SYYSKUUSSA 2006 SYNTYNEET

Meillä 30.9 syntynyt poika. On kyllä kovasti muuttunut isoksi pojaksi viime aikoina. Alkaa vauva-aika olemaan pian takana. Onhan ne ekat synttärit tosiaan iso juttu. Meille tulee varmaan sukulaisia ja muutama vauvakaveri. Tarjottavia en oo kyllä yhtään miettiny.
 
Mitä teidän lapset osaa,ovatko olleet fyysisessä vai sosiaalisessa kehityksessä nopeampia? Meillä tyttö ollut sosiaalinen pienestä asti juttua tulee aika paljon. Konttaaminen taitaa jäädä välistä,kun nyt nousee jo pystyyn ;) Eli ryömii edelleen,saas nähä kuin nopeesti etenee toi seisominen,vai ryömiikö vielä synttreillä :)
 
Meillä kaksostytöt,syyskuun lopulla syntyneet. Meillä on kontattu 7,5kk iässä ja heti noustu seisomaan,nyt kävellään tukea vasten ja seistään ilman tukea,saa nähdä koska uskaltavat ottaa askelia yksin. Kovia juttelemaan kaikille ja varsinkin toisilleen,äiti,isi ja hei jo sanotaan. Niin ja toisiaan halailevat ja aijjaavat.
Mulla kans suunnitelmissa se Nalle Puh kakku,oli aivan ihanan näkönen. Kutsukorttejakin oon suunnitellut jo,pitää aloittaa ajoissa miettimään..loppujen lopuksi kuitenkin tulee kova kiire ja kaikki jää viime tippaan...
 
Moikka :wave:

Meillä syyskuun puolessavälissä syntynyt tyttö :heart:

Synttäreitä pitäis kohta alkaa miettimään...Meillä taitaa tyttö laittaa samat vaatteet päälle jotka oli kuusi vuotta vanhemmalla siskolla päällä kun täytti vuoden :)

Meillä tyttö nousee seisomaan ja siinä sitten näyttää miettivän että uskaltaisko ottaa alkeleen :) ...ja konttaamalla eteenpäin.

Kovasti juttelee omia tarinoitaan. HYVÄ on selkein sana joka tytöltä tulee!
 
Meillä on 15.9.2006 syntynyt poika. Kovasi harjoitellaan konttaamista ja muulla tavalla päästään liikkumaan ja lujaa. Kaikki tekniikka kiinnostaaa kuten tietokone, pölynimuri ja kaikki mistä lähtee ääntä.
Empä ole noita yksivuotis synttäreitä vielä kerennyt paljon pohtimaan enkä suunnittelemaan. Porukkaa kyllä on tulossa.

Ensimmäisiä sanojakin harjoitellaan.

:saint: =)
 
täällä 18.9 syntyneen tytön äiti.synttäreitä en pahemmin ole miettinyt muutakun,että samassa pidetään isoveikan 6vuotispäivät.pojalla kun on synttärit 4.10.ei viitsi parin viikon välein sukulaisia pyytää ;) tyttö konttaa omalla persoonallisella tavallaan.oppi jokin aika sitten.pari kuukautta kävelty sormista kiinni pitämällä.nyt pitää vain yhdestä sormesta kiinni.ei varmaa kauan mene kun oppii itse(toivon ainakin,huoh sormi on puuduksissa).menee itse istuman,nousee seisomaan,kävelee puita pitkin.sanoja on pöö,pappe(muunnos veikan nimestä casper),äiti,hyvää,hauva,heihei,vauva,mitä.tuo veli ollut hyvänä "opettajana" :D
 
Meillä syyskuun 23. päivä neiti täyttää 1v! Aika on mennyt kuin siivillä, kun on tuo 2,5v touhu-iita myös kotona meidän kanssa. Pienempi on kovasti isosiskon perään, tykkää leikkiä siskon kanssa legoilla ja olla piilosilla peiton alla. Esikoinen lähti meillä kävelemään jo 9kk iässä, mutta tämä uusin tulokas 10kk iässä konttaa, kävelee kärryn kanssa ja seisoo ilman tukea. Äiti ja isi kuuluvat sanavarastoon, muita sanoja hakee kovasti ja on kiinnostunut tietämään asioiden nimiä. Tissimaidosta luovuttiin juuri ja nokkamukista menee maitoa kamalan vähän (2-3dl/vrk). Onko muilla vastaavaa ongelmaa? Ratkaisua?
 
Meillä 5.pv syntynyt pikku-ukko. Vielä ei olla kovin paljon synttäreitä suunniteltu. Pitäis kyllä kakkupohjaa kokeilla, munatonta, kun pikkuisella on muna-allergia. Mutta on tässä nyt vielä kuukausi aikaa eka juhliin!

Aika on mennyt tosi nopsaan ja äidillä täällä töihinpaluu kolmen viikon päästä edessä, iiiiik! hirvittää aikalailla. No täytyy toivoa että poika sopeutuu perhepäivähoitajan hoiviin hyvin.

Meillä on tässä viikon ajan otettu ensimmäisiä askelia. Konttaamaan alettiin 7,5kk iässä, kaveri ei ryöminyt ollenkaan. Kovasti kalakattaa eri tavuja ja touhuilee välillä pitkiäkin aikoja itsekseen. Välillä on kovasti sylinen, toivottavasti hoitotäti ehtii pitää sylissä ja hoitaa riittävästi!

Viimeisin iso juttu oli meillä tissittelyn lopetus kokonaan reilu viikko sitten. S taisi olla äitille vaikeampaa ku pojalle. Pöllönä vaan kokeilin maanantaina, että vieläkö tissi kelpaa, ja hetkisen mietittyään alkoi tyytyväisenä imeä. Ihanaa! Mutta sitten paniikissa otin pois ja voi mikä itku siitä tuli! Ja myös äitillä märy kurkussa. Mutta näin nyt mennään, ilman tissiä, vaikka kovasti olisin halunnut vielä imettää. Mutta 3-vuorotyön kannalta tulimme siihen tulokseen että parempi nyt lopettaa imetys ja tottua ensin olemaan kotosalla ilman sitä.

Tulipas selvitystä :) !
 
Kehityksestä.. meillä opittiin istumaan, ryömimään, konttaamaan, nousemaan tukea vasten 8,5 kk hujakoilla. Kaikki tapahtui parin viikon sisällä. Nyt seisominen on vahvistunut ja ottaa muutaman askeleen kun tukea. Konttaa, mutta ryömiminen jäi periaatteessa välistä, muutamana päivänä ryömi ja se jäi siihen, meni ennen kierimällä: mahalleen -> selälleen ja tukijalan avulla liikutti itseään.
Puhetta riittää aamusta iltaan, välillä taukoamatta. Sanoja tulee.. selkeästi äiti, hyvä, mitä, ei niin selkeästi hyv yöt (hyvää yötä), hment (huomenta) ja joitain muita.
Sosiaalisuus alkoi lisääntyä puolen vuoden iässä. Viihtyy ostareilla, tykkää seurata ja matkia ihmisiä. Kirkuu kuin pikkutyttö kun näkee jotain "ihanaa", kuten jonkin kuvan bodyssä tms. =)
Kovasti flirttailee ja kikattaa varsinkin isänsä kanssa. Ei ole enää ollut vauvan oloinen pitkään aikaan, siksikö tässä ollaan taas vauvakuumeen kourissa.. ;)
 
Meillä 23. syntynyt poika. Mitat oli 10 kk tarkastuksessa 69 cm ja 8,3 kg. Ollaan vähän pieniä ja tuntuu, että on laihtunut tuosta vielä (lähtenyt liikkeelle oikeen tosissaan), kun vaipat menee aikaisempaa kireemmälle.

Juttelee jo kovasti. Äiti sanoo omalla tavallaan, mutta muita sanoja ei vielä kauheesti oo, tapailee kylläkin: auto, pallo, isi

Oppinee jo ihan kohta kävelemään ilman tukea. Menee vauhdikkaasti seiniä pitkin ja taaperokärryllä.

Meillä on 7 hammasta. Vielä tissitellään, muutama päivä sitten kylläkin lopetettiin yötissittelyt (siis en imetä ennen klo 4.00) kahden yön huudolla (vieläkin on nukahtaminen 1-3 aikaan yöllä välillä vaikeeta).

Meilläkin muna ja porkkana ei oikein käy (allergiaa ei ole lääkärissä todettu), joten munaton pohja varmaan synttäreillä (ei olla vielä sen enempää suunniteltu). Sormiruokia harjoitellaan ja lusikka on jo pojan kädessä lounaalla ja päivällisellä, ainakin silloin, kun äiti syöttää. Jugurtti (kylmänä ) on suuri herkku ja ehkä siitä muutkin voisivat saada kalsium-lisää.
 
hei te jotka olette imetyksen lopettaneet,miten sen käytännössä teitte?esikoinen lopetti itse 8kuisena.tämä tyttö on tissitakiainen.sillee kiire ei vielä ole lopettamaan.tavoite ;) imetyksen kestolle oli noin vuosi.menen töihin joulukuussa eli ennen sitä olisi varmaan viisainta lopettaa vai?yöllä hän saa kerran korviketta kun tuntuu pitävän nälkää paremmin ja sitten kerran tissiä.en ole niitä vielä lopettanut.vajaa kaksi kuukautta sitten söi vielä öisinkin kahen tunnin välein joten tuo kaksi kertaa on juhlaa.ja nälkä tytöllä selvästi on. :heart:
 
Täällä myös Myrsky poika täyttää 25.9 vuoden.
Hyvin pieni ja pippurinen poikanen on,8300g ja 72,5 cm.Tissillä viihtyy edelleen vaikka itse oolen jo aloittanut työt.Imetän siis aamuisin ja iltaisin ja *huoks* öisin n. 5-10 kertaa vrk:ssa.Vieroittamista olen suunnitellut tuonne syyskuun loppuun,mutta saa nyt nähdä.
Myrskyllä on 3 isoa siskoa (6,5 ja kohta 3v) joista kahta ensimmäistä imetin 7 ja 9kk,nuorinta neitiä vuoden.Tavoite olisi nyt tosiaan se vuoden ikä,miksei ylikin,kunhan vain nuo yösyötöt saisi lopetettua..

Myrsky on ollut kyllä sairasteluistaan (korvatulehduksia jo 10 ja paljon muuta) huolimatta ns.helppo lapsi,hyväntuulinen ja ei turhista valita.Tällä hetkellä konttaa,nousee pystyyn,kävelee tuen kanssa,taputtaa,vilkuttaa ja moikkaa,noita edellä mainittuja seuraa aina kikatushekotus :D Sanoja tai niiden tapaisiakin jo löytyy,äiti,mppu(lamppu)auva,isss eli hauva ja isi nuo kaksi jälkimmäistä.Ja ruokapöydässä kuuluu vaativa namnamnam aina jos ruoka ei tule tarpeeksi nopeasti :whistle:

Allergioilta ollaan onneksi säästytty,nuo korvatulehdukset on vaan iso kiusa,jo kaksi tulehdusta putkituksen jälkeenkin.

1 vuotis synttäreitä ja samalla siskon 3 vuotis synttäreitä (syntyneet peräkkäisinä päivinä) vietetään sitten syyskuun lopulla ja olen ajatellut hauva ja kissakakkujen lisäksi tehdä kinkku ja mansikka/valkosuklaamuffinsseja ,pizzarullia,suklaakeksejä ja lapsille vielä jäätelökakun,jäätelö kun on kummankin nuorimman suurta herkkua..


Mutta tämä meistä :wave:
 
jatkampa vielä kun vauhtiin pääsin :D

Niin siis minä olen tehnyt niin että olen vähentänyt aina asteittain eli yksi imetys kerta joka toinen päivä pois.Näin oman kokemukseni mukaan rinnatkin kerkeävät sopeutumaan tilanteeseen paremmin.Ja aloittanut niistä yö imetyksistä.Eli päättänyt esim. että meillä nukutaan klo 22-4/5 ja silloin rauhoitellut heräävää itkuista pientä silittelemällä ja ehkä pienellä vesitilkalla (jota en ihan täysin sosittele,voi tulla kierre siitäkin).
Pikkuhiljaa sitten aikaistanut/pidentänyt tuota aikaa niin että lopulta yöunet ilman ruokaa ovat klo.21-7
Päivällä sitten korvannut yhden imetys kerran vedellä tai maidolla mukista.Meillä isompien vieroittamiseen meni n.2viikkoa maksimissaan näin ja miltei ilman kiukkua on selvitty (yöt on tietysti luku erikseen :headwall: )
 
Meillä jätettiin kans ensin imetys öiltä pois. Muutama yö siinä meni tassutellessa, vesipulloa tarjottiin. Sitten laskin päivisin imetuskertoja, eka viikolla annoin 5krt, seuraavalla jätin illalta pois ja pikkuhiljaa joka viikon alusta yks kerta vähemmälle. kun päästiin kahteen kertaan päivässä, ei poika enää jaksanut imeä niin kauaa että heruminen olis käynnistynyt joten päätin lopettaa siihen. pari päivää oli sylinen ja hinkasi päätään rintojen kohdalle. Nyt pian 2vkoa menny ja äidille se oli vaikeampaa. Toinen rinta vaan kipeytyi ja tässä odottelen ettei tulehtuisi...
 
Meillä yösyötöt loppu n.8kk, MUTTA nyt kun ollaan kesällä reissailtu olen itse sortunut sitten kylässä syöttämään välillä yölläkin.. :headwall: joten jouduimme uudelleen n.2vk sitten taas lopettamaan yösyötöt ja nyt tyttö onneksi nukkuu koko yön. Ainoo vaan kun taas ollaan lähdös reissuun,et miten käy...mua mietityttää toi nesteen saanti päivisin ku olen yrittäny vähentää imetystä päivisin x2 eli illalla ja aamulla. Mutta neiti ei meinaa juoda korviketta eika myöskään vettä!!!Mitä teen, kokemuksia?? Pillillä juo välillä,tuttipullosta ei paljon mitään ja mukista juo minkä juo,mut ei todellakaan sitä määrää mitä pitäis.
 

Yhteistyössä