Joo,jospa minäkin sitten laittasin tänne sitä omaa synnytystarinaani
Elikkäs maanantaiýönä 29.9 heräsin 3.20 supisteluihin =) Oottelin siinä puolisen tuntia et loppuvatko,mut tasasesti tulivat 7-8min välein.Keittelin isännälle kahvit ja laittelin sille vaatteet valmiiksi
Menin sit herättään sen ja mies meni käymään suihkussa ja alettiin soittelemaan lastenvahteja. Kotoa lähettiin ajelemaan n.4.40 ja soitin matkalla tk:n et alkavat soitella kätilöä paikalle,jotta tarkistaa paikat ennen kuin lähetäään sit ouluun ajamaan ja tietty sitäkin,jotta millä sinne ouluun lähetään...
5:n aikaan oltiin sit tk:ssa ja jonku aikaa jouduttiin odotteleen kätilöä ennen kuin kerkes tulla ja supparit yhä n.7min välein. Käyrässä olin vähän aikaa ja teki sisätutkimuksen,2sormee auki,mut kaulaa jäljellä eikä yltäny yhäkään suulle. Lupas sit lähtee omalla autolla meneen. Matkalla supparit yltykin yhessä välissä ihan 6min välein,mut sit pudasjärven kohalla(80km ennen oulua) hoksasin et tässähän on nyt kylä pitempi väli ollu :headwall: ja siihen ne sitten loppuivatkin :headwall: :headwall:
Ajettiin kuitenkin ouluun näytille,siellä karsee ruuhka!!! Päästin muutaman puhisevan äitin eteeni,kun ei ollu sit mitään tuntemuksia ja kun kätilön puheille pääsin käyrälle ei piirtyny yhen yhtä supistusta... Kotiahan se minut lähetti...Oltiin kuites jo miehen kans sovittu et jos on turha reissu jään kuites sinne kaverin luo ootteleen,kun kuitenkin joskus lähiaikoina syntyy pikkuinen
.Shoppailtiin sit miehen kans päivä ja vietettiin laatuaikaa kahestaan,ennen kuin se sit illalla kuuden jälkeen vei mut kaverille. Koko päivänä ei yhtään supistusta,et ei paljon shoppailu auttanu
Mies lähti sit ajamaan kotia kohen ja minä jäin kaverille...
Yö meni aika tuskasesti,heräsin 2-3xtunnissa supistukseen,mut sain aina uudestaan nuhahdettua,niin en sit kummemmin niistä ressannu. Aamulla alko sit hirveetä limaa vuotamaa(limatulppa nähtävästi) ja supisteli aina välillä ihan kipeestikin. Menin sit kuumaan suihkuun jossa olin jotain 3varttia ja se helpotti!! Siinä siivoilin kaverin kämppää...keittiön kaappeja ja imuroin koko huushollin ja sit vielä luutusin
olipahan jotain tekemistä...Välillä otin pikku tirsat ja taas heräilin supistuksiin. Illalla 7 aikaan alkovat oleen jo ihan mukavan kipeitä,mut lähettiin vielä salkkareiden jälkeen mun veljen luona käymään kylässä,siellä puhisin jo tasasesti 6min välein ja paon jälkeen lähettiin sit oys:n näytille,jotta tietää soitella isännälle...
Oys:ssa kätilö tutki saman tien ja 4cm olin auki,kaulaa kuitenkin vielä jäljellä
. Soitin kuites miehelle,jotta voi lähtee ajeleen, taas kerran... Saatiin mennä suoraan synnytyssaliin,kun ei ruuhkaa kummemmin ollu ja kuitenki supistukset ihan säännöllisesti sen 6 min välein tuli.Koko ajan kipeempiä olivat,mut vielä tepsuttelulla ja heilumisella menivät,niin ja sain mä 2paratabsia klo.23.10...
Mies saapui sit 1.10 ja kaveri lähti kotio ajeleen heippojen jälkeen. Menin siinä sit suihkuun,et jos vaikka helpottas vähän ku kuiten sen verta tujuja olivat supistukset ja kun aamullakin niin hyvin autto,mut siellä ne sit vähän tihenikin...Kututtiin kätilö tarkistaan tilanne,ja yhä kaulaakin jäljellä
Alettin sit miettimään,et mitä lääkettä ottas ku ei mitään ollu tapahtunu ja nukkunu en tosiaan kunnolla ollu 2vrk:n. Sit siinä pähkäillessä puhkes kalvot ja supistukset sai saman tien ihan "helvetilliset" voimat, siinä samassa meni se kaula ja olin jo 5cm auki... Päädyttiin pcb puudutukseen,jonka lääkäri tuli antamaan,silloin 6cm auki,ei vaikuttanu yhtään!!! Saman tien tilaamaan anestesialääkäriä laittamaan spinaalia,jos vaikka auttas
Lääkäriä ootellessa vetelin ilokaasua,mut ei sekään auttanu mitään,oli vaan vaikee hengittää! Lääkäri sit vihdoin tuli ja olin 8 cm auki,alko valmisteleen selkää(se kylmällä alkoholilla puhistus helpotti oloa
) Oli sit alkamassa laittaan ja minä pyysin et oottaa seur.supistuksen ku oli jo tulossa,vaan siinä samassa alko ponnistuttaan niin maan prkl:sti,kätilö tarkisti tilanteen,sano et pää näkyy jo,kiitos lääkärille ja minä selälleen(supistusten aikana en voinu olla yhtään selällään,sisätutkimuksen aikanakin oli yhtä tuskaa).Kätilö anto luvan ponnistaa,sillä oli vielä kaikki vehkeet paketeissa,joten piti vauvan päätä toisella kädellä ja valmisteli toisella.Kahdella ponnistuksella (kumpaakin alko toppuuttelemaan ennen kuin olin edes päässy kunnolla vauhtiin)syntyi meidän 9 pisteen tyttö!!!
Et melko luomuna sit kuitenkin mentiin,mut ei ollu yhtään paha,kun jaksoi heti mennä suihkuun ja oikeesti innostua vauvastakin!!! Yhtään tikkiä en saanu ja synnytyksen kokonaiskestoksi tuli 3h37min,josta 1min ponnistusta. Miehen tulosta vauvelin syntymään 1h 27min ja siitä ajasta oikeesti kipee olin vain noin tunnin,jotta melko helpolla taisin sit päästä
Axda ja tyyris tyllerö kohta 7vrk