***SYYSMASSUKOIDEN 2008 MUSSUKAT***

Iltaa

Kiitoksia kaikille kannustukseta käden suhteen, kyllä se tästä =) . Kipsi vain alkaa olla jo aika ällön likainen, mutta onneksi ristiäismekkonikin pääväri on harmaa :D . Ja kyllä, täällä vanhat vaatteet menevät päälle eli kaikki raskauskilot ovat poissa, mutta muuten olen asettanut tavoitteeksi puoli vuotta ja -10 kiloa, jotta vaatteet myös näyttäisivät paremmilta.

Mamitus2, Nuppu ja muut jotka saatte suurimman osan aikaa hyssytellä ja kanniskella lapsukaisia, otan todella osaa, sillä meillä on lähes aina sama tilanne :hug: . Tosin nykyisin kaveri tuntuu nukahtavan yöunille aika hyvin, kun olen kunnolla tainnuttanut hänet tissille. Mitään neuvoja en valitettavasti osaa antaa :ashamed: , mutta kovasti symppaan. Oma uni on arvokasta ja se todella on sydäntä särkevää kuunnella huutoa, johon ei mikään auta. Meillä kanssa tämäkin ilta meni mahaa kitistessä ja usein myös aamuyöllä on sama meininki ja voi sitä helpotuksen ilmettä, mikä pojalle tulee, kun kurat vihdoin rupsahtavat housuun :heart: . Jalkojen pumppaaminen on meillä helpottanut pojan oloa ja hän tuntuu siitä muutenkin tykkäävän.

Coralle piti sanoa, että fuzzyjä myös meillä käytössä ja ovat tosi kivoja! Tykkään todella paljon. Kuivuvat nopeasti, ovat nättejä ja helppoja käyttää, joten toivottavasti posti tuo pian vaipat perille =) .

Koiramamma kyseli koiran kanssa harrastamisesta... No, kuukausi oli synnytyksestä kun jatkoin agilitya ja heti toisissa treeneissä meni tää sormi, mutta jos otat iisimmin, niin eiköhän se siitä =) . Kerrohan muuten sitten House-putkituloksista :D !

Pöpökammoa ei meillä podeta, joten ihmisten ilmoilla on käyty monesti. Meillä ei kotona oikein ole siivottu piiiiitkään aikaan, joten täältä varmaan jo saanut kaikenlaisia bakteereita pieni raukka.

Mutta nyt taidan painua unille, kun jannukin ilmeisesti nukahti yöunille. Piiiitkiä yöunia kaikille! Meillä yöunen pisin pätkä tällä hetkellä 4 - 6 tuntia. Erityisvoimia kaikille, jotka joutuvat parin tunnin välein heräämään. Olisi aivan kestämätön tilanne, mutta kyllä sekin loppuu... jos ei ennemmin niin sitten myöhemmin :D ... toivottavasti PIAN!

väpä ja Vilho 7 vkoa :heart:
 
No huh huh, mikä päivä takana...vielä on paljon edessä ennen rankkaa viikonloppua :/
Kaupoissa oon juossu niin penteleesti, tai useampaan kauppaan pääsis helpommalla ja nopeemmin jos olis yksin!

Tsemppiä ja jaksamista kaikille joilla vauva valvottaa :hug: Onneksi se on ohimenevää... Vaikkakin siihen saatta mennä aikaa.

Koiramamma Toivottavasti röntgenissä selviää, mikä synnytystä viivytti. On se kyllä suolesta ku eivät etukäteen voineet asiaa tutkia. Ootko laittanu asiasta "palautetta" tms?!? Jos tällätavalla sais muutosta K-SKS toimintaan?!?
Me ollaan lähdössä thaimaahan, meitä on lähdössä isompi porukka, yhteensä 10 aikusta ja 4 lasta. Helmikuun alussa mennään ja Oskari ons 4kk sillon. Se on mein perheen eka ja miehelle eka reissu ulkomaille. Ite oon käyny Saksassa, Norjassa ja tietty Ruottissa :) Joten en osaa sanoa millasta Kroatiassa on käydä :Kyselit myös treeneihin paluusta koiran kanssa!! Parit treenit on tullu käytyä. Eiliset treenit joudun perumaan juhlakiireiden takia. Eli ekan kerran menin ku Oskari oli 2vko. Ja pari päivää ennen treenejä kävin ekan reippaan lenkin ja vähän hölkkäsin myös... Koko ajan matka pitenee :) eli jopa kunto kohenee :D Ainut vaan että painoo on tullu sen verran paljon, että polvet ei tahdo kestää... Onneksi nekin vahvistuu oikealla "treenillä"
Vatsalihaksia on itseasiassa tullu jo sen pari viikkoa myös treenattu :whistle: N. pari kertaa viikossa ja ihan kunnollisia. Eilen kuulin ekan kerran, että siinä vois jotain riskejäkin olla. Mutta näin aion jatkaa, koska on tuntunu hyvältä.
Syvät ( poikittainen ) vatsalihakset tarvii mulla paljon huomiota, jotta saa selän kuntoon. Ja lantionpohjalihakset on saanu oman osansa. Niitä oon jumpannu jo pidemmän aikaa, myös odotusaikana. Eikä muuten ole virtsankarkailua ollu =) Että jotain hyötyä siitäkin...

Tupakoinnista jo eroon päässeet Nyt lähetän teille kovasti itsekuria... Uskon että se on vaikeaa. Meillä isi rupes tupakoimaan, 3 vuotta ollu polttamatta. Ja kyllä mua kismittää. Toisaaltaan tiedän että hällä on ollu kaikkien remonttikiireiden ja töiden jne takia stressiä, joten voisin jopa harkita armon antoa. Häntä kyllä itseäkin harmittaa kun alotti, joten uskon että hän lopettaa heti kun pystyy siihen!

Väpä Ärsyttävä sormi, koitas jos saisit tilattua uuden... ehkäpä varaosat.com:ista löytys :D Parane sormi pian :)

Cuplatonit Suoraan suuhun oon vaan tiputtanu ja tissi päälle... En jaksa ruveta vehtomaan lusikoiden tai ruiskujen kanssa. Vattassa sekottuu sitte ;) Olen antanu suurinpiirtein joka ruualla, jos ihan heti kaipaa taas tissille nii on jättäny antamatta. On auttanu mun mielestä ihan kivasti ainaki pierut ja röyhtäykset tulee paremmin.

Cora :hug: Toivottavasti löytys joku helpompi hoito tyttösen vaivoihin, entä ruokavalion tarkkailu. Kyllä ihon pitää silti kunnossa olla ja ei sekään oo normaalia että kakkan mukana verta tulee... Toivottavasti pikkanen ei joudu kauaa kärsiin :(

Nyt koisimaan ja huomenna jatkuu taas kaupoissa juokseminen... Ja rahaa palaa PRKL. En osaa järjestää pienen summan juhlia :(

R iikka ja Oskari tänään 1kk :heart:
 
Taas yksi uneton yö takana. Poika simahti noin 23 ja heräsi syömään 01. Seuraava herätys sitten jo 02.30 ja sen jälkeen ei juuri olekaan nukuttu... Yhtä kitinää ja huutoa aamuun asti. Vieläkään ei ole tullut uni. Nyt kantelen toista kantoliinassa josko siihen sammuisi... Kädet sentään saa tällä konstilla vapaaksi vaikka täytyy sanoa, että vaatii liinailu vielä treenausta. Pahemmaksi tuntuu täällä vaan menevän ja hirvittää jo ajatellakin ensi viikkoa jolloin jään pojan kanssa yksin lähes viikoksi...
 
Nuppu meillä ns hyvä, normaali yö on semmonen että kaveri nukahtaa 23, ekasyöttö 1.30, ja siitä eteenpäin herää tunnin-kahen välein...täydet sympatiat siis sulle :hug:

tupakointi palaa mieleen täälläkin...ei ainakaan helppaa kun ukko polttaa.tekis kyl mieli niin pirusti!ja itteni tuntien ekan juomareissun aikana (jota ei kyllä oo pitkään aikaan tiedossa) Tulee kyllä maistettua...

jahas, jäikin lyhyeks, esikoinen tuolla "hoitaa" vauvaa...
 
Moikka pitkästä aikaa :)

Iippo nukkuu joten kirjoittelen - tämä onkin aika yleinen aloitus täällä nykyään :D

D-vitamiinit: Meillä on annettu 2 tippaa jekovitsiä ja rela-tipat ollut käytössä, mutta nyt on alettu epäillä josko nuo rela-tipat onkin ne, jotka aiheuttaa mahaväännöt ja ruikuli-kakan. Kuulemma aika usein vauvan maha ei kestäkään noita rela-tippojen öljyjä. Nyt sitten mietin jotain muuta apua ilmavaivoihin mutta nuo cuplatonit kuulostaa hurjan työläille jos aina ennen ruokaa... meillä menee Iippolla hermo muutenkin kun alan vehdata lusikan kanssa... pitääpä kysyä apteekista apua.

Vatsalihakset: Mun tietojen mukaan suoria vatsalihaksia ei varsinaisesti saisi tehdä PUOLEEN vuoteen (ihan huisin pitkä aika) mutta itse olen nimenomaan varovaisesti jännittänyt vatsaa pitkällään ollessa - ja saa muuten välittömästi kipeeksi :( Lihaksia ei vissiin enää ole ja sen kyllä huomaa selkäsäryissä ja ryhdissä. Mutta kyllähän ne vatsalihaksetkin saa reeniä kun lenkkeilee.

Nuppu74: Voimia sulle, mun käy kovasti sääliksi teitä jotka ei saa nukuttua yöllä. Olen ollut kauhean kiitollinen noihin omiin 3-4 tunnin unipätkiin vaikkakin ne tuntuu liian lyhyelle itsestä. Mä oon ennen Iippoa nukkunut vähintään 8h yössä, yleensä 10h ja joskus jopa 12.... eli nyt tämä 5-6h on ihan järkyttävää välillä. Mutta voisitko kokeilla semmoista, että otat vauvan mahan päälle kyljelleen ja se saa siinä syödä ja nukkua mahallaan jolloin mahaa ei väännä, se on sun lähellä ja sä saat torkkua imetysajankin vaikka. Mä oon muutaman kerran tosi väsyneenä kokeillut kun terkkari neuvoi sen vuoksi, ettei maitoa tulisi liian kovasti (maanvetovoima ei toimi sillä tavoin).

Yleensäkin mahavaivaisia vauvoja kantelevat äidit; kauhean hyvä asento on ottaa vauva ns. pyllynpesu otteeseen ja toiselle polvelle nojaamaan, rauhoittuu mahallaan. Ja yleensäkin pyllynpesuotteessa kantaminen (mutta kannattaa pitää puklurättiä alla...)

--- ja nyt alkaa kuulua ininää, piereskelyä ja suun napsuttelua eli "Äitii... heräilen... tissiäää !"

Pienpapu ja Iippo Ilmari
 
siellä olikin tutinanto kesken :D
lantionpohjalihaksia mä oon treenannu heti synnytyksestä asti, eikä virtsankarkailua ainakaan oo ollut. Yhdynnän aikana ei silti ihan omalta tunnu tuo alapää...kätilö tosin varoitteli että kun oli niin nopee synnytys niin kohtu laskeutu tosi paljon ja palautuminen vois kestää.
vatsalihakset onkin jääny tekemättä...ihan omaa laiskuutta :D pitäs kyllä oikeesti nii iehkä tuo röllykkäkin joskus pienenis.

koiramamma kiva kuulla sustakin!

mamitus ei mun mielestä näin pikkusia kannata huudattaakaan...mutta isompana meillä on kyllä huudatettukin kun poika ei vaan oo nukahtanu kun on ollu jotenki ylikierroksilla.joskus kyllä silti seisottu vieressä tassuttelemassa.
meillä on joskus auttanut se kun eka syötän pitkään, sit kun alkaa silmät lupsua, lykkään tutin suuhun ja ukolle.ja maidonhajuton ilmapiiri on tehonnut sen verran että taju lähtee.Joskus tosin menee ihan ravaamiseks kun ei nukukaan kun just vartin mutta mies yleensä saa helpommin takas nukkuun kun ei tuu sitä maidon hajua.

katjuska mä voisin ottaa sen vauvamasun, ilman vaivoja ja synnytystä :D

ristiäiset olis täälläkin sunnuntaina, kaikille on jo onneks vaatteetkin hankittuna.Onneks mun mahtu vanha hame päälle, raskauskilot kyllä lähti heti mutta kun tiputettavaa olis muutenkin...harmitti kun kaupassa joutu ostaa koon 40 paidan vaikka aiemmin on ollut sentää 38...kakka mahapussi!mulla levinny viä tonne sivuillekin mokoma!

tarvis varmaan sit ruuanlaittoon ruveta, kummitädille lupasin viä laittaa s.postii kuvia kun asuvat kauempana...jaksuja kaikille!

d. ja Eeti 7vko
 
Kokeile Pienpapu Disflatylia mahavaivoihin. Niitä ei tarvitse antaa kuin 2-3 kertaa päivässä, ruokailun jälkeen. Musta ainakin paljon vaivattomampia kuin Cuplatonit. Suunnilleen sama vaikuttava aine molemmissa.

Nyt mentävä taas! Tyyppi on kai päättänyt että ei nyt nukuta ennen ristiäisiä... lähden ulos, josko vaunuihin asettuisi. Tissi, kantoliina ja kanniskelu ei tuota tulosta. Huoh! |O
 
Vatsalihasten treeneistä, minulle on myös sanottu ettei vatsalihaksia, ainakaan suoria vatsalihaksia, saisi treenata noin puoleen vuoteen. Eli istumaannousut ym. liikkeet jotka treenaavat suoria vatsalihaksia ovat kiellettyjä. Syynä tähän on se, että vatsalihakset joutuvat antamaan periksi raskauden aikana ja niiden väliin tulee ikään kuin aukko. Jos lihaksia treenaa liian aikaisin, niin vatsa alkaa helposti pömpöttämään tästä kohdasta. Näin ollen treenistä ei ole hyötyä.

Huudattamisesta, itse olen samalla kannalla kun DD, eli ei pikkuista kannata huudattaa tarkoituksella. Perusturvallisuudentunne rakennetaan ensimmäisten kuukausien aikana ja silloin on tärkeää se, että vauvan vaatimuksiin vastataan. Ymmärrän kyllä, että valvominen väsyttää. Korvatulppia monet käyttävät jos vauva itkee pitkiä aikoja kerrallaan. Silloin ei ainakaan kuule vauvan itkua vaikka kantamaan ja hyssyttelemään joutuisikin. Vauvan itku on nimittäin tutkimusten mukaan yksi stressaavimmista äänistä maailmassa :| .

Meillä lähti mies tänään töihin ensimmäisen kerran vauvan syntymän jälkeen. Jännitin tätä päivää kovasti, mutta ainakin vielä kaikki on hyvin. Vauva nukkuu ja minä olen voinut leikkiä koiran kanssa, joka kaipaa kovasti huomiota.

Tiinuliini ja Ellen 3 viikkoa tasan :heart:
 
Mamitus: En kyllä tiedä mitä olet jo kokeillut, mutta kun se vauva viimein syliin nukahtaa niin anna nukkua sylissä 15-20 minuuttia, sen aikaa kuulemma kestää vauvalla päästä syvään uneen.

Voi että kun ekat 3 kk lentäisi niin alkaisi täällä olla paremmin jaksavia äitejä !!
 
Heipskukkuu!

Neuvolassa käyty ja jälkitarkastuksessa.

Neidillä painoa nyt 5265g(3770g) ja pituutta 57,2cm(51cm).

Ja ikää tänään siis vajaa 8vkoa.

Itsellä hemppa 126 mutta sain vielä käskyn jatkaa rautaa kunnes 3kk kulunut synnytyksestä.


Alapää ok ja tikit lähteneet.

Ainut että viimeiset 2 pvää on tiputellu verta(!) tuolta...

Lääkäri epäili kuukautisia mutta tuskin kuitenkaan ne.

Viimeksi ainakin pysyivät pois niin kauan kun imetti.

Joskus voi kuulema myös käydä niin että kohtu vuotaa hetken päästä uudelleen vaikka jälkivuoto olisi jo loppunut.

Täytyy seurata tilannetta.

Sain hormonikierukka reseptin ja se laitetaan sitten kun en enää imetä ja parit normaalit menkat on tulleet ja papassa käyty.

Siihen asti kumilla mennään.

Itse halusin näin ja lääkärin suosituskin oli laittaa mielummin vähän myöhemmin kuin kovin aikaisin.Vaikka imettäessä saisi jo sitä käyttää.

Mites muiden kokemuksia
hormonikierukasta ??

Kuulema puolella käyttäjistä tiputtelee eka 1/2 vuotta mutta muuta käyttöä "rajoittavaa" en oo siitä kuullu.

Ylimääräsiä kiloja 6 jäljellä lähtöpainoon nähden.

Nyt se on sitten ohi meikäläiseltä noi äitiysneuvola käynnit!Jatkossa keskitytään vauvaan.Ellei sitten joskus vielä.... :D

Jaksuja kaikille tiuhaan heräileville ja masuvaivaisille!

Niin kuin joku kirjoittikin vaikka saan nukkua 4-5 tuntiakin putkeen ni silti välillä väsyttää.Ni mitä se olis jos tunnin välein pitäis nousta!

Eli tsemppiä hirveesti teille!

Joku on joskus sanonut että vanhemmille "annetaan" sellainen lapsi temperamentiltään ja käyttäytymiseltään kuin vanhemmat itse kykenevät hoitamaan...

Eli mulla itsellä on varmaan maailman lyhyin pinna tai jotain..no on tässä elämässä tullut kaikenlaista vastoinkäymistä koettua ja aattelen että nää terveet ihanat lapset on mun kiitos ja siunaus ja kutsumus ns.
Muulla ei oo niin väliä! =)

Meni vähän asian vierestä mutta kuitenkin... :whistle:

Vielä noista vatsoista että niitä staattisia ja lantion nostoja kannattaa tehdä jo heti alusta lähtien ja tosiaan jättää ne rajut istumaan nousut tuonnemmaksi.

Toisaalta lääkäri tänään sanoi mulle että kaikki mikä itsestä tuntuu hyvälle voi tehdä.

Terkuin Jousikas
 
Poika nukkui vaunuissa lopulta kolme tuntia ja heräsi hyvän tuulisena! Ihanaa! Piristää kummasti väsyn mamman mieltä kun toinen juttelee ja naureskelee. :heart: On sillä siis ainakin edes hetkittäin hyvä olla! =) Lisäsin Disflatylin annostusta kolmeen kertaan/päivä, joten katsotaan tehoaisiko se edes hieman. Piereskelee kuin rekkamies ja se aina oloakin helpottaa kun saa ilmoja pihalle. Nyt tehdään taas unta, joten pihalle siis! Ehkä muutetaan koko perhe telttaan takapihalle, jos silloin myös yötkin sujuisi. :p
 
Höpöti
Täälä sairastettiin sitten eka korvatulehdus... onneks lääkekuuri ilmeisestikin purru hyvin, kun on jo kutakuinkin oma ittensä... naureskelee ja juttelee :) kasvaa vaan niin kovin nopeasti...

Tääläkin on sunnuntaina ristiäiset... leipomuksia pitäis vielä ehtiä tehdä ja vaatteita silittää ja kaiken moista... luulin jo tietäväni omatkin vaatteeni.. mutta tänään kun niitä sovittelin niin vaate kriisi iski.. eikä mitään tietoa mitä laittaa päällensä..:/

Tuo neiti syö tota maitoa ihan mahottomasti.. ja pullo ruokinnassa siis ollaan...ja parin tunnin väleinkin syö vielä... kertokaapa koska uskaltaisi vellejä alotella?? ei yölläkään ihan jaksaisi parin tunnin välein syödä kyllä... neuvolasta taitaa olla moista turha kysellä, ovat varmaan aikas tarkoilla linjoilla noitten kans...

Jaahas... ruokkimaan taas... :)

Höpöti ja "Mimmi" 7vko ja 5pvä
 
Iso kiitos kaikille neuvoista ja tsempistä!
Itsekkin olen sitä mieltä, ettei näin pientä saa huudattaa, juuri tuon perusturvallisuuden takia.
Eli tuntoni ja vaistoni sanoi siis oikein! Voi kun osaisikin siihen luottaa....

Luinkin jostain, että tuo 20min pitää pitää sylissä, jotta päästään syvään uneen.
Täytyy varmaan viikonloppuisin antaakkin isännän hommiksi tuo nukutus, kun hän viikolla menee aina yövuoroon, eikä sen takia oikein nukuttaminen hältä onnistu...

Miten muuten te olette ylläpitäneet maidontuloa, jos olette huomanneet että alkaa tuotanto vähentyä?
Musta tuntuu nimittäin, että rinnat on öisin ihan tyhjät ja poika saa tissiturhaumia.
Inhottaa alkaa lämmitellä lisämaitoa yöllä...
Siinähän herää koko kerrostalo vauvasta puhumattakaan...

Nyt taitaa olla poju uinunut ne 20min käsivarsilla, joten koetanpas taas sänkyyn häntä laittaa..

Mamitus2 ja Nappula 6vkoa+4pvää
 
Morjens

Levottoman yön jälkeen silti yllättävän pirteänä täällä kirjoittelen, kaveri simahti aamupäiväunille sen kuuluisan 20 minuutin sylissä kiemurtelun jälkeen. Sain syötyä aamupalan ja luettua lehden rauhassa :D .

Maidontuotannon ylläpitämisestä minä en tiedä mitään, mutta veikkaisin, että kannattaa juoda paljon (ja mulla ainakin on koko ajan jano! Vettä menee litroja päivässä) ja imettää tiheästi tai siis aina kun vauva haluaa syödä. Viisammat vastatkoot :).

Ristiäsiä tulevana viikonloppuna viettäville tiedoksi, että pappi sitten vihdoin eilen kävi meilläkin, ihan kivanoloinen äijä, samoja ikiä kuin itsekin, jospa se tilaisuus menisi ihan hyvin, eikä Vilho huuda tilaisuuden läpi, kuten vähän pelkään.

Pitäis kai hyödyntää tää pojun nukkuma-aika ja alkaa siivoilla, mutta mieluummin pelaisin kyllä wii fittiä... tai vaikka meikkaisin ennen ostoksille lähtöä, kun huomenna piru vie on pyhäpäivä!

Illalla muuten tiedossa kivaa ohjelmaa, sillä menemme koko porukka työkaverilleni peli-iltaan :D . Toivottavasti ei reissu pilaa lapsen yöunia... Kuulumisiin.

väpä ja Vilho :heart:
 
pitipäs tulla pitkästä aikaa kurkkaan että mitäs muiden syysvauvoille kuuluu :)
enpä jaksa kuitenkaan alkaa lukemaan 24:ää sivua tekstiä :ashamed:
lapset on pitänyt niin kiireisenä ettei oo kerenny paljon omia hommia tehdä..
vauva joka sai nimen kasteessa Jasper =) nukkuu yöt ja valvoo päivät =) alusta asti jasper on nukkunut yöt heräämättä kertaakaan taikka sit herännyt aamulla siinä 5-6 aikaan syömään ja jatkaa unia..ihanaa kun saa nukkua kuitenkin yöt kun päiväunien nukkumisesta saa vain haaveilla kun on tuo 1v3kk ja 4v tuossa myös päivät kotona :)

ja toivotan jaksamista masuvaivaisille ja yökukkujille :)

imettämisestä oliollut puhetta..itse olen yrittänyt ylläpitää tuotamaidon tuloa, mutta huonoin tuloksin kun ei maito tunnu riittävän sitten ollenkaan..korviketta menee päivässä pari purkkia imetyksien päälle..eikä pojalle ole kuitenkaan painoa tullut kovin nopeasti..pituutta kyllä on kasvettu jo 8cm kahdessa kuukaudessa :) 2kk neuvolassa oli painoa pojalla 4300g ja 56cm :D pikkuruinen peikkopoika... :heart:
mutta nyt täytyy lähteä taas huomioimaan noita isompia mukeloita :D :wave:

jane ja Jasper 2kk 3pv
 
Taas se notkuu täällä =) . Ihan epätodellista, mutta jätkä nukkui kolme tuntia, heräsi syömään ja nukahti taas pienien sylikitinöiden jälkeen. Sain tässä sitten pestyä pyykkiä ja tehtyä ruuan, mutta siivoamiseen en löydä motivaatiota..

Dior kyseli vauvan jättämisestä ja täytyy todeta, että mitän vaikeuksia ei ole! Meillä vain on se ongelma, että innokkaimmat hoitajat eli isovanhemmat asuvat niin kaukana, ettei hoitajia oikein ole tarjolla. Huomenna äitini tulee valmistelemaan ristiäisiä ja me karataan ukon kanssa elokuviin (vaikka siellä ei edes mene mitään kiinnostavaa, mutta kun on aikarajoitettuja nuo vapaaliput). Niin, ja eilen kaveri soitti, että pikkujoulua pukkaa 22.11. ja silloin jätän pojun mummolaan ja ajattelin jäädä kaverille yöksi. Ihanaa saada välillä hengähtää :).

Meidän jätkällä on muuten palleissa syntymämerkki. Voi sitten tyttö- (tai poika-!)ystäviltä vanhempana kysellä, että ootko nähnyt Viltsun syntymämerkin :LOL: ... No ei kai, rumaa tuolla lailla nolata poju ja kaverit :heart: .

Tulkaahan taas kirjoittelemaan muutkin, ettei minun tarvitse täällä yksinäni jutella :D !

väpä ja Vilho :heart:
 
höpöti meillä myös poika pulloruokinnassa ja reilu pari viikkoa meni yöt maksimissaan 2h unipätkillä. rankkaa oli. nyt 2 viime yötä ekat unipätkät ollu jopa yli 3h, luksusta! alotettiin pojalle maissivelli 4päivää sitten, ilman että neuvolassa edes tietävät..mutta en tiiä onko se auttanu unipätkien pituuteen. kun siitä vellistä 90% on korviketta.
muutoinkin poika syö ihan kauheasti ja nyt joudutaankin jo säännöstelemään, kun ylittynyt 1000ml/vrk ja ei kuulemma oo hyväksi näin pienelle... eli huutoa tiedossa...:/ rankkaa, kun tällasisa ongelmia ei olisi jos pystyisin imettämään :(

suhveli ja joonatan 7vko ja 1pv
 
...kele mikä ilma täällä on :headwall:. Eipä oo juuri ulosmenosta haaveiltu.
Lunta tulee ja tuulee kylmästi. Mä en ollenkaan tykkää talvesta :/

Maidon tulon ylläpitämiseksi oon koittanu juoda paljon ja syöttää poikaa mahdollisimman usein. Yöllä on pitänyt välillä turvautua pumppuun kun jätkä on vaan kuorsannu. Ainakin vielä maitoa on ollu ihan riittämiin.

Huudattamisesta
Ei onnistu meikäläiseltä, eikä se mielestäni ole oikein näin pientä kohtaan joka ei vielä ymmärrä asiaa. Ehkäpä sitten vanhempana kun lapsi ymmärtää enemmän, mutta tietysti pyritään silloinkin ratkaisemaan asioita ilman isompia parkumisia.

Vauvan jättämisestä Ei tuota ongelmia kun on sellaiset hoitajat joihin luottaa kuin peruskallioon, lähinnä Kallen iskä ja mummu ovat herraa hoitaneet, mutta myös naapurista löytyy luotettava hoitotäti.

Nyt tekemään ruokaa kun Kalle uuvahti unten maille :wave:
 
Höpöti
Suhveli alkaa joo hiukan jo väsy painaa kun ei millään nuku kun korkeintaan pari tuntia, ja senkin vieressä.. omaan sänkyyn on turha luulo :D Neiti on muute kovin tyytyväinen pakkaus... ei mitään.. mutta tuo syöminen on niin kovin tiheätä.. ja kun ei oo ennestään minkäänlaista kokemusta kun on esikko.. :/ välillä ihan pallo hukassa... :D ;Mutta siis laitat vähä velliä ja loput korviketta vai?? onko tullu vatsavaivoja??

Parturi käynti takana, ja tukka on kamala... :( pakko mennä värikauppaan ennen kun kaupat menee kiinni... kun on ne ristiäiset sunnuntaina :))

Höpöti ja "mimmi"
 
snodgrass
MOi!

Jaahas, meillä neiti kehitti eilen illalla rintaraivarin. Nyt melkein joka syöttöä edeltää ihme huuto-tanssi. Eli neiti huutaa nälkäänsä, mutta ei suostu rinnalle. Sylissä pystyssä saattaa rauhoittuakin välillä, mutta heti jos laittaa imetysasentoon alkaa huuto. Tänään olen sitten tanssinut ja laulanut neiti sylissä, ja onneksi n. 10-15 minuutin kuluttua hän on lopulta suostunut syömään. Ensin hän tosin ottaa vain pelkän nännin suuhun ja vähän epäluuloisesti kokeilee, että voiskohan sitä nyt.. kun maitoa alkaa tulla, hän sitten korjaa otteen paremmaksi ja alkaa lopulta syödä =) Toivon että tämä olis ohimenevä ilmiö, koska ihmisten ilmoilla tämä kuvio ei olis kovinkaan kiva käydä läpi ennen ruokailua..

maidontulon ylläpitäminen Olen joutunut tätä pohtimaan, ja olin siitä yllättynyt, kun viime kerralla ei ollut mitään huolta etteikö maito riittäisi. Kuopus on niin nopea syöjä, että rintojen saama ärsytys jäänee aika vähäiseksi. Olen sitten koittanut pumppailla rintapumpulla ja juoda paljon. Sain lisäksi kaverilta sellaista yrttiteetä, apteekkari Pomoellin Mamma-teetä, ja kyllä se tosiaan tuntuu auttavan. Kun olen sitä jounut nyt aina pari kertaa päivässä, niin tuntuu että rinnat ei mene niin tyhjiksi kuin muuten helposti menisi.

suhveli kurjaa että joudutte rajoittamaan syömistä :| Huoliiko vauva tuttia? Olisiko siitä korvikkeeksi?

Dior Tsemppiä tiheisiin yöherätyksiin! :hug: Onneksi miehesi päätti pitää taukoa ylitöistä. Onnistuuko sinulta maidon pumppaaminen pakkaseen? Mietin vain voisiko miehesi vaikka viikonloppuna hoitaa pari yösyöttöä, että saisit pidemmän pätkän unta edes joskus?

jane kiva kuulla sustakin! :wave:

ex-tupakoiville paljon tsemppiä!

vauvan jättäminen hoitoon yhden syötön ajaksi ei tuota ongelmia, pidemmäksi ajaksi en vielä halua jättää. Varsinkin kun tuntuu et maidontulo häiriintyy heti jos tulee yhtään pidempää taukoo. Esikoinen oli n. kolmikuisena yhden yön hoidossa mun vanhemmilla, ja se oli silloin perusteltua koska nukkuminen oli aikas heikkoa. Kuitenkin mulle jäi siitä jotenkin suhteessa vauvaan ikävä fiilis, ja oon päättänyt, että jos tämä kuopus nukkuu jatkuvasti yhtä hyvin kuin nyt, että parilla heräämisellä selviää, niin en laita häntä yöksi hoitoon kuin vasta lähempänä 1-v.synttäreitä. Mutta katsotaan nyt kuinka tämä menee.

Nyt täytyy mennä laittamaan esikoiselle puuroa. Hyvää viikonloppua kaikille ja ristiäisiä ja nimiäisiä keillä niitä on! Itsekin käyn huomenna sen verran "töissä", että käyn kastamassa yhden tutun vauvan =)
 
höpöti ei oo tullu mitään vatsavaivoja! alotettiin niin että ekana päivänä 20ml velliä ja 80ml maitoa (kokeilun tein aamulla), sit seuraavana päivänä 40ml+60ml ja niin edelleen, nyt menee jo ihan raakana. kuulosta kovin tutulta tuo tiheä syöminen ja väsy..ja en kans osannu moista ylensyöntiä varoa kun ei oo kokemusta...

snodgrass juu, tutti käytössä, mutta aina ei kelpaa kuin pullo...:/
 
Höpöti
Suhveli ehkä meinkin tosiaan pitäisi ens viikolla kokeilla moista kun taas kauppaan pääsee...neuvolassa vaan tarvii varmaan olla hissuksiin :D Monestikko päivässä annat tota "sekotusta" :D?? minkä kokonen tein poitsu on nyt?? et onko iso kokonen kans?
Ja meillä kans tutti on käytössä, mutta useesti se on vaan pullo mihin tyytyy...

Höpöti ja "Mimmi"
 
Jouskari-80 Mulla on kans nyt kahtena päivänä ollut pientä tiputtelua ja ehdin pelästyä että ei kai nyt vielä tartteis kuukautisten tulla takas... On ollut niiiiin ihanaa olla ilman niitä!

Laitoin tytön just partsille kun sen silmät alkoi lurpsaa siihen malliin. Yleensä se vetelee parvekkeella jopa semmoset 3 h päiväunet, voi kun vetäis nytkin niin mä ehtisin itsekin lepää - niin ja siivoo. Tyttö on sitä sorttia ettei se juuri viihdy yksikseen eikä sen paremmin kantoliinassakaan, joten on hiukan hankalaa tehdä kotihommia tms. vauvan ollessa hereillä... :/ Pitänee vielä harjotella tota kantoliinaa, siitä olis niin paljon apua. Minkä ikäisinä ootte alkaneet kantaa vauvoja rintarepussa? Jospa meidän tyttö tykkäis edes siitä. Yöt se on kyllä nukkunut kiitettävästi omassa sängyssään meidän makkarissa, viimekin yönä ensin 5 h putkeen, sitten syönnin jälkeen vielä n. 3-4 h. :)

Libra & "Smurffiina" 6 vkoa 4 pv
 
väpä meilläkin on pojulla takamuksessa syntymämerkki!ja vieläkin kassit ihan hassut kun on sitä nestettä siellää...toinen ihan harmaa ja paaaljon isompi :D

Dior tais kysellä vauvan jättämisestä ja mä oon nyt aatellut että jos uutta vuotta mentäs ukon kaa juhlimaan ja vietäs pojut hoitoon...on kyl tehny mieli jo juomaan mut ei nyt vielä kuitenkaan raaski.Sit vaan aattelisin koko ajan et kuin täällä menee...se uusi vuosikin voi olla että mies jää vauvan kaa kotiin ja isompi menee mummulaan...saa nähä.Ja onhan poika nyt ollu isän ja isoveljen kans aina sen 4h ku oon koulussa.Mut tissien kannalta se on ihan maksimiaika, on ihan räjähdyspisteessä kun kotii pääsee!
Mä en muutenkaan tykkää jättää lapsia hoitoon ellei oo pakko niin en kyllä ihan herkästi jätä koko yöks...esikoista nyt oon vähän useemmin (elämänsä aikana kymmenisen kertaa ollu yökylässä)kun vauva synty että saa hänkin jakamatonta huomioo, ja varsinkin papalta joka on hälle niin tärkee.

Libra rintareppuun saa laittaa kun se 4 kilon raja ylittyy.mä oon pitänyt ihan pari viikkosesta, aluks vaan lyhyempiä aikoja.Hyvin saa siivottua ja muuta.joskus lähetään uloskin ilman rattaita että esikoinen kävelee ja vauva repussa, kätevää!

mullakin oli parturi niinku jollain muullakin tais olla mut mun tukasta tuli tosi kiva!ja sain halvalla, 40e raidat ja leikkaus!
huomenna sit ristiäiset, sylikummi miehensä kans kipeinä, saa nähä pääsevätkö paikalle...ja miehen toinen sisko perheineen ilmotti ettei tuu, kiva kun ei voinut ilmottaa ennen ku ilmotin sinne paikkaan (olin siis laittanut kutsuun v.p päivän)kun joudutaan heistäkin nyt sit maksaan.Ärsyttää.ymmärtäis jos tulis kipeeks tms mutta ei oo kyse mistää semmosesta...

tuun sit huomenna ilmottaa mimmosen shown Eeti saa aikaseks, esikoisen ristiäisissä se paukutteli koko ajan niin että mä hajosin nauruun, lopulta koko juhlaväki nauro vedet silmissä..varmaan mulle kun olin ihan punanen nolostuksesta, pappi vaan katto vakavana kun mä hirnuin..syytetään hormoneja vaan :D
 

Yhteistyössä