***SYYSMASSUKOIDEN 2008 MUSSUKAT***

Moikka tännekin :) Hävettävän harvoin täällä ehtii käydä.

Ensinnäkin, snodgrass, mistä oot hankkinu niitä maatuvia vaippoja? Mä olen nähnyt niitä vain Ruohojuuressa, ja hinta on järkyttävä. Mutta sitten mun täti kertoi ostaneensa niitä lähikaupastaan Hikiältä, ja hinta oli ollut verrattavissa normivaippoihin :eek: Mä olen tosi kiinnostunut niistä, sillä välillä öisin ei jaksa kestoilla, mut ois kuit. kiva saada maatuvia kertiksiä.

Meillä siis kestoillaan. Oon vaan aika aloittelija niiden kanssa, aluksi homma menikin ihan pipariksi. Käytin ImseVimse kuoria ja niitä flanelette(?) sisävaippoja ja riisipaperia, no, tytön iho meni ihan järkyksi, kun ihoa vasten tuleva pinta jäi läpimäräksi. Nyt ostin sellaisia kuivaimuja ja mikrokuituimuja, jotka toimii hyvin. Välillä myös ollaan käytetty Ruskovillan harsoja ja villahousuja, mutta niistä menee aina läpi. Harmi, sillä ne hengittää tosi hyvin. Mut vaippa pitäis yölläkin vaihtaa varmaan tunnin välein, vaikka laittais 2 lisäimua :headwall:
Meillä vaihdetaan öisinkin melkein joka syötön yhteydessä vaippa, koska vauvelin iho on niin herkkä. Huoh, on se raskasta, mutta pakko. Ja sinnkivoidetta kuluu myös. Miehellä on atooppinen iho, näyttää perineen häneltä tyttö ihonsa. Toiv. vielä joskus saadaan ihastella tervettä vaippaihoa.

Meillä alkoi viime viikolla aikamoiset ilmavaivat. Kuuluu varmaan asiaan, mutta varsinkin yöt on tuskasta, kun toinen vain ähisee ja välillä itkee unissaan. Relat aloitettiin sit heti, mutta ei ne oo oikeestaan auttaneet. Mut vielä aika pientä on kitinä, ei itke suoraa huutoa, mutta sylissä pitää saada olla. Samalla alkoi kakka olemaan tosi usein vihreää, mistä mä jo vähän huolestuinkin. Mutta liittyy kuulemma ilmavaivoihin. Voi myös olla kyse siitä, et multa tulee liikaa etumaitoa, joka värjää kakkaa. Taikka sit allergiasta, mut tuskin vielä pariviikkoisella.

Meillä muuten nukutaan 2 h kerrallaan öisin, on aika raskasta. Huomaa, et miehen kanssa ollaan alettu ilkeillä toisillemme öisin, kun on hermot niin kireellä.

Tuttia oon yrittäny vältellä, mutta tänään oli pakko antaa dösäpysäkillä, kun toinen kiljui kurkku suoraan. Ei kai siinä mitään...

Eilen oli muuten eka pidempi reissu, Kamppiin ostoksille. Ihan ok meni, kun sai imetettyä välissä. Vähän kauhulla kyllä odotan tulevia reissuja ilman miestä (on vielä isyyslomalla), mulla iskee aina paniikki, jos tytteli alkaa itkemään sopimattomissa paikoissa (kaupan kassajono yms.)...

Juu, meillä EI viihdytä vatsallaan lattialla. Alkaa heti se päällä nokkiminen lattiaan... Ja itku.

No nyt tyttö heräsi, heips!

Cora ja ihana tyttö 2 vk 5pv :heart:
 
snodgrass
iltaa!
Pariin kysymykseen yritän tässä neiti sylissä vastailla...
Ensinnäkin ne "ekovaipat" oli herättänyt kysymyksiä. S-ketjun marketit on ottanu valikoimiinsa ruotsalaisia nature baby care -vaippoja, jotka on tehty maissista. Niissä ei siis ole muovia eikä niiden valmistukseen siten ole tarvittu öljyä. Huono uutinen tässä vaiheessa on se, että biojätteeseen niitä ei saa meillä Suomessa laittaa, koska sinne ei saa laittaa mitään ihmisen eritettä. Ilmeisesti myös vaipan maatuvuutta yritetään vielä kehittää lisää. Mutta on siis musta ollu käytössä hyvä vaippa, imee kivasti eikä meillä ole ainakaan vuotanut. Ja hinta on tosiaan ihan libero-pampers-tasolla.

Dior meillä annettiin se rotarix-rokote, ja neuvolan täti tosiaan sanoi, että kakasta voi nyt saada sen viikon ajan. Kuulemma 7. vuorokausi on herkin tartunnan saamiselle. Jos teillä on tuo sama valmiste, niin kannattaa ehkä soittaa neuvolaan ja kysäistä vaikka tästä tartunta-asiasta. Kaverin lapsi sai rokotteen myös, käy eri neuvolassa kuin me ja hällekin oli sanottu tästä samasta asiasta.

Ja vastauksena kestoilukysymykseen: meilläkin on nyt kuori ja harso kolmiotaitoksella kova sana. Odotan et vauveli kasvais, niin päästäis käyttämään muotoonommeltuja sisävaippoja, joita on esikoisen jäljiltä odottamassa.

Libra meilläkin kyllä neiti nukkuu vaikka imuroisi vieressä, eikä myöskään herää esim. ovikellon ääneen.
 
snodgrass kiitos kiitos :D mä taidankin olla yhtä höpertynyt kun sun miehes, ostin meinaa niitä kolmos-koon liberoja tossa vaikka nehän on ihan taju isoja vielä...menin sit hakeen uudestaan niin enköös ostanut taas niitä isomman kokosia pampersseja!ääliö...no, rahat loppu joten hetki mennään isommissa :D

cora täälläkin herätään 2h välein,mutta aattele et esikoisella se oli ekan vuoden pisin aika mitä nukku putkeen...toivotaan että molempien vauvat sais vähän pitempiäkin unia.
Tulipas muuten tosta mieleen että kuin monen miehet oikeesti herää öisinkin?Ei meillä meinaa tuo ukko mihkää herää enkä sitä herätäkään koska menee kuitenki töihin..enkä kyllä herättäis vaikka ei meniskään, mitäs tuo siinä tekis ku ei sillä tissejä oo.

Libra ei meilläkään tuo mihkään ääniin herää!esikoinen saa huutaa korvan juuressa ja mäkin usein imuroin vaikka tuo nukkuu, on kait nii tottunu jo masussa ääniin.Esikoinen taas reagoi ihan kaikkeen, siivotakaan ei voinut kun se nukkui.Edelleen herkkäuninen kaveri, selvästi huomaa että se on unenlahjoiltaan tullut muhun ja tää kuopus sitten isäänsä.

Zucchero laita ihmeessä ulos jos vauva siellä nukkuu paremmin!kun asuttii viä rivarissa niin laitoin kans joka unille ulos mutta nyt parvekkeella nukkuu vaan esikoinen päikkärinsä, se kun ei osaa sisällä nukkua lainkaan kun on siis aina nukkunut ulkona.Vauvaa en oo vielä kertaakaan partsille laittanut, ehkä sit kun alkaa tuleen jotain rytmiä vähän enemmän...

Dior en mä siirrä yöllä sänkyynsä...ekan pätkän siis nukkuu pinniksessä ja loput kainalossa.Kattoo sit kun joskus alkaa syöttövälit piteneen niin jos sit jaksais siirtää...parin tunnin takia tuntuu turhalta.

R iikka ihan hyvin voitte ottaa sen Oskarin nimeks!kuitenki se on vaan kolmas nimi niillä...saako muuten kysyä että miksi noin että toista nimee käytetään kutsumanimenä?eikö sen sit vaan vois laittaa ekaks nimeks?toivottavasti et nyt loukkaanu mun uteluista... :D

jahas, vaipanvaihto kutsuu, minimies heräs nyt vasta!esikoinenkin on muuten alkanut nukkuun nyt paremmin kun siirrettiin sekin meidän makkariin, saattaa nukkua jopa kuuteen!jee!

d. ja Eeti
 
Libra: meidän esikolla oli largynomalasia. Tosi pahana, johtui tuosta hengityskonehoidosta. Helpottavaa oli se, että aina kuultiin lapsen olevan hengissä. Kun sitten noin 3v hän alkoi nukkumaan ihan ääneti on pelätty aika lailla, että onko hän hengissä vielä kun ei kuulla hengitystä. Meidän ongelmana oli syöminen, joka lähti kunnolla käyntiin vasta sen jälkeen kun tuo kurkunpää parani ja samoin sinistymiset, jotka loppuivat samaan aikaan. Mutta tosiaan, meillä oli tauti tosi pahana enkä usko, että näin vakavat oireet vaivaisivatkaan ketään täysiaikaista. Tuosta itkiessä sinistymisestä on meillä vielä jäänteenä se, että emme (lapsi enkä minä) voi kestää itkua. Niinpä eilen kun pikkuneiti oli lastanpoistossa ja itki siellä, joutui esikko ihan paniikkiin (hän oli mukana) ja tuli syliin ja lohdutin häntä enemmän kuin itkevää vauvaa..

kestoista:
Meillä parhaat ovat muumi sisävaipat, joita käytetään ties minkä kuoren kanssa. Suurin floppi on ollut tasku kuoret, joissa on kuivaliinaneulosta päällä. Niistä pissa valuu sen kuivaliinaneuloksen pintaa pitkin jalanaukosta tai selästä ulos ja neuloksen alla taskussa oleva imu on täysin kuiva. Pitää katsoa, jos jostain löytäsi fleese-pintaisia taskuvaippoja, pelaisivatkohan ne yhtään paremmin? Yksi on, siinäkin oli samaa ilmiötä, mutta se on aika iso eli voi johtua siitä.

Yöllä ei meillä vaihdeta vaippaa. Aamulla onkin tosi painava. Öisin ehdottomasti Pamppers. Se on ollut ainoa, joka ei falskaa. Kun tuo paketti on loppu niin kokeillaan Liberoita. Niitä on monta pakettia odottamassa.
 
Huomenet vaan tältäkin...

Eilen oli mulla jälkitarkastus ja Nemolla lääkärineuvola. Mulla kaikki ok ja paitsi paino, joka ei ainakaan kauheesti laskevan tunnu...tiedä kans vaikka ois lisää tullut :kieh: ja ehkäisynä aloitettiin nyt sit kuiteski ne cerazette pillerit, vaikka ne ei viimeks mulle sopinu ollenkaan... kokeillaan nyt kuiteskin uudestaan.
Nemo oli kasvanut ihan kivasti eli pituus 57,8cm (synt 51cm) paino 4290g (synt. 3396) ja pipo 38,4cm (synt. 34cm) eli ei meillä ollut tullut sitä ihan kiloakaan lisää syntymä painosta ja alimmillaankin olleesta painosta oli lisää tullut ihan hippusen yli kilon ja ihan sopivasti on kuulemma kasvanut. =) Pitkä poika taitaa tulla Nemosta ja laiha...ihan kuin isänsä :D Toinen poika taas on saanut äidiltänsä vähän pyöreämmät muodot :whistle: Ei tuokaan nyt mikään liian pullea ole, mutta ikäisekseen aika patukka... pituutta varmaan noin 90 cm ja painoa noin 15 kg...tarkkaa hajua ei mitoista kyllä oo, kunhan arviota tässä heittelen.
Meillä muutenkin menee niin, että Nemo on selkeesti enemmän isän näköinen ja isoveikka taas äitinsä näköinen =)

Sitte muihin kuin omiin höpinöihin...

Aatumaria Toivotaan, että asiat kääntyisivät vielä parhain päin ja saisitte keskusteltua tilanteesta rakentavasti. Erot on niin ikäviä asioita. :hug:

niistä maissivaipoista tosiaan S-ketjun kaupoista taitaa löytyä ainoastaan...

Vaipan vaihto öisin En vaihda ollenkaan.

Isänpäivälahja Ei niin harmainta hajua vielä... miettiä oon yrittänyt, mutta ei mitään järkevää tuu mieleen :xmas:

DD Ihana nimi ja ihanan kuvn olit Eetistä laittanut :heart: Miten nää kasvaa taas niin nopsaan... |O

Dior Älä ota stressiä siitä, että vauva vieressä nukkuu... kyllä hän sitte omaan sänkyyn oppii nukkumaan, kun ei enää öisin herää :)

Mies ja yöllä herääminen viime yönäkin nosteli nemoa omaan sänkyyn nukkumaan ja antoi mulle sieltä taas syömään, kun onnistuin eilen saamaan selkäni siihen kuntoon etten liikkeelle päässyt. |O Lihakset oli selästä ihan krampissa (jouduin nostelemaan noita tuplia täydessä lastissa korkeaan bussiin ja siinä se selkä sitte napsahti :kieh: )
eli jos mä jotain apua tarviin, niin herää ja jos taas en tarvii, niin sitten saapi nukkua...

Nyt unohtu taas vaikka mitä, mutta eilen jo luin osan viesteistä, niin ei kaikkee enää muista.

Mukavaa torstaita kaikille :wave:

Katjuska ja Nemo 6vko6pvä :heart:
 
Tervehdys.

Yritän täällä siivoilla....ja tässähän se homma sujuu kun istun koneella. Tuli öljyrekka tuomaan polttoöljyä jo ennen seiskaa. Ja joutui peruuttamaan tuollaista pientä pihatietä tuonne navetan taakse ja meillä kun on täällä landella pimeällä tosi pimeää. Onnistui, ihme kyllä. Ensin kävin kyllä näyttämässä taskulampun valossa paikan. Sitten pelkäsin että se ajaa lasten yli lähtiessään kun odottavat tuolla pimeässä taksia. Olihan niillä lamput ja rekassa hyvät valot.

Isääni odotan täällä, kun tulee tekeen meille hiukan hommia. Sillä kun on nyt liikaakin aikaa kun ei ole töitä.

Vaippaa meilläkään ei vaihdeta yöllä. Ja mies ei yöllä heräile lainkaan. Nukkuu kuin tukki. Jos jollain isommallakin on hätä yöllä (mitä tosi harvoin tapahtuu), niin sitten herää.

Kävin eilen ostamassa ristiäisiin itselleni vaatteet ja kyllä tuli pahalle päälle siellä sovituskopissa. Ne peilit ei valehtele vaan kertoo totuuden, karmean sellaisen....
Mä pelkään, että kun on ristiäiset silloin 2.11, niin lapset taikka itse on sairaana......mitenkäs sitten tehdään, kaikkia tauteja kun täällä on liikkeellä. Kiva olal silloin jossain örkkitaudissa....

Ei meillä oikein ole vielä rytmiä, tai nuo isommat rytmittää päivää ja niitten mukaan mennään.
En nosta yöllä omaan sänkyyn, ei varmaan jäiskään sinne, mutta en jaksakaan, yritän saada nukuttua joka liikenevän minuutin.


Isänpäivälahjasta ei tietoa. Toisaalta lapset tekevät koulussa ja eskarissa ja kerhossa niin paljon, että iskällä riittää niissäkin avaamista. Ja ne on niin liikuttavan ihania ne niitten tekemät jutut.

Ei meilläkään hätkähdellä meluun tai isoihin ääniin. Kuten joku muukin totesi, että on tottunut mahassa meluun, meillä kun ei koskaan ole hiljaista.

Kyllähän siellä pihalla voi nukutaa vaikka kuinka monta kertaa, jos vaan viitsii pukea ja laittaa sen sinne. Siellähän ne unet monasti maistuu hyvin.

Mutta nyt kupillisen teetä ja sitten siivoushommin.

Miia Ja "Tyyne" 6 viikkoa ja rapiat päälle.
 
Huomenia kaikille mussukoiden äideille.

Ihan ensimmäisenä, meillä nukutaan nykyään yöt :D . Illalla pieni tankkaa klo.19-23 ja alkaa sitten nukkua. Herää ensimmäisen kerran syömään yleensä klo.6-7, eli muutamaan yöhön ei ole ollut yöherätyksiä ollenkaan syömisen vuoksi. Olen antanut nukkua koska syö niin hyvin illalla ja myös aamulla tissillä ollaan pitkiä aikoja. Äidin ja isän mielialat ovat parantuneet jokaisen nukutun yön jälkeen. Tsemppiä Cora ja muut valvojat, tiedän kuinka raskaalta unettomat yöt tuntuvat :hug:

Meillä kestoillaan äippäpakkauksen kestojen avulla, joita sain kaverilta lisää. Ruskovillan harsoja olemme myös käyttäneet ja niihin lisäimuna bambuimuja. Hyvin on toiminut. Yöllä useimmiten on ollut käytössä kertakäyttövaipat, sillä en vaihda yöllä vaippoja kun vauva ei herää syömäänkään.

Dior, meillä vauva nukkuu myös vieressä. Musta on ihanaa kun voi helposti tarkistaa toisen voinnin jos hän vaikka ähiseen unissaan. Suloinen näky pieni nukkumassa kädet nyrkissä vieressä :heart: .

Aatumaria, lämmin :hug:

R iikka, Oskari nimi on ihana! Ottakaa ihmeessä käyttöön. Ei se ole keneltäkään pois, että samaa nimeä tulee sukuun. Santeri on kyllä myös mielestäni todella kiva nimi.

Mies herää meillä yöllä aina välillä. Yleensä siihen, että sytytän valot tarkistaakseni vauvan ähinöiden aihetta. Hän on vielä isyyslomalla viikon ja se on ihanaa! Mies esim. vaihtaa lähes aina vaipat, siivoaa ja tekee ruokaa. Jopa aamiaisleivät tulevat valmiina eteen. Meitä lapsen saanti on lähentänyt entisestään. Myös arvostukseni miestä kohtaan on kasvanut kun olen huomannut kuinka omistautuva isä ja aviomies hän tällaisessa tilanteessa on :heart:

Nyt sängystä kuuluu heräämisen ääniä, eli syöttöpuuhat kutsuvat.

Tiinuliini ja Ellen 2 viikkoa tasan
 
Ai niin, Mayahin perään kyselen. Hänestä ei ole kuulunut pitkään aikaa mitään. Eli jos luet palstaa, niin laita pieni elonmerkki itsestäsi. Jäi vaivaamaan se sinun ikävä synnytyskertomuksesi ja haluaisin tietää onko vauvaelämä kotona lähtenyt hyvin käyntiin.
 
Aamupäivää!

Aatumaria paljon jaksamista!Meillä meni nuo sukset niin ristiin esikoisen syntymän jälkeen että olin varma ettei siitä voi enää yhdessä selvitä!

Mutta niin vain selvittiin tosin ulkopuolisen avun turvin!

Älkää jääkö keskenänne liian kauaksi aikaa ihmettelemään jos ei asiat ala luistamaan!

Meillä neiti heräsi aamulla 6.00 eikä sitten suostunut enää nukahtamaan niin kuin yleensä.

No esikoisen sain sitten repiä sängystä 9.00 kun oli kerho aamu.Ois varmasti nukkunut vielä pidempäänki...ihme hemmo!

Täällä valmistaudutaan vkonlopun nimiäisiin ja huomenna olis kampaajaa,juhlapaikalla käyntiä,"miesten" tukat pitäis kynästä jossain välissä(suutarin lapsella ei ole kenkiä.. :D )

Ja sit loput tarvittavat pitäis ostaa.

Itelle löytää jotain päälle pantavaa juhliin ja sit lauantai-iltana olis ne tuparit!

Ihanaa ku on tekemistä-en valita!

Mä oon myös auliisti "jaellut" numeroani tuolla puistossa muille äideille että olis sit mahdollisimman paljon seuraa jatkossa hiekkalaatikolla.

Vaikken mikään "hiekkalaatikko" äiti olekkaan...

Onko teillä muilla vielä muuten alkanut hormonimuutokset näkymään??

Tarkoitan hiusten,ihon ym.kuntoa?

Mulla on iho edelleen loistavassa kunnossa niin kuin raskausaikanakin.

Hiuksia on ruvennut pikku hiljaa lähtemään tai niin että harjaan jää verrattuna kun raskausaikana ei lähtenyt yhtään.

Linea negra on edelleen jäljellä.

Ja hiuspohja ei rasvotu.

Muistaakseni viimeks kun synnytyksestä oli kulunut n. 3kk alkoi olla "oma itsensä" taas vaikka imettikin.

Paitsi menkat alko vasta myöhemmin.

Sänkyhommista kiinnostais kyllä muttei vieläkään oo saatu "aikaseks"...

Kun sitä on niin harvakseltaan ollu muutenki viime vuodet (!) ni alkaa olla rima liian korkealla sen aloittamiseksi!

Ollaan miehen kanssa enemmän kuin "kaverit"(reilu 11vuotta oltu yhdessä )

Ja jotenki on kamala huomata että pystyy hyvin olemaan ilmanki!

Ei taida kuitenkaan olla ihan normaalia tämmönen.

Varsinki ku oon ainaki ollu ennen semmonen "hurjastelija" niissä hommissa! :D

Meillä neuvola lääkäri ensi vkolla kiva sitten nähdä taas paljonko neiti on kasvanut!

Meillä mies ei herää öisin kuin satunnaisesti jos sattuu havahtumaan..enkä kyllä vaihda vaippaakaan kun vasta aamulla.

Toisin kuin esikko ni tämä tapaus ei kaki yöllä lainkaan.Mikä sopii hyvin myös meikäläiselle!

Ai niin ja meillä sitten sylikummin oma poika sairastui eilen enterorokkoon!

Tässä sitten pähkäillään miten toimitaan sunnuntaina...toivottavasti kummi itse ei siihen sairastu!

Se tästä vielä puuttuisi.

On kuulema oikein lievä epidemia tänä syksynä ja ärhäkkä rokko joka toisin kuin ennen ni tarttuu myös aikuisiin...
:(

Jouskari&Inkkuliini reilu 6vkoa
 
Isänpäivälahjasta:
Meillä mies saa isänpäivä, syntymäpäivä ja joululahjaksi yhdistetyn lahjan eli uuden kiukaan. Hänellä on jo 'ihan kaikkea' mutta nuohooja sanoi viime keväänä, että kiuas pitäisi uusia.

Tää on taas näitä päiviä. Esikoinen ei ole hoidossa, hänellä on nyt diagnosoituna korvatulehdus. Ilmoittivat, että lapsen pitää olla kotona jotta 'kierre saadaan katkaistua' eli hän valvoo ja kukkuu eikä parane (yskää ja nuhaa kohta kolme viikkoa). No, tänä aamuna hän heräsi klo 7 eikä nukahtanut päiväunille kun klo 11 lähdin työntämään KAKSIA vaunuja (toisia vedin) kauppareissulle. Pikkusisko kyllä nukkuu edelleen vaunuissa mutta herää kohta. Isosisko on kylvyssä ja kohta lähdetään isääni katsomaan, hän tulee sairaalasta kotiin (poliklininen käynti) ja äitini tulee vähän myöhemmin. Eli eipähän päiväunia nukuta (taaskaan). Mutta tämä mamma työntää siis 3 tunnin yöunilla kaksia vaunuja ympäri maakuntaa ja toivoo, että edes toinen nukahtaisi hetkeksi niin voisi keskittyä toisen kanssa olemaan. Eilisen päivän aikana esikko söi yhden kylmän nakin, ei muuta. Kun tuohon nukkumattomuusongelmaan vielä lisätään uudelleen alkanut syömisongelma niin ei voi muuta kuin toivoa, että pian pääsisi esikko hoitoon. Onneksi sentään pikkuinen nukkuu niin että saimme tehtyä ruokaa. Vaikka pari lusikallista sitä vain meni, syöttäen. Esikon seuraavat synttärithän ovat 5v synttärit. Mutta nyt hänet pitää kuivata, nostaa kylvystä ja pukea ulkoiluvaatteisiin ja lähteä tallustelemaan mummolaan.
 
Höpöti
Isänpäivä lahjasta ei oo vielä tääläkään mitään tietoo... ideoita otetaan toki vastaan :D
Kaippas sitä jotaki sitten keksii.. :)

Ristiäistouhuja tässä alkaa pikku hiljaa olla... askarrella vielä hiukan tarvis sitten leipomuksia alotella.. :) nooh.. onhan tässä vielä puolitoista viikkoo aikaa =)

Meillä ei iskä heräile viikolla öisin lainkaan.. viikonloppuisin joskus... No enpä minäkään liiemmin väsyny ole ollu.. niin ei oo välttämätöntä tarvista ollu..

Meillä ollaan kans pikku hiljaa koitettu neitiä omaan sänkyyn opettaa.. ei tosin kovinkaan kummosella menestyksellä... vieressä on sitten ollu tyytyväisenä... nooh.. pikku hiljaa..
Meillä on vaan tuo päivisinkin aikas sylivauva.. tarvis vissiin opetella tuo kantoliina´sitomaan niin sais päivisin edes jotakin tehtyä... :D

Tänään oli jälkitarkastus.. ja kaikkihan sielä oli ihan hyvin, ja hormoonikierukan otin... :) toivottavasti olisin tyytyväinen... mulla kyllä menkat runsaat, ja kovat kuukautiskivut, pitäisi niihinkin sitten auttaa... katsotaan kuinka käy :)

Ja öisin en kans vaihda vaippaa muutakun sitten jos kakkat tulee.. :)

Höpöti ja "Mimmi" 6vko ja 5pvä
 
Moikka moi...

Iippo on päikkäreillä ulkona vielä hetken, haen sen sitten sisälle jatkamaan, mutta ehtinen tässä jotain kirjoitella.

Isäinpäivälahjaksi
ostin eilen Jyskistä semmoisen kehyksen, johon toiseen ruutuun tulee vauvan kuva ja toiseen ruutuun kipsilevyyn vauvan käden/jalan jälki :)

Eilen pääsin ensimmäisen kerran kolmeen viikkoon pois kotoa, vähän liikenteeseen. Ei sillä, etteikö mies olisi suostunut olemaan vauvan kanssa jo aiemmkin, mutta oma kunto on vielä sen verran puolinainen, että eilenkin jännitti lähteä autolla ajamaan. Onnistui kuitenkin ihan hyvin, vähän shoppaillessa tuntui ettei haavat ole vielä parantuneet täysin kun sen verran paljon yhtäkkiä käveli, mutta mieli virkistyi. Ja rahaa kului. Voi äiti. Naista, joka on viimeiset 9-10kk pukeutunut pelkkiin mammavaatteisiin EI pitäisi päästää vaatekauppohin. Ihan mieletön tunne kun pystyi taas katselemaan ihan mitä vain vaatteita ja vieläpä sovittamaan niitä ja vieläpä mahtui niihin ;) Vähän sitä on turhamainen... Tänään sitten jäinkin Iippon kanssa kahdestaan kun miehellä alkoi taas työt. Jännittää vähän miten pärjätään - miehestä on ollut korvaamaton apu kun hän jaksaa kanneksia vauvaa paljon enemmän kuin minä. Iltavuoro on vielä jotenkin "pahempi" koska yleensä tuossa 21 jälkeen alkaa Iippolla iltaäninät...

Surullista kuulla parisuhdeongelmista! Toivottavasti saatte asiat kuntoon. Onhan tämä järisyttävää aikaa kun molempia ja varsinkin äitiä väsyttää lähes koko ajan. Huomaa itsekin että TiuskisVaan käy hyvin helposti etenkin aamuyöllä. Mutta olen nauttinut ihan hulluna siitä, että pystytään taas nukkumaan kuin lusikat kun ei ole koko ajan niin karmean kuuma niin kuin raskauden viime kuukaudet... ja että pystyy halaamaan edestäpäin ;) Seksielämästä en kyllä ole vielä muuta kuin korkeintaan etäisesti haaveillut - mieskin sanoi, että ei tiedä koska edes uskaltaisi kun tietää miten parsittu minä olen... mua vähän hirvittää, että ompelikohan se kätilö kiinni joka paikan... :O Jälkitarkastuskin menee mulla tän hitaan paranemisen takia jonnekin joulukuulle...

Niin - meillä mies ei vartavasten herää yöllä
, mutta on heti apuna jos tarvitsee. Säälin häntä jo nyt, kun ensi viikolla on hällä aamuvuoro, eli hän herää jo 4.45. Meillä tällä hetkellä päästään nukkumaan noin 0.30 ja eka herääminen on tuossa 3-4 aikaan, joten eheää unta ei kyllä hirveästi aamuvuorolainen saa... :(

Enterorokostakin oli joku ehtinyt puhua - se jyllää myös täällä ja on totta vie tehokas leviämään myös aikuisiin. Ällöttää ja pelottaa että se tulee vauvaan. Meillä oli se kavereilla ja joku lääkäri oli sanonut että rokko tarttuu vielä viikon senkin jälkeen kun siitä on itse parantunut... jaiks. Pitää vaan kovasti huolehtia käsien pesusta!!

Vauvan sängystä kuuluu öninää ja monta juttua pitäisi vielä ehtiä - palataan!
 
Heipat pitkästä aikaa!

Täällä voidaan hyvin vaikka meistä kuulunutkaan oo hetkeen!

Alkuunsa tsempitykset aatumarialle ja syvä helpotuksen huokaus DD:n miehen ja perheen puolesta!

Oma napa:
Jätkä kasvaa ihan mieletöntä vauhtia, että ihan hirvittää! Kaiffari on tänään tasan 6viikkoa ja painoa oli tänään neuvolassa 5120g, kun syntymäpaino oli 3075g!! Onneksi painonnuosun pitäis tasaantua kyllä...:)
Ristiäiset meillä on myös nyt sunnuntaina 26.pv, kuten monella muullakin. Ja etunimen voin kyllä jo paljastaa, elikkäs Joonatan tulee meidän pikkusesta :heart: Diorille pitää mainita sen verran, että aivan ihana nimi! Meidän pojasta piti tulla Oliver, mutta lähipiiriiin tulikin jo kesällä Oliver, joten ei sitten viitsitty samaa antaa.. harmi sinänsä.
Muutenkin ihania nimiä kaikilla!!

Mies haluaa meillä herätä aina kun vaan voi. Ja meillä siitä on hyötyäkin kun pieni on pulloruokinnassa. Auttaa paljon, kun meillä öisin edelleen nukutaan maksimissaan 3h pätkiä..ja aamuyöstä väli usein lyhenee pariin tuntiin..

Nukutettu ollaan poikaa alusta saakka omassa sängyssä ja hienosti siellä nukkuukin! Aamuisin otan vauvan viereeni tai rinnan päälle ja sitten vielä köllitään niin kauan kuin hyvältä tuntuu. Alussa kyllä koitettiin perhepetiä, mutta en osannut nukkuessa rentoutua, joten parempi näin.

Isänpäivälahjasta ei tietoa...

jaha, nyt kutsuu pikkuinen poika ja juttu jäi kesken :)

suhveli ja Joonatan 6vko

 
Libra Meiän pojalla epäili neuvolantäti myös tuota laryngomalasiaa. Pariin kertaan on lääkäri keuhkot kuunnellut eikä mitään vikaa huomattu eli ilmeisesti vika on vain tuossa kurkunpäässä. Välillä ääniä ei kuulu ollenkaan ja välillä "meteli" on aikamoista. Mutta eipä tuo tunnu poikaa itseään vaivaavan.

Yöllä on tullut yleensä vaippa vaihdettua sen yhden kerran kun poika herää syömään. Jos ei vaihdettais niin jätkä olis todennäköisesti aamulla korviaan myöten märkä. Sen verran tuottelias kaveri on tuo pissin suhteen :p

Noista eko-vaipoista. Ainakin täällä ovat kalliimpia kuin "tavalliset" kertikset. Minä meinasin noita kerran ostaa mutta huomasin sitten että vaippojen kappalehinta on aikalailla kalliimpi kuin muissa. Koko paketin hinta on melkein samoissa kuin muissakin merkeissä, mutta paketissa on vähemmän vaippoja. Eli tulevat loppujen lopuksi kalliimmaksi.
 
No niin...

Nimi päätettiin ja kirjotettiin se jo lapsen tietolomakkeeseen... siis siihen joka annetaan papille tai lähetetään maistraattiin =) Eli kuopuksesta tulee nyt Jesse Oskari ja Oskari on kutsumanimi ( todennäkösesti ). DDkös se uteli et miksi toinen nimi on kutsumanimi, saa udella ;) Esikoiselle eka nimi valittiin syntymäpäivän mukaan 2.11 on topin päivä :) Ja almanakasta poimittiin kasperi, jotenki vaan kuullostas ( ainaki mun korvaan ) hölmöltä jos se olis kasperi topi ja haluttiin kutsumaimeksi kasperi. Ja nyt kakkoselle tulee vaan käytettyä samaa periaatetta, jesse löyty isin syntymäpäivästä 13.8 :) Ja itselläni on tuttavia joiden kutsumanimenä käytetään toista nimeä, joten ajatus ei tuntunu mahdottomalta. Ehkä tällä haetaan myös sitä "erikoisuutta" nimeen. En tiedä selventikö tämä mitään?

Nyt yöunille... tai ainaki yritetään!!
R iikka ja Oskari 3,5vkoa
 
Snowgrass - siis mitä siitä rotan tarttumisesta kakasta sulle kerrottiin? Eli kehen se tarttuu -lapseen itseensä vai hoitajaan? Meille ei sanottu mitään, mut neuvolatäti onkin varsinaisen tuuraaja ja näyttää koulutytöltä.

Rota-rokote siis saatiin ma ja siitä asti vauva on ollut vähän kitinäinen ja väsäshtänyt, iltasella menee 4-5 kertaa nukkuun ja taas kohta 10 min päästä silmät pyöreinä... Toivottavasti menee ohi, ei olis kiva ryhtyä joka iltasiin tuntien nukutusoperaatioihin. Pelottaa et jos nyt antaa ns. pikkusormelle periks, tätä saa jatkaa vuosikausia. Jollakin muullakin oli sama meininki et hyvin nukutaan sylissä, mut a vot kun lasketaan sänkyyn, niin hereillä ollaan. Eilen ja tänään annoin parkua aika kovaakin noin 5-10 minuuttia menemättä huoneeseen ja eilen nukahti sit sen jälkeen 5 tunniksi, nyt tein samat ja nukkunut jo puol tuntia, et ehkä se tästä, tunnen vaan itseni katalaksi äidiksi... Onko teillä vanhempien lasten äidit tästä jotakin hyviä oppeja? Mun kokemus on se, et syliin nostamista ja hyssyttelyä sais jatkaa läpi yön, mun takaraja on ollu 1.30. Jos vaan naamaani näytän itku yltyy, eli meillä ei se selän silittely jne auta vaan pahentaa...

Päivällä lapsi on oppinut nukkumaan ulkona, mutta vähän sama homma, et alkuun saa tuttia laitella ja vaunua lykkiä, et uni tulee, sit kun tulee voi kestää kolmekin tuntia. Eli jonkinmoista nukahtamisvaikeutta lienee...

Cuplatonit meillä auttaneet niin, että oksu ei enää lennä kaaressa, määrä ei juurikaan ole vähentynyt, paitsi niillä kerroilla kun annan maissivelliä sitä tulee vaan ihan vähän. Annan yhen purkillisen velliä päiväs, puolet aamulla ja puolet illalla. R iikka sitä kyseli et, josko vaihtelen tissiä välissä - en vaihtele, yhellä rinnalla ollaan 20-25 min ennen kun siirrytään seuraavalle ja silti oksu joskus tulee nenästä ihan vaan kesken syönnin.

Neuvola oli maanantaina ja poju nyt lähes 8 viikon ikäisenä 5125g (2775g) ja 56cm (48cm). Eli kaksinkertaistanut syntmäpainonsa jo! Samalla oli neuvolääkärin 5 minuuttia kestänyt lääkärintarkastus, täytyy vaan toivoa et poika on yhtä terve kuin miltä vaikuttaa, rokotusoireita lukuunottamatta, lääkärintarkastus ei vakuuttanut, varmaan kuuli et sydän lyö jne mut ei paljon muuta... Kysymyksiin sain ympäripyöreämpiä vastauksia kuin teiltä, "tapauskohtaisesti" oli vastaus oikeastaan kaikkeen mitä kysyin... et nyt sit täs tapaukses tosiaan ne vellit alotettiin.

Hyvät yöt!
Mitzy ja huomenna 2 kk täyttävä poju, apua ei ole nimi viel selvillä meil... Ja nyt parku alko - mitäs tämä nyt on...
 
Huomenet vaan... Mä oon täällä kovasti pakkaillut, kun lähdetään viikonlopuks reissuun. Ensin anoppilaan ja sieltä sitte isännän tädin luokse heidän tyttären ristiäisiin. Lisää ihanaa vauvantuoksua :heart:

Moni nimi taitaa paljastua sunnuntaina, kun kaikilla on ristiäiset :D Itse oon kuitenkin tyytyväinen, että olivat jo, kun kyllä niissä puuhaa riittää =) Nyt vaan nautin tällä kertaa, kun ei tarvii itse niin säheltää siellä mitään... Muuta ku tietty koettaa pitää oma jälkikasvunsa aisoissa :kieh:

Meillä oli ihan tosi outo yö... esikko nukkui rauhallisesti koko yön kävelemättä/puhumatta unissaan (hällä tapana aika usein) keskimmäinen nukkui koko yön omassa sängyssään kertaakaan heräämättä ja sitte tää kuopus Nemo poika ei herännyt kertaakaan syömään. :eek: Voitte uskoo, että olin kuin halolla päään lyöty, kun aamulla kuuden jälkeen kömmin ite vessaan ja katsoin kelloa... Nemo söi illalla noin 21.30 ja seuraavan kerran sitten 06.45. =) Ainoo ongelma oli sit se, että maitoo tuli niin hurjasti, että tosiaankin yhdessäkin oli liikaa ja nyt onkin kovasti pulauteltu koko aamu... toivottavasti tasoittuu päivän aikana tuo tilanne.

Hienosti tuntuu kaikilla lapsukaiset kasvavan... Meilläkin poika sopi sentään niihin neuvolan kuuluisille käyrille vaikka ei kauheesti ollut sitä painoa tullutkaan :xmas:

jahas...kai sitä pitäs tolle isomalle pojalle ruokaa antaa :wave:

Katjuska ja Nemo 7vko :heart:
 
Hei taas!

Heitin poitsun vaunuihin ja siellä se taas posottaa menemään. Kun herää, pitänee lähteä käupungille ristiäisasioille.

Piti vaan kysellä tosta vellistä vielä. Että moniko jo antaa ja minkä ikäisenä aloititte? Ja tosiaan paljonko menee päivässä? Annatteko vaan illalla ennen nukkumaanmenoa vai sitten koko yön? Onko vellin alottamisella ollut vaikutusta?
Meillä kun tuntuu syöttövälit vaan lyhenevän, yölläkin. Ja poika tosiaan kasvaa niin että kohina käy, neuvolassa sanoivat että pojan syömän maidon vuorokausimäärä on aika hurja... mutta silti sanoivat, että ei sitä vähentääkään voi eikä pidäkään... niin aloin miettimään, että pitäiskö tuolle sitten jo velliä alkaa antamaan vai mikä tässä auttais...
 
Taas jälleen hyvin nukuttu yö... Halleluja :saint:

Katjuska Mukavaa reissua teille! Toivottavasti saatte reissunpäällä nukuttua yhtä hyvin!

Mitzyn Pienokainen on kasvanu hurjasti :eek: :heart: Hyvä juttu!!
Nukuttamisesta... Kuitenki tein poika nukahtaa aika nopsaan, vaikkakin jää huutamaan sänkyyn. Eli tuskin saat ns. huudattamisella mitään pahaa aikaan. Itse reagoin aika herkästi tämän kakosen ähinöihin ( n. 2 kertaa itkeny kunnolla ) Saas nähdä kärsinkö tämän takia myöhemmin :/ Esikoisen laitoin aika pienenä jo sänkyyn nukahtumaan itsekseen!

Vaipanvaihhtoa meillä harrastetaan yöllä, oikeastaan aina kun herää syömään. Pamppersit tulee nyt yötestiin et josko ne pitäis pissan vaipassa, eikä päästäs ohi tai yli. Sama juttu oli esikoisen aikaan, mikään vaippa ei pitäny kunnolla ja monesti yöllä sai vaihtaa koko vaatekerraston ja lakanat. Pamppersin active fitit oli ainoita jotka kesti läpi yön, alkaa vaan 4 kilosta, joten täytyy kasvatella pienokaista vielä vähän ennenku päästään käyttämään niitä. Onneksi ei tarvii kauaa odotella... toivottavasti.

Maanantaina oliskin eka käynti lastenneuvolassa. Isi tulee mukaan ku Kasperilla on samalla 3 vuotis neuvola. Mennään sitte samalla laittaan passihakemukset kaikille... Kuinkahan noista pienistä saa kuvat :whistle:

Lueskelin nuita ekovaippa keskusteluja ja joku mainitsi ettei vaippoja saa laittaa biojätteeseen... Siis eikö mitään vaippoja saa laittaa sinne?? :whistle: :/ Kaikki vaipat oon biojätteeseen laittanu... Meillä on siis ihan tavis kertisvaipat käytössä!

Mies herää joskus öisin, mut enimmäkseen annan sen nukkua, jos on siis hyvä yö. Mut kyllä hän herää jos vauva itkee kovasti ja auttaa myös niin paljon kun vain voi. Joskus myös joutuu käyttämään esikoisen vessassa. Viimeyönä ennenku aloin tissittämään pienokaista kävin vessassa. Tokasin miehelle et meen, jos vaikka vauva kovasti itkee niin tietää missä oon... oli nukahtanu samantien =)

Voi mää oon KADE teille joille mahtuu vanhat vaatteet/koot päälle |O |O Kuka käski olla läski :x 14kg olis jäljellä ja yhteensä pudotettavaa olis 20kg:tä :whistle: Ja ihanan paidan ostin kastajaisiin, mutta plösö tuossa vattan kohdalla pullottaa ikävästi. Takit ei mee päälle, mut ei huvittas ostaa uutta takkia. Toivossa että nää kilot katoaa ens talveen mennessä. Mutta ei oo kiva kulkea XL koon fleesetakkia päällä koko aikaa tai toinen vaihtoehto on vanha toppatakki :( Ehkä joutuu muutaman kympin takin ostamaan, et olis edes jotain siistiä päälle pantavaa.
Välillä tekis mieli lähteä käymään jossakin ulkona, mutta ekana tökkää siihen ku ei oo vaatetta mitä laittaa päälle ja tokana ku ei tunne oloaan kotosaksi tässä kropassa.
Onneksi nyt pääsee vähän liikkumaan ja hölkkääminenkin onnistuu, vaikkakin pikkumatkoja vaan. Isäntä on luvannu olla lasten kanssa aina kun mun tekee mieli lähteä harrastamaan liikuntaa... kröhöm, taitaa isännällä olla oma lehmä ojassa :whistle: Ens kevään tavote on juosta paikallinen city run 7kilsaa. Realistinen tavote tälle mammalle...

Isänpäivä lahjaaaa :| Varmaan sellanen iso mac light tms... Persanan isi on muuten taas sortunu tupakoimaan :eek: Ja se haisee pahalle |O Aski/ viikko vauhtia... Mua vatuttaa niin suunnattomasti ja vielä sauhuttelee Kasperin nähden HYI!! Lupas lopettaa maanantaina, mutta en luota yhtään että loppuu sillon. Muutenki hällä 30 kriisiä pukkaa ja tahtois elää niinku nuorena.... Kai se tämä vaihe on mullakki edessä?!? Toivotaan että tästä selvitään...

No jos tässä nyt taas oli tarpeeks omaa napaa :whistle: :wave:
R iikka ja Oskari 3,5 vkoa
 
snodgrass
Pikaiseen vaan:

Mitzy niin siis sitä rota-virusta on siinä lapsen kakassa, eli kuka sitä käsitteleekin voi saada sen siitä kakasta (ei toki lapsi itse) jos ei pese käsiään.
Täällä oli joku pinokin tosta nukuttamisesta, siellä oli ihan fiksun kuuloisia ideoita. Itseä kanssa mietityttää aina noi, et jos nyt teen näin niin jääkö tähän sit "nalkkiin". Mä oon kyllä itse aika herkkis ton itkun kanssa, kun oon lueskellut tosta varhaisesta vuorovaikutuksesta ja siitä kuinka sen perusteella kuinka vauvan tarpeisiin vastataan muodostuu koko perusluottamus ihmisiin ja elämään. Mieleen on jäänyt jonkun psykologin haastattelu, joka sanoi että vauvan itkuun pitäisi vastata sekunneissa eikä minuuteissa. No, tähän ei varmaan ainakaan monilapsisissa perheissä joka kerta pysty. Enkä toki minäkään ihan joka inahduksesta aina hypähdä, mutta on tuo kommentti jäänyt mielenpohjalle kuitenkin.

Riikka noi tavalliset kertikset on kyllä muovia.. =) Eihän ne maadu kaatopaikallakaan sataan vuoteen (oikeasti siis), et ei niiden paikka kyllä siellä biojätteessä oikeen olis :)
 
snodgrass
Jahas, nyt on syöty ja esikoinen katselee ohjelmaa, niin ehtii vähän paremmin vielä kommentoimaan..

Katjuska mahtavaa että teillä meni yö noin hyvin! Kun saa yhdetkin hyvät unet, on hetken aikaa taas kuin uus ihminen. =) Hyvää reissua!

miia komppaan sua, mullekin tosiaan iski ahdistus silloin ristiäisvaatetusta etsiessäni. Onnea vaan pienpapu kun mahdut jo vaatteisiin! Oon kade :ashamed: . Nyt oon ollut peräti viikon syömättä suklaata :saint: , mutta ei se valitettavasti vielä puntarilla näkynyt mitenkään :/

mies herää yöllä jos esikoinen jotain huutelee. Meillä on sellainen sopimus, et minä hoidan pääasiassa vauvan ja hän esikon. Sit välillä kyllä vaihdetaan keskellä yötä puolia sängyssä, jos vauva siinä sivuvaunussaan kovasti ähisee. Mies ei niistä häiriinny niin helposti kuin minä, niin on kätevää kun toisella puolella sänkyä en minäkään sitten kuule niitä niin hyvin, ja tiedän että toinen on siinä vieressä ja antaa tuttia jos tarvii. Pari kertaa mies on kyllä hoitanut syöttövuoronkin pakkasen maidoilla, mutta nyt en ole kokenut sitä tarpeelliseksi kun vauva syö vaan sen pari kertaa yössä.

Huomenna olis meillä ristiäiset. Ihanaa kun ei tarvi nyt olla puunaamassa kotia niska limassa, kun ollaan siellä seurakunnan tiloissa. Olen myös leipomisjuttuja saanut aika tasaisesti delegoitua omalle äidille, anopille, sekä kaverin isälle joka tekee täytekakun. Ite leivoin aamupäivällä kuivakakun, ja nyt pitäis vielä urakoida n. 30 muffinsia... kunhan tästä saan vähän voimia kerättyä. =)

snodgrass ja vauveli huomenna tasan 2kk
 
Heippa taas!

Ihanaa kun on viikonloppu ja mies kotona =) Toivottavasti olisi ilmat hyvät että jaksaisi lähteä ulos vaunuttelemaan.

dior mä nousen yöllä sängystä imettämään istualleen (se on minusta helpompaa), imetystyyny on apuna ja nostan jalat rahille, saatan siinä samalla nukahtaa kun vauva syö ja herätä siihen kun ote tissistä irtoaa, sen jälkeen kannan vauvan takaisin pinnikseen ja on sinne kiltisti jäänytkin. En pysty nukkumaan jos vauva on sängyssä meidän kanssa.

dior meillä ei ainaskaan mies herää yöllä

jouskari mullakin on alkanut ilmaantua hiustenlähtöä nyt kun synnytyksestä on 1kk, ihossa ei ole ollut muutoksia koko raskausaikana eikä nytkään, linea negra näkyy mullakin.

nyt vaavi heräsi!!!! :wave:

hyvää vkla!!!! =)
 
Kun on noista synnytyskö-lähestyy? -eritteistä selvitty niin siirryn sitten vauvan kakkajuttuihin... eli olen kuullut sanottavan, ettei rintamaidolla olevan vauvan kakan kuuluisi haista millekään... no, ei meilläkään oikeastaan alkuunsa haissut mutta nyt kyllä haisee ja mietin tietysti että onko se normaalia. Haju on kyllä ihan kohtalaisen tyrmäävä. Haisemisen alku ajankohta tuntuu liittyvän noihin rela-dropsien aloittamiseen jotka siis on maitohappobakteeria - eli olisiko syy tipoissa vai haiseeko teillä vauvain kakat muutenkin ?
 
snodgrass
Kyllä meillä ainaski kakka haisee! :wave: Siitäpä tietää vaipankin vaihtaa, jos ei ole sattunut kuulemaan lähetyksen tuloa =) Meillä tosin annetaan sekä rela-tippoja että antibioottia, joten voihan nuokin hajuun vaikuttaa. Mutta muistelisin kyllä et esikoisenkin tuotokset olis kyllä haissu.
 

Yhteistyössä