**Syyskuun Sydäntenmurskaajat** ELOKUUSSA 2009

Noniin... neuvolassakin taas käyty!!!

38+1 (37+0)
paino +200 (+1000) yhteensä 13,7kg
turvotus + (+)
verenpaine 119/85 (107/71)
pissa puhdas (puhdas)
kohdunpohjan korkeus 31,5 (30,5)
tarjonta RT (RT)
liikkeet ++ (++)
hemppa 124 (viimeks mitattu 33+3 120)

Kaikki hyvin, täti ei keksinyt syytä oksetukseen ja päänsärkyyn. Vauva kuulemma tuntuu pienenkokoiselta ja on todella alhaalla, kokonaan ei ainakaa oo viel kiinnittynyt, mut sitä ei kuulemma tapahdu välttämättä ku vast hetki ennen syntymää näin tälleen, ku ei oo eka lapsi kyseessä. Muuten sanoi, että lähtö voi olla koska vaan, ku kert niin paljon supistelee!!! Käski kovasti Siivota, Saunota, Shoppailla ja Sekstailla.... jos vaikka hiukan avittais!! =)

Jee, ja mies tulee illalla töistä kotiin!!

mama ja kääpiäinen 38+1 :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Anrika:
Onpas Miillä ollut ikävän kuuloinen sektiokokemus, toivottavasti toivut siitä pian!! :hug: Onkos teillä kuin pitkä matka sairaalalle vauvan luokse? Meillä on 40km yhteen suuntaan ja välillä saa tosiaan suunnitella tosissaan että miten pääsen poikaa kattomaan, ku on nuo 1- ja 2,5v. mukana, eikä niille saa hoitopaikkaa järkättyä. Eilen käytiin bussilla sairaalalla ja ihana oli taas hoitaa pientä..siellä se hyvin voi ja kasvaa hyvässä hoidossa :heart:
No sellaiset 100km/suunta on matkaa. Ja kyllä väsyttää ja surettaa ja ottaa hermon päälle tuo matkaaminen :'( Muutenkin aika väsynyt olo niin pitkän sairaalajakson ja sektion jälkeen.. Itku kurkussa pitää aina lähteä kotiin.. Oppis nyt toinen vaan syömään kunnolla, niin saatais se kotiin :heart:

 
Kävin juuri istuttelemassa parvekkeelle vähän syyskukkasia. Krysanteemit on kyllä niin ihania. Nyt kun voisi vielä heittää tomaatit pois, niin mahtuis vauvaa nukuttamaan paremmin siellä. Mutta niitä tomaatteja kypsyy koko ajan, joten mies ei antanut heittää niitä vielä tunkiolle :( Mutta saapahan sitten itse ryhtyä puutarhuriksi, jos se vauva kohta syntyy :D

Näin tänään yhden kaverini, joka on lääkäri ammatiltaan. On se vaan jotenkin niin erikoista kuulla häneltä ja monelta muultakin, että näytän hyvältä ja pirteältä. Ihan kuin se olisi jotenkin epänormaalia kun olen raskaana. Ei kai sitä nyt miltään eltaantuneelta makkarankuorelta pidä tai tarvitse näyttää. :LOL: Tietysti turvotus ja kivut yms. voi vaikuttaa asiaan, mutta kun kaikki mun tutut tietää, että olen voinut hyvin. No on se tietty aina mukava kuulla että ei näytä ihan räjähtäneeltä.

Helinä
 
Oli pakko tulla viel kurkkaa tänne kuulumisia,jos vaikka Roona olis jotain uutta infonnut...
Jotenki jännityksellä lueskelee,että onko joku taas jo jakautunut =)

Olo ollut ihan kauhea tämän päivän,pääasiassa päivä kulunutkin lepäillessä,josta ei kyllä ainakaan apua tuntunut olevan,mutta ei tässä olis ihmeitä jaksanut tehäkkään.

Kohta pakko painattaa punkkaa,jos huomena vaikka olis jo vähän parempi päivä...

 
Moikka taas pitkästä aikaa!

Huomenna olis edessä uusi Kättärin reissu. Tänään neuvolassa näet oltiin sitä mieltä että Ötzki on kääntänyt itsensä perätilaan. Jotenkin tuntuu että pienestä on tullut yks kompassineula joka pyörii oman napansa ympäri eikä osaa päättää mihin päin se pää osoittaa. Ötzki on nyt siis joko takas poikittain (mitä itse liikkeiden perustella arvelisin) tai sitten perätilassa niin kuin neuvolassa arvelivat. Huomenna sitten Kättärille ultraan ja tarvittaessa sitten lääkäriin käännettäväksi. Ja jos ei käänny/pysy oikein päin niin saavat kyllä luvan leikata, en aio suostua perätilavauvan alatiesynnytykseen vaikka tilaa lantiossa olisikin.

Vivid: Et oo ainoa jolla meinaa mennä hermot tähän odotukseen. Mulla on hermot kireällä sekä tän Ötzkin pyörimisen takia (kun ei oikein tiedä mitä kautta tää sitten lopulta syntyy) että muutenkin koko odotukseen kun ei tahdo aika kulua millään eikä tahdo jaksaa käydä enää missään... Katsotaan sitten ollaanko huomenna sitten jollain tapaa näissä asioissa viisaampia. Tuskin, mutta se on oikeesti vasta huomisen murhe.

Rimpulakissa: Kirjoittelin tuossa jokin aika sitten jo sulle yv:ta. En tiedä huomasitko sen...

Olkkis ja Ötzki 37+3
 
Iltaa kaikille, vihdoin jaksaa taas kirjottaa jotakin..
Esikoinen herää joka yö vähintään kerran ja vain minä kelpaan nukuttamaan |O

Muuten oma olo on tosi hyvä, epäilisin että tyttö ois mahdollisesti kääntynyt nyt pää alaspäin, ainakin hikka tuntuu ihan tuolla alhaalla.
Noh pe ois neuvola niin sitten saapi tietää :)

Mulla ei oo jotenkin vielä kiire synnyttämään, tosin viikkoja onkin vielä aika vähän.

Jokohan se on roonalla vaavi sylissä? :heart:

Palailen taas neuvolakuulumisten kera perjantaina;)

Inka & Maisa 34+2 :heart: :heart:
 
olkkis: Apuaapuaapua! En ollut huomannut, mutta nyt oon laittanu sulle yv;tä :) Tuosta pitäs tulla joku pinkki ja vilkkuva ilmoitus näytölle ;) Ei tällanen väsyny äitee muuten huomaa mitään :LOL: Tsemppiä huomiseen ja toivottavasti siellä nyt saadaan jotain selkoa asiaan.

Mullakaan ei ole mikään kiire synnyttämään. Joka päivä joku päivittelee kuinka lähellä mun laskettu aika jo on. Mä vaan tyynen rauhallisesti totean, et joo, mut voi olla, et menee vielä kuukausi ennen kuin mitään tapahtuu :) Mullakin on kyllä vielä ihan hyvä vointi, kuten Helinälläkin ja ihmiset ihmettelee kuinka jaksan juosta tuon 1veen perässä pihalla yms. Edellinen raskaus oli tosin vielä helpompi, joten mut on vissiin luotu olemaan raskaana :D

Äh, meillä on vieläkin nimiongelmia. Tyttöähän meille on veikattu ja tytön nimi olis valmiina, mutta pojan nimestä ei mitään hajuakaan! Ja kyllähän sekin pitää varmuuden vuoksi olla mietittynä. Vaikka ehtiihän tässä. Silti ärsyttää, kun ei löydy mitään mukavaa nimeä... Esikoisen nimi on aika harvinainen, joten sekin tuo vähän haastetta et olis samanhenkinen.

rimpulakissa rv 37+5
 
Vivid
Alkuperäinen kirjoittaja olkkis74:
Vivid: Et oo ainoa jolla meinaa mennä hermot tähän odotukseen. Mulla on hermot kireällä sekä tän Ötzkin pyörimisen takia (kun ei oikein tiedä mitä kautta tää sitten lopulta syntyy) että muutenkin koko odotukseen kun ei tahdo aika kulua millään eikä tahdo jaksaa käydä enää missään... Katsotaan sitten ollaanko huomenna sitten jollain tapaa näissä asioissa viisaampia. Tuskin, mutta se on oikeesti vasta huomisen murhe.
Mulla ei onneks oo ollut ongelmia ton ajankulun kanssa. Aika paljon saan aikaani kuluun kutomiseen, mikä on nyt taas maittanut tosi hyvin kesän jälkeen. Toi neulominen tuntuu näköjään olevan sellanen syksy- ja talvikauden homma. Mulla on kanssa alkanut nyt tuleen sellasia ajatuksia, että uskaaltaako yksin enää lähtee mihkään... Kiva jos supparit yllättää, kun on liikenteessä tai vielä pahempaa, jos sen yllätyksen tekee lapsiveden tulo..
 
Vivid
Alkuperäinen kirjoittaja Helinä83:
Näin tänään yhden kaverini, joka on lääkäri ammatiltaan. On se vaan jotenkin niin erikoista kuulla häneltä ja monelta muultakin, että näytän hyvältä ja pirteältä. Ihan kuin se olisi jotenkin epänormaalia kun olen raskaana. Ei kai sitä nyt miltään eltaantuneelta makkarankuorelta pidä tai tarvitse näyttää. :LOL: Tietysti turvotus ja kivut yms. voi vaikuttaa asiaan, mutta kun kaikki mun tutut tietää, että olen voinut hyvin. No on se tietty aina mukava kuulla että ei näytä ihan räjähtäneeltä.
Mullakin tulin samanlainen olo, kun oli viime neuvolalääkäri ja kun istuin sinne huoneeseen, niin se lääkäri vaan tuijotti mua hetken ja sano, että kylläpäs sä näytät hyvältä :p Tuli ihan hassu olo... En oikein tiennyt, että mitä ois pitänyt sanoa... Mutta toisaalta kyllä mä koenkin, että suht hyvässä kunnossa tässä ollaan, niin ehkä se näkyy uloskin päin. Ja hymyillä ja nauraa jaksaa aina, vaikka ois kuinka huonossa jamassa!!!
 
Black Panther
Moi pitkästä, pitkästä aikaa! :wave: Uskomatonta että niin monella on jo synnytys tosi lähellä... Roonalle tsemppiä, jos satut tätä vielä lukemaan! :hug: Koeta olla hajoamatta sinne sairaalan tylsyyteen...

Jouduin sairauslomalle jo rv27 kun viikolta 15 alkaneet supistukset ja kivut kohdunsuun tuntumassa olivat saaneet kohdunsuun pehmenemään. Nyt kuitenkin, kuinka vain minulle voi sattuakin, ei kohdunsuulla ole havaittavissa mitään synnytystä ennakoivia merkkejä :headwall: Kohdunsuu toki edelleen pehmeä, mutta kaula ei merkittävästi lyhentynyt ja kohdunsuu kiinni. Että ensin pelätään ennenaikaista synnytystä, ja sitten kun laskettu aika lähestyy, niin supparitkin vähenee.

Lisäksi vauva on edelleen poikittain. Pää on oikeassa kyljessä, paidansaumasta vielä enemmän selkään päin... Mulla on taaksepäin kallistunut kohtu, joten siellä mahtuu vielä näilläkin viikoilla heittämään kuperkeikkaa. Poikittain ei lasta voi kuulemma synnyttää :p , joten nyt odotellaan aikaa äippäpolille kääntämistä varten. Minä taas haluaisin vielä odottaa että pikkuinen kääntyisi itsekseen, ja sektiota en haluaisi missään olosuhteissa. Mieluummin vaikka perätilasynnytys alakautta (hullu masokisti kyllä taidan olla kun esikoisen alatiesynnytyksestä toipuminen kesti 8kk; mulla murtui siinä tohinassa häntäluu).

BP 36+2
 
Sehän sitten viivästyi tälle aamulle ekan tabletin otto. Sanotaanko näin, että ei oo TAYSn lääkäreiden toiminnassa mitään kehumisen arvoista... Mulla meinaan maanantaina otetuissa keuhkokuvissa näkyi sydämessä "jotain" ja kardiologi halus tutkia tarkemmin ennen kun käynnistetään. Sitä lupailtiin aluks samalle päivälle, ja sit aina seuraavalle jne. Se tutkittiin eilen ILLALLA kun nostin siitä sit jo itkuraivarit. Sydän ihan OK! Ja käynnistys siirrettiin tälle aamulle ku eivät viittineet yötä vasten käynnistää. Antibiootit on tehonnu hengitystietulehdukseen, tulehdusarvot edelleen laskenu. Myrkytysarvot tältä aamulta katottu verikokeista ja edelleen nousussa. Mies on jo tyyliin haastamassa näitä oikeuteen jos menis niin pahaks et joutus leikkaan niiden viivastelyn takia... JA: mut laitettiin eilen eristykseen ku on nuhaa ja tää keuhkotulehdus... Ja aloittivat sen possunuha-lääkityksen! Siis, mulla ei ole kovin kipee olo edes! Ei lämpöä, ei mitään... Ääni käheenä ton keuhkoputken takia, ja vähän yöllä yskittäny. Ei muuta. Mieski pakotetaan pitään hengitysmaskia ja hanskoja ku on mun luona. Mitäs vielä? Noh... Supistuksia odotellessa ja niin pois päin.
 
Roona, todellakin menee jännäks!! Toivottavasti kaikki menee hyvin, sulla on ainakin ikimuistoinen sairaalareissu jos mitä..!

palaan myöhemmin. yö on taas mennyt alaselkäsäryn kanssa joten nyt ei taas pää toimi heti..

kerttuneiti ja puru 36+2

ps. no NYT mua on alkanut närästään. KIVA.
 
J84
Roona, et usko, mut eka mitä tuli aamulla mieleen oli, et joko olis iloisia uutisia :D Jännää, et kuinka sitä on mukana odottamassa täysin vieraan ihmisen synnyttämistä :)

Viime yö oli aikas rikkinäinen, sillä rakas pieni kuopus muutti omaan huoneeseen nukkuun yläkertaan..makkari tuntu niin tyhjältä ja olin koko ajan korvat höröllään, josko mussukalla on jokin hätänä :/ Puoli kahteen hän nukkuikin sikeästi, mutta sitten ite jäin patjalle nukkuun, jotta olisin läsnä, ettei tule pelkoja ym. jos herää. Seiskalta sitten herättiin...paikat jäykkinä ja lonkat huusi taas armoa, mutta olo oli aikas pirteä...tosin nyt taas väsyttäis |O

Meen tästä lipittään lisää kahvia ja mutustaan hedelmiä, mitkä ostin eilen k-kaupasta tarjouksesta..1?/kg kaikki hedelmät...nektariineja, omenoita, banaaneja, viinirypäleitä ja mandariineja kauheet kasat :D Ovat varmaan vähän parempi vaihtoehto kuin suklaa, jota tekee jatkuvasti mieli :p

J84 34+6
 
Aamun neuvola lääkäri kuulumisia.. En tiedä miksi, mutta olen jännittänyt lääkäriä ihan kauheasti. Viime yönä sain nukutuksi peräti kolme tuntia..

Kaikkea piti lääkäriltä kysyä, mutta heti kun näin oman palleron siellä ultraruudulla, kaikki unohtui. Mieskin oli ihan hiljaa koko ajan.

Kunnollista sisätutkimusta lääkäri ei edes mielestäni tehnyt, kokeili vain nopeasti sormilla ja sanoi että pää siellä tuntuu.. KÖHÖM. Vauva oli siis edelleen perätilassa. Mitään ei sanonut kohdun suusta/kaulasta, korttiin merkkasi että pehmeä on ja kanava 3 cm.

Vauvan tämän hetkinen painoarvio 2 600g ja arvioitu paino LA 3,2 -3,3 kg :heart: Ihanaa, meille ei tulekkaan heti koululaista valmiiksi reppu selässä, kuten olen kauhistellut sf mitan perusteella Nyt Sf on jo laskenut yläkäyrän yläpuolelta keskikäyrän alle. huh. :LOL:

Perätila siis edelleen, kuten jo ennalta tiesinkin. Pää tuntuu niin selvästi että ihmettelin todella kun lääkäri tokaisi että on pää alaspäin tunnustellessaan.. Lähete käännytykseen, ovat Kättäriltä minuun yhteydessä viikon kuluessa.

En odota kääntämistä yhtään. Olen jo mielessäni totuttautunut ajatukseen sektiosta joten jos tästä pitäisi taas asennoitua alatiesynnytykseen niin.. Jotenkin mulla vaan on niin vahva tunne että tää vauva ei tästä mihinkään liikahda. Perätila vauvaa en näillä kuulopuheilla ala missään tapauksessa alakautta synnyttämään, vaikka vauva tuleekin olemaan ilmeisesti suht pikkuinen.

Tätä kirjoittaessa alkoi taas hermot pettämään.. apua apua apua. Synnytys lähestyy, mitäs jos se alkaa ennen kääntöyritystä ja jos sovitaan sektio ja se alkaa ennen sitä ja kääk ja iik.

Ainiin ja paha-olo senkun pahenee. Joka päivä oksettavampi olo ja oksennan päiväpäivältä enemmän. Tämä alkaa muistuttamaan pian sitä "pahinta aikaa" silloin viikoilla 8-14. Ei voi enään syömisillä "kontrolloida" sitä pahaa oloa, vaan se tulee jokatapauksessa, söi mitä tahansa, miten tahansa. Lääkärikin tätä ihmetteli, sanoi että kun on niin harvinaista...

Roonan ja muidenkin iloisia vauva-uutisia odotellessa...

Miimu ja Masu 35+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja miimumaija:
Ainiin ja paha-olo senkun pahenee. Joka päivä oksettavampi olo ja oksennan päiväpäivältä enemmän. Tämä alkaa muistuttamaan pian sitä "pahinta aikaa" silloin viikoilla 8-14. Ei voi enään syömisillä "kontrolloida" sitä pahaa oloa, vaan se tulee jokatapauksessa, söi mitä tahansa, miten tahansa. Lääkärikin tätä ihmetteli, sanoi että kun on niin harvinaista...

Roonan ja muidenkin iloisia vauva-uutisia odotellessa...

Miimu ja Masu 35+5
Jakseluita tohon pahaan oloon ja oksenteluun. Mulla ihtellä kakkosraskaudessa loppu alkuraskauden pahoinvointi 32 viikolla, alkaakseen taas 36 viikolla yhtä rajuna ku alussakin. Se todella vie voimia ja väsyttää. Nyt täs raskaudessa oksennellu toisinaan aina - läpi tähän astisen raskauden, mut onneks ei todellakaan ole edes joka viikkoista enään, mut yölläkin täytyy kyl syödä tai muuten aamulla satavarmasti oksennan.

 
Roona Kuulostaapa mielenkiintoiselta reissulta - ei tosin kovin positiivisella tavalla.. No jospa nyt sitten alkaa tapahtumaan, kun ne alkaa käynnistämään sitä synnytystä. Kovasti voimia synnytykseen!

Väsymys vaivaa jälleen, en ole edes tänne jaksanut ihmeitä kirjotella. Makailen sohvalla ja sängyllä vuorotellen, enkä kutomista ihmeempää jaksa tehdä. No jospa tämä tästä taas alkais helpottamaan. Väsyttää olla väsynyt :)

uneksija85 ja papu 35+3
 

Yhteistyössä