Täällä alkaa jo elämä voittaa! =) Kuumetta ei enää ole ja muutenkin voimat alkaa pikkuhiljaa palautua. Tuo vasen rinta on edelleen kyllä kipeä, ja kovassa kuumeessa en jaksanut imettää kuin makuuasennossa, niin taas meni se nänni rikki. :headwall: On siis lievästi sanottuna tuskaista tuosta vasemmasta imettäminen, kiljaisen kivusta kun napero tarraa nännistä kunnon imuotteen. Tänään sit vasta muistin et onhan mulla rintakumitkin, ja avot, johan helpotti kipu! Hyvin poika hyväksyi rintakumillisenkin tissin.
Huhhui, tässä on reilu puoli vuorokautta nyt menty 1-2 h syöttöväleillä...
Meillä oli kans sillon keskiviikkona sama syöntirytmi puolisen vuorokautta, kun iski kunnolla ne rintatulehduksen oireet. Seuraavan yön vauva söi kuitenkin "normaalisti" 3-4 tunnin välein.
Eilinen ilta oli sit jotain ihan muuta... Vauva valvoi klo 18-02.30, josta n. 5 tuntia oli tissillä. :O Olin ihan ihmeissäni että alkaako mulla maidontuotanto hiipua sen tulehduksen takia, kun vauva halus imeä niin pitkään ja hartaasti. Välillä meinas nukahtaa rinnalle, mut heti kun yritti siirtää omaan sänkyyn nukkumaan (lämpimän viltin sisällä), niin alkoi itku ja kitiseminen. Eipä sit auttanut kuin tyrkätä taas tissi suuhun, sillä aina rauhottui. Yhden jälkeen mulla sit alkoi loppua usko ja jaksaminen (ja rinnat jo aika hellänä), ja mies sulatti pakastimesta pumppaamaani maitoa, oisko sitä ollut 40-50ml, ja syötettiin se pullosta. Eihän tuo nyt iso määrä ole, mutta antoi vähintään mulle mielenrauhan ettei toinen ole nälkäkuoleman partaalla
ja pääsin itse nukkumaan. Mies sit vielä valvoi vauvan kanssa puoli kolmeen asti. Seuraava syöttö klo 5.45, ja sit taas aamuyhdeksän pintaan. Mies hoiteli sit vauvaa melkein koko päivän, kun olin itse ihan rättiväsynyt. Toi vaan tissille välillä, mut hoiti vaipanvaihdot ja kaiken muun. Kantoi mulle välillä ruokaakin sänkyyn. :heart: Teki kyllä niin hyvää kun sai nukuttua univelkoja pois! Sitä on jotenkin ihan eri ihminen kun on levännyt. Ja kai tuo eilisiltainen imetysmaratooni oli vaan sitä että vauva "tilasi" lisää maitoa. Aamukuudelta rinnat olikin kyllä tupaten täynnä tavaraa, kun oli noin viiden tunnin imetystauko.Jostain luin että n. 10-14 vuorokauden iässä vauvoilla voi olla tollanen tiheämmän imemisen "kausi". Toivottavasti meillä tuo kausi oli eilisen illan mittainen
Kakkagallup: En ole vaipanvaihtojen lukumäärää laskenut, mut luultavasti jotain 8-12 kertaa päivässä. Meidänkin poitsulle on tullut vähän vaippaihottumaa (pari näppyä sisäreiteen), niin ollaan nyt vaihdettu vaippaa vähän tiheämmin. Kakkojenkaan lukumäärästä ei olla pidetty kirjanpitoa
, mutta harvemmin vaipassa on pelkät pissat, usein myös vähintään se lusikallinen kakkaa. Eli tosi monesti päivässä kyllä kakkii, mut eiköhän se tuosta tasaannu sit 3-4 viikon iässä, näin olen ymmärtänyt. Kakka oli muuten eilen ihan tosi vetistä velliä, en tiedä onko vauvalle tullut vähän masuoireita siitä minun antibiootista vai johtuisko peräti niistä Rela-tipoista joita olen antanut parina päivänä, nehän on öljypohjaisia. Kokeilen nyt jos riittäis ihan että itse popsin maitohappobakteerivalmistetta, jätän nuo vauvan tipat ainakin tauolle pariksi päiväksi.
Laitetaanpas sit
vaippagallupia kehiin: Minkä merkkisiä
kertisvaippoja te muut käytätte? Ja joko ootte vaihtanu pienimmästä vaippakoosta seuraavaan? Meillä sairaalassa totuttiin Liberoon, ja niitä ollaan käytetty nyt kotonakin. Sain kaverilta Pamperseja pienen paketin sitä pienintä kokoa, pitäis ehkä nekin käyttää pois ennenkuin jää pieneksi. Pamperseissa on kai jotain kosteusvoidetta mukana? Nyt ollaan laitettu vähintään yöksi jo kokoa suurempi vaippa, niin ei haudo niin paljon, eikä se vaippaihottuma ainakaan pahenis.
D-vitamiinitippoja ei olla vielä aloitettu, ensi viikolla tulee neuvolan terkkari kotikäynnille niin sit varmaan jutellaan siitäkin. Mietin vaan et jos neuvolan täti ei pistä pahakseen, niin
Angel Eyesin tapaan meilläkin aloitellaan ne vasta 3-4 viikon iässä. Ja meillä merkki on Gefilus+D, eli maitohappobakteerit tulee samasta pullosta.
Kävin eilen ostamassa Doomoo Buddy -imetystyynyn, ja voi että se on ihana! Käy moneen muuhunkin kuin imetykseen. Suosittelen lämpimästi.
Ja täälläkin on ihan kivasti saatu riitaa aikaiseksi miehen kanssa, väsyneenä se kommunikointi kun on vähän erilaista kuin normaalisti. : / Ei kuitenkaan mitään kovin pahoja riitoja ole onneksi ollut, ja saan kyllä olla tosi tyytyväinen miten hyvin mies hoitaa vauvaa ja minua ja tekee vielä kotihommiakin tosi kiitettävästi. Niin ja ulkoiluttaa koiraakin, mikä on aiemmin ollut 99% minun vastuulla. Ihana mies mulla. :heart:
Ootteko te muut äipät saanu nukuttua päiväunia?
Nyt iltapesuille ja sit vielä tissittelyä vauvelin kanssa, jospa sitä pääsis sit jo nukkumaan vähäks aikaa... :stick:
Endotar & pikku-ukkeli huomenna 2 vko :heart: