Taas hoitovirheitä lääkäreiltä!! (1v koskien)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuutikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja XXX:
Täällä alkaa olla jenkkimeininki.. Joka asiasta ilmoitusta ja syytettä. Lasten murtumien tulkinta ei ole helppoa. Tuohon kipsiasiaan sen verran että "normaalisti" kipisi on aina 4-6 viikkoa ja kahden viikon välein käydään kuvassa jotta nähdään luutumisen eteneminen.

Mutta meillä otettiin kipsi 2 viikon jälkeen pois, eikä kuvattu silloin. Jalka ehti olla viikon murtuneena ilman kipsiä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Luuston tilanne kannattaa kyllä selvittää, jos murtumia tulee jatkossa helposti. Tuo on tosi ikävää, että ensin aletaan epäilemään pahoinpitelyä...Joskushan toki niin on. Meillä murtuu luut helposti mulla ja ainakin toisella pojalla (toisesta ei vielä tiedä). Me ei olla missään jouduttu epäilyn kohteeksi, kun pojalla oli luustosairautensa tiedossa ennen ekaa murtumaa. Mun murtumista lapsena kukaan ei taas mitään epäillyt, vaikka sairaus ei ollut tiedossakaan.

Mihin pitäisi ottaa yhteyttä? Jotenkin meni niin luotto noihin TK lääkäreihin että tuntuu ottavatkohan tosissaan jos menen sinne pyytämään sitä mittausta.
En ole ajatellut tätä ennen, mutta minulla itsellä on murtunut todella monta kertaa milloin mikäkin luu..

Mä hankin pojan tutkimuksiin yksityisen kautta. Mulla ja pojalla on sinertävät valkuaiset silmissä. Luin sitten jostain, että sinertävät valkuaiset saattavat liittyä sellaseen harvinaiseen luustonhauraus sairauteen. Mulla oli itselläni ollut useita murtumia ja siksi alkoi epäilyttää...No, eihän mua tk:ssa tosissaan otettu, kun sinisistä silmän valkuaisista selitin. Mentiin sitten yksityiselle ja sieltä matka jatkui hus:siin, jne. Me sairastetaan osteogenesis imperfectaa. Se on erittäin harvinainen, mutta kyllä varmasti on olemassa muitakin luustoon vaikuttavia häiriöitä. Ei ne varmasti yhden kerran perusteella helposti mihinkään lähetä. Yksityisellä varmastikin tutkimuksiin pääsee, mutta voi olla järkyttävän hintasta. Yhden kerran murtumat menee kyllä vielä huonon onnenkin piikkiin, mutta jos enempi tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja XXX:
Täällä alkaa olla jenkkimeininki.. Joka asiasta ilmoitusta ja syytettä. Lasten murtumien tulkinta ei ole helppoa. Tuohon kipsiasiaan sen verran että "normaalisti" kipisi on aina 4-6 viikkoa ja kahden viikon välein käydään kuvassa jotta nähdään luutumisen eteneminen.

Vai jenkkimeininki...Höpö, höpö... lapsesta ei edes aluksi otettu kuvia mitä sitten olisi voitu tutkia.

Itse olin viikon verran ranne murtuneena (kuvat oli otettu) ilman kipsiä, pelkkä side ja lasta kädessä, lasta oli vielä väärällä puolella. Päivystyksen nuori lääkäri ei oikein ollut ajantasalla murtumien hoidossa. Onneksi otin yhteyttä omalääkäriin, jonka välityksellä pääsin kipsaukseen.

Kaaduin pohjeluuni poikki 17.2 työmatkalla. Työterveyslääkäri totesi, että on se turvonnut, viikko sairauslomaa ja 100 kpl Buranaa. Seuraavana päivänä menin Taysiin, missä lääkäri totesi, ettei muutu kuin rajua kävelyä. Nokian Terveyskeskuksessa (se kuuluisa) lääkäri määräsi röntgenkuviin, missä todettiin pohjeluun musruma n. 5 cm polven alapuolelta. Olen tälläkin hetkellä sairauslomalla, kun ei ole luutunut kunnolla. Onko vastaavia kokemuksia? Pelottaa, jos joutuu työterveyslääkäriin turvautumaan!

Samantapainen juttu kävi täällä, kävelin murtuneella nilkalla viikon, kun lääkäri sanoi että se oli vain venähtänyt. Käveleminen kouluun ynms teki kipeää ja muistan jokaisen askeleen. Itkua tuli kun koulumatkan kävelin. Viikonpäästä mentiin uudelleen lääkärin puheille ja suostui röntgenit ottamaan ja 6vk kipsi & kepit ja kipsinpoiston jälkeen jalka ei toimi vieläkään kunnolla.

Alkuperäinen kirjoittaja jormala:
Samantapainen juttu kävi täällä, kävelin murtuneella nilkalla viikon, kun lääkäri sanoi että se oli vain venähtänyt. Käveleminen kouluun ynms teki kipeää ja muistan jokaisen askeleen. Itkua tuli kun koulumatkan kävelin. Viikonpäästä mentiin uudelleen lääkärin puheille ja suostui röntgenit ottamaan ja 6vk kipsi & kepit ja kipsinpoiston jälkeen jalka ei toimi vieläkään kunnolla.

No eipä tietenkään 6vko kipsin jälkeen toimi kunnolla!

Ei voisikaan toimia sillä lihakset ovat jumissa ja surkastuneet kun olet koipeas hautonut 6 vko kipsissä. Et olis kipsiä ruinannut niin räpyläsi olisi jo kunnossa!

Potilasasiamiehelle. Oli sitten tullut miten oli. Mitä siitä tässä tappelemaan, kun asia oli niin ettei lasta ole kunnolla tutkittu. Ja kokemuksesta tiedän että lapsen murtuma voi tulla hyvinkin pienestä..

Hoitovirhe on ainoastaan se,että 1v lapsella,jolla on murtuma jalassa,ei kuvattu päästä jalkoihin.Jos tuon ikäisellä lapsella todetaan murtuma ja väitetään vielä sen syntyneen kaatumisesta,on syytä ja pitää epäilla lapsen pahonpitelemistä.Tuon ikäiselle lapselle ei tule lainkaan helposti murtumia ja useasta kohtaa jala murtuminen viittaa vääntämiseen ja kaatumisesta johtuva vääntö ei riitä murtamaan 1v lapsen jalkaa.
Tee ihmeessä valitus,kyllä.Ehkä sitten tutkitaan onko lapsella muita vanhoja murtumia kehossaan.

Voitte vapaasti selvitellä asiaa.Yksi murtuma tuon ikäisellä lapsella,johtaa asiantuntevan lääkärin hoidossa passitukseen erikoissairaanhoidon piiriin ja toimenpiteisiin nimikkeellä "lapsen pahoinpitelyepäily".

Kyllä täällä on ollut taas asiantuntevaa väkeä. Todella typerää tuommoista tekstiä suoltaa. Meillä lapsi putosi ja mursi kätensä. Eikä kyllä varmasti olla pahoinpidelty!!!! Hävetkää!

Meidän lapsi sai odottaa 11 päivää ennen kun lääkärit huomasivat reisiluunmurtuman. Oltiin juostu paikallisessa tk:ssa monta kertaa, sairaalaan päivystyksessä ja jopa lastenklinikalla Helsingissä. Lääkärit ovat ihmisiä ja kaikkea ei voi huomata..mutta ei kiva kun kyse vuoden ikäisestä lapsesta :( Saatiin korvausta potilasvahinko vakuutuksesta. Ja sammakkokipsi 4 viikoa...

vaikka tällaisia vanhoja pas*kaketjuja sinänsä onkin täysin turha nostella niin huomaampa taas kuinka ilkeitä ihmiset osaavat olla.

Täällä räkytetään vaikka mistä ap:n tekemistä pahoinpitelyistä ap.lle joka varmasti ihan itse tietää, onko pahoinpidellyt lastaan vai onko vammat syntyneet jostain muusta. Tajuatteko kuinka julmaa käytöstä on syytellä ihmisiä aiheettomasti niinkin törkeästä teosta kuin oman lapsen luiden murtamisesta, vaikka sen tekisikin netin välityksellä?

Luunmurtumista jää aina tiedot potilaan tiedostoihin ja aina löytyy jopa sairaanhoidosta niitä älypäitä jotka nähtyään paperin jossa on vanhasta murtumasta joku maininta, olettavat heti että se on tehty tahallaan. Jos mainintaa tahallisuudesta ei ole, oletetaan että "no se ei vaan jäänyt kiinni" :|
vaikka kukaan ei ole tehnyt mitään ja ne murtumat on tulleet jostakin ihan muusta kuin lapsen hakkaamisesta.

Lapsilla murtuma ei useinkaan edes näy heti röntgenkuvassa koska lapsilla luu ei yleensä mene "irtipoikki" ja sijoiltaan vaan taipuu tai kiertyy ja tällainen muutos on vaikea nähdä kuvasta ja saattaa tulla näkyviinkin vasta päivien päästä. Toisaalta lasten murtumat myös paranevat usein kipsaamattakin, jopa sellaiset joissa luun päät eivät ole kunnolla kohdakkain.

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
Osaatteko ajatella lapsen etua? Onhan ehdottoman tärkeää, jos lapsella kerran todetaan epämääräinen murtuma tai muu vamma, että siitä jää merkintä lapsen sairaskertomukseen! Seuraavan kerran, se tomppelimpikin lääkäri, osaa ottaa asian huomioon!

Kyllä vanhempia pitäisi enemmän haastattella lapsen tapatumista! Eikä se ole vanhemmilta pois, se epäily! vaan heidän edukseen!

Eiköhän meillä ole turvattomia lapsia ihan riittämiin? Ja ehkä myös vanhempia, jotka joskus suuttuvat...

Sontakasaa ei kannata pöyhiä, mutta miten sairaita ihmiset oikein voivat olla tyhjästä nyhjäistyine pahoinpitelysyytöksineen?

Lapsenhakkaajat eivät kuskaa lasta monella eri lääkärillä, jos diagnoosi (edes väärä) saadaan ensimmäiseltä. Lapsen oireista huolehtiminen ei todellakaan ole merkki välinpitämättömyydestä tai väkivallasta.

Pohjeluu murtuu helposti pienessäkin kiertoliikkeessä, jos paino on varattu kyseiselle jalalle. Usein samalla katkeaa myös paksumpi sääriluu. Se ei vaadi terveelläkään ihmisellä juuri nilkan nyrjähtämiseen tarvittavaa kovempaa voimaa. Kertomus portaissa tapahtuneesta vahingosta, vanhemman kiskaistessa lasta kädestä kiertäen taaksepäin, sopii erinomaisesti kuvaukseen melko pienienergisestä vammasta, jonka havaitseminenkin on näköjään ollut vaikeaa. Luulisi kuitenkin lääkärin tarkistavan pohjeluun murtumassa sääriluun huolellisesti, ja toisinpäin, koska murtuma on usein molemmissa yhtä aikaa.

Kaksi murtumaa, ja ilman lapsen törkeää pahoinpitelyä! Miten tämä saadaan sopimaan pahantahtoisten paranoidien kieroutuneeseen todellisuuskuvaan?

OYS salaa potilasvahingot ja muut virheet varsin tehokkaasti, kätevimmin tämä onnistuu sillä, että potilasasiakirjoihin (eli sairauskertomukseen) kaunistellaan tekstit parhain päin. OYS:n mukaan lääkärillä on oikeus itse päättää mitä sinne kirjaa ja mitä jättää kirjaamatta. Omalla kohdallani tekstit ei pidä alkuunkaan paikkaansa, tappelin aikoinaan tapaukseni takia 10 vuotta tuloksetta, koska niitä virheellisiä tekstejä ei mikään taho ole velvoitettu korjaamaan eikä täydentämään ja kaikki instanssit käsittelee tapausta pelkkien potilasasiakirjojen pohjalta. OYS:n näkemys on edelleen se, että kaikki on mennyt kuin oppikirjasta, lopputulos on hyvä ja onnistunut, potilas on hyötynyt ja ainoa ongelma on informaatiokatkos & lääkärin ja potilaan välinen erimielisyys. Todellista lopputulosta ei yksikään lääkäri suostu arvioimaan, vaan vetoaa lääkäriliiton kollegiaalisuusohjeeseen, joka kieltää arvostelemasta kollegan tekemisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja TämäOnKoettu;30665095:
OYS salaa potilasvahingot ja muut virheet varsin tehokkaasti, kätevimmin tämä onnistuu sillä, että potilasasiakirjoihin (eli sairauskertomukseen) kaunistellaan tekstit parhain päin. OYS:n mukaan lääkärillä on oikeus itse päättää mitä sinne kirjaa ja mitä jättää kirjaamatta. Omalla kohdallani tekstit ei pidä alkuunkaan paikkaansa, tappelin aikoinaan tapaukseni takia 10 vuotta tuloksetta, koska niitä virheellisiä tekstejä ei mikään taho ole velvoitettu korjaamaan eikä täydentämään ja kaikki instanssit käsittelee tapausta pelkkien potilasasiakirjojen pohjalta. OYS:n näkemys on edelleen se, että kaikki on mennyt kuin oppikirjasta, lopputulos on hyvä ja onnistunut, potilas on hyötynyt ja ainoa ongelma on informaatiokatkos & lääkärin ja potilaan välinen erimielisyys. Todellista lopputulosta ei yksikään lääkäri suostu arvioimaan, vaan vetoaa lääkäriliiton kollegiaalisuusohjeeseen, joka kieltää arvostelemasta kollegan tekemisiä.

Millä tavalla potilaana olen sitten itse hyötynyt tuosta "hoidosta" on mulle itselleni täysin epäselvää. Kukaan ei ole missään vaiheessa kertonut mulle, missä kohtaa se hyötyminen oikein on. Tosiasiassa tilanne on lähtötilannetta monin verroin huonompi, mutta sillähän ei ole mitään merkitystä, kun kerran OYS:n mukaan hoidosta on ollut hyötyä. Jännää ettei tätä hyötyä kuitenkaan tarvitse edes potilaalle itselleen kertoa....

Alkuperäinen kirjoittaja TämäUnohtui;30665099:
Millä tavalla potilaana olen sitten itse hyötynyt tuosta "hoidosta" on mulle itselleni täysin epäselvää. Kukaan ei ole missään vaiheessa kertonut mulle, missä kohtaa se hyötyminen oikein on. Tosiasiassa tilanne on lähtötilannetta monin verroin huonompi, mutta sillähän ei ole mitään merkitystä, kun kerran OYS:n mukaan hoidosta on ollut hyötyä. Jännää ettei tätä hyötyä kuitenkaan tarvitse edes potilaalle itselleen kertoa....

http://kaksplus.fi/keskustelu/pluss...immiltaan-hyvia-vai-pahoja-ihmisia/sivu2.html

Jos olisit kertonut mitä todella tapahtui, lastasi olisi tutkittu enemmän. Lapsethan kaatuilevat tämän tästä, eikä esim. putoaminen metristä tuota parivuotiaalle murtumia, saati useita sellaisia.

no kaverin lapsi tipahti sylistä ja sääriluu murtui.. 1v oli silloin. ja todistajia melko monta, kun sattui olemaan pojan synttärit! loppui kemut ikävästi..