TAAS hoitomaksut nousee, AAARGH!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei pysty
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja no ehkä olen sitten itse outo:
Alkuperäinen kirjoittaja Sädetär:
Alkuperäinen kirjoittaja outo äiti olet:
No normaali vanhempi haluaa viettää aikaansa omien lastensa kanssa, joten jos heidät hoitoon veit niin oli varmasti heille parhaaksi.

En mä oudosta tiedä mutta persaukinen ainakin. Ei mulla ole varaa maksaa itseäni kipeäksi hoitomaksuista (myös siitä ruoasta jonka hoidossa saavat) ja silti maksaa ruoka vielä kotonakin. Se on joko tai.

Ok. Itse en koskaan edes ajattele moista. Viime keväänä olin paljon vapaalla ja lapsi oli hoidossa ehkä kolmena päivänä viikossa, vaikka joka päivältä maksettiin. Nyt surettaa, kun työtilanne on toinen eikä vapaapäiviä lapsellla ole samaan malliin. Lapset on pieniä vaan kerran eikä niitä vuosia saa myöhemmin takaisin.
Aivan, sillä tässä nyt venytetään ja pystyn olemaan hoitovapaalla jopa suurenmoiset 3,5 kk... :( Että toisaalta mun työtulot on aikas ruhtinaalliset verrattuna hoitovapaalaisen tuloihin.
2008 loppuvuodesta mies oli melkein 2kk kotona, ensin sairaslomalla ja sitten lomautettuna. Tottakai ajateltiin että kun sisi on kotona, on kiva että lapsetkin saa olla ja vietiin hoitoon vaan 2-3 päivänä viikossa. Kyllä sentään vitutti kun saatiin laskut! täydet maksut kahdelta kuukaudelta vaikka hoitopäiviä ei ollu edes puolet sovitusta! se reilu 400 euroo on kuitenkin iso summa näillä tuloilla... Silloin on vain pakko ajatella sitä rahaakin...

Ajattele, mistähän ne lastenhoitajien palkat maksetaankaan. Osa päivähoidon maksuista menee mm. rakennuksen huoltoon ja ylläpitoon, hoitajien palkkoihin, lasten ruokaan, toimintavälineisiin jne.
Hoitajilla oli pari vuotta sitten työtaistelu, jossa pieniä palkkoja saatiin hilattua hitusen verran ylöspäin ja nyt on tullut yhden palkankorotuksen aika, joten luonnollisestikin päivähoidon maksua korotetaan. Ja eikös kaikki muukin elintason kustannus ole noussut pikkuhiljaa ylöspäin?

No kannattais olla tyytyväinen edes siitä että on järjestetty kunnallinen päivähoito. Onkohan sulla ap mitään käsitystä siitä paljon se maksaa kunnalle/kaupungille kun lapsesi on päiväkodissa? Mä oon ainakin tosi tyytyväinen siitä että meidän maassa ei ole pakko maksaa itse koko hoitomaksua, oli lapsesi sitten kunnallisessa tai yksityisessä hoidossa niin saa jotain rahallista avustusta. On monia maita missä vanhemmat joutuvat kokonaan itse maksamaan päivähoidosta eikä se mitään halpaa ole. Mutta mä ihan mielelläni maksan hyvin sille joka hoitaa mun lasta hyvin.

^^En tiedä oliko tuo mulle. Mutta kyllähän mä tarpeet ymmärrän. Ja se summa, minkä vanhemmat laskulla maksaa, on aika kärpäsen paska itämeressä. Yhden lapsen hoito maksaa keskimäärin 900e/kk kaupungille/kunnalle.
Mutta sitä mä en ymmärrä, miksi pitää maksaa olemattomasta, miksi vanhempia pitää syyllistää siitä että he haluavat rahalleen vastinetta (mm.lämmin ruoka niinä päivinä joista maksetaankin). Ja jos kerran se päivähoito on niin hemmetin kallista niin eikö kannattaisi miettiä kotihoidontuen nostamista, jolloin ehkä useammalla olisi varaa hoitaa lapsensa itse kotona?

Alkuperäinen kirjoittaja joku:
No kannattais olla tyytyväinen edes siitä että on järjestetty kunnallinen päivähoito. Onkohan sulla ap mitään käsitystä siitä paljon se maksaa kunnalle/kaupungille kun lapsesi on päiväkodissa? Mä oon ainakin tosi tyytyväinen siitä että meidän maassa ei ole pakko maksaa itse koko hoitomaksua, oli lapsesi sitten kunnallisessa tai yksityisessä hoidossa niin saa jotain rahallista avustusta. On monia maita missä vanhemmat joutuvat kokonaan itse maksamaan päivähoidosta eikä se mitään halpaa ole. Mutta mä ihan mielelläni maksan hyvin sille joka hoitaa mun lasta hyvin.

Aina tämä vedetään mukaan näihin. Meillä maksetaan kyllä verojakin ihan mukavasti suhteessa moneen muuhun maahan. Lisäksi systeemi on sellainen että kuka tahansa saa käyttää tätä etua joten kotona olevat voivat viedä lapset hoitoon liki-ilmaiseksi ja muut maksaa senkin.

Ja se piti vielä lisäämäni että vaikka hoitajien palkat oliskin nousseet huimasti viime työtaistelun jälkeen, mun palkkani ei ole. Mulla ei ihan oikeasti ole kohta varaa maksaa näitä päivähoitomaksuja... Vaikka onneksi nuo lapsetkin kasvaa ja koulutaival alkaa kohta.

minusta lähes 500 on paljon paljon rahaa. siis sehän on melkein 3000 markkaa. ja siihen nähden, että muualla ei makseta paljon mitään.

siis mummot hoitavat ihan pienet tai molemmat vanhemmat osa-aikatyössä niin voi hoitaa lapsen kotona. ja isommille ilmainen leikkikoulu. 3-vuotiaasta alkaen.

siihen nähden suomessa on kallista

Alkuperäinen kirjoittaja jes:
minusta lähes 500 on paljon paljon rahaa. siis sehän on melkein 3000 markkaa. ja siihen nähden, että muualla ei makseta paljon mitään.

siis mummot hoitavat ihan pienet tai molemmat vanhemmat osa-aikatyössä niin voi hoitaa lapsen kotona. ja isommille ilmainen leikkikoulu. 3-vuotiaasta alkaen.

siihen nähden suomessa on kallista

aika monessa maassa maksetaan enemmänkin.

Miksi koko systeemiä ei uusita. Maksut vois olla tulojen lisäksi iän mukaisia? jotain 5v voi olla 1 hoitajaa kohden enemmän kun vuoden ikäsiä. Muuttuis asenteetkin paremmin pienten hoidossa. Ihan vaan ajatuksena,,,

Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:

Aina tämä vedetään mukaan näihin. Meillä maksetaan kyllä verojakin ihan mukavasti suhteessa moneen muuhun maahan. Lisäksi systeemi on sellainen että kuka tahansa saa käyttää tätä etua joten kotona olevat voivat viedä lapset hoitoon liki-ilmaiseksi ja muut maksaa senkin.

JUST NÄIN, pistää muuten ketuttamaan

Miksi koko systeemiä ei uusita. Maksut vois olla tulojen lisäksi iän mukaisia? jotain 5v voi olla 1 hoitajaa kohden enemmän kun vuoden ikäsiä. Muuttuis asenteetkin paremmin pienten hoidossa. Ihan vaan ajatuksena,,,

Niinpä. Mutta mielestäni samalla, jos uusittaisiin hoitomaksuja tällä tavalla, pitäisi tarkastella MYÖS sitä kotihoidontukea. Tää on ihan naurettavaa, mun yksinelävä, työtön pikkusiskoni saa kelalta enemmän rahaa kuin minä, kolmen lapsen äiti, joka tahtoisin ITSE hoitaa lapseni kotona. Se jos mikä on naurettavaa.

5 vuotiaita voi olla enemmän hoitajaa kohden kuin 1 vuotiaita

Alkuperäinen kirjoittaja lapseton:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja lapseton:
Eli paljonko meillä ois päivähoitomaksu?
Tulot miehellä viime vuonna 35 000 ? ja mulla 23 000 ?.

täydet

Paljonko on täysi päivähoitomaksu?

Edellisenä vuonna tienattiin yhdessä noin 48 000 ?.

Eikä meillä todellakaan ole rahaa.

nyt kun tulee se korotus niin täydet on hippasen päälle 480?/kk kahdesta lapsesta

Alkuperäinen kirjoittaja Sädetär:

Niinpä. Mutta mielestäni samalla, jos uusittaisiin hoitomaksuja tällä tavalla, pitäisi tarkastella MYÖS sitä kotihoidontukea. Tää on ihan naurettavaa, mun yksinelävä, työtön pikkusiskoni saa kelalta enemmän rahaa kuin minä, kolmen lapsen äiti, joka tahtoisin ITSE hoitaa lapseni kotona. Se jos mikä on naurettavaa.

niinä, on todella naurettavaa tämä suomen HYVINVOINTI VALTION mutkat ja kiemurat

ite kun sain esikoisen joskus markka-aikaan oli ihan pakko soittaa kelaan ja kysyä onko tullut joku virhe heidän laskuissa kun työttömänä ollessa sain 118mk/pvä ja kun sain lapsen tulot tippuivatkin 60mk/pvä, et ei ihan oikein mene nämä maksu jutut kyllä missään muodossa täällä suomessa

Kyllä mä sen tiedän että elän veroparatiisissa, tiedän myös sen että tässä maassa hyvin toimeentulevat maksavat paljon veroja. Mutta eipä olisi tällaista systeemiä muuten. Syteemi nyt pitäisi monelta muultakin osin muuttaa ainakin mun mielestä.

Mä olen jo vakavasti harkinnut sellaista että kieltäytyisin kotihoidontuesta kokonaan ihan sen takia että voisin tienata enemmän palkkaa pienemmällä prosentilla. Kuulostaa varmaan hullulta monen mielestä mutta tällä tavoin meidän perheelle jäisi enemmän käteen kuukaudessa.

Uusimmat

Yhteistyössä