuoksu liian voimakkaalle ja että pissa on suht vaaleata. Ja kunhan maito kunnolla nousee rintoihin, huomaat kyllä, kun vauva sen imee tyhjäksi. Mutta nyt on siis maidon nousun kannaltakin tärkeää, että imetätä niin usein kun vauveli vaan jaksaa. Mutta annahan pirpanan toki ottaa unosiakin välissä.

Pelottematta mitenkään niin oma vauvani joutui takaisin osastolle liian matalan verensokerin vuoksi. Samalla huomattiin että bilirubiinit oli koholla ja vauva joutui valoihin. Vauva viettikin sitten viisi päivää osastolla. Mun mielestä on huono homma että seuraavana päivänä kotiutetaan ilman mitään seurantaa.

Mä antasin vaan sitä rintaa aina kun kitisee vähänkään näin alkupäivinä ja viikkoina. Maitoa on, vaikka puristamalla ei sais tippaakaan. Minä en oo pumpullakaan saanu, mutta toista vuotta imettäny silti kumpaaki. Ja sitä mukaa se maito nousee, mitä enemmän vauva imee rintaa. Mun kuopus asu varmaan kolme viikkoa rinnalla, kunnes alko helpottaan. =) Onnea nyytistä!

Onnea vielä tähänkin ketjuun uudesta perheenjäsenestä! :heart:

Meillä tuolla kuopuksella oli syntyessään keltaisuutta,oli hirmu väsyny eikä oikeen jaksanut tissillä olla hereillä vaan nukahteli koko ajan. Hoitajat sairaalassa sanoi että pitäis antaa vaan tissiä niin paljon kuin mahdollista,ja koittaa pitää hereillä pientä,että saa varmasti syödäkseen ja että painoa alkais tulemaan.Silleen sekin keltaisuus häviäis.

Ja tuo kans on tärkeetä että ite juo tarpeeksi. Ja pumpulla tms. yleensä saa paljon huonommin rinnasta maitoa,kuin mitä vauva ite saa imettyä.
Tsemppiä!

Jos vauvasi on hyvänkokoinen,yli kolmikiloinen -niin syöttele vauvan tahtiin rintaa,seuraa kastuvatko vaupat kunnolla (6-8 kunnolla märkää vaippaa/vrk).Jo siitä saat osviittaa saako vauva riittävästi maitoa.Seuraa vauvan syömistä -imee tehokkaasti,nielee.Hyväkuntoinen vauva imee yleensä tarvitsemansa maidon parissakymmenessä minuutissa.Syötä yksi rinta tyhjäksi asti,että vauva saa rasvaisemman takamaidonkin ja anna tarvittaessa toisesta rinnasta lisää.Jos vauvasi on unelias,nosta välillä pystyyn olkaasi vasten -herää tässä asennossa parhaiten.Jos epäilet maidon riittävyyttä käy alkuun tiheämmin painokontrolleissa neuvolassa.Hyvä painonnousu ja hyvä pissaaminen tyytyväisen vauvan ohella ovat parhaimmat merkit maidon riittävyydestä ja imetyksen onnistumisesta.Jos olet motivoitunut imettämään niin älä turhaan totuta lasta siihen pulloon.Kestää muutaman päivän ainakin ennekuin rintasi tasaantuvat tuottamaan lapsesi tarvitseman maitomäärän.Ja myöhemminkin tulee ns.tiheän imemisen kausia joilla vauvasi varmistaa että rinnat alkavat erittää enemmän maitoa kun lapsi kasvaa.Jos joka välissä työnnät vauvalle maitopullon niin tämä luonnollinen systeemi häiriintyy ja imettäminen on vaan entistä hankalampaa!Jos vauvasi todella tarvitsee lisämaitoa niin anna sitten - älä "varuilta".Kyseessä silloin esim.keltaisuuteen taipuva,poikkeuksellisen unelias vauva,syntymäpainoltaan pienikokoinen tai keskosvauva,sairas vauva jne. Normaali lapsi kyllä nostaa metelin nälkäisenä!Kysy rohkeasti neuvolasta apua jos arveluttaa.

Anna vaan vaikka joka inahdukseen tissiä. Lisämaito vaan vaikeuttaa sitä imetystä, ei sinne mahaan mahdu paljoa maitoa -> jos antaa lisämaitoa, maha venyy ja sitten omaa maitoa ei tosiaan enää o tarpeeksi. Puristelemalla tai lypsämällä et voi tietää, paljonko maitoa tulee, vauvan imuteho on uskomattoman hyvä.

Tee niin, että ensin syötät, sitten nostat pystyyn, röyhtäytät ja tarjoat lisää - vaikka tuntuis nukkuvan. Syö kyllä, jos on vielä nälkä. Sitten taas tarjoat lisää, niin että on varmasti saanut syödä tarpeeksi usein.

Onnea!

Vielä noihin edellisiin viitaten -eri linjoilla olen tuosta "huvituttina" olosta omiin työkokemuksiini vedoten! On vauvoja jotka jäävät vaan tehottomasti lupsuttamaan rintaa ilman hyvää imuotetta ja saamatta mitään.Seuraa,että vauva syö kunnolla ja nielee - ei ole mitään järkeä toimia Vauvan tuttina tuntitolkulla!Laita välillä nukkumaan ja syötä uudelleen kun on nälkä!Ja lepää ja syö itsekin siinä välillä!

Eikö sairaalasta ohjeistettu miten syötät, olisi kannattanut kysyä jos ei. Sinnehän voi aina soittaa jos jokin jää mietityttämään.
Mietin myös että onko maito jo noussut kunnolla, jospa ei vielä tule tarpeeksi.
Lisäksi seuraa keltaisuutta, kovin aikaisin ovat päästäneet pois.

Alkuperäinen kirjoittaja AnniHelena:
Meillä oli esikon kanssa sama juttu, tosi unelias kaveri oli. Mulla ei kyllä maitokaan noussut ennen kuin viikon kuluttua, joten lisämaitoa oli pakko antaa aluksi. Paino laski 10 % ja poika alkoi kellertää ennenkuin sain kunnon ohjeet lisämaidon antamiseen.

Toivottavasti saat tytsyn heräilemään syötöille. Vaihdatko vaippaa ennen, jos heräisi siinä vähän virkummaksi syömään

Meilläkin pojalla oli keltasuutta ja paino vaan laski vaikka imetin aina kun halusi. Nukkui paljon. Sain sitten ohjeeksi antaa lisämaitoa ja herättää 3 tunnin välein syömään.

Meillä on ainakin molemmat vauvana ollu semmosia että kun ovat tissille nukahtaneet ja siiretty pinnikseen niin vähän ajan päästä kuulunu huuto. Kaipaa läheisyyttä ja mamman tuoksua ja voihan olla että on vähän nälkäkin, mutta uni vie voiton ja näin syö aina vaan sen verran että jaksaa hetken nukkua.

En lukenu koko ketjua, mutta itse olsin vauvan vieressä jos mahdollista ja aina vaan tissi suuhun kun tarve vaatii =)

Moi!
Meillä oli kanssa tuollainen hiukan alle 3kg:n tyttö kuukausi sitten kun syntyi, ja mie herättelin 3 tunnin välein päivät - yöt tyttöä syömään ekat 2 viikkoa, että maito alkoi tulla ihan kunnolla ja että tytöllä lähti paino nousuun.
Jos minusta tuntui siltä, että tyttö söi liian vähän, ts. nukahti heti rinnalle, niin herättelin uudelleen jopa tunnin päästä.

Jos sinua kovasti mietityttää, niin herättele vähän tiuhemmin, tai sit kokeile lisämaidon antoa... kunpi sinusta tuntuu paremmalle.

Niin, ja onnea tyttösen johdosta koko perheelle! :)

Meillä oli esikoisen kanssa tuota ongelmaa, nukahti tissille. Silloinen naapurini oli kätilö ja häneltä neuvoa kysyin ja hän vain sanoi että vauvat ovat sellaisia, nukahtavat kun lämmin ja turvallinen olo. Sinun vauvalla varmaan samaa "vikaa" kun on vielä kuitenkin lähes vastasyntynyt. Pidä tissillä vain jos jaksat.

juo jotain kuumaa niin alkaa varmasti maito kunnolla nouseen. itsellänikin nousi 3-4 pvän päästä synnytyksestä. aikasemmissa vastauksissa olikin hyviä vinkkejä joten en ala muutaa tähän nyt rustaamaan.

meidän neiti syntyi 4kk sitten. ekana päivänä söi laitoksella mielestäni hyvin. sitten alkoi olemaan tosi unelias eikä jaksanut syödä... bilirubiinit (vai mikä se nyt oli ) oli koholla ja arvot nousi vaan. viikko meni sairaalassa kunnes kotiin päästiin kun valohoidossa oli.. käy neuvolassa tai sielä laitoksella sen vauvan kanssa. ottavat kontrollin. kun ne arvot saatiin takas oikeisiin lukemiin oli vauva virkeä ja söi hyvällä ruokahalulla!

täh meillä on viikko sitten syntynyt vauva..mulla lähti heti maitoo tulee,sairaalassa ollessamme vielä: hän sitten imi 2tuntia tissiä yhtä soittoa(sitä ennen heräsi vähän väliä tissille ja imi hetken) mutta kitisi silti, kävin lasten huoneessa, he hörpytti lisä maitoa vauvalle ja kah, siihen loppu neidin kitinä! katteli tyytyväisenä ihmisiä,kunnes nukahti ja nukkui monta tuntia. ja kyllä sielläkin kätilö sano että nälkä sillä vielä oli. niin ja nukkui tosiaan 6tuntia putkeen! ja sairaalassa ainakin sano että kyllä sen 6tuntia uskaltaa antaa nukkuu.

ja niille jotka sanoo että ei tuu maitoa puristaessa, ni kyllä mulla ainakin tulee(kun puristaa samalla hiukka vetäen nännipihasta nänniin päin).

niin ja tosiaan imetä yksi rinta kerralla. mutta ei se imetys kärsi yhdestä,kahdesta lisä maito kerrasta. mä oon lähinnä käyttänyt lisämaito iltaisin imetyksen päälle jotta saadaan kaikki nukkua pidempään alkuyöstä. esikoista pelkästään imetin ja hän oli vähän väliä tissillä hetken ja sitä vaan jatku ja jatku.. lopulta mä olin ihan uupunut ku monta kk nukkui maks tunnin kerralla.

mutta turhaa sä stressaat tee kummin tuntuu parhaalta.

Bilirubini tekee vauvan tosi veteläksi ja uniseksi, kun meidän pojalla oli sitä oli lähinnä pakkosyötettävä. Sekä rintaa että pulloa. Ja maitoa sen pitää juoda PALJON sillä se vie sitä bilirubinia pissan kanssa pois. Kotona kehottivat sitten vielä nukuttamaan ikkunan edessä että saisi luonnonvaloa sen mitä nyt syksyllä pysty saamaan.

kylhän ne sairaalassa luuli että tyttö on keltainen ja arvot katsottiin mutta ''keltaisuus'' johtuu ihan isän ihonväristä eli ongelmaa ei ollut...

tytsy oli koko illan tissillä nukahteli siihen enkä saanut kunnolla hereille, vein sänkyyn jakitinä alkoi hain takas ja nukahti heti jne.. puoli 12 annoin maitoa 30ml + imetin vielä sen jälkeen ja tyttö imi ja nieli.. 12 vein sänkyyn ja ei nukkunut lisää tissiä kunnes klo 01 annoin maitoa 40 ml ja veti sen tooosi ahnaasti... aamulla herättiin klo 6 ja sai tissiä 7 laitoin takas nukkumaan mutta heräsi taas puoli 8 jälleenn syötiin puoli tuntia ja nyt nukkuu vieläkin ja mun tissimaidolla :D

nyt yritän vaan imettää koko pävän aina kun kitisee...
saiko kukaan selvää tosta mun sepustuksesta?

mie olen nukahtelijoita "kutitellut" leuasta.. nukahtelu ei oo merkki siitä että on täys tai nukuttaa.. se on vaan semmosta muistin kehitystä..jos ei kutittelullakaan jaksa imeskellä niin sitten nukahtaa ilman tuttia.. ja jos herää.. pikkasen lisä maitoo ja nukkumaan ja siinä välillä äiti nautiskelemaan hedelmiä ja vettä ja mmuuta monipuolista ruokaa..ja lepoa.. muuten maito ei nouse ...

:hug: Onnea vaan :heart: . Mulla menee maidon nousemiseen 2-4 päivää ja esikoisen kanssa meinas käydä siksi huonosti. Lapsi ei enää ravinnon puutteesta johtuen jaksanut pysyä hereillä. Siihen aikaan ei saanut sairaalassa lisämaitoa pyytämälläkään..

hienostihan teillä on yö mennyt! ja tuo kitinä sänkyyn vietäessä sattaa olla nälän lisäksi myös sellaista turvattomuuden tunnetta, kun sänkyhän on auttamatta viileämpi kuin syli. voit illalla imettäessä pitää jotain lakanaa sylissäsi vauvan alla ja nostaa vauvelin sitten sen kanssa sänkyyn unille, kyllä se sieltä sitten kiekaisee jos ei nukutakaan vaan jää nälkä. Meillä poika ainakin havahtui joka kerta sänkyyn vietäessä kun lämpötila muuttui, mutta kun iltaimetys hoidettiin tuolla lakanahommalla, niin unet maittoi omassakin sängyssä.

Kyllä minä käyttäisin nuo bilirubiiniarvot katsastamassa.
Keltaisuushan on korkeimmillaan viidentenä päivänä.
Ja vaikka sairaalassa arvot olisivat normaalit, ne voivat silti kotona nousta.
Ettei vaan kovin nouse jos arvoissa häikkää,
tulee pitkä sairaalassa olo aika.

Yhteistyössä