Tää ahdistus ei lopu! :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ahdistunuttt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ahdistunuttt

Vieras
Mä en tiedä mitä tehdä... Tää ahistus ei lopu. Ahistaa tällä hetkellä kaikki. Kun on joku ahistusdiagnoosi ni sen jälkeen kaikki kuvittelee että fyysiset kivut johtuu siitä ahistuksesta. Kivut tuli ennen mitään ahistusta... Mut periaattees ihan sama, kaikki vähättelee kaikkee kuitenkii.. Mulla ei oo ketään jolle puhua. Eräs lähipiiriin kuuluva puhu munkaa yks päivä puhelimessa. Puhui ihan normaalisti, sit kun puhelu loppui(se olevinaan lopetti puhelun mut puhelu kuitenkii jatkui, mut se ei huomannu sitä.) ni kuitenkii selän takana hirvee haukkuminen alkoi! Se sanoi mulle varmaan n.2-3viikkoo sitten että mun pitäs tehdä itsemurha, ettei mun tarviis enää käyä sen luona. No enpä oo sen jälkeen paljoo käynytkään.
MÄ mietin jatkuvasti että onko tässä elämässä enää mitään syytä elää... En mä haluu kuolla, mut en mä jaksa elääkään.

Terapeutti on täys k*sipää. Sen tehtävä on vähätellä jokaista asiaa, mistä puhun. Ihmetystä todella herättää sen toiminta kun muutaman kk:n aikana sillä on ollut lähes 10 eri työparia. Joka toinen kerta on se sen nimetty työpari, joka toinen kerta sitten taas joku uppo-outo ja kun ei ees ilmota etukäteen että kenenkaa tulee sovitulle käynnille. Mut nyt vihdoin ovat sielläpäässäkin tajunneet että sen pitää vaihtua...

Mä en tiedä kuinka kauan jaksan..!

Tiedät itsekin mikä on ongelma: tarvitset keskustelukumppanin ja rakkautta. Lääkkeillä voit peittää tunteet ja lobotomisoida itsesi, jos et saa itsestäsi sen vertaa irti, että etsit jonkun keskustelukumppanin, jolle purkaa mieltä.

Auttavia puhelimia on olemassa, mutta en tiedä miten hyvin ne toimivat.

Typerä idea? :censored:
- Ehkä meidän palstalaisten pitäisi perustaa anonyymi verkosto, joka voisi sinun kaltaisiasi auttaa? Prepaid-liittymä tai anonyymi Skype ei paljoa maksa. Jos ihmisillä täällä on aikaa keskustella, niin mikä sen parempi, kuin toimia tukena apua tarvitseville?

Tiedät itsekin mikä on ongelma: tarvitset keskustelukumppanin ja rakkautta. Lääkkeillä voit peittää tunteet ja lobotomisoida itsesi, jos et saa itsestäsi sen vertaa irti, että etsit jonkun keskustelukumppanin, jolle purkaa mieltä.

Auttavia puhelimia on olemassa, mutta en tiedä miten hyvin ne toimivat.

Typerä idea? :censored:
- Ehkä meidän palstalaisten pitäisi perustaa anonyymi verkosto, joka voisi sinun kaltaisiasi auttaa? Prepaid-liittymä tai anonyymi Skype ei paljoa maksa. Jos ihmisillä täällä on aikaa keskustella, niin mikä sen parempi, kuin toimia tukena apua tarvitseville?
Lääkkeitä en todellakaan suostu käyttämään, vaikka terapeutti yrittää satunnaisesti niitä tyrkyttääkin.

Terapiapaikan numeroon voi soittaa myös yöllä, meinasin jo viime yönä soittaa mut en sit. Soitin sinne kerran ja sieltä vastas joku ukko joka sano vaan että sunhan pitää hakeutua sairaalahoitoon jos on itsemurha-ajatuksia. Joo, mitähän ne siellä tekis? Pää täyteen lääkkeitä ja sitä rataa!

Parin viikon päästä pitäs mennä kouluunki mut en tiiä jaksanko. Kaikki kuvittelee että se etten jaksa tehä mitään on vain tekosyy. Kunpa oliskii.

Ihan ekaks jätät tollaisen "kaverin" omaan arvoonsa.

Suomen mielenterveyspalvelut voi tosiaan olla valitettavan heikkotasoisia :( Oletko yrittänyt netistä koskaan etsiä juttuseuraa?

Tiedän että jos ei ole käynyt läpi ahdistuneisuutta, niin sitä ei helposti ymmärrä millaista se jatkuva ahdistuneisuus oikeasti on. Itse olen asennoitunut siihen, että jos joku ei kärsi ahdistuneisuudesta, ei hän välttämättä tule koskaan ymmärtämään miltä musta tuntuu. En siis oletakaan että kukaan joka sitä ei olisi läpikäynyt, ymmärtäisi. Se on jollain tasolla helpottavaa.

Lääkkeitä en todellakaan suostu käyttämään, vaikka terapeutti yrittää satunnaisesti niitä tyrkyttääkin.

Terapiapaikan numeroon voi soittaa myös yöllä, meinasin jo viime yönä soittaa mut en sit. Soitin sinne kerran ja sieltä vastas joku ukko joka sano vaan että sunhan pitää hakeutua sairaalahoitoon jos on itsemurha-ajatuksia. Joo, mitähän ne siellä tekis? Pää täyteen lääkkeitä ja sitä rataa!

Parin viikon päästä pitäs mennä kouluunki mut en tiiä jaksanko. Kaikki kuvittelee että se etten jaksa tehä mitään on vain tekosyy. Kunpa oliskii.

Tämä Tiinan tarina voi kiinnostaa. Eli jos päädyt lääkitykseen, voi sinulle käydä kuten Tiinalle. Tätä on varmasti vaikea selittää niille, jotka näkevät lääkehoidon sinulle oikeaksi.

Tukinetistä saatat saada jotain apua itsellesi.

Kuntoutuksiakin on olemassa, mutta ongelmana on se, että lääkärin pitää pakkosyöttää pillereitä, jotta täyttäisit kriteerit, joilla saisit Kelan tukemaa kuntoutusta tai vastaavaa.

Onko sinulla lemmikkiä? Mitä mieltä olet pienestä koiranpennusta?

Lääkkeistä ollaan varmasti montaa mieltä mutta itse en tässä kirjoittelisi ilman ollutta lääkitystä.

10 vuotta kärvistelin ja kärsin koska en halunnut syödä lääkkeitä. Kun vihdoin päädyin kokeilemaan kaduttu, että vuosia oli mennyt hukkaan elämästäni helvetinmoisissa paniikissa ja ahdistuksessa.

Luin tuon Tiinan tarinan eikä ainakaan itseni kohdalla moista ilmennyt.

Lääkkeistä ollaan varmasti montaa mieltä mutta itse en tässä kirjoittelisi ilman ollutta lääkitystä.

10 vuotta kärvistelin ja kärsin koska en halunnut syödä lääkkeitä. Kun vihdoin päädyin kokeilemaan kaduttu, että vuosia oli mennyt hukkaan elämästäni helvetinmoisissa paniikissa ja ahdistuksessa.

Luin tuon Tiinan tarinan eikä ainakaan itseni kohdalla moista ilmennyt.

Kuulut siihen vähemmistöön, joka saa lääkkeistä apua ainakin tähän hetkeen. Hyvä niin.

Millähän lääkkeillä tuommoinen vaikutus saatas aikaan? Ei ainakaan masennuslääkkeillä. Päinvastoin normalisoivat mielialaa ja auttavat tuntemaan.

Hmm ... ehkä se on sinun kohdallasi plaseboa? Uskot lääkkeisiin ja alat tuntea? Tutkimukset eivät ainakaan puolla sitä teoriaa, että SSRI (tai SNRI) lääkkeet korjaisivat mitään, ne vain muokkaavat kehon normaalia biokemiaa, estää esimerkiksi serotoniinia pilkkovan entsyymin toimintaa jne.

Tämä Tiinan tarina voi kiinnostaa. Eli jos päädyt lääkitykseen, voi sinulle käydä kuten Tiinalle. Tätä on varmasti vaikea selittää niille, jotka näkevät lääkehoidon sinulle oikeaksi.

Tukinetistä saatat saada jotain apua itsellesi.

Kuntoutuksiakin on olemassa, mutta ongelmana on se, että lääkärin pitää pakkosyöttää pillereitä, jotta täyttäisit kriteerit, joilla saisit Kelan tukemaa kuntoutusta tai vastaavaa.

Onko sinulla lemmikkiä? Mitä mieltä olet pienestä koiranpennusta?

Mä en tuu koskaan suostumaan mihinkään lääkitykseen. Psykke jopa väitti että niistä EI tule _mitään_ sivu-tai haittavaikutuksia. Miten voi ees tollasta sanoo? Toisekseen mitkään masennus-ahistuslääkkeet ei auta alkuperäiseen ongelmaan, joka ahdistuksen aiheuttaa. Heti kun on joku ahistusp*skadiagnoosi ni sen jälkeen kaikki fyysiset kivut kuitataan sillä ahistusdiagnoosilla.

Tukinetin sivulla oon jutellu tukihenkilön kanssa ja siitä on ollut apua.

Ja on mulla lemmikkejä. Ne onkin välillä ainoa syy miks nousen sängystä.

Mä en tuu koskaan suostumaan mihinkään lääkitykseen. Psykke jopa väitti että niistä EI tule _mitään_ sivu-tai haittavaikutuksia. Miten voi ees tollasta sanoo? Toisekseen mitkään masennus-ahistuslääkkeet ei auta alkuperäiseen ongelmaan, joka ahdistuksen aiheuttaa. Heti kun on joku ahistusp*skadiagnoosi ni sen jälkeen kaikki fyysiset kivut kuitataan sillä ahistusdiagnoosilla.

Kaikilla lääkkeillä on sivuvaikutuksia. Tässä yleisimmät lääkkeet. Esimerkkinä vaikkapa Sepram: olisi ihme, jos sinulla ei olisi YHTÄÄN tällaista sivuvaikutusta:

Hyvin yleiset haittavaikutukset (yli 1 potilaalla kymmenestä):
• uneliaisuus
• unettomuus
• päänsärky
• lisääntynyt hikoilu
• suun kuivuminen
• pahoinvointi (kuvotus)

Yleiset haittavaikutukset (yli 1 potilaalla sadasta):
• kiihtyneisyys
• vähentynyt sukupuolinen halu
• ruokahaluttomuus
• ahdistus
• hermostuneisuus
• sekavuustila
• epänormaalit unet
• vapina
• tuntoharha
• huimaus
• tarkkaavaisuushäiriö
• korvien soiminen (tinnitus)
• haukottelu
• ripuli
• oksentelu
• ummetus
• kutina
• lihas- ja nivelkivut
• väsymys
• miehillä voi olla ejakulaatio- ja erektio-ongelmia
• naisilla vaikeus saada orgasmia
• ihon pistely
• painon lasku

Melko harvinaiset haittavaikutukset (alle 1 potilaalla sadasta):
• ruokahalun lisääntyminen
• painon nousu
• aggressio
• depersonalisaatio
• aistiharhat
• mania
• pyörtyminen
• mustuaisten laajeneminen
• sydämen tiheälyöntisyys
• sydämen harvalyöntisyys
• nokkosihottuma (urtikaria)
• hiustenlähtö
• ihottuma
• ihonalainen verenvuoto
• valoherkkyysreaktio
• virtsaamisvaikeudet
• verenvuoto emättimestä
• käsivarsien ja säärten turvotus

Harvinaiset (alle 1 potilaalla tuhannesta):
• grand mal -kohtaukset
• tahattomat liikkeet
• makuhäiriöt
• verenvuoto
• maksatulehdus
• kuume

Joillakin potilailla on havaittu seuraavia haittavaikutuksia (esiintymistiheyttä ei tiedetä):
• itsetuho- tai itsemurha-ajatukset, ks. myös kohta ”Varoitukset ja varotoimet”
• ihon ja limakalvojen verenvuodot ja verihiutaleiden niukkuus
• yliherkkyys (ihottuma)
• anafylaktinen reaktio
• poikkeava antidiureettisen hormonin eritys (SIADH)
• veren kaliumin niukkuus
• lisääntynyt virtsaneritys
• paniikkikohtaus
• hampaiden narskutus
• levottomuus
• epätavalliset lihasten liikkeet tai jäykkyys
• ekstrapyramidaaliset oireet
• akatisia (tahattomat lihasten liikkeet)
• liikehäiriö
• näköhäiriö
• QT-ajan pidentyminen EKG:ssa
• alhaisesta verenpaineesta johtuva huimaus seisomaan noustessa (ortostaattinen hypotonia)
• nenäverenvuoto
• suolistoverenvuoto (mukaan lukien peräsuoliverenvuoto)
• ihon tai limakalvon äkillinen turvotus
• epäsäännöllinen tai jatkuva kohtuverenvuoto kuukautisten väliaikana (naiset)
• kivuliaat erektiot, maidoneritys (miehet)
• poikkeavat tulokset maksan toimintakokeista.

Mä olen kokeillut muutamaakin eri lääkettä elämää aika pahastikin ajoittain rajoittavaan ahdistukseen ja en kyllä enää koske pitkällä tikullakaan. Ahdistus ei mulla todellakaan kadonnut minnekkään ja tuli vain lisää psyykkisiä oireita. Kiva toki jos joku niistä apua saa, mutta kaikille ne ei vaan sovi ja mun mielestä on hienoa että mietitään muita vaihtoehtoja ennen pilleripurkkiin tarttumista.

Mä olen itse koittanut vähentää kaikki ahdistusta aiheuttavat asiat ihan minimiin ja siitä on ollut mulle aivan järjettömän suuri apu. En tiedä millainen elämäntilanne tai ahdistus sulla tarkalleenottaen on, mutta jos sulla on jotain tiettyjä juttuja mikä ahdistusta tai stressiä pahentaa, niin yritä minimoida ne (se voi olla esimerkiksi liian paljon menoja yhdellä päivällä sovittuna, liika melu, ruuhka-aikaan ostoksilla käynti, tekemättömät tehtävät, päätökset jne.).

• Tykkää
Reactions: Occamin partaveitsi
Mä olen kokeillut muutamaakin eri lääkettä elämää aika pahastikin ajoittain rajoittavaan ahdistukseen ja en kyllä enää koske pitkällä tikullakaan. Ahdistus ei mulla todellakaan kadonnut minnekkään ja tuli vain lisää psyykkisiä oireita. Kiva toki jos joku niistä apua saa, mutta kaikille ne ei vaan sovi ja mun mielestä on hienoa että mietitään muita vaihtoehtoja ennen pilleripurkkiin tarttumista.

Mä olen itse koittanut vähentää kaikki ahdistusta aiheuttavat asiat ihan minimiin ja siitä on ollut mulle aivan järjettömän suuri apu. En tiedä millainen elämäntilanne tai ahdistus sulla tarkalleenottaen on, mutta jos sulla on jotain tiettyjä juttuja mikä ahdistusta tai stressiä pahentaa, niin yritä minimoida ne (se voi olla esimerkiksi liian paljon menoja yhdellä päivällä sovittuna, liika melu, ruuhka-aikaan ostoksilla käynti, tekemättömät tehtävät, päätökset jne.).

Tässä on asiaa. Ydinsanoma on mielestäni "opettele kuuntelemaan itseäsi". Tahtoo unohtua meiltä kaikilta.