***SYYSMASSUKAT 2008 lokakuussa...vielä viimeiset pullat uunista ulos***

Taidetaan kyllä lähteä näytille. Viimeisen tunnin on supistellut tasan 4-5 min. välein ja meiltä on kumminkin yli puolituntia synnärille. Ensikertalaisina ajattelimme tulla mieluummin takaisin kuin panikoida täällä :D Ja täytyy sanoa, että nyt se synnytyskin alkaa jo jännittämään.

Feli 41+0 (joka on huomenna hieman kärttyinen jos tämä ei nyt olekkaan sitä itseään)
 
Huomenta massukat!

Onnitteluni Autsille, Coralle ja Axdalle perheineen pikkuisesta ihanasta kääröstä! Hyvää kannatti odottaa ;)

Feliana:Onnea matkaan! Ja superhessun voimia koitokseen!

ja kovasti suppareita ja hyvää mieltä massukoille, kyllä sitä kohta teilläkin on vauvelit tuhisemassa kainalossa :hug:

t.hille&kaveri 4vko
 
Felianalle kovasti tsemppiä :heart: Eiköhän se pikkuinen sieltä nyt sitten tuu :D

Ihana käydä täällä lukemassa, että jaksatte toisianne tsempata. Vertaistuki se varmasti onkin se tärkein tuki tässä vaiheessa. =)

Katjuska ja Vilpertti tänään 1kk :heart:
 
Waude Feliana!!! Onnea matkaan!!! :hug:

Onnea Vilpertille kuukausisynttäreistä! :heart: (meinasin eka kirjoittaa että kuukautissynttäreistä... ei kuulostanu niin söpölle :LOL: )

Ja tosiaan, vertaistuki on aivan mahtavaa ja auttaa jaksamaan! :)

Tiinuliini: Ootko vielä kasassa?

( . ) No ainakin voin todeta, että nyt oli se viimeinen viikonloppu kahdestaan tässä elämänvaiheessa :) Mitään merkkejä ei ole mihinkään suuntaan, vielä vähän toiveillaan että tänään tai yöllä päästäis lähtemään ja vältyttäis käynnistykseltä, mutta ei stressiä. Pian on vauva maailmassa :heart: Toivottavasti kuitenki ennen loppuviikkoa, ettei tarvi käynnistellä päiväkausia...

Nyt nauttimaan kiireettömästä aamupalasta virkistävän suihkun jälkeen. Taitaa olla luxusta vielä tämmöiset :D

Ihanaa päivää!

Mayah ja Pikkuinen 42+0 :heart: *ja nyt on kyllä viimeinen viikkopoksautus ennen the poksautusta*
 
Mayah, täällähän minä :wave: Sainpa vain nukuttua ensimmäisen kerran kunnolla piiitkään aikaan, siksi näin myöhässä ilmoittaudun...

Feli, hienoa! Toivottavasti seuraavan kerran kuulemme sinusta synnytyskertomuksen muodossa.

Vilpertti on jo tosi iso poika. Kyllä muuten kuukausi on mennyt nopeasti :whistle: .

Yöllä ei supistellut ja heräsin vain kerran valvomaan. Olen huomannut, että BBC:n katsominen yöllä on todella väsyttävää puuhaa. Niinpä katselin noin viiden aikaan hiukan BBC:tä ja eiköhän uni tullut uudestaan silmään pikavauhtia :LOL: . Suosittelen kaikille unettomille.

Heräsin aamulla auringonpaisteeseen ja se vaikuttaa kyllä heti mielialaan piristävästi. Taidan myös lähteä suihkuun, aamupalalalle ja sitten koiran kanssa pihalle nauttimaan upeasta syyssäästä. Kokoonnutaan päivällä uudestaan.

Tiinuliini ja vauva 41+4

Ps. Etkös sinäkin Mayah ole helsinkiläinen? Saanko udella missä päin kaupunkia asustelet?
 
Täällä taas kurkkimassa!!

Ja taitaa feliana keretä ennen kampanjan loppumista poksumaan :D Jännätään....

Ja tietty vielä paljon paljon paljon supparituulia teille muille vielä kasassa oleville!! Ihanasti jaksatte tsempata toisianne :hug:

R iikka ja peikkopoika 6 vrk
 
Onnea taas uusista vauvoista! :flower: Pikkuhiljaa kaikki alkavat olemaan jakautuneita. Muutamille tsempit ja kovasti jaksamista!

Jos mie tässä kerkeäisin synnytyskertomusta vähän. Eli 22.9 menin tavalliseen tapaani vain käymään äippäpolilla kontrollissa. Käyrällä ei vauvan liikkeitä hirveesti rekisteröiny enkä mäkään niitä ollu tuntenu hirveesti aikoihin. Menin sen jälkeen sit lääkärille ja katottiin painoarvio 3448 g sekä kohdunsuun tilanne, joka oli sama mitä se on ollu kaksi kuukautta (supisteluista huolimatta) eli sormelle auki ja pehmenneet paikat ja kohdunkaulaa vielä jäljellä pari senttiä. Lääkäri käski meneen uudestaa käyrille jospa se ois parempaa. No olihan se onneksi sit jo taas parempi. Lääkäri tuli kuitenkin sanomaan, että nyt käynnistetään huonohkon käyrän vuoksi, eivät halunneet riskeerata jos siellä vaikka jotain hätää oiski. No sinne osastolle sit jäin ja illalla laitettiin oksitosiinitippa tulemaan, jotta saatais supistuksia ja nähtäis miten vauva reagoi niihin. Hyvin kesti supistukset, joten tiistaiaamuna sit aloitettiin käynnistäminen cytotecillä. Sain kaksi puolikasta päivän aikana ja sit lopetettiin, ku saleissa oli kova häslinki päällä ni eivät kerenneet ottaa mua. Vähän vitutti, mut pakko se oli siihen tyytyä. Supistuksiin ei vielä lääkkeet vaikuttanu, saman verran ja saman kipuisia kuin ilmankin.

Keskiviikkona jatkettiin, sain yhteensä kolme puolikasta, ja jotain ne sai jo aikaan, ku alkoi illalla olemaan kipeämpiä supistuksia. Yöksi sain kipu- ja unilääkkeen jotta saisin nukuttua.

Torstaina aloitettiin taas seitsemän aikaan, mutta nyt laitettiin kohdunsuulle suoraan tabletin murunen. Ai joo, tehtiin kohdunsuun tilannekin samalla ja olin auennut kolmelle sormelle. Kätilö aikoi puhua lääkärille, et jos kalvot puhkottais iltapäivällä jos mitään ei ala tapahtumaan. No mitää ei oikeastaan tapahtunu, jo tavallisesta poikkeavaa.

Lääkäri kävi tutkimassa tilanteen kahden jälkeen ja sanoi, että voi puhkaista kalvot. Kävin siinä suihkussa ja sit mentiin salin puolelle. 15.30 puhkaistiin kalvot ja siitä se sit lähti melkein heti. 16.00 on laitettu synnytys alkaneeksi käyntiin. Puol viiden maissa oli kohdunkaula hävinnyt ja edelleen 3 cm auki. Lähdin suihkuun helpottaan oloa, olin ihan sairaan kipeä. Jonkin verran autto, muttei paljoa. Olin suihkussa melkein tunnin ja sit tulin pois ja itkin kipulääkkeitä. Sain petidiiniä ja ilokaasun kaveriksi eikä niistä ollu hyötyä kipuihin koko aikana. Kuuden aikaan mies saapui saliin. MIes hiero kokoajan mun alaselkää, ku sattu niin p******sti. Olisin halunnut lisää kipulääkkeitä, mut kätilö ei antantu, koska ei tiennyt onko synnytys käynnistyny, meinas lähteä järki! Siis ei tienny oliko synnytys käynnissä!!!! :kieh: No mie sit kärsin niiden kipujen kans ja itkin joka ikisen supistuksen ajan. Seitsemältä tarkastettiin tilanne ja olin auennut 6cm:iin. Ja lähdin käymään vessassa, jossa istuin 20 min ja sit alko ponnistuttaan. Menin sänkyyn takasin ja tilanne tarkastettiin, olin auennut neljä senttiä siinä ajassa mitä vessassa istuin! Pääsin siis ponnistaan. Kivut häipy ja ponnistin joka supistuksen aikana, nyt se oli tosi helppoa ekaan verrattuna. Kymmenen minuutin jälkeen poika oli ulkona ja voi sitä riemua. 7 minuutin jälkeen tuli jälkeiset. Synntys kesti kaikenkaikkiaan 3 tuntia ja 52 min. Olen ylpeä siitä kuinka vähillä kipulääkkeillä selvisin koko hommasta. Minun kipukynnys on kuitenkin todella matala.

hippos ja sulo 11 pv
 
Kiitos synnytyskertomuksesta Hippos! :flower: Ihan helpolta ei homma kuulostanut, mutta onneksi selvisitte molemmat hienosti :hug:

Tiinuliini: Kiva ku sait nukuttua! :) Me itse asiassa vantaalaistuttiin keväällä ja asutaan täällä itäpuolella. Edullisemmat asunnot, ku päätettiin oma ostaa.

Kiitos R iikalle tsempeistä! Ihanaa vauva-aikaa teille! :)

( . ) En saanu aamulla enää seitsemän jälkeen unta ja nyt olin 1,5 tuntia päikkäreillä, IHANAA! Pitääkin kohta lähteä lataamaan matkakorttia, kun huomenna päästään sitte heti aamusta liikkeelle sinne käynnistykseen. Toki edelleen pienenpieni toivon kipinä, että vauva alkais itse ilmoittamaan tulostaan, mutta mennään nyt todennäköisyyksien mukaan ;) Miehellä puhelin soi ja mese piippaa jatkuvasti ja siellä kysellään tilannetta. Huvittavaa on, ku melkeen kaikki kyselijät on ollu miespuolisia, paljon miehen kavereita :D Ihana ku nekin niin mukana. Jos mulle soittelis koko ajan joku, en kyllä jaksais, mutta ei onneksi nyt tarvitsekaan! Kestääköhän niillä sytoteceillä käynnistys aina useamman päivän? Mulla siis paikat pehmenneet, sormelle vasta auki ja kanavaa kaksi senttiä jäljellä. Hirvittää ehkä eniten just se yksin oleminen osastolla kypsyttelemässä... Kai se siitä menee. Ulkona on nätti syyssää, vaikkakin tuulinen. Nyt siis lataan sitä matkakorttia :wave:

Ja kaikille opeille mahtavaa Maailman Opettajien Päivää!!! (Olis hyvä synttäripäivä...)

Mayah ja Pikkuinen 42+0 :heart:
 
Nawi: Kuulemma ku on kanavaa jäljellä se kaksi senttiä, aloitetaan sytoteceillä. Onkohan siinä eri käytäntöjä...? Olis paljon nopeempi, jos sais suoraan tipan ja kalvojen puhkaisun! Mutta näin ne kertoi Naikkarilla perjantaina, mitä tuleman pitää :|
 
Hyvää iltaa jokaiselle!

Mayah, todella paljon tsemppiä huomiseen. Toivotaan vielä, että vauva päättää alkaa syntyä ennen käynnistystä, mutta ellei näin käy, niin hengessä ollaan käynnistyksessä mukana. Tule sitten heti informoimaan (tai laita miehesi asialle) kun vauva on syntynyt.

Täällä mennään samaan vanhaan malliin, eli ei todellisia merkkejä synnytyksen alkamisesta. Aamulla on sitten edessä päivystykseen meno ja yliaikakontrollin teko. Yritän saada käynnistysajan niin nopeasti kuin mahdollista. Pää tässä alkaa nimittäin hajoamaan :headwall: .

Hyvää yötä ja paljon supistuksia meille kaikille muutamalla viimeiselle odottajalle.

Tiinuliini ja vauveliini 41+4
 
Kiitos Tiinuliini! :hug: On ollu kyllä mahtava vertaistuki täällä, loppuvaiheessa vielä korostunut sen tarve ja voima entisestään! Tsemppiä huomiselle yliaikakontrollille ja toivottavasti saat pian käynnistysajan - auttaa ku tietää sen viimeistään-päivän! Ja toivotaan tietty, että syntyisi ilman käynnistystä. Nyt vielä viimeinen BB-talkshow tällä kokoonpanolla... :D

Rauhaisia ja hyviä unia kaikille! :heart:

Mayah ja Pikkuinen 42+0 :heart:
 
Heipskukkuu!

Tänään päästiin pikkutuhisijan kanssa kotiin. Olipahan aika matka. Synnytys oli aika pitkä, 21h, siitä myöhemmin. Pahinta oli se valvominen, ponnistusvaiheessa olin valvonut 1,5vrk putkeen. No, ei varmaan kamalan harvinaista ;) Tyttö on tosi rauhallinen, voisi vaan syödä enemmän, rinnat ihan kivikovat, auts.
Myöhemmin enemmän!

Mayah, kovasti tsemppiä :hug: Ja jaksuja!!!

Täällä halutaan rintaa...

Cora ja tyttöpikkinen 2vrk :heart:
 
Mayah Hassua, mulle sanoivat kättärillä sillo ku marssin päivystykseen ku peruivat sen yliaikakontrollin että kun mulla oli sormelle auki, pehmeä mutta kaulaa jäljellä niin alotetaan kalvojen puhkasulla ja sit tippa. Sano vielä ku huokasin et jes ei niitä sytotecejä että ei niitä oo mitää järkeä näin "kypsään??" kohdunkaulaa käyttää, kun ne kalvot saadaan tostaki kolosta puhkottua...
 
Huomenta! :)

Tervetuloa kotiin Cora ja tyttö sekä kiitos tsempeistä! :hug:

Nawi: No on tosiaan aika kumma juttu! Mitenhän niillä näin erilaiset käytännöt on...? Minäki olisin toivonu kalvojen puhkaisua, mutta kai se on tyydyttävä siihen mitä tarjotaan. Voikohan asiaan vaikuttaa, että olen ensisynnyttäjä...? Voinhan toki asiaa vielä tiedustella, ku kohta sinne meen :)

Missäs Pienpapu ja Siilura tosiaan ovat??

( . ) Jonkin verran sain nukuttua yöllä, painajaisia nähden kylläkin. Cora olit muuten mun unessa vanhempieni luona :D Nyt sitten mennään osastolle ja katsotaan kuinka kauan kestää tän homman läpivienti! Vähän pelottaa oma/vauvan kuolema :eek: Mutta jospa mekin selvittäis muiden tavoin! Kiitos kaikille tsempeistä ja viimeisille hirveesti suppareita ja onnea matkaan!!!

Mayah ja virallisesti yliaikainen Pikkuinen 42+1 :heart:
 
Terveisiä yliaikakotrollista niille muutamalla jotka tätä palstaa vielä seuraavat :LOL:

Käynnistys on keskiviikkona. Kanavaa oli hiukan jäljellä ja kohdunsuu sormella auki. Ainakin lääkärin mukaan tässä tapauksessa aloitetaan Sytotecejä antamalla ja katsotaan sitten kuinka tilanne kehittyy. Meinasivat aluksi, että käynnistys olisi ollut vasta torstaina. Onneksi päättivät, luultavasti univaikeuksien takia, käynnistää jo ylihuomenna. Sitä odotellessa.

Tiinuliini (syysmassukoista viimeisin?) ja vauva 41+5
 
Tulin ilmoittamaan, että meille syntyi maailman suloisin pikkumies 1.10 klo 6.16.

Mitään ennakko-oireita minulla ei ollut. Limatulppaa irtosi viime tiistaina ja kivuliaat supistukset alkoivat samana iltana nukkumaanmennessa ihan yllättäen klo 23.30. Supistukset olivat heti tosi kivuliaita ja niitä tuli heti 5-7 min välein. Kun tunti oli mennyt kotona, soitin synnärille, mutta sanoivat, ettei kannata tulla, kun olen ensisynnyttäjä ja niin lyhyen aikaa kestänyt ja hyvin mahdollista että menee jopa ohi. Ajattelin, että seurataan sitten. 15 min kärvistelyn jälkeen sanoin miehelle, että en kestä enää, joten lähdettiin. 3 km sairaalamatka oli rankka, kun supisti niin paljon.

Klo 1.30 oltiin synnärillä ja tuolloin 3 cm auki. Pääsin heti synnärille. Minulle ehdotettiin heti ilokaasua. Ajattelin kuitenkin, että täytyy olla reserviä, koska olin varautunut, että avautumisvaiheessa voi kestää kauan. Halusin siis kokeilla kaurapusseja, lisäksi pääsin ammeeseen, jossa lilluin hetken aikaa ja suihkussakin kävin kaksi kertaa. Lisäksi keikuin jumppapallon päällä ja yritin kävellä. Mikään ei kuitenkaan tuntunut hyvältä. Seuraavan kerran kun tutkittiin olin 6 cm auki, sen jälkeen nopeasti alle tunnissa tuli kauhea ponnistustarve. No, tutkittiin uudelleen ja olin täysin auki.

Synnytys meni nopeasti, mitään kivunlievitystä en sitten ehtinyt saada. Kalvot repesivät spontaanisti vasta ponnistaessa ja vedet räjähtivät, oli se aikamoinen pamaus. Kätilökin kastui, vaikka oli tiennyt odottaa. Ponnistusvaihe kesti vain 9 min. Maailman suloisin pikku-mies syntyi aikaisin aamulla 1.10 klo 6.16. Oli se ihmeellinen tunne saada odotettu oma "rakkauslapsi" rinnalle. Ei sitä varmaan ikinä unohda. Mitat olivat komeat 3910 g ja 50 cm.

Sunnuntaina pääsimme kotiin. Ihana olla kotona, vaikka pikkuisen kanssa onkin vielä opettelua. Yöt ovat menneet aika rikkonaisesti, ei pikkuinen suostu jäämään hetkeksikään omaan sänkyyn, joka kerta alkoi itku, joten toistaiseksi äitin ja iskän kanssa.

nyt vaavi heräsi, joten täytyy mennä.

Juuliai ja ihana pikkuinen 6 vrk

Onnea muillekin vauvaantuneille ja kovasti jaksuja yliaikalaisille Pian on kaikilla omat nyytit!
 

Yhteistyössä