Syyskuun Sydänkäpyset *heinäkuu*

äippäliini se lääkärikäynti jäi mulle vähän epäselväksi, tai siis se vaan kysy et mikä mua pelottaa ja sit selitin sille kaikkea ja sit alko aika loppua niin se alkoi ultrata :D mutta kai ne mulla halus lähinnä katsoa sitä kokoa kun ekakin on ollu pieni... Mut oisko sen tarkoitus just tehdä esim painoarviota, jos äiti pelkää et ois iso vauva, kertoa lääketieteellisiä faktoja tms? Kätilökeskusteluun mun piti täyttää sellanen lappu, siellä kyseltiin et mikä pelottaa, mikä on lisännyt pelkoa jne. Sit niitä kohtia käytiin läpi. Ja samalla käytiin läpi ekaa synnytystä, sain purkaa kaikki tunnot, pelot ja hädät siitä :)

Marja Onpas sulla nyt kaikenmoista ei niin mukavaa raskauteen liittyen, mutta hyvä kun edellisetkin raskaudet ovat kuitenkin menneet hyvin samoista vaivoista huolimatta.

Huldis Toivotaan että vauva viihtyy mahassa suunniteltuun sektioon asti.

( . ) Oon tähän asti nukkunut yöni hyvin ja välttämättä en ole edes vessassa käynyt, mutta nyt loppuraskaus on virallisesti alkanut kun uni on katkonaista ja tarttee kukkua hereillä tähän aikaan. Päivällä sitten kyllä nukuttaa ja onneksi pojat antaa mun nukkua (no eipä ole vaihtoehtoja kun mä vaan nukahdan johonkin sohvan nurkkaan :D) Pojat on muuten olleet tosi innoissaan tiedosta että tulee pikkusisko ja taitaa miehenkin mielestä olla ihan mukavaa vaihtelua.

Maximilian ja tyttö 34+

Huomenta kaikille!

Ensimmäinen yö viikkoihin kun nukuin melkein 11h heräämättä kertaakaan edes vessaan:) Tosin sain eilen sairaalasta nukahtamislääkkeet, joten ehkä se sitten vaikutti asiaan. Kyllä oli ihana nukkua ja pienemmät lapset lähti eilen illalla yökylään, niin pääsi sänkyyn ajoissa ja sai aamulla maata rauhassa. Operaatio olohuoneen sisustus alkaa nyt...uudet kalusteet ovat odottaneet paripvää laatikossa ja nyt pitäs vanhoja hyllyköitä ja kaappeja ruveta tyhjentämään...siinä meneekin aikaa, mutta onpahan puuhaa:)

Niin ja tänään POKS 31 RV:)

R-M
Neuvolakuulumiset eiliseltä 34+2:

Painonmuutos/viikko 887g (Ai miten niin oon pari viikkoa himoinnut hullunlailla irtokarkkeja ja onhan niitä sit urakalla syötykin...:ashamed:) Painoa nyt tullu jotain 11-12kg.
Turvotus +
Pissa-prot hiemana plussalla (johtuu kuulemma runsaasta valkkarista)
Hemoglobiinia ei mitattu ku kaks viikkoa sitten oli hyvä (120)
Sf-mitta 33cm
Tarjonta RT
Syke +145
Liikkeet ++

Painoarviota ei saatu vieläkään. Mut tän sijaisen mukaan vauva vaikuttaa "hyvänkokoiselta" kun käsin kokeili ja lapsivettäkin tuntuu olevan sopivasti.
Seuraavakin neuvola on sijaisella ja sitten oma th onkin tullu kesälomalta. Ihan kiva tuo sijainenkin oli, mut paljon mukavempaa on käyä tutulla neukkutädillä joka tuntee ennestään niin ei tarvii samoja tarinoita uudestaan kertoa.

Hieman alkanut turvotusta olemaan ja turvotuksen mukana nivelkipuja sormiin ja vähän myös varpaisiin, muuten voitu ihan hyvin. Maanantaina alkaakin sitten mammaloma! :) Tosin eihän se tuo mitään muutosta tilanteeseen ku nyt saikulla ollu melkein kuukauden..

Tää oli taas tämmöinen pikainen omanapailu vaan. :| Mut nyt lähen kaivelee varastosta vaunut, haluan nähdä ne jo kasattuna! On siis ollut siitä huhtikuusta (?) lähtien varastossa osissa paketissa.

R-M & Eemeli 34+3 :heart:

IHANA ukonilma ja rankkasade! :D
Olikin jo todella painostava ilma, jospa nyt hiukan helpottaisi. Pitäisi pestä pyykkiä ja pakata viikonloppureissua varten.

Onpas monella jo vauva lähtötelineissä :O Toivottavasti vielä jokusen viikon pikkuisimmat viihtyvät masussa. Mulla on tänään supistellut hiukan tavallista enemmän ja selkää juilii pienesti. Toivottavasti ei kuitenkaan saa mitään aikaan kohdunsuulla. Täytyy ottaa huominen ajomatka pienissä pätkissä.

Marja
voisi hiukan hillitä puuhailujaan :D Aika teräsmimmi oot kun suppareista ja muista huolimatta viitsit ja jaksat käydä mustikassa ja muuta ja nyt vielä alat laittamaan kalusteita uuteen uskoon! Muistathan levätä kans :)

M :heart: 32+6

• Tykkää
Reactions: marja76
Moikka!

Tänään lääkärinkäynti takana ja kaikki edelleen hyvin=) Kohdunkaula 2,5 cm eli ei muutosta nyt neljään viikkoon. Kolme viikkoa vielä makoilua edessä, onneksi ei enää kauheesti. Kun rv36 tulee täyteen saan alkaa liikkua enemmän. Nythän en oikeestaan muuta tee kun lepään, tosin syön kyllä nyt kotona ollessa pöydän ääressä ja pikkuisen enemmän olen ollut jaloillani kuin ennen.

Lääkäri katsoi myös vauvan koska sanoin että parina päivänä ollut vähemmän liikkeitä (tosin eilen taas suht normaalisti) ja kaikki oli hyvin. Napanuoran virtaukset oli hyvät ja lapsivettä oli normaalisti. Ensi viikolla katsotaan sitten taas kokoarviota.

Eipä tässä muuta, miehellä alkaa tänään 4 päivän vapaa, jee =)

Casanna 33+1

• Tykkää
Reactions: Talvicci
Ei onneksi ole supistuksia kauheasti tullut :) Onneksi noi meidän isot neidit tykkää tehdä tämmösiä hommia, niin ovat iso apu. Ovat kantaneet painavat jutut ja touhunneet. Mun puhti riittää yleensä vaan aamupvän ja sit on ihan kanttuvei:) Iltapvät tulee oltua ja maattua. Illalla ei saa yhtään mitään aikaseks:)

Tää helle tekee mut hulluksi! Olo on vaan niin tukala, eikä puhtia riitä mihinkään. Tekis mieli vaan maata sohvalla alasti tuulettimen vieressä :D puuh!

mahan ympäryksestä oli jossain vaiheessa juttua, mittasin ja mitta näytti jotain 95cm (oli vähän huonohko mitta :D). Lähtötilanne on varmaan ollu 70cm huitteissa... Et ei kai tää maha kauheen iso oo, vaikka itsestä se siltä kyllä tuntuu.

Jaksamisia kaikille helteeseen!

Mulla muute alkaa huomenna äippäloma ihan virallisesti!! =)

merkkari ja möhkis 34+6 (voi apua, huomenna paukkuu taas viikot!)

Supistuksia, vihlomista yms täälläkin havaittu, mutta eikös ne ihan normaalia ala jo olla, että tuolla alhaalla jotain alkaa tapahtumaan :)

Mustikkaan ei kyllä mua sais enään, tosin en ole koskaan ennenkään käynyt :D

Huomenna alkaa täälläkin ihan virallisesti Äloma :)

innoM + Pulla 35+0 (jo rv 36!) :heart:

Heippa taas :)

eikös niin, että kipu alavatsalla ja selässä voi myös olla supistus? eikö supistuksia ole erilaisia, eikä pelkästään niitä ylhäältä alkavia? no, supistuksiksi noita kipuja kuitenkin kutsuisin, kun tulivat muutaman minuutin välein ja kestivät aika kauan, auts. Aamulla sain niiden takia kärvistellä, ja sitten otin panadolia ja sain taas nukuttua. Nyt on maha vähän kipeä, mutta ei samalla tavalla enää. Kai se on alettava valmistautumaan siihen, että joku sieltä oikeasti joskus tulee ulos.... :D
Onneksi eilen shoppailtiin miehen kanssa puuttuvia tarvikkeita, paljon siihen menee rahaa, mutta onhan ne hankittava. Vielä kun pääsisi sisustamaan lapsen tavaroita paikoilleen niin hyvä.

Me laskettiin myös, että 2 viikkoa pitää vielä kestää, etteivät käännytä Lohjalta sitten pois :p

Maximilian: mä en oo saanu moneen yöhön nukuttua :( Onneks päivällä oon saanu nukkua, paitsi eilen, kun oli äiti täällä siivoomassa ja motkottamassa tekemättömistä hommista... :headwall: Tänään en tee kyllä mitään muuta ku lepää.

merkkari: mulla on mahanympärys taas tainnu kasvaa sentin, eli oli eilen 121cm :D Oli tosin vaikea mitata kun kissanpennut halus hyppiä mittanauhaan roikkumaan... :D

Kiva kuulla, että Casanna voi hyvin :)

Voikaa muutkin hyvin!
tömpsis ja super-joka-tekee-jo-muuttovalmisteluja 34+0

täällä kans toista päivää varhennetulla äippälomalla :wave:
(tosin 8.8. palaan koulunpenkille, mut kummiski...)

tänään neuvolassa, rv 31+6: (suluissa 30+0)
painon muutos: -108g/vko, tähän mennessä +4kg
turvotus: +/- (sama)
RR: 102/71 (94/60)
pissa - (-)
sf-mitta: 30.5 (30)
RT (RT)
syke:135
hB: ei mitattu (122)

vähän jännitti ku mittas tuon sf-mitan kahteen kertaan, aattelin et nyt pomppas lukemat taivaisiin, mut olikin toisinpäin.. mut ei kai tuosta vielä kannata huolestua, kun yläkäyrällä ollaan menty koko ajan...

helle alkaa saada otetta sekä fyysisesti että henkisesti... pinna kireällä 24/7, ahdistus on SUUNNATON! toivottavasti nää helteet nyt loppuis pian!

nukkumisen kanssa ei oikeastaan ole ollut suurempia ongelmia, ainoastaan se et olisin ihan valmis sänkyyn jo 6-7 aikaan illalla, vaikka olisin nukkunut kuinka hyvin tahansa. vähän epäilyttää et miten tuun nuo koulupäivät pärjäämään... toivottavasti hyvin!

tiikkonen ja "JD" 31+6, huomenna poksuu taas....!! :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Mädchen;24289098:
tömpsis, mulla ei koskaan ole supistukset muualla tuntuneetkaan kuin alavatsalla ja -selässä. Eli niitähän ne sulla varmasti oli.
Sama juttu täällä! Kaksi synnytystä kokeneena supistukset tuntu alavatsalla ja selässä. Eipä mulla oikeastaan muulloin ole supistellutkaan ;)

Heippa kaikille :wave:

Mä olen täällä jo kohta kaks viikkoa kesälomaillut, juttuja oon kyllä joka päivä lueskellu, mutta kirjottaminen jääny vähemmälle ;) Eli näiltä kesälomilta alkaa suoraan mammaloma 3.8, töissä tuli vieritettyä ehkä kyynel jos toinenkin viimesenä työpäivänä ennen lomia, mutta meni hormoonejen piikkiin :D Pari työkaveria oli ostanu lelun ja vaatteita pienelle tulokkaalle. Tarkotus olis kuitenkin mennä tossa elokuun lopussa vielä työpaikan illanistujaisiin, jos kykenen ja en ole jakautunut siihen mennessä.

Viime perjantaina oli neuvola, sillon kaikki ok ( rv 33+2 ). Painoa tullu lähtöpainosta 6 kg. Leukkarit oli virtsassa nyt onneks vaan yhellä plussalla ( pahimmillaan ollu se 4+, eikä oo löytyny muuta syytä kun lisääntyny valkovuoto, koska virtsatulehdus tarkastettiin myös ja se oli puhdas)
Sf mitta oli pysyny entisellään, 28 cm. Raivotarjonnassa oli pieni mies sillon.

Seuraavalla neuvolakäynnillä 8.8 sitten annan sen streptokokki näytteen, täällä katotaan se automaattisesti kaikilta. Liekö kaikkialla sama käytäntö?

Heitettiin tässä loman kunniaksi myös reissu pohjoseen, eilen kotiuduttiin. Kuus päivää oltiin reissussa ja kilometrejä tuli 1700 mittariin. 100 km rovaniemen yläpuolella käytiin. Siinä välissä yövyttiin kalajoella ja oulussa. Kiva reissu oli!

15.8 olis viimenen ultra, synnytystapa arvio. Hullua ajatella, että enää nelisenkymmentä päivää LA:han ja kaheksas raskauskuukausi jo menossa.. Myös päätös äitiys- ja vanhempainrahasta saapui tänään. Hain siis kuuden kuukauden tulojen perusteella, kun tulot oli sieltä vuodelta 2009 noussu sen yli 20 %. Onneks ei tarvii ihan sillä minimillä mennä :) Ei siis ollu hääppöset nuo vuoden 2009 tulot, kun sillon en ollu kerenny työelämässäkään juuri vielä olla. Nykysessä työpaikassa siis kerkesin sen kolme vuotta olla ennen äippäloman alkua.

Tässä kaiketi päällimmäiset kuulumiset! Nyt tekemään kirsikkapiirakkaa ja sit nurmikon leikkuuseen, kerenny tässä viikon aikana vähän kasvaa.

Hyviä vointeja kaikille!

Laura ja iivar 34+1

Vielä yksi työpäivä jäljellä ja sitten alkais äitiysloma. Tosin toisaalta tuntuu aika haikealta, mutta pääseehän siellä työpaikalla aina halutessaan käymään ja kotoa käsin voi vähän tilannetta seurailla. :D

Täällä on alkanut turvotus vaivaamaan, varsinkin jalat ovat tosi turvonneet. Kädet/sormet eivät onneksi, niin pystyy edelleen sormuksia pitämään. Varmaan osittain johtuu tästä kuumuudesta. Muita vaivoja ei onneksi sitten oikeastaan olekaan.

Raisu 34+5

laura täällä ei testata streptokokkia automaattisesti, vain sillon jos supistelee ahkeraan ennen aikojaan. Ovat sitä mieltä, että sitä on oireettomalta turha häätää, kun yleensä tulee takaisin kuitenkin.

laura: juu, ei sitä tosiaankaan täällä testata automaattisesti, eikä oikein pyytämälläkään: mä kysyin sitä neuvolassa niin sain siihenkin saman vastauksen kuin kaikkeen mitä kysyn...., että pitää lääkärin kanssa keskustella. merkkari: mutta luulis sen olevan testauksessa sen takia, kun voi synnytyksessä sitten tehdä jotain pahaa vauvalle? jos olen oikein käsittänyt.

raisu: helteillä mulla turvottaa jalkoja ihan kamalasti, en saa nukuttuakaan kun ovat ihan räjähtämispisteessä. muualla sitä ei onneksi tunnu olevan.

Mädchen ja Santtu: kiitos vastauksista :) Kyllä tässä illalla on taas ollut vatsa kipeä, mutta ei selkä. eikä ihan niin rytmisesti tule tuo kipu. Huomasin silloin aamulla vaan, että teki tosi kipeää tonne alaselkään, niin päätin sitten sen takia vihdoin varata synnytystä ajatellen Tens-laitteen Aktiivinen synnytys ry:ltä. Jos silloinkin on kivut selässä noin voimakkaita, niin tulee toivottavasti hyvään tarpeeseen. :)

heipparallaa!
tömpsis ja super 34+0

Mietinkin, että mahtaakohan joka puolella Suomea olla tämä sama käytäntö. No, hyvä että tulee tuokin tietysti katottua. Näin nopeasti tälläsen artikkelin löysin

B-streptokokki raskausaikana

Neuvolasta sanottiin vaan, että jos näyte on positiivinen, niin synnytyksessä sitten vaan antibiootti tippaan. Itelle tämä kyllä kohtuu vieras asia, jos joku viisaampi osais kertoa enemmän

-Laura

Tömpsis mulle on selitetty, että oireeton äiti tartuttaa vauvalle tulehduksen tosi pienellä todennäköisyydellä, siis sellanen jolla tuo streptokokki kuuluu normaaliflooraan ja siksi sitä ei tarvis hoitaa (eikä kannata esim raskausaikana koska se palaa takaisin). Ja että lapsi on niin kauan turvassa pöpöltä, kun vedet ei ole menneet (siis sillon kun äidillä ei ole aktiivista tulehdusta vaan streptokokki vaan kuuluu äidin normaaliin bakteerikantaan). Sit taas jos vedet menee kauan ennen syntymää, niin kaikillehan aloitetaan antibioottihoito varmuuden vuoksi. Mutta ilmeisesti täälläkin aloitetaan joka tapauksessa antibiootit synnytyksen aikana, jos äidillä tiedetään olevan streptokokki, oireetonkin... Et en tiiä, onks toi taas vähän ristiriitaista :D

Niin joo siellä lääkärillä eilen kävin ja kohdunsuulla ei ole tapahtunu mitään muutoksia :)
Ainot mikä oli niin pissassa oli sokerit ++ mut sormen päästä arvo oli 4.1 (olin kerenny vain aamupalan syödä siihen mennessä, totes et onpa alhanen)
Kotona vasta hoksin sitten et aamulla join ison motillisen kaakaota et olisko se sitten näkyny tuossa pissassa? :confused:
Maanantaina varsinainen neuvolakäynti niin sillon katotaan uudestaan. Ite luulen vahvasti et oli vain hetkellinen tuo ku esikoistaki yks arvo rv.32 koholla ja sitten pitiki mennä sokerirasitukseen sen takia ja puhtaat paperit sieltä tuli :)

Streptokokkia täällä ei ainakaan automaattisesti katota... Ei ole koko hommasta puhuttukaan koskaan neuvolassa.

tömpsis
Mulla kans supistukset tuntu just alaselässä ja alavatsalla...

Joillaki alkanu jo mammaloma :) :flower: Itellä alkaa 19.8 ettei siihenkään nyt kauaa enää ole... Paljoa tosin tilanne muutu ku kotona olen esikoisen kanssa mut tulot nousee huimasti :D

Jotenki olen molemmilla kerroilla oottanu sitä et rv.30 ylittyy niin sitten tuntuu raskaana oleminen jotenki paljon turvallisemmalta :) Vaikka ei siis mitään syytä ole ollu. Mut kuitenki paljon paremminhan pikkuset voi jos jostain syystä päättäs putkahtaa jo maailmaan...

Talvicci ja Torsti rv.32+0 :heart:

Viimeksi muokattu:
Ai niin... Tiettekö mä oon täällä "kauhistellu" et onpa joillaki jo paljon viikkoja ku perässä lukee tyyliin et rv.34 mut nyt sitten hoksin et enhän mäkään tule ku 2vko:a perässä :D

Olisko muuten mitään ideaa pistää listaan veikkauksia millon vauva syntyy ja millasilla mitoilla tähän maailmaan saapuu? :D

• Tykkää
Reactions: Vaniljainen
Neuvola kuulumisia eiliseltä

rv 33+5
painoa tullut koko raskaus aikana 9,6kg
turvotus +
RR 126/74
prot -
gluk -
hb 113
kohdunpohjan korkeus 31cm
sykkeet 130+
ja edelleen RT

Eli eilen meinasin sitten vetää kunnolla turvat ennen neuvolaa kotona kun tulin kylpyhuoneesta jonka edusta oli märkä. Alavatsaan ja häpyluulle sattu niin pirusti että oikeen itku tuli. Neuvolassa sitte ei pässy ultraan tarkistuttaa asiaa kun ei ollut neuvolalääkäreitä paikalla mutta neuvola täti sanoi että jos verta alkaa tulla tai liikkeet selvästi vähenee tai yltyy niin yhteyttä päivystykseen synnytyssairaalaan. Onneks ei tarvinut mennä.. Neuvolatäti vaikutti hieman huolestuneelta sykkeiden puolesta mutta sai paremman sykkeen esille onneksi.. säikähdin aivan jumalattoman paljon...

Neuvolalääkärille aika parin viikon kuluttua ja seuraava neuvola rv 36..
kuinka usein teillä on neuvolat nyt loppu puolella?

O&O + pikku jäppinen 33+6 :heart:

Yhteistyössä