taaperon jogurtti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja duunimamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

duunimamma

Vieras
Töihinlähtö lähestyy. Isä jää tenavan kanssa kotiin. Kun en ole mikään ruoka-alan asiantuntija, mietin, mitä jogurttia kannattaisi tarjota lapselle. Siis ihan tavallista kaupan jogurttia, ei kovin sokerista. Tähän saakka on syönyt luonnonjogurttia hedelmillä ja marjoilla maustettuna. Mutta nyt haluan tehdä ruokapuolen helpoksi isälle. Mitä tavallista jogurttia suosittelette?

Meillä vanhemmatkin syövät paljon jogurttia, joten ostamme yleensä litran tölkkejä. Suosikit ovat A-jogurtit, sekä maustamattomat että maustetut. Ovat kyllä kalliimpia kuin perustölkit, mutteivät mielestäni yhtä makeita ja pitävät vatsan tyytyväisenä.

Pikkupurkkien ostamista vältän mm. ympäristösyistä.

Meillä käytetään edelleen tuttelin vauvajuguja(niisä sokrua vain 5 prossaa ja sekin hedelmäsokeria) normi juguissa on hirveästi juuri sokeria ja makeutusaineita en vielä halua antaa. tyttö puoltoista vee.

Valiolla on jogurtteja, joissa on 30% vähemmän lisättyä sokeria. Litran tölkeissä löytyy sellaiset maut kuin vanilja ja vadelma-boysenmarja, pienissä muistaakseni edellisten lisäksi metsämansikka. Meillä noita syö sekä isi että lapsi (1,5v), itse olen enemmän luonnonjogurtin ystävä.

annetaan niitä vitalinea-jugurtteja jossa 0%rasvaa ja 0%lisättyä sokeria. paljon terveellisempää kun ylisokeriset kidiukset,jotka on muka lapsille tarkoitettu.

Katsoppas nimim.meillä mitä kaikkia lisättyjä vitamiineja vitalinet sisältää. Jossain maussa oli lisättynä a-vitamiinia, jota ei pienille lapsille suositella ollenkaan. Samasta syystä raskausaikana pitää välttää maksalaatikkoa.

Kiitos vastauksista! Yritämme nyt siirtyä 100 % samaan ruokaan eli ei omia safkoja lapselle, vaan samaa jogurttia ym. saa syödä kuin mekin. Itse en välitä luonnonjogurtista "raakana" ja nyt kun siirrytään kiireisempään elämänrytmiin ei ehdi soseuttaa marjoja ja hedelmiä. Eli taidamme ostaa noita A-jogurtteja sekä tuota Valiota, jota itsekin syömme.

Minkä ikäinen lapsenne on? Ei kai taaperon hedelmiä ja marjoja tarvitse enää soseuttaa? Nyt varsinkin kun on loistava marja-aika (mustikat ovat jo kypsyneet Etelä-Suomessa) niin tuoreita marjoja sellaisenaan jogurttiin! Ja paljon marjoja pakkaseen. Hedelmiä voi hieman pilkkoa, mutta kai mies nyt sellaiseen pystyy?

Mutta joo, edelleen kannatan A-jogurtteja.

Joo, arvasin, että joku sanoo, että kai mies sellaiseen pystyy... Pystyyhän se, mutta kuten sanoin, haluan tehdä asiat helpoksi nyt, kun hän alkaa hoitaa lasta yksin 8 h päivässä ja siitä ei vielä ole kokemusta. Ja tuoreet marjat pitää hakea torilta tai kaupasta, kaupasta saa vain mansikoita eikä niitä jaksa aina syödä. Vaavi on siis kohta 12 kk ja ovathan mansikat liian isojakin ilman soseutusta, paloittelua. Samoin hedelmät.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
annetaan niitä vitalinea-jugurtteja jossa 0%rasvaa ja 0%lisättyä sokeria. paljon terveellisempää kun ylisokeriset kidiukset,jotka on muka lapsille tarkoitettu.

Vitalinea-jugurteissa lukee tuoteselosteen alla, että "ei alle 3-vuotiaille"!

Kaikista helpointa eikö olisi ne muksun vauvajugurtit tetrassa.. Hinnaltaan eivät ole kalliimpia, kuin esim danonet ja varmasti tietää että ovat lapselle sopivia. mieskin varmaan erottaa heti mikä jugurtti jääkaapissa on lapsen jugurtti

Siis ei voi olla totta... Yksinkertainen kysymys. Halutaan syödä SAMAA ruokaa, ei lapsille omia safkoja. Helposti. Yksinkertaisesti. Anteeksi vaahtoaminen....

Joo, pahoitteluni äskeisestä. Sain jo hyviä vastauksia, kiitos. En jaksa lukea tuoteselosteita joka tuotteesta, siksi täältä kysyin. Ja halutaan tosiaan, että lapsi saa samaa ruokaa kuin mekin. Olen nyt yrittänyt jotain petrata, esim. leipää ostanut vähäsuolaisempaa ja kun itse olen vedellyt aika rasvaisia danoneja, niin ajattelin siirtyä pikkasen terveellisempään. Hengissä ollaan koko perhe ja normaalipainon rajoissa, nyt vaan jotain pientä parannusta yritän tehdä. Mutta kun en ymmärrä näistä nykysuosituksista mitään enkä jaksais alkaa perehtyyn...

Lapsesi voi huoletta siirtyä syömään ns. normaalia kotiruokaa, jogurteissa löytyy valinnanvaraa, meillä suosikki ollut Danonen jogurtit jotka ovat vielä paksumpaa joten isukinkin on helpompi syöttää:)
Myös maustetut Viilis-viilit ovat hyviä.

Joo, tota niinku kirjoitin, niin just danoneista yritän päästä eroon... Ihan siksi kun ne on aika rasvaisia ja lisäksi tuontitavaraa. Tai siis itse olen ainakin syönyt just sitä tuhtia tavaraa ja siitä ajattelin luopua.

Minä kyllä suosittelen maustamatonta jugurttia koko perheelle. Jos se lapselle maistuu, niin eiköhän aikuisetkin siihen totu. Meillä lapset syö sitä ihan sellaisenaan. Itse laitan sekaan vähän hunajaa. Eiväthän nuo kaupan maustetut jugurtit kylläkään tappavia ole, mutta meidän makuun liian sokeroituja tai vastaavasti täynnä keinotekoisia makeutusaineita. Hammaslääkärimme sanoi, että jos voisi niin kieltäisi lailla kaikki maustetut jugurtit, viilit, vanukkaat yms. Aivan turhaa sokeria. Lapsi kyllä syö vahemmänkin makeita tuotteita jos ei sokeriin ole totutettu.

Kylläpä jogurtti herättää minussa ajatuksia,,hehheh. Kun minä en itse syö tuota maustamatonta, niin en mä osaa sitä lapsellekaan antaa. Siks just täältä kysyin seuraavaksi hyvää vaihtoehtoa. Tuntuu, et ihmiset ei ollenkaan lue kysymystä. Kun sanoin, et en jaksa maustaa jogurtteja marjoilla ja hedelmillä, joku ehdottaa tuoreita marjoja. Kun sanon, et haluan päästä eroon rasvaisista danoneista, joku ehdottaa danoneja. Kun sanon, et haluan et me kaikki syödään samaa ruokaa, joku ehdottaa lapselle omia lastenjogurtteja. Huokaus. Ehkä mun ei olis pitänty kysyäkään... Ja mun miehellä on 0 reikää ja mulla 2 paikkaa ja molemmat vedetään noita sokerisia jogurtteja ja niitä tulee meidän lapsikin syömään, koska me ei haluta syödä luonnonjogurttia enkä aio syöttää lastani minkään ehdottomien totuuksien mukaan... Eli totutan lapseni siihen määrään sokeria, minkä itsekin syön, näinhän se menee. Nyt vain etsin astetta sokerittomampaa, en täysin sokeritonta. Mutta all right, hikeennyn liikaa ja ehkä me jatketaankin vain danonien popsismista.

En huomannut aikaisempaa viestiäsi jossa kirjoitit haluavasi lopettaa itsekkin Danone jogurttien popsimisen, joten siksi ehdotukseseni:)
Mutta, kuten kirjoitin jogurtteja löytyy runsaasti, itse en ole myöskään koskaan panikoinut sokerin tai rasvan suhteen jogurteissa ja sitä on syöty mikä on maistunut.
Niitä Viilis-viilejä suosittelen lämpimästi myös kokeilemaan:)

Okei okei, pointti meni perille! ;D

Tietysti ymmärrän ettei vajaa vuoden ikäinen välttämättä syö marjoja ja hedelmiä soseuttamatta, siksi kysyinkin lapsen ikää. Puoli vuotta tai vuotta vanhemman kohdalla asia olisi täysin eri.

Ymmärrän täysin myös sen että haluat tehdä asioista helppoja miehellesi - meilläkin mies on jäämässä syksyksi hoitovapaalle 2½-vuotiaan ja vajaan vuoden ikäisen kanssa, ja kumpaakin vanhempaa hieman jännittää. Hyvin tuo näyttäisi kuitenkin sujuvan nyt hänen ollessaan kesälomalla, minä saan opiskeltua ja lapset saavat laatuaikaa isän kanssa.

Jep, eli kolmannen kerran kannatan A-jogurtteja. =)

Minä allekirjoitan nuo A-jogurtit ja Valion "tavalliset". Purkin kyljessä lukee 30 % vähemmän lisättyä sokeria. Itsekään en jaksa lueskella tuoteselosteita; joskus olen jopa erehtynyt syömään (raskaana) jogurttia, jota ei suositella alle 3-v eikä raskaana oleville. Että sikäli kannattaisi välillä lukeakin...

Mun mielestä on hassua, että ei tunnu löytyvän sellaisia vähemmän sokeroituja tai hedelmäsokerilla maustettuja jugurtteja. Itse syön rasvattomia, mutta kun ovat keinomakeutettuja, niin en välttämättä viitsisi ainakaan jatkuvasti lapselle syöttää. Lapsi on syönyt maustamatonta jugurttia, mikä on meillä ihan helppo vaihtoehto, kun laitetaan lasten hedelmäsosetta sekaan, ei siis tarvi soseuttaa mitään. Mutta ymmärrän täysin tuon alkuperäisen pointin, itsekin esim. reissuun lähtiessä kaipaisin suht terveellistä maustettua jugurttia pojalle (1v4kk).

Tuo oli hyvä vinkki, että Valiolla on joku, missä on vähemmän lisättyä sokeria, pitäisi tutkia asia. Jos joku muu tietää vastaavia, niin vinkatkaa. Nyt alkaa kuitenkin olla hirveästi tuotteita (varsinkin lapsille suunnattuja), jossa on vähemmän sokeria tai ovat juuri hedelmäsokerilla makeutettuja, mutta jugurteissa kaikki lasten versiot on ihan sokerisia. Sinänsä en ymmärrä, että jos meillä laitetaan sekaisin maustamatonta jugurttia ja sokeroimatonta hedelmäsosetta, eikä tulos ole minun eikä pojan mielestä liian hapan, niin miten ei esim. hieman hedelmäsokeria tuohon konseptiin lisäämällä voisi tehdä valmisjugurttia.

Kumpi on muuten mielestänne pienempi paha lapselle sokerinen jugurtti vai keinomakeutettu (esim. jotkut A-jugurtit on muistaakseni keinomakeutettuja)? Sen tiedän, että nämä "Aspartaami on tappava myrkky" -tyyppiset jutut voi jättää omaan arvoonsa (niin moni asiantuntija niin monessa viestimessä on sanonut, että esim. limsaa pitäisi juoda 10 litraa päivässä jatkuvasti, jotta se haittaisi, että uskon heitä enkä nettihöpinää), mutta ainahan se lisäaineiden antaminen lapselle vähän epäilyttää. Niitä vitaminoituja en tietty anna pojalle, vaikka itse syönkin, kun taitaa olla vitamiinimäärät tosiaan laskettu aikuisten mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja duunimamma:
Kylläpä jogurtti herättää minussa ajatuksia,,hehheh. Kun minä en itse syö tuota maustamatonta, niin en mä osaa sitä lapsellekaan antaa. Siks just täältä kysyin seuraavaksi hyvää vaihtoehtoa. Tuntuu, et ihmiset ei ollenkaan lue kysymystä. Kun sanoin, et en jaksa maustaa jogurtteja marjoilla ja hedelmillä, joku ehdottaa tuoreita marjoja. Kun sanon, et haluan päästä eroon rasvaisista danoneista, joku ehdottaa danoneja. Kun sanon, et haluan et me kaikki syödään samaa ruokaa, joku ehdottaa lapselle omia lastenjogurtteja. Huokaus. Ehkä mun ei olis pitänty kysyäkään... Ja mun miehellä on 0 reikää ja mulla 2 paikkaa ja molemmat vedetään noita sokerisia jogurtteja ja niitä tulee meidän lapsikin syömään, koska me ei haluta syödä luonnonjogurttia enkä aio syöttää lastani minkään ehdottomien totuuksien mukaan... Eli totutan lapseni siihen määrään sokeria, minkä itsekin syön, näinhän se menee. Nyt vain etsin astetta sokerittomampaa, en täysin sokeritonta. Mutta all right, hikeennyn liikaa ja ehkä me jatketaankin vain danonien popsismista.

Miksi ihmeessä kysyt täältä neuvoja kun mikään ei sinulle sovi?? Taidat olla aika nirso tyyppi..Jos luonnon jugurtti ei käy, eikä danone, eikä vauvan jugurtit ja marjojen tarjoaminen on niin hemmetin vaikeeta, puhumattakaan niiden soseuttamisesta, niin vaihtoehtoja ei hirveästi jää. Itse ehdottaisin soijajugurtteja, mutta luulen että nekään eivät sinulle syystä tai toisesta kelpaa. Niissä on sokeria, mutta muuten ovat sisällöltään 10000 kertaa parempi vaihtoehto, kuin tavalliset jugurtit.
Minä en ihan ymmärrä sitäkään, että sanotaan "minulla ja miehelläni ei ole koskaan ollut reikiä tai sitä tai tätä, niin lapsemmekin elää samalla lailla". Ensinnäkin silloin kun te olette olleet pieniä, niin tuota parjattua sokeria ei ollut joka paikassa tässä mittakaavassa kuin nykyään, puhumattakaan lisäaineista. Koskaan aikaisemmin tuotteet eivät ole säilyneet yhtä kauan kuin ne nykyään säilyvät. Jugurtteja ja vanukkaita, maustettuja viilejä ei ollut tarjolla sellaista arsenaalia kuin tänäpäivänä.
Jos jugurtti on ainut sokeripommi, jota lapsenne saa, niin ei huolta, mutta kun yleensä näin ei ole, vaan sokeria (piilo sellaista) syötetään ihan pienilla lapsille järkyttäviä määriä päivässä ihan huomaamatta. Maitohampaat eivät ole yhtä vahvat, kuin rautahampaat ja hammastahnaakin saa käyttää vasta pari vuotiaana. Ja tiesittekö, että monissa jugurteissa on yhtäpaljon sokeria kuin irtokarkeissa. Syöttäisittekö lapsellenne aamupalaksi karkkia???

Yhteistyössä