Syyskuun tulokkaat 2010 **** Syyskuussa **** (Päivityspyynnöt YV:llä, kiitos!)




Yhteensä 62

Tyttöjä 29
Poikia 33

30.7.
Yainaba -- kymmenes 34+1 poika



2.8.
emulia -- ensimmäinen/toinen - 19v. - NKL 34+3 2360g ja 45cm
20.8.
Kazzie -- esikoinen - 29v. - JORVI 36+5 3095g ja 49cm
Anskuli -- toinen - 28v. - KYS 35+6 2720g ja 47cm
24.8.
poni06 -- kolmas - 35v. - K-PKS 37+0 3030g ja 46cm
27.8.
seawind -- viides - 30v. 38+1 3210g ja 48cm
28.8.
cinnamo -- neljäs 40+0 3060g ja 49cm
29.8.
miiak75 -- seitsemäs - 34v. 38+3 3610g ja 51cm
Nasunaskali - esikoinen - 37+0 3750g ja 48cm
MaybeSomeday -- esikoinen - 23v. - OYS 39+3 4110g ja 53cm
30.8.
meripihka -- toinen - 32v - JS 38+4 3530g ja 50cm
31.8.
Lauren-78 -- toinen 40+0 4150g ja 53cm
Shuri -- esikoinen - 24v. - OYS 39+2 2980g ja 46cm
Cattitude -- toinen - 31v. - OYS 37+6 3010g ja 48cm



1.9.
riemu -- viides - 32v. 38+3 3750g ja 52cm
4.9.
äitiH -- 3780g ja 49cm
5.9.
Endotar -- esikoinen - 28v. - K-HKS 38+6 3470g ja 50cm



6.9.
Tähtirata -- esikoinen - 23v. - TAYS 39+0 2975g ja 49cm
visitor nro 39 -- viides - 39v. 3890g ja 51,5cm
7.9.
mirkkuli -- neljäs - 31v. - KYKS 3575g ja 50cm
Lenaki77 -- esikoinen - 33v. - TAYS 2900g ja 49cm
8.9.
nipistys -- kolmas - 26v. KYS 40+2 4350g ja 52cm
Mousse - toinen - 33v. - JS 40+0 3795g ja 49cm
Kiira- -- esikoinen - 24v - LKS 3660g ja 51cm
10.9.
pikkuvintiön äippä -- toinen - 32v. - SeKS 41+0 4080g ja 53cm
LauraAnnika -- 41+4 3389g ja 48cm
primrose -- toinen - 27v. - KOKS 41+2 4160g 53cm
Gwenhwyfar -- toinen - 31v. 39+0 2910g ja 48cm



11.9.
Hassuli08 -- neljäs - KOKS 38+5 Poika
roosamaria 69 -- kolmas - 40v - NKL 39+2 3400g
Annmari-76 -- 40+3 4375g ja 55cm
12.9.
Angel Eyes -- viides - 30v. - EKKS 3496g ja 50cm
Moonchaser -- toinen - 23v. - KOS 39+3 3690g ja 50cm
Tyyty85 -- toinen - 24v. - TAYS 40+5 3360g ja 48cm
13.9.
Pärämätsi -- 41+0 3950g ja 51cm
14.9.
Aplo -- toinen - 21v. - KOKS 3135g ja 51cm
15.9.
smur-ffi -- kolmas - 25v. - Kät/H 3570g ja 51cm
Katrin83 -- esikoinen - 26v. - PHKS 3665g ja 51cm



16.9.
Lara- -- esikoinen - 22v. - K-HKS 39+0 3385g ja 49cm
woodoo child -- esikoinen - 33v. - KSKS 40+2 3950g ja 50cm
Mirot - ensimmäinen - 34v. - NKL 3480g ja 51cm
Hupu07 -- esikoinen - TYKS 39+4 3300g ja 51cm
17.9.
vetku -- toinen - 30v. - PS 3600g ja 51cm
möhömahis -- toinen - 28v. K-HKS 3635g ja 51cm
19.9.
Sadie -- esikoinen - 20v. - LKS 41+0 3395g 51,5cm
20.9.
ennie -- esikoinen - 33v. 3825g ja 51,5cm
pur -- 42+1 Tyttö
Raitahippo -- esikoinen - 32v. 39+4 Tyttö



21.9.
avee -- toinen - 30v. - SAS 40+2 3690g ja 51cm
felessa -- esikoinen - 24v. - KYS 41+5 4170g ja 52cm
Heppuli3 -- kolmas - 33v - TAYS 4380g ja 55cm
menninkäistyttö -- esikoinen - 22v. - TAYS 40+1 4020g ja 52cm
22.9.
ninnananna -- toinen - 31v. - SatKS 39+6 4050g ja 52cm
23.9.
Tiinuliini -- toinen - 31v. - Kät/H 3260g ja 50cm
25.9.
mispec -- kolmas - VKS 4435g ja 53cm



28.9.
solete -- esikoinen - 26v. - KSKS 40+3 2800g ja 46cm
29.9.
Epeti -- kolmas - 28v. - HYS 41+2 3860g ja 53cm
m a r z a -- kolmas - 30v. - TAYS 39+5 3480g ja 48cm
rosinarusina -- toinen - 27v. - KSKS 40+4 3480g ja 52cm
30.9.
Sannimarja -- esikoinen - 25v. - KSKS 3280g ja 50cm



1.10.
Lahopää-Liisa -- toinen - 23v. - OYS 41+5 3950g ja 52cm
3.10.
dask -- toinen - 24v. - PHKS 3800g ja 50cm
 
Viimeksi muokattu:
Lahopää-Liisa Kiitos uudesta pinosta tänne vauva-puolelle:flower:

Meillä kävi juuri neuvolan täti toisella kotikäynnillä. Vauvalla kaikki hyvin. Painoi nyt 3150g, 200g oli viikossa tullut painoa lisää. On saannut hyvin maitoa, vaikka väliin minusta tuntuu, että hätäisesti syö. Toisaalta se on hyvä juttu, kun on tytötkin niin huomiota vailla. Esikoiselta vaan muistan niitä imetysmaratoneja, jotka kesti kolmekin tuntia. Kakkonen oli myös tälläinen tehoimuri kuin tämä poikakin. Vielä ensi viikolla tulee lastenneuvolan puolelta täti kotikäynnille. Sitten käynnit neuvolassa.

Mites muilla vauvan kanssa arki rullaa?
Meillä vauva on edelleen todella tyytyväinen. Syö reippaasti ja nukkuu 2-3h. Muutaman kerran päivässä on hereillä tunnin verran. Vähän jännittää tuleeko nyt vatsavaivoja, kun rintatulehduksen takia olen ab-kuurilla. Onneksi rintatulehdus alkaa jo helpottaa, eikä tänään ole enää kuumetta ollut. Tytöt 2v ja 4v käyvät edelleen vähän ylikierroksilla muutuneesta tilanteesta. Vauvaan ovat molemmat ihan rakastuneita ja riitaa tulee siitä kumpi saa pitää sylissä tai vielä vaippaa roskiin:). Mies on vielä tämän viikon kotona, mutta minä palaa jo töihin yritykseeni huomenna. Olen kyllä töissä vain 3h illalla ti-pe ja su 13-16 sekä joka toinen la 10-13.

Nyt ruuan laittoon tai imettämään, kun vauvakin heräsi.
-Poni ja poju pian 2 vko
 
Ohoh, täällähän on vielä aika hiljaista! No, eiköhän tännekin kohta ala porukkaa tulla. Niin moni on jo nyytit kainalossa ja vialä useampi niitä ihan kohta hakemassa :heart:

Tuolta toiselta puolelta luin, että Poni olikin jo selvinnyt rintatulehduksesta. Hyvä juttu!

Musta tuntui tänään ensimmäisen kerran, että nyt alkaa päästä tästä elämän syrjästä taas ihan kunnolla kiinni. Epparihaavaa ei enää niin pahasti juili, että sen jopa unohtaa välillä. Helpottaa huomattavasti elämää, kun pystyy imettämään istualleen! Imetystyynyä ei kyllä ole, pitäisi hankkia. Vähän työlästä pyöritellä peittoa makkaraksi ja järjestellä noita tavan tyynyjä. Tosin muistelen, että mitä niitä imetystyynyjä raskausaikana näin, niin olivat kovin lötköpötköjä... :confused:

Ensimmäiset päivät kun päästiin sairaalasta kotia, mulla oli paljon synkkiä ajatuksia. Tätäkö tosiaan halusin? Mihinköhän pääni pistinkään? Tätäkö tämä nyt on? Kauanko tätä nyt sitten kestää? jne... Nyt on vähän helpottanut. Selvästi alkaa hormonitkin rauhoittumaan. Enää ei ole rinnat hirmu kipeät ja turvokissa, vaikkei koko ajan kaalinlehtiä liiveihin tunkiskaan. Ei myöskään tule enää oksetus- ja hikoilukohtauksia. Varmaan siks on mielialakin nyt parantunut. Pystyy jo ajattelemaan, että tätähän minä tosiaan halusin :heart:

Imetys meillä lähti kyllä hyvin käyntiin! Maito nousi heti synnytyssalissa, vaikkei koko raskausaikana tullut tippaakaan. Ekassa imetyksessä meni vasen nänni rikki. Kaksi päivää käytin rintakumia siinä nännissä, niin alkoi taas sujumaan ilman kyyneliä :) Nyt on kumpikin nänni ehjinä ja oikea jo lähes kokonaan kivuton. Tyttö syö vajaan kahden tai reilun kolmen tunnin välein. Yleensä nukahtaa heti syötön jälkeen taas unille, mutta päivä päivältä enempi on virkkuna. Märästä vaipasta ilmoittaa kyllä tosi herkästi, eli vaippaa vaihdetaan parhaimmillaan yli kymmenen kertaa vuorokaudessa... Kaiken kukkuraksi meidän ostamat kertakäyttöiset on niin onnettomat, että melkein aina falskaavat reisistä :( Onneksi kestot (Bambino Mio ja Muumi kuoria sekä Imse Vimse flanelletteja, harsoja ja Bambino Mio puuvillaimuja) on pelannut loistavasti!

Huomenna on neuvolan kotikäynti. Kirjoittelen sitten, kuinka on tyttö kasvanut (no paljon, sehän kasvaa silmissä!) :)

Shuri ja Päivänsäde 8 pv
 
Postaanpa taas, vaikkei kukaan kerinnyt välissä kirjoitella...

Neuvolan täti kävi ja oli ihan kiva jutella, sekä asiaa että niitä näitä. Vauva painoi 3250g, eli melkein 400g oli tullut painoa 6 päivässä! Kyllähän me on isän kanssa huomattukin, että tyttö kasvaa vauhdilla, mutta silti vähän yllätti.

Tänään on taas ollut tyttö enempi virkkuna. Ei ole yhdenkään syötön jälkeen heti nukahtanut, vaan on halunnut jäädä syliteltäväksi. Toivottavasti yöllä maistuisi uni, kun nyt on niin paljon valvonut... Toivossa on hyvä elää :D

Tänään on ollut tosi positiivinen päivä! Kävin aamulla koiran kanssa kahdestaan ulkona. Se oli synnytyksen jälkeen ensimmäinen kerta ulkosalla. Syysaamu oli tosi kaunis ja raikas ja oli aivan mahtava fiilis kävellä koiran kanssa. Vatsa ei painanut eikä lonkat valittanut eikä supistanutkaan kertaakaan ;)

Ahah, nyt siellä taas heräillään....

Shuri ja Päivänsäde
 
Viimeksi muokattu:
Täälläkin positiivinen päivä. Tuntuu, että arki alkaa ajautumaan omiin uomiinsa. Omat voimat alkaa palautumaan. Tämä aamulla heräsin pitkästä aikaa pirteänä, vaikka yöllä olikin ollut heräilyä kolmen muksun taholta, mutta välit nukuin kuin tukki.

Tänään kävin yksin lenkillä kaikkien lasten ja koiran kanssa. Tuplarattaiden painorajat varmasti paukkui, kun vauva oli toisella puolella kopassa ja toisella puolella tytöt peräkkäin samassa ratasistuimessa. Me asutaan niin kuoppaisen soratien varressa ettei esikoinen millään suostu pyöräilemään siinä. Eikä edes aina pääse kivien ja kuoppie takia mihinkään. Nouseepa oma kunto, kun noita kaikkia lykkii:). Viikonloppuna meinaan kokeilla jo ratsastamista niin kivalle paikat tuntuu. Rats. housut eivät kyllä taida vielä jalkaan mennä, mutta saa farkut kelvata.

Vauva on pärjännyt isin ja siskojen hoivissa oikein hyvin minun käydessä töissä. Pullosta on pumpattu maito maistunut. Ostin Aventin Isis pumpun. On kyllä mainio peli verrattuna Ainuu, jota kahdella tytöiltä olen käyttänyt.

Jaahas taitaa olla BB:n aika. Siirrympä täällä makkarista olohuoneeseen. Esikoinen nukahti juuri. Samalla imetän vauvaa ja nukutan kakkosen sylissä.
-Poni ja pikku-pomo 2½vko
 
Heipähei :wave: Jospa minäkin jo korkkaisin tämän puolen palstailun :)

Keskiviikkona siis kotiuduttiin pikkumiehen kanssa, ja arki on lähtenyt rullaamaan yllättävän hyvin. Oma mieliala on tosi hyvä ja jotenkin yllättävän varma fiilis kaikenkaikkiaan tuon vauvelin hoitamisen suhteen. Tunteet on kyllä pinnassa, vähän väliä pitää tihrustaa itkua kun on tuo pieni ihminen vaan niin ihana. :heart:

Kotiutumispäivänä tehtiin sairaalassa syöttöpunnitus, mulla herui siinä vaiheessa maitoa n. 20g yhdellä syötöllä. Oli aika epävarma fiilis että miten maito alkaa riittämään... Ja kotiin tultua meinas heti usko loppua, annettiin sitten imetyksen jälkeen vähän korviketta lisäksi kun vauva oli aika itkuinen. Yöllä maito nousi sitten rintoihin ihan kunnolla, ja poika on ollut tyytyväinen. Neuvolan terkkari kävi tänään kotikäynnillä, ja poika painaa jo 3650g (syntymäpaino 3470g, kotiutumispaino 3350g). Eli hienosti on paino lähtenyt nousemaan! =)

Eka yö kotona meni lähinnä imettäessä, nukuin varmaan pari tuntia joskus 3-4 välillä, ja aamulla sitten kuuden jälkeen kolmen tunnin unet. Väsymystä ei kyllä kotona niin hyvin huomaa, mut eilen kun kävin koiran kanssa lyhyellä kävelyllä ulkona niin tuntui ihan kuin olis humalassa, niiiiin väsy. Viime yö meni onneksi jo paljon paremmin ja sain nukuttua suhteellisen hyvin. Kun vaan osais nukkua päivälläkin sillon kun vauva nukkuu...

Vauvan kakka vähän arvelutti, kun se sairaalassa ollessa alkoi jo muuttua keltaiseksi siitä pihkasta, mutta nyt kotona ollessa kakka on ollut aivan vihreää. Neuvolan terkkari sanoi kuitenkin että on ihan normaalia, ja johtuu siitä että suolessa on vielä vähän sitä pihkaa. Muuttuu kuulemma ajan kanssa normaaliksi sinapin väriseksi. Oon vaan lukenut /kuullut niin paljon juttuja että vihreä kakka voi olla merkki maitoallergiasta, mutta hyvänen aika, tuo meidän poikahan on vasta muutaman päivän vanha, ehtiihän se siitä vielä muuttua.

Mites muut, ootteko antanut vauvalle jo tutin? Minä en ole vielä antanut enkä ehkä aio antaakaan, jos menee jatkossakin näin hyvin, ettei poika itkeskele muuta kuin märkää vaippaa ja nälkää. Tissi suuhun, se näyttää auttavan aina :)

Nyt lähdetään ensimmäistä kertaa ulos vaunuttelemaan, pitäkää peukkuja :D

Voikaahan hyvin! :heart:

Endotar + pikku-ukkeli kohta 5vrk :heart:
 
Voi perhana..... Unohdinpa sitten kopioida äsken kirjoittamani tekstin...

Noh, pääpointti: mekin käytiin tänään ekaa kertaa vaunuttelemassa. Hyvin meni!

Ensi yö vähän jännittää. Tyttö ei ole päivällä muuta tehnyt kuin nukkunut, parhaimmillaan yli 5 h putkeen. Taitaa yöllä (taas) virtaa riittää.

Shuri ja Päivänsäde vajaa 2 vko

ps. Me on annettu tytölle tuti jo sairaalassa. En ois halunnut, mutta imemisen tarve on niin kova, ettei vaihtoehtoa oikein ollut.
 
Nostelenpas pinoa yöspäin, jotta kaikki vauvautuneet tänne paremmin löytävät.

Meillä on tutti ollut jo laitoksella käytössä. Minusta se on monessa tilanteessa hyvä apu. Varsinkin, kun ei aina voi alkaa ihan heti imettämään, kun käsky käy. Eilenkin oli ruuanlaitto pahassa vaiheessa, esikoinen vessassa ja vauva halusi tissiä. Tutin avulla selvittiin ilman itkuja viisi minuuttia eteenpäin.

Vauva nukkuu edelleen päivisin enemmän kuin yöllä. Päivällä nukutaan 3h ja sitten syödään. Öisin heräätään sitten vajaan parin tunnin välein. Iltaisin ja aamuisin vauva on hereillä reilun tunnin ajan. Poika on todella ihana pakkaus kaikenkaikkiaan. Itkenyt ei ole kunnolla vielä kertaakaan. Onneksi minun ab-kuurikaan ei ole aiheuttanut vatsavaivoja.

Eilen pääsin eka kertaa kokeilemaan miten ratsastus onnistuu ja hyvinhän se meni. Ihanaa päästä taas rakkaan harrastuksen (työn ) pariin.
-Poni ja pikku-pomo pian 3 vko
 
Meilläkin sujui eka vaunuttelu varsin hyvin, vaikka koko ajan olikin hätä ja huoli että onko vauvalla liian kylmä/kuuma. :whistle: Kai sitä ajan kanssa oppii pukemaan tuota naperoa oikein.:heart: Miehellä oli eilen varpajaiset ja aamulla käytin koiraa aamulenkillä kaksistaan vauvelin kanssa vaunutellen. Ja hienosti sujui sekin reissu!

Meilläkin on tuo unirytmi vielä ihan päälaellaan, päivällä nukutaan pidempiä pätkiä kuin yöllä. Ensimmäinen yösyöttö/valvoskelu saattaa kestää kolmekin tuntia, eka tissillä n. tunti, sitten ähelletään kakkaa ja vaihdetaan vaippaa, sit vähän valvotaan ja ihmetellään, ja vielä puolen tunnin tissittely (ja vaipanvaihto) ennenkuin poika nukahtaa. Siitä parin tunnin päästä syödään taas, ja aamukuuden jälkeen yleensä nukkuu taas kolmekin tuntia. Ihan selkeästi ulkoilun jäljiltä uni maittaa myös paremmin. En oo vieläkään oikein osannu itse nukkua päivisin, ja kun tuo yöuni on katkonaista 1-2 tunnin pätkissä nukkumista, niin kyllähän se väsymys painaa. Mutta enpä silti kyllä valita, on tuo napero vaan niin ihana. :heart:

Tuttia ei meillä ole vieläkään tarvittu, mut ymmärrän kyllä et jos on kädet täynnä muutakin puuhaa (muut lapset, kodinhoito jne.) niin onhan se varmasti korvaamaton apu, kun ei sillä sekunnilla pysty tyrkkäämään vauvalle tissiä suuhun. Onko teillä tutteilijoilla kuitenkin sujunut imetys ihan hyvin? Minua on varmaankin liikaa peloteltu sillä, ettei imetys sit onnistu jos vauvalle antaa tutin ensiviikkoina... : /

Mulla on myös Avent Isis käsikäyttöinen rintapumppu, ja on kyllä hyvä laite mielestäni. Rinnat on välillä ihan kivikovat ja varsinkin kyljellään nukkuminen tekee kipeetä, mahallaan nukkumisesta puhumattakaan. Tänään pumpatessa muistin sit ottaa kokeiluun myös maidonkerääjän toiseen rintaan, ja kyllähän tuota näyttää valuvan toisestakin ihan reilusti, kun toisesta pumppaa. Pari satsia olen laittanut jo maitoa pakastimeen.

Imetyksestä vielä, meillä kävi eilen siskoja ja muuta sukua kylässä, ja sisko sit kuvasi vauvelia myös imetystuokion aikana. Kattelin sit niitä kuvia ja huomasin, et mulla on aika hassu asento kun imetän vauvaa, vauva on jotenkin liian ylhäällä ja oon ite ihan kippurassa. :headwall: Rinnanpäät onkin ollu vähän hellänä, mut ei kuitenkaan ihan rikki (vielä). Korjasin sit imetysasentoa ja heti helpotti oikean rinnan suhteen, mut vasemmasta imettäessä sattuu kyllä vieläkin (alussa, ei onneksi koko imetyksen ajan). Voiko olla niin vaikeeta etten löydä oikeaa asentoa toisella puolella, että vauva haukkaisi rintaa oikeasta kohdasta? Kun toisella puolella ainakin tuntui ihan oikealta. Ja kun tuntuu ettei siinä imetyksen kesken pysty sitä asentoa korjaamaan, vaan se pitäis heti alussa sattua ihan kohdalleen. No, huomenna on tulossa ystävä kylään joka ehkä kokemuksesta osais neuvoa... En tiedä onko täällä mitään imetystukihenkilöitä joihin vois ottaa yhteyttä. Onko teillä muilla sujunut imetys ihan ongelmitta, varsinkin esikoisen saaneilla? Maitoa kyllä riittää, onneksi siitä ei ole ongelmaa. :D

Mites muilla mammoilla on raskauskilot lähtenyt tippumaan? Mulla jäi 5kg laitokselle, ja kotiutumisen jälkeen paino on tippunut 2kg neljässä päivässä. Toivottavasti sama tahti jatkuu :LOL: Vielä olis n. 8kg ylimääräistä. Jotenkin musta kyllä tuntuu koko raskaus jo niin kaukaiselta, vaikkei vauva ole kuin viikon vanha :O Aluks kyllä tuntui ihan oudolta kun ei tarviikaan enää esim. pitkää kenkälusikkaa että sais kengät jalkaan, eikä törmäile mahan kans joka paikkaan.

Poni06, joko teidän vauvalla on aloitettu D-vitamiinitipat (jos on niin mitä merkkiä annat)? Onko aiheuttanut masuvaivoja? Eikö ne yleensä parin viikon ikäisenä aloiteta, vai muistanko ihan väärin..

Ihania vauvantuoksuisia hetkiä toivottelee Endotar & pikku-ukkeli 1 vko :heart:
 
endotar Ei ole vielä aloitettu. Huomenna neuvola-täti tulee kotiin käymään niin varmaan tuo taas aloituspullon niin kuin ennenkin. Jekovit ollut aikaisemmin ja ihan hyvin sopinut. Monestihan vauvoilla on ja alkaa vatsavaivat juuri siihen aikaan kuin d-tipat aloitetaan, joten ei aina tiedä johtuuko masuvaivat juuri tipoista.

tutti ja imetys Itse en pelkää tutin vaikuttavan imetykseen. Esim. esikoisella oli tutti heti keskolassa ollessaan. Vaikka imetys oli alkuun tosi työlästä ei tutti sitä kuitenkaan häirinnyt. imetin 1½vuotta. Kakkonen ei millään huolinut tuttia, kun löysi peukun, joka toimitti tutin virkaa. Onneksi tapa unohtui alle vuoden iässä ilman sen kummempaa kieltämistä. Nyt pojalla tutti satunaisesti käytössä.

Nyt keittiön siivoukseen. Vauva nukkuu ja tytöt leikkii lastenmusiikin tahdissa.
-Poni
 
Täälläkin imetys sujuu hyvin, vaikka tutikin on ollut käytössä. Tosin meillä tuti ei anna kovinkaan niitä arvokkaita lisäminuutteja ilman huutoa ennen syöttöä. Tyttö hermostuu, kun ei maitoa tulekaan. Tuti auttaa sitten ennemmin syötön jälkeen, kun tyttö on ensin ihan tyytyväiseinä päästänyt tissistä irti ja on selvästi kylläinen, mutta turauttaa sitten kakat housuun ja vaipan vaihdon yhteydessä/jälkeen alkaa aina hamuilla jotain suuhunsa. Mieluummin sitten tutia sinne työnnetään omien nyrkkien tai harson tai paidankauluksen tai milloin minkäkin tilalta =)

Imetysasennoista. Mun on kans monesti vaikea vaihtaa asentoa kesken imetyksen. Jos vauvan imuote ei ihan tosi huono ole, niin yleensä annan sitten syödä vähän huonommalla otteella. Samoin jos nyt oma selkä joten kuten kestää, niin en sen takia viitsi tyttöä välillä rinnasta irroittaa. Onneksi varmaan 80-90% kerroista me saadaan heti alussa ihan hyvin homma käyntiin. Mulla kyllä sattuu aina ne ensimmäiset imut vähän, mutta heti pian helpottaa.

Onkos muille aiheuttanut rintojen paino selkäsärkyä? Mun on välillä tosi tuskaista olla tämän selkäni kanssa. Tänä iltana ois taas kylvetys, ja taitaa taas jäädä miehen hommiksi. En ole itse kylvettänyt lasta vielä kertaakaan : /

Vatsavaivoista ja D-vitamiinista. Meille ei neuvolan täti puhunut kotikäynnillä mitään noista D-vitamiinitipoista! Minkähän ikäisenä ne aloitetaan? Kun me vaan sovittiin, että varailen sitten 1 kk käyntiä, et nähdään sit seuraavan kerran. Ja vatsavaivoja on meijän muksu itkenyt jo pari kertaa, vaikkei tosiaan tuota D-vitamiinia olekaan saanut. Olen melko varma, että yksi kerta johtui siitä, kun olin laittanut kaalta suoraan nännin päälle, enkä sinne nännin sivuille...

Ai, pitää mennä...

Shuri ja Päivänsäde vajaa 2 vko
 
Heippa!

Minäkin voisin tämän pinon korkata, kiitokset Lahopää-Liisalle pinon värkkäämisestä :flower:

Me jouduttiin pojan kanssa käymään pariin otteeseen synnärillä verikokeissa testaamassa bilirubiibit ja paino. Arvot oli koko ajan tosi lähellä valohoitorajaa, mutta koska sairaalassa oli ruuhkaa saimme mennä kotiin ja tarkkailla vauvaa siellä. Onneksi tiistaina arvot olivat laskeneet, eikä kontrolliin tarvitse enää mennä. Normaali neuvolaseuranta siis. Tiistaina olisi 2 vko-neuvola edessä.
Tutti on meilläkin ollut sairaalasta saakka käytössä. Otettiin siellä käyttöön koska vauvaa käytettiin erinäisissä testeissä (mm. EKG ja sydämen ultraus), niin helpotti tutkimusten tekoa. Täällä kotonakin on sitten tutti käytössä ja kyllä se monesti helpottaa eri tilanteissa.
Esikoinen ei koskaan hulinut tuttia, mutta onneksi tämä vauva haluaa :) imetys sujuu ihan ongelmitta tutista huolimatta!
Painoa taitaa olla vielä sellainen 7kg lähtöpainoon, mutta muutama ylimääräinen kilo olisi hyvä saada lisäksi vielä pois.
Ulkoilua ei olla vielä kovinkaan harrastettu. Itsellä on välillä aika heikohko olo edelleen. Mulla oli sairaalassa hemppa alimmillaan 60, eikä se ole vielä verensiirtojen eikä raudan ansiostakaan noussut kuin 99. Vielä on siis nostettavaa sillä saralla. Tosin aina en muista ottaa tablettia ...

Mies on onneksi vielä lomalla 1,5 vkoa. Auttaa kovasti esikoisen kanssa. Välillä päivät on ollu aika raskaita ja esikoinen vaatii huomiota ihanalla uhmaisella mielellä. Kauhulla mietin miten pärjään kun mies menee takaisin töihin.
Täälläkin vauva on nyt pitänyt sellaista rytmiä, että nukkuu päivisin ja haluaisi öisin valvoa enempi. Samoin tissillä viihtyisi nyt useammin. Eikös se eka tiheän imun kausi tullut vasta joskus 6den viikon iässä muistaako joku??

Nyt taidan mennä ottamaan hieman univelkaa kiinni, huomenna mennään tunnustamaan isyyttä :wave:

mp ja poika vajaa 2vkoa
 
Tervehdys tännekin puolelle!

Meillä alkoi arki tänään, mies lähti kahden viikon isyysloman jälkeen töihin. Kyllä meni kaks viikkoa nopsaan.

Meillä on tutti käytössä, joskus saattaa täälläkin saada sillä lisäminuutteja jos ei heti kerkee syöttöpuuhiin. Imetys sujuu vallan hyvin. Olis maitoa toisellekin vauvalla. Ennen olen luovuttanut maitoa, kaikista kuudesta aiemmasta, mutta täältä landen perukoilta se on hirmu hankalaa, kun tays:iin ei saa pakastettua toimittaa.

Ulkoilemassa ollaan oltu jonkin verran ja poika nukkuu siellä varsin hyvin.

Mahavaivoja on jonkin verran, mutta yöt menee pääasiassa nukkuessa, syö yöllä 1-2 kertaa.

Mutta arvatkaapa mitä, meidän pojalla on alhaalla kaksi hammasa :rolleyes: en oo koskaan törmännyt moiseen....ne löytyi viikko sitten eli viikon vanhana. Huomenna on ton 2 vuotiaan hammastarkastus, niin meinaan kysellä asiasta.

Ristiäiset meillä on 9.10, nimikin päätetty hyvässä yhteisymmärryksessä, vaikka vaan tyttönimiä oli alkujaan mietitty.

Mitäpä vielä, ei kait mitään. Yritän käydä kirjoittelemassa. Joskus vaan tuntuu, että elämä seitsemän lapsen äitinä on aika hulinaa ja kun vanhinkin on "vasta" 11, tosin alkavassa murkkuiässä ja se se vasta haastavalta tuntuukin.....

Hyviä vointeja kaikille.

Miia ja poju 2 viikkoa
 
Neuvola-täti oli juuri käymässä. Painoa oli tullut peräti 550g viikon aikana. Nyt paino on 3700g (3030g synt. ). Kaikki muutenkin oikein hyvin. Jekovit tipat aloitetan nyt.

miia75 Kyllä teillä varmasti hulinaa piisaa. Jaksuja sinne.

-Poni ja poju huomenna 3 viikkoa
 
Miialle unohdin laittaa tuolla toisella puolella, että tais olla tosiaan se sama laskettu päivä ja lapsoset syntyivät vain päivän erolla :D
Tsemppiä sinne kovasti kun mies palasi töihin!
Ponin poju on saanut eri mukavasti painoa kerättyä! Meilläkin on huomenna neuvola ja odotan innolla kuulla paljonko painoa on tullut nyt kun lisämaitoa on vähennetty kunnolla. Ainakin tuntuu että omaa maitoa kyllä riittäisi enemmän kuin tarpeiksi...
 
Pakko käydä täällä vähän kurkkimassa omaa tulevaisuuttansa:) vaikka odotuspuolella vielä tiukasti oonkin! Ihanalta teidän vauva-arki kuulostaa! Uskomatonta, Poni, että olet jo ollut ratsastamassa! Olisi myös kiva nähdä, Miia, arkeanne, miten se seitsemän lapsen kanssa pyörii? Saisi vähän vinkkejä tähän omaan toistaiseksi vasta kahden lapsen kaaokseen....
Tuokin kuulostaa lupaavalta, että tämä paino tästä kohta kääntyy laskusuuntaan. Täällä raahataan vielä kohta melkein 20 lisäkiloa, ei kiva!

Kaikkea hyvää teille vauvojen kanssa! Mukava sitten ajatella, ettei valvo yksin, kun vauva joskus aikanaan syntyy!

Parempia aikoja odotellessa...

Liisa& Liisa 39+1 19.9.
 
Ääks, meillä taitaa olla vaippaihottumaa :eek: Minä kun olin toivonut, että se tulisi vasta sitten siinä vaiheessa, kun otetaan kiinteitä mukaan ruokavalioon... Nyt en tiedä, kumpi on pahempi, tuo uus kertovaippamerkki, vai märkäpintaiset kestovaipat :| Mut sinkkivoiteella, tiheillä vaihdoilla ja ilmakylvyillä kai siitä selviää... Toivottavasti. Tyttö on selkeästi enemmän nyt reilun vuorokauden itkeskellyt, joten taitaa ihottuma tuntua ikävältä :(

Miiak75, on varppina kyllä hulinaa teillä! Minä mietin melkein päivittäin, että onneks ei ole kuin yksi lapsi hoidettavana... :ashamed:

Tulee kyllä välillä olo, että olen huono äiti, kun tuntuu niin vaikeelta selvitä tän yhdenkin kanssa, ja toiset ne pyörittää mallikkaasti suurperheen taloutta. Pahimmat itkumasispuuskat on takanapäin, mut takaraivossa jäytää pelko, että en kai ole siihen kuuluisaan baby bluesiin sairastumassa : / Mut kyllä mää vielä jaksan uskoa, että huominen on aina parempi :)

Painosta. Kävin varsin aamulla puntarilla. Nyt on 3,4 kg jäljellä "ylimääräistä". Raskausaikana kertyi 10 kg. Mun mielestä tuota ylimääräistä saa vähän nyt ollakin, kun tuntuu ettei aina kerkiä kunnolla syödä. Öisin ainakin on niin heikko olo, ettei aina uskalla vauvaa kanniskella, kun päässä heittää. Onneksi on mies sitten kanniskelemassa.

Unirytmistä. Taitaa meidänkin tyttö olla virkumpi yöllä kuin päivällä. Tosin nyt näyttäis olevan trendinä, että aamupäivän ja illan neiti tankkaa tosi tiheillä syötöillä, ja sit tuon 3-4 tunnin tankkausjakson jälkeen nukkuu pitemmän pätkän, jopa 5 h. Paitsi että tänään on nukkunut nekin tosi huonosti (kätisee ja tirauttaa pikku itkun välillä vaikkei kunnolla herääkään), mikä varmaan johtuu siitä ihottumasta.

Nyt saattaisi kerätä iltapalalle ja suihkuun ennen seuraavaa syöttöä =)

Shuri ja Päivänsäde huomenna 2 vko
 
Tervehdys!

Kävin juts ton 2v kans hammashoitajalla ja käskin katsoa tuon pojunkin suuhun. Ja kyllä siellä alhaalla ihan oikeita hampaita on kaksi kappaletta :O Toinen on jo tosi selkeesti esillä. Että näin. Ihmiset kun on pitäneet mua miltei luulosairaana, kun olen asiasta puhunut :stick:

Ihan sama aikanaan, kun epäilin yhdellä lapsella kaksiviikkoisena korvatulehdusta, pitivät mua muut ihmiset pikkusen hysteerisenä ja silloi alkoi korvakierre tuolla lapsella kaksiviikkoisena.....

Arki pyörii hyvin seitsemän lapsen kanssa. Isommista on jo apua ja mä oon vaan tottunut touhuamaan monen muksun kanssa, yleensähän täällä on vielä kavereita lisäksi. Soppaa keitetään 10 litran kattilalla yms. :)
Muksuthan on 11v, pian 10v, 8v, 6v, 4v, 2v ja tuo 2 viikkoinen. Aamulla 7.15 hyppää neljä vanhinta palvelubussiin ja menevät kouluun. Meillä kun tuo eskarilainenkin menee kouluun, kun täällä eskarilaiset on koulussa ekaluokkalaisten seassa. Hulabaloo on vasta kun kaikki neljä tulee samaan aikaan koulusta kotiin. :LOL:

Meillä on huomenna vauvalla neuvola, samalla kun tuolla 2 v on neuvola. Viimeksi viikossa vauvan paino ei juuri ollut noussut, toivottavasti nyt on, koska maitoa kuitenkin tulee vaikka kuinka, niin mihin se sit menee jos vauvan paino ei nouse.

Shuri, esikoisen kanssa kaikki on uutta, niin silloin tuntuu, monasti juuri tuolta. Ei kandee verrata mihkään suurperheisiin tai muihin perheisiin. Sä varmasti pärjäät ja ajan kanssa huomaat kuinka varmuus lisääntyy ja ajatukset muuttuu ja olet varmasti maailman paras äiti lapsellesi. Maailmasi on vaan juuri nyt muuttunut suuresti. Ja olisi se ihmeellistä jos se ei vähän mietityttäisi ja stressaisi. :hug:

Miia ja Poju 2 vkoa 1pvä
 
Kiitos Miia lohduttavista sanoista :flower: Muistan kun vielä raskaana luin jostain oppaasta, että ei saa lähteä itseä vertaamaan muihin. Silloin ajattelin, että en tietenkään ala vertaamaan, sehän ois ihan hölmöä... :ashamed:

Yö oli taas aika rankka, mutta puol kasilta aamulla tyttö viimein nukahti kunnolla ja tänään on päivän lähinnä nukkunut.

Tässä samalla tytteliä sylittelen, ja yritän matkia sen ilmeitä. Ei kyllä taida mun naama vääntyä nuin muikeille virneille :LOL: Neiti ihan ku keksimällä keksii toinen toistaan mahottomampia ilmeitä :LOL: Melkoinen söpöstelijä meillä :heart:

Mihin asentoon muuten nukutatte vauvan? Me opittiin sairaalassa aina kyljelleen nukuttamaan, mutta monissa oppaissa kehotetaan nukuttamaan aina selälleen.

Pitää tuosta ihottumasta soittaa huomenna neuvolaan, kun ei se välttämättä olekaan ihan vain vaippaihottumaa. Nyt ei iho punoita, mutta sellaista näppyä siinä on. Ja on levinnyt nyt vatsan alueelle ja jalkoihin nilkkoihin saakka. Säälittää meidän pikku reppana, kun aina ennen on pyllynpesut menny ilman itkua, ja nyt selvästi aristaa pyllyn koskettamista :( Jospa ne neuvolasta osais auttaa, että miten tuon saa parannettua.

Shuri ja maailman ihanin Päivänsäde 2 vko
 
Mullekin iski sitten rintatulehdus, tosi kiva :kieh: Oon jo parina yönä palellut ihan sikana, ja vasen rinta on ollu vähän kosketusarka. Eilen illalla sitten alkoi imettäessä sattua just tuohon vasempaan rintaan, vähän sellasta viiltävää kipua, ja rinta on ihan kivikova. Pumppasin imetyksen jälkeen rintapumpullakin vähän tyhjemmäksi. Tänä aamuna sit älysin mitata onko mulla kuumetta, kun paleli niin kovin. Ja olihan sitä. Pääsin onneksi jo aamulla lääkärille, kuumetta oli 38,3 mutta pika-crp oli kuitenkin normaali (tulehdusarvot siis). Sain kuitenkin antibioottikuurin, kun eipä tämä oikein muutakaan voi olla kuin rintatulehdus, kun ei muita oireita ole. Toivottavasti alkaa pian helpottaa! Olisko Ponilla jotain vinkkejä, muuta kuin tiheät imetykset ja lämpimät kääreet jne.? Entäs tuliko vauvalle masuvaivoja sun antibiootista? Ostin varmuuden vuoksi Rela-tippoja, mut en ehkä anna niitä vielä "varmuuden vuoksi", katotaan nyt alkaako masuvaivoja tulla.

Mitäs Shurin pienokaisen ihottumalle kuuluu, soittelitko neuvolaan? Meidän pojalla on tosi kuiva iho, ollaan sitä rasvailtu Ceridal-öljyllä, mut tuntuu ettei se kauheen hyvin auta. Kuivaa ihoa hilseilee oikein liuskoina : / Lipolania meinasin kokeilla seuraavaksi. Etenkin kyljet, olkapäät, ranteet ja nilkat on tosi kuivia alueita, pitää sit vissiin vaan rasvailla ahkerasti. Pyykinpesuaineesta tuskin johtuu, hajusteeton MiniRisk/LV on käytössä. En tiedä pitäiskö paidoista/bodyista leikata kyljestä ne lappuset pois, voisko nekin ärsyttää vauvan herkkää ihoa? Poitsua ei ihon kuivuus näytä kyllä vaivaavan millään tavalla, on oikein tyytyväinen vauveli. :heart:

Mekin nukutetaan vauvaa kyljellään, sairaalassa neuvottiin niin tekemään varsinkin imetyksen jälkeen, ettei tukehdu mahdollisiin maitopulautuksiin. Mut jos poika ei oo ihan hetkeen syöny niin on torkkunut kyllä selälläänkin, ja vaunuissahan asento pitää nimenomaan olla selällään, näin jostain luin.

Jokos muilla on ristiäissuunnitelmat jo vauhdissa? Mä varasin seurakunnalta tilat ja papin, nyt pitäis vielä järjestää pitopalvelusta tarjottavat, tehdä kutsut, soitella papille jne. Kummejakaan ei olla vielä pyydetty, aiotaan sekin tehdä kutsujen välityksellä kivalla runolla. :) Ristiäisissä haluaisin itse lukea Kaarina Helakisan runon "Iltalaulu Riikalle" (googlettakaa, aivan ihana runo!), mut en tiedä miten se itkemättä onnistuu.

Nyt takas lepäilemään, onneks kuume on tainnut jo vähän laskea.

Endotar & pikku-ukkeli 10vrk :heart:
 
... ja vielä imetyksestä tuli asiaa mieleen. Minä siis aluksi imetin pelkästään makuullaan sängyssä, ja hankalahan siinä on itse nähdä onko vauvalla oikea imuote. Sit kun alettiin harjoitella imetystyynyn kanssa istualtaan imetystä, niin johan alkoi sujua paremmin ja lähes rikki mennyt nännikin parani heti. Mulla on vaan niin surkea tuo imetystyyny (itsetehty vanutäytteinen), että alkaa olla jo niska ja hartiat jumissa. Millasia imetystyynyjä teillä on käytössä? Oon miettiny sitä PikkuPiian styroxpallotäytteistä, jos sen avulla oma asento olis vähän parempi. Ilman imetystyynyä ei kyllä onnistu vielä ollenkaan. :whistle:

Ei varmaan pitäis hehkuttaa, mut meillä on alkanu sujua yöt jo paremmin. Poika syö 3-4 tunnin välein, mut ei jää yöaikaan enää valvoskelemaan, joten äiskäkin saa vähän paremmin nukuttua. Valveilla ollaan enempi sit päiväsaikaan. Toivottavasti rytmi ei tästä muutu ainakaan huonompaan, ainakin nyt olis ihan kiva saada levättyä kunnolla kun on itse kipeenä.

Eipä mulla taas muuta... :wave:
 
En sitten soittanutkaan neuvolaan noista näpyistä, kun näköjään pahimman yli on päästy. Ne on nyt selvästi pienentynyt ja ovat vetäytyneet taas vain vaippa-alueelle. Nopeasti siis tuo ihottuma tuli, levisi ja lähti parantumaan... Eli kai se kuitenkin oli vain vaippaihottumaa. Lapsi ei myöskään itkeskele enää "ylimääräisiä" itkuja, ilmoittaa vain nälästä, märästä vaipasta tai joskus (harvoin) halipulasta.

Hilseilevästä ihosta. Meille sanottiin, että kaikki vauvat hilseilevät ensimmäisten päivien ja viikkojan aikana, kun ihon on totuttava kuivaan tilaan kohdun jälkeen. Ei kannata lähteä liikaa rasvaamaan/öljyämään, jos ei iho tosissaan näytä rikki menevän tai jos lapsi ei tunnu sitä liiemmin aristelevan. Jos liikaa antaa iholle ulkopuolista kostuketta, niin ihon oma rasvantuotanto ei välttämättä lähde kunnolla käyntiin, ja siitä voi seurata kuivan ihon oireita pitkäksi aikaa. Kuulemma siitä tietää, että hilseily on loppusuoralla, kun se etenee kämmenselkiin ja otsalle.

Mulla on tänään ollut aivan ihana päivä! Olen aivan yllättäen astunut jonnekin onnen ihanaan kultamaahan! Nää hormonit on kyllä ihmeellisiä, mut just nyt se ei haittaa :D Valvottiin aamupäikkäreiden jälkeen tytön kanssa pari tuntia, ilmakylpyiltiin temppumatolla ja ihmeteltiin niitä kaaresta roikkuvia leluja. (Tai äiti ihmetteli ihanaa lastaan...) Ja niin vain meidän napero hoksi alkaa tarttumaan sellaiseen helisevään renkaaseen :heart: Pitihän se ihan videokameralla sitten ikuistaa :cool:

Nukuttamisesta.
Mää kans muistelin sitä tukehtumisvaaraa selällään nukuttamisessa. Nyt oon sitten laittanut tytön selälleen, jos on imetyksestä reilu tunti aikaa. Mut tyttöpä kääntyy itse kyljelleen :LOL: Tykkää ilmeisesti oikealla kyljellään nukkua. Ensin saattaa kierähtää vasemmalle kyljelle, mutta kääntyy siitä sitten oikealle ennen kuin kunnolla nukahtaa. En tiedä, kauanko on osannut kääntyä, kun eilen melkeinpä ensimmäistä kertaa nukutin ihan vain peiton alle käärimättä ensin tiukasti fleece-huopaan.

Muutenkin tuntuu tosi jäntevältä tuo meidän tyttö, kun ihan syntymästään saakka on makuultaan nostanut päätään niin tomerasti. Ja pyllyä kun peseen niin jumppailee aina selkää ja niskaa ihan kunnolla, eli pistää itsensä suoraksi ja tekee hassuja uintiliikkeitä. Makuullaan tyttö ei kyllä viihdy kauankaan, kun oon niin kova hamuamisrefleksi, ja kun ei heti sitä tissiä sitten suuhun löydy, niin itkuhan siitä pääsee... Tuti ei sitten siinä itkussa enää kelpaa, eli se pitäisi kai muistaa antaa suuhun ennne kuin kääntää lapsen vatsalleen, mutta jotenkin aina unohdan sen :rolleyes:

Voi että kun on niin ihana päivä! En malta odottaa, että tyttö herää syömään ja sit päästään vaunuttelemaan raikkaaseen syyssateeseen :D

Ainiin, imetystyyny on meillä joku saksalainen merkki. En tiedä mikä. Miehelle sanoin, että osta muhkeimman näköinen. Sehän oli sitten kaupan kallein, 69e! :O No mut alkujärkytyksestä kun selvis, niin pakko myöntää, että hyvä ja tarpeellinen se on ollut. Täytteenä ei ole styrox-palloja, vaan jotain jauheelta tuntuvaa.

Me vietetään ristiäisiä ensi kuun lopussa. Tila saatiin varattua viime viikolla, kummit on selvillä ja kastemekkoja vahingossa jopa kaksin kappalein. Tyttären nimi on lipsahtanut lähisuvun tietoon, kun ei tuota osaa aina muuksi kutsua kuin nimellään.

Endotar, toivottavasti rintatulehdus paranee pian! :hug:

Shuri ja Päivänsäde 2 vko 1 pv
 
Endotar Enpä muuta hoitoa käyttänyt kuin imetys, lämpö ja pumppaus. Ab-kuuri puri tosi nopsaan. Vauvalle ei ole mitään tullut kuurista. Hoitaja käski mun syödä maitohappo valmistetta niin se auttaa vauvankin masua. Näin olen sitten tehnyt.

Imetystyyny oli esikoisen kanssa käytössä. Nyt imetän ihan sylissä ja yöllä maaten. Hartiat on aina jumissa muutenkin pikkuvauva-aikana, kun vauvaa paljon kannan ja isompiakin. Hierojalla käy säännöllisesti. Pitäisikin varata taas aika, kun raskausaikana en käynnyt ollenkaan.

Ristiäiset on 16.10. Suunnitelmat melko lailla valmiit. Ihan kotona juhlat pidetään. Vieraita on kutsuttu isovanhemmat, sisarukset ja kummit yhteensä reilu 20 hlö. Mun äiti tekee täytekakut, anoppi voileipäkakut, kotileipomosta tilaan tuulihattujoutsenia suolaisella ja makealla täytteellä ja piparkakkuja, johon tulee vauvan nimi. Kastemekko on minun mummon tekemä, joka on ollut mun siskon lapsilla ja meidän lapsilla. Juuri tänään käytiin ostaa miehelle uusi puvuntakki ja vaateansininen kravatti, isommalle tytölle riihipeikon mekko ja vauvalle löytyi ihana juhlapaita. Nuoremmalle tytölle sopii siskon vanha Riihipeikkomekko. Itselle ei ole vielä vaatteita. Jotain sovitin, mutta on sen verran vielä kiloja, että jätän omien vaatteiden oston ihan viime tippaan, koska uskon kuukaudessa kilojen karisevan aika tavalla. Sinisiä ruusuja pitää muistaa tilata hyvissä ajoin.

Kyljellään nukutan vauvaa. Ei pääse puklut kurkkuun. tuosta nukuttamisesta on monta eri tyyliä. Esim. Saksassa sanotaan selällään nukuttamisen ehkäisevän käykytkuolemaan ja Suomessa taas suositus tämän suhteen kyljellään. Masulla olen joskus nukuttanut isompana, jos masu vaivaa ollut.

Ihon kuivuudesta. Vauvoillahan iho ikäänkuin kuoriutuu syntymän jälkeen ja hilseileen kauttaaltaan. Tätähän ei kannata vielä rasvata. Vasta jos tämän jälkeen kuivuutta on niin sitten.
-Poni ja poju 3vko
 
Iso kiitos ihonhoitovinkeistä Shuri ja Poni! :flower: Sairaalassa tosiaan suositeltiin käyttämään jo nyt tuota Ceridal-lipolotionia, mutta nyt todellakin jätän sen kaappiin odottamaan "oikeaa tarvetta".

Shuri ihanaa että sulla on ollu noin hyvä päivä =) Ehkäpä tämä omakin olo vielä jossain vaiheessa iloksi muuttuu, on niin kamalan huono omatunto kun ei jaksa imetystä kummemmin tällä hetkellä osallistua vauvan hoitoon. Mies siivoaa, tekee ruokaa, lenkittää koiran, seurustelee vauvan kanssa... Mies tuossa tiuskaisi että ihanaa päästä ensi viikolla töihin lepäämään, kun isyysloman eka osa loppuu. :| Huono äiti -fiilis puskee väkisinkin pintaan, vaikka enhän minä sille mitään voi että olen sairaana ja voimat loppu. No, jospa se mieskin osais joskus ajatella niin päin että miten paljon minä oikeasti teen ja arvostaakin sitä.
 
Viimeksi muokattu:
Nonni, meilläkin oltiin jo eilen neuvolassa syntymäpainossa, ihan grammalleen. Pituutta oli tullut sentti tässä parissa viikossa. Ja pojan hampaita kaikki ihmettelee :LOL:

Meillä on ristiäiset 9.10, kutsut tarttis vaan saada valmiiksi ja postiin. Mutta kun päivät menee tosi nopsaan ja illalla ei jaksa enää....meen joka ilta ysin aikoihin nukkuun, vaikkei vauva valvotakaan. Vauva syö vain 1-2 kertaa yössä ja muuten nukkuu. Ihanaa.

Meillä vauva nukkuu kuljellään....usein vaunuissakin. Miksei vauva sais nukkua vaunuissa kyljellään?? Ainakin nuo kaikki kuusi aiempaakin ovat nukkuneet, kun nukkuu silloin paremmin.

Täälläkin vauvan iho "uusiutuu", hilseilee, mutta en oel rasvaillut kun ei ole tarpeen. Hormoninyppyjä ei ole vielä tullut, yleensä ne on tulleet vasta reilun kuukauden iässä.

Ollaan vauvan kanssa oltu koko viikko liikenteessä, kun on ollut yhdellä lapsella hammashoitajaa ja toisella neuvolaa, ja kohta lähden esikoispojan vanhempainvarttiin koululle.

Ja ilmeiseti meillä o nmahatauti perheessä, kun toi 11 vuotias poika oksensi eilen pari kertaa. Kädet on kyynerpäitä myöten ristissä ettei kävis kaikkia läpi. Sairastaminen on tän suurperheen suurin negatiivisin puoli, kun kestää kun käy kaikki läpi ja onpa monasti käyty pari kierrostakin :headwall:

Miia ja Poju 2.5 vkoa
 

Yhteistyössä