Syyskuun tulokkaat 2010 **** Elokuussa **** (Päivityspyynnöt yksityisviestillä, kiitos!) 1 vauva syntynyt!

Huomenta!

Itsekkin voisin liittyä siihen kerhoon kenellä ei ole mitään uutta raportoitavaa. Miullakaan ei ole ollut missään raskaudessa mitään ennakoivia supistuksia tms. vaan sitten kun on lähtö tullut niin se on tullut. :) Ja kaikki kuitenkin syntyneet ennen laskettua aikaa, 38-39 viikoilla.
Olihan tuolla lääkärineuvolassa vähän tällä kertaa paikat pehmenneet, mutta 3 kertaa on ollut niin että mitään muutosta ei ole tapahtunutkaa. Että tsemppiä vaan oireettomaan odotteluun. :)

Ruokahalusta on ollut kanssa juttua. Miulla on iskenyt kauhia himo tomaatteihin ja marjoihin.:ashamed: Meillä kasvaa kasvihuoneessa ihan älyttömän hyviä kirsikkatomaatteja joita pitää käydä mussuttamassa monta kertaa päivässä, samoin tulee istuttua tuolla marjapuskassa.

Mites teillä muilla vanhemmat lapset, kenellä niitä on, suhtautuvat vauvan odotukseen? Meillä tuo kolmevuotias on ihan täpinöissään ja kyselee koko ajan että millon lähdetään vauvaa hakemaan. :D Lisäksi paijailee mahaa ja kuuntelee kun vauva juo, eli kun mahassa lorisee... Saa nähdä että miten suhtautuu sitten kun oikeesti tuo tuolta ulos putkahtaa.

Nyt aamukahvin pariin.

AngelEyes ja Säihkis 36+6
 
Täällä supistellut kuudesta lähtien säännöllisen epäsäännöllisesti...Väli 8-25min ja alaselkää polttelee...Hui. En uskalla toivoa kyllä mitään enkä lähde synnärille ennen kuin on tosi kyseessä...:eek:

MaybeSomeday ja Onni 38+6
 
Vieläkö mahtuu mukaan uusi kirjoittelija, vaikka näin loppumetreillä ollaan? Oon jonkin aikaa jo lukenut juttujanne ja täällä tuntuu olevan jotenkin mukava leppoisa odotustunnelma =) (kaikkine vaivoineen, joista osa tullut itsellekin tutuiksi...)

Olen 33v. ja esikoista odottelen (la 9.9. tays). Odotusaikaa ei voi sanoa kovin hehkeäksi ja mukaan on mahtunut kaikenlaista pientä vaivaa... Viikolta 18 alkoi supistelut, joiden vuoksi jouduin myös sairaslomalle. Onneksi pieni on kuitenkin kyydissä pysynyt koko tämän ajan, vaikka supistelut eivät ole koskaan kokonaan loppuneetkaan. No,nythän nuo ovat jo tervetulleitakin ;) Sokereita seurattiin vähän aikaa tuossa kesällä, mutta onneksi sekin puoli on nyt kunnossa. Uusimpana "vaivana" on paikallaan pysyvä sf-mitta ja pinkeä maha. Äitiyspolille odottelen kutsua, koska lääkäri epäilee lapsiveden vähyyttä. Plääh... Kaikenlaista hässäkkää siis.

Täällä taisi Gwenhyfarilla olla myös epäilyä lapsiveden vähyydestä? Tuntuiko sulla myös vatsa tosi pinkeältä vai oliko se pelkkä sf-mitta, joka ei kasvanut? Hyvä kuitenkin, että sulla oli kaikki kunnossa loppujen lopuksi!

Vähän rupeaa jo jännitys tiivistymään näillä viikoilla... Itse synnytystä en osaa pelätä (kun ei oikein tiedä mitä odottaa!), mutta se vähän jännittää, onko vauva kunnossa ja meneekö muuten kaikki hyvin.

-Lenaki 38+0
 
Täällä taisi Gwenhyfarilla olla myös epäilyä lapsiveden vähyydestä? Tuntuiko sulla myös vatsa tosi pinkeältä vai oliko se pelkkä sf-mitta, joka ei kasvanut? Hyvä kuitenkin, että sulla oli kaikki kunnossa loppujen lopuksi!
Sf-mitta junnaa paikoillaan, liikkeet tuntuvat erittäin teräviltä ja kipeiltä ja vatsakin on pinkeähkö, mutta tosiaan lääkäri ultrasi naistenklinikalla, että vettä olisi normaali määrä.

Toivotaan että sullakin on kaikki ok veden määrän kanssa, vaikka viikkojen puolestahan sulla on täysiaikanen jo, eli jos siellä on jotain häikkää, niin eiköhän se mene suoraan käynnistykseen sit vaan :)
 
Taitaa Onni jo ilmoitella tulostaan, tsemppiä MaybeSomeday! :) Nyt vaan rappusia kävelemään tms., niin saat suppareihin vauhtia. Ja sit kun Onni on putkahtanut maailmaan niin puhalla ne supparituulet tänne mulle :D

Täällä oli eilen melkoisen oireeton päivä, muutama harkkasuppari ja vihlomisia alakerrassa, ja siinäpä se. Ihan ärsyttää. No, sain ommeltua vauvalle pienemmän peiton, kun aluksi nukkuu äitiyspakkauslaatikossa (jos nukkuu ;) ). Tänään ajattelin sit viimein pestä saunan, huomiselle olis kyllä varattu koiralle aika hammaskiven poistoon, sinne pitäis vielä kyetä menemään. En tiedä miks sekin operaatio piti varata näin viimemetreillä, ihan kuin ei olis joskus myöhemmin syksyllä ehtinyt, kun ei kuitenkaan mitään akuuttia vaivaa koiruudella ole. Kai sitä kehittelee päässään kaikenmaailman juttuja mitkä on ihan PAKKO ehtiä tehdä ennen vauvan syntymää. :D

Mulle on ilmestynyt linea negra ihan viime viikkojen aikana, aluksi kyllä navan yläpuolella se näytti vaan pinnassa olevalta verisuonelta, mut kyllä se viiva nyt menee lähes häpyluusta rintojen alapuolelle asti. Ja poikaa siis odotan.

Mun tekis kans mieli tuoreita marjoja, voi kun vois mennä jonneki repimään suoraan puskasta karviaisia ja viinimarjoja, nam!

Mites nuo turvotukset muilla, onko helpottanu kun on jo viileämpi keli? Mulla on jalat nyt ihan ok, mut sormet on niin järkyttävän turvoksissa että on ihan kipeet eikä kärsi koukistaa. Eikä puhettakaan että mahtuis sormukset sormeen!

Tervetuloa Lenaki77 :flower:

Endotar & poitsu 37+3 (LA 13.9)
 
Viimeksi muokattu:
MaybeSomeday, toivottavasti pääset nyt tositoimiin! Tsemppiä!


Lenaki, tervetuloa mukaan joukkoon!


Linea negrasta, pojista ei näkynyt mitään viivaa. Nyt näkyy hyvin hyvin hentoisena navasta alaspäin ja aavistuksen matkaa navasta ylöspäin. Ja nyt tyttöä siis lupailtu. =) Mulla tämä menisi siis vanhojen uskomusten mukaan, että tytöstä linea negra tulee.

Mulla on hellalla porisemassa muutama tuttipullo ja tutti sekä rintakumit. Äsken laitoin pikkuisen kotiintulovaatteet valmiiksi turvakaukaloon, otin niistä kuvankin ihan teitä varten, mutten pääse kirjautumaan aijaahan :snotty: . Ihanaa tehdä kaikkia valmisteluita! :heart: (Vaikka varmaan tässä ehtisi vielä moneen kertaan kaiken tekemään, jotenkin mullakin on sellainen olo, että lokakuulle asti kärvistellään...)

Tänään pääsen rentoutumaan parhaiden ystävieni ja hyvän ruuan pariin. Tehnee ihmeitä tälle hormonihirviölle, joka täällä kotona riehuu. Ihan säälittää välillä lapsiparat, kun äitin mielialat heittelee sinne tänne murto-osasekunnissa. :ashamed: Pääkin on kuin seula, siellä ei pysy mitään muutamaa minuuttia kauempaa... :rolleyes:


Epeti 36+3 (LA 20.9.)


muoks. Sainpas tämän tärkeääkin tärkeämmän kuvan teille näytille :D
 
Viimeksi muokattu:
Paljon onnea kaikille vauvan saaneille. Kateus iskee :)
Suppareita ollut hieman normaalia enemmän, etenkin iltaisin, mutta ei sellaisia kovin kipeitä. Taidan lähteä kohta kävelylle, se lisää suppareita aina mukavasti.

Mulla on sairaalakamat pakkaamatta ja muutenkin koko kämppä ihan vaiheessa siihen nähden, että tästä voi tulla lähtö minä hetkenä hyvänsä. ..

Olen nukkunut tosi huonosti pari viimeyötä, saisipa nukkua nyt yhden yön oikeen kunnolla.

Mousse 38+1
 
Neuvolassa käyty taas. Paineet koholla edelleen, mutta ei mitään myrkytykseen viittaavaa. Viimeks jo sf mitta oli laskenut ja edelleen siinä samassa, myös hb noussut ja paino laskenut. Kaikki viittaa lähellä olevaan synnytykseen. No lähellähän se onkin, viimeistään kahden viikon kuluttua, mun raskaudet kun ei ole koskaan menneet yli, vaan ovat käynnistyneet la tai pari päivää ennen.

Vauva on tosi alhaalla ja koko ajan on hirveä paineen tunne ja menkkajomotusta on koko ajan.
Yöt menee valvoessa, ei vaan uni tule.
Joka yö odotan, että lähtö tulis, mutta ei.....tokihan se voi käynnistyä päivälläkin.

Koko ajan tekis mieli syödä, mutta mikään ei maistu, mitään ei tee mieli....ja ruoanlaitto perheelle on niin työn ja tuskan takana.

Kaikki on valmiina, jopsa sairaalakassikin melkein....peti vauvalle on petaamatta, mutta teen sen vasta kun kotiudutaan, jos kaikki menee hyvin....

Toivottavasti pian päästään tositoimiin!

Miia ja Kerttu-Inkeri 38+0 poks
 
Hui, kun on tullut paljon tekstiä päivässä.

MaybeSomeday, toivottavasti suppailut yltyisivät. Nyt vaan kävelylle ja rappusia ramppaamaan.

Lenaki77, tervetuloa mukaan!

Linea negrasta, mulla se on näkynyt alavatsalla jo jostain rv:ltä 20 saakka ja nyt loppuraskaudessa se on kivunnut melkein tuohon rintojen väliin. Ja poika pitäisi siis olla masussa.

Turvotuksista, eivät ole kyllä täällä helpottaneet helteiden jälkeen. Jalat on edelleen ku puupökkelöt suurimman osan päivää ja käsiä turvottaa myös. Enkä usko että nämä mihinkään laskevatkaan ennen, ku beibi on pihalla.

ON: Täällä ollaan edelleen flunssassa, heikko olo ja keuhkoja särkee. Kuumetta ei kuitenkaan ole. Väsymystä vaan on ilmassa, tänäänkin nukkunut jo kolmen tunnin "päiväunet", tosin heräsinkin ekan kerran kyllä jo vähän ennen neljää. Pahoinvointiakin on taas, varmaan johtuu tästä flunssasta, kun mikään ruoka ei maittaisi niin iskee sitten oksetus kun maha pääsee tyhjäksi. Niskat on jumissa nukkumisesta ja makaamisesta. Masussa kyllä ollaan aktiivisia sitten munkin edestä, mutta kiva että edes toisella meistä on energiaa. :p
Aika paljon on ollut liitoskipuja lähipäivinä ja tuntuu että poitsu porautuisi edelleen alemmas, en kyllä ymmärrä kuinka siellä enää alemmas pääsee kun nyt jo tuntuu että pää osuu penkkiin kun meikä istuu. Alapää on välillä tosi arkana. Ja tissit myös. Sen jälkeen, kun sitä maitoa tiputteli ekan kerran toissapäivänä, niin nännit ja rinnat on olleet superkipeät. Ja supistelut jatkuu, eilen heräsin taas päikkäreiltä melko koviin kipuihin, mutta ne laantuivat sitten taas tunnin-parin sisällä kivuttomiksi. Plah.
Helpottais nyt tämä flunssa, niin pääsen sunnuntaina aloittamaan poppaskonstien kokeilun, kun maanantaina oltais sitten täysaikaisia. Mulla ainakin reipas lenkki ja imurointi saa suppareita aikaseksi tosi kivasti, niin täytyy sitten niitä alkaa toteuttamaan ihan urakalla.

mt & poitsunen 36+3
 
Viimeksi muokattu:
Gwenhwyfar: Sama juttu täällä, että liikkeet tuntuu tosi teräville. Ei jää epäselväksi, mikä on jalka ja mikä on peppu jne. kun vauva myllää... :D

Ihanat kotiutumisvaatteet Epetin tytölle!! Mä ostin myös Ruskovillan silkkimyssyn ja oon tässä miettinyt, meneekö myssy sellaisenaan vastasyntyneelle vai pitääkö sitä pienentää jonkun nauhan avulla päälaelta, ettei valu pienen silmille? Onko kokemuksia myssyn koosta (0-3kk)?

Endotar puhui vauvan nukkumisesta äitiyspakkauksessa. Meneekö kenelläkään vauva suoraan pinnasänkyyn? Meinaatteko siihen tehdä jotain "pesää" vauvalle (tyynyistä ym.), jotta tuntisi olonsa turvallisemmaksi? Meillä on pinnasänky hankittuna ja sinne pitäisi vauva suoraan laittaa. Jotain pehmustejuttuja oon tässä mielessäni kehitellyt...

Muuten rupeaa kaikki olemaan aika lailla valmiina... Noita tuttipulloja ym. voisi alkaa myös vielä keittelemään.

Lenaki 38+0
 
Lenaki, kiitos! Meillä oli ainakin pojille ruskovillan 0-3 kk silkkimyssyt liian isot aluksi ja sidoin sitä silkkinauhalla päälaelle. Samaan olen varustautunut nytkin.
Meillä vauva menee heti pinnasänkyyn ja aion todennäköisesti tehdä pienelle pesää/tukea esim. käärimällä lakanan rullaksi ja asettelemalla siitä J:n muotoisen tuen, joka tulee vauvan pepun alle ja selän taakse (kylkimakuulla). Olipas fiksusti selitetty. :xmas:

Pitäisiköhän laittaa kone välillä kiinni, ei tulisi täällä jatkuvasti pyörittyä... :whistle:


Addiktoitunut Epeti edelleen 36+3 (20.9.)
 
HEIPSAN!

No onneksi täällä on kohtalo tovereita....näyttää olevan jollakin muullakin ettei noi supparit oo saanu mitään ihmeitä aikaan joten jospa en täällä sitte olis yksin kärvistelemässä:D

ÄITIH: Olit näyttänyt saavan sinne vammalaan hiukan paremman ajan...kiva juttu ja mukava kuulla että oli mukava kätilö siellä!!

Tänne on tullu taas paljon tekstiä ja oon lähössä tyttöjen kanssa uimaan joten koitan kommentoida ehkä huomenna paremmin. sen verran muuten omaa napaa että kivi sitte tänään semmonen juttu et peruutin autoa ja koitin kattoa takalasista kun peruutan...niskoissa napsahti ja nyt pää ei sitte käänny kun toiseen suuntaan ja sattuu pirusti,,,no otin panadolia ja nyt uimaan...katotaan miltä huomenna tilanne näyttää!!Huvittaa vaan et kaikkea voi siis sattua:LOL:

lennilokinpoika 35+6
 
MabySomeday toivottavasti supparituulet puhaltavat nyt kunnolla ja pääset synnyttämään.

Mahaviivasta molemmista pojista oli aika vahva viiva navan alapuolella. Nyt viiva on sekä ala että yläpuolella, ei hurjan vahva mutta näkyy kuitenkin. Sukupuolesta ei tietoa.

Hurja juttu tuo häntäluun murtuminen. Mulla on käynyt niin nuorena ja ekassa synnytyksessä jännitin kovasti joustaako se vai murtuuko - jousti onneksi.

ON Kävin äsken vikassa neuvolalääkärissä. Tällä kertaa lääkärisedällä ei ollut kiire eikä ollut niin pihalla kuin viimeksi. Kaikki oli kunnossa, pikkuinen alhaalla, paikat sormelle auki ja pehmeät. Kanavaa jäljellä 2,5 cm eli ei mitään ihmeitä. Sanoi vaan, että sitten kun tulee kunnon supparit ja tunnen että nyt on synnytys käynnistynyt niin kannattaa lähteä aika nopeasti kun edellisetkin ovat olleet nopeita synnytyksiä. Onneksi sairaalaan on vain 20 min matka joten eiköhän sitä kerkiä. Painoarvio tällä hetkellä 3 kg ja sanoi että jos tulee ajallaan niin sellanen 3,5 kilonen on kuten pojatkin olleet.

Nyt sitten vaan odotellaan... niin kuin me kaikki ;)

Sivustosta onko teillä ollut ongelmia kirjautumisessa? En meinannut millään päästä sisälle kirjautumaan ja lopulta huomasin että entinen käyttäjätunnus oli vaihtunut nimimerkiksi eli ei ihme etten päässyt sisälle. No näitä bugeja täällä varmaan riittää vielä pitkäksi aikaa kun ovat tehneet niin ison muutoksen softaan.

Ruokahalu mulla sama vaiva; tekisi mieli syödä mutta mikään ei maistu - paitsi kaikki makea ;) Multa oli lähtenyt 2 vkossa 1 kg kun kävin tänään puntarilla. Kiloja tullut reilu 8, joten voin siis herkutella rauhassa ;)

Tsemppiä kaikille flunssaisille - ottakaa pore c:tä ja sinkkiä niin hiukan helpottaa (iskäni neuvot kaikkiin tauteihin ;)

Martta ja masuvauva 36+3
 
Voi, kun monella on lupaavia oireita! Taitaa tulla pian vauvoja lisää meidän pinoon! Jännää!

Jaksuja niille joilla ei oireita tai kivuista huolimatta tilanne ei etene. Pitkät on päivät loppuodotuksessa, mutta jossain vaiheessa kaikki me palkinto saadaan.

linea negra Mulla oli tytöistä selvä viiva, mutta tästä pojasta ei yhtään mitään.

Täällä minä vielä osastolla pikkuisen kanssa. Aamulla otettu bilirupiini arvo vähän koholla niin lastenlääkäri määräsi iltaan vielä toisen kontrollin. Jos se alle 180 niin kotiin päästään, mutta jos yli niin tänne vielä pitää jäädä. Muuten vauvan vointi on oikein hyvä..syö tomerasti 1½-3h välein ja nukkuu. Eilen mitattiin ja pituutta pikku miehellä oli 46cm :heart:.
-Poni ja pikkuprinssi 2½pv
 
Lenaki77 Silloin kun on ollut pinnis käytössä niin olen tehnyt fleecepeitoista sellaisen pehmeän pesän vauvalle. Tällä kertaa ei ole edes pinnistä ainakaan vielä käytössä kun ei mahdu mihinkään. Säihkis saapi nukkua mein välissä sitten, onpahan sitten helpompaa imettääkin kun ei tarvitse edes oikein herätä yöllä. Vauvalle vaan tissi suuhun ja unten maille. :D
 
Linea negra-viiva täälläkin :wave: ja poika meille tulossa.. Kuulemma sykkeistäkin voi päätellä kumpi tulee. Sanoi th ja lekuri :) No ainakin niiden arvaus menee oikein.

Dask kiitos lohdutussanoistasi kohdunkaulan suhteen :)

Mä heräsin tänä aamuna klo 04 ja uni ei tullut millään. Mulla alkoi pyörimään kaikki asiat mielessä ja yön pimeinä tunteina pienetkin asiat tuntuu niin suurilta!! No sain aikaan kauheen stressin ja ahdistuksen itelleni. Sit ku mies heräs töihin, niin PADOT AUKI!! Itkin vaa ihan hulluna, ku oli jo siinä vaiheessa niin kurja fiilis.. :| Kyl se sit siitä helpotti oloa, ku sai purkaa mieltä miehelle ja vollaa.. Menin sit nukkuu takas ku se läks töihin ja heräsin klo 12 huomattavasti paremmalla tuulella :)

Olen semmosta muuten pohtinut että stressaminen odotusaikana, miten se vaikuttaa vauvaan? Vai vaikuttaako? Sekin sitten tuli päällimmäiseksi murheeksi yöllä, kun tuntuu että kiihdyn koko ajan nollasta sataan kaikista asioista ja ahdistun asioista mitä mun ei edes tarvitse vielä miettiä jne. Sit käyn niitä keskusteluja pääni sisällä keskellä yötä ja pohdin ratkaisuja :headwall: :'( Ja vaikee rauhottua.. tunnen vaan kun vauvan potkut kiihtyy vatsassa :(
Luin yhdestä lehdestä, että stressi vaikuttaa vauvaan, mutta peli ei ole kokonaan menetetty vaikka äiti olisikin ollut stressaantunut odotuksen aikana. Tärkeintä on kuitenkin se aika kun se syntyy, ja vauva tuntee olevansa rakastettu ja hyvässä turvallisessa kodissa :) Et ehkä tässä on vielä toivoa, että parka nyt ei synny ihan täynnä ahdistusta ja ressiä vaikka tää äiti on mestari ottaa stressiä pikkuasioistakin.. (ehkä tämä loppuraskauskin vaikuttaa mieleialaan) :)

Mä lähen nyt siivoomaan tätä huushollia! :) Se on hyvää ressin poistoa :p

Ps. onko teillä muilla tämä uus palsta HIDAS? Kun kirjottaa niin sanat tulevat viiveellä näkyviin.. Tosi ärsyttävää, ku sit saa korjailla kirjotusvirheitä koko ajan.. :vampire: Miks nää uudet tällaset jutut ei koskaan toimi heti (jos koskaan) hyvin?

Lätäkkö + 36+5 (la 18.9)
 
Neuvolassa käyty taas, kaikki oli ok, paitsi jostain syystä alapaineet oli koholla. Liekö noilla salt&vinegar -sipseillä jotain tekoa asian kanssa, tuli niitä popsittua muutama kourallinen juuri ennen neuvolaa... Täytyy nyt vähentää salmiakkia ja katsoa mitä ensi viikon lukemat näyttää.

Nyt oli sf-mittakin kasvanut, viimeksi se oli pari viikkoa sitten 29,5 niin nyt oli 31. Ihan kylkiluissa kiinni, ei ihme, että on hankalaa hengittää... Hemppa oli taas laskenut, oli 116, arvasin siis oikein mistä se maksanhimo johtuu. Paino oli edelleen pysynyt aloillaan, 87,6, lähtöpainon ollessa 84,4. Syntyis nyt kersa, niin sais aloitettua laihiksen, ens kesänä on häät ja tarkoitus ei todellakaan ole painaa yli 80 kiloa siinä vaiheessa. Josko sitä pääsis vaikka siihen ennen esikoista -painoon, eli 64 kg. Se oli sellainen sopiva paino.

Sykkeet oli siellä 155:ssä ja liikkeet kahdella plussalla, kuten aina. Tää meidän alieni on kyllä ollut koko ajan äärettömän vilkas. Toivottavasti ei enteile mitään adhd:ta...

 
Viimeksi muokattu:
No nyt ne supparit tais loppua...Plääh. Väli oli 10-20 min nyt viimeiset tunnit mutt nyt ei ole tullut enää ollenkaan vajaaseen tuntiin... Pissaaminen oli äsken hankalaa, pissahätä oli ja menin pissalle mutta piti oikein kiemurrella, että sitä alkoi tulemaan. Vissiin rakko melko rytyssä jossain vauvan pään alla...Kattellaan. : /
 
Tervetuloa mukaan Lenaki77 :flower:

Epeti Suloiset kotiutusvaatteet! Mä ostin just äsken samanlaisen haalarin ruskeana meidän pojalle. Tuossa keittiön pöydällä se vielä lojuu ja ihastelen sitä aina kun menen ohi :heart:

Kiirallakin aika jännät paikat edessä. Tsemppiä!!

Veikkaan, että MaybeSomeday saa vauvan jo tänään. Tai viimeistään huomenna ihan aamusta!

Linea negra Tytöstä mulla tuli ihan selvä viiva melkein tisseihin saakka. Nyt poikaa odottaessa ei viivaa ole ollenkaan. Ja tässä raskaudessa ei ole tullut raskausarpiakaan ollenkaan. Näköjään rasvailusta on kumminkin vähän hyötyä. Tai sitten nahka on jo niin venynyt ja arpinen viime raskaudesta, ettei siihen enää mahtuisikaan uusia :D

Häntäluusta Edellisessa raskaudessa synnytystapa-arviossa lääkäri huomasi, että häntäluu on himppusen hassussa asennossa ja meinasi, että se on joskus nuoruudessa murtunut. Oli kuitenkin sitä mieltä, että sen pitäisi joustaa synnytyksessä sen verran, ettei käy mitään. Toinen lääkäri huomasi myös asian, mutta oli tämän toisen tohtorin kanssa myös sitä mieltä, että vauva mahtuu tulemaan ihan hyvin ulos.
Kun olin tyttöä ponnistanut lähemmäs tunnin, tunsin ja kuulin kuinka selästä kuului ihan valtava poksahdus. Se ei siinä vaiheessa tehnyt vielä kipeää. Tyttö vedettiin sitten imukupilla ulos, kun en olisi saanut omin avuin ponnistettua.
Heti synnytyksen jälkeen selkä oli toooosi kipeä. Epparihaavaa en edes tuntenut, kun selkäkipu oli niin mahtava. Istua en pystynyt kunnolla. Puoli vuotta synnytyksen jälkeen pystyin istumaan taas ihan normaalisti : / Nykyään se ei normaalielämää vaivaa millään tapaa. Ainoastaan jos pitkän aikaa istuu kovalla alustalla, niin saattaa kipeytyä.

Nyt eilisessä synnytystapa-arviossa lääkäri siis tunnusteli paikkoja ja huomasi, että häntäluu on taas vähän oudossa asennossa. Kerroin, mitä viime synnytyksessä oli tapahtunut, ja oli sitä mieltä, että se siinä rytäkässä murtui ja sen takia sinne kuvauksiin jouduin. Sanoi myös, että on tainnut luutua väärään asentoon, kun tuntui niin oudolta. Meinasi, että tällä kertaa asia pitää varmistaa, ettei käy mitään ikävää synnytyksessä.

Ruokahalusta Täällä ruoka kyllä maistuu. Ihan joka päivä tekisi mieli herkutella, mutta olen koittanuit pitää itseäni edes vähäsen ruodussa. Nyt viime viikkojen aikan paino on noussut ihan hurjaa tahtia. Nyt on tullut yhteensä 10 kiloa. Sen enempää ei kyllä tarvisikaan tulla : /

Aplo ja Einari 36+2 la 21.9
 
lätäkkö, älä huoli siitä stressin vaikutuksesta vauvaan. Mä olin samasta asiasta huolissani silloin keväällä ja alkukesästä, kun miehen kanssa erottiin ja olin tosi masentunut ja stressaantunut ja ajatukset vauvan ja kaiken suhteen meni laidasta laitaan. Neuvolantäti ja neuvolapsykologi molemmat mulle sanoivat, että hyvässä suojassa siellä masussa ollaan ja tärkeintä on, että vaavi saa sitten rakkautta ja huolenpitoa kun pihalle tulee. Masennus tai vähintään jonkinmoinen alakuloisuus raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen on kuitenkin hurjan yleistä.
Mun vointiahan tullaan tarkkailemaan neuvolassa synnytyksen jälkeen melko tiiviisti, kun oon masennuksen aikanaan sairastanut ja nyt ollut vaikee raskausaika, jos sattuu synnytyksen jälkeinen masennus sitten yllättämään. Itse kyllä uskon, että tuun nauttimaan vauva-ajasta tän hankalan raskauden ja muutenkin vaikeiden aikojen jälkeen, mutta hyvä tietää että tuki on lähellä jos tarvetta tulee.

mt & poika 36+3
 
Gwenhwyfar Minäkin joudun ottamaan viimeksi neuvolasta mukaan tuon koti sokerimittarin. Sain siihen tosi hyvän ohjeistuksen joka on suunniteltu raskaana oleville.

Elikkä, 4 mittausta päivässä: paastoverensokeri, 1h aamupalan jälkeen, 1h lounaan jälkeen ja 1h päivällisen jälkeen. Kaksi mittauspäivää viikossa. Normaaliarvot on paastoarvo alle 5.5 mmol/l ja 1h ateriasta alle 7.8mmol/l. Tietenkin ohjeet voi olla erilaisia eri paikkakunnilla, mutta näin ainakin ohjeistettiin meillä täällä Jyväskylässä. Niin ja pahimpia on just ne hiilarit, eli esim. pasta ja vaalee leipä noistaa sokerit nopeesti.

Mua ärsyttää tuo mittaaminen kun tiedän sen mulla olevan turhaa... sairastin reilu 1v sitten munuaisaltaantulehduksen ja lääkäri sanoi että munuaiset mulla valskaa sitä sokeria pissa testiin silloin tällöin. No tää meidän neuvolantäti ottaa jotkut asiat liian tosissaan ja siks anto mulle sen mittarin. Kertaakaan mulla ei oo ollu verensokerit sillä mittarilla lähelläkään noita arvoja. Mutta piikitellään nyt sit ihan sen mieliks sormenpäästä niitä sokereita! :whistle:

Ninnananna Mulla ei ollut esikoisesta mitaan viivaa ja ei ole nytkään. Kuitenkin mulla itsellä on tunne että täällä masussa ois tyyppi eri sukupuolta kun tuo esikoinen! =) Mutta saa nyt nähdä, kumpi täältä tulee, missään ultrassa sitä ei oo nähty. Meille on siis tulossa joku siveydensipuli! :D

terkuin minä ja Rosinarusina 35+5 (la 25.9)
 
Mulla on kans tänään ollut pissaaminen vaikeaa : / Hätä on mutta ei meinaa tulla, kummia vaivoja. Kovaa menkkajomotusta ollut koko päivän.

Ja sit piti kommentoida tohon, että mullahan on kahdessa ultrassa sanottu, että tyttö siellä ois ja tyttöolo mulla olikin pitkään, mutta....nyt on alkanut tuntumaan että siellä onkin poika....kummia juttuja.

Miia ja Kerttu-Inkeri 38+0
 
Lenaki77 kyllä me laitetaan pikkanen nukkumaan suoraan pinnasänkyyn, tosin varmaan just vuorataan sitä pesämäisemmäksi jollakin pyyhkeellä tms.

Lätäkkö just viime viikolla radiossa tuli tutkimuksesta, että jos äiti on raskausaikana stressaantunut ja ahdistunut, sillä on vaikutuksia lapseenkin, olikohan se niin, että lapsella on enemmän iho-oireita ja hengitysteiden sairauksia synnyttyään. Mutta luulen, että tässä tarkoitetaan sellaista KOKO raskausajan jatkunutta hurjaa stressiä ja ahdistusta eikä semmoista, että välillä ahdistaa ja joskus stressaa. Koska kyllähän meitä kaikkia stressaa, mäkin mietin, että olin tosi ahdistunut silloin alkuraskaudessa mutta nyt tää loppuraskaus on mennyt sen kummemmin stressailematta, tietysti välillä aina jotakin, koska sehän on ihan luonnollista. Jo hormoneilla on varmaan osansa siihen, että välillä ahdistaa ja lujaa.

Kävin neuvolalääkärillä ja se jännitti, koska edellisessä neuvolassahan vauva oli perätilassa ja nyt kiinnosti tosi paljon, että lieköhän se kääntynyt. Tosin itsestäkin on tuntunut, että on se varmaan pää alaspäin. No, hullua hurskaammaksi en tullut, koska lääkäri sanoi heti, että on huono arvioimaan vauvojen asentoja ja hetken tuumittuaan tuli siihen tulokseen, että on se varmaan raivotarjonnassa, vois vaikka tuntua siltä. Kyselin sitten, että mitäs jos se ei olekaan ja lääkäri erittäin leppoisasti vastasi, että no siellä synnytyksessähän se sitten selviää, missä asennossa se on ja sen mukaan edetään. Tilanteen mukaan, nyökkäiltiin sitten siinä kumpikin ja mua alkoi jo vähän naurattaa.

Lisäksi vähän joka asiaan sanoi, ettei pidä hätäillä ja lohdutteli, että on ne muutkin selvinneet synnytyksestä, kyllä sinäkin. Vaikka reippaasti sanoinkin, ettei mua edes pelota synnytys. Mutta siis siinä oikeastaan tuo lääkärikäynnin anti, opinpa sen, ettei pidä hätäillä :D Ja kohdunsuu oli pehmeä ja kiinni ja kaula lyhentynyt kolmesta sentistä kahteen, että on siellä jotakin tapahtunut! Se uutinen sentäs oli tosi mieleinen :) Epäilin nimittäin, että siellä ois paikat entistä kovempina ja kohdunkaula vain kasvanut ;)

Mutta eipähän hätäillä, toverit, kyllä ne vauvat sieltä tulee, tilanteen mukaan mennään!

Sannimarja 36+4
 

Yhteistyössä