***SYYSMASSUKAT 2008 maaliskuussa***

Tiinuliinille onnitellut minultakin!
Olen käynyt täällä muutamana päivänä vain lukemassa, mutta en oo jaksanu kirjottaa. Töissä riittää kiireitä ja väsymys on kova kun kotiin pääsee. Nyt paistaa ihanasti aurinko, mukava aloitella pääsiäislomaa.
Vaivoista, Dior laittoi pissahädästä, minäkin saan ihan jatkuvasti ravata veskissä.
Väsymystä on jonkin verran ja kuvotusta jos ei muista syödä. Yleensä kyllä muistan. :)
Vatsa on tuossa edessä jo ihan kiva, "ison ilmapallon kokoinen". Mieheni äiti oli kysellyt, onko meille tulossa vauva.. Heille kun emme ole vielä asiasta kertoneet. Eli ei tätä voi enää oikein pitää salassa. Jane85, onpa tympeetä kun istukkabiopsia ei mennyt odotusten mukaan, harmillisia nuo supistukset. Onneksi siellä neuvolassa kuitenkin kaikki hyvin.
Taisi olla uusi(a) tulossa tänne syysmassukoihin, tervetuloa ja onnittelut. :flower:

Hyvää pääsiäisenaikaa kaikille ja voikaa hyvin!

syysmama 15+5 :heart:
 
Heippa kaikki mammat!
Jane85 harmi kun istukkabiopsia ei onnistunut.. Otetaanko se myöhemmin uudelleen vai jätetäänkö se ottamatta? Onneksi neuvolassa hyviä uutisia!! :heart:

Tiinuliinille lämpimät onnittelut! :flower:

Lasten koko gallup: Esikoinen oli 4090g ja 53cm pitkä, syntyi 40+0 (jämpti kaveri).. Synnytys oli pitkä ja uuvuttava korkeassa kuumessa punnersin, mutta silti tosi hyvät fiilikset jäi synnyttämisestä! Kaikinpuolin ollut tämän ensimmäisen vuotensa helppo ja mukava tapaus.. On nukkunut yönsä alle 3 kuukauden ikäisestä heräilemättä ja muutenkin iloinen ja aurinkoinen vesseli. Toisesta on siis pakko tulla hankalampi tapaus.. Iiks. :D



Dior pohdiskeli tuossa oireita.. Mulla ei juurikaan ole tissikipuja tms. Lantion löystymisestä johtuvat iskias kivut alkoivat viime viikolla. Välillä silmissä mustuu kun tekee niin kipeää. Liikkeet tuntuvat myöskin jo tosi voimakkaina. Pysähdyn niitä monta kertaa päivässä kuulostelemaan.

Neuvolakuulumiset tiistailta:
rv 17+0
Hb 154 (aika rautainen mamma..)
Pissa puhdas
RR 125/72
Painoa tullut alusta 600g lisää..
Sylvin syke 145

Rakenne ultra jo 4.4. Silloin sitten viimeistään taas kuulumisia.. :D Nyt täytyy jatkaa 1v. synttäreiden menun suunnittelua. Synttäreitä juhlitaan lauantaina. :heart:

Terv. Tyyne ja Sylvi 17+2
 
Heippa vaan kaikille! En ole ollut piiiiiiitkään aikaan kirjoittelemassa. Lukenut olen kylläkin koko ajan kuulumisia, mutta on ollut voimat niin poissa ettei ole jaksanut kirjoitella...

Eilen kävin kaverin luona sovittamassa lainaan toppahousuja kun omat ei enää ole sopivat - kiristää vatsan kohdalta. Siinä sitten samalla katseltiin läpi äitiyspakkaus ja uudet emmaljungat jne jne kun hän on jäämässä äippälomalle ensi viikolla. Ollaan siis samassa työpaikassa. Voi että oli ihana pyöritellä niitä kaikkia pikkuvaatteita käsissään ja vaunuja kokeilla.. :D Olisipa se pian omalla kohdalla!! Ei malta odottaa. :kieh:

Riikk a Huomasin, että olit ollun np-ultrassa Seinäjoella? Kertoisitko hieman tarkemmin millainen operaatio oli ja miten kauan kesti? Meillä edessä pääsiäisen jälkeen tiistaina. Innostuin ihan kertomuksestasi kun sanoit että olivat käyttäneet 4D-ultraa :D

Tänään lähdetään anoppilaan. Olen yrittänyt henkisesti valmistautua siihen häslinkiin mitä tuleman pitää.. ensimmäinen lapsenlapsi tulossa, joten täpinä on varmasti sen mukainen :whistle:

Hyvää pääsiäistä mammoille!!

Adette & Allu 12+1
 
Adette täällä Kokkolassa oon käyny np ultran, kesti n. 20 minsaa. Ja yllätyin tosiaan ku täällä on niinki hiano laite ku 4d ultra. Jouduitkos nyt pettymään?? Vatsan päältä ultrasivat ja saivat sitä kautta hyvin näkymään, joskus joutuvat kuulema alakautta ultraamaan. Katsoivat että kädet ja jalat löytyy ja sydän ääniä kuunneltiin ja np oli 0,8mm eli hyvä. En sitte lähteny niihin veriseuloihin ollenkaan. Kuvia sain paljonki mukaan (ei vaan oo skanneria, niin en saa koneelle niitä :/ ) Isi sano et poika olis tulossa :D Kuulema yhteen pyssyyn ei mene ku samanlaiset panokset :eek: :LOL:

Toivotaan että rakenne ultrassa käyttävät myös samaa konetta!!!

Glad påsk till alla!!!

Munarikasta pääsiäistä!!!

R iikka 13+4?
 
snodgrass
Iltapäivää!

Tiinuliinille onnittelut minultakin!

Nyyttimyy kyseli siitä istukan paikasta, unohdin sen eilen mainita, eli mullakin se on takaseinämässä. Viimeksikin taisi olla, ja silloin ainakin tunsin liikkeet selvästi ja tuntuivat myös ulospäin helposti. Eli ihan kiva et nytkin on näin. =) Nyt onkin tässä parin päivän aikana alkanut mukavasti tuntua niitä liikkeitä. Jotain pieniä hentoja juttuja olen kyllä jo tuntenut, mutta aika harvakseltaan. Nyt pääsee jo vähän useammin niitä bongaamaan.. ihanaa :heart: S

Myös miesten alkoholinkäytöstä oli puhetta. Mulla ei sen tiimoilta mielipahaa tule, mies nauttii sen verran harvoin, eikä harrasta räkäkännejä. Lauantai-iltaisin tykkää nauttia lasillisen single malt-viskiä, ja tykkään siitä miltä sen hengitys haisee sen jälkeen.. :D Muuten se on aikamoinen kotihiiri, minä melkein järjestän sille jotain poikien iltaa silloin tällöin, ei itse ole juuri menossa.

Harmi jane että se istukkanäytteen otto ei onnistunut. :/ Mitä seuraavaksi? Hyvä että supisteluista ei seurannut mitään ikävää. Toivottavasti kaikki on kunnossa.

Katjuskalle paljon tsemppiä muuttotouhuihin!

Lähden taas koko pääsiäiseksi teinien kanssa leirille. Olis varmaan muuten ihan mukavaa, mutta tyttöä (ja ehkä vähän miestäkin :kieh: ) tulee kova ikävä. Onneksi tulevat lauantaina katsomaan.

Oikein hyvää, mahakasta ja munakasta pääsiäistä kaikille!
Snodgrass ja Neponen 15+6

ps. Tinii ajattelin tässä just samaa kuin sinäkin, nyt on jo kuukausi mennyt riskirajasta! Ei uskoisi millään. Nyt se aika alkaa kulua vauhdilla!
 
vuh
Huomenta pitkästä aikaa! Katjuskalla taitaa olla tänään muuttopäivä: älä tosiaan rehki liikaa! Muutatteko kauas, entä paljonko isompaan asuntoon? Olet saattanut kertoakin, mutta en vaan muista. :ashamed:

Meripihka kyseli miehen alkoholinkäytöstä. Meillä mies on jättänyt baarissa hyppäämisen täällä kotipaikkakunnalla kokonaan. Viime viikonloppuna oikein yritin ajaa sitä kavereiden kanssa ravintolaan, mutta se jäi mieluummin järjestelemään postimerkkejä! Kokousreissuja sillä on silloin tällöin ja siellä se kyllä käy kavereiden kanssa ulkona, ettei ihan pääse ukko sammaloitumaan. :D

Joku kyseli esikoisen koosta. Meillä poika oli 3760 gr ja 52 cm, "helpohko" synnytys ja aika rauhallinen vauva-aika. Oisko mitenkään mahdollista, että toinen olis samanlainen...? Te yli nelikiloisten synnyttäjät: onko teillä ollut järkiään vaikeat synnytykset?

Mä oon jotenkin ihan täpinöissä vauvannimen keksimisestä. Viime yönä näin vielä semmosta unta, että Tanskan kuningaspari (?!) kysyi multa, mikä nimi pitäisi antaa heidän lapselleen. Neuvoin heitä, että lapsen nimeksi kannattaa antaa Anna Matilda!! :D Eli jos joku kaipaa nimenantoapua, täältä pesee! :p Hyviä vointeja kaikille, rauhaisaa pääsiäistä kanssa!
 
Lapsien koosta. Mulla ensimmäinen syntyi sektiolla ja kaksi muuta käynnistettynä alakautta.
Ensimmäinen alasynnytys oli aika rankka poika oli 4300g ja repesin aika pahasti. Poika meinasi jäädä jumiin ja tilanne alkoi olemaan vakava. Ponnistusvaihe muistaakseni 1h30min. Toinen tulikin sitten alle tunnissa 5min ponnistuksen jälkeen ja painoi 3990g.
Isoveli oli venyttänyt röörit valmiiksi :LOL:

Mun mielestäni toi ponnistusvaihe ei ole siinä synnytyksessä pahin vaan ne supistukset,joten niihin tuskin vauvan koko vaikuttaa...
 
dream83 Mulla oli esikoista odottaessa monta kertaa sokeri plussalla neuvolassa. Kävin silloin 28 viikolla sokerirasituksessa ja kaikki arvot oli kuitenkin hyvin!! Eli sulla varmaan se rasituskoe edessä. Ei hätiä ennen rasituksen tuloksia! :hug:
Tällä kertaa mulla on sellainen olo että mulla on raskausajandiabetes.. Kinusin nyt viimeksi neuvolassa lähetteen tuohon rasitukseen. En halua mitään mammuttia synnyttää kun esikoinenkin oli yli 4kg!! Terkka lupasi laittaa ens neuvolakerralla lähetteen ja rasitus sitten 26-28viikoilla.
 
Moikka taas.
En tossa ekassa viestissä tajunnu kertoa mitään itestäni (ihan vihreä kun näillä keskustelupalstoilla olen) elikkäs, olen vm-86, mies vm-83, ensimmäistä pienokaista kovasti odotellaan (LA 30.9), asustellaan helsingin seudulla.

Onko kellään ollu pahaa "aamu"pahonvointia, mä oon ollu yli kuukauden saikulla kun en töissä tän oksentelun takia voi käydä. Huono olo voi tulla millon vaan ja oon oksennellu monta kertaa pitkin päivää. Välillä on hyviä päiviä, tää on helpottanu tää kotona olo, mut just viime yönäkin jouduin nousta oksentamaan. Onneks tietää minkä takia tän joutuu käymään läpi, muuten en jaksais... Kaipa tää kohta menee ohi kun nyt rv 12+3
Millasia kokemuksia muilla on? Ja millon teillä on pahoivoinnit loppunu?
Winix ja pallero
 
Lasten koosta on kyselly joku...
esikoinen syntyi rv 38+4 painoa oli 2950 pituutta 48cm
toinen syntyi rv 39+4 painoa oli 3145 pituutta 48cm
Saas nyt sit nähä että minkä kokoinen tästä kolmannesta tulee... Luultavasti ei paljoa isompi ku edellisetkään...


Hyvää pääsiäistä kaikille!!
T:Ninnipo ja masukki 15+3
 
Päiviä

Jos uusia on livahtanut ohitseni niin tervetuloa.

Np-ultrassa kaikki mainiosti. Vallan "täydellinen" vesseli :) Turvotusta oli hieman yli 1mm ja nenäluukin näkyi komeasti.

En saanut mutten mitään arviota istukan paikasta tuolla ultrassa. Tajusin vasta kotona, kun siellä olin vaan yhtä virnettä :D Vaikka eipä tolla taida olla väliä ennen synnytystä? Onkos muille kerrottu istukanpaikka jo np-ultrassa?

Meillä ei mies juurikaan ole käynyt viihteellä plussan jälkeen. Kerran muistaakseni baarireisulla. Sitten on tietty juonut kolmisen kaljaa kun ollaan oltu jonkun tuttava pariskunnan luona illanvietossa. Ajattelinkin just, että jos patistaisin sen kaverillensa humaltumaan, mutta tajusin että huomenna ruokailemme vanhempieni kanssa joten ehkä ei ole kuningas ajatus olla siellä kaameassa kapulassa.
 
hahaa.. me ollaan winixin kanssa oikein läheisiä "tuttuja". Paljastetaanko muille, kuinka läheisiä? B)
Sitten omaa napaa: tänään kättärillä meni 4 tuntia raskaana olevien päivystyksessä. Huoh. Ei ollu eka kerta. Mulla on ihan järkyttäviä vasemman puoleisia alavatsakipuja. Ja eilen sitten tuli punasta vertakin. Paniikki iski.
Kaikki kuit. oikein hyvin. Pikkuruinen siellä istuskeli ja käsiään heilutteli. Kohdunsuu kiinni ja täysi mittainen. Veren vuoto saattoi johtua Canestenista ja hiivasta...
:x
Mutta tärkeintä, että kaikki hyvin pikkuisellamme.
Muuten mun viereisellä laverilla makasi ihan viimesillään oleva tyttö, jolla sydänanturit oli koko ajan vatsalla. Oli ne hassun kuulosia ne äänet. Sitten se kävi tutkimuksissa ja tokaisi, että just mennään kalvot puhkasemaan. Ja et, oho tais mennä lapsivedet. Ja siinä se samalla jutteli leffoista ja naureskeli. Tollanen mäkin aion olla synnytyksessä. Siis aion, todellisuus varmaan on ihan muuta.
Hyvää Pitkäperjantaita!
 
Iltaa nyt täältä uudesta kodista :D Muutto mni hyvin ja kämppäkin on ihan suht hyvässä kuosissa jo...muutamia laatikoita vielä purkamatta. =) Niin ja vuokra kaksiosta omaan (pankin) rivarineliöön muutettiin, kun joku sitä kysyi...paikkakunta pysyi ihan samana :)

Mutta olo on ihan tööööööööt...saunaa odotellessa :whistle:

Janelle harmittelut siitä kun ei näyteenotto mennytkään odotusten mukaan... Toivottavasti ei oo enää supistellut :hug:

Winixille tervetuloa mukaan juttelemaan ja Autsille tervetuloa takaisin jutustelemaan =)

Huomenissa tuun kirjoittelemaan lisää...nyt täytyy vaan relata :wave:

katjuska ja vilpertti 16+2 :heart:
 
Huomenia ja pääsiäislauantaita kaikille massuille!!!

Kohta lähetään miehen kans shoppailee koko pväks ja mennään syömään ulos,pitäis ostella uusia kevät sisustusjuttuja ja niitä äippävaatteita...

Vielä siitä pah.voinnista kun joku oli kysellyt; itseltäni helpotti selvästi siinä 14 paikkeilla ja tällä hetkellä siis ainoastaan kuvottaa jos syömisestä on liian pitkä väli eli aika "kauan" se kesti/kestää mutta kun syö koko ajan jotakin pientä vaikka pakolla ni helpottaa vähän.Mulla veden juonti pahensi,mutta jos kovasti oksuttaa pakkohan se on juoda... :/ mutta tsemppiä josko menisi ohi pian!

Vielä niistä lapsen syntymämitoista ja synnytyksistä lyhyesti eli poika syntyi 41+5 (ei käynnistettynä) ja synnytys oli nopea 6h josta ponnistusvaihe 38min. Supistuksiin olin alkuun altaassa ja oltuani auki n.6cm sain epiduraalin jonka vaikuttaessa meni loppu synnytys ponnistusvaiheineen.Tekivät episiotomian joka ei sattunut kun hyvin puuduttivat ja parani hienosti,poika painoi 4160kg ja oli pitkä 53cm eli hyvin selvittiin yli nelikiloisesta! Ainoastaan ponnistusvaihe kun vähän venyi harkitsivat imukuppia jonka kuullessani sanoin että kyllä se ilman sitäkin saadaan pungerrettua ja onneksi sitä ei tarvittu!

Synnytys oli siis aivan mahtava kokemus ja odotan innolla tulevaa B)
Ainut mikä hieman mietityttää on se että kun tuo ekakin tuli noin nopeasti niin mitenkä tämän kanssa käy jos synnytys etenee vauhdilla niin voipi olla että jää epiduraalit haaveeks siinä vaiheessa... :D

No aika näyttää..ja sitä olen miettinyt myös että koska esikoinen meni melkein 2vkoa yli lasketun ni tämä menee tietysti myös ja koska olen siihen valmistautunut olisi yllätys jos tulisikin ajallaan tai ennen laskettua(tai kaikkihan ne on ajallaan 38-42 syntyneet)

Mun puolesta saa olla tuolla nii pitkään kun haluaa jos kaikki istukat ja muut pelaa,onpahan sitten valmis tähän maailmaan ja vähemmän mitään alkuhankaluuksia....kunhan ei menisi käynnistyksen puolelle...

No ei siitä sen enempää,kaikille MUNArikasta pääsiäistä(mulla ne halut muuten edelleen jossain hävyksissä- entä muilla???)!!!

Ja huomenna me lähetään sit risteilylle miehen kans!!!

17+1 tänään
:heart:
 
Dior mulla se "möykky" on ainaski vauveli! Yleensä jommallakummalla puolella alamasussa, sen näkee selvästi kun on selällään aamulla (kun vatsa ei oo täynnä ruokaa/ilmaa tmv.) ja siitä se sitten pikku hiljaa "häviää" vatsan sopukoihin ainaki viel tässä vaiheessa! ;)

Sitten loppuvaiheessa on huvittavaa kun aamulla herätessä vatsa on milloin minkäkin muotoinen jopa "neliskanttinen" kun vauva yrittää siellä mahtua vielä olemaan jos jonkinmoisessa lintassa raukka parka... =)

Mullakin unimaailma on hyvinkin eroottinen mutta tosiaan sitten kun herää ja illalla ei varsinkaan jaksa kertakaikkiaan mitään sensuuntaista ajatellakkaan!
 
Iltaa. Täällä tavaroiden purku vaan jatkuu ja tänään meni muutenkin kivasti kolmisen tuntia päivystyksessä :headwall: Poika ihan kauheen itkuinen ollut viime yöstä asti ja mentiin korvat näyttää, mutta lääkäri totes niiden olevan ok...muuten ei sit paljoa vaivautunutkaan tutkimaan. |O Huomattiin sitte itse, että saattaa olla tonne taaemmas hammas tulossa ja soitin, että jos vaikka puhelinreseptinä saatas pronaxenia, kun nuo supot auttaa tunnin ja taas jatkuu huuto...

Liikkeitä ois taas kiva tuntee, että tietäs kaiken masussa olevan hyvin. Nyt vaan ei oo vissiin ehtiny rauhoittumaan niin, että ois niitä tuntenut...muutenkaan ei oo yhtään sellainen olo, että raskaana ois. Masu nyt vähän pullottaa sentään.

Mutta nostelemaan mä oikeestaan tulin pinoa ja toivottelemaan kaikille hyvät pääsiäisen jatkot. =)

katjuska ja vilpertti 16+3 :heart:
 
Iltoja!

Siitä on niin pitkä aika kun viimeksi olen kirjoitellut, lukenut kyllä, että kommentointi aika mahdotonta :ashamed: .

Minä en oo vielä liikkeitä tuntenut, tosin olen ollut vaihteeksi nuhassa ja toosi väsynyt, etten kyllä ole iltaisin jaksanutkaan pahemmin kuulostella
:snotty: :whistle: .

Joku kyseli syntymäpainoista esikoinen syntyi 40+4, 3300g ja 51cm ja kuopus syntyi sitten 41+6, 4000g ja 52cm. Molemmat synnytykset ollut tosi helppoja, eka 12.5h ja toka 13,5h, siis avautuminen kesti kauan, ekasta ponnistusvaihe pari minuuttia ja tokasta 24min, johtuen herran isohkosta päästä. Yhtään en revennyt kummassakaan ja kammoa ei ole :D .

Halu-g ei ole haluja ja limakalvot on hirmu arat, helpottaa toivottavasti pian :whistle:

Viina-g Meillä isäntä ei sylje lasiin, mutta onneksi ottaa kotona kalsari-kännejä ja tosi harvoin menee örinäksi asti ja silloin sohva kutsuu :kieh: . Sitten kyllä ottaisi päähän jos kokoajan hyppäis jossain kuppilassa.

Mitäköhän vielä, ainiin ens viikolla miehen serkku tulee sen kanssa tekemään remppaa kylppäriin, mies on jo itsekseen alotellut hiukan ja toivottavasti sitten seuraavalla viikolla päästään laatta-kaupoille asti...

saaramanta 14+1
 
Munarikasta pääsiäistä!!

Ainaskii muille, mun pitäs vaan töissä jaksaa. Onneks ei oo ollu 6 tuntia pidempiä päiviä, vaikka sitte sitäkin kiireempää!

Nyt sain jopa omille vanhemmille kerrottua, että meille tulee vauva.... äitee vaan nauro :LOL: Oli varmaan niin yllättyny ja ilonen (tai niin minä sen tulkitsin). Sitte se rupeski heti soitteleen sukulaiset läpi :) Puoliska oli sitte ite sanonu omille vanhemmille, olivat kans tosi ilosia.

Haluista oli puhetta. Alkaa pikkuhiljaa palautumaan... Musta vaan tuntuu et yleensä just sillon ku isäntä ei oo kotona. No tietty joskus niinki et isäntäki pääsee mukaan
:D

Dior kyseli siitä möykystä... Se voi tosiaan olla vauveli. Mulle taas neuvolatäti sano et kohtu kasvaa tässä vaiheessa tosi epätasasesti, elikkä voi olla myös että kohtu on toispuoleinen. Tasottuu sitte n. rv 20 paikkeilla.

R iikka rv 13+6
 
Hei taas!

Dior
ihmetteli "möykkyä", mä huomasin eilen saunasta tullessani vatsan oikealla puolella möykyn. Ihmettelin vaan ja ajattelin et taitaa vauveli siinä kohdassa olla. Tuo möykky kyllä katosi sitten myöhemmin ja vatsa oli taas tasaisen pyöreä. :)

Katjuskalle jaksamista tavaroiden purkuun ja pojalle pikaista paranemista! Harmi kun nyt juuri sairastui.

Kukas se seksihaluista kyseli, mullakaan ei oo ollu minkäänlaisia haluja (ikävää selitellä miehelle aina jotain) mutta nyt alkanu ehkä hiukan palaileen normaalihalut..

saaramanta jaahas, siellä tehdään remppaa, meilläkin kesällä edessä iso remontti. Toivottavasti olen hyvävointinen niin jaksaa itsekin tehdä jotain.

Hyvää pääsiäisen jatkoa, ottakaa rennosti!

syysmama 16+1 :heart:
 
ail
Hyvää pääsiäsitä kaikille!
Tuosta miehen juomisesta,eipä tuo oo kova ottamaan.Tän raskauden aikana ei oo vielä ottanu kertakaan.....sori vale,ottihan se yhden kaljan eilen :D Haluista,niitä olis vaikka muille jakaa mutta (noloa) en ole plussaamisen jälkeen kertakaan uskaltanut peittoja heilutella :ashamed: En tiedä mistä moinen pelko on tullut.Edellisissä raskauksissa uskalsin kyllä mutta nyt on joku pelkopeikko muuttanut päähäni asumaan.Ei kiva.

ail ja Pipsa 16+2
 

Yhteistyössä