Viime yönä klo 23.10 syntyi mustahiuksinen tyttö, 3825g, 51,5cm ja py 34 cm.:heart: Tytär voi hyvin, mutta äiti vähän heikommin.
Synnytyksestä jäi kokonaisuudessaan ihan hyvä kuva, kesto oli noin 8 tuntia ja ponnistusvaihe kymmenen minuuttia.
Tässä hiukan synnytyskertomusta:
Lähdettiin eilen puolen päivän maissa sairaalaan kun supistuksia tuli noin 6-8 minuutin välein. Mutta sairaalaa lähestyttäessä supistuksen harvenivat ja päätin että mennäänkin vielä takaisin kotiin. No oltiin kotona parisen tuntia kun supistukset voimistuivat ja napakoituvat, niinpä lähdettiin uudestaan sairaalaan.
Siellä pääsin sitten käyrälle, supistuksia ei kuitenkaan tullut vielä riittävästi niinpä mietittiin, että lähdetäänkö kuitenkin takaisin kotia. Oltiin jo lähdössä kotiin kun supistukset napakoituvat niin että multa valui vain vedet silmistä. Siinä vaiheessa olin kuitenkin vain parisen senttiä auki.
Päästiin perhehuoneeseen ja kaurapussin avulla koitin kestää niitä supistuksia. Supistukset olivat kuitenkin niin napakoita, että oksennutti koko ajan, mutta mitään ei kuitenkaan tullut. Puoli seitsemältä pääsin ammeeseen, joka helpotti hiukan oloa ja sai paikat aukenemaan yhden sentin lisää. Eli siinä vaiheessa olin vasta kolmisen senttiä auki. Puolisen tuntia jaksoin ammeessa lillua, jonka jälkeen pääsin saliin.
Salissa minulle ehdotettiin ilokaasua, jota sitten kokeilin, mutta se sai vain hirveän oksennusrefleksin aikaiseksi. Joten ei siis sopinut minulle. Vähän ennen kahdeksaa lääkäri puhkaisi kalvot. Lapsivettä oli niukasti vaikka neuvolassa oli sanottu aina että sitä on normaali määrä. Kahdeksalta sain sitten epiduraalin, joka oli oikea valinta minulle. Yhtään supistuskipua en nimittäin olisi enää kestänyt. Epiduraalin kanssa supistukset olivat siedettäviä. Niin ja koska omat supistukset olivat vaikutukseltaan aika heikkoja niin sain tippaan supistuksia voimistavaa lääkettä. Mikä oli minusta ihan hyvä ratkaisu, koska omien supistusten vaikutusten kanssa avautuminen olisi saattanut kestää vielä paljon kauemmin.
Klo 21.30 olin sitten jo kahdeksan senttiä auki, vauvan pää kuitenkin vielä aika ylhäällä niinpä yritin seisoskella, jotta se laskeutuisi. Tunti kaksikymmentä minuuttia siitä eteenpäin olinkin sitten jo 10 senttiä auki. Vielä kymmenen aikaa sain lisäannoksen epiduraalia, koska kivut olivat taas voimistuneet.
Klo 23 sain sitten luvan alkaa ponnistamaan. Huolestuttavaa oli että vauvan sykkeet olivat laskussa. Paikalle pyydettiin ylilääkäri arvioimaan tilannetta. Sain ponnistaa pari supistusta jonka jälkeen päättivät, että käytetään imukuppia, jotta vauva saadaan nopeasti ulos. Itse ponnistusvaihe ei sattunut ja osasin ponnistaa oikeaan suuntaan. Väliliha leikattiin, kun vauva piti saada nopeasti ulos. Sitä en tiedä monta tikkiä sain. Kuitenkin tämä samainen ylilääkäri ompeli minut sitten kasaan. Mitään muita ruhjeita ei tullut.
Vauvalla on tällä hetkellä kaikki hyvin ja synnytyksen jälkeen alkoi heti imeä ja viihtyi rinnalla melkein puolitoista tuntia syöden.
Itsellä olo on aika heikko. Suihkuun mennessä meinasin pyörtyä, niinpä käväsin siellä vain pikaisesti. Pissaaminen ei sujunut, niinpä katedroitiin litran verran oli virtsarakosta tavaraa, eikä edes tuntunut että siellä olisi mitään. Osastolle minut vietiin sängyssä, koska pyörätuoliin olisin varmaan pyörtynyt.
Kolmen maissa pääsin nukkumaan osastolle ja neljän maissa heräsin pissahätään. Soitin hoitajalle joka saattoi minut vessaan, koska yksin olisin varmaan pyörtynyt matkalle. Sain hiukan pissattua, mutta paine jäi edelleen niinpä katedroitiin uudestaa ja puolitoista litraa sieltä tuli vielä pissaa! Hoitaja oli sitä mieltä että laitetaan kestokatedri jotta saadaan virtsarakko supistumaan. Huomiseen asti pitää sitten pitää sitä.
Vaikka olo on vielä heikko, niin siitä huolimatta jäi synnytyksestä positiivinen kuva ja henkilökunta toimi minusta erittäin hyvin ja asiantuntevasti. Henkilökunta oli myös mukavia.
Unet ovat vain jääneet kahtena viime yönä vähiin ja nytkään ei nukuta, varmaan kroppa käy vielä niin kierroksilla. Niinpä ajattelin teille synnytyskertomukseni nyt kirjoittaa.
Supistuksia kaikille niitä tarvitseville
ennie ja 7,5h vanha myrmy:heart: