Syysvauvat 2009 maalis- ja huhtikuussa

Mäkään en viitti edes rupee opettamaan tuttipulloon, kun tissistä tulee maito. Meillä on http://www.auravita.com/product/Nuk-First-Choice-Learning-Bottle.MASP10180.html tämmönen. En tiedä onko nokka vaiko taikamuki :D Hyvä siitä on juoda. Tänään kävin jo ostamassa uuden nokan tuohon, sen verran kovassa käytössä ollu, että oli ihan kellerteväksi jo muuttunu edellinen.
Tänään meillä meni ~130ml vettä. Annoin ruokailuiden jälkeen ja välissä aina sen verran kun halus juoda. Tissiä ei niillä väleillä huoli, eli nälkä ei ole, mutta jano toisella näyttää olevan kova. Meillä on jopa tullu semmosia pupun papanoita pyllystä, että selkeesti nestevajausta. Joka ei heti tullu mieleen, koska syö tosiaan tissiä. Mutta mutta... näköjään touhoominen kuluttaa. Ja tuleehan sitä ittellekkin jano. Oon sitä mieltä että vauvat ja lapset on erillaisia, toiset tarttee vettä ja toiset ei.

Saara on ollu aina kova nukkumaan. Nykykään nukkuu aamupäikkärit 30-45min, päikkärit 2½-3h ja iltapäikkärit vielä 15-45min. Yöt nukkuu tosiaan täysin ja yöunet on klo 20-06/07. Jos päikkärit jostain syystä on lyhyemmät, niin päivä menee ihan pilalle. Mistään ei Saaran mielestä enää tuu sitten mitään. Kiukku on kova. Iltaisinkin on jo yleensä hirmu väsyny seiskan aikaan. Mutta ihan siihen aikaan ei mun mielestä voi mennä nukkumaan, joten venytän sitä leikkien aina vähäsen. Tänään sitten suostuin 19:40 antamaan tissin ja siihen nukahti. Kerran ajattelin että no saa mennä nukkumaan kun väsyttää ja kello oli 19:15... Ni menikin vaan torkuille. Heräs puolen tunnin päästä täysin pirteenä. Joten sen takia myös venytän lähemmäs kasia. Joskus on jaksanu valvoa ysiin saakka.

Nukkumisesta vielä sen verran, että kun Saara oli ihan vaavi, niin luulin että se ei ikinä opi nukkumaan öisin. Vielä 2kk ikäisenä meni nukkumaan vasta 00-04 tai sitten meni nukkumaan ajoissa ja heräs 3:30-4:30. 3kk kohdalla sitten vakiintu nukkumaan meno aika klo 00.. Joka mun mielestä edelleen oli aivan liian myöhään. Kunnes yhtäkkiä 3½kk ikäisenä halus mennä jo klo 20 nukkumaan ja siitä lähtien on niin tehny.

Kiinteitä annan päivällä kasvis tai liha-aterian, iltapäivällä hedelmä tai marjasosetta ja illalla puuroa yötä vasten. Sillon tällön oon antanu aamulla vähän puuroa. Mutta ne on joka kerta ollu uusia puuroja, joita on maisteltu =) Vois kohta ottaa ihan tavaksi ruveta antamaan puuron myös aamulla. Kunhan olisin varma tuosta nestetasapainosta ensin.

dad
Meilläkin on tuo Nukin ensimuki, jossa on pehmeä nokka. Kokeilin ensin kovanokkaista muttei kelvannut poitsulle. Olen kanssa aloitellut antamaan hiukan vettä soseiden annon jälkeen, mutta vain hiukan ettei vesi tarpeettomasti täytä mahaa ja vie tilaa rintamaidolta. Meillä poitsu syö siis tissiä, joka kiinteän aterian jälkeen tai sitten joskus ennen ateriaa.

Antaako kukaan lapselleen RELA-tippoja tai muita vastaavia maitohappobakteerivalmisteita? Minä olen nyt korvalääkärin kehoituksesta syöttänyt jatkuvasti noita maitohappobakteereita kun hänen mukaansa parantavat vastustuskykyä. Ja ei meillä sen korvatulehduksen jälkeen ole poika kyllä ollut kipeä.

Meillä poitsu menee nukkumaan illalla yleensä klo 19 aikaan. Yleensä syö ensimmäisen kerran puolenyön aikaan ja sitten toisen kerran aamuyöllä 4-5. Välillä nukutaan puolestayöstä ihan aamuun asti ja silloin rinnat ovat halkeamispisteessä. Tuttia toki voi joutua antamaan useimminkin. Meillä aluksi kanssa ei meinannut suostua syömään tuttia, mutta opetin syömään pikkuhiljaa. Noiden rintaraivareiden kanssa on ollut helppoa kun olen nopeasti poitsun ollessa uninen vaihtanut tutin tissiin. :) Aamulla poika herää 6-7 aikaan.

Koska poika herää aikaisin nukkuu hän yhdet 45min-1h päikkärit aamupäivällä ennen lounasta. Lounaan jälkeen hän nukkuu 1-2h. Ja sitten vielä iltapäivällä myöhempään 1-2 h. Välillä tuntuu että jaksaa harvoin olla yli 2 tuntia hereillä vaan sitten alkaa kärttyily. Mutta onhan se jo huima parannus siihen aikaisempaan yhteen tuntiin. Jossain vaiheessa olisi tietysti kiva yrittää että yhdet päikkärit jäisi pois ja nuo kaksi pidentyisi. Mutta toistaiseksi mennään näin. Poitsulla on jo vauvasta alkaen ollut selkeä unirytmi eli yöunille menty viimeistään klo 21 ja ennen noita raivareita nukkui myös koko yön aamuun asti.

Mä olen päättänyt että toistaiseksi mennään näillä kolmella lusikka-aterialla, koska paino on kuitenkin noussut ihan hyvin. Kun poitsu kerran suostuu syömään niin hyvin kiinteitä niin määrää on helppo tulevaisuudessa kasvattaa. Ja aloittavathan ne täysimettävätkin soseiden annon vasta 6 kk:den iässä .

Mutta nyt tutimaan.

Vesihän ei hirmusti täytä masua, kun menee niin nopsaa eteenpäin. En tietenkään ennen ruokailua vettä anna. Vaan masu on jo Saaralla täysi (kiinteän ja) tissin jälkeen, mutta selkeesti jano jäi. Annan siis vettä. Meillä painon kehitys ollu aina hyvää, joten veden anto ei silleen haittaa. Ei tartte syödä ravintoakaan siis enempää kuitenkaan =) Kun on täynnä, niin tissiä ei huoli ja jos sattuu janoon tissin huolimaan niin kaikki ylimääränen tulee ulos kunnolla... Eli meillä on mentävä näin.
Mutta siis, en todellakaan kehoita muita antamaan vettä. Koska mikäli vaan maito riittää tyydyttämään janon, niin sehän on toki se vauvan ensimmäinen janon lähde.

Meillä oli sikainfluenssa, johon Saara sai tamifluun ja maha meni siitä todella sekaisin. Antoivat jo jorvissa silloin rela-tippoja. Mutta kun masu oli palautunut, niin lopetin niiden annon. Pieruvaivoihin 4kk iässä annoin myös rela-tippoja ja cuplatonia neuvolan ohjeiden mukaan. Mutta vaivat ei helpottanu yhtään. Helpotti kun jätti maissin pois ruokavaliosta. Että näin meillä =)

Mutta juu nyt nukkumatti tulee väkisin.

dad, me ollaan melkein alusta asti annettu rela-tippoja. Maitohappobakteerithan tutkimusten mukaan suojaa suolistoa ja parantaa kai jossain määrin vastustuskykyäkin. Tossa tammikuun alussa tipat loppu ja vähän sen jälkeen iski eka flunssa. Nyt tossa vähän aikaa sitten kävi samalla tavalla, siis täällä taas flunssa. :( En tiiä onko huonoa tuuria, vai voiko tuo tippojen vastustuskyvyllinen merkitys olla noin suuri. No, nyt kuitenkin bongasin vauvalehdestä uudet gefilus-mhb-tipat, joissa on d3-vitsku samassa ja hain niitä. Tosi käteviä!

Meidän taikamuki on tämmönen: http://www.ainu.fi/Tuotteet/Ainu-Mam-Learn-to-Drink-Cup-Taikamuki-190-ml-alk-6 Tänään kokeillaan ekaa kertaa! Mistä noita NUKin mukeja saa? Käyköhän tässäkin niinku tuttipullojen kans, että ostan 10 eri sorttia eikä mitään tuu käytettyä. :D

Hei imettäjät, miten ootte yhdistäny imetyksen ja kiinteet? Meneekö tissiä vielä yhtä monta kertaa päivässä kuin ennenkin ja annatteko ennen/jälkeen/väleissä kiinteisiin nähden? Me vasta maistellaan (tänään kolmas päivä :) )noita kiinteitä, joten tissi on varmasti vielä useita viikkoja se pääruoka, mutta mietin vaan, että miten se sitten jatkossa toimii.

Niin ja Saara, esikoinen siis tämä meidän tyttö, jos haluat päivittää etusivulle. :)

Noita Nukin mukeja löytyy ainakin Prismoista. Meijän neiti tykkää tuosta juoda kovin, pullostahan en ikinä saanu tippaakaan menemään alas.

En kuollaksenikaan muista miten meillä syötiin ennen kiinteitä, mutta nyt meillä on 5x säännölliset ruoka-ajat. Aamulla tissi, klo 11 ensin kasvis tai lihasosetta (kasvissosetta menee purkki, lihasta puolikas tai 3/4 purkki. Sitten vielä kunnon tissit päälle. Iltapäivällä klo 14 purkki hedelmä- tai marjasosetta ja kunnon tissit mahtuu taas päälle. Klo 16:30-17 tissiä, klo 19 puuroa (1-2dl riippuen puurosta) ja klo 19:30-20 hirmusesti tissiä. Ei huuda nälkäänsä... Ei oo enää toviin tehny niin. Mutta noin saan 5 ateriaa päivään. Nälkä kun rupee tulemaan ni maiskuttelee ja syö peukkuaan =)

Mutta nyt vaunuihin tyttö nukkumaan ->

Moikka!

Meillä kanssa toi nukin muki. Hyvä tietää että siihen saa uusia kumi osia, sillä meilläkin värjääntynyt jo oranssiksi:) Vettä menee noin 20ml päivässä...

Rosehip: Kysyit imetyksen ja kiinteitten yhdistämisestä. Meillä tarjotaan tissiä yleensä noin puoli tuntia kiinteiden jälkeen ja ennen päiväunia. Ja jos tyttö on nälkäisen oloinen niin myös silloin... Eli aika lapsentahtisesti mennään edelleen :)

Meillä oli nokka kanssa jo ihan oranssi ... porkkanan värinen :D Juu, uusi nokka makso Prismassa peräti 1,49?. Ei kallis sijotus. Hyvä muki kaikin puolin. Tänään meillä meni vähän vähemmän vettä. Semmoset 30-40ml.

Meilläkin on yksi Ikean nokkamuki mutta ei olla kuin yhesti kokeiltu sitä. Pitäis kai ostaa joku parempi nokkamuki piakkoin, josta vois alkaa juottaan vettä, kun tyttö ei älyä tuttipullosta juomisesta mitään.

Meillä nukutaan normalisti parit päiväunet. Aamupäiväunet ovat yleensä 2-3 h ja iltapäiväunet noin 1 tunnin. Nukkumaan mennään noin klo 20-22. Neidistä kyllä huomaa, milloin hän on väsynyt. Silloin alkaa kauhea kitinä ja sylistä ei voi laskea mihinkään. Jännä, kun tytön samanikäinen serkku on hirveän virkeä, eikä nuku juuri ollenkaan päiväunia, kun taas meidän tyttö kyllä nukkuu säännöllisesti päiväunet ja yölläkin 10-12 tuntia.

Rintamaidon syönti on kyllä hieman vähentynyt kiinteiden aloituksen myötä. Aamulla herätessä imetän ja sitten puuroa syödään noin tunnin päästä. Lounaaksi syödään kasvissosetta ja ennen aamupäiväunille menoa yritän vähän imettää. Päiväunien jälkeen syödään taas tissiä. Päivälliseksi syödään kasvissosetta ja ehkä tunnin päästä taas imetän. Illalla puuroa ja imetys ennen nukkumaanmenoa. Mutta silloin, kun täysimetin niin tyttö söi tissiä kyllä useammin.

Meilläkin syötiin rela-tippoja päivittäin noin 4 kk:n ikään asti. Sitten ne loppuivat enkä ole ostanut uutta pulloa. En osaa sanoa, että oliko niillä mitään vaikutusta. Vatsanväänteistä miedän tyttö kärsi ihan vauvana ja siksi aloin nuita maitohappobakteereita syöttämään.

Käytiin tänään Päijät-Hämeessä tytön kanssa serkkuja tapaamassa ja neidistä on kyllä mukava seurata serkkujen touhottamista. Muutenkin tykkää seurata ihan innoissaan muita lapsia. Vauvajumpassakin on kiva, kun siellä on niin paljon samanikäistä seuraa..Käyttekö te muuten vauvajumpissa tai muissa sellaisissa?

Nyt täytyy alkaa keitteleen tytölle iltapuuroa. Ostin tänään oikein pienen söpön puolen litran kattilan vartavasten iltapuuron keittoon.

Aku
Moikka!
Tuolta lokakuisista poikkesin teidän pinkkaan kurkkimaan =)
Huomasin että teillä oli monella käytössä noi Nukin nokkikset.Ja vaihtopäistä oli juttua.Meillä oli esikoisella noi ja tykättiin kovasti.Silloin ei vaan ollut vaihtopäiksi saatavilla niitä samoja mikä tulee pullon mukana vaan olivat paljon pehmeämpiä/lötkömpiä.Onko edelleen niin vai ootteko löytäneet samanlaisia mikä siinä pullossa alunperin on kiinni?Esikoinen ei meinaan tykänny siitä vaihtopäästä ollenkaan.ai miten niin nirso!? :LOL:

Heippa Aku
Kyllä tuo pää on ihan täsmälleen samanlainen kuin alkuperäinenkin =) Yhtä kova.

Mä oon niin miettiny tota vauvajumppaa... Ja mietin edelleenkin. Aikaseksi en oo saanu lähdettyä mihinkään. Neuvolassa oli sitä mieltä että meijän pitäis käydä jossain missä olis vauvoja ja äitejä... Etten syrjäydy. Yritin kyllä kovasti selittää, että mulla on useampi lapsellinen ystävä. Ja parin laskettuaika on ens kuussa... Muttei vissiin ymmärtäny :D

Tää mun lapsi, ei oo voinu voinu tulla musta ja mun miehestä. Me ollaan miehen kanssa niin aamutorkkuja. Eilen Saara heräs 5:30, tänään 5:45... Ohhooh.... Nukkumaan tahtoisin minä.

Puolivuotisneuvolassa meille suositeltiin sikainfluenssarokotetta. Huomenna olis ny sit aika rokotukselle. En vaan toisaalta haluis piikitellä vauvaa koko aikaa. Mut sit kyllä ketuttaa, jos tyttö saa sen taudin.

Mites te muut? Oletteko jo ottaneet tai aiotteko ottaa piikin vauvallenne? Olen kuullut, että vauvat eivät ole tulleet rokotteesta niin kipeiksi kuin aikuiset.

Miina81 Meillä on ollu tota ruokahaluttomuutta´mutta se johtuu siitä että hampaita on tulossa.. meillä neidillä on jo 2 hammasta alhaalla ja nyt ilmeisesti tulossa lisää.. neuvolassa sanoivat että vauva saattaa jättää syömättä sillon ku hampaita tulee kun se ruoka tuntuu pahalta ikenissä.

dad
Hei Lillemi

Minä ja poika otettiin molemmat sikainfluenssarokote pojan 6kk neuvolan yhteydessä. Mulla itsellä oli käsi koko illan tosi kipeä ja vielä hiukan seuraavana päivänäkin, mutta pojalle ei tullut mitään oireita. Otin rokotteen koska joutuisin sen kuitenkin ottamaan kun palaan syksyllä töihin sairaalaan.

dad
Niin ja siis tohon rokotetutkimukseen en osallistu. Aikaisemmin esim. tyttäreni kanssa osallistunut influenssarokotetutkimukseen ja rotavirusrokotetutkimukseen että ei mulla mitään tutkimuksia vastaankaan ole. Mutta nyt ajattelin varmistaa että lapsemme saa sekä meningokokki että hepatiittirokotuksen kun matkustelemme aika paljon. Siksi ostan itse nuo rokotteet lapselle. Tulevaisuudessa ajattelin rokotuttaa lapsen myös vesirokkoa vastaa ettei tule pahoja arpia.

Meilläkin poitsulla oli selvästi kärttyisyyttä ja ruokahaluttomuutta hampaiden puhjetessa. Tissin syönnissäkin oli hankaluuksia eli ilmeisesti imeminen satutti turvonneita ikeniä.

Meillä ollu tänään taas hirmunen aamu. Huuto ja kiukku on ollu kovaa. Ilmesesti lisää hampaita pukkaa. Onhan noista edellisistä kohta jo 2kk kulunu. Alhaalla on siis hampaat.

Me sairastettiin koko perhe tuo sikainfluenssa, joten ei rokotetta tarvita. Tutkimusrokotukseen neuvolatäti yrittää mua suostutella kokoajan, mutta en halua piikittää toista jatkuvasti. Tulee niin kärttyseksi rokotteista. Suoraan sanoen huutaa selkäkaarella. On muutenkin tosi vaativa ja haastava tuo meidän neiti. Mutta kuitenkin niin rakas, vaikka luonnetta löytyy.

Mäkään en vastusta rokotuksia millään lailla, mut tuon sikapiikin kanssa on vähän niin ja näin, varsinkin, kun tyttö tuntuu huutavan rokotuskerroilla aina vaan enemmän.

Mekään ei olla osallistuttu tutkimuksiin. Täällä tutkitaan esim. pneumokokkirokotetta, mutta koska siinä ei ole varmuutta saako peneumokokkirokotteen vai hepatiittirokotteen, päätimme itse kustantaa tytölle pneumokokkirokotteen. Tosi kalliiksi se vaan tulee! 3x70 e!!

Elmi:
Me käydään vauvamuskarissa ja vauvojen värikylvyssä. Tyttö tykkää niistä kyl kauheesti. Enemmän häntä kiinnostaa siellä kuitenkin muut lapset kuin itse harrastus.

Saara09: No et kyllä pääse syrjäytymään, jos sinulla on ystäviä, joilla on lapsia! Aika hassulta kuulostaa neuvolatädin puheet. Eiväthän läheskään kaikki käy harrastuksissa. Ja kyllä ne harrastukset menettää aika nopeasti hohtonsa, jos on sellainen olo, että täytyy väkisin sinne lähteä. :) :D

Olen samaa mieltä, etten kyllä syrjäydy =) Ihan riittävästi on puuhaa viikoille aina. Välillä jopa tuntuu että liikaakin ja sitten rupeen perumaan kahvitteluja.
Saaralla on useampi poikaystäväkin jo :D Nyt just näköjään itekkin sellasessa iässä että kaveritkin rupes jakautumaan. Joka sinäänsa ei yhtään huono juttu ole. Mutta ... Paras ystäväni haluaisi vauvaantua, mutta heillä on erinnäisiä ongelmia sen suhteen, joten eipä ole Saaran syntymän jälkeen heitä täällä pahemmin näkyny. Kerran on nyt puolessa vuodessa käyny. Ymmärrän kyllä kovan harmituksen, kun heillä se ei onnistu niinku meillä.

Hei! :wave: Pääseekö mukaan? Meillä on 15.9. syntynyt tyttö.

Me käytiin tänään hakemassa tytölle sikainfluenssarokote, kun puoli vuotta on tullut täyteen. Itselle on otettu jo heti kun sen sai. Myös pneumokokkitutkimukseen osallistutaan.

Meillä on nuo molemmat nokkamukit, joista täällä puhetta (MAM taikamuki ja NUK) ja juuri tänään kaivelin ne kaapista pesua varten esiin. Eli pian alkaa treenaus. :) Nuo kaksi mukia ovat kyllä ihan erilaisia nokaltaan! Saa nähdä, mitä mieltä tyttö niistä on.

Tänään kokeiltiin ensi kertaa syöttötuolia. Taisi ihan uusi maailma avautua siitä tytölle! :D Kiinteitä syödään n. kolmesti päivässä. Kasviksia/hedelmiä/puuroa on tähän asti syönyt, pian pitäis se lihakin aloittaa... Tuntuu, että hurjasti on kaikkea uutta nyt: syöttötuoli, nokkamuki, liha... On meillä jo niiiin iso tyttö! :D

Täällä myös syyskuun tyttöjä, syntynyt 12.9. Meidän tyttö on ollut koko ikänsä vaativa vauva, joten haastetta arjessa on piisannut.

Mahalta selälleen mennään, mutta takaisin päin ei vielä osata kääntyä. Muuten mahallaan möngeretään ja taaksepäin suorin käsin työnnetään. Mutta eteenpäin ei vielä kylläkään mennä.

Hampaita on alas tullut kaksi ja niiden puhjetessa kiinteiden syömiseen on tullut täysi stoppi, vain tisu maistunut ja muutenkin ollut tosi kärttyinen hampaiden puhkeamisen yhteydessä.

Meidän neiti ei huoli ollenkaan tuttipulloa eikä tuttia, joten mekin olemme ruuan päälle ottanneet hörppyjä nokkamukista, Aventin sellaisesta.
Meillä syödään aamupuuro, lounas, päivällinen ja iltapuuro ja väleissä tissiä.

Yöunet sujuu hyvin n. 20:30-8 jossa välissä syödään kerran tai kaksi tisua, mutta päiväunet ovatkin sitten "tirsoja" yleensä ½-1 h. Ja sen huomaa kyllä sitten kärttyisyydestä, kun ei tule kunnollista unta päivällä.

Oikein ihanaa kevättä kaikille syysvauvoille!

Tervetuloa Citrus ja Desa74 !!

Ihanaa että mukana myös toinen haastavan vauvan äiti.
Mä oon ite saanu tutin työnnettyä "väkisin" tytölle. Aina kun mentiin autoon, ni laitoin tutin suuhun niin että haalari piti sitä suussa. Ihan sen takia tein noin, kun huusi aina autossa kun kättä ei tumpun takia suuhun saanu. Sama homma oli vaunuissa. Tilanne rauhottu ihan älyttömästi kun tytsy ekan kerran nelikuisena imas tuttia. Nyt hällä tutti vaunuissa ja autossa. Ei osaa sitä ihan oikeen syödä ja tippuukin tosi helposti. Heti nukahtamisen jälkeen vaunuissakin tutti tippuu suusta. Mutta tolla tutilla sain tytölle 3h päikkärit vaunuissa. Sitä ennen meilläkin nukuttiin vaan max tunti kerrallaan ja kiukkua riitti. Muuten ei tuttia ota ollenkaan. Jos koitan tässä sisällä laittaa tutin suuhun, ni nappaa sen pois ja heittää lattialle. Tuttipullohan ei myöskään meille kelpaa, ei minkäänlainen pää. Onneks tyttö on jo tän ikänen, että jos jotain tapahtuis etten pystykkään olla imettämässä, niinmies tai mummi voi nokkamukilla koittaa saada korviketta alas ja kun kiinteitä menee, niin ei nälkään pääse kuolemaan.

Meillä on myös syöttötuoli käytössä vaikkei tytsy ihan 6kk vielä ole. Mutta kun Saara istuu jo tuettuna. Ja leikkiessään voi istua ihan yksinäänkin 5-10min ennen kun menee kyljelleen. Hyvät on selkälihakset toisella. Enkä ruvennu kieltämään kun viikko sitten oppi istumaan, ettei sais. Ikää on sen verran paljon kuitenkin ja kun ittehän hän selan suoraksi vetäs ja istu pyllylleen.

Meillä on jännä päivä tänään. Mies jäi viikko sitten työttömäksi (joka on hirmu stressaavaa), tänään hällä on työhaastattelu... Toivottavasti menee nappiin. Tarkotus olis kuitenkin kesäkuussa jäädä hoitovapaalle, joten miehen on tienattava. On kyllä ollu aika luksusta kun hän on ollu nyt viikon kotona apuna =)

Mutta nyt päivitän teidät tuonne etusivulle vielä.

Ihan samoja keinoja yritin tutin kanssa meidän neitille kuin sinä Saara09 meillä automatkat yhä aika vaikeita, rattaissa kyllä viihtyy ihan ok. Eli tuttia hän ei hyväksy vieläkään, joten sen suhteen olen luovuttanut :|

Meidän neiti tarvitsee paljon viihdykettä ja viihdyttäjää ollakseen lattialla, onneksi sitterissä on aina viihtynyt edes jollain lailla, että on saanut edes vähän kotihommia tehtyä.

Tuntuuko teillä kenelläkään muulla päivät välillä pitkiltä kotona? Meillä ehkä siksikin, etten oikein tuon neitosen kanssa ole hirveästi rohjennut lähteä paljoa liikkeelle, kun tahtoo tuo temperamentti räiskyä aika usein, niin jotenkin sitä on mökkiytynyt tänne kotiin, pääsee hiukan helpommalla, ehkä... Mutta kyllä sitä seuraakin alkaa kaivata =)

Samoin Saara09 tuntuu jotenkin "helpottavalta" lukea, että muillakin on haastava vauveli, kun välillä itsellä tuntuu, että on aika väsy, mutta kyllä sitä taas sitten jaksaa, kun sattuu hyvä päivä väliin.

Meilläkin tyttö täytti 10.3. puoli vuotta ja mietin sitä sikarokeotteen ottamista. Meillä puolivuotisneuvola siirtyi, joten se on vasta viikon päästä. Saa nähdä ehdottaakohan se neuvolatäti ottamaan tuon rokotteen. Itse on oikein vielä tiedä ottaako vai ei...No onneksi on vielä viikko aikaa miettiä. Onko teidän vauvat muuten pysyneet terveinä? Meidän tytöllä on vain kerran ollut nuha parin kuukauden ikäisenä ja se kesti kaksi viikkoa. Kyllä siinä ehti odottaa jo, että milloin se loppuu. Onneksi muuten ollaan oltu terveinä.

Lillemi tuo värikylpy kuulostaa kivalta. Mitä se siis oikein on? Tekeekö vauvat siellä taidetta sellaisilla "syötävillä" väreillä vai..?

Saara09 : Meidänki tyttöä tuo tutti rauhoittaa hyvin vaikka se ei meinaakaan suuss oikein pysyä. Olen myös vetänyt kypärälakin tutin päälle, että pysyisi paremmin suussa. Nyt ostin isompia tutteja, kun tyttö täytti 6 kk. Ainakin eilen sen isomman tutin syönti sujui mallikkaammin.

Desa74 Välillä päivät tuntuu pitkiltä. Varsinkin nyt, kun neiti on alkanut heräämään siinä 7-8 aikaan. Joskus tuntuu, että tarvitsisi jo jotain älyllisempää haastetta, kun vauvan- ja kodinhoito. Tosinaan taas päivät menevät tosi nopeaa, kun on paljon tekemistä. Meidän tyttö on myös aika temperamenttinen ja vaatii aika paljon huomiota. Ei viihdy yksiskeen kovin kauaa lattialla vaan hänelle pitäis olla seurana melekin koko ajan. Onneksi tyttö tykkää välillä esim. keittiössä katella syöttötuolista, kun minä teen keittiöhommia.

Huomenna vien tytön vähäksi aikaa hoitoon ja nyt jo vähän pelottaa, että mitenhän siellä menee, kun tuo meinaa välillä hermostua. On siitä kasvamassa kyllä sellainen emäntä, joka komentaa jo nyt isolla äänellä. Syödäkin haluaisi jo itse ja suuttuu, jos otan lusikan pois, kun menee ihan räpimiseksi.

No nyt tyttö on ensimmäisillä päiväunille ja toivon mukaan nukkuu sen pari tuntia, niin ehtisi itsekin tekemään jotakin..

Yhteistyössä