Syysvauvat 2009 maalis- ja huhtikuussa

Meillä kanssa tytsy koettaa kovin mennä konttausasentoon. Kuitenkin pääsemättä. Tarpeeksi kauan kun on punkenu ni sitten nenu kolahta maahan :D Sitten nenu maassa laittaa peräpään konttausasentoon :D Höppä neiti.

Me nukuttiin ihan käsittämättömän pitkä yö.... Klo 20:30-08:00. Mä ihan pelästyin kun kello olikin jo kasi kun herättiin. Mikähän lie, mehän ollaan normaalisti herätty tosiaan kuudelta. Joten olis voinu kuvitella että kellojen siirron jälkeen herättäis seiskalta... Mutta vetäs vielä tunnin lisää. Sitten olikin hirmu nälkä ja piti antaa tissi ennen puuroa =) Mutta sama se mulle kumminpäin annan. Joskus kun aamusin on kovin väsyttäny, ni oon noussu sohvalle vaan imettämään ja sitten vasta puolen tunnin päästä antanu puuron... Ni on saanu itte vähän heräillä...

Tosi hyvin Elmi teillä menny jo toinen yö. Sitähän sanotaan että jossain kohtaa tulee se yksi yö, jossa mennään takapakkia, ja sitten pitää taas olla kovana vaan. Ja toivottavasti sun miehes on kanssa :D ihana mies kyllä...

Ihanan hidasta tuo meijän ryömiminen vielä. Pari vetoa ja sitten pitää vähän levätä. On vissiin aikasta rankkaa. Äsken käänty selälleen parin veden jälkeen lepäilemään =) Mutta siitä se lähtee.
 
Meillä kans menee nuo piltti soseet paremmin kuin omat... ei siis liene neidin mielestä tämä kokki olla kovinkaan hyvä ;)

Meil oli viime yö jostain syystä levoton, en tiedä oikein syytä, tähän asti yöt ollut mitä mainioimpia. Tunnin tyttö tuhisi ja puhisi ja potki ja teki kaikkea mahdollista, mutta onneksi ei huutanut, mut sit nukkui tuonne kuuteen ja sit hiukan tisua ja nukuttiinkin sitten puoli ysiin =)
 
Ihanaa, kun päivä menny niin nopeaa. Aamupäivällä käytiin tytön kanssa vauvakahvilassa katsomassa kavereita :) Tytöllä on siellä yksi samanikäinen ja kokoinen kaveri, jonka kanssa leikkivät jopa samalla lelulla -toinen syö toisesta päästä lelua ja toinen toisesta- hauskaa yhteistyötä :)

Nyt tuolla meidän tyttöraukalla on taas maha ihan kovana. Olen syöttänyt riisipuuroa ja se kuuleman voi laittaa mahan kovalle :( Aamuisin yleensä annan riisipuuroa ja illalla kaurapuuroa. Tänää kyllä laitoin riisipuuron joukkoon paljon luumusosetta, jos se vähän auttaisi..Minusta kans nuo jauhopuurot maistuvat melko "jauhoisille" toisin sanoen ei millekään, mut kyllä ne tytölle kelpaa, kun laittaa hedelmä tai marjapilttiä tarpeeksi sekaan.

Meidän neiti menee +23 painokäyrällä, että ihan hyvin :LOL: Varmaan ite syön liikaa herkkuja ja ne menee sitten tissimaidon mukana tytöllekin...:ashamed: Meille neuvolassa sanottiin, että syöttää ensin kiinteitä ja sitten vasta maitoa päälle, mutta minä olen myös aamuisin ensin imettänyt ja sitten 1/2 tai tunnin päästä antanut puuroa. Meillä on myös seuraava neuvola ja lääkäri 8 kk:n ikäisenä ja toivon, että tuo painon nousu olis tasaantunut siihen mennessä..

Hammaslääkäristä en tiiä, että milloin pitää mennä. Eikä kyllä neuvolassakaan siitä vielä puhuttu. Jos ne kutsuu hammaslääkäristä sitten käynnille, kun sen aika on...

Lillemi kirjoitit jostain lempeästä unikoulusta..millainen se oli/on? Olis mielenkiintoista kuulla, kun meillä on tämä yösyötöistä vieroittaminen käynnissä...Viiem yö meni ihan hyvin, että tyttö ei pahemmin itkenyt. Heräsi kyllä pari kertaa, mutta silittelyllä ja tutin suuhun laittamisella sain hänet uudestaan untenmaille. Onneksi ei tullut sen pahempaa huutokonserttia, huh huh..Viime yön nukkui 22-7.30 syömättä, että ihan hyvin. Kyllä tämä tästä =)

Nyt tuota neitiä kyllä hermostuttaa tuolla lattialla, haluaisi tulla kovasti tätä näppäimistöä näppäileen. Jos otan syliin tietokoneen ääressä niin heti yrittää hanakasti saada sormensa näppäimistölle :)
 
Saara: Hauska juttu! Meillä nukuttiin viime yönä ihan samoin kuin teillä, klo 20.30-8.00! =) Itekin ihmettelin, että mistäs nyt tuulee. Tyttö ei myöskään herännyt kertaakaan, joten saatiin itsekkin nukuttua tosi hyvin.
Pohdit tuota ruokien pakastamista, niin mä olen pakastanut soseita pakastusrasioissa tai tyhjissä piltti-purkeissa. Olen sulattanut ne huoneenlämmössä tai mikrossa. Mielestäni soseita on helppo tehdä suuria annoksia kerralla. Eilen tein n. 15 annosta pasta bolognesea, johon laitoin makaronia, jauhelihaa, tomaattia, porkkanaa, sipulia ja kesäkurpitsaa. Hyvää oli!

Elmi: Se unikoulu on sellainen, jossa lasta ei huudateta. Palezzu on perehtynyt asiaan ja kirjoittanut tästä paljon esim täällä: http://kaksplus.fi/keskustelu/t1618026
Itse olen vähän soveltanut tuota Tracy Hoggin menetelmää itsellemme sopivaksi. Jos lapsi kitisee tai itkee unilaulua sängyssä, sinne ei mennä turhia söhrimään väliin. Vasta sitten, jos vauva itkee hätäitkua, olemme menneet huoneeseen rauhoittelemaan. Tärkeintä on opettaa lapsi nukahtamaan itsekseen. Olimme aiemmin sellaisia, että menimme antamaan vauvalle tuttia pienimmästäkin äännähdyksestä. Nykyisin vauva nukkuu omassa huoneessaan, joten emme edes kuule pieneimpiä ääniä ja vauva nukahtaa yksin. Tosin tästä tulee aina välillä lipsuttua, ja kyllä meidän tyttö silti herää joinain öinä parhaimmillaan viisikin kertaa itkemään tuttia yms. Onneksi hän rauhoittuu usein siihen, kun saa tutin suuhunsa.

Olimme eilen ensimmäistä kertaa pitkästä aikaa kylvyssä ja tyttö tykkäsi tosi paljon loiskia vedellä! Olemme käyneet muutaman kuukauden ajan pelkästään suihkussa, kun vaavi ei oikein välittänyt kylpemisestä. Nyt kun hän osaa istua, asia on muuttunut paljon hauskemmaksi. =)
 
Meilläkin nukuttiin viime yönä ennätykselliset 21-08 yöunet kertaakaan heräämättä..Kesäaikaan siirtyminen sekoitti meidän perheen rytmit eilen täysin..normaalisti nimittäin menee nukkumaan jo 19.30..tänään sain jo vähän normalisoitua rytmiä ja meni puoli tuntia sitten yöunille..Ehkä tohon rytmin sekoittumiseen on syynä sekin, että nyt nukutaan sisällä päiväunet ja heittämällä menee kaksi tuntia nukkuessa..Vaunuja piti käydä heijaamassa miljoona kertaa, että ois noin kauan nukkunut...oon ihan ihmeissäni olllut, miten tuo nukkuminen on muuttunut..

Meidän kunnassa ensimmäinen hammaslääkärikäynti on 2-vuotiaana suuhygienistin luona..esikoisen aikaan oli suuhygienistin luona käynti myös puolivuotisena, mut kai siinäkin on säästetty ja se lopetettu..neuvolasta sain vain yhden paperin, missä kerrottiin pienten lasten hammashoidosta..

Mekin käytiin esikoisella laittamassa tuttia aina pienestäkin inahduksesta ja lopputulos oli monen kuukauden huonot yöunet..Tyttö vierotettiin yösyötöistä kanssa tutin avulla, mutta tällä kertaa virheestä opittiin ja ei joka kerta juostu tuttia laittamaan..Nyt tosiaan löytää itse tutin suuhunsa ja nukkuu yönsä hyvin..



 
Heippa B)

Pääseekös mukaan? Täällä yksi syyskuussa (15.9) syntyneen tyttövauvan äityli =)

Meillä arki rullaa suht hienosti, likka nukkunut noin 2kk asti hyviä yöunia (9h) melkein joka yö, joten ei voi valittaa :p

Tällä hetkellä on paha flunssa meneillään ja se tietysti veroittaa yöunien laatua...ähinää ja käninää ja rohinaa...ja kokoajan saisi olla tuttia antamassa suuhun...raukka ei varmaankaan saa kunnolla hengitettyä, niin sylkäsee tutin poies heti kun on nukahtanut... :/
Tuntuu olevan sitkeää sorttia, kun nyt jo kestänyt 10 päivää tuo räkis... :ashamed:

Minkäkokoisia puolivuotiaanne on nyt? Meillä 8740g ja 71 cm.... :heart:

Muikkunuu...miten ihmeessä olet opettanut tai lapsi itse oppinut tutin itse laittamaan suuhun...tuo täytyy oppia kyllä hetimiten.... :D
 
Hei vaan pikkutoive ja tervetuloa mukaan. Ainahan on mukava, mitä enempi äitejä jakamassa täällä kokemuksiaan..=) Ja pikaista paranemista teidän tytölle flunssasta!!

Meidän puolivuotias on tällä hetkellä 9400g ja 67.1 cm. Eli hyvin on kasvanut..vaatii jo hyviä käsivoimia, jos aikoo pitemmän aikaa kantaa sylissä.

Meillä tyttö osaa myös "leikkiä" itse tutilla ja yleensä laittaa sen suuhun väärinpäin tai sitten vain pureskelee suussa muoviosia tai puree ikenillä sitä tuttiosaa oikein antaumuksella. Viime yönä neiti nukkui koko yön rauhallisesti omassa sängyssään heräämättä koko yönä :heart: Itse heräsin keskellä yötä niin kamalaan painajaiseen, että meni hetken aikaa, että sain uudestaan unen.. :/

Tänään käytiin tutustumassa tuohon lähimpään päiväkotiin. Asutaan täällä pohjois-Helsingissa ja tällä alueella on useita (uusia) päiväkoteja. Ajattelin tänään täyttää netissä päiväkotihakemuksen. Elokuun alusta olisi tarkoitus mennä töihin. Mulla loppuu äitiysloma Juhannuksen jälkeen, mutta pidän vapaata heinäkuun, kun mieskin pitää silloin kesälomansa. Itselläni ei ole täällä vakinaista työpaikkaa, joten täytyy kohtapuolin alkaa aktiivisesti etsimään työpaikkaa..Onhan tuo meidän neiti silloin vielä aika pieni, mutta varmasti sopeutuu päivähoitoon :)

Elmi ja neiti 6kk ja 3 vko:flower:

 
Elmi: Meillä kanssa pieni menee päiväkotiin elokuun alusta. Itse aloitan työt heinäkuun alusta. Mukava kuulla, että muutkin vievät päivähoitoon, kun välillä itse niin kovin painin sen asian kanssa, kun toinen on vielä niin pieni :( Mutta tämä on nyt meidän ratkaisu monien asioiden vaikuttaessa.
Eiköhän siellä sitten ihan hyvin mene, toivottavasti. Itse laitoin hakemuksen jo helmikuussa, kun meidän lähimpään päiväkotiin on kova tunku.

Kirjoittellaan myös sitten aikanaan, kuinka Teillä ja meillä on hoito alkanut sujumaan...
 
Meillä esikoinen meni hoitoon kun oli 10,5 kk vanha..Ensimmäinen päivä oli kamalin, tuntui ihan kauhealta jättää sinne, itkin koko matkan töihin..Mutta kaikki meni todella hyvin, viihtyi siellä ja hoitotädit olivat mukavia..Poika oli ryhmänsä nuorin, joten sai ehkä enemmän huomiota eikä huonoa tehnyt sekään että oli sellainen hymypoika, joka sulatti kaikkien hoitotätien sydämet...Tein sen ajan mitä töissä ehdin käydä ennen tätä kakkosta (tulin raskaaksi kuukausi töihin menon jälkeen, työnantaja tykkäsi =) ) vain 6 tunnin työpäivää..Kelalta sai sen huimat 70 euroa kuussa kun teki 80 % työpäivää..Vaikka palkkaa tuli sitten vähemmän niin se kuitenkin toi pari tuntia päivässä lisäaikaa lapsen kanssa..
Nyt kävin sitten pari viikkoa sitten töissä ilmoittamassa etten ainakaan tänä vuonna töihin palaa..sijainen oli onnessaan, pomo ei..

Pikkutoive tutin on ilmeisesti joskus yöllä oppinut suuhunsa laittamaan..ihmeteltiin pari kuukautta sitten kun ei öisin tartte juosta tutin laittoon ja tultiin siihen tulokseen että osaa sen siis itekin..tytöllä on sängyssään kolme tuttia eli jos yksi on huonossa paikassa löytyy nopeasti toinen..on muutenkin hyvin omatoiminen tyttö..joka aamu yrittää saada pinnasängynsuojaa irti ja aamut alkaa kun vetäisee sellaista soittolelua sängyssään..

Tyttö on vihdoin oppinut antamaan pusun, ottaa pienillä käsillään leuasta kiinni ja muiskauttaa hyvin märän pusun poskelle..ja vain äidille..isä ei ilmeisesti ole vielä niitä ansainnut =)
 
Mäkin olen ihmetellyt, että miten Muikkunuun vauva osaa laittaa itse tutin suuhun, mutta salaisuus onkin kolme tuttia sängyssä! :D Tarttis varmaan kokeilla tuota itsekin, kun se yksi ainokainen tutti tuntuu olevan aina jossain piilossa peiton alla ja sitä saa sitten pimeässä hamuilla.

Meidänkin piti laittaa tyttö päiväkotiin alle vuoden ikäisenä, mutta sitten mummu ilmoitti, että ottaa töistä vuorotteluvapaata ja hoitaa tyttöä vuoden. Silti tuo hoitoon vieminen tuntuu pahalta.

Miten lapsenne ovat muuten olleet yöhoidossa muualla? Meidän tyttö oli ekaa kertaa yöhoidossa vanhemmillani 3 kk ikäisenä (nyt jälkikäteen tuntuu, että hän oli silloin todella nuori, mut kaikki meni hyvin). Sen jälkeen hän on ollut noin kerran kuukaudessa jomman kumman vanhemmilla yötä, jotta olemme päässeet miehen kanssa juhlimaan. Hoitoreissut ovat sujuneet aina hyvin. Tuntuu, että tytöllä on mummulassa niin paljon actionia, että aika kuluu nopeasti ja uni tulee silmään hyvin! :D
 
Tervetuloa pikkutoive lisäilen sut tonne etusivun listaan =)

Meillä tyttöhän ei oikeesti kunnolla tuota tuttia syö. Kun laitan tutin suuhun nappaa sen pois ja järsii reunoja. Nyt mentiin ostaa 6kk ikäisen tutteja ja ne ei kelpaa ollenkaan. Sylkäsee samantien pois. No samapa tuo, koska tosiaan tutti on vaan vaunuissa. Autossakaan ei sitä halua enää syödä. Öisin jos havahtuu niin meillä on käytössä vielä semmonen vastasyntyneen tutti. Sen ottaa suuhun ja lutkuttaa. Mutta mun täytyy pitää käsistä kiinni, muuten ottaa sen unissaankin pois ja alkaa huutamaan :D Että semmonen tutin syöjä.

muikkunuu79 Pussataanko teillä suu auki? Vai antaako ihan oikeesti pusun? Meillä tyttö antaa kyllä pusuja, mutta suu sepposen selällään :D Hassu tyttö.

Meillä on eilen ja tänään ollu ihme kiuku päivä. Välillä on ihan ok, mutta sitten kun kiukututtaa niin ääni on kova. Äsken toista väsytti ihan ylipaljon, mutta nukkumaan laitto kesti silti puol tuntia. Mutta hereilläkään ei tehny muuta kun huus kurkkusuorana väsymystään...

Mä en oo viemässä hoitoon. Mä jään kotiin, eletään sitten vähän tiukemmin. Tosin sitä tehdään jo nyt... Mutta voi voi.

Yökyläilyitä meillä ei oo. Oon jo äipälleni sanonu että sitten tulee varmaan ekan kerran yökylään kun mä lähden synnyttämään toista. Saas nähä koska se sitten tulee =) Mutta meillä ei oo mitään menoja, oon ollu jo monta monta vuotta kotihiiri... En sen kummemmin mihinkään edes halua lähteä. Ja viikonloppuinen kylpyläreissu tyydytti taas hetkeksi "ulkoilu" tarpeet.

Muutenkin tosta hoitoon jättämisestä, ni Saara on ollu vaan noin tunnin verran hoidossa. Kävin koiran kanssa eläinlääkärissä tuolloin. Ja nuorempana oli päikkäreillä vaunuissa ja äippä lykki niitä eteenpäin, kun mä kävin kampaajalla. Mutta ei muuta. Mutta kun ei oo tarvetta ollu jättää hoitoon. Onhan tyttö jo niin iso että vois muutaman tunnin ollakkin :D Kyllä me joku päivä repästään ja käydään miehen kanssa tossa kiinalaisessa syömässä ja jätän Saaran sitten äipälleni :LOL:

Taisin tuolla aikasemmin jo mainita meijän 6kk mitat... Mutta kerronpa ne uudestaan pikkutoiveelle =) eli 7780g ja 66.5cm... Pikkanen tytsy.

Tosta flunssasta vielä, niin meillä kesti Saaralla flunssa 2vk. Sitten vasta helpotti. Että ne on kyllä sitkeitä noilla pikkusilla. Tosin meijän flunssa oli 1kk ikäisenä. Ja sitten 2kk ikäisenä oli sikainfluenssa. Sen jälkeen ei oo sairastettu *koputtaa puuta*
 
Ei meidänkään neiti ole vielä ollut missään hoidossa. Hän on sellainen temperamentti pakkaus, etten ole vielä oikein uskaltanut pidemmäksi aikaa jättää. Kun ei vieläkään tuttipulloa huoli, vaikka soseita hyvin syökin, niin ennen unta aina sen maidon tarvitsee, tai se on ainakin piintynyt tapa ;)
Mulla kyllä mieli tekisi hieman saada omaa / miehen kanssa yhteistä omaa aikaa, mutta ehkäpä sitten tuota tuonnenpana :)

Meidän neiti ei myöskään syö tuttia, välillä hetkeksi suuhun ottaa, mutta silloinkin suurimmaksi osaksi pureskelee sitä. Tutteja ja tuttipullon tutteja erilaisia olenkin melkoisen kasan ostanut, jos joku kelpaisi mutta kun ei niin ei, minkäs sille voi.
 
Meilläkään ei olla oltu hoidossa ja en raaskis toista vielä laittaakaan...olen ollut aistivinani pientä vierastamisen esiastetta ja en haluais toista turhaan huudattaa...kun kerran lapsi ollaan tehty, niin halutaan olla täysipainoisesti hänen kanssaa, isukin tai äidin kanssa =)
Kuitenkaan muita millään lailla morkkaamatta, joa vauvansa joskus hoitoon haluaa laittaa...jokainen tyylillään... :wave:

Meillä pussaillan suu auki...sylissä kun istuu..niin nappaa minua naamasta kiinni ja vetää naamani itseensä kiinni ja pusuttelee...tarkoituksellista tai ei...niin ainakin se tuntuu tosi ihanalle... :heart:

Kiitoksia Elmille =)

Viihdytäänlö teillä lattioilla? Meillä ei sitten millään meinaa viihtyä...muutaman minuutin vaan ja sitten alkaa jo känkkis...miten ihmeessä tuo likka oikein oppii ryömimään tai konttaamaan kun ei lattialla viihdy...vaikka kuinka yritän viihdyttää ja jutella ja lauleskella, niin ei vaan halua olla ja pahin on juuri mahallaan olo...HÖH

Niin ja mitä teidän puolivuotiaat jo osaa....??

Minusta tuntuu että tuon likan kehitys on jotenkin vähän taantunut, kun 1,5kk sitten laittoi jo polvia pepun alle ja nyt ei ollenkaan...mutta on kova höpöttämään, kirkumaan ja seurustelemaan...vuoropuhelua ihan parhaimmillaan...sormia yrittää kovasti pinsettiotteeseen laittaa, ja sylissä kiertää vyötäröä...tietysti kääntynyt jo 4kk vanhana...ei istu, ei ryömi, ei konttaa, ei pyöri kuin kompassineula mahallaan...olenkin vähän huolissani tuosta pimusta, mutta eikös kaikki kehity kuitenkin oman juttunsa mukaan...netistä kun lukee, niin tuntuu siltä että tuon ikäiset jo suurin osa edes ryömii jo.... :|

Meillä ei tyttöä hoitoon vielä viedä, kun olis suunnitelmissa tehdä toinen heti perään...saas nähdä tärpääkös ja miten pian... :D :p
 
pikkutoive älä ole huolissasi. Mun ystävän kakkonen oli vähän hitaampi kehityksessään. Just täytti vuoden. Ei kävele vielä. Oppi 9kk konttamaan ja kaikki on tullu vähän hitaammin. Mutta ihana poika. Eikä hänessä mitään vikaa ole.

Mutta meillä opetellaan kovasti juuri opittua ryömimistä. Koetetaan päästä konttausasentoon, ei pääse vielä. Kääntyi masulleen 3½kk ikäisenä. 5kk oppi kääntymään myös mahalta selälleen ja pyörii ympäri lattiaa. Se vie vielä voiton ryömimiseltä, koska sen hän osaa hyvin :D Istuu selkä suorana, pyörii napansa ympäri masullaan. Lelu vaihtuu hienosti kädestä toiseen. Mutta pikkutoiveeseen verrattuna, ei mitään hajua pinsettiotteesta, eikä juurikaan vuoropuhelua näy. Kiljuu kyllä, muttei koskaan kiinnostu sillain juttelemaan, kun yksinään kiljuu vaan.

Lattialla meillä viihdytään 1min-tunti. Ennen viihty vaan pari minsaa kerrallaan, mutta nyt ruvennu tulemaan tuota malttia lattialla oloon.

Meillä alko kuukausi sitten tuo vierastaminen ja on aika "rajua" tällä hetkellä. Miehille itketään ihan kauheesti. Ja joillekki naisillekkin. Vaan ainoastaan todella tutut ihmiset kelpaa.

Meillä sama kuin Desalla, ei tuttipullo käy ollenkaan. En kyllä oo pariin kuukauteen edes yrittäny antaa. Ihan turhaa, kun ei kelpaa niin ei kelpaa. Tissitakiainen :D
 
Saara09 On se jännä miten eri tahtiin kaikki vauvelit kehittyy...meillä selkeetä vuoropuhelua ja teillä jo konttausasentoon menemistä.... ;)

Luin jostain että voi mennä niinkin, että oppii suoraan kävelemään, että niinku konttausvaihe jäis kokonaan pois, mutta ens sitten tiedä, kun konttaaminen jotenkin olis tosi tärkeä vaihe vauvan kehityksessä....Sillä se kuulemma aktivoi aivojen vasemman ja oikean lohkon yhteistyötä, joka vaikuttaa keskittymiseen! Että näin...

Likka nukkuu vieläkin..nukahtanut 20.30 ja ei ole pihaustakaan kuulunut koko yönä...taitaa räkis olla taakse jäänyttä elämää... :attn:
 
Epistä, toisilla nukutaan pitkään. Meillä rääkästiin 5:50... Huoh. Tänään meen kyllä ostaa tummat verhot makkariin, josko se vähän helpottais.
Mulle on aamut vielä tosi vaikeita, tosin siihen ei auta pidempään nukkuminenkaan. Mulla on niin alhanen verenpaine, että aamusin huimaa ja pyörryttää ihan sikana. Kävin toissa päivänä lääkärissä, ni verenpaine oli 99/64... huoh...

Ihanaa pikkutoive että tyttö rupee olemaan terve!
 
Saara09 kylläpä siulla on alhaset paineet...ei varmaan ole mitä mainioin olo :|

Päikkäritkin ois tietty ihankiva jos sais sillai säännöllistettyä...nukkuu vähän miten sattuu...puolesta tunnista noi 2 tuntiin ja ei oikeen koskaan voi tietää että kuinka kuan kerrallaan...toisaalta olen tietysti TOSI tyytyväinen noista yöunista ja eihän vois oikein missään käydäkään jos tietyt rutiinit ois noitten päikkyjen kanssa...näin meillä...mites muilla?
 
Meillä kans menee nuo päikkärit miten sattuu, toisinaan nukkuu ½ tuntia ja toisinaan vetelee kaksikin tuntia. Mutta olen ajatellut, kun öisin nukkuu hyvin miltei 12 tuntia, niin eihän niille päikkäreille nyt ihan hirmu paljoa unta jääkään.

Meillä koko aamu treenattu taas tuota konttausasentoa ja sit menee hermo totaalisesti, kun siitä ei pääse mihinkään. Täällä myös pyöritään masullaan kovasti navan ympäri, mutta meidän neiti ei oikein ole hoksannut tuota masulta takaisin selälleen kääntymistä. Eikä edes yritäkään ryömiä.

Neiti myös juttelee paljon, kiljuu, pärisee, jokeltelee, on kaikin puolin äänekäs tapaus, hyvässä ja pahassa ;)
 
Mulla on aina ollu aika alhanen verenpaine. Mutta nyt on kyllä jo turhan matala. Eilinen aamu alkoi metvurstilla ja tämä aamu sipseillä. Tosi terveellistä, mutta sillä saa olon kuntoon :D

Meillä on nyt viime päivät menny päikkärit miten sattuu... Hakee vissiin uutta rytmiä tai jotain =)
 
Meilläkin tyttö vierastaa jo jonkin verran.Onneksi mummuja ja tuffia ei vierasta, koska näkee heitä sen verran usein. Siksi uskallankin jättää häntä heille hyvillä mielin. Muuten hän kyllä pysyisi visusti meidän huomissa.

Mustakin tuntuu, että tuo kehitys on laantunut jonkin verran. Noin kuukausi sitten tyttö oppi todella monta asiaa ihan muutamassa päivässä. Vauva osaa jo kääntyä mahalleen ja istua melko hyvin. Pinsettiote onnistuun jotenkuten. Hän on kiinnostunut kaikesta mahdollisesta ja pyörii kovasti napansa ympäri. Lisäksi hän päristelee, kirkuu ja vuoropuhelee hieman. Joskus sanoi jo pu-pu-pu, mutta se on jäänyt. Nykyisin enemmän vaan kurisee ja sanoo ei tai ääää. Hän hakkaa tavaroita ja kättään lattiaan ja hakkaa myös kahta kovaa esinettä toisiinsa. On kova myös helistämään. Toisaalta hän ei vielä osaa mennä konttausasentoon, ei ryömi eikä osaa kääntyä takaisin selälleen kuin satunnaisesti. Silloin kuuluu kops ja alkaa huuto! :D
 
Hohhoijaa mikä päivä..tytöllä yskä, ruoka ei oo maistunut pariin päivään, päikkärit repaleisia..toivotaan että liittyy hampaisiin...viimeksikin kun puhkesi ne kaksi alahammasta ruokahalu katosi ja oli yskä..eikä viihdytä muualla kuin äipän sylissä...Yläikenet on nimittäin kulmahampaisiin asti turvoksissa ja selkeästi näkyy että hampaat kehittyneet, mutta eivät vain sieltä meinaa ulos tulla..


Saara09 pusut annetaan suu auki, mutta sellaisiahan ne vauvojen pusut onkin =)

Jokainen vauva kehittyy tosiaan eri tavoin..en tytöltä kamalasti vielä ees odottele ryömimistä tai muuta sellaista, kun veljensäkin oppi ryömimään vasta 9 kk vanhana, ryömi viikon ja sit lähti konttaamaan..konttausta ja tukia pitkin kävelyä harjoiteltiin sitten puolisen vuotta ennen kuin lähti käveleen..oppi käveleen siis vasta 1 v 3 kk..Puhe kehittyikin sitten nopeammin ja nyt 2 v 3 kk puhuu jo lauseita ja kaikki ymmärrettävästi..

Meillä hakataan kanssa tavaroita ja käsiä lattiaan ja pöytään..ja leluja vispaa käsissään ylös ja alas hakaten välillä itseään päähän ja silloin tulee itku..Kaikista hauskointa leikkiä on katsoa kun isoveli tanssii ja pelleilee, silloin nauretaan ja kovaa :D

 
Meillä ei ole tyttö ollut vielä kertaakaan yöhoidossa.Eikä ole vielä tiedossakaan, milloin jätettäisiin yöhoitoon. Meillä on mummolat niin kaukana, toinen Kainuussa ja toinen Lapissa, niin ei meillä ole täällä oikein ketään jolle voitaisiin edes jättää. No asuuhan mulla siskot tässä 200 km säteellä, mutta vielä ei ole ollut tarvetta yöhoitoihin.

Lattialla viihtyvyys vaihtelee. Joskus tyttö kesksii siellä niin mielenkiintoista tekemistä, että viihtyy pitempäänkin, mutta ehkä kuitenkin max. 20 min. kerrallaan.

Meillekin saa tulla toinen lapsi heti, kun on tullakseen :heart: mutta silti ajattelin, että kävisin töissä tässä välissä.

Olispa mullakin matalampi verenpaine. Ennen raskautta mulla oli ala paine noin 555-65 välillä, mutta raskauden lopussa ne nousi huimasti ja nykyisinkin mulla on vielä alapaineet noin 75-85. Eli alapaine ei ole vieläkään laskenut minun normaalitasolla...

Meillä osastaan:
- kääntyä selältä masulle ( toisinpäin ei onnistu vielä..)
- pakittaa ja mennä sivuttain eteenpäin lattialla ( ryömiminen ei vielä onnistu)
- mennä konttausasentoon ja nostaa selkä oikein ylös kaarelle ( se on niin suloisen näköistä :) )
- nauraa ääneen, kun kutitetaan tai muuten hassutellaan
- istua tuettuna ( välillä vähemmän ryhdikkäästi)
- naksuttaa suulla ja näyttää kieltä
- jokeltaa ( nännänänänänänä ja kaikkia muita mukavia äänteitä, yhesti kuulosti kuin olisi jo sanonut, että äittä..)
- ääneen karjua, tehdä kurkkuääniä
- pinsettiotteen harjoittelu käynnissä ja pöydän ja veden taputus on mukavaa :)

IHANAA, meillä nukuttiin taas viime yö hyvin :heart: Äkkiä tuo neiti tajusi jättää yösyönnit pois..Toivottavasti lomalla menisi yöt yhtä hyvin. Kannattaisikon meidän ostaa retkisänky tytölle, niin voisi siellä yöt nukkua lomalla ollessa. Nimittäin, jos joutuu nukkuun yöt meidän välissä, niin saattaa tulla takapakkia nuihin yöheräilyihin..

Neiti ei vielä pahemmin vierasta. Muutaman kerran on mennyt huulet vähän alas, kun on meinannut alkaa itkettämään uusi/outo ihminen. Niin ja kun mentiin minun kummeille käymään, niin silloin kyllä huusi täysillä, kun minun kummitäti meni heti ottamaan tyttöä syliin, sitä ei kestänyt ollenkaan ja tyttö oli silloin reilu 4 kk.
 
Elmi Osta ihmeessä retkisänky. Meijän tytsy nukku kylpylässä sellasessa. Ainoo ongelma oli sinne sänkyyn laittaminen. Siis meillä tyttö nukahtaa illalla tissille ja siirrän siitä sänkyyn. Ni se oli niiiin matalalla, että tuntu että jouduin heittämään toisen sinne :D Mä oon vielä itte niin tappi (161cm).

Tänään aijon soittaa neuvolaan. En oo vielä ikinä soittanu, kun ei oo ollu mitään asiaa :D Mutta nyt mua on ruvennu kummastuttamaan toi meijän neitin nukkumisen paljous. Haluan että tytöltä katotaan hb. Jos se on hyvä, niin sitten saa nukkua =) Hyvin on mahdollista että on vaan uninen tapaus. Mutta huolestuttaa kuitenkin. Mites teijän muitten vaavit nukkuu?
Meillä meni eilen niin että
klo 6 herätys
klo 8-9:30 unta eli 1½h.
klo 10:30 oli taas jo ihan väskä, päästin päikkäreille klo 11. Nukku 2h.
Sitten jakso olla 3h hereillä kun käytiin Prismassa ni oli katteltavaa.
klo 16 unta ~45min
Taas jakso olla tunnin hereillä ja
klo 17:45-18:20 unta.
Ja oli ihan valmis 19:30 nukkumaan... Ja menikin sitten yöunille...
Öisin nukkuu 10½-11h.

Että näin meillä. Unen määrä tuntuu vaan kasvavan iän myötä ???
 
Mites teillä nukahdetaan päikkäreille ja yöunille?

Meillä nukahdetaan päikkäreille joko tissille tai vaunuihin ja yöunille tissille... Sen takia tämmöinen kysymys kun meillä oli 6kk neuvola ja neuvola täti oli sitä mieltä, että pitäisi opettaa yöunille meno ilman tissiä.. Kummastuttaa toisaalta tämä asia.. Miksi vauvaa ei saisi nukuttaa tissille? Se käy niin helposti ilman "taistelua" ja toinen nukkuu aamuun asti vaikka siirrän hänet nukkuvana sänkyyn...
Eilen tosin kokeilin yöunille nukuttamista ilman tissiä. Normaalisti nukahtamiseen menee noin 15 min niin eilen meni tunnin verran..

Mielipiteitä kiitos:)

Meillä nukutaan yöunet 11-12 tuntia, ekat päikkärit on 1,5 tuntia ja sen lisäks nukutaan vielä 2 päikkärit noin 30-45min.

Mekään emme ole "raaskineet" antaa pikkuista hoitoon vielä, eikä kyllä ole kertaakaan tullut sellainen olo et pitäis antaa toinen hoitoon... Vaikka tosin varmaan tekisi hyvää niin vanhemmille kuin isovanhemmille.. No ehkä sitten kun toinen on isompi :p

 
dad
Kyllä meilläkin poika vielä hyvin nukkuu. Tänään heräsi n. kello 7 ja nyt nukkuu tuolla jo päikkäreitä. nämä päikkärit kestää n. 45min-1,5 h. Lounaan jälkeen nukutaan 1,5-2,5h. Illemmalla 16-17 aikoihin nukkuu kolmannet päikkärit n. 30min-1,5h. Nukkumaan sitten 18.30-20.00 välisenä aikana ja nukkuu n. 10 h. Tosin jätkä herää tankkaamaan tissimaitoa yöllä 2-3 kertaa.

Olen kyllä sitä mieltä, että jokainen nukuttaa lapsen parhaimmaksi katsomallaan tavalla. En niin kauheasti välitä noista terkkarien neuvoista. Ehkä kun tämä jo kolmas lapsi niin alkaa olla itselläkin sitä varmuutta enemmän. Ensimmäisen lapsen kohdalla imetys meni pieleen kun neuvolassa kerrottiin että painoa tullut liian vähän. Niinpä hermostuin ja aloin antaa pullosta korviketta ja kohta ei vauva enää huolinut tissiä vaikka tissit olivat maitoa pullollaan. Itsehän sinä joudut sitä arkea elämään sen vauvan kanssa ja ratkaisusi hyvät ja huonot puolet kokemaan. Minä yleensä annan tissiä ennen päikkäreitä ja iltaunia kun tissi näin väsyneenä kelpaa paremmin. Välillä toki yritän antaa esim. ennen ruokailua jos haluan lähteä johonkin esim. jumppaan tai kaupungille ja isi nukuttaa pojan. Meillä edelleenkin syödään tissiä vain makuuasennossa hiljaisuudessa ja hämärässä, mikä kieltämättä estää pidempiaikaisen vauvan kanssa liikkumisen aika tehokkaasti. :(

Mummit ovat olleet täällä kotona hoitamassa poikaa muutaman kerran kun olen ollut hammaslääkärissä, lääkärissä tai jumpassa, muuten on isi hoitanut. Vielä ei oikein pidemmäksi ajaksi voi poikaa jättää hoitoon kun ei huoli tuttipulloa ja haluan todellakin jatkaa imetystä. Syyskuussa sitten menen töihin puolikkaalle ja mummit alkavat hoitaa poikaa meillä kotona. Ensimmäinen lapsi meni hoitoon 1v 2kk ikäisenä, mutta toinen jo 9 kk ikäisenä. Toisen lapsen kohdalla olimme molemmat välillä puolikkaalla kotona kun lapsi sairasteli niin paljon. Tätä kolmatta haluan pitää kotihoidossa mahdollisimman kauan. Päiväkodissa kun ärsyttivät ainaiset kihomato ja täiruljanssit. :x

Mullakin on tosi alhainen verenpaine ja välillä aamulla ja kumartaessa huippailee. Raskausaikanakin on ollut luokkaa 92/ 62. Mutta tosiaan parempi näinpäin. =)

Meillä on pojalle tullut alas jo kolmas hammas ja nyt ilmeisesti pukkaa neljättä. On ollut välillähuono syömään ja kärttyinen. Parina päivänä annoin supon illalla. Sunnuntaina huomasin verta unirätissä ja kurkistin suuhun niin oli tullut kolmas hammas jo läpi.

Mutta mikä parasta mun mieheni on vihdoin tajunnut että hoidan lasta kotona en siis ole kokopäiväinen kodinhoitaja. On tehnyt viikkosiivouksen jo monta viikkoa. Vaikka muutenkin auttaa jonkun verran. :D
 

Yhteistyössä