***SYYSMASSUKOIDEN 2008 MUSSUKAT***

Garolille onnea!

Mizy:
Meillä esikolla oli RS virus pari vuotta sitten. Oireena oli rohisevan hengityksen lisäksi kova kuume. Olimme LKL:n polilla käytävällä yhden illan 'tarkkailtavana' ja sitten pääsimme kotiin. Lapset sairastuvat pahemmin tuohon RS virukseen, joka aikuiselle on 'vain flunssa'. Tauti on joka toinen vuosi kovempi, pienet potilaat voivat joutua sairaalahoitoon jos tauti on kova. Kotihoidossa hoito-ohjeet ovat kuin flunssassa, lepoa, juotavaa ja rakkautta. Jos lapsi on perusterve, ei suurta syytä huoleen ole. Jos lapsella on alentunut vastustuskyky niin silloin kannattaa helpostikin lähteä sairaalaan. Olette luultavasti saaneet nestemäisenä ventolinea (salbutamol) ja samaa ainetta sairaalassa sitten spiralla (höyrystin??) pistettäisiin vauva hengittämään maskin kautta. Lisäksi jos lapsi ei juo, voidaan sairaalassa nesteytys hoitaa paremmin ja jos hapensaannissa on vaikeuksia, voidaan lisähappea antaa. Lisäksi sairaalassa on tehokkaat imulaitteet, joilla räkää voidaan imeä hengitysteistä.
Millä matkustitte Lappiin? Jos hengitys on vaikeaa, lentomatkailu ei välttämättä ole suositeltavaa mutta jos lääkäri ei siitä varoittanut tai sitä kieltänyt ei hätää. Lentokoneissa on happilaitteet ja jos lapsen hengitys vaikeutuu matkan aikana, voi lisähappea saada. Pahin vaihe kestää 3-5 päivää ja sen jälkeen ollaan jo aika hyvin tolpilla. Meillä esikolla oli vain yksi paha päivä ja sen jälkeen helpotti tuon RS:n kanssa.

Ai niin, eilen ei pottua syöty ja viime yönä ei itketty yhtään. Enkä muista kuinka monta tissitystä tuli..

Garolille onnittelut! :flower:

töihinpaluuta ei olla vielä päätetty, pitää laskeskella tarkkaan kuinka pitkään voisi olla kotona, ainakin siihen saakka kun poika on 1v oon kotona. Pitääkin se kohta jo miettiä, kun hoitopaikkaa olisi kuitenkin hyvä hakea ainakin puoli vuotta ennen töihinmenoa. Onneksi on vielä pikkasen aikaa ilmoittaa työnantajalle...

soseista nyt on taas saatu maistumaan muutaman kerran porkkanaa takaviikkojen totaalikieltäytymiselle. eilen meni tosi hyvin ja söi reippaasti. neuvolassa sanoivat, että vaatii ainakin 20 maistelukertaa ennenkuin vauva tietää tykkääkö vai eikö tykkää kyseisestä mausta. pikkasen on taas ummetusta ilmassa, ja luumu oli kaupasta loppu, onneksi tänään pääsee isoon kauppaan ostoksille!

nyt taas ukkeli heräs, joten lisää myöhemmin :wave:

Nyt vaan pikaisesti tulin apua kysymään!
Ukkeli ollut eilisestä saakka kuumeessa, 38-39,3 välillä olleet lukemat (yöllä toi korkein kuume) ja suppoa annoin yöksi. Epäilen et johtuu hampaiden puhkeamisesta. Kysymys kuuluu: Ootteko nukuttaneet kuumeista lasta ulkona? Lukemat oli siis 38,5 paikkeilla nyt aamupäivästä ja laitoin pojan ulos vaunuun nukkumaan. Sen jälkeen soitin neuvolaan kysyäkseni, et kuinka pitkään kuumetta seurataan kotona ennen lääkäriin menoa ja onko lääkitseminen ok. Puhelun loppuun totesin, et laitoin pojan juuri ulos nukkumaan, mihin neuvolatäti hyvin jyrkästi vastas, ettei ulkona nukuttamista nykyään suositella kuumeiselle :eek: Mitä siis teen?!?

Kiitos kaikille onnitteluista! :heart:

Kovasti on puhuttu töihinpaluusta. Valitettava fakta on täällä se, että töihin on mentävä. Ei anna rahat periksi jäädä kotiin lapsen kanssa. No lomien kanssa koitetaan sumplia niin että vasta elokuussa tarvitsisi poju laittaa hoitoon ja sittekin vain puolipäiväisesti, mutta kyllä se sydäntä riipaisee jo nyt että noin pieni on pakko hoitoon laittaa :snotty:

Morotusta pinoon taas

Garolille isot onnittelut naimisesta :flower: !

Hexa oli tosiaan nerokkaasti keksinyt ratkaisun maailman nälänhätään :D . Ei muuta kuin Nobelia odottelemaan...

Zucchero, minä nukuttaisin kuumeista lasta ulkona, mutta minä nyt en kyllä muutenkaan noudattele kovinkaan monia ohjeita... Luulisin, että lapsi kyllä ilmoittaa, jos hänellä on huono olo.

Mitzyn pikkuiselle paranemista :hug: . Toivottavasti ei ole mitään vakavaa.

Töihin palaan elokuussa ja mies jää vuodeksi lapsen kanssa kotiin, jos vain talous sallii. Eikö kellään muulla mies jää kotiin? Haluaisivatko edes jäädä?

Nikin emo, toivon, että saat pojan päivää rytmitettyä. Itse tein sen ruokailuilla eli päätin vain, että seuraavan kerran syödään vasta silloin ja silloin. Koko ajan lapsen kasvaessa on mennyt helpommaksi. Meillä syödään nykyisin n. klo 9, 12, 17, 19 ja 21 ja yöllä sitten miten sattuu. Oon noista ajoista pyrkinyt pitämään kiinni ja hyvin on onnistunut. Kaikki lapset ovat tietty yksilöitä, ja jotkut paljon vaativampia kuin toiset. Kovasti tsemppiä Niki-mussukan kanssa :hug: !

Arvatkaas muuten mitä. Heitin tänään rahapussin kartonkikeräyslaatikkoon ja lähdin sitten shoppailemaan :whistle: . Jäi reissu vähän lyhyeksi, kun kauppakeskuksessa huomasin, että kato perkele, ei tullutkaan yhtään rahaa mukaan :LOL: . Tulin kotiin, enkä löytänyt pussia mistään, mutta lopulta keksi dyykata pahviroskiksen ja siellähän se pohjalla oli. Kyllä on heikkoa tää mun keskittyminen nykyään, kun toissapäivänä jätin vielä puolet ostoksista kaupan kassalle :ashamed: ...

Mutta nyt viestiä tuijottamaan. Jaksuja kaikille!

väpä ja Vilho, 5,5 kk :heart:

Väpä meillä mies on jäämässä kotiin syksyllä. Tämä siis siinä tilanteessa, että saan töitä ;) Olen ollut pätkätöissä, mutta nyt on seuraavien viikkojen aikana ainakin kaksi virkahaastattelua, pitäkäähän peukkuja. Mies on näillä näkymin kotona noin 4kk ja sitten hoitovastuu siirtyy mummille. Yritämme hoitaa näin ainakin siihen asti kun Ellen on noin puolitoistavuotias.

Zucchero
minä saattaisin myös nukuttaa kuumeista ulkona, jos sisällä päiväunien nukkuminen on vaikeaa. Täytyyhän sairaan lapsen unta saada.

Garolille onnittelut myös minulta :flower:

Mitzy :hug: , neuvoja en osaa valitettavasti antaa.

Tiinuliini ja Ellen 4,5kk

Huippu foto Adasta:)
Kiitos kaikille neuvoista ja omista käytännöistä, yritän tulla peräsä. Tuo että "jokainen äiti tuntee oman lapsen tarpeet, onko nälkä,väsy...jne" on totta, mutta siinäpä se; mulle tulee joskus niin avuton olo, kun en yhtään tiedä mikä ukkelilla on. Tiedostan että mun pitäs tietää, mutta olen ihan neuvoton välillä kun en tosiaan tiedä onko väsy vai mikä. Sit tyrkytän ruokaa ja jos Herralla ei ole nälkä, hän saa HEPULIN. Ukko tuli taloon joo, pitämään jöötä :)
Noh, en mä nyt aivan toivoton tapaus ole, vaikka vois kait näistä kirjoituksista joskus kuvitella. Tulee vain tietty kirjoitettua tänne asioista jotka mietityttää. Suurimmaksi osaksi on kuitenkin asiat hyvin ja hyviä hetkiä. Mut kyllä tänäänkin olen taas "mokannut" ja yrittänyt lepyttää kiukkuista ukkelia maidolla ja ruoalla...huonoin seurauksin. Eli taas tullaan tähän että MINÄ EN TIEDÄ milloin omalla lapsellani on nälkä ja milloin joku muu. Yritän laittaa nyt ylös jonkinlaiset ruokailuajat ja antaa sitä ruokaa silloin.
Illat mä olen rauhoittanut meiltä, en lähde villeilemään ukkelin kans enkä mihinkään kauppoihin tms, kaikki aktiviteetit on päivällä, koska tuo ukkeli on niin levoton jos on liikaa meininkiä illasta. Päivisin tehdään lenkit,käydään kaupassa, kyläillään tai mun luona käy väkee. Eilen oltiin koiraa katsomassa, Niki vaan nauroi kun koira räksytti...tarttu pannasta kii, ja mä pelkäsin. Olen alkanut pelätä koiria....
Ilmavaivoja on ollut. Viime yönä heräsi taas 3.30 eteenpäin tunnin välein. Evästä olen öisin antanut enää 2-3 kertaa eli en joka heräämisellä.
Pikaista paranemista kaikille kipeille pikkuisille.
Ja Väpälle kiitos :heart: Kyllä me tästä selvitään tuon tuittupää mussukan kanssa.....

väpä oishan se hienoa jos meillä isäntä jäis, mut ei sillä hermo kestäis, se on vähä :p

arvatkaas mitä Wäinö teki tänään.... Se puras mua niin kovaa tissistä että tuli verta ja näyttää vieläkin olevan auki,mut enää ei verta tule.. arvatkaa sattuko.... :x liivinsuojus veressä jne.. kiva kiva taitaa imetys alkaa olee tässä, nyt oon sydän kurkussa jännänny ku syöttäny et tekeekö uudestaan..

Garolille tosiaan onnea naimisesta... Me ollaan kanssa alettu miettii et josko sitä pitäis näin 9v ja 3lapsen jälkeen jo ottaa ja virallistaa tääkin...

mitäs muuta.... ei kai mitää meen taas tuijottaa mun tissiä, kohta varmaa lähen tikkauttaa sitä... :LOL:

nawi ja wäinö jolla 2terävää hammasta ja kivikovat ikenet :D

heip!

väpä ei meillä isännän pää kestäis :LOL: tai kestäis kai Eetiä mutta tota isompaa ei..hällä on ihan tajuttomia nää päivät kun yhtä kiukkua vaan.Että ei siis mahollista se, eikä mulla tosiaan ees työpaikkaa mihin palata.

meillä on sama homma että syötöillä rytmitän enkä anna ruokaa kun noina aikoina, tissiä ennen unille menoa ja unilta herättyä.

mullahan siis alkaa huhtikuussa työssäoppiminen ja kestää 5 viikkoa. 7h päiviä joten ei kauheen paha ja pojat menee papalle. Sit kesällä heitän keikkaa yhessä palvelutalossa, sillon pojat sitten miehen työn mukaan kotona tai papalla. Syksyllä mulla onkin taas 10 viikon työssäoppiminen ja keväällä sama homma. Sitten kesällä 2010 alan etsiä kunnolla töitä. Eli periaattessa mun töihinpaluu on jo 2kk päästä!!iik.

Garol onnea rouviintumisesta!

Nikin emo, eiköhän se siitä kun poju kasvaa ja vielä tutustutte paremmin.

zucchero kyl mä oon ulos laittanu silti nukkuu...reilusti vaan vaatetta.Mutta mehän ollaanki väpän kanssa niitä huonoja äitejä niin ei ehkä kannata meitä kuunnella :D

meillä on meno mennyt ihan kamalaks...yritin poikaa omaan sänkyynsä nukkuun ja sen jälkeen on yöt menny kamaliks.eli 21 nukahtaa ja vien sänkyynsä, herää 22 mutta nukahtaa uudelleen. siitä alkaakin kauhea vääntö, tunnin jälkeen herää eikä suostu enää sylistä pois.olen siis antanut periks ja ottanut meidän väliin mutta siinäkin herää 30min-1h välein!!joka kerta ei tietenkä ota tissiä, muuten vaan kitisee, vääntyilee, itkee jne.ihan kauheeta!!tän viikon heränny 7-10 kertaa 7h yöunien aikana!
mitään uutta ruokaa ei oo maistellut eikä näy hampaitakaan...kohta mun alkaa voimat loppua kun tuo isompikin heräilee ja nousee niin aikasin.Onneks mies on ollut kotona niin on noussut sen kanssa.
en tiä mikä sitä vaivaa ja mitä mä keksisin...

huh, nyt täyyy kai alkaa laittautua jos meinaa raahautua puistoon...
d. ja eeti 5kk+

ei kyllä täälläkään isännän pää kestäisi, vaikka onkin heittänyt että vois olla kotona... saattais tulla äitiä ikävä nopsaan :LOL:

meilläkin rytmitetään päivää ruokailulla, ja nyt onkin pikkasen rytmi vaihtunut niin että herätään aikaisemmin ja nukkumaankin aikaisemmin. kiinteitä saa klo 13, 17 ja 20 maissa, vikana on siis puuro ja kaikissa väleissä tissiä vähän miten sattuu. nikin emo toivoa on siis! tuo meidän yöheräilijä on nyt alkanut nukkumaan paremmin, ja yöt menee yhdellä syötöllä pääsääntöisesti. ollaankin alettu miettiä, josko kohta siirrettäisiin omaan huoneeseen niin ei mekään ihan pienimpiin ähinöihin heräiltäis. poika nimittäin saattaa jumppailla unissaankin keskellä yötä.. :whistle:

dd jaksuja kahden heräilijän kanssa! :hug: onneksi miehestä on apua!

nawi hui mikä kokemus! ei kuulosta ollenkaan kivalle...

zucchero en osaa neuvoa, kun ei tää jäpikkä nuku ulkona ellei ole liikettä. en ehkä laittais ulos pakkaseen..

no mutta nyt taas pitää mennä!

:hug: kaikille tasapuolisesti :wave:

Mikku: pistin viestin .. vihdoinkin..

Neuvolakuulumisia:
Pituus 69 cm
paino 7850 g
ja pää tais olla 48,5 cm.
Olkaapa tarkkoja, mitä sanotte lapsellenne! Mies sanoi meidän Piipiäiselle, että hän on pullukka (no esikkoon verrattuna onkin) ja nyt neidon pään ympärys on tippunut käyrillä (harmittaa varmaan häntäkin) ja ennenkaikkea PAINO on tullut alaspäin ja on nyt -5% kohdalla.
Täti totesi vain, että ei lapsi varmaan syökään sosetta kun ei hänellä ole nälkä kun maitoa edelleen riittää. Niin mutta se töihin paluu toukokuun puolen välin jälkeen? Jos lapsi ei syö pullosta tai sosetta niin mitä sitten tehdään?

Meillä taitaa olla puolivuotis ja hammasjuhlat tiedossa..

Höpöti
Heippa!

Onpa taas aikaa kun on tullu kirjoteltua.. kamalasti oli tullu tekstiä enkä sitten saanu aikaseks kaikkee kahlata läpitte... :)

Täällä odotellaan et päästäis taas lauantaina uimaan... nytkun taas oli parin viikon tauko kun oltiin kipeenä.. ne hemputin korvat :(
Ja sitten tietty odotellaan noita "puolivuotiskemuja" ja puoli vuotis neuvolaa ja hammashoitajaa ja vaikka mitä :)
Niin menee aika nopsaan et Vilmakin tulee sitte jo viikon päästä perjantaina 6 kk :)) huh huh...

Kevättä odotellessa.. alkaa riitteleen toi vaatettaminen taas tällä erää... :) olis niin kiva pikkusen saada vähentää vaatetusta... :)
Hiukan heikolta näyttää kun taas eilen tuli lunta sillai ettei totta...

Iskä lähti täältä eilen laivalle ja palaileepi tänä iltana.. tuliaisia odotellessa:)

Niin.. ja nyt meillä on sitten kolmisen viikkoo nukuttu ulkona vaunuissa joka päivä PAIKALLAAN pari kolme tuntia.. Ihanaa kun saa hetken aikaa itelle... :)
Nyt ruoan laittoon... :)

Höpöti ja Vilma, pian 6 kk :)

mooi!

meille on tullut eka hammas alhaalle....
tuli kyllä niin tietämättä ikenen läpi.... poika ei oo ollu mun mielestä "hammaskipuinen" eli täysin yllätti :heart:

aamupäivällä huomasin, kun jyysti mun sormea ja tuntui jotain terävää sormeen.....
ikenet on kutisseet jo 3kk ikäisestä

aurinkoisin terveisin
hille ja poitsu n. 5kk+3vko B)

*muoks*

Me ollaan myös löydetty omat varpaat...koko ajan suussa ja kutittelee itteensä jalkapohjista :D

Moikka!

Kiitti neuvoista nukuttamisen suhteen! Tein eilen kuitenkin niin, et siirsin ukkelin ulkoa sisälle tuulikaappiin nukkumaan ja vähensin reilusti vaatetusta. Nukkui siinä kuitenkin 3 tuntia. Tänään lämpöä enää vähän alle 38 ja käytin poikaa lastenlääkärillä ihan noin oman mielenrauhan takia.. :ashamed: Aivan ihan lekuri oli lääkärikeskuksessa, varmaan lähes 70 vee todella kokenut setä. Hampaat ei kuulema noin korkeaa kuumetta nosta, vaikka näkyivät olevan sieltä tulossa. Kurkussa näkyi jotain nystyröitä, jotka on merkki virustaudista. Vauvarokkoa epäili. Kuumeen jälkeen pitäis tulla niitä näppylöitä, että niitä odotellessa. Kuumelääkettä voi antaa tarvittaessa. Kysyin vielä lääkäriltä tosta ulkona nukuttamisesta kuumeessa ja hän sanoi näin: pakkasella kovassa kuumeessa olevaa lasta ei pitäis laittaa ulos nukkumaan, koska on vaikea laittaa lapselle tarpeeksi vaatetta päälle niin, ettei hänelle tulisi kuuma. Vähintään yksi kuumeeton päivä pitäisi olla takanan ennen kuin laittaa ulos. Tällaisella leudolla säällä (meillä about nollakeli) voi laittaa, jos on vain vähän lämpöä. Että näin. Nyt ukkeli siis "luvallisesti" ulkona :D

Joo, ja sit lääkäri vielä totes, kun oltiin pukemassa päälle, et "onhan teille kerrottu, että pojalla kuuluu sivuääni sydämestä" - no eipä ole!!!! |O Lääkärin mukaan tämäkin aika yleistä pienillä vauvoilla, ei vaadi minkäänlaisia tutkimuksia tai jatkotoimenpiteitä ja menee yleensä itsekseen ohi siinä vaiheessa kun lapsi oppii kävelemään. Helvetti, meinasin saada halvauksen :x Kumma ettei ole esim. neuvolan lääkärintarkastuksessa sanottu mitään... vai onko sit niin mitätön juttu, etteivät ole katsoneet aiheelliseksi hermostuttaa turhaan? No, mut pääasia siis ettei kyse ilmeisestikään ole mistään vakavasta.

Miehen kotiin jäämisestä oli ollut juttua. En oikein usko, et meillä mies edes haluais jäädä. Ei ole kyllä ollut puhettakaan. Ei varmaan tosiaan tässäkään osoitteessa pää kestäis ;) Oon huomenna menossa päivän reissulle kaasotapaamiseen ystäväni luo ja ensimmäistä kertaa Sisu jää iskän kanssa kahdestaan lähes koko päiväksi. Aikaisemmin ovat olleet vaan pari tuntia. Saa nähdä miten menee. Pitää ilmeisesti kirjoittaa paperille ylös, monelta syötetään ja mitä...

Hyvää viikonlopun alkua kaikille!

Zucchero + Sisu 5kk 1vko

[URL=http://www.aija
a.com/v.php?i=3691671.jpg][IMG]http://www.aijaa.com/img/t/00069/3691671.t.jpg[/URL]
Lomaterkut Minniltä

Heippa pitkästä aikaa :D

Thaimaassa tuli käytyä ja voin sanoa et neidin kanssa oli hauskaa ja meni ihan hyvin mitä nyt syöminen huonontu päivä päivältä, mutta muuten oli aivan kamalaa. Olin reissussa käytännössä yksin ei tuo ukko osallistunu :( makso kyllä kaikki ruokailut ja reissun mut eipä siitä muuten seuraa ollut. Hotellihuone tuli nähtyä liiankin hyvin osaan joka nurkan ulkoa :LOL: anteeksi taas valitus.

Neiti oli 4,5 kk neuvolassa 7200 g ja 68 cm ja veikkaan et reissussa laihtu ainaki 100 g ellei enemmänkin. Ton reissun jälkeen voi taas sanoa et tietää reissaamisesta pienen lapsen kanssa kaiken :)

Töihin paluusta mikäli sellaisen jostain löytää pitäis tapahtua kesäkuun alussa :( Jäin kuukautta aiemmin äitiyslomalle joten se päättyy tossa toukokuussa. Ahdistaa kovin viedä 8kk tarhaan yritän toki vielä et jos mun kaveri ottas sen kesäks kun on vielä kotona..täytyy toivoo parasta. Muuta en sitten muistakkaan mitä piti kommentoida :ashamed: seuraavalla kerralla sitten.

Ainiin meillä 5 kk kunniaks tuli ensimmäinen hammas ja toinen kolistelee jo siinä vieressä..huh niin nopiaa ne kasvaa.

Nappisilmä & Mimputti 5 kk ja 6 pvä

Tuo Minni on kuin nukke, niin suloinen :heart:

Meripihka minkäs ikäinen se teän tyyppi nyt onkaan?(liian laiska tsiikaamaan etusivun synt.ajat..) En ole vielä antanut puuroa, ensi viikolla annan.

Niki ens ke 5kk ja Emo ens ti parhaassa iässä

Tervehdys rovaniemen sairaalasta. RS on ja ambulanssilla tänne eilen saavuttiin 200 km. Nyt yritetään adrenaliinin ja just tuon hexan ehdottaman ventilonin avulla saada kuhkoputkia auki. Maski tulee naamalle parin tunnin välein. Hurjia on koneimut nenästä. Myös korvatulehdus illalla rekisteröitiin eli myös antibiootit sitten kuvioissa. Ekat oireet alko siis lauantaina ja ite aloin epäillä RSää keskiviikkona sen perusteella mitä oirekuvauksista luin. Lääkärissä kun käytin tavalliseksi nuhakuumeeksi luokiteltiin. Seuraavana päivänä menin saman lääkärin pakeille kun tilanne paheni ja saimme lähetteen Rovaniemelle, missä on lapin ainoa RS-testi? Lisää myöhemmin, en osaa yhtään sanoa kuinka kauan täällä menee...

Yhteistyössä