Syyskuun tulokkaat 2010 **** Elokuussa **** (Päivityspyynnöt yksityisviestillä, kiitos!) 1 vauva syntynyt!

Terve!

Minä kuulin ettei meillä ole mitään synnytystapa-arviota tai anneta mitään painoarviota ellei vauva tunnu niin isolle, että siitä pitäisi huolestua :eek: Ja minuakun on se tässä vähän mietityttänyt niin nyt se kyllä vähän huolestuttaa. Pitää katsella vähän jos menisi sitten yksityiselle jos ei saa mielenrauhaa.

Neuvolassa muuten kaikki hyvin,paitsi painoa oli tullut taas liikaa (reilu kilo per viikko) ja sf-mitta pysyi samassa (33cm), mutta sanoi ettei vielä tuosta huolestu kun riippuu niin vaiuvankin asennosta.

Toivottavasti laran ja daskin vuvat malttavat vielä hetken.

Kävimme eilen motoparkissa power truk showssa ja se reissu oli kyllä aika raskas. Meillä matkat oli noin 4 tuntia suuntaansa (pysähdyttiin kahdesti) ja paikan päällä olimme noin viitisen tuntia. Menomatkalla kuoppaisella tiellä supisteli melko tiuhaan ja tuntui kipeiltäkin. Osasyy supistuksen kipeyteen sattoi kyllä olla pissahätäkin. Paikan päällä meni ihan hyvin siihen asti kun piti takasin lähteä autolle kävelemään jolloin alkoi myöskin välillä supistelemaan, mutta oikealle puolelle kylkeen voihloi niin himmatisti, etten kyennyt kävelemään kun askeleen pari kerrallaan. Autossa kylkeen vihloi edelleen muttei niin paljon kun liikkuessa. Tänäänkin tuota kylkivihlontaa on esiintynyt, muttei ihan niin pitkää pätkää kuin eilen ja liikkuessa se tuntui vaan pahentuvan. Mitähän lie moinen kipuilu?

Supistuksia tulee nkyään jokunen päivittäin, on tullut jo jonkun aikaa, välillä tiheämpään välillä vaan ihan jokusia päivän aikana. Eiliseen asti olivat kivuttomia aina. Myös paineentunnetta ja sukkapuikkovihlasuja alapäässä on aika ajoin myös paljon. En tiedä miten alhaalla vauva on, mutta mahga on kyllä tipahtanut huomattavasti joku pari viikkoa sitten ehkä. Myös hikka rupesi sillloin tuntumaan melkein reisillä, että ainakin jonkun verran on tipahtanut jo.

Ensi viikon torstaina olisi mun kolmas ja viimonen neuvolalääkäri, joten sillon nähdään onko mitään tapahtunut näiden supistusten myötä. Jotenkin, kun on tässä tuntunut kaikenlaisia tuntemuksia on ajatellut, että homma edistyy eikä näin ollen hirveästi yliaikaiseksi menisi. Limatulppaa luulin kanssa bonganneeni tänään päivällä osan, mutta takuuseen en mene. Siskolle kun sanoin, että tuntuu, että tulisi ihan ajallaan tämä lapsi niin myhäili ja sanoi, että muistaa sanoa nämä sanat sitten kuin ollaan yliajalla :kieh: . Itseltään on molemmat mennyt n.11 päivää yli. Sisko erehtyi myös molemmilta luulemaan kipeiden suppareiden takia synnytyksen käynnistyneen, mutta ilman tulosta, joten ajattelin pelata varman päälle ja mennä joko lapsiveden mentyä (äitin ja siskon kaikki synnytykset alkaneet lapsiveden menolla) tai sitten kun tekee niin kipeetä ettei kestä olla.

Sairaalakassia en ole pakannut varmaan sitten ensi viikolla joku päivä voisi katsoa, mutta pojalle katoin kotiintulovaatteet ainakin alustavasti (vielä kerkiää mieli muuttua). Valitsin puolipotkarit, bobyn, fleecepuvun, myssyn ja tumput.

Minä voisin liittyä facebook-ketjuunkin, mutta täälläkin käy.

Hyviä vointeja kaikille!

Felessa ja kääpiö 35+2
 
Mulla synnytystapa-arvio ihan sen takia kun esikoisen kohdalla repesin tosi pahasti. Olen kuullut ettei sinne arvioon pääse kovin helpolla. Ja mulla on ollut tässä raskaudessa vain yksi lääkäri-nla. Ja nyt kun menen tuonne Kättärille synnytystapa-arvioon ja siel siis tutkitaan perusteellisesti niin sitä toista lääkäri-nlaa mulla ei siten ole. Tääl Vantaalla niin säästetään noista lääkäri-käynneistäkin. Eikä mulle edes alettu ehdottamaan perhevalmennusta nyt kun toinen lapsi jo kyseessä. Olen kuullut että aikaisempina vuosina on tarjottu mahdollisuutta, mutta nyt ei tosiaan mitään edes mainittu aiheesta.

Sukupuolesta vielä, eli meille on tulossa poika :). Rakenneultrassa näkyi tosi selkeesti. Olin niin toivonut että ois tyttö, ei ois tarvinnu hommata niin paljoa vaatteita ym tavaraa. Mutta ihan kiva että on sit kumpaakin sukupuolta:).

Sairaalakassia en ole vielä pakannut. Listaa olen kuitenkin tehnyt että mitä pakattava. Yksi ehdoton on huulirasva/vaseliini. Muistan nimittäin kun esikoinen syntyi niin huulet oli aivan törkeen kuivat, ja leikkaussalissa onneks ystävällinen hoitaja haki jostain vaseliinia ja rasvas mun huulet :D.
 
Mörritin, duodecimin mukaan sikiön normaali sykkeen vaihteluväli on 100-180. Eli ihan normaali 120 on. =)

Taitaa ensimmäiset meidän pinon jäsenet olla jo täysiaikaisuuden nimissä, hurjaa ja hienoa! B) Itselläni olisi tällä viikolla edessä synnärillä vierailu ja neuvola, josta saan lähetteen synnytystapa-arvioon. Mulla siis syynä tuohon ylimääräiseen ä-poli käyntiin on ensimmäinen synnytys, joka oli kiireellinen sektio. Multa jää myös toinen neuvolalääkäri todennäköisesti tuon takia pois ja eipä sillä mitään virkaa olisikaan, enemmän luotan äippäpolin lääkäreihin kuin meidän terveyskeskuslääkäriin... :whistle: Taitaa tosin olla myös aika kunta-/sairaalakohtaista, kuinka paljon noissa käynneissä säästellään. Toisin paikoin lienee paljon vaikeampi päästä näytillä, kun toisaalla laitetaan hyvinkin herkästi.
Loppuviikosta olisi edessä melkoinen koitos, kun täytyisi lähteä päivän reissulle 300 kilometrin päähän. Saas nähdä, kuinka persus kestää.

Mites ne liikelaskentaohjeet nyt menikään? Kai niitä voisi itsekin alkaa joskus ainakin tarkkailemaan. Tuntuu, että tämä pikkuinen liikkuu toisina päivinä koko ajan ja toisina ei juuri ollenkaan. Johtunee kyllä paljon asennostakin. Viime yön ukkosmyräkän jälkeen alkoi taas sellainen jumppa, että nukkumisesta ei tarvinnut haaveillakaan. Sama oli viime viikolla, kun ukkosti.

Pitää tänne vähän hehkuttaa, sillä sain kuin sainkin ikuisuusprojektini valmiiksi ennen vauvan syntymää. Tällaisen peiton kirjoin tulokkaalle:

Kyllä siinä olikin tekemistä eikä oma pinna ole niitä kaikkein pisimpiä, mutta onnistuinpas! Nyt alkoi sitten vimmattu sukkien neulonta pienille jaloille syksyn viimoihin. Vauvan sukkia löytyykin kyllä aika monet, mutta kaikki "poikaväreissä", joten täytyyhän sitä nyt muutamat vaaleanpunaisetkin väsätä. ;) Tänä vuonna ei taida enää olla niitä marttojenkaan sukkia synnärillä jaossa.

Ihanaa alkanutta viikkoa kaikille! Onneksi on vähän inhimillisempää säätä luvassa.



Epeti 34+0 poksista! :D
 
Epeti Liikkeenseurannassa pitää maata tunti ihan paikallaan. Jos vauva liikkuu alle 10 kertaa sinä aikana, pitää koittaa vielä toisen kerran uudestaan, ja jos sillonkin tulee alle 10 liikettä, pitää ottaa yhteys neuvolaan. (Vauvan pitää tietysti olla ensin hereillä, että ton laskennan voi tehdä ). Sokerilla ja kofeiinilla voi koittaa myös piristää vauvaa, jos tuntuu, että liikkuu liian vähän. Niin voi tarkistaa sen, että liikkeiden vähyys ei johtunut mistään vakavasta.
Ihanan peiton olet kirjaillut, vau! :)

-dask ja typy 33+4
 
EPETI: Kauniin peiton olet tehnyt. Kyllä vauvan kelpaa :) Itse tein esikoisen viimeisillä raskausviikoilla kastemekon virkaten. Olen itseeni hirmu ylpeä saavutuksesta ja muistan kuinka itku silmässä väänsin silmukoita loppu vaiheessa kun ranteissa oli niin kovat kivut kun turvotuksen takia hermoon painoi.........loppujen lopuksi sain mekon valmiiksi pari päivää ennen kastetilaisuutta. Nyt tämä tulokas saa saman puvun. Nauha vaihdetaan, jos tulokas tarvitseekin muun kuin vaaleanpunaisen....

Ninnananna ja Sintti 33+4
 
Onnea Emulialle vauvasta :heart:
Kiitokset Lahopää-Liisalle uudesta pinosta :flower:

[/b]Painosta ja turvotuksesta Mulla ei oo turvotusta ollenkaan :whistle: Hyvä sanoa nyt, ensi viikolla varmaan kengät ei mahdu jalkoihin :LOL: Johtunee ihan varmaan vaan siitä, että juon litroittain vettä tän hirveen helteen takia :LOL: Painoa on ekan ja viimeisen neuvolan välillä tullut huimat 4kg :ashamed: Kiitos kuuluu karmivalle pahoinvoinnille alkuraskaudessa :kieh:

Vauvan liikkeistäMusta tuntuu, että tää kaveri on viimeinkin oikein päin :D Hikkaliikkeet tuntuu ihan alhaalla, potkut jommalla kummalla puolella kylkeä navan yläpuolella kuitenkin. Ja ilmeisesti nyrkeillä jyskytetään nivusiin :D Viimeisessä ultrassa lääkäri sanoi, että raivotarjonnassa ollaan ja peppu nousee ja laskee tossa navan kohdalla. Saisi pysyä tässä asennossa nyt ihan loppuun asti =)

Hankinnoista Kaikki on tallessa kahden aiemman lapsen jäljiltä :D Pienenpieniä vaatteita oon vaan ostellut joitakin. Oikeestaan mitään muuta mä en tarvii enää kun rintapumpun. Edellinen otti ja hajosi toisen lapsen aikaan. Oon miettiny sähköistä ja sit sitä ihan käsikäyttöistä. Kellään kokemusta aventin käsikäyttöisestä pumpusta?

Parisuhteesta Musta tuntuu ettei oo muuttunut mihinkään suuntaan. Lasten vauva-aikana oli raskaampaa, kun oli yövalvomisia ja muutenkin väsytti. Mitään hirveitä kriisejä ei onneksi ole kuitenkaan ollut :)

Me ollaan nyt lomalla perheen kanssa. Sunnuntaina lähdetään takas kotiin, kun mies menee maanantaina takas töihin. Suppareita on ollut ihan kiitettävästi, ei tosin onneksi kovinkaan kivuliaita. Ensi viikolla on keskiviikkona lääkärineuvola, siellä tietää taas tilanteesta ähän tarkemmin :)

Jaksuja kaikille mammoille :hug: Pysytään kasassa vielä ainakin pari viikkoa :hug:

smur-ffi ja papu 34+5
 
NAANTALIN REISSU TEHTY!
ihanan rentouttavaa oli...ja saatiin miehen kanssa nauttia toisistamme :D

Täällähän on sattunut ja tapahtunut sinä aikana onnea EMULIALLE pienokaisesta :heart: !!

DASKilla alkaa siellä olemaan kanssa näköjään jännät päikat...jos nyt vielä pari viikkoa eteenpäin pääsisi niin hyvä olisi =)

MEILLÄ täällä maalla ei ole mitään ultria näin loppu raskaudesta eli ei mitään hajua minkä kokoinen vauveli nyt olisi, eikä ole terkkakaan mitään puhellut ehkä sitten 2vk päästä kun on lääkäri niin käsikopelolla jotain arviota pitäis saada. Mullahan tulee se synnytystapa suunnittelu kanssa sinne tayssiin, mutta se on sitten vasta joskun 37viikolla ilmeisesti.

OMAA NAPAA: eli neuvolassa käyty ja kaikki hyvin. pissa puhdas, rr 120/80, painoa tullut 100g/vk eli alusta sen reilu 6kg.vauva syke olis siellä 160 kieppeillä kun touhusi kovasti =) . terkka sitte taas viikon päästä ja lääkäri 2vk päästä. aika paljon viime yönä taas supisteli mutta nyt aamupäivä ollut suht rauhallista. väsy on valtava kun yö tulee nukuttua vaan pari tuntia kun kaikki asennot on huonoja....on tää nyt kurjaa
:LOL:

lennilokinpoika 33+3
 
Neuvolassa käyty neljän viikon tauon jälkeen. Kaikki on hyvin: turvotusta ei ole ollenkaan (ei ollut myöskään esikoisesta koko raskausaikana), sf-mitta oli 29, painoa oli tullut neljässä viikossa vain 200g, mutta siihen on ollut syynä varmaankin muutto ja nämä hirveät helteet. Vauva liikkui pontevasti kun kuunneltiin sydänääniä ja esikoinen oli innoissaan kun kuuli vauvan "äänen" :heart: Hemoglobiini oli 138, eli ei lisäraudan tarvetta.

Vihaan näitä helteitä :( Eilen olo oli niin tukala etten oikein tiennyt miten olisin ollut. Hävettää, että omaa huonoa oloaan tulee purettua lapseen :ashamed: Eilen suutuin mm. kivien heittämisestä aivan kamalasti, vaikka normaalisti olisin vain ottanut kivet pois ja keksinyt muuta tekemistä. Hämeenlinnassa oli eilen pahimmillaan +33 ja kosteusprosentti varmaan 80. Nyt katsoin ilmatieteenlaitoksen sivuilta, että kosteusprosentti on 88%, ei ihme, että pyykit eivät kuivu. Helteille ei edes näy loppua, en jaksa!

Lennilokinpoika mukavaa, että teillä oli kiva reissu.

Epeti ihana peitto, todella kaunis.

Tiinuliini ja Vompatti 33+6
 
Hienon peiton on Epeti saanut aikaiseksi!

Aventin rintapumppua voin suositella lämmöllä :wave:

Täällä on onneksi helteet helpottaneet ja koko viikon pitäis sadella jopa hieman vettäkin, I-H-A-N-A-A!! Oon niin helpottunut. Nyt vaan odotellaan keskiviikon lääkäriä ja kauhulla painolukemia... tulee varmaan taas sanomista, mutta kyllä mulla on turvotustakin.

Voikaahan hyvin!

P.S. Täällä on myös ollut pinna ajoittain aika kireellä :wave:

mp ja kirppunen 35+5
 
Ihana peitto Epeti!

Toivottavasti vauvat pysyisi vielä hetken mahassa teillä, joilla ne osoittaa poistulemisen merkkejä! Mutta kyllä on edelleen jännää tulla tänne kattelemaan, että joko on toinen vauva syntynyt.

Mieluummin täällä kaksplussalla kirjottelisin, äänestän sitä siis.

Kiitoksia vinkeistä ja selvennyksistä kotiintulovaatekyselyyni! Hyvä idea tosiaan se, että mies voi sitten tuoda vaatteet ni ei tartte etukäteen murehtia sitäkään :)

Enää olis 5 päivää töitä ennen äitiyslomaa. Huomenna on viel vapaapäivä ja ens sunnuntaina vedän sit jotkut jenkkapolkkatempasut noin klo 16, kun työvuoro päättyy. Tanssien äitiyslomalle :)

Tänään kävin poimimassa tuossa läheisellä marjatilalla vattuja 4 litraa. Enemmänkin ois voinut mutta en ollut tajunnut ottaa juomista sinne ja hiki valui siihen malliin, että oli pakko lähteä pois. Oli vähän huono alku päivälle ni touhuilu auttaa. Huomenna sitten neuvolaan ja perhevalmennukseen keskustelemaan vanhemmuudesta.

Sannimarja 34+1
 
Pikaiset neuvolakuulumiset.

Verenpaine 120/67
pissa puhdas
sikiön liikkeet ++
sikiön syke 135
turvotus + (sitä on nyt viikon ollu, vaikka samalla lailla oon juonu ku ennenki)
paino/viikko -108g (ei terkan mukaan haitannut, vaikka alaspäin mentiin)
sf-mitta 32 cm (eli ois pompannu alakäyrältä keskikäyrälle, mutta täti kyllä sanoi, että hänen mittaamansa ovat aina vähän reilumpia kuin muiden mittaamat)
ja vauva on kiinnittynyt =)

Se mun mango pyllyssä johtuu siis tuosta, että vauva on kiinnittynyt.

Epeti, ihana peitto! :heart:

Liikkeenseurannasta. Mää en oo tienny, että pitäis pysyä paikaallaan maaten. Neuvolassa sanottiin vain että 5 liikettä/0,5 h tai 10 liiketta/1h on ne rajat. Mitä joitain kertoja olen huvikseen laskenut, niin Onni-Ilona liikkuu tuon 5 kertaa aina noin viidessä minuutissa, joskus nopeampaakin... :whistle: Siis jos niputtaa kaikki sarjatulet aina yhdeksi liikkeeksi. Muutenhan tuo liikkuis sen noin viidessä sekunnissa.

Jaksuja kaikille kanssamammoille ja masuasukeille! :heart:

Shuri ja Onni-Ilona 36+1
 
Shuri Ehkä se paikallaan makaaminen liikkeenseurannassa on sen takia, että huomaa liikkeet varmemmin? Sitä mäkään en tosiaan tiedä, että pitääkö "sarjatulet" laskea yhdeksi liikkeksi vai jokainen erikseen. Mä kyllä laskisin varmaan yhdeksi liikkeeksi.

-dask ja typy 33+4
 
Minäkin jouduin eilen liikkeitä laskemaan. Vauva oli harvinaisen rauhallinen. Vaatimukset täyttyi nipin napin. Onneksi yöllä melskasi sitten enemmän ja tänään ollut taas oma itsensä.

Vietän pientä lepohetkeä juuri. Tunnin päästä alkaa tytön 2v synskät. Kovasti olen muistellut kahden vuoden takaisia tunnelmia. Ihan voi tuntea nenässä vastasyntyneen tuoksun. :heart:
-Poni 34+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja Poni06:
Minäkin jouduin eilen liikkeitä laskemaan. Vauva oli harvinaisen rauhallinen. Vaatimukset täyttyi nipin napin. Onneksi yöllä melskasi sitten enemmän ja tänään ollut taas oma itsensä.

Vietän pientä lepohetkeä juuri. Tunnin päästä alkaa tytön 2v synskät. Kovasti olen muistellut kahden vuoden takaisia tunnelmia. Ihan voi tuntea nenässä vastasyntyneen tuoksun. :heart:
-Poni 34+6
Meilläkin illalla laskettiin liikkeitä... Alkaisko olla nyt ne viikot sitten kun vauvelit rauhottuu vähän odottelemaan synnytystä ja muutenki tila loppuu kesken?

Ihan tuo lause tossa lopussa :heart:

Niin ja Ihana peitto Epeti! Todella kaunis! :)
 
Mulla äitiysloma alkoi tänään :) Olin kyllä ennen tätäki ihan vaan kotona, mutta onhan tää taas yks juttu, joka kertoo, että ollaan lähempänä sitä laskettua aikaa.

Kävin myös viimeisessä neuvolalääkärissä. Vauva on vähän jo laskeutunut, mutta paikat on visusti kiinni. Ei sanonu mitään painoarviota, mutta pää alaspäin vauva siellä edelleen oleskelee. Ja sitten vähemmän kivat jutut.. Virtsassa oli ekaa kertaa sokeri + :( sokerirasitus siis edessä :|

Jaksamisia kaikille :flower:

Sadie 35+1
 
dask, kiva kuulla että oot vielä yhdessä kasassa! Toivottavasti vaavi pysyttelee masussa vielä jonkun aikaa.

Lara, mulla tota suolen tyhjentymistä on ollu aina välillä jo monen viikon ajan. :ashamed: Nytkin ihan viikon sisään niin ainakin kolmena päivänä oon istuskellut vessassa mooonta kertaa ja tuntuu että kaikki mitä siinä päivän aikana on syöny on tullu sukkana pihalle, saa melkein juosta vessaan.

Epeti, ihana peitto! Voi, kun itsekin osais tehdä tuommoisia. Meikä hyvä ku osaa laittaa langan neulansilmään, ala- ja yläasteenkin olin puukäsitöissä. :p

Sadie, toivottavasti sokerirasituksesta tulee hyvät tulokset.

Omaa napaa:
Jessus, että sitä alkaa tuntea ittensä vaivaseks! Tänään piti vähän shoppailla, mutta jo 1,5 tunnin keskustassa pyörimisen jälkeen alkoi jalkoja pakottaa ja kiristää niin, että oli pakko hypätä bussiin ja tulla kotiin lepäämään. Ei vaan olis jaksanu olla jalkojen päällä enää kauempaa. Että kyllä sen vauvan painon vaan alkaa huomata ihan toden teolla. Tuntuu, että sitä on nykyisin yhtä notkee ku norsu. :LOL:
Ja voi että mulla napsahtaa tähän kuumuuteen. :headwall: Kuinka sitä osaskin ajottaa hommat niin, että on viimesillään raskaana kaikkien aikojen kuumimpana kesänä? En oo ikinä odottanu syksyä ja talvea näin paljon, oikein haaveilen pakkasesta ja lumikinoksista.
Tänään on pitkästä aikaa oksennellu ihan reilusti... :x Nytkin kuvottaa niin maan pirusti. Ja turvotukset on vielä pahemmat ku aiemmin, en ois uskonu että ne vois enää olla hirveemmät. Aiemmin oli vaan nilkat kadoksissa, mutta nyt alkaa ranteetkin olla nestettä täynnä. Ajattelin oman mielenrauhani takia käväistä huomenaaamulla neuvolassa pissimässä purkkiin.

Mä en ole joutunut kyllä liikelaskentaa tekemään, poika on ihan tosi aktiivinen joka päivä. Välillä oikein mietin, että kuinka se jaksaakin myllertää aina niin paljon ku tuntuu että itellä ei oo energiaa ollenkaan. :D Nytkin on pakko mennä pitkäkseen, vähän on heikko olo pahoinvoinnin ja huonosti nukutun yön takia.

Jaksuja kaikille! :hug:

mt & poitsu 34+0 (Poksista! :))
 
Onnittelut Emulialle! Kiva, että ollaan jo kaikki melko turvallisilla viikoilla ja sinunkin vauvasi jakselee ilmeisesti olosuhteisiin nähden hyvin!

Kävin tänään gynekologilla viimeisessä kontrollissa. Olisin mennyt vielä myöhemmillä viikoilla, mutta varasin ajan, kun supisteli ja olin huolissani. Nyt kaikki oli hyvin, ja vauva kääntynyt taas pää alaspäin, mikä oli suuri helpotus! Painoarvio oli nyt 34+1rv 2200g ja syntymäpaino 3000-3300g eli hieman keskiarvon alapuolella. Aiemmat vauvat 2985g ja 3300g eli samoilla mitoilla taidetaan mennä. Kohdunsuu oli pehmeä, mutta muuten kiinni. Oli tosi huojentava käynti, nyt vaan pitää jaksaa vielä muutama viikko odottaa.

Kaikille toivotan viileitä ilmoja ja mukavaa loppuodotusta!

Liisa&Liisa 34+1
 
Tervehdys!

Onneksi vkl on ohi, säiden puolesta!! Kyllä mä tänäänkin olen hikoillut kuin pieni possu, mutta ilma on silti onneks ollut muutaman asteen vähemmän..
Mä niiiiin toivoisin, että tulis sellainen normi suomen kesäilma, koska sen ei kuulu olla näin kosteeta.. 20c ja aurinko ois jees! Pystyis elää normaalia elämää :D


Minä tyttö sitten makasin Jorvissa viime yönä 02 asti. Syynä oli viime viikosta alkanut päänsärky, joka ei ole vielä tähänkään päivään mennessä loppunut! Oli pakko käydä tarkistaa että kaikki ok ja sitten lääkäri päätti antaa mulle lääkettä piikillä kankkuun (ei auttanut) ja sitten panacodia. Ei auttanut. Kipu lieveni jonkun verran, mutta koko tän viikon se on ollut sellaista, että se menee aalloissa.. ja lääkkeen otto auttaa vähän. Kyl se ehdotti, että annettas vielä suonen sisäisesti parasetamolia ja samaan aikaan ottaisin suun kautta diapamia :eek: Joo EI kiitos! Totesin vaan että nyt on niin "hyvä" olla, että voin lähteä kotiin.. Sain ohjeeks ottaa vaikka 8 panacodia päivässä, jos ei muuta. En kyl halua ottaa ku ääritilanteessa, koska se vetää mut niin fleguks, etten voi ku nukkua.
Välillä tänäänkin pääkipu on äitynyt NIIN pahaksi, että tuntuu että halvaannun oikealta puolelta. Tulee tunne että menee naamaki ihan tunnottomaksi ja ei kuule kunnolla.. :/ Se aiheuttaa pientä paniikkia mulle.. Lääkäri sanoi kyllä myös, että mistään vakavasta ei ole kyse. Ja tämä kuulostaa migreeniltä. Mulla ei vaan koskaan tällaista migreeniä ole ollu. Ja näin KAUAA.. No netistä lueskelin, ja niin monet naiset kärsii tällaisesta pitkittyneestä pääkivusta loppuraskaudessa. Toivottavasti ei kestä synnytykseen asti kuitenkaan.. 6 viikkoa on pitkä aika kärsiä.
Raskausmyrkytystä ei ole onneks kuitenkaan.
Nyt on ollu jo joku 5h kivutonta aikaa tänään.. tuntuu taivaalliselta :) Koko ajan vaan pelkää, että se iskee.. Sit oikeesti pelottaa ku oon yksin. Miekkonen tulee vasta ke. Käskin vaa kaverin soittaa aamulla niin että vastaan puhelimeen ja jos en soita takas, niin sen pitää tulla sitten käymään :) On edes vähän turvallisempi fiilis.. koska se pääsäryn kovuus on LAMAUTTAVAA ja mä pelkään että pyörryn tms. :ashamed:
Onko muilla täällä jatkuvaa pääkipua tai ylipäänsä harrastaako migreeniä?

Joku puhui että vauva potki hirveesti ukkosen aikaan. Mä huomasin saman! Hirveet potkimiset eilen ku ukkonen tuli.. :) Vai lienekö sattumaa?!
Joka tapauksessa se ukkosmyrsky oli PELOTTAVA! Ihan ku yö olis tullu 2:ssa minuutissa.. Toivottavasti te kaikki selvisitte siitä ilman mitään vahinkoja?? Mä en tosiaan ollu enää sillo kotona, ja olin jättänyt partsin oven auki jne. kyl jännitti onko kukat vielä partsilla ojennuksessa mutta kaikki oli hyvin. Olin viime yön ku pääsin Jorvista ni meiän äitillä, ku en uskaltanut mennä kotiin jos se kipu jatkuu/pahenee.

Mä en ole edes ajatellut tuota liikeseurantaa. Kyl mä sen tietty aina katon, että vauva liikkuu päivittäin.. ja yleensä etenkin silloin vauva liikkuu kun makaan paikallani. Myöskin soittelen sille soittorasiaa, niin siihen se yleensä aina reagoi :heart: Jos ei liikahdakaan ku mä meen makaa, niin tökkäsen vähän.. Mut en siis ole ajatellut liikkeiden määriä jonkin tietyn ajan sisällä.

Mulla kans sf-mitta laskenut, viimeks sijainen mittasi 27cm.. no katsotaan pe, kun oma th on paikalla, että mitäs se saa mittariin. Sijaisen mielestä ei tarvi huolestua jos vauva liikkuu päivittäin. Sekään ei sanonut että pitää liikkua tietyn verran. Jos vaan tunnen jotain liikettä ni voin olla huoletta.. Voin kyl kertoo, että ei mulle yhdet liikkeet riitä.. Mut täytyy pitää mielessä toi liikeseuranta, jos tulee outo tunne, nii voi vähän kattoo kellostaki :)

Ai niin, sain loppuviikon saikkua ja se siis tarkoittaa, että äitiysloma alkoi! Mulla ois pe ollu viimenen pvä töitä.. B) Oon kyl jo viime viikon sairaslomaillu, mutta nyt Tiedän, että töihin ei tarvitse enää mennä. Feels Good :)

Nyt taidan mennä suihkuun, ku ällöttää tää hikoilu ja nihkeys..
Pääkipukin alkaa taas kolkutella tossa takaraivossa.. :( Eli eiku douppia lisää naamaan.. Ei tykkää :/

Pino-galluppiin että kannatan 2+! :)

Hyvää yötä!! Koitetaan NUKKUA mahd hyvin!

Lätäkkö + pieni 34+2
 
Yvi
Vaikka muuten onkin melko hyvä olo eikä närästykset eikä ummetukset vaivaa niin yksi asia on nyt ilmaantunut joka ärsyttää: jalat kipeytyy ihan lyhyistäkin kävelymatkoista! Tekisi niiin mieli mennä uimaan parantamaan kuntoa synnytystä varten mutta hallille on liian pitkä matka vaikka sen ennen taittoi kevyesti kävellen... Tietyt lihakset kipeytyy hyvin nopeasti ja jalkoja alkaa pakottaa ja kuumottaa. Argh! Onko muilla mitään samanlaista? Kai toi vatsan paino alkaa vaan vaikuttamaan sen verran.

Onneksi on yksi jumppa jota voi toteuttaa sängyllä maaten: lantiopohjalihasjumppa. :LOL:

Onko se muuten teidän käsityksenne mukaan merkki siitä että vauva on kiinnittynyt, että päälakea pystyy tunnustella alakautta? Siis ei saamaan suoraa kosketusta, vaan sen tuntee semmoisena kovana laajana alueena seinämien läpi. Vielä vähän aikaa sitten ei tuntunut..
 
huh, olipa taas aika levoton ja lähes uneton yö. pitää lepäillä nyt päivällä sit. :)

palstan jatkosta: ehkä kannatan myös tätä kaksplussa-vaihtoehtoa.

mulla ei oo jalat kipeytyny eikä oo ollu päänsärkyä (kaikkee muuta kyl sit löytyy! :LOL: ).

ajattelitteko ostaa pienemmän toppahaalarin? ja mitä muita vaatteita ootte ostanu äitiyspakkauksen lisäks? aattelin, että toi 68-74 cm:n toppahaalari voi nyt ekana talvena olla liika iso, tai osaako joku kokenu kertoa, käykö se? ite oon ostanu muutaman 50-56 cm:n bodyn ja samaa kokoa parit potkarit/puolipotkarit ja ehkä jotain sukkiksia vois ostaa vielä. täytyskö jotain muuta vaatetta vielä hankkia? ei viittis kauheesti hamstrata mut toisaalta en haluais, että vauva hukkuu heti isoihin vaatteisiin, kun meille ennustettiin melko pientä tapausta eilen neuvolassa.

neuvolassa kaikki oli hyvin paitsi mullakin sokeria pissassa, nyt 2. kertaa. kerran oon jo ollu sokerirasitukses. tänään vien uuden näytteen labraan ja sit päätetään, et joudunko taas rasitukseen. ugh. tosiaan aika pientä vauvaa ennustivat, mut sf-mitat ym oli normaalit, eli ei mitään huolta. :) itekin oon niin pienikokonen, että toi pieni vauva kuulostaa vaan helpottavalta. :D ja eihän sitä koskaan tiedä noista ennusteista. kaks viikkoa pitäis ootella lääkärineuvolaa, niin sit kuulee varmasti lisää.

mies palaili jo töihin kesälomilta ja nyt ehkä tajuaa, että tässä oikeasti kohta tapahtuu jotain! iiiiiiiiiiik! oon yleensä aika adhd ja tykkään liikkua ja puuhastella paljon, niin nyt tuntuu vähän oudolle, kun ei ookaan sellaselle energiaa ja supparit estää jo liikunnan. kevyttä kävelyä oikeestaan ainoastaan voi enää harrastaa. pitääkin miettiä, miten sitä saa päivät kulumaan, kun odotusaikaa voi mulla olla vielä vaikkapa 2 kk, jos venyy lokakuulle asti (la 25.9).

nautitaan äitiyslomasta se, mikä pystytään! :) eipähän tartte ainakaan tehdä töitä, ihanaa!
mulla ei enää mielessä paljon muu pyöri, kun tää pikku mahamyttynen. :)

solete ja pikkukaveri 33+3
 
Se olisi sitten ensimmäinen ä-lomapäivä! Eipä tämä käytännössä mitään muuta. Opetushommat yrityksessäni jatkuu sen reilu 15h viikossa mitä olen koko ajan tehnytkin. Ä-lomalla ja saikulla olen vain kopottinen perushoidosta, josta vastaa lomittajat.

solete Me ei otettu pakkausta. Meillä on 56cm fleecehaalari ja toppahaalari. Noilla pitäsi pärjätä syksy ja talvi. Loppukesäksi on mummon kutoma villapuku.

Meillä mies pitää viimeisen kesälomaviikon nyt. Lähdenkin tästä tallille kattelemaan, kun ell tulee hoitamaan heposten hampaita.
-Poni 35+0 poksista
 
Lätäkkö hui, ei kuulosta kivalta.. toivottavasti menee ohi....

Meiän poika on just nyt leikkauksessa... Mulla kauhee jännitys täällä kotona, et kaikki menis hyvin... :/

Onneks on neuvola iltapäivällä, vaikka onhan se leikkaus sillon jo ohi.. Mut kuitenki ne joutuu siellä vielä oottaa et pysyy jotain sisällä ym...

Hyväsetti 33+6
 
lätäkkö Toivottavasti sun päänsärky helpottaa pian! Tuntuu hurjalle, että raskaana saa syödä panacodia :eek: Mutta eiköhän ne lääkärit tiedä, mitä sulle on antanu ja määränny :) Tsemppiä särkyyn! :hug:

solete Me ei otettu pakkausta, mutta meillä on vauvalle 56cm ja 62cm vanupuvut. Niiden alle meinasin sitten laittaa vaatetta tarpeen mukaan ja vaunuihin lisäksi makuupussin ja autoon peiton. En osta toppapukua ollenkaan, ellei sitten talvi näytä sille, että sille olis tarvetta. Noin pienen kanssahan ei edes suositella ulkoilua alle -10°, joten kovat pakkaset ollaan kuitenkin sisällä :) Mutta musta vähän tuntuis siltä, että se pakkauksen toppis on liian iso meijän syysvauvoille. En toki ole nähnyt sitä livenä, mutta koko 68-74cm on yleisesti vaatteissa merkitty 6-9kk. Vauvan ei ole kiva (eikä välttämättä turvallinenkaan) olla liian isossa haalarissa, eli kannattaa ehkä miettiä pienemmän (esim. 62cm?) haalarin ostoa... 62cm ei välttämättä mene kevääseen asti, mutta sittenhän sulla olis se pakkauksen puku vielä :) Tai sitten voisit ostaa 62cm kevyttoppapuvun syksyksi/alkutalveksi ja vaihtaa sitten tohon toppapukuun, kun kevyttoppis jää pieneksi tai säät muuttuu kylmemmäksi. Nää nyt oli ihan mun ajatuksia, toivottavasti oli jotain hyötyä :)

ON: Yöllä heräilin taas supistuksiin :( Otin taas 1g Panadolia ja menin istumaan kuumaan suihkuun melko pitkäks aikaa. Siellä suunnilleen itkua vääntäen toivoin ja rukoilin, että supparit loppuis :/ Kyllä ne sitten onneks helpottikin ja pääsin takasin nukkumaan rauhassa. Kyllä tässä on koko ajan pieni pelko perässä, että synnytys lähtee käyntiin. Ehkä se pelko helpottaa, kun viikonlopusta kuluu enemmän aikaa. Meijän pitäis tosiaan 28.8 lähteä vielä häihin kauas kodista ja kaikista sairaaloista. Halutaan kuitenkin lähteä, jos vaan päästään. Kaiken järjen mukaan ei pitäis olla ongelmaa, kun viikkoja sillon vaan 36+, mutta lauantainen vähän romutti tota ajattelutapaa :LOL: Ilmoitin kuitenkin morsiamelle, että edelleen meillä olis tarkoitus tulla juhlaan.

Ihanaa, kun on viileämpää!! :)

-dask ja typy 33+5 (kaks päivää enää, sitten ei enää synnytystä estellä, hurjaa!!)
 
PIKAISESTI...

HYVÄSETILLE tsemppiä lapsen leikkaukseen :hug:

LÄTÄKKÖ; voi ei, toivottavasti päänsärky helpottaa...itse kärsin migreenistä ja jos sen kaltaista kipua niin tosi inhottavaa on!!!

DASK; Voi että sinunkin supistuksillesi...voisivat olla kyllä hiukan hellempiä...kuullostaa aika hurjalta!!!lienekkö sinä seuraava synnyttäjä!Inhottavaa muutenkin kun nuo supparit alkavat yleensä illalla tai yöllä(ainakin omalla kohdalla)

Koitan täsät lähteä tyttöjen kanssa käymään ideaparkissa ostamassa kummitytölle synttäri lahjaa....saas katsoa jaksanko puoltatuntia pidempään kävellä...onneksi sieltä pääses sitte pois!

lennilokinpoika 33+4
 
haissan kaikille!eikös ollutkin aika ihana herätä näin viileeseen ilmaan,eikä aurinkoa näy =) :wave: meilla 21 astetta ulkona JEE.
emuliakaun kauniin peiton olet tehnyt! kelpais mullekkin =) mutten ole juurikaan käsityöihmisiä :(
eilen oli ÄP ja typyllä oli kaikki hyvin.painoarvio oli 2890kg,joten ei pitäs kovin suuri jättilänen olla syntyessään :)
mun suppariton kadonneet ihan tyystin. :eek: lääkäri eilen kokeili kohdunkaulaa sormella,oli pehmeä ja takana,muttei auki tms.ja,kovotti masua kyseisen jälkeen VAIN 2 kertaa!kun aiemmin ei voinut edes kokeilla ettei ala supistelemaan. :/ mitä voin tästä päätellä..?-->typy ei aio syntyäkkään :ashamed: :/ minä niin odotin supisteluja tutkimuksen jälkeen,ja että voin jäädä synnyttämään samalla käynnillä :D ..mutta ei :headwall: no,ilmat viilenivät,ehkä tämän lopun 3-4viikkoo jaksaa jollakin ilveellä :)

miten teillä muilla aikaisemmissa raskauksissa on painoarviot pitänyt paikkaansa?minä en muista kuinka meni aikaisemmissa raskauksissani,äitiyskortit jossakin laatikossa..en tähän hätään jaksa kaivella.
ja,eikös vaavit kasva kovastikkin tässä loppuvaiheessa?
nyt täytyy lähteä pakastinta kaivelemaan ,ja keksiä jotakin ruokaa tällekin päivälle.

mie ja typy 37+1 :heart:
 

Yhteistyössä