***SYYSMASSUKOIDEN 2008 MUSSUKAT***

Tääkin täällä taustalla lueskelee, mutta ei oo olevinaan ollut aikaa kirjoitella :xmas:

R iikka Toivottavasti ei tosiaan pahaks äityis toi tauti :hug:

Ja masua vääntäville vauvoille ja vanhemmille isot :hug:

Imetyksestä ja sen kestosta... vaikeeta sanoo, kun edelleenkään en luota siihen, että tätä kauaa riittäis, mutta yritellään ainakin niin kauan kun sitä tulee ja tuntuu hyvältä =)

Menojalka Vipattais juu :whistle: Ukon kanssa ois muutenkin kiva viettää kahdenkeskistä aikaa...en ees muista milloin viimeks ollaan kahestaan jotain tehty :eek: varmaan silloin viime vuonna pikkujouluna, joilloin Vilpertti tais saada alkunsa :LOL:

jahas... heräilee tuo pikkumies taas tuolta :wave:

Katjuska ja Vilpertti 4vko1pvä :heart:
 
snodgrass
Ehtiipäs jotain kirjottaakin kun kaikki muut nukkuu...

koiramamma kummallista tosiaan ettei ensisynnyttäjää opastettu imetyksen suhteen enempää! Onneksi olit omatoiminen.

miia olipa sulla säikähdys! Onneksi kaikki päättyi hyvin kuitenkin. On se itkuhälytin vaan hyvä keksintö.

Imetyksestä jos vaan onnistuu niin täysimetyksellä mentäis 6kk:n ikään asti, ja sitten 1-vuotiaaksi pikkuhiljaa himmaillen. Esikoisen kanssa mentiin näin, viimeiset pari kuukautta ennen 1-v. synttäreitä imetys oli kyllä tosi vähäistä, enemmän sellainen nukahtamisrituaali kuin ravinnon lähde. Toivoisin että tämänkin kanssa sujuisi näin. Komppaan olikohan se nyt jouskaria siinä, että en mitenkään odota sitä soseaikaa - sitä sotkua ja laittamista ja säätämistä, varsinkin kun on toinenkin jolle pitää laittaa toinen ruoka - imetys sujuu niin kätevästi ja helposti.

menojalka vipattais sikäli, että olis kiva saada miehen kanssa hiukan yhteistä aikaa ja päästä kavereiden kanssa hetkeksi iltaa istumaan. Varsinainen biletys ei kyllä kiinnosta tällä hetkellä. Tänään pääsen kuoroharjoituksiin muutamaksi tunniksi, sekin on kivaa että pääsen ihan yksin johonkin ja tapaan tuttuja.

Meillä oli eilen illalla ja yölläkin ihme rintaraivarin poikasia :( En oikein tiedä että väänsikö juuri masua silloin kun piti imeä, vai mikä häntä harmitti - tuttia kuitenkin pystyi imemään vaikka rintaa ei :eek: Omituista. Toivon totisesti että olis ollut ohimenevä ilmiö.

Jahas, nyt pitää mennä et ehtii syömään ennen lähtöä treeneihin.
 
morijentes!

Menojalaka:kyllä, kyllä...vipattaa vipattaa! =) ja vielä kun olis kolmikymppiset taulussa ens pyhänä...mutta en todellakaan ole lähössä juhlijuhlimaan!
Pikkujoulukautta odotellessa voisi vaikka yhden saunakaljan tänään siemaista :p .

Miia:Onneksi selvisitte kissan "hyökkäykseltä" säikähyksellä!

Imetys:Ehkäpä imetän puoleen vuoteen/vuoteen...riippuen riittääkö ja kelpaako tissimaito silloin enää.

Emmää ymmärrä enää tuota pikku kaveria...Alkuun syö oikein kiltisti mut sit alkaa vääntelee ja öhisee ja ärisee ja itkee tissillä :eek:. Luin imetystuki sivuilta et vois johtua siittä, kun ensin tulee maitoa hyvin mut sit tasottuu niin ei jaksa keskittyä enää imemään....

nyt on mentävä...näläkä tuli kaverille!

*muoks*

Tuossa ehittiin jo pari kertaa syömään täl välil...
Nyt näyttäis taas ihan hyvin sujuvan, pientä ärisemistä vaan, toivottavasti se nyt rupee ihmisen kuvalla syömään.

Ompas se puolikas saunakalja poikaa..nam!Mies saa juua loput! Varmaan kihahtas kokonainen kalja nuppiin :D

hyviä öitä!

 
Tervehdys yösyötöltä!

Hengissä ollaan täälläkin, mutta kiirettä pukannu, mm. Helsingin reissua viime viikolla. Mutta tulipa hoidettua hampuri, jälkitarkastus ja kampaajallakäynti yksin tein. Pikkuinen veteli onneksi auvoisesti sikeitä sekä parin tunnin meno- että tulomatkan.

Imettää aion ehkä 3-4 kuukautta, riippuen siitä miten kauan seinään tuijottelua 6-7 tuntia päivässä jaksaa, no ei vain, mutta ranteet joilla vauvaa kannatellaan saattaa kyllä sanoa sopimuksensa irti aiemminkin. HUS:ilta kuulemma tulossa uudet imetysohjeet vuoden vaihteessa ja täysimetystä suositellaan enää 4 kk koska ruoka-allergiat kuulemma vaihteeksi lisääntyvät, jos täysimettää pidempään... tuuliviiri kääntymässä siis jälleen? Luulen kyllä että mun nassikka ei kestä edes pelkällä maitoruaalla kunnes on täyttänyt 4 kk, jo nyt vetelee maitoa siihen tahtiin eli tissiä 6-7 krt päivässä 40-50 min ja 80-140 ml pullosta päälle ja lisääkin menis jos antas... Tosin pulauttelukin on runsaanlaista edelleen. Mutta myös painonnousu on vaudikasta.

Maanantaina kun 6 viikkoa on täynnä on taas nevola. Viimeksi tasan kuukauden iässä painoa oli 3960g (syntymäp. 2775g) ja pituutta oli 53 cm (suntymäp 48 cm) ja hattu 37 cm (syntymäh. 34 cm).

Jumpassa oon minäkin käyny kahdesti, vaikka sitä ei sektion jälkeen suositellakaan kai 2 kuukauteen, mutta oon jättänyt pomppimiset ja vatsalihakset tekemättä, niin hyvin on menny. Jälkitarkastuslääkärikään ei sitä nyt enää kieltänyt, kun kerran mitään ikäviä tuntemuksia ei ole. En olis btw ikinä uskonu, että siitä sektiosta toipuu näin nopeeta, kun siitä niin kauheesti negatiivisessa mielessä varoteltiin. Toipuminen vei 2 viikkoa, joista eka viikko haavan alue kyllä tosi kipeä sängyssä kylkeä kääntäessä ja sängyssä noustessa, mutta se oli siinä. Haavan alueen iho on hieman tunnoton ympäriltä, tämä on ainoa jäänyt juttu. Että jos nyt joku on sektioon vielä joutumassa, vaikka joskus myöhemmin sitä on kyllä turha pelätä. Siis ainakin näin kun se on suunniteltu ja tehdään rauhassa. Vauvakin sai 9 pistettä ja heti äidin viekkuun pääsi. Että eipä ainakaan traumoja jäänyt... ;)

Kaikkea muutakin piti kommentoida ja kirjoitella, mutta nyt ajatus pätkii pahasti yösydännä, jatkan taas kun kerkiän.
 
Huomenta.

Hille Just tuollaista se meilläkin on tuo tissillä olo... pojalla menee hermo, kun hanasta ei enää tuukaan kunnon paineella :kieh: No mä oon sitte sillä iltasyötöllä korviketta antanut pullosta ja heti ollaan oltu tyytyväisiä noin 40 ml:n jälkeen. Muuten sitte mennään tissimaidolla. =)

jahas...siitä puhe mistä Vilulla puute...eli :wave:

Katjuska ja Vilpertti tänään 1kk :heart:
 
Terve!!

Pahimmalta flunssalta on (vielä ) säästytty, kurkku oli vaan yöllä niiiin pirun kipee! Mutta pienokainen nukku todella hyvin... Alkuyöstä klo 23, 24 ja 01 olis tahtonu olla tissillä koko ajan. Sitte hoksattiin että pienoisella taitaa olla kuuma. Vähennettiin vaateita ja niin se nukku autaasti klo 5 asti =) Ja sitte oliki mammalla tissit niin täynnä että joutu käydä pumppailemassa, että se siitä uniajasta :eek: No isäntä on ollu esikoisen kanssa, joten just lopetin aamupalan syönnin :D

Onnea Katjuskan 1kk vanhalle vilpertille :flower: :heart:

Menojalkaa =) Vipattaa, mutta vain ajatuksissa. Vastahan tässä on kotiuduttu. Eilen mies kysy et haluanko mennä käymään jossakin kahvilla tms. Ei huvittanu ei yhtään, mutta varmaan tää flunssaki tekee tehtävänsä.

Koiramamma Täytyy kaikinpuolin ihmetellä tein synnytyssairaalan toimintaa. Kaikki raskauden tarkistukset ja synnytyksen hoito jne jne. Onneksi itse olet tietoinen imetysasioista tms... Mutta varmasti moni jättää imetyksen hoitamatta jos ei opasteta kunnolla :( Tai sitte joillekki jää traumoja...

Kummallista muuten ku jää auton ratin ja mahan väliin niin paljon tilaa :LOL: Ekan kerran ku lähti ajaan auto, piti oikeen miettiä että missä vika =) Lantiopohjalihaksia oon treenaillu ja koko ( siis oikeesti koko ) perse on niinku olis jonku kunnon tehotreenin käyny nykäsemässä :eek: Ja huomaa kyllä et on tehny jotain alapäällä... lihakset kipeinä :whistle:

Nyt pitää mennä :wave:
R iikka ja peikkopoika 6 vrk
 
Ihana aurinkoinen sunnuntai :heart:

Takana 8h unta koko porukalla perhepedissä, voisko parempaa toivoakkaan?!
Kiitos osteopatian!!!!

Tiinuliini olitkin kyselly meijän osteopaattia ja hän on Veikko Vuorela ja yhteystiedot löytyy täältä: http://www.suomenosteopaattiliitto.fi/0helsinki.htm

Hän on tosi suosittu ja voi olla ettei aikoja helpolla irtoa mutta kannattaa ehdottomasti kysellä, suosittelen täydestä sydämestä!

Menojalan vipattamisesta höpisitte ja kyllähän täälläkin sellaista on huomattu. Ei kuitenkaan siinä määrin että raaskisin pikkuisen antaa yöksi hoitoon, en varmasti :D

Ainakin Katjuska antoi yöksi vähän korviketta lisänä mutta mites muilla, kuinka paljon korviketta kerralla menee yöksi? Meillä eilenkin pikku neiti vetäs pullosta 120ml tosta vain ja ois varmaan syönyt enemmänkin jos ois saanut :D Monillahan täällä on kyllä vauvat vielä paljon nuorempia kuin meidän mutta galluppia silti pistäisin pystyyn...

Imettäminen on kovasti ollu pohdinnassa mullakin. Haluisin lopettaa kokonaan imettämisen kun pullolla menee niiiiiiiiiiiiiiiiin paljon helpommin. Ei rimpuilla eikä potkita ja pieni nopsaan syötetty ja tyytis ja mikä parasta niin ei tarvii yhtään stressata että riittääkö maito pienelle.
Olen jopa miettinyt kokonaan siirtymistä pulloon mutta sitten taas poden tosi huonoa omaa tuntoa edes ajatuksesta... :headwall:
Imettää oli tarkotus täysin sinne 6kkn ikään mutta nyt se ei varmasti tule tapahtumaan!


Nyt alkaa pikkuinen heräilemään isin kanssa joten pitää lähteä köllimään niiden viereen :heart:
Jaksuja mammat!!!!


Tini+Pieni 7vkoa+2pv
 
Heissan!

Katjuska:Mä en oo vielä turvautunut korvikkeen antamiseen...kun vaan jaksan kärsivällisesti syömisen aikana välillä kaveria röyhtäyttää ja vaihdella tissiltä toiselle, niin saan huijattua uudelleen syömään...kohta kuitenki huomaa tulleensa huijatuksi :D .
Ja Vilpertille 1kk onnittelut!

Mitä mieltä ootte Rota-rokotteesta? Meinaatteko ottaa?
Mää en tiiä...oon miettiny kohta pääni puhki, otanko vaiko en :headwall: Toisaalta mikään ripulitauti ei olis kivaa ja vielä noin pienelle...mä mietin vielä...

Onko tein vauveleille tullut ihon puhtiaista? Sanotaankohan niitä myös hormooninäpyiksi...
Kaverilla oli parin viikon ikäisenä niitä, ne lähti pois. Mut nyt on tullut uudestaan ja isommalle alueelle poskiin ja näkyy olevan kaulan alueellakin vähän...on vaan niin inhottavan näköiset! Hoitona, vaikka niihin ei kai mikään autakkaan, niin pyyhin keitetyllä lämpimällä vedellä useasti päivässä ja äitini neuvoi voitelemaan parafiiniöljyllä...tuo öljy näyttäisi nyt ainaki vähän auttavan.

juu...mut jos nyt kellahtais itekin kyljelleen vähäksi aikaa kun kaverikin meni nukkumaan =)

hille&kaveri 4vko
 
Hille Hormooninäppyihin auttaa tissimaito =) Nyt ei oo tarvinu kokeilla, mutta esikoiselta ne lähti aika nopsaan ku laitto tipan tissimaitoa näpyn päälle.

Nyt pojalla ei oo enään kuuma ja nukkuu kuin tukki :eek: :/ Tissit onki sitte sen mukaiset :snotty: Onneksi on tuo rintapumppu. Ei vaan pumpulla irtoa kunnolla, tiedän että poika saa maitoa kyllä ihan tarpeeksi ( tuntuu ettei edes tissi tyhjene kunnolla ) mutta pumpulla ei tahdo irrota. Kun oikeen jaksaa pumppailla niin ehkä jonku 50ml molemmista irtoaa :| Onneksi sillä pahimmat pahkurat saa pois.
Pikasesti omaa napaa!!
 
Tinii Meillä ei oo poika saanu korviketta ollenkaan. Yksi purkki on kaapissa hätävarana, mutta toivottavasti sitä ei tarvita missään vaiheessa =).

Rota-rokotuksesta Takoitus on ottaa. Siskolla oli aikanaan rota-virus ja hän oli sairaalassa tiputuksessa. En haluaisi meiän vaaville moista :|
 
Tervehdys tyttäret mussukoineen!

Jospa sitten vähän omia kuulumisia heti kärkeen :whistle: :D Meillä poikanen nukkuu ja syö, yllättävää eikö? Mutta siis on ollut todella perustyytyväinen vauva vaikka vähän on masua vääntänytkin. Yleensä on semmoisen kolmisen tuntia putkeen hereillä ja sitten nukkuu pitkät pätkät eli semmoista 2-4tuntia. Viimekin yönä laitoin unille bb:n jälkeen ja heräsi syömään 3.30 ja sitten 8.30 :heart: :eek: :D eli periaaatteessa yhdellä syötöllä mennään! Mä täällä kyynärpäät ristissä toivon että tämä villitys jatkuisi PIIIIITKÄÄÄÄN!!! Itse olen jostain syystä ihan tolkuttoman väsynyt vieläkin, tänään sain itseni ylös sängystä kadelta päivällä
:/ Huomenna mies palaa sorvin ääreeen ja se vähän jännittää, ei se eten pojan kansa "pärjäisi" tai osaisi tehdä tavittavia juttuja vaan se henkinen puoli. Lähinä että nyt on saanut lykätä sen toisen syliin koska vaan, eipä onnistu enää kun isi karkaa töihin. Noh ehkäpä nämä on vaan tämmöisiä hölmöjä ajatuksia mitkä jo perjantaina naurattaa..

Riikka ja Snodgrass mä olin kanssa ihan hämmästynyt mutta juttelin serkun kanssa jolla on nyt 1,5v poika ja sillä oli ihan samat kokemukset imetyksestä. Toivon todella että tämä oli vain meidän onneton kokemus ja muut osaavat vaatia ja saavat opetusta imetykseen. Mä tosiaan jo sanoin sairaalassa että otan välittömästi yhteyttä imetystulilistaan jos homma ei onnistu näillä "opeilla". Parasta oli että mulle sanottiin että sun pitäs vähän eka itse kokeilla ennen kuin soitat apua :eek: mä tuumasin siihen että niinän mä tässä ole yrittänytkin räpeltää mutta kun imeminen sattuu niin ei taida olla ote hyvä...

Hille meillä löytyy noita näppyjä, ihan on kuin teini-ikä olis iskenyt. Mä en ole niille mitään ymmärtänyt tehdä, tai siis ainut on että pidän väkisin mun näppini erolla niistä enkä sörki :p Me otetaan Rota koska tuo aika sairaalaassa riitti meille kiitti!

Ihanaa kuulla Tinii että teilläkin arki on rauhoittumaan päin, olin jo vähän huolissaan kun kuullosti niin raskaalle teidän masuvaivat. Hyvä että olette löytäneet avun! :hug: ja ai kauheeta kun teillä on jo niin "iso" tyttö :LOL: seitsemän viikkoa!

Imetystä haluaisin jatkaa niin kauan kuin on mahdollista, täytys nyt vaan opetella tuosta rintakumista pois. Meillä ei ainakaan vielä onneksi ole ollut ongelmia asian suhteen vaikka tuntuukin vielä että opettelemista riittää. Olen tällä viikolla yrittänyt opetella imettämään myös istualteen, raskaat ja valatavat rinnat on hemmetin huonot siihen kun raukka parka musertuu niiden alle ja sitten on molemmat kädet sidottuina kun on pakko pitää rintaa ns. ilmassa.

Menojalka vipsattaa kivasti ainakin mielikuvissa. Ehkäpä tuossa joulun alla sitä voisi harkita, kamalalta tuntuisi olla erossa yötä mutta jospa ainakin kavereiden kesken saisi himan tuulettua. Miehen kanssa pohditaan laivalle lähtöä, se reissu olisi kyllä aika kuiva minulle mutta saas nyt nähdä mitä keksitään. Mäkin otin perjantaina lasin siideriä, ei onneksi kovin kilahtanut hattuun, vielä kun joutu tissittelemään siinä puolessä välissä niin aikaakin meni yli tunti siihen kahteen desiin :LOL: :D

Napa meillä on vielä tallella! Taitaa olla pinon pohjat! Pitäisköhän kohta huolestua kun se vaan on niin tiukassa, tosin tuntuu että ihan kohta se tippuu mutta kolme viikkoa... kertokaahan te muut viisammat. Ei siis haise tai mitään...

Nyt voisi lähteä katsomaan telkkua, jaksaahan mussukat ja äiskät! Lisäksi vielä onnittelut kaikille vauvansa lunastaneille näin yleispätevästi! :heart: :hug:

Koiruus ja poikanen 2vko 5pv
 
koiruus kyllä meilläkin esikoisella napatynkä oli vielä pari viikkoisena, ei siis mikään huolenaihe!sit tietty jos se vielä muutaman kuukauden ikäsenä siinä lilluu.. ;)
mahtavia yöunia oot saanut!vau!ei siis sillä et mitenkä kade olisin... :snotty:
kyllä sä pärjäät yksinki, ja aattele et aina se helpottuu kun vaan totut :hug:

hille me otetaan rota, juurikin siksi että siltä nyt sit ainakin vältyttäs...esikoinenkin taitaa sen saada ja se saa vielä influenssa-rokotuksenki.

hormooninäppyjä on tullut täälläkin, ei kyllä kovin paljoo..en oo niille mitään kyllä tehnyt, näyttää muutenkin lähtevän parissa päivässä.Esikoisella oli pari viikkoa ihan näppynen naama, kurjan näköstähän se on mutta onneks tosiaan lähtee äkkiä.

menojalka ei kummemmin vielä vipata, vähän oon aatellu et jos sit uuttavuotta lähtis juhlistaan..mut voi olla etten sillon vielä raaski jättää yöks hoitoon kummiskaan.saa nähä ;)
kalsarikännejä en oo koskaan harrastanu enkä juo ellen juo känniä joten on jääny sidukat kauppaan.Se tupakka houkuttais edelleen mutta oon onneks saanu oltua ilman!

tinii en oo antanut lainkaan korviketta, imetys-linjalla mennään.Pullosta poika on saanut sillon kun oon koulussa, mutta omaa maitoa sekin.toki tuolla "turvana" myös korvikepurkki mutta vielä ei ainakaan oo tarvinnut.
eikä sun siitä kyllä tarvi huonoa omaatuntoa potea vaikka et pitkään imettäiskään!vauva kasvaa korvikkeellakin ihan yhtä hyvin, ja vauvallekin parasta on se mikä on sulle parasta.
eihän sekään kiva oo että "väkisin" imettää.

meillä oli kaamee eilisilta, kotiuduttiin pitsojen kera turusta siinä kasin maissa ja poika alottikin huuto-konsertin..mikään ei ollut hyvä, vääntöä ja kääntöä ja porua ja tissiä jajajaja...sitä huutoa jatku sitten 12 asti!lopulta pääsin nukkumaan niin eiköös herra heräilly tunnin välein vääntämään tai syömään!argh.sen kerran ku esikoinen on yön hoidossa ja sais nukkua niin ei...no, jos sit 10 vuoden päästä sais jo hyvät yöunet :D

mutta arvakkaas, meillä testattiin jo sängyn jousitusta!hyvin toimi :D aika jännää se taas oli "pitkästä aikaa"...näyttää olevan tää kuukausi se vakio "odotusaika" kun meni sama aika viimekskin kun päästiin koeajamaan.

nyt nukkumaan, huomenna mennäänkin tunnustaan isyyttä.
jaksuja mammat!
 
Imetyksestä:
Mietin, että miten pumppailen päivämaidot töissä aina seuraavalle päivälle eli tavoitteena on imettää kunnes tavalliseen maitoon siirrytään. Ja yritän ennen töihin menoa pumpata kans pakkaseen. Jos pikkuinen suostuis pakastemaitoa syömään? Kammoksuttaa taas tuo soseruoka kun esikko vaivoin on siitä saatu pois. Eli mahdollisimman pitkä imetys, esikkolla siis 45cm vaatteet on ihan porkkanasoseessa kun niin pienenä jouduttiin aloittaman kiinteät.

Ja taas alkaa tuntien taistelu kun esikkoa pannaan nukkumaan. Jos ennen klo 23.30 tänään nukahtais, herätys kumminkin klo 07.
 
Huomenta!

Kolme laitettu taas koulumatkaanja tänään olis taas tuon 4 v kerhoon vienti. Vauva nukkuuv ielä :eek:
Vauva huusi viikonloppuna molemmat yöt, mutta taas viime yön nukkui sikeästi syöden vain kerran :eek: Hyvähän se on, mutta ihmetyttää nuo vaihtelut.

Menojalkaa ei vipata täällä yhtään......tosin en taida edes muista moisenjalan olemassaoloa. :LOL:

Hormoninäppyjä on täälläkin kovasti, mutta aika pian ne menee ohi.

Imettää meinaan niin ptkään kuin mahdollista. Toisaalta en kuitenkaan 1 vuotta kauempaa.

Rota, kyllähän se kiva olis, mutta hinta on myös äärettömän kiva.....kaikki muut ovat sairastaneet rotan ja osa porukasta joutunut sen vuoksi sairaalaan. Toisaalta yhtä ärhäkkä on noro, jolta rokote ei suojaa ja siitä meillä kaikki ovat olleet sairaalassa....että kakspiippunen juttu. Toissakeväänä, meillä oli 3kk:n aikana neljä kertaa vatsatauti, joka kesti aina kaksi viikkoa kun kävi kaikki läpi ja pahimmillaan lapset oli aina 5 vuorokautta taudissa, meinasi usko loppua......

Mikshän viikonloput menee aina niin nopsaan??????? Vaikka meillä kyllä oli aika mukavaa puuhaa....siivottiin kanala......
No mies jää keskiviikkona viikoksi isyyslomalle. Jotain mitä odottaa.

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille.

Miia ja "Tyyne", tänään jo neljä viikkoa
 
Huomenta. Ihanaa, kun on taas arki. :) Esikko meni innolla tarhaan sen 8h yöunien jälkeen. Eikä päikkäreitä 4 päivään. Omat unet oli sentään yli 5h!

Onko kenelläkään jo karstaa vauvan päässä? En tiedä onko meillä, vai onko se vain kuivanutta puklua.. Korvalehdessä.

Kuului prlööt, pitää mennä vaipan vaihtoon.
 
Moikka tännekin...
Meillä 3vrk tyttö tuhisee isin sylissä :heart: Olo on todella väsy, mutta aika autuas. Vielä on melko hakusessa vauvan hoito, mutta eiköhän se tästä... Viime yö oli aika painajaismainen, nukuttiin 2h (mies ja minä).
Maidon nousu alkoi eilen kunnolla ja nyt ilman pumppua oonkin aika hädässä. Aamulla suihkussa lypsin suurimmat pois. Mutta rinnat on niin kipeet. Neuvoja? Ja onkos kellään paljon maitorauhasia kainaloissa? Mä kävelen kädet levällään, kun on kainalot niin pattiset. Miten ihmeessä mä saan ne patit pois? Imetin just ns. kainalootteella, mutta vain kainalon puoleinen "rinta" tyhjeni, ei itse kainalo... Pelkään, että seuraavaksi mulla on rintatulehdus :/
Nyt pyykkejä ripustamaan. Ihanaa, että Suomessa on isyysloma :)

Cora ja tyttösuloinen 3vrk
 
Cora:Tervetula tälle puolelle :wave:
ja vuoraa kaalinlehdillä rinnat! Helpottaa huomattavasti (ainaki mulla helpotti) ja hieroskele rintoja.

Tää on ihan kuutamolla taas kun sai ihan kunnon yöunet aamuyöstä...kaveri veteli tyytyväisenä unta palloon ja äippäskä kans, herättiin "vasta" 9.30. Yöllä syötiin 21.30 ja
joskus yhen maissa ja sit 4.30.

Jospas rupeais pappia kyselemään...ristiäisiin...
 
Cora ne pahkurat lähtee ajan kanssa kyllä älä huoli-kainaloista siis.

Muuten kannattaa imettää niin paljon kun mahdollista ja pumpata vaan jos ihan pakko.

Lämpimässä suihkussa vaikka mielummin enimmät.

Suosittelen kauratyynyn hankintaa(se siis joka mikrossa lämmitetään) vähän auttaa noihin rinnan pahkuroihin.

Ekat 2-3vkoa on ne tukalimmat sitten helpottaa.

Suojaat vaan rinnat hyvin kun ulkoilet etteivät saa kylmää.

Rinnat on alussa kipeät mulla tuli esikoisesta niitä punaisia länttejäkin mutta ei äitynyt tulehdukseksi asti kuitenkaan.

Rinta voi myös tuntua aralta vaikka vauva olisi sen tyhjentänytkin,se kestää vähän aikaa.

Tsemppiä teille alkuun ja kärsivällisyyttä ja lapsentahtisuutta! =) :heart:

DD saankos udella olikos sulla vielä niitä tikkejä tuol alapäässä ku mulla on ja jälkivuoto alkais olla loppumassa mut jotenki ei viel uskalla pupuilla... :|

Rokotuksista en oo ottanut mitään "ylimääräsiä" esikolle joten en ota tällekkään.

Ja just oltiin kylässä kaverilla joitten lapset oli vesirokossa vaikka ovat rokotettu sitä vastaan...joten tiedä näistä rokotuksista...

Mutta kysymys ei koskenutkaan vesirokko rokotetta mut yleisesti näin meillä.

Hormoninäppyjä löytyy tulevat ja menevät!

Oon niin kade teille joitten vauvelit nukkuu pidempiä pätkiä!

Luinki tos esikoisen vauvakirjaa et 5vkosena hän nukkui reilun 5 tunnin pätkiä ja 8vkosena siirrettiin omaan huoneeseen ku nukkui jo koko yön heräämättä.. :eek:

Täällä siis tällä hetkellä kaksi 4 tunnin pätkää nukuttu muutoin se on semmosta 2 1/2 -3 tunnin välein ollut..

Mutta voishan se herätä tunninki välein ja huutaa ja muuta joten ihan tyytyväinen oon.

Rintareppu on tulossa ja se ois tarkotus ottaa käyttöön ku vkonloppuna kauneus&terveys messut messarissa!

Vaunutki täytyy kyllä ottaa varmuuden vuoksi mukaan jos hartiat väsyy ja muutenki en tiedä noista repuista mitään et kuinka kauan yhtäjaksoisesti siinä saa vauvaa ees pitää..

Tietääkö joku??

Esikoisesta yritin kantoliinaa mutta meni mulla hermo ja vauvallaki en osannu sitoa sitä jne.

Ja oli talvi ja muutenki niin iso poika että ei sitä kauaa ois varmaan jaksanu siinä kannella-tiedä sitte!

Mä muuten jätin ruisleivän pariks päiväks ni kyl sen huomas ettei niin paljon paukutellu..

Mutta aion kyllä syödä kaikkea kunhan kohtuudella kun en oo varsinaisesti minkään huomannu aiheuttavan toistaiseksi mitään vaivoja.

Siideristä mä kyllä join yhden puolen litran tölkin tossa vkonloppuna ja imetin melkein heti..neuvolastaki on aina sanottu että 1-2 annosta voi ottaa ja imettää heti.

Niin pieni määrä erittyy äidinmaitoon.

Mutta jos varman päälle haluu ni voihan sitä imettää ekaks ja sit ottaa sen jälkeen heti ja sit jos siin on vaikka 2 tunnin tauko ennen ku syöttää seurv. kerran tai jotain.

Mut ei siit kannata mitään ongelmaa ottaa jos silloin tällöin jotain juo.

Meillä neiti tänään 1kk! :heart:
 
snodgrass
MOi!

On voittajaolo, kun sateisesta kelistä huolimatta päästiin aamupäivällä ulos! Ja pitkästä aikaa sain jopa päikkärit kun molemmat neidit nukkuivat yhtäaikaa - mitä nyt toiselle piti tuttia laittaa aina välillä kun se putos.

Eilen illalla ja tänään on pienellä masua vääntänyt enemmän. En silti tunnusta syöneeni tai juoneeni mitään erikoisempaa, ruisleipääkin oon vältellyt alusta alkaen vanhasta kokemuksesta.

rota otetaan. Esikoisella otetaan varmaan taas influenssarokotus, jos sen saa taas ilmaiseksi kuten viime vuonna täällä sai.

siideriä join lasillisen lauantaina ekaa kertaa =) Hyvältähän tuo maistui. Eniten odotan kyllä että pääsee hyvän ruoan kanssa maistamaan vähän viiniä. Odotan sopivaa tilaisuutta, koska ei ole mitään järkeä meidän miehen kanssa korkata pulloa kahdestaan, siitähän jäis yli puolet juomatta.

hormoninäppyjä löytyy! Pienellä oli varsinainen teininaama, nyt ne on alkanut vähän helpottaa, mutta on niitä vieläkin. Lähtisivät nyt vaan ristiäisiin mennessä...

cora lämpö tekee hyvää pakkautuneille rinnoille - siis kauratyyny tai lämmin suihku esim. Ja pistä mies hakemaan kaupasta se pumppu =) Ei tosiaan kannata ylenmäärin pumppailla tai lypsää, mutta kuitenkin niin että olo helpottuu. Ite oon aina hieronu toisella kädellä niitä muhkuroita pois samalla kun oon lypsäny. Pari viikkoa voi olla tukalaa, sitten tosiaan helpottaa, niin kuin täällä on jo sanottukin.

hexa meillä on vauvan otsa ihan karstainen, tukan alla ei olla sitä vielä bongattu.

daydreams olipas teillä kurja säkä nukkumisen kanssa!! :(

Jahas, meillä herättiin.. got to go! :wave:
 
Kumma juttu, kun nousee pystyyn niin eikös pikkanen heti herää siitä sängyltä, mihin oli kainaloon nukahtanut. No, onkin aika lähteä hakemaan esikkoa tarhasta.

Snodgrass, meillä siirtyi kans karsta nyt korvasta kulmakarvaan. Esikolla oli pää ihan karstassa ja sairaalassa poistivat siis karstan ja hiukset. Toivottavasti niin ei käy nyt. Esikolla ei ole mitään allergioita, joten kai toi karsta on ihan luonnollista. Tai siis lähes mitään allergioita, homogenoimaton maito käy, mutta ei homogenoitu.

Rokotuksista: meillä varmaan otetaan influenssarokotukset. Esikko on riskiryhmää edelleenkin. MRP rokotus meillä siirrettiin hamaan tulevaisuuteen, sillä se olis ollut liian raju esikolle oikeana aikana annettavaksi. Tällä hetkellä mietin, että pitäiskö noille lapsille hankkia vesirokkorokotteet jossain vaiheessa.

Leikkaushaava on edelleen vähän tunnoton tai siis iho siitä ympäriltä. Mutta kyllä nyt jaksaa jo 20 kg asioita kannella. Samoin lenkillä kuljetaan pitkältikin, vaikka juoksulenkit taitaa jäädä ens kesään. Ettei tule rintatulehduksia ja jotta maito riittää. Vatsa olis muuten ookoo, mutta siinä on pieni makkara. Sekin varmaan lähtee siitä pois, kun haava paranee sisäpuoleltakin. Melkein sanoisin, että paria ekaa päivää lukuun ottamatta tää toipuminen on ollut nopeampaa, kuin esikon jälkeen.

2 vkoa, 2 päivää vielä on tuo lasta meidän Piiperöisellä. Voi olla, että tuokin jää kohta pieneksi, eli ennen siitä luopumista. Masuvaivat helpottavat vähän Cuplatonilla mutta kyllä hän jatkuvasti masuaan ähisee ja unet ovat kovin lyhyitä. :/

Juomista: Eilen tuli otettua kuppi kahvia. Näytti menevän yö ihan hyvin, joten ehkä sitä uskaltais oikeaa kahviakin alkaa juomaan. Meillä kun on kotona ihana automaatti, joka jauhaa pavut ja tekee herkkukahvit niin olis se kiva sitä käyttää muuhunkin, kuin vihreän pussiteen veden lämmittämiseen.
 
viime maanantai aamuyöstä neljän aikaa heräsin supistuksiin ja parin supistuksen jälkeen tunsin että housuihin tuli jotain.. menin vessaan niin huomasin veristä limaa joten soitin sairaalaa.. ne ilmoitti että voi hyvinkin olla mahdollista että kohta synnytys käynnistyy.. siitä sitten alkoi hetken kuluttua 5min välein supistaa. 6.30 oltiin sairaalassa. ilmoittivat että kohdun suu 3cm auki että siirretään synnytyssaliin.
¨
synnytyssalissa kävin suihkussa jotta kipu hellittäisi mutta pian olivat niin kivuliaat supistukset että vaadin epiduraalin. hetken päästä se annettii ja olo koheni huomattavasti! kipu katosi kokonaan :). parin tunnin päästä vaikutus lakkasi ja kysyin kerkeekö enää antamaan mitään lääkettä mutta sanoivat että kohdun suu 10cm auki että ei voida enää antamaan mitään että alkaa ponnistusvaihe. SE OLI KOKO SYNNYTYKSEN PIINALLISIN JA KIVULIAIN VAIHE! kesti vissiinkin vähän reilu 30min kunnes vaava putkahti maailmaa ja kivut katosivat kokonaan! ihanin tunne maailmassa oli saada pikkunen rinnalle heti sellaisen jälkeen! :heart: pikkanen syntyi 29.9.2008 klo 11.25 eli alle 6h tuli. mikä on ihan hyvin ensisynnyttäjälle =)

Sieltä syntyi siis pieni poika 29.9.2008 viikoilla 41+0 painoa 3710g ja pituus 52cm. Pisteitä pikkanen sai 9 (väristä lähti 1 piste ku pikkanen oli vähän kalpea). Oltiin sitten maanantaista torstaihin sairaalassa eli 2.10 päästiin kotiin :) synttäripäivänäni =) Nyt ollaan siis oltu kotona kohta 5 päivää ja hyvin on mennyt tähän asti..

Maha2008 ja pieni pontus 1vk
 
snodgrass
Onnittelut maha2008 :flower: ja tervetuloa tälle puolelle!

hexa tuli mieleen tosta kahvista, mäkin oon varovasti kokeillut niin, että oon lämmittänyt maitoa mukissa n. puoli kuppia, ja sitten sinne joukkoon laittanut hiukan kahvia. Eilen oltiin juhlissa, jossa oli kahvimaitona punaista maitoa. Olipas hyvää, meillä kun on normaalisti vaan tota rasvatonta käytössä.

Pitikin kertoa, kun tehtiin eilen ensimmäinen pidempi reissu tällä porukalla. Ajeltiin siis tampereelta hesaan kavereiden juhliin. Yllättävän hyvin meni, ei tullut suurempia poruja takapenkillä. Menomatka saatiin posottaa suoraan, ja paluumatkalla piti kerran pysähtyä imettämään. Huvittavaa oli se, että meidän strategia toimi: etukäteen puhuttiin, että jos pyritään lähtemään puoli kymmeneltä liikenteeseen, päästään varmaan kymmeneltä lähtemään, jolloin oikeasti viimeistään pitäisi lähteä. Ja niin siinä tosiaan kävi, puoleen tähdättiin, vähän vaille tasan päästiin lähtemään, ja oltiin määränpäässä 5 min. etuajassa - ei hullummin vauvaperheeltä! ;)

snodgrass ja vauveli 1,5kk
 
Heippistä!

Onnea uusille vauvautuneille!

En muista kävinkö täällä ilmottamassa viime viikolla lääkärikäyntini jälkeen, että kohtu näytti ainakin ultralla puhtaalta ja kaikki muukin oli niin kuin pitää, eli ei kaavintaa, huooh!! Ja nyt olo on muutenkin jo tosi hyvä ja vuotokin hiipumaan päin. Ja pupuilusta kun täällä myös puhetta ollut, niin mulla ois jo kova hinku päästä kokeilemaan (puhumattakaan kullasta), mutta jotenkin ei vielä uskalla... sen verran se synnytys tota alapäätä kirpasi, että henkisesti tuntuu olevan vaikeeta totutella ajatukseen, että sinne jotain työnnetään :D mutta kyllä pian pian..:)

Vauvan kanssa sujuu tasasen hyvin. Mutta kuten Jouskari, olen kateellinen teille, joiden vauvat nukkuvat jo pitkiä pätkiä, nimittäin meilläkin syömään herätään edelleen noin 2-3h välein. Parina yönä on päästellyt yhen reilun 4h pätkän.
Eilen illalla oli eka kerran kunnon huutokonsertti ja mikään ei ollu hyvä! Huutoa kesti noin tunnin. Mutta todennäkösesti oli yliväsynyt, koska ruumiinkieli ei ainakaan viitannu masuvaivoihin, mutta tiedä sitten...
Nyt jätkä vetelee kuudetta tuntia sikeitä vaunuissa... pari tuntia sitten heräs vaan välillä vähän syömään ja taas mentiin :) ehkäpä se kohta herää tuolta ja jaksaa sit vähän seurustellakin. :heart:

napa irtos 6pvn iässä.

Hormoninäppyjä löytyy...

Lauantaina pieni oli ekaa kertaa illan hoidossa mummulla ja me päästiin miehen kanssa viettämään laatuaikaa :heart: käytiin leffassa ja syömässä vuosipäivän kunniaksi. Ja join sitten ekan alkoholiannokseni sitten raskauden alun, baileysin ja ai että oli namia! Eikä ees kilahtanu hattuun :D Maltan tuskin odottaa, että pääsen joku ilta vähän naukkailemaan lempialkoholijuomaani, Kahluaa, jäillä :p ja joo-o, menojalkaa kyllä vipattais ja tällä tietoa tuossa ens kuun alussa kavereiden kanssa lähettäs tuulettuun ja mies hoitaa pikkasta.

Apuaa, makaronilaatikko kärtsää uunissa :D

suhveli ja pikkuinen 3vko 4pv
 
miia täälläkin vaihtelee illat ja yöt tosi paljon, välillä huutaa iltasin kolmekin tuntia ja välillä ei mitään!omituista...

cora onnittelut ja tervetuloa tänne puolelle jutustelemaan!

jouskari mulla laitettiin tikkejä tonne emättimeen sisälle ja sit tohon suulle niinkun "ylöspäin".ainakin tuo näkyvä tikki on jo liuennut kun ei siinä sitä näy, joten aattelin että varmaan nekin sitten on mitä sinne sisään laitettiin...mullakin vuoto jo loppunut niin päätettiin sitten kokeilla...tosin tuo ylöspäin repeemä ei oikein touhusta tykännyt, joten voi olla että oli liian aikasta sen kannalta.
Viimekskin meni tää kuukausi ennen sänkytouhuja mutta sillon se eka kerta meni vähän puihin, tosin sillon oli eppari leikattu ja muutenki enemmän tikattu.

yhdyn kommenttiisi ja kateellisena luen muiden pitkiä unipätkiä... |O nyt tuntuu että on vielä väsyneempi kun esikoisen aikana vaikka tää tulokas saattaa joskus sen kolmekin tuntia nukkua putkeen, esikon ennätys oli 2h putkeen ekan vuoden aikana..kai se väsyttää kun ei saa päivällä nukkua lainkaan ja silti pitäs koti ja lapsetkin hoitaa.
Viime yö oli kyllä suht. jees, esikoinenki heräs "vasta" 5, joten sain jopa sen viitisen tuntia nukuttua, pätkissä tosin mut silti.

snodgrass se on muuten hassua miten voitokas olo siitä tulee kun saa kerrankin jotain "aikaseks" ja päivä onnistuu!
meidä pitäs torstaina posottaa poriin (130km) saa nähä kuin meijän matkanteko sujuu, vauva tosin turun reissulla todisti unenlahjansa autossa mutta esikoinen taas se hankalampi, varsinkin nyt kun istun sen kanssa takapenkillä...

maha2008 suuret onnittelut!

suhveli hyvä ettei ollut kohdussa mitään!

me oltiin eilen 1kk neuvolassa, poika oli jo 55,5cm (50cm syntyessä) ja 4540g (3420g syntyessä!)ilmeisesti siis kermaa tulee tisseistä ku poika noin kasvaa! päänympäryskin oli jo 39cm (36 syntyessä)
saatiin sitten huomiseks lähete labraa, bilirubiini(meniks se nyt oikein...)testeihin.

jahas, sieltä se huutelee taas...
 

Yhteistyössä