Syyskuun tulokkaat 2010 **** Syyskuussa **** (Päivityspyynnöt YV:llä, kiitos!)

Miia Samaa mieltä..ajan voisi pysäyttää hetkeksi. Tämä vauva-aika menee niin joutuin. Pitäisi tänään kerätä pienimpiä vaatteita jo kaapista pois.

Mää heräsin aamulla kuudelta rintojen pakotukseen. Vauva söi kyllä yöllä normaaliin tapaan 3h välein, mutta soi tosi vähän. Näin ollen tilasi maitoa enemmän kuin söi. Minäpä kävin sitten aamulypsyllä:).

Nyt olen myös todennut, että 160 leveä sänky on kapea kolmen lapsen kanssa. Vauvan pinnis saa lähteä varastoon ja ostan sänkyyn 80cm "jatkopalan".

Pitäisiköhän lähteä vaan ulos. Itse olen ollut kuumeessa vuorostaan, mutta nyt aamusta melko hyvä olo. Esikoinen onkin kerhossa, joten näiden kahden kanssa varmaan jo jaksaisi.
Ihanaa, mies kotuituu tänään iltapäivällä. On taas muutamana iltana enemmän käsiä ja sylejä.
-Poni ja poju 1kk
 
Huomenta!

Vauva herätti jo kyllä 05.30, mut jotenki tää tuntuu vielä aamulta, ku nyt vasta kerkes tietokoneen avata... :LOL: Meillä meni taas yö vain kahdella syötöllä! Tai yhdellä jopa, jos laskee tuon 05.30 syötön jo aamusyötöksi, kun sen jälkeen ei enää nukahdettukaan ennen kuin klo 10.00, kun lähdettiin vaunuttelemaan.

Tyttö ei juuri koskaan enää nukahda rinnalle. Tai jos nukahtaa, niin vetelee 10-20 min pikkutirsat, ja sit taas virtaa riittää. Valvoo sit tunnin tai kaks ennen kuin nukahtaa, ja nukkuu sitten ennalta arvaamattoman ajan kunnes nälkä yllättää. Paitsi eilen illalla sanoin miehelle, että veikkaisin muksun heräävän yhden aikaa syömään, ja kattos kun kello oli 01.10 kun itku alkoi! Kehaisin siinä, että kyllä minä lapseni tunnen :cool:

Oon kyllä niin kiitollinen miehelle, kun hän on ottanut tehtäväkseen nukuttaa lapsen yöllä. Melkein joka yö siinä menee se 1,5h kunnes lapsi nukahtaa. Tytölle kyllä riittää kun on vaan saa olla sylissä ja joku silittelee tai pitelee käsistä kiinni ja tarvittaessa antaa tutia suuhun, mut ei siinä silti pysty ite nukahtamaan ennen kuin tyttö on nukahtanut. Me on kyllä yritetty öisin pitää ihan himmeä valaistus ja olla liikoja juttelematta tytölle, että hän oppisi erottamaan yön ja päivän, mutta ainakaan vielä ei ole hoksinut, että yöaikaan voiskin jatkaa niitä unia sen syönnin jälkeen saman tien... Mut kerkiäähän sitä, laps on kuitenki vasta reilu 3 vko :heart:

Enpä ollu ite hoksinu tuota että se sitruuna saattaa allergisoida helposti :( Silloin kotikäynnillä neuvolan täti sanoi, että jos tulee sammasta, niin jollain happamalla voi hoitaa, esim. puolukalla tai sitruunalla. Ei sanonut mitään, että kumpi ois parempi. Tuli sitten ostettua tuota sitruunaa. Tällä nyt sitten jatketaan kunnes saadaan sitä puolukkaa ostettua. Ja varmaan vois lisäksi antaa ihan vain vettäkin, jos se kerran Mairan perheessä toimi kaikkein parhaiten.

Me aloitettiin tällä viikolla D-vitamiinitipat, Jekovit valikoitui merkiksi. Apteekkarin mukaan öljypohjaiset maistuu vauvasta paremmalta, mutta aiheuttavat herkemmin ilmavaivoja kuin vesipohjaiset. Jekovit on vesipohjainen. Me myös aloitettiin annostus portaittain, eli ensin 2 pv 1 tippa, sit 2pv 2 tippaa jne kunnes päästään siihen viiteen tippaan. Toistaiseksi ei oo vatsavaivat lisääntyneet, eikä naama mene mutrulle lääkettä antaessa =) (Sitruunasta se kyllä melko mutrulle menee, mutta ilman itkua siitäkin selvitään.)

Oi ihanaa, kohta on potut valmiit ja pääsen syömään... :D Vielä kun muksu nukkuis siihen saakka, että ehtisin. Edellisestä imetyksestä on kyllä jo 3,5 h aikaa, että varmaan aika tiukulle menee. Mut ainahan saa yrittää :p

Shuri ja Päivänsäde 3,5 vko
 
Mulla sitten uusiutui se rintatulehdus heti, kun antibioottikuuri loppui. :'( Tänäaamuna kuumetta oli taas lähemmäs 39, sain sit uuden antibioottikuurin. Jumalauta tää tauti on ihan hirvee! On lievästi sanottuna voimat pois... Onneks on viikonloppu ja mies kotona.

Väsynyt Endotar & ihana pikku-ukkeli 2 vko 5pv :heart:
 
Endottarelle kovasti paranemissäteitä!!:hug:

Tänne mekin sitten tyttösen kanssa siirryttäisiin.Meille siis syntyi tyttö 21.9 klo 5.26 rv:lla 39+2.Painoa 4380g,pituutta 55cm ja pipa 36cm.Eilen päästiin kotiin ja hyvin on mennyt.Sairaalassa jouduttiin antamaan pari kertaa lisämaitoa,kun ei ollut vielä noussut maito,mutta kotona ei oo enää tarvinnut.Tyttö on niin ihana.Isot veljet on kovasti kiinnostunut pienestä ja paijailisivat koko ajan.=)
Kutsu käy ja jatketaan paremmalla ajalla.
Heppuli ja Kerttu 3pv
 
Moikka!

Jospa minäkin nyt siirryn tälle puolelle kun pikkuisen kanssa arki alkanut. Laitoinkin synnytyskertomusta tuonne odottavien puolelle eilen. Meillä on nyt alkanut päivät menemään pikkuisen tahdissa ja kai se tästä pikkuhiljaa alkaa lutviutua tämä elo. Paljon on uutta ja ihmeellistä, mutta hyvin ollaan mielestäni selvitty tänne asti.
Imetys sujuu hyvin, hän syö 2-4 tunnin välein ja syömäajat vaihtelee paljon, välillä viihtyy 10 min. ja välillä 40 min. ja tosta väliltä. Hyvin on rinnat pysyneet ehjinä toistaiseksi, pari kertaa olen turvautunut kumeihin kun olleet vähän hellänä noiden imemismaratonien jäljiltä, selvästi toisina päivinä pikkuinen tilailee enempi maitoa.
Rytmi on tällä hetkellä ilta-yö painotteinen, nukkuu aika pitkään aamulla ja tankkailee siinä ap. tiheään ja haluaa seurustella, sitten nukkuu pidemmät unet 5-9 välillä illalla ja yöllä heräilee parin tunnin välein. Toivottavasti alkais nukkua pidempään yöllä et kun mies menee töihin ei tulis niin paljon heräilyjä, täytyy alkaa rytmiä muutteleen omaltakin osalta pikkuhiljaa.
Neuvola meillä oli tänään ja paino on jo reilusti yli syntymäpainon.
Vaunuttelu lenkit on aloitettu, eilen oltiin ekaa kertaa ulkona ja tänään koirien kanssa lenkillä, ihan hyvin meni, mutta vähän on totuttelemista tohon koirien kanssa liikkumiseen vielä.

Koitan kerkeä lueskella teidän kuulumiset jossain välissä, nyt ei niin ehdi täällä roikkua, mutta näkyillään :wave:

Mirot ja vauveli 8 vrk
 
Endotar Pikaista paranemista! Toi on kyllä ehkä hirvein tauti, mitä vaan voi olla :(

Heppuli3 Komean kokoinen tyttö teille syntyi :)

Mulla itselläkin eilen alkoi toista rintaa koskea ja samalla alkoi pieni päänsärky. Olin siinä vaiheessa jo varma, että nyt se tulehdus sitten iski minullekin. On jäänyt vielä esikoisen ajoilta turhan hyvin mieleen tuo tauti. Kun pääsin kotiin, kävin kuumassa suihkussa ja yritin lypsää rintaa tyhjäksi. Lämpö nousi tosi nopeasti tuonne 38 asteeseen ja rintaa koski aivan mielettömän paljon ja joka paikkaan kolotti. Illaksi lämpö laski ja pakotus rinnassa hävisi. Nyt aamulla taas oli vähän kehno olo ja kappas vaan, kuumetta 38 C! Nyt se on taas laskenut, mutta tuntuu siltä, että yrittää nousta uudelleen :stick:
Onneksi sentään ei ole kamalan korkeaksi tuo kuume noussut. Esikoisen ajoilta se nousi helposti 40 asteeseen. Oli vähän kuollut olo silloin :|

ninnananna Mulle tehtiin viilto tuonne ihan bikinirajaan. Ei ollut mitään puhetta siitä, millä tavalla avasi tuon vatsan tuolta sisältä.
Kurjaa, että olit niin huonossa kunnossa leikkauksen jälkeen! Se on näköjään tosi yksilökohtaista, miten tuosta leikkauksesta lähtee paranemaan.
Itseäni ei muuten enää vaivaa mikään muu kuin tuo tyhmä nostorajoitus. Muuten voisi elää ihan normaalielämää, mutta nyt pitää varoa nostelemasta kaikkea. Se on himppusen vaikeaa, kun mies on päivät koulussa ja itse kahden lapsen kanssa kotona. En pääse lähtemään minnekään, kun en saa lapsia autoon tai rattaita auton paksista pois :kieh: Vielä muutama viikko pitäisi kestää.

Aplo ja Einari 1vko 4pv
 
Hellurei...

Tulin purkautumaan, kun on takana sellainen kamaluuksien kauppareissu että... Hyvin alkanu päivä tuntuu olevan ihan pilalla, oon ihan väsyny ja voimaton ja lapsparka on varmaan kanssa, kun joutui huutamaan tunnin kurkkusuorana, kun ei mistään löytynyt lastenhoitohuonetta...

Jaah, taas sitä mennään...
 
Heppuli3, onnea tytöntylleröstä! Oliko neidillä minkäverran painoa kotiinlähtöpäivänä? Meidän tyttö painoi syntyessään 4350g, kotiinlähtöpäivänä painoa oli 4060g, ja parin viikon ikäisenä tuota syntymäpainoa ei oltukaan vielä saavutettu. Yleensähän se pitäisi siihen mennessä saavuttaa, joten meillä on tiistaina sitten painokontrolli. En kyllä ole sen kummemmin huolissani, myös meidän keskimmäisen paino nousi alkuun hitaasti, mutta se on kuulemma suht yleistä isokokoisilla vauvoilla. Maitoa tuntuu kyllä riittävän, ja tyttö on tyytyväinen ja topakka :heart:

Itsellä on nyt ollut aikamoinen nuha ja köhä päällä, ja pieninkin on hieman nuhainen. Pitääkin hakea apteekista keittosuolatippoja, ne on ainakin noilla sisaruksilla auttaneet vauva-aikana =)

Mulla on myös tuota hikoilua taas ihan hurjan paljon, ja tänään huomasin toisen inhottavan vaivan, mitä oli edellisessäkin imetyksessä usein, eli rintojen kutina. Tosi ärsyttävää! Iho kutiaa vaikka kuinka rasvais, ja muistan että viime kerralla onnistuin unissani pari kertaa raapimaan nännipihoja sen verran pahasti, että imetys oli tuskaa pari päivää sen jälkeen. :|

Nipistys ja Isla 2vko 3pv
 
Heippa! Sain sit minäkin viimein aikaiseksi siirtyä tälle puolen juttelemaan :)

Melkein pari viikkoa on nyt totuteltu vauvan kanssa elämiseen ja olemiseen. Kaikki on ollu hirveen jännää, en ennen tätä omaa pienokaista ollut kertaakaan edes pitänyt vauvaa sylissä. Nyt alkaa kyllä perusjutut jo sujua, enkä enää pelkää rikkovani vauvaa joka kerta kun kosken siihen :D

Tähän asti tyttö on syönyt ja nukkunut hyvin (sairaalasta kotiuduttua se on herännyt syömään vain kahdesti yössä, mikä on loistava juttu, koska en itse millään ole oppinut nukkumaan päiväunia), toivottavasti jatkaa samaan malliin.

Tällä viikolla oli eka neuvolakäyntikin, tyttö on tähän mennessä kuulemma kasvanut oikein hyvin ja muutenkin kaikki oli ok. Ehdittiin myös käydä Ideaparkissa vähän shoppailemassa tyttöjen juttuja, siinä sai äiti todella harjoittaa itsehillintää, ettei ihan jokainen söpö vauvanvaate tarttunut mukaan!

Tämmönen pikavisiitti tällä kertaa, nyt täytyy kiiruhtaa aamupalalle kun tytsy on vielä unessa.

Pärämätsi & Toukka 13pv
 
APLO Tämä viesti on tullut nyt kyllä väärälle henkilölle.....

ninnananna Mulle tehtiin viilto tuonne ihan bikinirajaan. Ei ollut mitään puhetta siitä, millä tavalla avasi tuon vatsan tuolta sisältä.
Kurjaa, että olit niin huonossa kunnossa leikkauksen jälkeen! Se on näköjään tosi yksilökohtaista, miten tuosta leikkauksesta lähtee paranemaan.
Itseäni ei muuten enää vaivaa mikään muu kuin tuo tyhmä nostorajoitus. Muuten voisi elää ihan normaalielämää, mutta nyt pitää varoa nostelemasta kaikkea. Se on himppusen vaikeaa, kun mies on päivät koulussa ja itse kahden lapsen kanssa kotona. En pääse lähtemään minnekään, kun en saa lapsia autoon tai rattaita auton paksista pois :kieh: Vielä muutama viikko pitäisi kestää.

Aplo ja Einari 1vko 4pv


MUTTA SIIS HEIPÄ HEI KAIKKI!!!!
Mekin siirryttiin nyt tänne puolelle. Eli meille syntyi pikkupoitsu päivää ennen laskettua aikaa eli 22.9 keskiviikkona klo 1.08. Mittaa oli huimat 4050 jota kukaan ei koskaan edes ajatellut että menee yli neljän kilon ja pituutta oli 52.
Nyt totutellaan arkeen.

Ninnananna ja Sintti
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa tälle puolelle, Heppuli, Ninnananna ja Pärämätsi ja onnittelut perheenlisäyksestä :flower:

Meidän tyttö nukkui viime yönä 6,5h putkeen! :D:D:D Itsellä on olo niinkuin tuhkasta heränneellä feeniks-linnulla :D Onhan tyttö muutenkin nukkunut mielestäni melkein koko viikon hyvin, on herännyt vain 1-2 krt syömään, mutta tuo viimeöinen osasi silti yllättää! Eipä sillä, "iltatankkailu" aloitettiinkin eilen jo joskus neljän aikoihin, kun yleensä tankkailee n. 18-22. Eilen siis klo 16-21.30 meni lähinnä tissitellessä. Iltatankkailun ajan vauva myös valvoo yleensä, eli on tietääkseni tuon ikäiseksi aika pitkiä aikoja kerrallaan valveilla.

Kun tyttö oli pariviikkoinen, tuntui että se kehittyi hurjaa vauhtia: alkoi kiinnittämään huomiota ympäristöön (kiinnostavat lelut/kasvot saavat aikaan melkoisen ähinän ja tuhinan ja käsien vispauksen, enimmäkseen jopa lelua kohti) ja pyörimään kyljelleen ja selälleen miten haluaa. Kerran jopa kierähti vatsalleen, mut tais olla vahinko kun ei oo sittemmin enää kierähtänyt.

Nyt on ollut suvantovaihe tuolla motorisella puolella, mutta toissapäivänä huomasin, että äännevalikoima on laajentunut. Kaukana se jokeltelusta on, mutta kuitenkin välillä "juttelee" muutenkin kuin ähisemällä, tuhisemalla tai örisemällä.

Alan pikkuhiljaa ymmärtää, kun sanotaan, että tämä pikkuvauvavaihe on tosi lyhyt. Jos muksu oppii tätä vauhtia kaikkia uusia juttuja, niin sehän on kohta jo iso tyttö! :eek: Niin ne pienet ihmiset kasvaa... :heart:

En nyt muista kellä sitä sammasta oli, mutta onko se puolukka auttanut? Meillä sitruuna on ehkä vähän ohentanut peitteen paksuutta, mutta melkein koko kieli on edelleen sammaksen peitossa. Kaiken kukkuraksi sitä on nyt mun ja miehenkin kielessä! Eilen oli tarkoitus ostaa sitä puolukkaa, mutta kauppareissu ei sitten mennytkään ihan putkeen... (Ei siitä sen enempää, en halua muistella koko päivää :x )

Tänään ois luvassa mukava kotipäivä. Tehtävälistalla on ainoastaan pyykkäys ja imurointi. Muuten vietetään sitä kuulua laatuaikaa perheen kesken :D

Shuri ja Päivänsäde vajaa 4 vko
 
Täällä oli viikon ikäisenä sammasta. Survoin puolukoista mehua, kastoin tutin siihen ja pistin tytön suuhun :) Hyvin auttoi ihan tuollainen kertakäsittely, ei ole enää sammasta ollut. Eilen kyllä luulin, että taas ois sammasta, mutta pumpulipuikolla kokeillessa kieleltä irtosikin vain maitoa. Oli vaan niin paksusti sitä siinä, että olin jo puolukoita pakastimesta kaivelemassa :D

Nipistys ja Isla 2vko 4pv
 
Endotar: Laitoin mun synnytyskertomuksen tonne odotus puolelle jo muutama pv sitten... Kopioin tänne myös! Meillä poika paskoo oikein olan takaa isänsä kanssa tuolla sohvalla, täytynee mennä valmistautumaan imetykseen :-D (oikeesti toi lapsi karjuu ja kiljuu, vääntää jaskaa ja on hetken hiljaa, ja taas... :D ) Isi tsemppaa ja sanoo: Vieläkö sieltä tulee, anna mennä vaan! :D

Lara- ja PikkuPaukkuPetteri 10pvää <3
 
Viimeksi muokattu:
Meille tosiaan syntyi 16.09. poika rv39+0 mitoin 3385g, 49cm ja pipo 34cm.

Tässä olis sitten synnytyskertomusta!!


Synnytys alkoi limatulpan irtoamisella ja veden tiputtelulla tiistai aamuna ja vauva syntyi siis vasta torstaina... Mulla todettiin myös lievä raskausmyrkytys! Mentiin illalla synnärille ja päästiin tarkkailuun salien puolelle. Synnytys meinasi kokoajan alkaa, mutta supistukset hiipuivat kuitenkin ja nukuttiin yö sitten siellä. Keskiviikko aamuna siirryin osastolle ja mies lähti kotiin.

Siellä sain vähän käynnistävää tablettia ja supistukst voimistuivat taas. Kuitenkin hiipuivat iltaa kohden ja päätettiin käynnistellä lisää seuravana aamuna... Mutta supistukset alkoivat voimistua spontaanisti itse yhdeltä yöllä!! Menin saliin vähän hengittelemään ilokaasua (toimi muuten tosi hyvin, vaikka luulin, että tulis huono olo! ) Kohdunsuu tarkistettiin ja kaula olikin lyhentynyt 0,5cm ja auki kahdelle sormelle. Mies soitettiin takaisin. Parin tunnin päästä ei ollut kuitenkaan tapahtunut enempää muutoksia, joten sain kipulääkettä ja mentiin nukkumaan.

Torstai aamuna alkoikin sitten tapahtua ja lujaa! Lääkäri teki sisätutkimuksen vähän ennen kymmentä ja loputkin kalvot puhkesivat. Siitä alkoi niiiin voimakkaat supistukset MINUUTIN välein ihan yhtäkkiä, että luulin tosissaan kuolevani!! Onneksi anestesia lääkäri tuli melko nopeasti ja laittoi epiduraalin... Voi sitä onnea, kun alkoi vaikuttaa! (mulle ei muuten tuottanu yhtään ongelmaa olla selkä kaarella ja puuduttaminen ei tuntunut miltään! pelkäsin epidutaalin laittoa piikin takia ihan hirveästi koko raskauden... )

Olo oli ihan siinä vaiheessa sitten ihan hyvä ja supistuksia tuli 3-4min välein ja hengittelin lisäksi ilokaasua aina supistuksen aikana. Tunsin siis supistukset hyvin ja kävelin omin jaloin sekä istuin keinutuolissa kauratyynyn kanssa. (mulle oli kauratyynystä TODELLA ISO APU koko synnytyksen ajan ja näin myöhemmin maidonnousun tuottaman kivun kanssa )Mulla oli antibioottitippa, kun lapsiveden menosta oli niin kauan, mutta sekään ei onneks haitannu!

Aloin tuntea tosi kovaa painetta ja olin niin kipeä, että kohdun suu katsottiin taas klo 12. (Tässä vaiheessa arvelin, että vauva syntyisi ennen klo 15... mies oli sitä mieltä, että vasta seuraavana yönä ja kätilö veikkasi klo 18... ) Olinkin auennut jo 5cm! Sain puudutteen alapäähän (ei sattunut laittaminen yhtään, vaikka sitäkin etukäteen pelkäsin! )

Kahden aikoihin alkoi aivan tajuton paineen tunne ja ponnistamisen tarve... Kohdunsuu oli 8-9cm auki ja sain ponnistusvaihetta varten toisen puudutuksen... N. 14.20 kroppa rupes aivan kun itsestään ponnistamaan ja jouduin taistelemaan tosi kovaa vastaan, että en olis antanu periksi!!

Sisätutkimus tehtiin taas 14.40 omasta pyynnöstäni ja olin sitten jo kokonaan auki ja vauva täysin laskeutunut... Aloin ponnistaa heti! 14.59 oli maailman suloisin pieni poika ulkona!! Meni siis oma arvaus oikein!! Pisteitä hän sai 9/10.

Synnytyksen jälkeen sain puhdistuksen jälkeen toisen heti rinnalle... Kävelin omin jaloin vessaan ja suihkuun ja olo oli kun voittajalla!! (nooh henkisesti ainakin :D )

Synnytyksen kestoksi merkittiin muuten 5h 5min! Avautuminen 4h 40min, ponnistusvaihe 19min ja jälkeisvaihe 6min. Aika nopeaa sitten sieltä tuli vaikka kauan kesti päästä tositoimiin asti Pienen repeämän sain häpyhuuleen (1. aste), joten ei tikattu.

Vauvalla oli matalat sokerit, joita seurattiin muutaman päivän (ja pisteltiin :( ) . Ärsytti aivan sairaasti, kun ei saanut imettää, kun 3h välein, kun sokerit piti mitata paastoarvona... ja vaan 10-15min ettei mittaus menis pieleen. Onneksi päästiin siitä ennenkun hermot meni! :D Ruumiinlämpö oli myös alhanen ja sen takia myös syke niin ekan yön vietti hoitajilla lämpöpatjalla. Seuraavasta päivästä oli siis jo vierihoidossa ja kotiuduttiin neljäntenä päivänä.

Lara- ja Pikku-Väkkärä tänään 10 päivää :heart:
 
Kiitos onnitteluista ja tervetulotoivotuksista!:)

Nipistys:Meillä siis syntymäpaino oli 4380g ja kotiinlähtöpäivänä 4180g.Kauheesti ei ollut tippunut paino.Nyt ei oo tietookaan,tarvii soitella huomenna neuvolaan ja sopia aikaa.
Ja neitihän heräs,joten tissittelemään.Jatketaan paremmalla aikaa. :wave:

Heppuli ja Kerttu 5pv
 
Heti ensimmäisenä taas tervetuloa uusille :wave: :flower:

Nukkumisesta, ei varmaan pitäisi edes ääneen sanoa ettei vaan ens yö mene valvomiseksi, mutta meillä neiti nukkuu 7-8h yöunia :heart: :) Ensimmäisenä yönä heräsin ihan katsomaan, että vieläkö pinnasängyssä henki pihisee kun oli niin kauan syömättä! Nyt taisi olla kolmas vai neljäs yö putkeen tällaisilla unilla. Itselläkin olo heti paljon pirteämpi kun saa nukkua kunnon yöunet! Päivisin on hereillä vähän vaihtelevasti 1 - 3h. Kovasti tykkää sohvalla pötkötellä ja katsella ulos kun meillä näkyy tuosta olkkarin ikkunasta pihlajat joissa paljon on pikkulintuja syömässä marjoja, niiden touhuja seurailee ja kiljahtelee :D

Miehen kanssa meni jo pari päivää tuossa tosi hyvin kun oli kotona, mutta nyt taas.. Huoh. Mies metsästää, ja tiedän kyllä mihin olen pääni pistänyt kun hänen kanssaan olen yhteen päätynyt, syksyt on yleensä sitä, että hän on paljon metsäreissuilla ja käy lähinnä kotona kääntymässä ja vaatteita pesemässä. Jotenkin kuitenkin ajattelin, että nyt meno rauhottuisi mutta ei. Miehellä tuntuu kovasti olevan reissuja suunnitteilla ja nytkin lähti taas metsälle ja on ainakin pari päivää poissa. Ilmeisesti ajatteli, että nyt taas on ihan ok olla pari viikkoa enemmän reissussa kun kotona kun pari päivää oli kotona meidän kanssa. Huoh. Noh, ehkäpä se tästä.. Muita metsäleskiä tällä palstalla?!!?
Varmaan kuulostaa jo vähän turhan valittamiselta kun vauvakin on nuin hyvä nukkuja, en siis voi sanoa että en saisi nukkua tms. mutta jotenkin silti mieli maassa :(

Kiira & Ihanainen Neiti 18pvä
 
Kivaa, kun täällä alkaa olla jo paljon porukkaa kirjoittelemassa. Onnea kaikille vauvautuneille tasapuolisesti:flower:

Meillä on vauvalle tulleet hormoninäpyt kasvoihin. Perjantaina painoittuivat vasemmalle puolelle kasvoja ja nyt ovat oikealla puolella.

Eilen oltiinkin koko päivä kyläilemässä mun siskon luona. Mukavasti pikkuinen reissussa jaksoi, vaikka matkaa oli lähes 200 km edes takas. Oli ihana päästä kyläilemään. Käytiin myös shoppailemassa. Löytyi kivoja vaatteita vauvalle, vaikka ei oikein mitään olisi tarvinnut. Itsellenikin löysin ristiäisiin vaatteet, mikä oli sangen haastavaa näiden kymmennen liikakilon kanssa, mitä on vielä jäljellä. Onneksi jo 10 kg lähtenyt.

Kiira Täällä ei olla metsäleskiä, mutta mies on keikkatöissä taas vaihteeksi. Oli viime viikon pois ja vielä kaksi seuraavaa. Nyt tuli pe iltana kotiin ja tänään lähtee muutaman tunnin päästä. Muuten kyllä tämä menisikin, jos mulla ei olisi tuota yritystä. Tämä viikko oli myös raskas, kun tytöt ja minä oltiin koko viikko vuorotellen sairaana. Onneksi tauti alkaa talttumaan ja vauva pystynyt terveenä. Jaksuja sinullekin:hug:.

-Poni ja poju 1kk
 
Tänään ollaan oltu neidin kanssa moikkaamassa toista saman ikäistä vauvelia ja oli kyllä tooodella mukava päivä! Vertaistuki on kyllä niin tärkeetä!:)

Shuri meillä oli sitä sammasta ja 5 päivän 3x/pvä puolukkahoidolla sammas on lähtenyt!:) Ajattelin kuitenkin vielä jatkaa puolukan penslaamista vielä pari päivää kaupan päälle!

Ninnananna se Aplon sektioon liittyvä pätkä oli varmastikin tarkoitettu mulle!:)

Ajatella, että tyttö on jo neljä viikkoa!!! Ja on kyllä kasvanut ja kehittynyt ihan huimasti!!!

Viime yönä valvoskeltiin taas...huoh... tyttö protestoi rintakumia, jota yritin käyttää kipeytyneen nännin avuksi... sellainen tinttakohtaus sätkivine jalkoineen kuitenkin pakotti kestämään kivun mieluummin, että saatiin rauha taloon!:D mutta muuten neiti syö taas n. 3-4 tunnin välein... ja välillä vaan 5 minuuttia.. ei malta aina enää "hengailla" tissillä samalla lailla kuin ennen, vaan haluaa vaan masun äkkiä täyteen!:D Mulle sopii kyllä erinomaisesti nuo lyhyet imetykset!;)

Nasunaskali ja neiti 4 vko
 
Tosiaan, se teksti oli tarkoitettu Nasunaskalille. Anteeksi tyhmyyteni :ashamed:

Itselläni vieläkin ilmeisesti rintatulehdus päällä. Viime yöllä nousi kuume mutta laski heti särkylääkkeen oton jälkeen. Ja vielä tänään päivällä kolmen aikaan kuume nousi 38 asteeseen, mutta nyt on taas ihan normaali olo. Jos ensi yönä tai huomenna aamulla vielä kuume nousee, on varmasti soitettava lääkäriin ja haettava antibioottikuuri. Tätä on kumminkin jo kestänyt perjantaista asti :(

Kiira ja Shuri Kivat yöunet teillä nukuttu! Oon ehkä himppusen kade :) Toisaalta oon aika hyvin tottunut jo yöunien katkonaisuuteen ja lyhyyteen esikoisen takia.

Pojalla on nyt ollut eilen ja tänään oikein syömispäivä. Vähntään parin tunnin välein on pitänyt tissille päästä. Viime yönä heräsi syömään 1½ tunnin välein! Ilmeisesti tilailee lisää maitoa. Ihan hyvään saumaan kyllä tuo tuli, niin saa tuota kipeää rintaa tyhjennettyä usein.

Tuleeko teidän vauvoille rakkulaa huuleen syömisen päätteeksi? Huomasin tämän jo sairaalassa. Semmoinen pieni rakkulan näköinen juttu tulee ihan tuohon ylähuulen keskelle varsinkin silloin jos on ollut pidempään rinnalla. Johtuukohan se tehokkaasta imemisestä vai mitä ihmettä? Pitää kysyä neuvolantädiltä.

Aplo ja Einari 1vko 5pv
 
Aplo: Meillä on kans tuommonen "rakkula". Välissä se näyttää ikäänkuin puhkeavan ja näyttää ettei sitä ole, mutta seuraavan syönnin jälkeen on taas. Meillä ei neuvolantäti siitä mitään maininnut, enkä hoksannut kyllä kysyäkkään kun ei se tunnu tyttöä mitenkään vaivaavan.

Poni06: Mies lähtee reissuhommiin ensi kuun alusta, saas nähdä, että miten tämä sitten menee kun varmaan haluaa vloput sitten metsästellä.. Jotenkin tuntuu, että on vain ikävä miestä kun on koko kesä ollut yhtä hulinaa; mies tehnyt ihan älyttömän paljon töitä ja ollut pois kotoa, itselle raskaus oli niin raskas etten pystynyt juuri häntä missään hommissa auttamaan niin aattelin että josko nyt voitas hetki rauhottua ja viettää aikaa yhdessä. Näköjään miehelle riitti 2pvä siihen yhdessä oloon. Taidan ylireagoida koko tilannetta, mutta niin vain turhauttaa.
 
Huomenia :)

Näyttää siltä, että se puolukka ois sitten tehokkaampi lääke kuin sitruuna. Mut on sentään meilläkin jo selkeä ero havaittaviss.

Täälläkään ei olla metsäleskiä, mutta mies aloittanee työreissut ensi kuun puolivälissä. Sitten on joka toisen viikon pois kotoa. Alunperin näytti siltä, että hän saisi olla vuoden loppuun saakka kotona, mutta nyt näyttää siltä, että nuo työt jatkuis joko ens kuussa tai ei jatkuis ollenkaan :( Ei oo varaa menettää niitä kokonaan.

Ymmärrän kyllä Kiira turhautuneisuutesi! Kyllä mustakin tuntuis tosi pahalta, jos mies ois jatkuvaan poissa kotoa kun on lapsikin juuri syntynyt! Tosi kurja tilanne sulla :hug: Toivottavasti saat miehen ymmärtämään tunteesi :hug:

Aplo, meillä on kans ollut noita tankkailupäiviä muistaakseni kahdesti, ja niiden jälkeen muksu on nukkunut tosi hyvin =) Nykyäänhän neiti tankkaileekin päivittäin, ja sitten nukkuu hyvin. Päivällä muutenkin syö tiheään, yleensä max. 2h välein. Mut ei haittaa mua, kun yöt nukkuu niin hyvin! Viime yönäkin nukkui ensin 5 h putkeen ja sitten vielä melkein 4 h.

Vähän kurja tilanne meillä, kun on pakkomuutto edessä. Tämä siksi, että huomattiin talon hissi aivan liian pieneksi. Vielä sinne mahtuu hissitetristä pelaamalla vaunujen kanssa, mutta talvitakkien kanssa ei millään. Eikä alakerrassa edes ole vaunuvarastoa, eikä opiskelijatalossa oikein uskalla jättää upouusia vaunuja noin vain portaiden alle. Ei kiva, jos sattuu muutto 1.11 kun ristiäiset on 30.10. Eikä kiva, jos saadaan uusi koti vasta 1.12, kun kyllä tuohon mennessä tulee jo talvitakeille käyttöä. Vaunut oli monta kuukautta valmiina kotona vauvan syntymää odottaessa, että olis voinut testata tuollaisen asian, mutta kun ei tajunnut niin ei tajunnut :headwall:

Vauva taisi nukahtaa, joten lähdenpä aamupalalle... Pirteää päivää kaikille :wave:

Shuri ja Päivänsäde vajaa 4 vko
 
Tervetuloa uusille vauvautuneille! :flower:

Täällä alkaa taas elämä pikkuhiljaa voittaa, kuumetta ei enää ole paitsi öisin, jolloin hikoilen kuin pieni possu. :| Tissi on kyllä edelleen kipeä, en ymmärrä millä saan sen tukoksen sieltä auki. Patti on ja pysyy, vaikka kuinka lämmittelen ja pumppaan ja hieron, kun vauva imee. Tuntuu että maidontuotantokin on vähän laantunut tuosta kipeästä rinnasta, vaikka kyllä vauva siitäkin syö ihan normaalisti.

Meillä ei kyllä vieläkään ole minkäänlaista rytmiä, ei öisin eikä päivisin. Pe-la välinen yö selvittiin yhdellä syötöllä, viime yönä syötiin taas 2-3 tunnin välein. Yöunille päästään yleensä klo 23-24 aikoihin, riippuu vähän mihin aikaan poitsu heräilee iltatankkaukselle. Olen kyllä ollut tositosi väsynyt välillä, suuta ei kannattais avata ollenkaan kun en osaa kuin tiuskia miehelle. :ashamed:

Nyt vauvelille taas tissiä suuhun, jatkan myöhemmin...

Endotar ja pikku-ukkeli 3 vko :heart:
 
Nonii, poitsu tissillä (tää Doomoo on kyllä huippu :) )...

Kiitos Laralle synnytyskertomuksesta, en ookaan ehtiny käydä tuolla Odotus-puolella lueskelemassa pitkään aikaan (on nykyään vähän rajoittunutta tää netissä pyörimiseen käytettävä aika ;) ).

Poni, minkä antibiootin sait siihen sun rintatulehdukseen? Mulla oli ensin Kefexin-kuuri, ja nyt vaihdettiin sitten Roxithromyciniin. Mä niin toivoisin että pääsisin tästä tulehduksesta jo eroon, vois vihdoin aloittaa ihan normaalin vauva-arjen pyörittämisen.

Täälläkään ei olla metsäleskiä, mutta voin kyllä kuvitella tunteen. Mun isä harrasti metsästystä ja aina syksyisin "asui" metsällä, äidilläni oli kyllä varmasti rankkaa useamman lapsen kanssa kotona pyörittää arkea. Mun mies kyllä tykkäis metsästää, mut "onneks" se ei oo täältä löytäny metsästysporukkaa (eikä se kyllä työn puolesta pystyis arkena metsällä juoksemaankaan).

Jaahas, kai sitä pitäis alkaa rustaamaan kauppalistaa, jos uskaltais kauppareissulle poitsun kanssa kahdestaan. Viiteen päivään en oo jaksanu tehdä mitään ruokaa, mut nyt alkaa nuo einekset jo tökkimään niin paljon et pakko kokkailla jotain. Lisäks päivän ohjelmassa olis ristiäisjärjestelyjä (soitto papille ja pitopalveluun) sekä aivan varmasti päiväunet. :whistle:
 
Endotar Mulla oli tuo Kefexin kuuri kaksi viikkoa. En ole onneksi uusinut. Olen kyllä päässyt rintakumeista eroon ja rinnanpäät pysyneet ehjinä. Myös toppaan rinnat ulos niin, että hiki päässä aina. Pumppaan heti, jos imetysväli venyy yli neljän tunnin. Toivottavasti tauti talttuisi sinullakin lopullisesti.

Täytyy oikein hehkuttaa.. Selvisin yksin kauppareissusta kolmen muksun kanssa. Kaikki meni sangen hyvin siihen saakka, kun päästiin kaupasta ulos. Mulla oli vauvan koppa, koiranruoka säkki ja kauppakassi kädessä. Tytöt huomasivat tilaisuuden koittaneen ja säntäsivät karkuun. No kamat niille sijoille ja tyttöjen perään. Onneksi eivät kauaksi kerinneet ja pysyivät kävelykaistalla. Noi meidän tytöt on todellakin hieman haastavia välillä ja niin järettömiä.
-Poni ja poju 1kk
 

Yhteistyössä