***SYYSMASSUKOIDEN 2008 MUSSUKAT***

Huomenta!

neiti nukkuu nyt umpiunessa, vaikka valvoi enempi ja vähempi koko yön....itse olen ihan poikki.
Ihan hirveä ilma, mä inhoan syksyä yli kaiken....märkää, kylmää ja pimeää. Nytkin on ihan hämärää ja vettä sataa, yöks!

DD, se rengas on koko ajsn sisällä, paitsi sitten otetaan pois viikoksi ja silloin tulee menkat. tietty jos haluu siirtää menkkoja tms, niin sitten laittaa heti uuden tilalle. Hintoja en muista, muta olisko samaa luokkaa pillereitten kanssa.

Mä en kyllä ulkoile sadepäivinä....vaikka kaikki sadevarusteet kaikilla onkin. Ja kun täällä on pakko liikkua autolla jos jotain tarttee, kun kirkolle on matkaa 23 kilsaa. Mutta huomisesta alkaen meillä alkaa käymään kauppa-auto, jee! odotamme innolla! Vähän eri huvit kuin suurissa citeissä.

Poika oli hiukan kipeän oloinen eilen ja tänä aamuna, laitoin kuiteskin kouluun, katsoo nyt kuinka siellä jaksaa.....

Täällä on taas sellainen sekamalska että....tarttee kai tehdä jotain....





=) =)
 
Huomenta!

Täällä meni alkuyö hienosti mutta sitten kun heräs 5.00 tokalle syötölle ni ei enää nukahtanutkaan vaan meinasi että pitää seurustella! |O

Ja puoli kahdeksan aikaan sitten noustiin ylös vaikka oltiin enempi ja vähempi valveilla koko tuo aika... :kieh:

Eilen neuvolassa neidin paino oli noussut hienosti 250g vkossa eli painoa nyt 4485g ja pituutta tullut 3cm,pituus nyt 54cm.

Seuraavaksi sitten lääkäri ja jälkitarkastus kk päästä.

Hemppa oli noussut 117 mutta liian alhainen toki vielä on-ei muuta kuin jatketaan lisärautaa...

Ulkoilusta kiva kuulla että on muitakin jotka ei välttämättä lähde sadetta uhmaamaan...

DD olen kuullut juuri tuon saman että tampoonia ei saisi käyttää hormonikierukan kanssa.

Mutta jos sitkuttaa sen ekan puoli vuotta (mahdollinen tiputtelu vuoto) siteillä ni sithän sulla on 4,5 vuotta täysin (parhaimmassa tapauksessa) menkatonta aikaa! =)

Eli ei siteitä eikä tamponeja!

Dior täälläkin oon ihan kade!Meillä mies on joka toinen viikko iltavuorossa(12.00-22.00)

Eli mulle jää kaikki;ruoan teko,kylvetykset,iltapalat,hampaan pesut,iltasadut ja nukkumaan laittamiset-ja sit pitäs viel itekki jotain syödä jossain välissä ja tää yks tissitakiainen roikkuu rinnalla...kyllä siitä miehestä iso apu on silloin kun on paikalla!

Mutta on kiva huomata että hei mä pärjään yksinkin!

Puhumattakaan nyt teistä keillä enempi noita lapsosia vielä..esim.6kpl..(HUH!)...hatun nosto teille!

Te joilla isommat lapset kerhossa/eskarissa/koulussa tmv. ni mitä teette sillä aikaa vauvan kanssa??

Mä oon ny pari kertaa käyny kaverilla ja muuten vaan lööbannu himassa ja koneella :ashamed: sen aikaa...on ees pikkasen helpompaa kun yks vähemmän tässä hetken aikaa...

Ei silti en mä tota esikkoa mihkään koko päivä hoitoon antais siltikään vaikka se välillä hermoja koetteleeki! :heart:

Jouskari&Inkkuliini 3vkoa 3pvää
 
Tulinpa tähän hetkeksi tuulettamaan aivoja.....neiti huutaa vaan......

Jouskarille olisin voinut kommentoida, että mulla on kaksi koulussa ja yksi eskarissa, kylläkin siellä koulussa myös. Mutta sitten kotona vielä 4 v ja 2 v, että en vauvan kans koskaan kahden ole. Tiedä sitten mitä tekisin jos olisin. Nukkuisin ainakin päikkärit =)

Nytkin menen kohta sohvalle pitkäkseni, sain 2 veen päikkäreille ja 4 vee katsoo dvd:tä. Kun saatiin syötyä. Olisi ihana jos joku kokkailis, mutta ei.....ja ten ruokaa vielä yleensä kaksi kertaa, paitsi jos päiväruoasta jää niinkuin tänään.

Jäi tämä sessio lyhyeksi, kun vauva huutaa ja neiti ei kuulemma kuule mitä dvd:llä puhutaan....
 
Heissan kaikki vauvan saaneet. Olen kurkkinut teidän kirjoituksianne ja koettanut sitä kautta päästä sisään vauva-arkeen. Meidän neiti ei osoita mitään halua poistua mukavasta mahayksiöstään. Toivottavasti viimeistään ensi viikolla liityn virallisesti tälle puolelle :)

Tinii, saanko udella osteopaattinne nimeä? Olen itse saanut osteopaatilta apua purentaongelmien aiheuttamaan kipuun, mutta asuin silloin Jyväskylässä. Kuulisin mielelläni suosituksia helsinkiläisistä osteopaateista. Kaikille vaivaisille (selkäsärkyjä, niskavaivaa, purentaongelmien aiheuttamia särkyjä ym.) suosittelen kokeilemaan klassista osteopatiaa. Itse olin jo leikkausjonossa kun fysioterapiat eivät vaivaani auttaneet. Kuusi käyntiä osteopaatilla ja pystyin jättämään purentakiskot pois eikä kipuja ole ollut neljään vuoteen.

Tsemppiä kaikille teille joiden pienet kärsivät mahakivuista ja yöt menevät valvoen :hug: .

Tiinuliini ja vauveliini 41+1
 
KOPIOO!!
Elikkäs maanantai aamuna huomasin menkkajomotusten "aaltoilevan" ja varmistin mieheltä puhelimen toimivuutta. Jostakin syystä "tiesin", että tänään haetaan vauva... Klo 11 asti niitä tuli säännöllisen epäsäännöllisesti ja supistusten kesto oli lyhyt ja pitihän mun vielä viilata kynnet, nyppiä kulmakarvat ja ajaa säärikarvat :D Ulkonäkö ennenkaikkea :saint: Kaveri lähti 11 aikaan meiltä ( hän myös ilmoitti uutiset teille ) Ajattelin vähän kellotella suppareitten väliä. Tulihan niitä n. 5 min välein, mut jotenki sitä ei vaan uskonu vielä synnytyksen olevan kunnolla käynnissä. Klo 12 aikaan soitin synnärille, mutta sanoivat että tulla sitte kun tuntuu "pahalta" olla kotona, ajattelin vielä odotella josko supistusten kesto pitenis... Pyykkejä viikatessa rupes supistusten huippu oleen aika ärhäkkä. Soitinki miehelle, että rupee tuleen kotia kohti... Tais muuten ajaa aika reipasta vauhtia :whistle: vaikkei olekaan pitkä työmatka. Yritin siinä pyykkejä viikkailla aina välillä puhkuen ja puhaltaen. Kumma juttu... mies ei suostunu vetämään lakanoita mun kanssa :/ =) Piti kuulemma lähteä heti.

Klo 13 saavuttiin sairaalaan ja käyrille... Mukavasti suppareita piirty ja vauvan sydänäänet oli loistavat... eipä tuumannu vauva mitään koko hommasta! Sisätutkimuksen jälkeen tultiin siihen tulokseen, että synnyttämään sinne jäädään. Kohdunsuu 3-4 cm auki ja reunat todella ohuet ja pehmeät. Sairaala tamineet niskaan ja synnytyssalin suihkuun.... aaah jo helpotti. Siellä sitte helpotin oloani n. puolen tunnin ajan!

Tulin suihkusta pois ja pyysin lämpötyynyä ja panadolia. Toiveeni toteutui ja nappasin pandolit samantien... Kätilön naureskellessa mun "vaativia" toiveita.
Samantien alkoikin ponnistuttaa joka supistuksella ja kätilö teki sisätutkimuksen ja reunaa oli ylhäällä n. 0,5cm jäljellä. Päädyin puoli-istuvaan ponnistus asentoon, joka oli edellisessäkin synnytyksessä ollu hyvä asento... sai levätä aina supistusen välin.
Tästä alkoikin se tuskasin vaihe :/ Ensinnäki mua alko pelottaa ponnistaa ja sattu niiin vietävästi. Onneksi oli hemmetin hyvä ja kannustava kätilö ( oli muuten mukana esikoisenkin synnytyksessä ) Sitte kun pääsin ponnistamaan, eli sain käsille kunnon otteen ja uskalsin alottaa, niin parilla työnnöllä poika tulikin maailmaan klo 14.21 Pistein 9/10. Pahimman kipukynnyksen yli työntäminen oli tuskaa, mutta se kesti vain hetken ja oli nopeasti ohi Ja palkinto mitä mahtavin. Ponnistusvaihe kesti 1 min. Repeämiä ei tullu, pari nirhaumaa ainoastaan ja istua pystyin heti. Jälkeisvaihe kesti 9 minuuttia ja onneksi ei tarvinu painella paljoa joten aika helposti istukka syntyi. Kalvot oli osittain repaleiset, mutta kaikki tuli ulos. Poika oli n. tunnin verran vierellä ja rinnalla ja oli todella jäntevä. Jalkaterät oli kääntyny ns. sääriluuta vasten. Kätilö sanoi heti, että asento korjantuu itsestään ja että jalat on kohdussa ollu näin.
Sitte meni isin kanssa punnitukseen ja painoa tosiaan oli 20g enemmän entä veljellä... Peikkopoika onkin veljensä kopio. Mittaa hurjan sentin enemmän eli pituutta 49cm
Supistusten kesto oli koko ajan lyhyt, mutta näköjään tehokkaita. Kätilön kanssa naureskeltiin mun panadolin ottamiselle, ei tainnu ihan keretä vaikuttaa :whistle: Kun sen jälkeen ruvettinki heti ponnistamaan. Synnytyksen kokonaiskestoksi tuli siis 3.5 tuntia. Eli avautumisvaihe 3 tuntia 20 minuuttia, ponnistusvaihe 1 min ja jälkeisvaihe 9 min. Esikoiselta kokonaiskesto oli 4,5 tuntia... ehkäpä ( SIIS JOS ) seuraava on sitte 2,5 tuntia :D
Tuo 20 minuuttia tais mennä minulla miettimiseen, kun en uskaltanu ponnistaa. Tuo vaihe tais viimeksikin olla se, että toivoo vaan jonkun ottavan sen pois sieltä. Tosiaan kunhan vauhtiin pääsi niin vauhdilla tuli...

Eiköhän tässä ollu kiinnostuneille luettavaa... Kuvan kanssa! Kuva on otettu eilen.



Loistavasti on myös maito noussu ja ote opittu! Kotona ollaan ja opetellaan elämään nelihenkisenä perheenä...
Varmaan tissiä kaivataan, joten tämä mamma rientää hätiin...

R iikka ja peikkopoika 3vrk
 
Synnytyskertomusta

Eli maanantaina piti olla yli-aika kontrollia kättärillä joka peruttiin lääkärin kokouksen vuoksi, käskivät mennä päivystykseen jos huolissaan. Ja sinnehhän marssin aivan kiukuissani. No kaikki tutkittiin ja ronkittiin ja perjantaina olisi aika käynnistykseen.

Maanantai iltana alkoi kuitenkin supistaa 20min välein 23aikaan tihenivät 10 minuuttiin mutta pian taas harvenivat 20min ja olivat todella kivuliaita. Mies vei lapset hoitoon ja meni itse nukkumaan :D. Supistukset jatkuivat 20min välein aina vähän yli viiteen tiistai aamuyöstä jolloin niitä tuli yhtäkkiä 3 10minuuttiin. Karjaisin isännälle että nyt menoks ja kättärillä oltiin 6.30. Synnärillä tutkittiin sitten että auki 5 sormelle ja lapsi alhaalla. Sain spinaalin (joka pistettiin ensin väärään kohtaan ja voin kertoa että se sattui) kalvot puhkaistiin ja olin aivan tolkku pois ja yhtä hymyä 1h jonka jälkeen aloin tuntea joka supistuksella vauvan tulevan alaspäin. Joten ei muuta kuin ponnistamaan, muutamalla äärettömän kipeällä ponistuksella saatiin sitten syntymään tuo meidän komea 4115g 53cm ja 37cm hattukokoinen mies kello 9,38 ja yhtään tikkiä ei tullut ja olo muutenkin mitä mainioin, kipein kohta tällä hetkellä on tuo huti spinaalireikä selässa..(onkohan kuinka haitallista??)

Poika on todella maailman kiltein ei itke kuin yhden rääkäisyn kerrallaan, rauhoittuu kun vain koskettaa ja nukkuu hyvin. Toki tilanne muuttuu tästä vielä, eihän tuo reppana ole kuin 2pvä vanha.


Toivottavasti saa jotain tolkkua kirjotuksesta, en oo nukkunu 3 yöhön kun naapurisänkyjen vaavit eivät olleet yhtä hiljaista sorttia kuin omani...
:D :D :D

Nawi ja väinö 2pvä

Ainakin Riikka näytti jakautuneen sillä aikaa kun minäkin poissa koneelta joten oikein paljon onnea. Yritän ehtiä lukemaan tämän puolen jutut jahka pää pelaa edes vähän paremmin..

 
snodgrass
Olipas tänne tullutkin paljon tekstiä!

Onnittelut Riikka ! :flower: Kyllä oli sullakin vauhdikas synnytys =)

Tervetuloa uudet mukaan kirjoittelemaan!

ehkäisystä en oo vielä ihan varma, voi olla että kumilla mennään siihen asti kunnes menkat alkaa. Kuparikierukkaa en halua, hormonikierukka kiinnostaa, mutta kun ei vielä tiedetä koska alettais seuraavaa yrittämään. En tiedä kannattaako vuodeksi laittaa... E-pillereitä en ole syönyt elämässäni kuin 4 vuotta, ja on aika hyvin sopineet, eli ehkä vuoden verran vielä voiskin syödä. No, saa nyt nähdä.

Kuukautiset mulla alkoi viimeksi vasta joskus 8-9kk synnytyksestä, saa nähdä kestääkö nytkin niin kauan. (ei haittais ollenkaan.. ;)

synnärigallup: Taysissa olin toista kertaa, ja kummallakin kerralla oon ollut tyytyväinen. Kätilöt on olleet mukavia, apua on saanut ja kaikinpuolin on homma toiminut mielestäni ihan hyvin. Ekalla kerralla olin kolmen hengen huoneessa, nyt kävi paikan ruuhkaisuudesta huolimatta sellainen ihme, että olin yhden hengen huoneessa! Pientä luksusta..

ulkoilusta jos olis pelkästään vauva, saattaisin ehkä lähteä vaunulenkille oman itseni vuoksi jos jaksaisin, mutta ei me kyllä nyt ulos mennä jos ihan sataa. Jos on vaan märkää mutta ei sada, niin sitten kyllä.

Tänne ei kuulu mitään ihmeellistä. Arki sujuu aika kivasti kun esikoinen ei pahasti tappele ja pikkuneiti vaikuttaa edelleen suht helppohoitoiselta. Välillä sattuu joku huonompi yö jolloin toinen ähisee niin ettei itse saa nukuttua, mutta muuten on mennyt aika hyvin. Toissapäivänä miehellä oli töistä iltameno, joten tulipa sitten koettua ekaa kertaa myös iltarutiinien hoitaminen yksin. Ihan hyvin siitä selvittiin, mutta sen jälkeen olin kyllä ihan poikki. Se vaan tuntui raskaalta, että kun yleensä saa illalla hengähtää, olla hetken rauhassa, niin että jaksaa taas seuraavana aamuna aloittaa härdellin, niin nyt sitä nollaushetkeä ei sitten samalla lailla ollut.

Voimia kaikille pimenevään syksyyn ja kurakeleihin!
Snodgrass ja vauveli 5vk 3pvää
 
Onnittelut vauvoista Riikka ja Nawi :heart: :flower:

Meillä poikasella masuvaivat asteen verran lisääntyneet tuon d-vitamiinin (tai jonkun muun? ) myötä ja viime yönäkin ähisi niin ettei äiti tai isi nukkuneet, tissillekin yritin varmaan 4 kertaa mutta ei. Massu vaan vääns ja perä pöris :/ Ensi viikkokin vähän jännittää kun isäntä lähtee töihin ja mä jään pojan kanssa kahden,, nyt oon niin autuasta kun olen saanut nukkua ja nukkua ja nukkua :p tänäänkin heräsin klo 13 :ashamed: :eek: illalla maitoa pumppaan kaappiin ja isi antaa kun herää aikasemmin, saa mammakin vähän pidemmän pätkän nukuttua.

G: Mä koin imetysopin aika onnettomaksi tuolla meidän sairaalassa eli KS-KS kyseessä. Siellä vaan kävivät tyrkkämässä nännin suuhun ja poistuivat paikalta, ei kauheesti mua auttanut kun en mä sitä itse sinne saanut. Lisäksi itse jouduin pitämään huolen että sain maidon nousemaan kun poika oli teholla ja KUKAAN ei tullut ohjeistamaan että mun kannattas ruveta pumppaamaan niillä vehkeillä ja sitäkään ei oikein neuvoneet että kuinka usein ja kuinka kauan. Aika oman onnen nojassa sai siellä tämän asian kanssa olla. Onneksi sain omatoimisuuden takia maidon nousemaan ennen kuin täysin pulloon tottunut poika tuli vierihoitoon :kieh: ei muuten olis tullut yhtään mitään ja meidän imetys olis mennyt ihan reisille! Muuten mulla ei ole pahaa sanottavaa, sain jopa välillä olla yksin siellä kahden hengen huoneessakin.

Ehkäsy: meillä mennään kumiukoilla :p on ihan yöks mutta ei jaksa nyt muutakaan miettiä, katsoo sitten jos alkaa tökkiä urakalla. Mulla oli aikasemmin kapseli ja siitä ei ole kuin positiivista sanotavaa. Joku siitä kyseli niin voin antaa tarkempaa vastausta aiheesta jos haluat!

Ulkoilu vesisateessa en lähe tarpomaan mutta muuten olis tarkoitus, nyt kun saa pikku ukonkin tuonne pihalle vielä. Me vähän otettiin varaslähtöä viikonloppuna :D tän viikon onkin sitten ollut aika sadepitoinen keli joten jäänyt vähemmälle. Mua vielä rajoittaa tuo kun en saa koiraa ulkoiluttaa että on vähän "tyhmää" kuletella isännän stten koiraa erikseen. Vielä 4vko ja sitten viimestään kaiki rajoitukset on pois ja elämä raiteillaan...

Nyt kattomaan Housea! Jakselkaahan massukat ja paljon haleja :hug: :heart:
Koiruus ja poikanen 2vko 2pv
 
Iltaa äipät ja vauvelit!

Mää joudun taas ehkä perumaan kaikki hyvät puheeni tällä kertaa Jekoviteista....
On se kyl, eka kehua retostelee ja sitten peruu kaiken :headwall: .
Tulin nyt siihen tulokseen, et Jekovit laittaa kaverin mahan kovalle, joten masuvaivat tulisi siitä...piereskelee ja joka vaippaan tulee vähän pierukakkaa, mut kunnon kakkaa ei oo tullu muutamaan päivään...Nykyisin on ruvennu syönnin aikana kiemurtelemaan kun vääntää samalla masussa ja sit ei tissi enää kelpaa--->rintaraivari. :snotty: .
Kokeilen täs muutaman päivän olla d-tippoja ilman...sit näkee tuleeko niistä meiän kaverille kivut.

Nawi:Onnea pikkuisesta poijasta koko perheelle! :flower:

Hippilissu:Onnea pikkuisesta tyttärestä koko perheelle :flower: ja tervetuloa!

Daydreams:Kiitos tyhjentävästä kives-vastauksesta...toivottavasti se neste poistuisi sieltä ihan omikseen!

Ehkäisystä:Meillä mennään varmaan kortongilla...

Ulkoilu:Joka päivä on tullu nyt käytyä vaunuilemassa...ihan itteni takia myös...ihana saada happea haukattua ja tuulettua...jos sataa vettä tai vaik tuulee kovasti niin silloin menen yksin, jos isukki on kotona hoitamassa kaveria.

Juu...tulipas taas "häröiltyä" oisko vaikka unen vähyydestä johtuvaa...
Olin päivällä äitini kans puhelimessa ja siinä samaan aikaan laittelin ittelle takkia päälle kun olin lähössä kauppaan...siinä sit laukkuun vilkaisin ja äitille sanoin samalla että minnehän mie sen puhelimen laitoin, tässä se äsken oli ja hain ympäri kämppää puhelinta...äiti sit sanomaan että mihin sinä nyt puhut? Mää vaan et no puhelimeen, mut missä on mun puhelin! Isukkikin jo vähän katto et hulluksi se on tullu.. :headwall:
Nojoo...univelan piikkiin B)

Öitä!
hille&kaveri 3vko+4pv
 
ONNEA KAIKILLE VAUVAN SAANEILLE :flower:

vauva saatu nukkumaan ja itsekin tästä perästä sinne. eilen nukuin ekat päikkärit ja tänään toiset, oli aika autuasta. saa nähdä miten jaksaako yöllä syötöt paremmin kun on päivällä saanut unta.

kyssäriä:
kuinka kauan teillä vauvelit tankkailee öiseen aikaan?
entä kauanko on kestänyt navan irtoaminen?

väsy painaa, tutimaan :wave:
 
onnea R iikka ja Nawi!ja tervetuloa tänne puolelle :)

Dior voi että kuin voikin olla näin kateellinen!tosiaan meillähän se oon minä joka hoitaa kaiken, yksikätisenä tai ei.onneks on kantoreppu :D

miia kiitos tiedosta!onko se vaikea laittaa paikoilleen?

Jouskari mä just manasin kun ei täällä oo mitään kerhoja johon alle 3v vois mennä ilman äitiä, olis mahtavaa kun sais joskus ees toisen hoitoon..no, onneks tuo nukkuu sentää päikkärit!

koiramamma mähän se olin joka siitä kapselista kyseli!kerros ny, onks se kallis, tykkäsitkö, vaikuttiko vuotoon yms?Mä haluaisin jonku ehkäsyn mitä ei tarvii joka päivä aatella ja muutenki olis vähän pitempiaikasempi...ei kuitenkaan nyt ainakaan 4 vuoteen lisää lapsia mulle, kiitos.Nää kaks piisaa hetkeks :D
ihmeellistä toimintaa kyllä siellä sun sairaalassa, luulis että ensisynnyttäjiä nyt ees vähän opastettas imetyksessä, hyvä että olit omatoiminen!!

meripihka mä en oikeestaan tiiä kauan tuo öisin syö, herää 2-3h välein, sit tökkään tissin suuhun ja usein torkahdan ja herään vasta kun vauvakin jo nukkuu.Nukutaan siis perhepedissä.mutta veikkaisin että aika saman 15-30min mitä päivisinkin. Napatynkä irtos 4pv ikäsenä.

viime yö meni taas ihan harakoille, esikoinen pelkäs "möököö" ja tuli meidän sänkyyn, ja kuopus itki mahaansa..no, sainpas sentään 4h nukuttua että ei paha.(niitäkin öitä on ollut kun ei saa nukuttua kun pari tuntia..)
toivotaan että pojat menis päikkäreille samaan aikaan nii pääsis iteki makaamaan.

Lauantaina viedään esikoinen papalle ja lähetään kolmisin turkuun kattoo yksiä rattaita ja muutenki shoppaileen.Sit saadaan viä yökin olla kolmisin ja aamulla toivottavasti nukkua pidempään kun viiteen..esikoinen puhu jo keskiviikosta asti miten hän pääsee papalle yökylään, että ei ainakaan vasten tahtoaan joudu meneen.

jessus, alkais nyt jo se pikku kakkonen nii tuo rauhottuis..koko ajan vauvan kimpussa, vaikka hyväähän se vaan tarkottaa mutta ei oikein tuo 2v vielä ymmärrä kuin sitä vauvaa käsitellään :D

jaksuja!
 
Huomenta!

Onnittelut R iikka, pehmis ja Nawi tännekin puolelle ja tervetuloa vauvautuneisiin!

Meillä viikko valvottu yöt vatsavaivoja ja viime yönä nukkui hyvin, syöden pari kertaa.....enkä tiedä mistä johtuu, siis en mitään tehnyt eri tavalla kuin aiemmin, apitsi että siirryin laktoosittomaan maitoon, mutta vasta illalla.

Meripihka: Yöllä syöttä kestää noin 10 minsaa. Napa lähti kuuden vuorokauden iässä.

DD, rengas on helppo laitaa paikalleen. Tosin mulla on varmaan jo niin väljät paikat, että vaan solahtaa paikalleen :LOL:

Meillä tapahtui eilen jotain kauheeta ja mä olen potenut niin huonoa omaatuntoa, että....
Vauva nukkui ulkona ja itkarista oli akku loppu joten kyttäilin sinne. Sitten menin yhdessä vaiheessa katsomaan, niin ihmettelin kun itku kuuluu "kuin jostain kaukaa". Kissa oli hypännyt hyttysverkon päälle ja sitten nukkui sen verkon kans vauvan naaman päällä!!! Ja sitä ei näkynyt sieltä yhtään ennenkuin kurkkasi kunnolla vaunuihin.
Vauvalla ei onenksi hätää ja kissa sai kyytiä. Mutta menin ihan paniikkiin ja itkin ihan hysteerisesti ties kuinka kauan. Ihan hirveetä.....Mietin vaan, että mitä kaikkea olis voinut tapahtua....
Jos itkari olis ollut ladattuna niin olisin kuullut jo siinä vaiheessa kun kissa hyppää sinne! En koskaan enää nukuta ilman itkaria. Ja tilasin saman tien kissaverkon vaunuihin. Ihan hirveää! :'(

Mutta nyt täytyy hoputtaa noita koululaisia!

 
Täällä on myös alkanut ilmenemään masuvaivoja iltaisin. Rinnalla ollessa neiti vääntelehtii ja örisee, mitä ei ole aiemmin tehnyt. Mietityttää vaan, että jos vaivat johtuu siitä D-vitamiinista, niin tiedättekö voisiko tuotemerkin vaihto auttaa. Meillä on Devitol-tippoja, joita farmaseutti suositteli niiden paremman maun vuoksi. Terveydenhoitaja neuvoi antamaan tippoja aluksi vain yhden ja lisäten vähitellen siihen viiteen. Nyt on vasta kahta tippaa annettu, ja vatsaväänteet on jo melkoiset...

Ehkäisyasioita olen miettinyt kovasti. Periaatteessa toinen saisi tulla, mutta ei nyt ehkä ihan heti perään. Ehkä täällä turvaudutaan vanhoihin kunnon kumiukkoihin, kun se aika koittaa. En ole tosin vielä uskaltautunut edes ajattelemaan minkään sortin liikennettä sisälläni :LOL:
 
meripihka Meidän tytöltä napatynkä irtosi viikon ikäisenä.

Synnytyssairaalasta
vielä vähän asiaa. Kuten joku muukin täällä mainitsi, niin meilläkin pihtailtiin kipulääkkeitä synnytyksen jälkeen... Mulla oli paikat tosi kipeinä monta päivää, mulle kun tehtiin episiotomia. En pystynyt istumaan ollenkaan ennen kuin pyysin käyttööni rengastyynyn (ihmettelin miten eivät tuoneet sitä pyytämättä, kun kuitenkin tiesivät etten pysty esim. istumaan). Kävelykin oli tosi onnetonta ja pelkkä sängystä ylös nouseminen vaati kaikki voimat. Kipulääkkeeksi sain vain jotain Panadolia, josta ei ole mitään apua kovaan kipuun (ainakaan mulla). Mua ärsytti tosi paljon, kun varsin hyvin tiedän, että on tujumpiakin kipulääkkeitä joita voi imettäessäkin käyttää satunnaisesti pienillä annoksilla. Muutenkin osastolla tuntui siltä, että äidin voinnilla ei ole mitään väliä. No onhan vauva toki tärkein, mutta olis silti ollut ihan kivaa jos joskus hoitajat ja lääkärit olis kysyneet vanhempienkin voinnista.

Meillä Cuplaton ja Rela näyttäisivät ehkä hiukan auttaneet ilmavaivoihin. On niitä edelleen, mut ei mun mielestä yhtä paljon kuin muutamia päiviä sitten. D-vitamiinina käytetään Jekovitia, en ole huomannut että se olisi mitenkään lisännyt ilmavaivoja. Onneks tyttö ottaa kaikki noi lääkkeet mielellään, ei yhtään pyristele vastaan! Ostin eilen myös semmosen tuttipullon joka estää (?) koliikkia. Me kun annetaan edelleen lisämaitoa, ja mun mielestä korkilla hörpyttäminen on tosi hankalaa. Annan siis mieluummin pullosta, ja nyt on onneks toi "antikoliikkipullo". :) Mies kyllä hörpyttää silloin kun on hänen vuoro antaa lisämaito.

Ulkoilusta. Me ollaan ulkoiltu kauppa- ja neuvolareissujen verran jo ihan vauvan ensimmäisinä päivinä, jos sää suosi. Neuvolan hoitaja tosin sanoi että ulkoilemisen kanssa vois ehkä odottaa siihen että syntymäpaino on saavutettu, ja nythän se siis jo on saavutettu, mutta kyllä me sitä ennenkin ulkoiltiin lyhyitä aikoja. Meillä kun ei ole autoa, niin jotenkin sinne kauppaankin oli päästävä. Busseja toki menee kans, mutta siinäkin olis joutunut vähän kumminkin ulkoilee että pääsee pysäkille asti. Vauva onneksi viihtyy vaunuissa ja jos hän on ollut muuten äkäinen, niin vaunuissa uni maittaa heti. Partsilla hän ei kyllä tykkää olla paikallaan olevissa vaunuissa...

Mä olen ajatellut etten välttämättä kamalan kauaa imettäisi, vaikka toisaalta haluaisinkin. :( Koen sen homman jotensakin painostavana välillä. Ja jos vauva itkee yöllä eikä millään malta asettua, niin mies sanoo monesti että anna sille vähän rintaa niin se rauhottuu. Mutta mä en tykkää minään huvituttina olemisesta. Vauva kun "unohtuu" rinnalle ja simahtaa siihen, ja jos häntä yrittää sitten ottaa pois rinnalta, niin itku alkaa taas. En haluais totuttaa häntä siihen että rinnalla saa maata huvikseen tuntikaupalla yölläkin. Johan siinä äidillä itselläkin tulee niska ja selkä kipeiksi, ja on hieman epämiellyttävää maata samassa asennossa.

Libra & Surffiina 2 vkoa 4 pv
 
Esikko lähtee isänsä kanssa käymään töissä. :) Hetki aikaa ennen kuin pesue pitää pakata lähtökuntoon.

Ulkoilusta: koska meidän Piiperöinen on jo 5 viikkoa, ei 2-3 tunnin ulkoilut ole mikään ongelma, hän nukkuu hyvin kun käydään kävellen kaupoissa ja hakemassa esikkoa tarhasta pitkän kaavan mukaan. Koira vain ei jaksa kulkea mukana. Ensimmäiset pari viikkoa oli kyllä vaikeaa saada Piiperöä vaunumatkailijaksi, mutta nyt se menee jo tosi hyvin. Eilen tankattiin vähän tissiä viiden aikaan, pistettiin pieni vaunuihin ja ajeltiin bussilla ja autolla ja shoppailtiin ja taas autoiltiin, pari-kolme tuntia meni ja koko ajan neitokainen nukkui. Selvittiin siis helpolla.

Voi tätä päätä. Hyvä kun muistan aamulla herätä mutta d-vitamiinit unohtuu ihan tyystin lapsilta. Esikko osaa jo vähän pitää huolen siitä, että hän saa niitä mutta tuo vauva.. Jos 3 kertaa viikossa muistaa antaa niin hyvä. Mun on pakko nimittäin piilottaa pullot kun esikoinen käy muuten juomassa kaikki d-vitamiinit pullojen suusta. Enkä haluais vielä hammaspeikkoja vauvalle. Miten ihmeessä muistaisin ne tipat? Eikä kai puoli pulloa vitamiinia ole oikein terveellistä tuolle esikoisellekaan...!
 
Oli näköjään jääny kuva pois kertomuksesta, eli tässähän tämä!!



Ajattelin tulla pinoa korkkaamaan, nyt kun vaari haki esikoisen ulos ja menee sitte heille päikkäreille... Oli nimittäin aika rankka yö. Kakkaa tulee tuutin täydeltä ja näköjään pienokainen on yökakkaaja =) N. tunnin välein heräili, vatsaa väänti ja vaippaa piti vaihdella ja vaatteetki meni kerran vaihtoon. Onneksi on pinnaa vielä heräillä ja valvoa.
Pitäis mennä nukkumaan nyt kun on mahdollista. Onneksi mies on ensviikon isyyslomalla, voi olla että pitää kaksi viikkoa putkeen, passaa mulle. Hän onki niin väsyny synnytyksestä :LOL: Unohti eilen töihin lähtiessä eväät kotiin, kävi sitte kotona syömässä ja unohti puhelimen kotiin :D Ei yleensä ole noin huolimaton... Tietty rankalla remontti"putkella" on jotain tekemistä asian kanssa. Maito nousi oikeen kunnolla eilen, on taas pikkasen uhkee olo... Aivan ku rinnat ei olis muutenki jo turha suuret. Hyvin on tullu maito jo pari päivää. Kävin ostamassa lansinohia nänneihin, vaikka tuntuu et vähemmillä kivuilla pääsee toisella kertaa! Nyt on tullu seuraksi selkäsäryt :| Tuntuu kun olis selkä väsyny... Eilen kävin vielä hyvin kaupassa, mutta koiran ulkoiluttaminen taisi olla liikaa. Ja vatsan väänteet on itelläkin aika kovat.. onkohan ihan normaalia?? Aiheutan hajuhaittoja :xmas: Ja kaverina sitte vielä jälkisupistukset, joka päivä oon maksimimäärän ottanu panadolia.

Miia Tuosta syystä keväällä loukutin kissoja. Toki tilanne on meillä eri kun asutaan taajamaa alueella ( ettekös te maalla asustele ) Onneksi selvisitte pelkällä säikähdyksellä!! :hug:

Tälläkertaa paljon omaa napaa... Täytyy vähän lueskella mistä ootte kirjotellu ja palata asiaan!!

R iikka ja peikkopoika 4vrk
 
Onnea R iikka ja Nawi pienokaisista :flower: :flower: =) !

Täällä on menossa jo toinen ihana päivä! Viiden vuorokauden jatkuvan kitinän ja kätinän jälkeen jannu on nukkunut kunnon päikkärit vaunuissa ja yöuntakin viisi tuntia putkeen, jonka jälkeen syönnin ja vaipanvaihdon päälle vielä pari, kolme tuntia lisää! Toivottavasti ei ole ohimenevä ilmiö, vaan trendi jatkuu samanlaisena. Pitäkää peukkuja =) !

Napa irtosi kaverilta muistaakseni viikonikäisenä.

R iikka minä ainakin olin varsinkin ensimmäisen viikon ajan ihan mahdoton kaasuttaja ja piereminen oli vielä täysin kontrolloimatonta. Sairaalassa huonekaverit saivat haistella ja kuunnella sekä paukkuja että minun jatkovaa "ei helvetti" -kiroilua paukuttelun päälle :) ...

Miialla olikin pelottava tilanne! Hyvä, ettei mitään pahempaa sattunut.

Kuinka kauan muuten aiotte jatkaa imetystä te jotka imetätte? Libra jo totesikin, ettei ehkä aio kovin kauaa jatkaa. Minä ajattelin jatkaa korkeintaan puolivuotiaaksi ja soseruokia kehiin heti neljän kuukauden iässä. No, pitää ehkä hieman kuunnella jätkänkin mielipidettä asioihin, mutta tuntuu kyllä siltä, että en mihinkään vuoden ikään edes yritä tähdätä.

väpä ja vilho
 
Miia hui, millähän mäkin pidän sit noi naapureitten katit poissa kun pikkunen pääsee ulos nukkuu.... Kotona on makkarin ovi kii kokoajan ettei kissat pääse ees vahingossa vaavin sänkyy.

Imetyksestä Väpä kyseli ja tota kakkosta imetin 7kktta ja kyllä jos kaikki menee hyvin niin tätä myös sen verran, tosin meinaan nytkin tarjota välillä samaa kamaa pullosta kun sitä joudun kuitenki pumppaamaan pois kun muuten oon täynnä leukaan asti,viime yönäki poju tississä ja pumppu toisessa, pullo täynnä,poika täynnä ja edelleen oli tissitkin täynnä, onneks tasaantuu taas kohta.. Esikkoa en imettänyt, mut siinä oli niin paljon eri syitä eikä vaan tuntunu "oikeelta" sillon.

Täällä eka hyvin nukuttu yö takana sitten viime su-ma yön, poika heräs syömää kaks kertaa, sairaalassakin nukku hyvin mut kuten jo sanoin ni ne muut vaavit ei nukkunu ni ei sit mekää...tai mäkään, tuo kaveri ei näytä heräävän millään.

Mein pojalla on muute aika kova tuo imemisen tarve, oli jo kohdussa imeny käteensä haavan joten meillä on tutti hankittu jolla koitettu korvata tota nyrkkiä.

hmm vieläki jotenki niin hormonihelvetissä etten pysty keskittyy piti kommentoida ja lueskella näitä enempi mut ei pysy päässä mikään...

nawi ja väinö 3pvä
 
miia kiitos taas!no, eiköhän munki ala toi oleen sen verra löysä et sinne tommone rengaski menis :LOL:
kamala minkä peläyksen olit saanut!onneks ei kuitenkaan käynyt mitään :hug:

libra auttaisko sit ihan tutti jos vauva ei kuitenkaan syö siitä rinnasta vaan lussuttaa vaan? mähän se olin joka valitti särkylääkkeiden saannista, ja sama tilanne oli esikoisenkin synnytyksen jälkeen.Mullakin leikattii sillon eppari mutta kertaakaan eivät silti tarjonnu särkylääkkeitä vaikka en kans voinu istua lainkaan.inhottavaa että saa aina erikseen mankua.

hexa pakko myöntää, multakin nuo tipat unohtuu usein.ehkä tulee joka toinen päivä annettua molemmille..hävettää :ashamed:
no, kyl me sit aletaan muistaan kunhan tää alkuaika hellittää!

R iikka mäkin esikoisen synnytyksen jälkeen paukuttelin ihan sikana!onneks ei nyt tullut sitä vaivaa, vaikka sillonki se kyllä loppu viikon sisällä..onneks oli sillon perhehuone nii ei haitannu ainaka vieruskaveria vaikka paukuttelikin :D
mullakin on selkä kipeä, varsinki ekan viikon oli TOSI kipee ja varsinki jos pitempää seiso tai käveli..taitaa olla vaan lihakset nii heikkona (siis mitkä lihakset...)
mun jälkisupparit loppu siinä 5 päivän jälkeen, toivotaan et sullakin menis jo pian ohi.

väpä esikoinen aloitteli kiinteitä 6kk ikäsenä ja imetystä jatkettiin 10kk ikään...kun poika ite lopetti.Mä haluaisin imettää ihan sinne 1,5v asti, mutta viimekskin poika tosiaan itse ei enää halunnut rintaa vaan siirtyi nokkamukiin.
nytkin siis koitetaan mennä samalla kaavalla ja katotaan käykö samoin ku viimeks.Tosin nyt mulla on keväällä 5 viikon työssäharjoittelu niin se voi kyllä häiritä imetystä...yritän silti imettää niin pitkään kun vauva vaan huolii.

nyt ruuanlaittoon :wave:
 
Jippii vkonloppu!!!

Napatynkäirtos 10pvän iässä.

Imetystä olis tarkotus jatkaa ainaki 6kk ikään ja kiinteitä silleen pikku hiljaa vasta lähempänä 6kk,ainaki viimeks meni niin.

Imettää vois kyl pidempäänki ja toki pullostaki tulee saamaan lypsettyä toisinaan sit ku on vähä vanhempi ja mamman pitää päästä johki...

Itse koen tän alun imetysajan niin helppona ja vaivattomana että ihan hirvittää ne soseiden aloittelut ja sotkemiset taas :eek:

Täälläkin ärhennellään ja väännetään itkua välillä kesken syötön mutta sit vaan kylmästi tissi pois suusta ja pystyyn kunnon röyhtäytys(välillä joutuu oottelemaanki hetken) ni sit taas homma jatkuu.

Mä ihmettelin ku neiti on pari pvää kitissit ja ollut tyytymätön syötön päälle ni enhän mä onneton tajunnu tarjota sille vielä toistaki rintaa päälle kun hän vaa hetken huilas ekan rinnan jälkeen ja sit jatkoi ja söi sit loppujen lopuks molemmat tyhjiks.

Sit meneeki helposti 2-3 tuntia syömättä sen sijaan että olis tossa rinnalla jatkuvasti...

Nyt vkonlopun viettoon ja itseleivotun puolukkapiirakan kera vaniljajätskin kimppuun!

:p

Ps.Vipattaako kenenkään muun menojalkaa vielä yhtään..??? :whistle:

En oo kyl hetkeen mihinkää kuppilaan menossa mutta kummasti se ajatus jo kutkuttaa joten tulevaa pikkujoulukautta odotellessa... :D
 
Täälläkin menojalka jo vipattaa ja ollaankin sovittu joulukuulle ystävän kanssa päivä jolloin EHKÄ päästäisiin ulos tuulettumaan :D

Paukuttelua on täälläkin ja varsinkin synnärillä, nyt onneksi suoli kuitenkin toimii jo paremmin, vaikkakin jänskätti aika paljon mennä isolle hädälle tikkien takia!

Tänään käytiin vaunuilemassa, ja eiköhän alkanut ihan kunnon kaatosade!! Ei ollu itellä mitään suojaa ja olin ihan uitettu koira kun kotiin pääsin. Onneksi oli vaunuissa sadesuoja.. :whistle:

isyyden tunnustamisesta olisin kysellyt, että mitenkä se menee? Pitääkö itse ottaa jonnekin yhteyttä vai otetaanko meihin automaattisesti yhteyttä? Tuleeko vauvalle sen jälkeen isän sukunimi vai pysyykö äidin sukunimi?

imetyksestä mä olin ajatellut sitä 6kk ikää, mutta pitää katsoa miten tämä nyt alkaa sujumaan. Lisämaitoa annetaan vielä tarpeen mukaan, ja varmaan sitten soseita kun niitä saa alkaa antamaan.

Nyt iltapalalle ja valmistautumaan imetykseen :wave:
 
meripihka kaupungilta tulee kutsu jossa on lastenvalvojan yhteystiedot, sinne sitten soittelet ja varaat aikaa isyydentunnustukseen.Tämä hommahan täytyy olla kunnossa ennen ristiäisiä.Vasta ristiäisissä käsittääkseni määräytyy se kumman sukunimi annetaan, siis sen perusteella kumman sitten haluatte antaa.
Meillä tuo lastenvalvoja viimeks kyllä kysy kumman sukunimi aijotaan antaa,se kun ihastu miehen erikoiseen sukunimeen niin että olis itelleenki ottanu :D
Meillä kyllä molemmilla tosiaan miehen sukunimi.

nyt valmistautuun sinne turkuun lähtöön..mies on töissä, meni jo 00.30!saa nähä kuin jaksaa lähtee ajaan..
 
Huomenta täältäkin!

Vähän lyhyeksi jäi meikäläisen unet viime yönä, tosin ihan omaa "tyhmyyttäni". Oltiin tuttavien luona iltaa istumassa ja lähettiin pojan kanssa vasta puolen yön aikaan kotiin nukkumaan (isäntä jäi "kylille"). Sittenpä kello olikin lähempänä kolmea ennenkuin sain pojan syötettyä ja itsekin piti jotain syödä ja odotella unta jonkin aikaa. Aamulla herra heräsikin sitten puoli seittemän maissa. Söi ja sitten piti seurustella tovi. Omaan sänkyynsä rupesi nukkumaan kun sinne laitoin pötköttämään. En viitsinyt mennä enään nukkumaan kun piti lähteä tuonne tallille. Saapi isäntä päivällä toimia lapsenvahtina kun äiskä ottaa tirsat :kieh:

Imetyksestä Tarkotus olis imettää mahdollisimman pitkään. Riippuu paljon tuosta pikku-ukosta. Ja tietenkin siitä miten maito riittää, meiän äitin mukaan siitä ei pitäisi tulla ongelmaa :LOL:

Menojalkaa kyllä vähän jo vipattaa, kateellisena jätin tuon ukon sinne kylälle :ashamed:. Mutta enköhän minäkin tässä jossain välissä "karkaa" kavereiden kanssa jonnekkin :whistle:

Dior Mä en oo malttanu lopputarkastusta oottaa ennenkuin rupesin urheilemaan. Muutaman kerran on tullu käytyä sählyä pelaamassa ja yksi hevonenkin on kengitetty. En oo osannu mitään "vikoja" epäillä kun olo on ollu tosi hyvä koko ajan.
 
B) No huamenta!!

Eli meille sitte alko eilen pukkaamaan flunssaa, siis mulle ja miehelle :( Minä kävin moksauksessa serkkuni luona, vähän helpotti. Toivottavasti ei tuu pahana. Mies harvoin sairastelee, mutta uskon tuon väsymyksen tehneen tenät vastustuskyvylle. Meinas aamulla nimittäin laittaa hammasharjaan saippuaa :/
Nii ja aamulla tippu pienokaiselta napatynkä :eek: Nyt jo?? Onpa nyt helpompi hoitaa ja putsailla!

Voi väpä :LOL: Voin sieluni silmin kuvitella huonetovereiden ilmeet, aluks rutisee ja sitte kuuluu kiroilua :LOL:

Imetystä aion jatkaa niin kauan ku pystyy ja suostuu imemään, siis jos ei tule mitään ongelmia

Pitääkin poistua rautakauppaan :/
R iikka ja peikkopoika 5 vrk
 

Yhteistyössä