***Syyskuun Sydäntenmurskaajat*** Heinäkuussa

moi!

Olkkis sinulleko aikoivat yrittää käännöstä vko 35? Taas näköjään eri käytäntö....täällä Oulussa se tehään yleensä vasta 37+ ettei vaan sitten mahtuis enää kääntyy uudelleen perätilaan, vaikka voihan se vielä silloinkin kääntyä....tietty riippuu siitä painoarviosta sitten että milloin pystyy kääntää.

Mun masussa ollaan kans istualleen ainaki tällähetkellä... Huomenna aamulla neuvola, onneksi....oon odottanu sitä kuin kuuta nousevaa!!! Kovasti mietityttää että minkä kokoinen se pieni tuolla on. Joku ihmeen huoli taas noussu siitä että entäs jos se ei olekaan kehittynyt kunnola ja on jääny liian pieneksi :'( . Jospa ne laittaisi lähetettä äippäpolille että pääsis kurkkaamaan onko kaikki niinkuin pitääkin.

Meidänkin neuvolasa mitataan stickseilä joka kerta pissa, siis niillä liuskoilla ja sitten hemppaa katsotaan muutamia kertoja. Sain jo kotiinkin niitä liuskoja et pystyy kotona katsoon mahdollisia raskausmyrkytyksen oireita, kun mittailee vielä verenpaineitakin kotona.

Roona on sitä siunkii masulla kokoa kertynyt.... ja sit ku oot vielä niin lyhyt niin varmaan alkaa olla aika "mahantäyteinen" olotila :D
 
tarviikohan hätääntyä...

koko yön on pyörryttäny tai huipannu..ja jatkuu edelleen...
onko joku jolla on ollu raskausmyrkytys milasia oireita?

jos on esim korkee verenpaine miten se vaikuttaa?huippaako se..?

taidan soitella neuvolaan puhelintunnilla..mut jos joku tietää vois kertoilla..

esmeralda- ja kamu 35+2
 
Huomenta! kerrankin suht huomenen puolella.. :LOL:

miten musta tuntuu että hyvin monella on vauva perätilassa..tsemppiä kaikille jotka käännösyritykseen joutuvat/pääsevät :flower: mun ystävällä on ens viikon lopulla LA ja sen viimesessä lääkärineuvolassa se lääkäri ei osannut edes tunnustella tarjontaa..oli toista päivää töissä lääkärinä (ylipäätään) ja oli kutsunut terkan sit kokeileen sen tarjonnan. Tää mun ystävä epäili et vauva on kääntynyt perätilaan, oli myös aika kipeenlaisesti muljahtanut mahassa. Frendi sai äippäpolin ultraan (TAYS myös) ajan vasta TÄLLE PÄIVÄLLE, kun viikkoja on siis jo 38+4 tms..!! Mua kyl kiukutti kans sen puolesta, kun neuvolalla vähän kesti laittaa se lähete sinne TAYSiin ja arpoivat ensin hetken että kannattaako sitä edes.. Että melkoista toimintaa välillä :headwall: meistä syyskuulaisista jotka ollaan muutamaan otteeseen tavattu, ei onneks kukaan käy mun tietääkseni tuossa neuvolassa.

esmeralda mikä sun hb on? jos se on lähtenyt rajusti laskuun vai syötkö rautaa?

Täälläkin masun asukas heräili hetki sitten venyttelemään :heart:

kerttuneiti ja puru 33+1
 
kerttuneiti:
se on ollu jotain 115..ja oon syöny rautaa koko aika...se oli välillä matala, kun etittiin oikeeta merkkiä joka käy mulle..mut nyt on tossa pysyny, eikä oo tämmöstä oloo ollu..
mut kait se voi laskee vaikka syö rautaa... ? en tiedä...

esmeralda- ja kamu 35+2
 
Vivid
Alkuperäinen kirjoittaja bebes:
Herääkö täällä kukaan muu siihen kun kääntää kylkeä yöllä?
Mä jouduin viime yönä ottamaan sängyn päädystä kiinni että pääsin kääntymään.
Kyllä! Mä allekirjoitan tän. Tuntee kyllä ittensä niin kömpelöks, kun yrittää kylkee kääntää. Hirvee vääntö, että onnistuu...

Vivid ja Hippu 35+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja Naksos:
moi!

Olkkis sinulleko aikoivat yrittää käännöstä vko 35? Taas näköjään eri käytäntö....täällä Oulussa se tehään yleensä vasta 37+ ettei vaan sitten mahtuis enää kääntyy uudelleen perätilaan, vaikka voihan se vielä silloinkin kääntyä....tietty riippuu siitä painoarviosta sitten että milloin pystyy kääntää.
Mulle tehdään tuo synnytystapa-arvio tuossa 10.8 jolloin ratkeaa että miten tän raskauden kanssa edetään... En kyllä halua että ruvetaan runnomaan tuosta päältä kun mun vatsalihakset on niin kipeet jo nyt ja lisäksi siskolla on niin huono kokemus tuosta ulkokäännöksestä... Jotenkin vain pelottaa tuo synnytystapa-arvio kun tilanne on mikä on.

Ensi viikolla pitää mennä taas pistettäväksi... Mä oon joutunut käymään noissa veriryhmävasta-ainekokeissa ja vien pissan myös labraan. En tykkää yhtään juosta siellä mutta pakkohan se on. Onneksi kaikki on ollut sillä tavalla kunnossa ettei ole tarvinnut mitään lääkitystä VTI:eek:on tms.

Olkkis ja Ötzki 34+3
 
Täällä myös herätään joka ikinen kerta ko kylkeä käännän. Lonkat on niin kipeät, että tuntuu, ettei mitään käännöstä saa ees tehtyä. Tekee mieli kiljua joka kerta ko asentoa vaihtaa, jos sitä ees saa vaihettua.

Jaha, esikoinen vetäsi just ripulit housuun..
 
Huomenta :) Kyllä mä ainaki tiedän pari tapausta että hemo laskee raudan syönnistä huolimatta..
Vähäkö oon kade niille jokka ei oo lihonu paljo olleskaa, itelle ku on tullu jo 20kiloo :LOL: :kieh: :D No mitäs pitää olla tällanen herkkuperse joka ei voi vastustaa mässyjä :D
Tänään onki ohjelmassa se fysioterapia selän takia, taidan mennä ihan kävellen sinne ku matkaa on vajaat 5minsaa :)
Meillä muuten on kaks autoo nii mun ihan oma on vanhempi versio eikä siinä oo ilmastointia, helteillä teen kuolemaa siinä autos :p Ja sitte taas meidän yhteinen auto on uudempi missä on aikastelailla kaikki herkut ja myös ilmastointi :) Mua vaan inhottaa ku äijä vääntää aina kaikki ihan kylmälle ja täysille puhaltaan ku ite on semmonen jolla on kuuma aina, mutta ku mä oon oikee vilukissa jolla ottaa kylmä varsinki jalkoihin/polviin ja nyt nykyää sitte rintoihin ottaa heti kylmä nii mä olisin aina valittamassa että liiankylmä ja sitte mies kiltisti paistuu mun takia :LOL:

Viivi ja 32+4
 
Neuvolakäytännöistä: Täälläki otetaan joka kerralla se pissanäyte (tikutetaan) ja tarvittaessa hb katotaan. Lääkärineuvoloita on kaks koko aikana. Ja ultria vaan se yksi, eli niskapoimu-ultra.. mut nyt ku oon joutunu sairaalassa makoilee, ni on ultrattu tosi tiheään ja painoarvio otettu. Ja Kys:sissä näytettiin vauvaa jopa 4d-ultralla, ihana! :heart: Sain sellasen kuvan pienestä, missä käsi on poskea vasten ja ihan selvästi näkyy kaikki kasvonpiirteet.. :heart: Mut tosiaan, jos raskaus menee hyvin loppuun asti, ni ei oo ku se yks ultra eikä mitää ylimääräsiä tarkistuksia.. mut mieluummin niin ku että joutuu vaivojen takia ramppaamaan tarkistuksissa :/ Mulla on taas ens viikolla äippäpolilla tarkistuskäynti, missä katotaan varmaan vauvaa ja kohdunsuuntilannetta..

Voi että ku mä löytäsin jostai mittanauhan..ois mielenkiintosta tietää tuo massunympärys ku en oo kertaakaa mitannu ja tää maha tuntuu niin jättiläiseltä! Kuukauteen ei oo ollu neuvolaa ni ei painoakaa/sf-mittaa tiedä..

Eilen taas tein vähän enemmän, eli nostelin lapsia ja pikku kotihommia yritin väsätä, ni kyllä supisteli taas illalla.. olin jo varma että pitää lähtä synnärille näytille mut onneks sitte rauhottu ku menin sänkyyn.. ei kärsis tehä kyllä mitää :| Jotenki se vaan on niin vaikeaa istua/maata ja käskyttää toista, ku näkee kaikki kotihommat tuossa ympärillä.. :ashamed:

Anrika & Tepi 31+4
 
SE OLIS NYT NIINKU SIINÄ. Työt nimittäin. Saikkua rapsahti 14.8 asti ja sit alkaa äippäloma. Ihanan huojentunut olo nyt. Nukuin viime yön niin hunosti että heti lääkärin huoneeseen astuessani sain kipeän supisteuksen, purskahdin itkuun. Olo oli niin hakattu ja kamala etten pystynyt edes itkua pidättää. Nuori lääkäri oli jo sitten heti minulle aikaa varaamassa neuvolan psygologille :) Kiva että pitävät huolta.

Nyt asia taas konkretisoitui paremmin, kun ei tarvitse enään töihin mennä: meille tosiaan tulee se vauva, eikä siihen ole enään pitkä aika! |O

Mulla samoin yöt on aikamoisia. Onneksi saatiin nyt isompi sänky. Aikaisemmin nukuttiin 120 cm parvella :D Mutta siis, kyljen/asennon vaihto on suuri operaatio. Vessaan nouseminen jo ihan monen minutin homma. Mulla aikakin makuuasennossa oikeen korostuu liitoskivut ja vatsalihasten pienikin käyttäminen todella sattuu. Tyynyjä on kolme, jalkojen välissä ja mahan alla sekä peitto rullattuna tai mytättynä milloin missäkin. Ja ilman Barbababaa en pärjäisi :LOL:

Pitikin nyt "sapattivapaan" alkamisen kunniaksi vetää eilen tekemiä korvapuusteja kaksi sekä kolme suklaakeksiä ja lasi kokista. Tiedän että kohta olen tuolla pöntöllä niitä oksuamassa... Mutta kun teki niin mieli :ashamed: :)

Miimu ja IHANAIHANAIHANA-Masu 32+4 :heart:
 
Täällä meni ensimmäistä kertaa yö ihan harakoille. Oikea jalkapohja oli ihan puutunut ja sitä pisteli koko ajan. Veri siellä kyllä kiersi, koska jalka oli lämmin, mutta taisi vauva painaa jotain hermoa ja pahasti. Yöllä 3 aikaa meinasin jo lähteä ulos kävelemään pienen kierroksen, mutta kävelin viitisen minuuttia sisällä ympyrää. Mieskin heräsi siihen ja ihmetteli että mitä ihmettä mä teen. No onneksi sen jälkeen se pistely on kai loppunut, kun olen nukahtanut. Ja tänä aamuna jalka taas ihan normaali. Toivottavasti tää ei nyt toistuisi. Muutaman kerran on kyllä samanlailla pistellyt ja puutunut jalkaa, mutta se on mennyt ohi aina asentoa vaihtamalla.

Meillä on täällä oikein siivousviikko menossa. Eilen siis pestiin (mies siis) höyryimurilla parvekkeen lasit ja kylpyhuone, tuli muuten kirkasta jälkeä. Ja nyt mies vahaa lattioita. :heart:
Kätevää kyllä, niin ei tartte sitten vähään aikaa vahailla lattioita. Siitä taitaa olla pari vuotta kun viimeksi vahattiin, eli silloin kuin muutettiin.

Helinä
 
Aamuisin heräämisestä: Mä en paljon öisin asentoa vaihtele. Nyt viimeisten 10vkon aikana joka aamu olen herännyt siitä asennosta mihin oon illalla nukahtanut. Se voipi olla yksi syy miksei ole öisin tarvinnut heräillä. Tosin aamuisin on sitten paikat (lähinnä lonkat ja olkapäät) tosi kipeät kun asento ollut 8-10h sama mutta äkkiä ne onneksi ovat sitten vertyneet.

O&Ö
 
Moikka.
Mä olin ennen nimellä olg4, mutta nyt kun oisin kirjautunut niin ei mitään muistikuvaa salasanasta.. Lopetin kirjottelun joskus alkukeväällä jo kun tuntui ettei voi miettiä liikaa vain tätä, mut oon kyllä silti lueskellu aika tasaseen näitä juttuja täällä taustalla.. :)

Täällä on kaikki hyvin kuitenkin.
Kirs 31+5
 
Voi hitsin hitsi, että tänään laiskottaa. Ei huvita tehdä yhtään mitään mutta onneksi lomalla saakin vain olla B) . Meinaan pitää ihan löhöpäivän hyvän ruoan (?) ja kirjojen kanssa.

Tosin pikku hiljaa pitäisi tuota "tyypin" huonettakin ruveta järjestämään. Ei olla tehty asian eteen vielä yhtään mitään. Kaikki hankitut kamat, mm. äippäpakkaus, sänky jne, ovat kasassa huoneen lattialla ja vaatteet odottavat pesua & silitystä. Jotenkaan en vaan vieläkään usko, että musta tulee oikeesti ÄITI ja se voi olla lähempänä kuin kuvittelenkaan :heart: . Pelottaa ruveta laittamaan niitä tavaroita, jos sitten sattuukin jotain... Joo, tiedän että elämä on täynnä riskejä mutta tuntuu jotenkin, että kun kosken noihin vauvan tavaroihin niin kaikki on todella konkreettista, muuten vain jotain tulevaa juttua. Pysyköhän kukaan perässä mitä yritin sepustaa? :LOL:

Cummastelija 32+2
 
Tilasin siinä sitten ittelleni uuden ihanan pyjaman ja tossut synnärille sekä vauvalle nalle puh vaatteita muutaman :D Vauvahan ei tarttis ollenkaa enää vaatteita ku sisko on antanu kaiken mitä tarttee mutta eihän noita nalle puheja voi vastustaa :D

viivi ja 32+4
 
Kylkeä todellakin pitää herätä kääntämään tyynypinojen kanssa :kieh: Tosin viime yö meni muuten loistavasti itselläni, ei ollut mitään särkyjä ja nukahdin nopsaan uudestaan =) Hirmuisesti eroja neuvolakäytännöissä on jo ihan saman kaupungin sisälläkin, kun olen ystävieni kanssa keskustellut :eek: Mun neuvolassa pissa katsotaan liuskoilla joka kerta, hemoglobiini sormenpäästä muutaman kerran raskauden aikana (useammin tietty jos laskee). Lääkärineuvola on täällä 3 kertaa, ihan alussa rv9 sitten rv28 ja viimeinen rv 36. Multa tosin jäi tuo keskimmäinen väliin, kun kävin äitiyspolilla ylimääräisessä ultrassa istukan paikan tarkistusta varten. Ultria täällä tarjotaan ne tavalliset kaksi eli np- ja rakenneuä.

Raskausarpia
ei ole vielä tässä raskaudessa tullut. Esikoisesta tuli ihan loppusuoralla pakaroiden yläpuolelle ja rintoihin pari. Rintoihin tuli vielä lisää maidon noustessa. Vatsassa arpia ei ole laisinkaan. Noita muistomerkkejä tulee jos on tullakseen :whistle: Esikoista odottaessa rasvailin kroppaani lähes päivittäin, nyt en ole rasvaillut kuin satunnaisesti saunan jälkeen :whistle: Liekä tuolla mitään vaikutusta.. Onko kenellekään tullut suonikohjuja? Mulla ei ole jaloissa, mutta häpyhuuliin on tullut :ashamed: :kieh: Ja ne jomottaa ilkeesti, kun on seissyt/kävellyt koko päivän. Nämä yhdistettynä symfyysin alueen liitoskipuihin eivät ole mikään mukava yhdistelmä :kieh: Eivätkä kaunis näkykään varmasti :kieh: :ashamed: Toivottavasti häipyvät synnytyksen jälkeen! Mun maha "roikkuu" muutenkin tosi alhaalla, vaikka tyyppi onkin perätilassa kai edelleen :/ Saattaa siis painaa noita isoja suonia lantion aluella ja aiheuttaa näitä vaivoja :'(

Nyt näyttäis olevan niin kaunis päivä, että pakko lähteä ulos kunhan poika herää uniltaan. Sitä ennen käytän tilaisuuden hyväkseni ja nostan koivet hetkeksi ylös, josko noihin vaivoihinkin hiukan auttaisi :whistle:
 
...hermo menee. Varmaan ihan asiaan kuuluvaa normaalia harjoitus-supistelua tää on, mut silti todella v*ttumaista. Ja alamasulla painetta. Neuvolassa jo tosta mainitsinkin, ja sanoi, että ihan normaalia noi painontunteet ja kivut tässä vaiheessa, kun alkaa lantio avautumaan ja venyy, ja kohtu+lapsi painaa jo niin paljon! En jaksa uskoo, että olis mitenkään synnytystä ennakoivaa, kun mitään ei vuoda, ja supistukset ei oo kipeitä. Mut silti aina tietty jännitys tällasina päivinä kun näitä tulee... Aina se "entä jos..."-tekijä mukana. Nyt ei kyllä enää sillai pelota lapsen puolesta, kun ollaan jo näin pitkällä, mutta silti ei oo kyllä ite yhtään valmistautunut siihen, että synnytys alkais. Miten siihen muka voi valmistautua?

Mä oon pessyt tässä minivaatteita tänään, ja mietin, että pakkaisin sen sairaalalaukun. Kun tuli kauhea paniikki yhtäkkiä, että sehän on jo niin lähellä, eikä sitä ikinä tiedä koska tää päättää tulla ulos! HUI!!! Nyt tänään tullut ihme panikointi asian suhteen!!

Mulla menee hermo noiden hävittäjien kanssa! Niitä lentelee tällä viikolla Tampereen yllä aika tiheään, ja joku niiden lentoreitti menee just tästä meidän talon yli. Kamala melu välillä, saiskohan ne ees mennä noin matalalla kaupunkialueella?? :eek: Heh, tää hormonihirviö juoksee kohta katolle heristään niille lentäjäpojille nyrkkiä ja pomppimaan tasajalkaa!!!

Onkohan mulla pinna vähän kireällä tänään?? :ashamed:
 
Roona82: Teillä varmaan nää hävittäjät jossain vaiheessa lakkaa lentämästä siellä vai oletteko jotenkin lentomelualueella? Me asutaan alle 20km Helsinki-Vantaan lentokentästä ja lentomelu on ihan arkinen asia. Tosin hävittäjistä lähtee hieman erilainen ääni mutta kuitenkin. Oon asustellut tällä alueeella kohta 10v joten kai sitä alkaa olla tottunut tuohon kun ei lentomelu enää silleen häiritse.

Meillä pieni viihtyy edellen poikkitilassa masussa, tunkee päätä oikeasta kyljestä läpi ja jalkoja vasemmasta (tai sitten toisin päin, en oo ihan varma). Saa nähdä mitä kautta se tuolta ulos tulee. Jotenkin ruvennut hermostuttamaan tuo synnytystapa-arvio kun siinä pelkokeskustelussa tuli esiin niin paljon sellaista mihin ei just nyt pysty vaikuttamaan.

O&Ö
 
Heipä hei..

Täälläkin ollaan nukuttu todella huonosti viime yö.. mutta tosin uusien naapureiden takia jotka biletti ja HUUSI yöllä vaikka kuinka myöhään.. :kieh:

Kylkeä joutuu täälläki herätä kääntää ku ei enää luonnistu muuten.. :p

Täälläkään ei ainakaan vielä oo raskausarpia näkyny.. Josta tulikin mieleen kun kävin vanhemmilla ja sisko oli siellä myös kylässä ja kysyi juuri onko raskausarpia tullu niin vastasin ettei ole ja että rasvailen massua niin isä siinä sitten vieressä "Muutama taistelu arpi ei olis pahaksi" :LOL:

O&O 34+2 :heart: :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja olkkis74:
Roona82: Teillä varmaan nää hävittäjät jossain vaiheessa lakkaa lentämästä siellä vai oletteko jotenkin lentomelualueella? Me asutaan alle 20km Helsinki-Vantaan lentokentästä ja lentomelu on ihan arkinen asia. Tosin hävittäjistä lähtee hieman erilainen ääni mutta kuitenkin. Oon asustellut tällä alueeella kohta 10v joten kai sitä alkaa olla tottunut tuohon kun ei lentomelu enää silleen häiritse.
On tossa Pirkkalassa joku armeijan kenttä kans... On ne aiemminkin lennelly ja nimenomaan aina tästä meidän kämpän yli. Ja joo... Kyllä noi matalalla lentävät hävittäjät pitää aikamoista meteliä, aamulla oon niihin yleensä herännytkin jos lentää yli. Tän viikon vaan on jotku harjotukset ja niitä menee nyt EKSTRA-paljon,. En tiiä miks mä niihin nyt niin oon hiiltyny.,.. mut ärsyttää vaan. Niinku moni muukin asia tällä hetkellä :D Mahtaiskohan johtua hormoneista? :LOL:
 
Juma, tänään jo toinen äitiysloma -päivä käynnis!! En ees ollu huomannu, ku tälleen saikulta suoraan alkaa!!! (no niin no ihmekös jos toi meni vähä ohi, ku ollu viimeks huhtikuun puoles välis töis?) :D

mama ja kääpiäinen 35+1
 

Yhteistyössä