***SYYSMASSUKOIDEN 2008 MUSSUKAT***

meripihka multa leikattiin esikoisen synnytyksessä, en kyllä muista koska ne tikit suli mut kuukausi siinä meni et alapää tuntu olevan kunnossa, nopeesti siis parani.
kurjaa että olit saanut tulehduksen kiusaksesi, hyvä että kuitenkin jo helpottaa.

tiinuliini meillä ei aikapulmaa koiran kanssa ole ollut, lenkit on hoidettu heti synnäriltä kotiuduttua vaunujen kanssa. muu leikkiminen ym, sitten kun pojat nukkuu.eikä kyllä tuo 14v enää nii hirveesti peuhaakaan ;)

miia hienosti vauva kasvaa!varapäreitä ja jaksuja syysloman ajaksi!

hille täälläkin on pikku-mies näyttänyt ekat "oikeet"hymyt ja on se kyllä niin sydämen sulattavaa!

väpä meillä tuo esikoinenkin nukkui ekan 6kk meidän välissä mutta tottui silti hyvin nukahtaan omaankin sänkyyn.Nytkin ei tarvii kun sanoo et mennäänkö nukkuun ja ite lähtee sänkyyn ja sinne jää.en siis usko että mitenkään "pilaat" lasta :D

omaan sänkyyn nukahtaminen ei onnistu,teen siis niin että tainnutan tissillä, pidän sylissä vartin ja sit lasken sänkyyn.Joskus onnistuu ja joskus ei.Tuttia tuo ei suostu kun hätätapauksessa ottamaan joten ei siitäkään apua nukahtamistilanteessa.

Esikoinen jatkaa aikaisin heräämistä vaikka eilen siirrettiin hänenki sänky meidän makkariin.Aattelin että se auttais kun mummoloissa nukkuu hyvin kun on samassa huoneessa..no, eipä auttanut.Koitetaan nyt vielä viikonloppu, jos vaikka muka jotenki ihmeellisesti helppais.
eikä yhtään auta että ukko lähtee viikonlopuks pois :headwall:
yh-arkea siis tää viikonloppu...

Dior tuttiin tottuminen voi kestää jonkin aikaa, kannattaa muutaman kerran kyllä kokeilla ennen kun luovuttaa..siitä on suuri apu joissain tilanteissa.Toi nimenarvailu juttu kuulostaa ihan kivalta, hauska idea!

Mulla oli eilen tapaaminen koululla ja sovittiin kevään näyttö..kaameeta aatella et tarvii oikeesti mennä ens keväänä jo töihin!siinä siis kuukauden työssäoppiminen ja viikon näyttö..sydän itkee verta jo nyt kun aattelee et tarvis tuo pikkunen jättää sillon jo hoitoon.mutta pakko se on että saan koulun eteneen.

jahas nyt kuuluu ähinää, nyt menikin kokeisiin luku aika ihan pelkäks viihteeks :D

d. ja pikkuveli (joka taitaa saada nimekseen Miio) 5vko
 
Elokuisista tulin pistäytymään. Onnea kaikille syysmammoille:flower: ! Olen seurannut kirjoituksianne ahkeraan tuossa elo/syyskuun vaihteessa kun oma laskettu aika (28.08.) ohittui ja loppuodotuksen "kärsimys"päivinä oli ilo lukea tekstejänne, teistä moni näköjään saikin vauvan samana päivänä (08.09.) kun meidän pikkumies päätti vihdoin tulla maailmaan :heart: !

Dior: Kiitos hyvästä nimiäisvinkistä. Tuo "nimenarvauspeli" oliski oikein jännä ja erilainen ohjelmanumero. Ite oon kuumeisesti miettiny keinoa paljastaa nimi, ajattelin, että "kummin" pitämän puheen päätteeksi paljastuu, mutta tuokinhan olis oikein kiva idea!
Meillä nimiäiset 01.11.

Elo-onni08 + "Jyry" 5vko+ 3pv
 
Huomenta. Olihan yö. Pikkuneiti nukkua posotti puoleltayöltä kuuteen. Toki oli koko illan ollut rinnalla ja siksi varmaan jaksoikin noin nukkua. Ja aamulla sitten hotkas maitoa ja nukahti uudelleen. Eilisen päivän hän valvoi aika paljon, toissapäivän nukkui. Varmaan tämä flunssa vähän saa rytmejä sekaisin.

Meillä ei varmaan kannata tehdä nimiarvoitusta pikkuisen etunimestä. Siinä on kolme kirjainta, joista kaksi on samoja. Vähän sama varmaan Ea:n vanhemmilla. =) Eli se siitä. Tilasin taas puolen vuoden kuvat eilen ja otin joistakin kuvista sitten tuplat. Ajattelin, että siitä saisivat kummit sitten jokainen oman kuvan vauvasta. Toivottavasti nyt sitten otin niitä sen kolme tuplaa. Muuten ei kyllä jaksanut raakkailla mitä kuvia tila, tilasin ihan kaikki otetut kuvat. Arvatkaa vaan, kuinka siihen meni aikaa.

Kun oli puhetta karstasta niin voin kertoa meillä tilanteen helpottuneen ainakin hetkiseksi. Kaksi muutosta, mitä on tapahtunut viikossa on se, että aloin syödä gefilus-kapseleita ja hieroa vauvaan aloevera hoitoöljyä. Karsta on nyt poissa. Eli jompi kumpi auttaa. Ja kun eilen itseä syyhytti tosi paljon niin mies levitti hoitoöljyä myös mun selkään ja kutinat on poissa.

Sentään saatiin esikko nukkumaan 8h tänä yönä. Meillä on kans vanha koira, joka lähinnä pääsee takapihalle (kun sen jalat ei kestä kävelyä ) ja kun haen esikon tarhasta vaunuilla niin koira pääsee mukaan. Koiralta tosiaan lipeää jalat kun se kävelee kotona ja seistessään se tärisee. Eläinlääkärin mukaan se on hyväkuntoinen ikäisekseen, joten emme halua hänestä luopua.
Ainoa mikä surettaa, on esikoiselle jäävän huomion väheneminen. Kun käytännössä en voi olla yhtään erossa vauvasta (itkee heti, jos jää yksin ja lasta painaa todella pahasti) niin esikko siitä kärsii. Mies on aina joskus jäänyt kotiin vauvan kanssa kun vien esikon tarhaan, mutta huutoahan se on kotona ollut. Enää viikko tuota lastaa! Sitten meillä pitäisi olla ihan oma vauva kotona.

Meillä nimiäis suunnittelu etenee vähän, kuvat ja kehykset siis on tilattu ja hankittu, ruokaa ajattelimme laittaa ja nyt pitäis löytää kiva kakku, ellei sitten tehdä esikon kanssa suklaakakkua. Sitä hän kyllä haluaisi. Hänelläkin oli suklaakakku. Koristeita on hankittu, me laitetaan nimi näkyville korttiin ja se telineeseen pöydän keskelle. Ja kruunu-kynttilänjalat viereen. Kaksi kappaletta, kummallekin lapselle omansa. :) Ruoan voi tehdä vasta edellisenä päivänä ja siinä se varmaankin sitten on. Hirvisoppaa oli tarkoitus tehdä. Sitä oli mummon 70v bileissä ja miehen synttäreillä kans.
 
Teillä näkyy tällä puolella olevan pino hyvällä mallilla, mukava varmasti saada vaihtaa ajatuksia samojen ihmisten kans vauva-arjesta, joihin on päässy jo odotuspuolella tutustumaan. Kunpa itselläkin olisi ollu esikoisen aikaan näin valtava virtuaalinen tukijoukko...

ONNEA VIELÄ KAIKILLE!
Samalla voinen kertoa omat kuulumiseni pikaisesti: eli surutyö vei todella kesäajan kaiken ylimääräisen energia, mutta lasketun ajan ylittäminen helpotti oloa kummasti. Tällä hetkellä olisi sitten seuraava raskaus menossa viikolla 6+6, kesävauvelia siis odotellaan meille. Toivon mukaan kaikki tällä kerralla menee niin kun pitääkin!
Ei mene päivääkään, etteikö enkelityttö olisi mielessä, mutta ehkäpä se kuuluu asiaan.
Onnea vielä kaikille, nuuskikaa vauvojanne ja nauttikaa nyt vauva-ajasta, se kun on kovin pian ohi...
Sisu ja salamatkustaja 6+6
 
Tervehdys pitkästä aikaa!

Ensiksikin ONNEA Sisulle uudesta raskaudesta! Kädet on kyynätpäitä myöten ristissä, että kaikki menee hyvin loppuun asti. Ensi kesää siis innolla odotellessa! =)

Lueskelin tuossa monta sivua kirjoituksianne ja jokseenkin helpottavalta tuntui huomata, että samojen asioiden ja pohdintojen kanssa niin monet painiskelee.

Vieressä nukkumista pohti muistaakseni Väpä. Samoilla linjoilla mennään meilläkin, eli vieressä nukkuu. Enkä ole edes harkinnut vielä omaan sänkyyn laittoa. Itseäni lähinnä ajattelen enemmänkin sillä pieni mies syö 2-5 kertaa yössä ja on erityisesti aamuöisin todella levoton. Ei tulisi mitään jos pitäisi hypätä koko ajan pinnasänkyn viereen. Eiköhän se omaan sänkyyn siirtyminen sitten joskus onnistu kuitenkin, kunhan yösyöttöjen väli tasaantuu. Tosta levottomuudesta en sitten tiedä millä sitä saisi lievitettyä. Tänäänkin jo 03.30 alkoi vehtaaminen ja sitä kestikin sitten aamuun saakka... vatsavaivoja on mutta ei suoli jaksa työstää tavaraa pihalle ja se ärsyttää selvästi. Jumpata pitää useita kertoja keskellä yötäkin että saisi ilmat ja kakan liikkumaan. Sitten piereskelee kuin pasunisti. :p

Epparin paranemisesta on myös ollut puhetta. Mulle tikattiin noin 20 tikkiä ja osa on edelleen sulamatta, synnytyksestä nyt siis 4 vkoa ja 4 pv. Alapäätä kiristelee vielä mutta jälkivuoto on onneksi enää tippoja. Istuminenkin on onnistunut jo pari viikkoa ihan hyvin. Aluksi oli kyllä aika moista tuskaa... Toivottavasti Meripihkan tulehdus tokenisi pian! Ikävä vaiva kaiken muun lisäksi.

Tuttia meillä syödään myös. Alkoi olla turhan tiuhaan lohtutissin tarve, joten tutti helpotti sitä vaivaa. Sylkäisee sen sitten itse pois kun ei enää maistu.

Onko kenenkään vauvalla ilmennyt ihottumaa/näppyjä? Meillä on koko naama, päänahka ja niska täynnä punaisia näppyjä ja läiskiä. Neuvolassa arveltiin olevan hormoniinäppyä mutta nyt niitä on tullut käsiinkin eikä kohta normaalia ihoa enää näy... Ikävän näköistä ja mietin josko jollain mun syömällä ruoka-aineella voi olla osasyy tähän. Onko kokemusta? Ja kuinka kauan hormooninäpyt yleensä iholla viihtyy? Vai joko olisi syytä karsia omaa ruokavaliota? Maitoa olen pohtinut poisjätettäväksi. Kotimaiset viljat on jo pois laskuista, koska olen keliaakikko...

Nyt pieni mies ähisee.

Mukavaa sadepäivää kaikille mammoille ja mussukoille!

Nuppu ja Esko (4 vko ja 4 pv)


 
Moi taas

Ensinnäkin kovasti paljon onnea Sisulle! Toivottavasti kaikki sujuu hyvin ja saat kesävauvan syliisi =) .

Ja toiseksi en näköjään muuta nyt ehdikään, kun Vilho heräsi päikkäreiltä. Palataan taas :wave: .

väpä ja vilho 5 vkoa :heart:
 
Onnea Sisulle :flower: !

Kiitokset taasen vastauksista tikkien sulamisesta, onneksi alkaa olla jo voiton puolella paraneminen.. "kop kop" pitää koputtaa puuta...

Minäkin sain tilattua kuvia netistä, kiitos hexa muistutuksesta :)

Täälläkin on ekoja hymyjä saatu ja kova on poitsu seurustelemaan :heart:

Nukutuksessa yöllä on täällä jonkin verran ongelmia, viime yönäkin syötiin sellanen 1-1,5h ja sitten nukutettiin siihen päälle 1h. Onneksi oli sitä ennen nukkunut sellasen 4h pätkän. Minkälaisia kokemuksia teillä on rela-tipoista? Mihin vuorokauden aikaan niitä annatte?

Tiinuliini meillä on yritetty koiran kanssa peuhata mahdollisimman paljon silloin kun vauva on nukkumassa. Mies hoitaa tällä hetkellä kaikki ulkoilutukset ja mä yritän koirusta helliä joka välissä kun kykenee. Ei kyllä saa läheskään niin paljon huomiota kuin ennen (oli kuitenkin meidän vauva ennen vauvaa =) ) Syliin se yrittää päästä aina kun mulla ei siinä vauvaa ole ja useinmiten silloin pääseekin.

Nyt pitää mennä syömään, ja nappaamaan lääkettä :wave:
 
No niin, uusi yritys, kun jätkä vetää vaunuissa unta kuuppaan.

Tinuliini kyseli koirista. Meillä on kaksi hauvaa ja joka päivä käyn niiden ja vauvan kanssa lenkillä. Onnistuu ihan hyvin. Lisäksi mies käy hakutreeneissä ja itse käyn agilityssa, joten siinä koiruleille virikettä. Sisällä leikkiminen on jäänyt vähemmälle... Nuorempi koira yrittää jo tarjota pikkumiehelle kumikanaa heitettäväksi, mutta vielä ei ihan onnistu :D . Pikkuisen on huono omatunto siitä, ettei koirille ole nyt niin paljon aikaa.

Meripihka kyselit Rela-tipoista. Minä annan niitä aamulla samaan aikaan d-vitamiinien kanssa eli kellonaika vaihtelee siinä kuuden ja kahdeksan välillä. Ihan hyviä kokemuksia on niistä, eivät ole meillä ainakaan kitinää lisänneet.

Hilleä minäkin kiitän nukuttamisvinkeistä :) . Noin olen tehnytkin, mutta sama toistuu sitten kolmisen kertaa, ennen kuin jätkä lopulta jää petiin.

Ihan kateellisena täällä lueskelen, kun kaikilla niin lapsukaiset hymyilevät! Meidän jannu on niin vakava poika, että katselee vain koko ajan kulmat kurtussa, mitä ympärillä tapahtuu. Eikä siihen auta edes se, että äitinsä on mahdoton kuminaama, jolla löytyy kyllä ilmeitä ihan liikaakin. No, jospa tuokin ukko vielä joskus hymyää.

Eipä muuta, jospa vaikka söis, kun jannu on vielä unilla. Sitten oli tarkoitus lähteä kaverin kanssa Nanson poistomyyntiin (jossa kyllä kuitenkin on enimmäkseen mummo-Nansoja) ja illalla koiran kanssa treeneihin.

Vi ses och hörs

väpä ja vilho :heart:
 
Nuppu:
Kokeile sitä baby öljyä. Meillä oli ihan samanlaista ennen kuin sitä laitoin ja aloitin ne gefilus-kapselit niin kuin aikaisemmin kirjoitinkin. Ja neuvola oli hormooninäpyiksi ne diagnosoinut. Esikolla oli maitorupea ja tavallinen maito sopi vain jos oli lactobasillus-jauhetta pussi maidon joukossa mutta yömaito kävi ihan suoraan.

Ihanaa, että teillä hymyillään. Meillä vain nukutaan ja välillä herätään syömään. Ja sitten taas nukutaan. Kun jättipinkeä tissi on 10 min imun jälkeen ihan lättänänä niin eipä kai ole syytä edes huoleen. Vaikka pissaa ei tule enää niin paljoa kuin ennen tätä flunssaa, silloin meni 4 kangasvaippaa tunnissa. Nyt olen pärjännyt 4 vaipalla aamupäivän.

Pitää kokeilla laittaa Piiperö omaan sänkyyn. Se tarkoittaa vain 30 cm kauemmas kurottamista, kuin jos hän nukkuisi vieressä.

Nyt meillä herätään. Kumpikin lapsi on vetänyt kunnon päikkärit ja olihan siihen tarvettakin. Esikko nukkui vaan 8 tunnin yöunet ja onneksi nyt siis 2h päikkäreitä. Vaikka taas klo 24 menisikin nukkumaan niin hyvässä lykyssä huomennakin olisi kotona ja jos kävisimme jossain saisin taas nukahtamaan autoon. Tänään ei enää muu auttanut..
 
Kiitos kaikille koiravastauksista. Mies meilläkin lenkittää ja kotona puuhaillaan koiran kanssa minkä ehditään. Toivon mukaan pääsen vähitellen itsekin irtautumaan kunnon lenkille enkä vain pissityskäyneille.

Tänään jouduin aloittamaan rintakumin käytön ja tunnen asiasta syyllisyyttä :/ . Rinnanpäät ovat vain niin rikki, että imetys on yhtä tuskaa ja vauvakin hermostuu kun äiti ei nauti imettämisestä. Mies lopulta kävi ostamassa rintakumeja ja pakotti käyttämään. Vauva söi hyvällä ruokahalulla ja nukahti heti tyytyväisenä aterian päätteeksi. Itse olin helpottunut kun rintoihin ei enää sattunut. Onko muita joilla on tai on ollut rintakumi käytössä? Tästä on varmaan jo täällä keskusteltu, mutta jos jaksaisitte laittaa minulle kokemuksia omasta käytöstännne sekä siitä kuinka nopeasti vauva tottuu kumiin ja alkaa hyljeksiä rintaa, niin olisin hyvin kiitollinen.

Nuppu ja Väpä, myös miellä vauva on nukkunut vieressä. Meillä on pinnasänky ihan kiinni omassa sängyssä ja laita on otettu pois. Yleensä vauva aloittaa nukkumisen sieltä, mutta siirtyy sitten imetysten myötä meidän sängyn puolelle. Samassa sängyssä nukkuminen on ollut mukavaa ja helppoa.

Epparista oli puhetta. Myös minulle tehtiin sellainen, kätilön mukaan kyllä hyvin pieni :wave: . Tikkejä kiristää vaikka niitä ei paljon pitäisi haavassa olla. Olen suihkutellut kätilön ohjeiden mukaan tikkeihin aina välillä Ceridalia, se auttaa kiristyksen tunteeseen.

Sisulle onnittelut uudesta raskaudesta. Toivottavasti kaikki menee nyt hyvin ja pääsette kesävauvan hoitoon.

Tiinuliini ja Ellen 1vko
 
Heippa!
Tänään oltiin neuvolassa ja neidillä painoa tullut taas kivasti, painoa nyt 4,4kg! =) Kaikki oli muutenkin ok.

Rintakumin käytöstä..mä käytin ekat pari viikkoa rintakumia kans siks kun rinnanpäät oli niin rikki ja välillä tihkui ihan verta..kun kumia käytti muutaman kerran rinnanpää vähän parani ja jätin kumin heti pois, jolloin rinta rikkoontui taas ja käytin taas kumia. Sitten kun neuvolatäti neuvoi jättämään kumin pois, koska vauvalla niin kova homma imeä sen takia, niin jätin sen sitten kerralla pois, täti sanoi myös että rinnanpää kyllä tottuu imemiseen, eikä olisi rikki koko ajan, niin uskallauduin senkin takia jättää kumin pois, sen jälkeen ei myöskään oo ollut rinnat yhtään rikki..ekat kerrat ilman kumia teki tosi kipeetä mutta rinnanpäät tosiaankin sitten parantui ja sen jälkeen en oo kumia tarvinnut ja rinnanpäät on ollut ehjät. Tietenkin jos ihan vertavuotavan rikki on niin pakkohan sitä kumia on käyttää ja jollei vaan millään ota parantuakseen, mutta mulla meni ainakin ohi kun saivat vähän "levätä" sen kumin avulla ja sitten pikkuhiljaa totutella imemiseen..kannattaa kokeilla pois jättöä just jos vähänkin parantuu ja siitä sit pikkuhiljaa, ottaa taas käyttöön jos näyttää pahalta...mutta helposti sen sitten jättäis vallan käyttöön, koska ei tee kipeetä kun sitä käyttää.....mutta mulla meni hermotkin siihen, oli jotenkin hankala käyttää. Vauva kyllä tottui kumiin melko nopeesti ja sen jälkeen ei hylkinyt yhtään rintaa, päinvastoin imi vaan paremmin ja kauemmin rintaa.

Epparista, mulle tehtiin kanssa, en kyllä tie kuinka paljon tikkejä laitettiin, mutta paljon kuitenkin. 2vkoa kävely oli hankalaa ja istuminen lähes mahdotonta ja alapäätä krinnas tosi pahasti. 2vkon kuluessa tikit sulivat ja niinhän lääkäri myös sanoi niiden sen aikana sulavan. Muutaman päivän kuitenkin vielä sen jälkeen kiristi kävellessä ja pelästyinkin että mahtaako olla jatkuvaa että onko tikattu jotenkin "väärin", mutta kyllä sekin sitten siitä. Ja nyt reilu kk synnytyksestä, eikä tunnu enään missään =)

Sisulle onnittelut!!

Nyt pistämään pikkuneitiä nukkumaan...heippa :heart:

jkoo + pikku-Pimu 1kk+1pvä :heart:
 
snodgrass
Nukkumaan pitäisi jo mennä kun pikkuinenkin nukahti.. nopsaan päällimmäisiä.

Sisulle suurensuuret onnittelut :heart: ! Kiva kun kävit meitä kurkkaamassa. Todella toivon että tällä kertaa kaikki menee hyvin ja saatte kesävauvan syliinne.

hexa meillä kanssa tuntuu olevan tällaisia vuoropäiviä, että jonain päivänä nukutaan melkein koko ajan, ja toisena päivänä (kuten tänään) torkahdellaan pikku pätkiä ja muuten valvotaan.

koiramamma täällä onkin tätä rintakumiasiaa jo puitu, sanonpa minäkin omat sanaseni =) . Sehän siinä kai huolena ammattilaisilla on, että rinta ei saisi niin paljon stimulaatiota sen kanssa ja voi huonontaa maidontuloa. Jouduin molemmista käyttämään alkuvaiheessa sitä kumia, koska maidonnousun takia rinnoista tuli niin suuret että vauva ei olisi saanut mitään otetta rinnasta ilman sitä. Sitten kun nousu tasoittui eikä rinnat olleet enää ihan niin pinkeät, irrottauduimme vähitellen siitä kumista. Tämän kakkosen kanssa tein niin, että aloitimme imetyssession kumilla, mutta kun vauva välillä irrotti otteensa, otin kumin pois ja jatkettiin ilman sitä. Vähitellen sitä uskaltaa sit jättää sen kumin jo heti alussa pois. Yleensähän ne ensi-imut on kipeimmät, joten kumilla aloittaminen auttaa siihen. Vauva saa myös ensin imeä pahimman nälkänsä pois, eikä ehkä suutu niin paljon vaikka rinta olisikin erilainen. =)

Vielä piti suositella sitä istualtaan imettämistä. Siinä kun voi kätevästi vapaalla kädellä litistää rintaa vauvan suuhun sopivaksi, ja vauvaa kannattelevalla kädellä taas voi ohjata hänet kiinni rintaan juuri sillä sekunnilla kun hän on avannut suunsa tarpeeksi suureksi. (mitä meillä tämän kakkosen kanssa saakin kyllä pienen hetken aina odottaa, esikoinen osasi jotenkin heti avata suunsa ammolleen.)

meripihka kiva kun olet päässyt mukaan! Toivottavasti toipuminen nyt edistyisi hyvin.

Neuvolassa oltiin eilen. Painoa on jo 4,6kg ja pituutta 55,3cm.
Olin eilen myös etsimässä ristiäisvaatteita, ja löysinkin kivan hameen. Yläosaa ei meinannut löytyä millään, mutta tänään onneksi ihan omasta vaatekaapista löytyi sopiva paita :D Poru vaan meinasi eilen illalla tulla, kun ilman vaatteita ei meinaa itseään peilistä tunnistaa. Ja vaatteet pitää olla sellaista kokoa, mitä ennen ei tarvinnut vilkaistakaan. :( No, sen pahan mielen voimalla olenkin tänään saanut pidettyä näppini erossa suklaasta!

Nyt nukkumaan. :wave:
snodgrass ja vauveli 7vk 3pvää
 
snodgrass en meinaa mäkään tota etureppua omakseni tunnistaa...hävettää ees miehen nähden olla alasti.Mulla on aina ollut iso takamus ja reidet joten niihin on jo tottunut mutta nyt tuo maha on kyllä järkky...oon kans koittanut kieltäytyä herkuista mutta himo on suuri.hienosti teilläkin vauva kasvaa!mäkin jouduin jo 50cm vaatteet laittaa myyntiin!äkkiä ne tosiaan kasvaa.

Sisulle suuret onnittelut ja kasa tarrasukkia!mukava kuulla teidän kuulumisia.

Dior kyllä sitä jaksaa ihmeen paljon kun on pakko.Ylpeys ei anna periks perääntyä kun oon päättänyt että opiskelen samalla.Ja aikaa opintoihin jää kyllä iltasin ja kun laittaa esikoista hoitoon niin vauvan hoidon ohella onnistuu kyllä kokeisiin luku.Esseiden ja muiden tekoon tietenkin menee kauemmin aikaa joten joutuu alottaan teon hyvissä ajoin, koitan vähintään neljänä päivänä viikossa keskittyä kouluhommiin, sillon kun pojat nukkuu ja iltasin kun mies kotiutuu niin voi vähän olla esikon kans.Joskus tosin jää esikoisen viihdytys telkkarin kontolle...Kyllähän vauvan kanssa opiskelu onnistuu tosi hienosti, tuo esikoinen se ongelma on kun kaipaa enemmän viihdettä.
mulla on ens keväänä 5vkon näyttö joten sen ajaks pojat menee hoitoon.vauva on sillon 6kk, menevät tohon mun isälle kun se on sairaseläkkeellä.Pappa hoiti tuota esikoistakin yhden kesän kun olin töissä.sit taas syksyllä 2009 mulla on 10viikon työssäoppiminen ja 2010 keväällä 7vkon.sit sinä kesänä pojille haetaan hoitopaikka tarhaan ja mä meen töihin.
meillä on kyllä siitä hyvä tilanne kun tuo pappa on tuossa käytettävissä, muuten vois näiden näyttöpätkien järjestäminen ollakin hankalaa.

jahas, jos sitä tosiaan nyt menis hetkeks tohon koulu-koneelle jotta sais jotain hyödyllistäkin tehtyä vielä tän pikkukakkosen ajan :D

 
Huomenta... täällä sitä minäkin taustalla oon lukemassa käynyt, mutta ei oo aikaa kirjoitteluun oikein jäänyt, kun on joka päivä ollut jotain ja päässä raksuttaa vaan nuo huomiset ristiäiset, että onko kaikki muistettu ja sitä rataa... Tänäänkin pitää viel siivota ja pyykit pyörii jo tuolla koneessa....

Sisulle aivan valtavasti onnea :heart:

Rintakumista Mulla oli se kans käytössä tuossa alussa, kun rinnanpäät meni niin rikki, että vauvakin nieli jo verta :x Nyt on pari viikkoo mennyt jo kokonaan ilman. Että ihan hyvin voi alkuun sitä just käyttää ja sitte koettaa taas välillä jättää pois ja jos uudestaan kipeytyy, niin taas kumi hetkeksi käyttöön. =)

Jahas... kai sitä täytyy vaan mennä siivoamaan niin kauan kuin Vilpertti viel nukkuu tai muuten jää vessat puunaamatta ja pyykit laittamatta :wave:

Katjuska ja Vilpertti, joka huomenna saa nimen jo 6vkoa :heart:
 
snodgrass
Moi taas! Ajattelin vielä hiukan täydentää..

hymyjä meilläkin tulee aika säästeliäästi. On kuitenkin tullut muutama, mun mielestä esikoinen ei hymyillyt kuin vasta joskus 2kk+ . Mutta onhan se ihana tunne niitä ekoja hymyjä bongata. :heart:

nukuttamisesta meillä onneksi tämä pikkukakkonen nukahtaa tutin kanssa sänkyyn. Täytyi oikein sanoa miehelle kun hän vanhasta tottumuksesta odotteli vauva sylissä sohvalla että se nukahtaisi, että ei nyt sentään itse opeteta nukahtamaan syliin, jos toinen osaisi nukahtaa sänkyynkin! =)
Nimittäin esikoisen kanssa kävi vähemmän hienosti, hän kun ei suostunut sänkyynsä jäämään eikä tosiaan sitä tuttia syönyt. Hän nukahti joko rinnalle tai syliin, mutta kun yritti laskea sänkyyn hän heräsi ja huuto alkoi. Piti taas kanniskella lisää, yrittää uudestaan laskea... vähitellen vauva tuli aina vain herkemmäksi sille heräämiselle eikä omaan sänkyyn siirtäminen meinannut enää onnistua ollenkaan. Yöt olivat yhtä huutoa ja kanniskelua. Tää tilanne oli pahimmillaan siinä 3-5kk iässä. Sitten luovutettiin ja nukuttiin hetken aikaa perhepedissä, vaikka minä ja mies ei oikein sinä osattu kovin hyvin nukkua. Sitten oli pakko sen verran unikouluttaa, että saatiin toinen taas omaan sänkyynsä. Eli sanon vain, että jos vauva suinkin millään suostuu olemaan itse sängyssään, niin kannattaa kokeilla. Mutta jos ei, niin en tiedä mikä auttaisi - en tänä päivänäkään osaa sanoa mitä olisi esikon kanssa pitänyt tehdä toisin.

Katjuska hyvää ristiäispäivää huomenna! Ja tsemppiä tämän päivän puuhiin. Meillä on ristiäiset 25.10. eli viikon päästä lauantaina. Tosi monella näytti olevan silloin sunnutaina, ollaan vissiin poikkeus kun haluttiin juhlat lauantaille. Ei tarvi sitten koko viikonloppua puunata ja leipoo.. ;)

daydreams toi maha just on niin ruman näkönen! Ja kyllä mullakin takamus ja reidet oli ennenkin ihan "muodokkaat" olleet, mutta nyt tosiaan jo liiankin kanssa. Vaan eipä auta kuin antaa itselleen vähän aikaa ja ottaa lusikka kauniiseen käteen. Iltaisin oon tv:n katselun koittanu yhdistää pieneen jumppatuokioon aina välillä, ja joskus oon päässy reippaalle kävelylenkille vaunujen kanssa tai ilman. Hyvä puoli on se, että kun raskausaikana ei päässyt juuri liikuntaa harrastamaan, niin nyt pienikin liikunta nostaa kuntoa ja saa hien pintaan. =)

Me päästään tänään miehen kanssa vähän tuulettumaan! Jee B) Esikoinen menee anopille yökylään, ja vauva mun vanhemmille muutamaksi tunniksi pakastetun maitoni kera. Saas nähdä kuinka sujuu. Tarkoitus olisi vaan siis käydä ulkona syömässä tms.

snodgrass ja vauveli 7,5 vk
 
Moi!

Sataa sataa ropisee...kohta varmaan rupee sataa räntää kun aika kylmäksi menee :xmas:

Käytiin tänään pikkukaverin kanssa neuvolassa...
Paino on hyvin noussu pelkällä rintamaidolla 4920g (3vko sitten 4080g) pituus 55cm (syntymä pituus 49cm). Kehui kovasti poikaa et on hyvin jäntevä ja "pojan näköinen", virkeä ja hyvin seuraileva.
Hyvinhän tuo kasvaa vaikka täs väliin teki superimuja ja sai massun täyteen 5 minuutissa.

Nyt meillä ollaan yökukkujia! Yöllä syödään nyt 2 tunnin välein ja päivällä 3-5 tunnin välein :eek: . Kauan sitä sit kestikin sitä "hyvin nukkumista" öisin.
Meillä aletaan illalla kuuden aikoihin syömisurakkaan, eli kahen tunnin välein tissillä. Ja nyt syödäänkin kerralla jotain 10-20min. Totta sitä kasvava nuori tarvii evästä...
mutta toivottavasti tämä on nopeasti ohimenevä villitys ja aletaan uudelleen yönukkujiksi.

Epparista:Minullehan tehtiin leikkaus ja tikit on kait hävinneet, mutta tuntuu sellainen patti/kohouma haavan päällä.....(normaalia?) ja väliin vähän aristaa....Ens torstaina mulla on jälkitarkistus niin täytyy kysyä lääkäriltä asiasta...

Snodgrass:Meilläkin piti pitää la 25.10 ristiäiset, mutta papit oli silloin varattu joten ne on 26.10. Ristiäiset me pidetään mun kotikotina eli äitini luona n. 140km päässä.

Nöyrimmät anteeksi pyynöt jos tuli vähän sekavan kuuloinen viesti!

Juu jos sitä itekkin pistäis köllölleen kun kaverikin nukkuu B)

Terkuin hille & kaveri 5vko+5pv
 
heippa hei neitoset ja pikku mussut :)

meillä on nautiskeltu vauva-arjesta! yöt on nukuttu yhdellä tai kahdella syötöllä ja päivät seurusteltu ja liinailtu kovasti. Neiti on kauhea unta vastaan taistelija joten kitinää ja itkuakin on kovasti ollut mutta ton koliikin ja hirmusten masuvaivojen jälkeen ei tunnu enää missään :D

Mä onnistuin ristiäisistä nappaamaan joltain vieraalta flunssan joka sitten viime yönä puski kunnolla päälle. Olo on toistaiseks vielä suht hyvä, vähän heikko. nokka vuotaa ja kurkku kipeä mutta pahempaa kauhulla odotellaan...

Rintakumeista olitte puhelleet ja mulla ne tuolla laatikossa odottavat käyttämättöminä :headwall:
Ekan viikon oli rinnanpäät aivan rikki ja imetys oli yhtä tuskaa mutta sitkeesti kun jaksoin jatkaa niin ne siitä paranivat eikä ole onneks ollut ongelmia tuolla saralla sen koommin.

Meilläkin nukutaan perhepedissä ja vaikka vauvan omakin sänky ois siinä sivuvaununa niin mitä enempi olen lukenut perhepedin tärkeydestä vauvalle sitä tiukemmin pysyy neiti omassa kainalossa :heart: kyllä sinne omaan sänkyyn ehtii sitten vielä opettaa!

Meillä onneks ristiäiset jo takana päin, voimia niille joilla kyseiset kemut tai nimiäiset vielä työn alla! Rankkaa tommosten järjestäminen kun pikkunen tuntuu tarvitsevan kaiken liikenevän huomion.

Meillä hymyillään jo kovasti yksittäiset äännähdykset alkaa pikku hiljaa muuttumaan ihanaksi jokellukseksi! Pikkunen on niin tomera ja kiinnostunut ulkomaailmasta ettei millään enää malttais olla selkä menosuuntaan.

Nyt alkaa neiti heräillä kantoliinassa ja me lähetäänkin pyllypesulle ja sit syömään :)
Mukavaa viikonloppua ja snodgrassille ja muille joille on luvassa vapaita hetkiä niin ottakaa kaikki ilo irti sitten!! Vaikka iskis ikävä vauvaan ni muistakaa että vauvallekin on paljon parempi levännyt ja hyvän tuulinen äippä :heart:


Tini+Ada 2kk+2pv




 
Moro

Mulla oli kuulkaa eilen surkeiden sattumusten ilta :ashamed: . Ensin agilityharkoissa koiraa palkatessa se ravisteli patukkaa niin, että oikeankäden pikkusormi nyrjähti tai venähti tai muuta ja on nyt pirun kipeä ja turvoksissa. Oikeastaan koko oikea käsi peukkua ja etusormea lukuunottamatta on poissa pelistä (kiva yrittää kantaa lasta ja vaihtaa vaippaa yms.). Pitää ehkä käyttää sormi näytillä, ettei mitään oo hajonnu.

Eikä tässä vielä kaikki. Kotiin tullessa kolhin auton meidän autopaikan (tosi ahdas!) vieressä olevaan porttiin ja kyljestä lähti maalia :ashamed: ! Helvetti sanon, kun vasta tuohon autoon joutu tekemään yli 900 euroa maksavan huollonkin ja tällaista vielä tapahtui :kieh: . Autot on kyllä yksiä rahasyöppöjä, luopuisin, jos olisi mahdollista!

Rintakumista vielä uudelleen kommentoin, että minulla ne ovat olleet käytössä oikeastaan koko imetyksen ajan. Aina välillä imetän vasemmasta tissistä ilmankin, eikä jätkä rintaakaan hylji. Kaverin imuote ei kuitenkaan ole paras mahdollinen ja rinnanpäät ovat niin matalat, että oman mukavuuden takia en ole vielä hennonnut kumeista luopua. Kuten aiemmin sanoinkin, niin kaverini käytti koko imetysajan rintakumeja ja maito riitti silti hyvin, joten ei niitä sillai tarvitse pelätä. Saa nähdä, raaskinko minäkään moisista suojuksista luopua...

Voi Hille, toivottavasti teillä rytmi normalisoituu taas! Meillä on nukuttu ihan hienosti öisin (toistaiseksi, kop kop) ja nyt parina päivänä myös päivisin suurin piirtein samoihin aikoihin, joten joskohan tästä jonkinlainen rytmi alkaisi kehittyä. Sujuuko muillakin syötöt yhtä nopeasti kuin Hillellä? Meidän jannu ei alle puolen tunnin syömäsessioita harrasta, viihtyy tissillä monesti tunninkin, mutta ehkä normi aika on se 45 minuuttia. Päivällä saa lähes koko ajan siis olla syöttämässä.

Muistakaahan ristityt kertoa sitten, mikä tuli kirniäiselle nimeksi, jännityksellä odottelen =) !

käsipuoli-väpä ja vilho 5 vkoa ja 2 päivää :heart:
 
väpälle :hug: toivottavasti et loukannut kättäsi vakavasti ja saat sen pian kuntoon!

Tiniillä ihana söpöliini =)

Katjuskalle ja perheelle mukavaa ristiäispäivää täältäkin!

Ihanaa kun on olo kohentunut, pikkasen enää tikkejä kiristää mutta ei muita kipuja. Särkylääkkeet on voinu jättää kokonaan pois ja antibioottikuuri on syöty loppuun.
Seuraavaksi kaipaisin pidemmän jakson unta, tuntuu että alkaa olla jo pikkasen pöpi ja olo on sellanen "krapulainen". Vauveli nukkuu päivisin pidempiä jaksoja ja yöllä kukutaan ja seurustellaan... No jos ens yö menisi pidemmillä unilla :saint:

Nyt hoitamaan rästihommia!
 
Meilläkin hymyillään oikein urakalla :heart: . Kaikenmoiset lässytykset ja vauvalle hymyileminen saavat aikaa leveän virnistyksen. Iskän ei tarvitse monestikkaan kuin katsoa tuota poikaa niin jo naurattaa.
Tänään kävi miehen enon vaimo (olipa vaikeasti selitetty) kylässä ja hänellekin Kalle hymyili ja meinasi jo ääneenkin nauraa, semmoinen pieni ihastuttava ääni pojalta pääsi =). Nyt sitten odotellaan että koska oikeasti nauretaan. Juttua pojalla tuntuu kyllä riittävän.

Rintakumit on täälläkin välillä käytössä kun jostain syystä toisen rinnanpää tahtoo välillä mennä vähän araksi. En tiedä johtuuko sitten imuotteesta vai jostain muusta. Ainakaan vielä ei ole vaikuttanut mitenkään syömiseen, tissi kelpaa hyvin kumilla tai ilman.

Nyt kuulostaa siltä että on kakka housussa ja nälkä :wave:
 
Moikka Tampereen yöstä! Tosin ihan keittiönpöydän viereltä...

Rokotuksista olitte jutelleet, Rota I kävin ostamassa ja se oli 79e ja maanantaina neuvolalekuri saa sen antaa kun 2 kk tarkastus. Saimme myös Meningokokki B rokotustestiohjalmaan kutsun. Oletteko muut saaneet? Mitä mieltä ootte / aiottetko osallistua? Sillähän torjutaan harvinaisempaa aivokalvontulehdusta, kaupan päälle sai hepatitti B:n ja pneumokokin, jotka kai aika hintavia vap eht rokotuksia myös...

Viimeksi valittelin siitä ankarasta puklauttelusta. Viikko sitten hain Cuplatonit apteekista ja niiden avulla kaaressa lentävät oksentelut ovat loppuneet. Vauva itsekin niitä usein säikähti kun esim syödessä suihkusi nenästä... Puklautusten määrä ei sinänsä ole vähentynyt, mutta rajuus kyllä.

Vatsavaivoista
muuten, että eilen kärsittiin kolmisen tuntia semmoista vaivaa, että vauvan naama oli itkiessä tulipunainen ja vartalo ihan jäykkä, ruokaa haki, muttei suostunut kuitenkaan syömään, APUA... mutta onneksi meni lopulta ohi ja siitä lähtien taas ok, yöllä nukkui 4+5 tunnin unet jne. Ja tänään hyväntuulisena, ONNEKSI... Ei oikein kantti kestäis meikäläisellä tuommoisia itkukohtauksia päivittäin, jos koliikkilasten kanssa tuommoista, huh huh... vaavia kävi NIIN sääliksi, kun näytti niin kovasti kärsivältä.

Omassa jälkitarkastuksessa kyselin viime viikolla voiko vatsahommin ja mm. pulautuksiin vaikuttaa omalla ruokavaliolla. Tämä lääkäri oli sitä mieltä ettei, tai että ainakin vaatisi viikkojen kokeilua eri ruokia pois sulkemalla. Oletteko te muut saaneet jotakin muun laista ohjeistusta imettäjän ruokavalion suhteen? Kysyin, että saako kahviakin juoda ja hän oli sitä mieltä, että kyllä jos ei nyt ihan litratolkulla. Mä oon juonut 1-2 kuppia päivässä.

Muuten jälkitarkarkusteksessa kaikki ok ja hb noussu 149:ään vaik sairaalassa oli alimmillaan 98!

Hormoninäppylöitä on vaavilla vielä, mutta pikuriikkisiä. Hiukset tuoksuvat myös rasvaisilta, vaikka kahdesti viikossa kylvyn yhteydessäpesty Natusan saippualla päätäkin. Kaippa se kuuluu tähän kahden kuukauden ikään?

Maanantaina on neuvolalääkäri ja 2 kk tarkastus. Poika on varmaankin ylitänyt 5 kilon rajapyykin, on semmoista suursyömäri-sorttia, että varmaan kinkkuvoilevätkin menis, jos tarjottas...

Tänään kävin muutamassa vakuutusyhtiössä kyselemässä lapsivakuutuksia, maanantaina jatkan loput. Taidan sellaisen ainakin vuodeksi pariksi kokeeksi ottaa ja jos lapsukainen vaikuttaa ei-sairastelevalta siitä sitten luopua.

Hyvät yöt
Mitzy ja naamaansa pitkän jäljen raapaissut poika :( 7vk+5pv
 
ail
Nyt varmaan saan saarnan mut käytettii poika siel kontrollissa jorvissa torstaina ja lekuri sano että kokeilkaa velliä.Siis maissivelliä.Kokeiltiin eilen ja poika syö sitä innoissaa.Maitoa edelleen räkii suustaan ja huutaa.Vellistä maiskuttelee tyytyväisenä ja alas menee enempi ku se 20-30ml mikä maidossa.Ei tosin mitää hillittömiä määriä mut paljon tyytyväisempi vauva on nyt ollut.Tuntuu että tolle vellin syönnille vaan nii moni äiti on herkkä,että ei saa antaa kun poju vasta huomenna 8vko.En tiiä voinko neuvolassakaa asiast mainita vai kattooko se mua kieroo.Lekuri sano että keskosillekki monesti alotetaa velli/kiinteet aikasemmi ja kun meiän pojan pano ei meinaa nousta.En tiiä.Ainakaa vielä ei oo poika osottanu merkkejä et velli masuun sattua.Katellaa ja elkää ny kovin tuomitko :ashamed:
 
Taas tarvitsisin apua ja vertaistukea :wave:

NUKKUMINEN on meidän neidille lähes tuntematon käsite. Tai kyllä hän nukahtaa, mutta rinnalle ja jos yritän siirtää niin herää. Päivällä hän nukkuu todella lyhyitä hetkiä ja muun ajan viettää rinnallani. Isän sylissä saattaa olla max.10 min ja sitten on saatava taas rintaa. Yöllä nukkumisväli saattaa olla pari tuntia, mutta syömistä kestääkin sitten 1-2 tuntia ja sen jälkeen nukahtaminen on vaikeaa.

Onko kellään toimivaksi koettuja keinoja vastaavaan tilanteeseen vai pitääkö tämä aika vain jaksaa? Itse olen väsynyt yöheräämisistä ja kun päivällä päikkärit ovat niin lyhyitä, en saa silloinkaan "tankattua" unta. Toki vauva on niin pieni, että tilanne saattaa muuttua. Toivotaan...

Tiinuliini ja Ellen 9vrk
 
No niin. Täällä sitä ollaan käsi paketissa! Eilen kolme tuntia ensiavussa ja tänään yli neljä tuntia käsikirurgia jonottamassa, pikkusormi on murtunut, joten jätkän hoito tulee sujumaan tosi hyvin seuraavat kolme viikkoa :( .

Ail, tietysti syötät pienokaiselle sitä mitä se suostuu syömään! Eikä sinun edes kuulu välittää siitä, mitä me tai jokin hikinen neuvola on velleistä mieltä. Pistää vihaksi tuollainen syyllistävä asenne, jota monelta saattaa kohdata. Ole nyt vain tyytyväinen, että vauva on tyytyväinen :heart: .

Tinuliinille tsemppiä :hug: . Meillä ainakin nukkumisasiat paranivat paljon parin kolmen viikon iässä. Mitään neuvoja en kyllä osaa antaa.

väpä ja vilho 5 vkoa ja 4 päivää :heart:
 

Yhteistyössä