***SYYSMASSUKOIDEN 2008 MUSSUKAT***

Ail:
Meillä on kokemuksia ongelmasyömisestä sekä siitä, että aina ei lääkäreillä järjen juoksu riitä ymmärtämään tilannetta. Esikkohan alkoi syödä velliä jo 3kk iässä, niin kuin kaikki muutkin keskoset sairaalassa. Riisivelli oli ok, varsinkin kun se tehtiin rintamaitoon mutta maissivelli oli pahasta, se oksennettiin monen metrin kaaressa oli se syötetty tuttipullosta tai nenämahaletkusta. Eikä lääkärit suostuneet vaihtamaan sitä mihinkään toiseen, kun 'kukaan ei ole maissille allerginen'.
Meillä ei siis mikään tahtonut mennä tuttipullolla alas esikon kanssa. Maitoa sakeutettiin, eikä sekään auttanut. Loppujen lopuksi luonnonkumitutti auttoi ja pehmeä tuttipullo eli nykytiedoilla olisin suoraan lähtenyt kokeilemaan luonnonkumituttia ja kertakäyttötuttipulloa (maito pussiin). Sillä olisi saatu esikko syömään ennen puolivuotissynttäreitä. Mutta niitä ei sairaalassa ollut, oli vain silikonitutteja ja kovia pulloja. :/ ja syöttökerralla piti saada aina desi maitoa menemään. Huhhuh, ei onnistunut.

Tinnuliini:
Meidän neiti olisi nukkunut kuin unelma 2 vko iässä, mutta silloin tuli tuo lasta ja vähän taas nukkuminen meni takapakkia. Alkuun oli kovat imut ja paljon hereillä, mutta nyt tuntuu olevan joka toinen päivä nukkumispäivä ja joka toinen päivä syömispäivä.

Tänään ei vielä muuten ole iltasyöntiä aloitettu! Tosin hän vähän itkeskelee, mutta kääntää tissistä pään pois. Olisiko maitoa nyt ollut päivän ajan tarpeeksi kun aamulla en sitä desiä pumpannut pois..?

Mizy:
Meillä on kans paperit jo haettu lapsivakuutusta varten. Esikko sai vakuutuksen ennen syntymää mutta tämä toinen ei saanut. Esikko ei juuri sairaana ole ollutkaan, joten ainoastaan nämä LKL menevät vakuutukseen, 22e / kerta. Mutta jos jotain sattuisi, vaikka flunssa, niin olisihan se hyvä tietää, että klo 14-16 välillä pääsisi lääkäriin. Terveyskeskukseenhan ei silloin pääse ja iltapäivystys ei vielä ole alkanut. Itsellänikin on sairaskuluvakuutus, jota tulee käytettyä aina joskus. Ranneleikkaus oli ainoa suurempi sen piikkiin, mutta kun se järjesty niin kätevästi en sure sitä rahanmenoa, joka vakuutusmaksuihin menee.

heippa!!! meillä taas kone toiminnassa..anteeksi et heti menen omaan napaan...meillä ei oo vielä oikein päästy nauttimaan vauva arjesta kun meidän pikkuinen tyttelö on jo kolmatta kertaa sairaalassa vaikka neitillä ikää 7vkoa 1päivä nyt jouduttiin to aamuna osastoille klun edellisenä yönä nousi kova kuume ja syöminen lakkasi no mwentiin tayssin päivystykseen ja tosi nopeesti osastolle ja selvisi et meidän neiti napannut jostain rota ripulin. todella kamala tauti ja vetää pienen niin heikkoon kuntoon et pelkään kokoajan että menetetään meidän pieni päivänsäde. on tosi kamala istua ja sylitellä vauvaa joka itkee vattakipuja ja kakkaa vetistä kakkaa kokoajan. ei todellakaan kivaa olla voimaton kun toinen niin kipeä. Onneksi lääkärit sanoivat ettei ole pelkoa menettämisestä kun oltiin niin valppaina ja lähdettiin heti liikkeelle ja vauva saatiin ajoissa nesteytykseen. pieni ei jaksa vielä syödä iyse kun ripuli vienyt niin voimat.
kertokaa ystävät kokemuksia rotasta

aatumaria7vkoa1pvä ja äippyli

ail
Meillä oli tuo rota tuolla -01 pojalla kolmikuisena.Ensin ei kukaan uskonut että lapsi on todella kipeä mutta sitkeästi vaadin verikokeet ja tuloksia odotellessa vauva kakkasikin niin monet ripulit että hoitajat kiikuttivat osastolle ja lääkäri hälytettiin paikalle.Sinne vauva jäi viikoksi nesteytykseen.Aluksi ei pysynyt mikään sisällä ja minulle tuli karmaiseva puehlu että tulisinko paikalle.Vauvalle aloitettiin kiinteät sairaalassa ja pikkuhiljaa ripulointi loppui ja oksentelu.Kuulemma ilman minun sitkeetä jankutusta olisimme joutuneet kotiin ja vauva voinut kuivua käsiin.Kauheeta,ei miun pitäny pelotella.Olette jo hakeneet apua ja kuulemma suomessa nii hyvä hoito että tuollaiset rota-virukset eivät ole hengenvaarallisia hoidossa.Ripulointi voi kestää vaikka virus olisi taltutettu,sitä elä pelästy.Jos vaan vauva juo hyvin niin ei huolta.Virus poistuu ripulin mukana,kuulema.Sekavaa tää miun teksti mutta tuli nii elävästi tuo aika.Tälle nykyiselle vaaville otetaa rokote ja toivottavasti ei rotaa enää tule

Nimeä tulin tänne teille ilmoittamaan, että Vilpertistä tuli nyt sitte tänään Nemo Julius Aleksander =)

Äiteellä nyt vähän veto pois, mutta eiköhän unet korjaa taas asiaa...

Ail Mä oon noille vanhemmille muksuille kummallekin aloittanut vellin annon siinä kahden kuukauden kieppeillä ja ihan toimivia muksuja noista on tullut... että älä turhan stressaa..pääasia, että vauveli on tyytyväinen :D

Aatumarian pikkuiselle kovasti paranemisia :hug: Onneks tosiaan lähditte ajoissa liikkeelle ja pikkuinen saa nyt hyvää hoitoa :heart: Tylsä tauti tuollainen :/

Tiinuliini Oletko tuttia kokeillut? Jos pienellä vaan kova imemisentarve... Voimia sinne kans kovasti ja toivottavasti tilanne helpottuis jollain konstilla :hug:

Väpän sormelle kans paranemisia :hug:

Ja Tinii oli taas ihanan kuvan laittanut pikkuisesta :heart:

Nyt vois suunnata tonne vällyjen väliin vaan ja tulla huomenna kirjoitelemaan lisää... tosin huomennakin ollaan yksille synttäreille menossa :wave:

Katjuska ja Nemo 6vko1pvä :heart:

Epparin tikkien sulamisesta Joku kyseli kuinka kauan on mennyt aikaa siihen. Mä en muista tarkkaan, mutta olisko kutakuinkin alle 3 viikkoa ollut mulla. Ja 2-3 tikkiä siellä taisi olla. Oli muuten helvetillisen kipeä homma alkupäivinä... Mut pakko se oli ollut kummiskin leikata.

Meilläkin oli nimenantojuhla jo annettu parisen viikkoa sitten, eli melko aikaisin. Ei kuuluta kirkkoon, joten pidettiin "vain" nimijuhla. Joku taisikin täällä kysellä nimijuhlien ohjelmasta. Meillä ei ollut mitään erityistä ohjelmaa, oli ihan vapaamuotoinen tilaisuus ja paljon hyvää ruokaa. :) Nimi oli päätetty jo monta kuukautta sitten ja on hyvin harvinainen, eli siksi en tässä sitä paljasta, etten tulisi tunnistetuksi - vaikka onko tuolla nyt niin väliä... Onneks ei itse tarttennut väsätä juhliin mitään ruokia, vaan mun mahtavan hyvä kokkaaja-kaverini laittoi kaiken sapuskan.

Meidän tytöltä tuli eka kunnon hymy eilen! :D Onhan niitä hymyn tapaisia ilmeitä tullut tässä viikkojen varrella aiemminkin, mut eilen hän pariinkin otteeseen vastasi mun ja isänsä hymyihin. Neuvolassa sanottiin, että oikean hymyn tunnistaa just siitä, että vauva vastaa jonkun toisen hymyyn.

Tyttö on kasvanut hyvin, painoa on tullut 665 g lisää syntymäpainoon (aluksi oli vähän probleemaa ton painon kans) ja pituutta n. 4 cm. Alkaa näyttää jo isolta tytöltä! Olishan tuota painoa enemmänkin voinut tulla, mut varsin tyytyväisiä ollaan tuohonkin. Mä olin siitä aika huolissani. Neuvolassa sanoivat, että 200 g / viikko on minimi mitä tulee painonnousuun. Tyttö syö yhä rintamaidon lisäksi joka syötöllä Tuttelia, havaittiin se jo synnytyssairaalassa hyväksi systeemiksi. Tytöllä kun alkuun tosiaan putos paino liikaa ja saatiin heti ohjeeksi antaa myös korviketta.

Mä en ole hirveämmin tykännyt imetyksestä, pakko myöntää. :( Koen monen asian siinä hankalana... Joskus tuntuu ettei maitoa tule tarpeeksi, vauva saa toisinaan raivareita rinnalla, mun on vaikea löytää hyvää asentoa - niskat ja selkä tulee tosi kipeiksi... Otan imettämisestä joskus mielettömän stressin ja saatan oikein pelätä seuraavaa ruokinta-aikaa. Mutta en mä niin kamalia paineita kuiteskaan ota siitä, että imetys voi hyvinkin loppua lyhyeen mm. näitten syitten takia. Tuntuu että mies on siitä enemmän huolissaan kuin mä. Ja helppohan se hänen on sanoa että pitäis imettää niin ja niin kauan, kun ei itse tarttee sitä tehdä.

Ail Mä en ainakaan keksi mitään tuomittavaa tuossa sun vellin antamisessa... Harmillista että äidit ottaa stressiä näistä jutuista, samoin kuin mä vähän siitä imetyksestä. Tsemppiä sulle ja älä välitä jos joku sen vellin "tuomitsee".

Joku joka päivittää tota ekan sivun vauvalistaa - mut vois lisätä siihen. Olin kyllä siellä jo, mutta jostain syystä oon tippunut pois? Eli tiedot on tässä: tyttö 16.9.08, 3090 g, 48 cm, rv 39+3.

Libra & Smurffiina 4 vkoa 6 pv

meillä matka taas sairaalaan...soittelin aamulla sinne ja taas oli kolmet kunnon ripulikakat tullut ja neiti yksikseen siellä valvoskellut.. taidan jäädä yöksi sairaalaan ettei tytön tarvitsisi siellä yksin valvoskella kipeän masunsa kanssa. sanoivat että ripuloidessa voi mennä monta viikkoakin, kotiin voi päästä vielä ripuloivanakin mut syödä pitää.. meillä siis vielä useampi hoitopäivä edessä. itellä tänä aamuna ollut maha kipeä,et toivottavasti ei tuo tauti nyt meikäläiseen iske.
meillä pitäisi olla ristiäiset ensi vkon sunnuntaina,jos vielä tyttö sairaalassa päästävät sieltä lomalle et ristiäiset saadaan pidettyä. mä mietin kanssa ton nimen paljastamista kun meilläkin suht harvinainen nimi mut tunnistakoon ne ketkä tunnistaa (varsinkin sen mun esikon äitpuoli jonka takia jouduin nimimerkinkin aikanaan vaihtamaan) mut meidän tytöstä tulee Annu Maria Christina tulipahan sekin nyt sitten paljastettua.
meidän yhden kaverin lapsikin sai tuon rotan ilmeisesti meiltä ja nyt on sitten tytön osastolla samassa huoneessa kun samaa tautia potevat tuli kyllä tosi syyllinen olo kun tuo kamun lapsi joutui illalla sairaalaan

meillä matka taas sairaalaan...soittelin aamulla sinne ja taas oli kolmet kunnon ripulikakat tullut ja neiti yksikseen siellä valvoskellut.. taidan jäädä yöksi sairaalaan ettei tytön tarvitsisi siellä yksin valvoskella kipeän masunsa kanssa. sanoivat että ripuloidessa voi mennä monta viikkoakin, kotiin voi päästä vielä ripuloivanakin mut syödä pitää.. meillä siis vielä useampi hoitopäivä edessä. itellä tänä aamuna ollut maha kipeä,et toivottavasti ei tuo tauti nyt meikäläiseen iske.
meillä pitäisi olla ristiäiset ensi vkon sunnuntaina,jos vielä tyttö sairaalassa päästävät sieltä lomalle et ristiäiset saadaan pidettyä. mä mietin kanssa ton nimen paljastamista kun meilläkin suht harvinainen nimi mut tunnistakoon ne ketkä tunnistaa (varsinkin sen mun esikon äitpuoli jonka takia jouduin nimimerkinkin aikanaan vaihtamaan) mut meidän tytöstä tulee Annu Maria Christina tulipahan sekin nyt sitten paljastettua.
meidän yhden kaverin lapsikin sai tuon rotan ilmeisesti meiltä ja nyt on sitten tytön osastolla samassa huoneessa kun samaa tautia potevat tuli kyllä tosi syyllinen olo kun tuo kamun lapsi joutui illalla sairaalaan

Aatumaria, hyvä että olitte valppaina. Voi pientä kun on kipeänä sairaalassa :( . Toivottavasti rota menee nopeasti ohi. Kaunis nimi tulossa tytölle.

Meillä nukuttiin yöllä! Vain kaksi syöttöä ja äitikin sai unta lähes seitsemän tuntia. Olo on uudestisyntynyt =) . Tutti otettiin käyttöön ja se rauhoitti unille. Kiitos Katjuska vinkistä.

Tiinuliini ja Ellen 10vrk

Aatumaria:
Huhhuh, onneksi on juhlapäiväksi kotiloma tiedossa. Ja onneksi saitte nyt tytön hoitoon. Toivotaan teille pikaista paranemista. Sairaalaelämä on niin kurjaa.

Nyt pitää mennä esikon kanssa askartelemaan. Isä hoitaa pikkuneitiä ja äidillä on aikaa vihdoin esikollekin, kun aamupumppaus on suoritettu.

Aatumarialle :hug: ja jaksamista, toivottavasti vauva pian paranee!!

Libra, meilläkin annetaan lisäksi korviketta täällä, vaikka pyritään mahdollisimman pitkään mennä rintamaidolla. Mullakin on välillä ongelmia imetyksen suhteen, enkä osaa sanoa saako vauva tarpeeksi maitoa rinnasta. Sairaalassakin ollessa mentiin täysimetyksellä 3 päivää (vauva oli tyytyväinen) ja sitten paino olikin pudonnut reilu 8% ja alettiin korvikkeen antaminen imetyksen lisäksi, tämän vuoksi oltiin siis ylimääräinen päivä sairaalassakin. Onneksi paino onkin sen jälkeen noussut aika railakkaasti sellanen 400-500g/vko. Tosin vauva syökin tosi tiheeseen tahtiin välillä, n. 1-1,5 tunnin väleinkin. Yöksi neuvolassa suosittelivat antamaan korviketta jotta vauva nukkuisi pidempiä pätkiä ja mekin saataisiin unta.

Tiinuliini, mäkin sain nukuttua eilen päikkärit 2-3h ja sen jälkeen oli ihan uskomattoman virkeä olo! =) Hyvä, että tutti toimii!

Kauniita nimiä olette antaneet/antamassa lapsille :heart: Pitäisi itsekin saada päätettyä nimi, mutta on se vaan niiiiin vaikeeta! Nyt ollaan löydetty 1 aika kiva joka olisi meidän pojan näköinen, vielä on marraskuun puoliväliin saakka aikaa "maistella" nimeä =)

Nyt taas hommiin :wave:

Hyvää sunnuntaita kaikille vertaisihmisille!

On hyvä sunnuntai, koska eilen oli niin järkyttävä lauantai, että sen rinnalla tuntuu tämä päivä yhdeltä auringon paisteelta. Eilen oli Iippolla niin kovat vatsakivut (niin siis vauvasta tuli heti synnyttyään Iippo Ilmari) pitkin päivää, ettei hän saanut nukuttua ja iltapäivällä olikin sitten jo niin väsynyt, ettei jotenkin rauhoittunut nukkumaan niissäkään hetkissä kun ei mahaan sattunut... mä olin illalla ihan poikki. En tiedä mistä vatsavaivat johtuivat, d-vitamiinitipathan aiheuttaa usein väänteitä, mutta nyt on annettu vasta sitä 1 tippaa / päivä, että ei kai nyt siitä. Annettiin sitten illalla rela-dropseja ja jatketaan tänään. Mitzy: Terkkariystäväni ehdotti, että kokeilisin maidotonta ruokavaliota mutta... ehken vielä yhden tuommoisen päivän perusteella. Hän myös luetteli että pahoja ovat mausteet, sipuli, omena ja kahvi. Viinirypäleet ja tuore ruisleipä. Kamalaa se on katsoa kun pieni huutaa naama punaisena niin, ettei saa välillä vedettyä henkeä :/ olen vähän varonut noita pahimpia, mutta jotenkin sitä ajattelee, että kyllä se vauvan mahakin tottuu ? Tänään kuitenkin parempi päivä.

Imettäminen on onnistunut tähän saakka hyvin, mutta eilen meni sekin tissiraivareiksi kun mahasta väänsi samalla kun yritti syödä. Tänäänkin Iippo söi ensin mallikkaasti ja alkoi sitten "pelleillä" eli önisi rinnalle ja venytteli rinnanpäätä ees taas... arvelin, että josko hän kiskaisi sitten tissin tyhjäksi ja yritti kertoa, ettei täältä tule enää... KAUHEAN vaikeaa on tietää tuosta imettämisestä, että koska vauva saa tarpeeksi, koska maitoa tulee liikaa ja mikä milloinkin itkettää. Mulla on tähän saakka tullut maitoa niin että on pitänyt ensin lypsää ettei ihan suihkua pitkin vauvan naamaa... ja kun hän alkuunsa tuntuu oikein hotkivan eli nielemisäänet kuuluu tosi kovasti (menee siis varmaan myös ilmaa...) mutta sitten tahti rauhoittuu ja alkaa tuo pelleily 10 minuutin päästä. Voisiko siis olla, että poika on voimistunut ja yksi tissi / ruokailu ei enää riitäkään ??

Kauheasti voimia Aatumarialle ja Tiinuliinille jaksamista! Yövalvominen väsyttää hirveästi eikä sitä unihukkaa kuitenkaan pysty paikkaamaan päikkäreillä, mutta vähän lepoa kuitenkin. Onneksi tässä aika koko ajan kuluu ja vauva kasvaa ja rytmi alkaa löytyä. Mun mies on yrittänyt tsempata mua kun olen itkupoikkiväsynyt, että elä yhtä hetkeä, älä ajattele kauemmas.

Ja epparista vielä, että mulla on nyt 2vko ja 5pv synnytyksestä ja olen edelleen tosi kipeä. Mulle tuli siis 2.asteen eppari josta sittemmin vielä ratkesi tikki, lisäksi on hmmm... käsittääkseni 4 muuta repeämää, eli buranalla mennään edelleen ja toivotaan että pikkuhiljaa pääsisi itsekin liikkeelle!

Mutta nyt vielä hetkeksi nauttimaan omasta ajasta kun vauva vielä nukkuu!

Pienpapu

Libra Minun moka, että olit tippunut pois... olin kopioinut uudestaan tuon listan tuolta odotuspuolelta tänne jossain vaiheessa, kun oon tietoja lisäilly, niin siks olit vahingossa tipahtanut listalta pois. Mutta nyt on tilanne taas korjattu =) Toivottavasti en kauheen monia tietoja oo onnistunut sieltä hävittämään :ashamed: Että tarkistelkaas kaikki, että onko siellä teidän kohdalla kaikki ne tiedot, jotka haluattekin siellä olevan. :attn:

Aatumarian Annulle lähetellään nyt aivan hirveästi voimia, jotta saa sen rotan taltutettua :hug:
Ja älä nyt turhaan syylisyyttä tunne siitä, että se on tarttunut tutunkin lapselle... ettehän te nyt tahallaan sitä oo kellekään tartuttanut ja toisaalta senhän voi saada ihan mistä vaan ja nyt hekin ainakin osasivat heti lähteä hoitoa vaatimaan, kun tiedettiin mistä kyse.

Tiinuliini Hyvä, että tutista löytyi apu =)

Meripihkan pikkuisesta oli ihana kuva :heart:

Pienpapu Mä ainakin syötän molemmista rinnoista ja vaihdon teen aina just silloin kun tuo alkaa "pelleillä" ekan rinnan kanssa. Samanmoista peliä tuo meidän Nemokin siinä rinnalla välillä suorittaa kuin Iippokin kuvauksesi mukaan :kieh: Eli koeta tarjota toista rintaa, kun Nemo on ainakin sellainen, että helpolla pitäis saada sitä maitoa ettei vaan turhaa rasitu. :whistle:

Nyt taas muihin askareisiin :wave:

kiitos kaikille...jaksamista todella tarvitaan...tuntuu että voimat ei riitä kun on kuitenkin niin voimaton pienen suhteen..itku tulee monta kertaa päivässä. no oli tässä päivässä jotain hyvääkin..neiti oli aamupäivän tosi tosi pirteä jaksoi toista tuntia seurustella kun otti sängyssä ilmakylpyjä peppu kun on ihan vereslihalla kun kakka polttanut sitä niin paljon. sitten kolmen aikaan jaksoi jo syödä 70milliä ihan ite (tähän asti suurin määrä ollut 40milliä) tosin sit kuudelta ei mennyt enään kuin se 40 mut ehkä täsät alkaa se toipuminen ja syöminenkin alkaa toivottavasti kohta sujua jo sen verran paremmin että alkaisi tuo kotiinpääsy olla edes puheissa,vielä sitä ei olla edes väläytelty.
kaverin muksu oli taas huonompi kuin eilen ja oli aika ahdistava päivä kun 12h samassa huoneessa kyse ei kuitenkaan ole mistään hyvästä ystävästä..toimeen tullaan mut ei olla mitään bestiksiä. samassa äiti-lapsi kerhossa käydään.
onneksi on tuo isi joka on kuin viilipytty rauhoittelee muakin kun "tunteilen" tytön sairastumisen takia ja itku tulee heti jos vähänkin joku juttu kolahtaa
olisi niin ihana edes viikko saada nauttia lapsesta ilman että kokoajan täytyy vahtia syömisiä ym.. ehkä mekin sitten joskus kun tämä tauti on selätetty.
mut jos sillä rokotteen hinnalla ei tarvi tätä tautia sairastaa niin mun neuvo on että ottakaa ihmeessä se rota rokote.me saatiin ti neuvolasta resepti ja to oltiin rotassa sairaalassa..käyttämättä jäi se resepti.
nyt suihkuun ja huilaan että jaksaa taas aamulla.
te ootte ihania kun jaksatte tsempata

"annu" 7vkoa 2pv ja surullinen äippyli

ail pakkohan se vauvan paino on saada nousuun, älä siis koe mitään syyllisyyttä.

tiinuliini eiköhän tuo nukkumistilanne vielä muutu kun vauva vasta noin pieni...kokeile kantoliinaa tms. josko vauva siinä nukkuis ja saisit kuitenkin kädet vapaaks

väpä tsemppiä käden kanssa, tosi kurjaa kyllä :hug:

Mitzy me otettiin molemmille vakuutukset jo raskausaikana, esikoinen ei ole sairaana ollut kertaakaan mutta en silti uskalla vakuutuksesta luopuakaan...ja samassa kyllä henkivakuutuskin.

aatumarialle tsemppiä ja jaksamisia!

katjuska ihana nimi tuo Nemo!!mekin sitä harkittiin esikoiselle ennen kun löyty tuo Eemu.

pienpapu meillä auttaa noissa tilanteissa kun vaihtelee rintaa ja välillä antaa vaikka tuttiakin jos on vaan nii kova imemisen tarve ja sit taas tissiä...

me päätetään nimi tänään, listassa vielä joku 6 nimeä...mutta tänään se tehään kun ens viikolla tarvis nuo paperit antaa papille.

meillä meinas tulla kauhujen viikonloppu, ukko oli laneilla viikonlopun ja pe. iltana oli tulossa kotiin neljän maissa.Vastaan olikin tullut narkkari aseen kanssa, ladannut ja pakottanut miehen mukaansa opastamaan häntä jonnekin kämppään missä hänen tyttöystävänsä on.Mies onneksi pääsi tilanteesta pakoon kun narkin puhelin soi ja myöhemmin poliisit nappas sen sit sieltä kämpästä.
Arvatkaa vaan kuin monta ajatusta risteili päässä kun ukko lopulta tuli kotiin ja kertoi...miten olisin aamulla selittänyt esikoiselle että isi on kuollut!kyllä taas tajus kuin nopeesti elämä voi muuttua ja kuin onnellinen saa olla tuosta ukosta (vaikka onki välillä nii kuspää :D) ja muutenkin siitä että kaikki on hyvin.

jaksuja kaikille vähä-unisille, mä oon ottanut jo sen linjan että nukun kun pojatkin, jääköön vaan koti ja kouluhommat tekemättä tai myöhäisemmäks.

d. ja pikkuveli (jonka nimen paljastan sit huomenna)

ail
daydreams ,huh huh.Kauhea tilanne.Onneksi päätty kuitenkin hyvin.Aatumaria,tsemppiä ja koita pitää itestäskin huolta niin jaksat ja tosiaan me käytiin rotan kanssa tosi pohjalla ja kuitenkin nyt reipas 7v poju :hug: .Kiitos kaikille tuesta.Juotetaa velliä ja maitoa sekasin ja kyllä tuo velli on lisännyt pojan ruokahalua.Paljon on vielä matkaa teidän huimiin määriin mutta perässä tullaan.

ail ja Patrik 8vko

iltaa..
Kun tuosta Oulun tragediasta puhuttaessa listattiin mitä perhesurmia on tapahtunut niin iski kamala paniikki. Kun asutaan rivitalossa niin entä jos naapuri kilahtaa ja päättää surmata perheensä, ettei se vaan sytyttäis kämppää palamaan. Siinä menis meidän perhe ja kaikki naapuritkin.

Aatumaria: Ihanaa kuulla, että Annu on jaksanut noin paljon juoda.

Kai se on niin, että 10 min tulee helposti maitoa, sen jälkeen joutuu imemään enemmän. Yhdellä pumpulla operoitaessa muistelen just 10 min jälkeen aina vaihtaneeni rintaa kun sitä ei niin helposti enää tullut. Mutta pienen odottelun jälkeen alkoi taas tulemaan.

Te, joilla on useampia lapsia: oletteko laittaneet kuvia albumiin sillä ajatuksella, että lasten on niitä sitten joskus helpompi jakaa? Itselle kun tuli just kuvia liimatessa mieleen, että fiksua olis laittaa esikolle omat albumit ja pikkusiskolle sitten omat albumit, yhteisistä asioista kummallekin kuvia ja toisen omat kuvat sitten toisen albumiin.

Kauniita nimiä olette vauvoillenne antaneet! Meillä vielä käydään etunimestä keskustelua, kaksi viikkoa olisi aikaa päästä yhteisymmärrykseen. Toivottavasti ei tarvitse ihan arvalla asiaa ratkaista... :p

Meillä samanlaisia imetyskokemuksia kuin Pienpapu kuvailit. Syötän nykyään molemmista tisseistä vuorotellen ja tällä konstilla pikku mies yleensä jää tyytyväiseksi. Se rinnalla vehtaaminen ja nännien venyttely ei tunnu lainkaan kivalta! Meillä on menty vasta tämä viikko pelkällä rintamaidolla, aikaisemmin aina jatkettiin korvikkeella. Tuntuu että vatsavaivat ovat hieman helpottaneet kun päästiin korvikkeesta. Samoin äidin mieliala... niin hullua kuin se onkin, tosta imetyksestä vaan saa kerätty itselleen syyllisyyttä. Mäkin olen parkunut että surkeat on tissit kun en omaa lastani kyennyt niillä ruokkimaan. Neuvolassa lohduteltiin, että hätää ei ole, hyvä että edes jotenkin onnistui imetys. Poika kun oli pakkopulloruokinnassa 2 ekaa viikkoa painon seurannan vuoksi. Pullosta oli tuupattava väkisin 2 h välein. Kesti sitten ilmeisesti aikansa ennen kuin hänellä normaali nälän tunne heräsi, se myös vaikutti imemistarpeeseen. Oli aikoja jolloin tissillä oltiin 10-15 minuutin välein. Onneksi nyt on harvemmin, näin iltaisin tosin yhä vähintään tunnin välein...

Imuotteen hakeminen on myös kestänyt kauan, eikä se taida ns. oikea olla vieläkään. Yhä monesti lutkuttaa vaan nänniä mutta kun en millään saa suuta isommaksi, niin olen päättänyt kestää vaikka välillä tuntuukin todella tuskaiselta. Kumista jouduin luopumaan kun ei poika sen kautta enää suostunut syömään. Raivoamiseksi meni.

Tsemppiä siis kaikille imetyksen kanssa taisteleville! Ei ole ollut herkkua, myönnetään. Luulin touhua sangen toisenlaiseksi... kuva, jonka monet lehdet ym asiasta antaa on varsin auvoinen. Ei kipua eikä verisiä nännejä ym ikävää. Ja syyllisyyden saa kyllä oikeasti unohtaa! Pääasia että lapsi voi hyvin, saa se sitten ruokansa rinnasta, pullosta, maitona tai vellinä!

Nyt taas juottopuuhiin!

Nuppu ja Esko, tasan 5 vko

snodgrass
Iltaa taas!

aatumarialle :hug: Teillä on kyllä ollut kurjan hankala alkutaival! Mutta eiköhän se siitä vielä iloksi muutu, kunhan tauti saadaan selätettyä. Voimia!

Hexa meillä on esikoiselle oma vauvakuva-albumi, jonka rajasin niin et siinä on kuvia hänestä pikkuisen alta 2v. ikään asti. Nyt on tarkoitus koota vastaavanlainen myös tälle kakkoselle. Ehkä, jos maltan niistä luopua, saavat ne joskus kotoa lähteissään tai naimisiin mennessään omikseen... Kesällä teetettiin paljon kuvia, jotka on sitten perheen yhteistä historiaa ja ne on omassa albumissaan.

Kivoja nimiä taas tullut esiin! Meillähän on nimi ollut tiedossa alusta asti, mutta en ole halunnut täällä vielä paljastaa, kun osa vielä miettii (ettei "häiritä" valintaprosessia ). Ehkä sitten ristiäisten jälkeen saatte tietää.. =)

Meillä kans välillä syödään molemmista rinnoista, välillä ei. Neiti ei myöskään jaksa kauaa herutella, joten hermohan siinä menee jos ei heti kohta ala maitoa tulla :D
Jahas, nyt pesulle. :wave:

Kiitokset mm. Ail ja Katjuska vellivinkeistä, mä luulen et meilkin siirrytään tuota pikaa maitoa vahvempiin - tänään oli taas semmonen päivä et 50 min rinta syönnin päälle meni 180 ml pullosta!!! Ja ohan se selvä et ei ton kokonen masu tommosia määriä vedä ja sit alkokin megapuklailu, mutta kun nälkä on niin hirveä... siis jos ei anna tarpeeksi ruokaa korvat särkyy, sit on tyytyväinen vaikka puklaileekin, mahaan ei ilmeisesti kummemmin satu. Oltiin kyläs tuon megasyönnin, kyllä ne vähän sielkin ihmetteli kun valehtelematta noin 20 kertaa oksu lensi... ja kun päästiin kotiin oli taas lähes taltuttamaton nälkä...

No aamulla neuvolalääkäri, aion esittää siellä aatokseni, mutta sano mitä sano, ei lääkärit aina osaa neuvoa oikein, koska 15 min tapaamisessa ei kokonaistilanne ehkä kunnolla selviä ja oman lapsensa tarpeet tunnistaa parhaiten... oon tätä mieltä.

Heipparallaa!!!

Anoppilasta kotiuduttu.

Maalaisilma taisi tehdä hyvää sillä neiti alkoi nukkumaan 5 tunnin unipätkää alkuyöstä!

"Rytmi" muuten meni vähän sekaisin niin että valvoo nyt sit sinne 23.30 ennen ku käy unille ja sit herättiin vast 9.00 aikaan..esikoinenkin siis...

No eiköhän se rytmi siitä taas palaudu ku on eka kerho aamu.

Jälkivuoto on loppunut vihdoin ja viimein kokonaan-vaan kyllä sitä kestikin!

DD llä kamalia tapahtunut-helkkari sentään!

Täälläkin joskus ärhennellään rinnalla,rinnan vaihto auttaa ja sit röyhtäytys kesken syönnin-joskus on myös vaan väsynyt ei oikein jaksa syödä vaikka nälkä olisikin.

Lauantaina pitäis mennä muutamaks tunniks tupareihin ja pitäis varmaan pumppailla jo pikku hiljaa pakkaseen.

Tuntuu vaan että rinnat on syötön jälkeen aina ihan tyhjät eli missä välissä sitä oikein pumppailis jotta riittäis neidillekki koko ajan..???

Mitäköhän tapahtuu jos annetaan pelkkää korviketta ja /tai korvike/ mun maito sekoitusta ni meneeköhän masu vallan sekaisin..???

Täytyy vaan omat sit lypsää siel tupareissa varmaan kerran ainakin.. :whistle:

Nyt ei keksi muuta!

Hauskaa alkavaa viikkoa!

Jouskari&Inkkuliini 6vkoa tänään

Nuppu74: Oletko kokeillut parantaa imuotetta ihan niinkin pienellä jutulla kuin vetäisemällä vauvan alahuulen pois suppusuu-asennosta "rullalle" nännin alle ? Joudun toisinaan korjaamaan Iippon imuotetta tuolla, muuten se imee tosi hyvin eikä ole ekojen päivien jälkeen mitään kipuja itselleni. Nimittäin jos vauva imee suu supussa niin heti tuntuu kipeämmälle. Suosittelen myös ostamaan lampaanvillarasvaa joka on ihan älyttömän hyvä jos rinnat menee araksi. Käytin sitä päivänä parina osastolla itse.

Minä olen nyt tullut siihen tulokseen terkkarinkin kanssa asiasta juteltuani, että syy rinnalla venkoiluun ei ole suinkaan siinä, etteikö maitoa riittäisi yhdestä rinnasta vaan että sitä tulee liian kanssa. Vauva ei hermostu aina, vaan ainoastaan silloin kun haluaisi "hengailla" ja "nautiskella" tissillä mutta kun maitoa tulee suun täydeltä niin tissuttelepa siinä sitten vaan pikkuisen ;) Eli toinen rinnoistani taitaa olla ns. suihkutissi... En mielelläni vaihtelisi rintoja yhdellä syötöllä kun se takamaito on se eväs joka mahan täyttää - muutaman kerran kokeilin rinnan vaihtoa ja siinä kävi niin että Iippo veteli nälkäänsä sitä vesipitoista etumaitoa niin kauheasti että oksensi sitten kaaressa sen jälkeen lattiat lammikoille... niinpä tulikin mieleen, että vaihteletko Mitzy rintaa joten voisiko megaoksennuksiin olla syy sama kuin meillä oli ?

Mites teidän vauvat, millaisia ovat persoonaltaan? Löytyykö joukosta yhtä kärsimättömiä tapauksia kuin meidän Iippo 2vko ja 6pv... voi veljet kun on mietitty, että toivottavasti tämä on vain semmoinen vauvajuttu, koska jos hän on isona yhtä rämäkkä niin... :D

Sitten toinen kysymys: minkä ikäisenä olette pitäneet vauvoja sitterissä ? Sehän ei ole varsinainen istumisasento kun siinä köllöttää. Ollaan vaan mietitty että koskahan uskaltaisi kokeilla. Kellimisalustalla Iippo ei tykkää vielä olla juuri ollenkaan, hermostuu vaan jos siinä pitää möllöttää. Etenkin jos mahallaan pitäisi yrittää olla...

Tämmöistä tällä erää...

pienpapu Mä laitoin vauvan sitteriin tosi aikaisin, olisko tyttö ollut viikkoakaan... Olin itsekin miettinyt sopivaa ikää, ja eräs parin lapsen äiti sanoi mulle laittaneensa vauvat sitteriin heti, joten toimin sen mukaan. Toi meidän sitteri on semmonen aika lailla makuuasennossa oleva, eli vauva ei ole siinä oikeestaan lainkaan istuma-asennossa.

Mulla olis yks kysymys koskien vauvojen hereillä oloa ja nukkumista. Yritättekö te pitää vauvaa enemmän hereillä päivä- tai etenkin ilta-aikaan, että unta riittäis enemmän yöhön? Me ollaan joinakin iltoina koitettu kovasti aktivoida vauvaa, mutta aika hankalaa se on tommosen 5-viikkoisen kohdalla... Nukkuu silloin kun tykkää ja valvoo sillon kun tykkää! Ehkä on turha yrittääkään rytmittää vauvaa näin pienenä?!

Libra & Smurffiina huomenna 5 vkoa

Libra: Ei olla yritetty vaikuttaa rytmiin muuten kuin että yöaikaan yritetään välttää vaipanvaihtoa ja seurustelua, eli syöttö ja takaisin sänkyyn. hankala se on vauvaa valvottaa, unta näkyy kuitenkin riittävän vaikka välillä pelottaa yö kun pikkuinen nukkuu monen tunnin unia illalla...

Yhteistyössä