Syyskuun Sydänkäpyset *heinäkuu*

Kiva oli kuulla muittenki pelkopolilaisten kokemuksia käynneistä... Itellä se on vasta edessä.
Kävittekö muuten yksin vai oliko mies mukana?

Harsoista...
Silittää ei kannata, se huonontaa imukykyä.

Supistuksista...
Torstaina menen käymään ylimääräsessä neuvolalääkärissä supistuksien takia. Esikoisesta jäin töistä saikulle rv.30 supistuksien takia mut ne ei onneks mitään sillon saanu aikaan. En sinänsä usko et on nytkään mut oman mielenrauhan takia sinne menen :)

Talvicci ja Torsti rv.31+4 :heart:

Huomenta kaikille!
Herätty on taas kukonlaulun aikaan...tässä teen mustikkapiirakkaa varmuudenvuoksi, jos sattuu synttärivieraita piipahtaa :)

Täällä eilen pesin harsoja jotka uutena ostettu. Pyöritin ne 95 asteessa, niin tulivat tosi imukykyisen oloiseksi. Olen muistaakseni ne aikaisemmin aina pessyt 60 asteessa, kunnes nytten sit katsoin pesuohjetta :)
Äitiyspolikäynti olis iltapvällä, joten päivittelen sitten kuulumiset sen osalta.

kaz
Ruutiselle kiitokset Anttilan harsovinkistä. Löysin sieltä vielä yhden paketin.

Onko muilla ilmaantunut vihlontaa virtsarakon seudulla vauvan liikkuessa? Eilen alkoi ja tuntuu tosi häijyltä.

kaz 31+6

Täällä pitäis myös aloittaa harsojen ja kestovaippojen pesu :) Minä ostin NameIt:stä harsoja, sellaisia missä on keltaisia ja ruskeita kuvioita. Pitää katsoa saako nekin pestä 90-asteessa vai onko värjäyksen takia joku muu pesuohje. Saatiin tätilästä Amwayn baby-pesupulveria, joka on hellävaraista ja sopii myös kestoille!

Kaz Vauva hieroo päätään alemmas ja se tuntuu tosi ilkeeltä juurikin pissarakossa ja mulla ainakin tekee ihan semmosia "pistoja" tuohon häpyluuhun!
Nyt en tosin ole enää yhtään kartalla, missä tämä vauva seikkailee...eilen potki tosi ylös ja oletin olevan siis pää alaspäin, mutta tänä aamuna oli hikka taas tossa ihan mun oikean rinnan alla :confused: eikä noita yllämainitsemiani rakossa tuntumisia ja häpyluun vihlomisia ole ollut enää moneen päivään...

Lindexiin on muuten tullut syys-ihanuuksia, aivan valloittavia vauvojen- ja lastenvaatteita! Bodyjä ja velourhousuja tarttui mukaan kassillinen :D Ja ne värit, ooooo :heart:

miirikki ja pööpö *poks* rv33

Hellurei :)

Harsot munkin täytyisi kaivaa jostain esiin. Meillä ne tulee käyttöön vain pukluliinoiksi ja niin nätisti vaununsuojaksi ;) Tosin ajattelin ostaa väriainetta ja värjätä harsot oranssiksi, jää porkkanatahrat piiloon :D Ja olisivat hiukan kivemman näköiset käyttää.
Nuo Heinäneidon käsityöt olivat aivan ihania, itsellä ei moista taitoa ole. Kuitenkin mietin, että ostanko uuden reunapehmusteen pinnikseen vai tuunaisinko vanhan...

M :heart: 32+5

Heinäneidon käsityöt oli kyllä ihania! Itse meinasin nyt aloitella kastepuvun tekoa, päätin sen itse tehdä.

Mustikkaan tekisi myös mieli, mutta en kestä kyllä kyykistellä siellä :( Jää nyt reissu tekemättä. Tänä aamuna oltiin miehen ja tytön kanssa maton pesussa ja se kävi selkään vaikka pesupaikka olikin hyvä ja seisaaltaan sai pestyä.Veikkaan että huomenna on vielä kipeämpi olo!

Täällä käytiin eilen neuvolassa. Kaikki ok. Päänsärkyjä ja pahaa oloa on ollut viime viikosta lähtien, epäilin jo hetken alkavaa myrkytystä. Mutta pissa puhdas ja paineet ok. Helteet vaan sitten tekee tuota pahaa oloa :kieh: SF-mitta oli laskusuuntainen, 26,5cm sai mitaksi, mutta mielestäni selittyy sillä että vauva on nyt kääntynyt pää alaspäin selkeästi. Aikaisemmin ollut selvästi perätilassa siis. Verensokereita tarvii enää mittailla vaan 1-2krt viikossa, kun arvot olleet hyviä. Sain ylimääräisen lääkäriajan 36+6 viikolle että katsotaan vauvan kokoa. Stressaan siitä jonkun verran, vaikka sokerit ovatkin olleet hyvät. Pelottaa että kasvaa isoksi ja päästetään menemään lasketun ajan jälkeen syntyväksi, en jotenkin odota tämänkään tulevan ennen laskettua.

Täällä taustalla olen enemmälti lukenut teidän juttuja ja jonkun päivän olen miettinyt että toiset on kyllä jo niin lähellä vauvan syntymää! :heart: Itsellä kun tuo laskettu aika on vasta ihan loppukuusta niin avrmaan sitten yksinäni täällä kirjoittelen :LOL: Tai ei, olen tuolla lokakuisissa myös kirjoitellut, kun alunperin laskettu aika oli lokakuun puolella. Kirjoittelen sitten siellä ne viimeisten päivien valitusviestit :LOL:

Nessu ja pieni 30+6

maximilian kiitos sanoista! Ihanaa et on tällainen paikka, mihin purkaa fiiliksiä!

Kävin tänään uudestaanpelkopolilla, tai siis mulla ol ikätilön kanssa juttelu tänään. En uskonut, että saisin siitä juuri apua mutta kyllä sain, ihana olo on nyt. Se sanoi, että henkilökunta on sitoutunut toimimaan niin, että niihin pelkopolilla esille tulleisiin pelkoihin kiinnitetään erityishuomiota sitten synnyttäessä ja tuli tosi varma olo, että jos tää kääntyy niin uskallan vielä synnyttää alakautta. Mutta sanoin, etten synnytä alakautta, jos on perätilassa, enkä anna myöskään kääntää... Kätilö sanoi, että toimisi itse juuri samallalailla... Että tul ikyllä hyvä fiilis! Nyt vaan jännitetään miten päin tää tyyppi meinaa maailmaan tulla.

mustikkaan menosta mun mies patentoi mulle varren mustikkapoimuriin, ihan huippuvehje :D En tosin kerenny eilen testaamaan sitä vielä käytännössä, mutta ainakin kuivaharjoittelulla tuntu tosi hyvältä, kun ei tarvii sit kyykkiä! :D

No, nyt tuli omaa napaa, mutta täytyy lähtee syömään!

Merkkari ja möhkis 34+5

• Tykkää
Reactions: maximilian
No nyt käyty äitiiyspolilla ja kuulumiset ei olleet kauhea kivat:(
Ensinnäkin neidin painoarvio huimat 2,5kg ja siis viikkoja nyt 30+6...Istui tukevasti pyllymaassa...mahanympärys näytti rv 35+6 eli todella makrosomiselta.
Ulkosuu auki ja pehmeä. Kanavaa 2 cm.
Istukka ruvennut kalkkeutumaan. Epäilivät myös että alkamassa olisi raskausmyrkytys ja olisivat ottaneet osastolle, mutta en halunnut jäädä. Soittavat perään jos verikokeissa jotain ilmenee. Paineet ovat kohonneet. Alapaine oli 90 alimmillaan. Turvotus ++ ja painoa tullut 2 viikossa 4 kg:(
Ja sitten sain ateriainsuliinin vielä lisäksi...Huh, Huh!!!

Nessu mä oon se hännänhuippu, LA 30.9. joten enköhän mä täällä jonkin aikaa vielä viihdy ;)

marjalla ei tosiaan mukavimman kuuloiset uutiset :( Viikkojakin kuitnekin vasta sen verran, toivottavasti tilanne rauhoittuisi edes muutamaksi viikoksi. :hug:

Täällä pyörii viimeinen koneellinen vauvan lakanoita, rätit on jo pesty :D Tänään jos kävisi vielä ikeassa ostamassa hoitotason ja hoitolipaston väliin laatikon niin olisi aika hyvin hommat hanskassa. Niin ja jos sen unipussin ottaisi samalla ;)

Mies oli sitä mieltä että laitettaisiin kaukalon telakka jo ensi viikolla autoon, että on siellä sitten valmiina. Katoin sitä :O ja sanoin että jos nyt kuitenkin odotettais edes sinne syyskuun alkuun :D No hyväksyi sitten tämän hieman pettyneen näköisenä :D Mä en oo edes alottanut vaatteiden pesua saati miettinyt sairaalakassia ja hän olisi jo laittamassa telakkaa autoon ;D Sehän se tosiaan onkin ensimmäinen niistä asioista ;)

-S ja M-M 30+5

Neuvolakuulumisia rv 35+1: Muutaman päivän masu kipujen ja pissan tuoksun ja supistelujen vuoksi vein tänään pissanäytteen labraan. mä olin ihan varma, että mun pissassa on jotain vikaa, mutta ainakaan liuskoissa ei ollut mitään ja viljely vastausta pitää odotella huomiselle tai perjantaille. TUikkii välillä ihan mielettömästi ja tuo alamaha on ihan outo ja kipeä. Johtopäätökset: supistukset tekee tehtäviään ja vauvan pää on niin alhaalla, että kohdun suulla siellä jotain tapahtuu. Ei tehty mun toiveesta sisätutkimusta, koska tällä hetkellä ei tee mieli yhtään mitään tuonne alakertaan. Maanantaina on onneksi äitipoli käynti. Vauvan tarjonta jouduttiin tarkistamaan ultralla, koska kätilö ei saanut vauvan päätä tuntuviin painelemalla. Ultralla löytyi raivotarjonnasta. Pää vain jo melko syvällä, pyörittelee sitä kuitenkin vielä. Supistuherkkä kohtu nyt jostain syystä on (supisti kun meni makuulle sydänääniä kuunnellessa, supisti kun menin makuulle ultratessa ja kätilö sanoi, että lähteä herkästi näytille jos alamasu ja selkävanne lisääntyy vielä. rr oli hyvä, samoin painoa oli tullut nyt 350g/vko, hb 125 ja turvotukset ja liikkeet ++. En tiedä olisko pitänyt siihen sisätutkimukseen suostua, mutta joka tapauksessa kätilön mielipide oli se, että vaikka lähtis syntymään niin enää ei esteltäisi. Joten otan vähän rauhallisemmin ja näkee sitten maanantaina onko syse supisteluista vai mistä. Silloin tutkitaan joka tapaukessa. Niin ja sf-mitta 35cm. Käski pakata sairaalakassin varmuuden vuoksi. :rolleyes: Pitäiskö sitä vähän vaikka koota kasaan.

Minä tuskin eka olen, mutta kätliö oli sitä mieltä, että kun edellisetkin on 37+6 ja 38+2 syntyneet niin tuskin menee hirveän paljon siitä yli. Supisteluja on vähän väliä, mutta ei selvästi kipeitä. ainoastaan tuo outo alamasu kipu ja viiltelyt/kirvely tuolla jossain röörissä. toivotaan nyt pari lisä viikkoa kuitenkin, ja jos siellä pitää kerta vihloa niin toivotaan, että jotain vähän tekeekin. Viime äitipoli käynnillä kun oli kanavaa 4cm jäljellä ja paikat kiinni.

Viimeksi muokattu:
Onko muilla ilmaantunut vihlontaa virtsarakon seudulla vauvan liikkuessa? Kyllä tätä nimenomaan on ollut vähän väliä, ei kivalta tunnu kun kesken kävelyn "tuikkii".

Täällä voi siis jokunen meistä joutuu jo synnyttämään, kyllä on jännittävää:O Kun nyt viel hetken pysyis masuasukit masuissa...

Kiva että pelkopolikäynneistä on ollut hyötyä, toivottavasti minullekin sattuisi mukava lääkäri. Mitä ne muuten siellä kysyvät?

Omaa napaa: Tänään taas vaihteeks olin kaupungilla helteessä... Alkoi olla neljäs tunti liikkeellä ja kyllä alkoi ikävästi supistaa, ei kipeesti mut kuiteski. Pakko oli lähtee kotiin. Ehkä on uskottava jo ettei ainakaan näillä keleillä enää ostoksille kantsi lähtee. Huonoa ja oksettavaa oloa on myös ollut, eilen oli verenpaineet hieman koholla, tänään olleet normaalit. Tää kuumuus sais kyllä loppuu!!!!!!

Äippäliini ja vintiö :heart:34+4

kaz: mulla on jatkunut sitä jo useita viikkoja, tosi kipeetä tekee, auts! virtsaputken suulla kanssa tuntuu vihlasuja samalla.

mä en vieläkään voi pestä vaatteita tai vaippoja, kun ei ole paikkaa mihin ne laittaa... saas nähdä saanko ikinä niitä kuntoon, tai sairaalakassia tms.... tekemättömien töiden lista on pitkä kuin nälkävuosi... :whistle:

merkkari: kiva, että oli edes vähän apua :) :hug:

marja: voi harmi! joudutaankohan se käynnistämään sitten ennen aikojaan? :hug:

Voikaa hyvin,
tömpsis ja super 33+6

äippäliini: ihan yleisesti mun ajatuksia synnytyksestä ja peloista sitä kohtaan. sitten kätilö jotain kyseli perussairauksista, miehen mukana olosta ja toiveista, suunnitelmista... jne. Enemmänkin se vaan odotti, että mä kyselen mitä haluan tietää. Lääkäri kyseli voinnista, pelkäänkö isoa kokoa, repeämiä vai mitä. Eli aika yleistä hölinää oli :D

Äitiyspolikuulumisia: Paineet oli mennessä 139/104 ja 136/103. Viikonloppuna oli migreeni 2 vrk ja taas tänään jomottanut uhkaavasti. Pissa puhdas. Poislähteissä paineet oli jo normaalilukemissa.

Vauva perätilassa edelleen. Tai viimeksi oli poikki-/perätilassa. Painoarviota ei tällä kerralla tehty, kun tehtiin viikko sitten.

Sain ajan 1½viikon päähän lapsivesipunktioon. Tuloksissa menee noin 2 päivää ja nähdään onko vauvan keuhkot jo sen verran kypsät, että voidaan sopia leikkauspäivä. Paitsi jos yllättävää vuotoa taas tulee, niin voidaan joutua leikkaamaan päivystyksellisesti. Toivottavasti päästäisiin suunniteltuun sektioon. Istukkan lopullisen sijainnin totesi kaksi eri lääkäriä ja sanoivat että totaalietinenistukka, eikä tule siirtymään pois kohdunsuun päältä ja ainoa mahdollinen synnytystapa on sektio.

Huldis ja pikkusisko 34+3

Mulle tuli ukaasi, että heti päivystykseen jos olossa tapahtuu pienikin notkahdus huonompaan..tosin en nyt kyllä itse tota raskausmyrkytysjuttua epäile, kun on muistakin paineet ja päänsäryt ruvennu temppuilemaan 30 rv tietämissä. 2 raskaudessa on ollut raskausmyrkytys. Toisessa alkoi oireet 30vkolla, mutta saatiin pidettyä kurissa lääkityksellä ja 38 rv käynnistivät toinen 37 rv. Tosin sanoivat, että diabeetikoilla on isommat riskit saada raskausmyrkytys. Kalkki täpliä oli ympäri istukkaa, mutta vauvalle tullut paino melkein kilo 2 viikossa ja virtaukset on hyvät, niin sen osalta riittää kontrolli 2 viikon kuluttua. Kävin labroissa juuri ennen klo 15.00, joten vastaukset varmaan tulee huomenna. Pissa oli vielä onneksi puhdas.
Viime raskaudessa istukan kalkkeutuminen huomattiin 35 rv ja sitten 37 rv käynnistettiin, kun ei toimintaa ollut juuri ollenkaan enään.
Lääkäri tuudittia mua kumminkin sillä, että vauva teki kovasti hengitysharjoituksia ja on saanut kortisoonit, joten siltä osin ei ole hätää. Synnytys käynnistetään joka tapauksessa 2-3vkoa etuajassa, mut nyt jo ajattelin, että voipi olla, että 4vkon päästä voi vauva olla sylissä:)

Näköjään muillakin tuikkii ja jomottelee alamasu..En ole siis ainut! Nyt jo kolmatta päivää on vatsassa tukala ja jomottava olo ja Leon sanoin masu tuntuu oudolta. Supistuksia ei ole onneksi tullut, mutta vähän tää pistää kohta huolestuttamaan, että mitä siellä tapahtuu..

Minäkin toivottelen hurjasti tsemppiä Marjalle, Huldikselle ja Leolle!! :hug:

Mitä Noopulle ja Jeenille kuuluu? :heart:

Vaniljainen ja "Peppi" 31+3 :heart:

Mukavaa, että käsityöpuuhasteluista on pidetty. Kiitos ihasteluista :)

Täällä on nyt sitten se odotettu neuvolalääkäri takana päin, ja tällaisia kuulumisia sieltä:
Hg 112, eli lisärautaa jatketaan, vaikka vähän onkin noussut
Paineet 122/78
Pissanäytteet negaa
Ei juuri turvotusta
Kohdunkaula oli kiinteä ja kiinni, mutta lyhentynyt 3 sentistä 2cm:n
Sykkeet + (ei ollut lukemista puhetta) ja liikkeet ++
Pikkuinen on raivotarjonnassa ja jo aika alhaalla, muttei vielä kiinnittynyt (ja kyllä on lantion seudulla huomannutkin jomotteluista ja vihlomisista, että alhaalla aletaan jo olla)
Ultralla mittaili pään ympärystä ja sääriluuta, josta antoi sitten painoarvioksi jo mojovat 2950g :eek: on kuulemma ihan normaalimitoissa, mutta itse olin asennoitunut vähän pienempään painoon :D No eihän tuo ole kuin arvio, mutta tuon perusteella syntymäpaino olisi n. 4kg, jaiks!

Ja sitten loppuhuipennukseksi, kysyin näkyisikö sinne jalkojen väliin ja kyllä aika varmalla mielellä sanoi, että tyttö olisi tulossa. Sanoi, että ihmettelee todella, jos siellä poika majailisi... Mä oon ollu koko ajan sitä mieltä, että tyttö olis tulossa, jostain selittämättömästä syystä, mutta kun kaikki on melkein sanoneet, että ihan poikamaha on ja poika tulee, niin on vähän itekin alkanu asennoitua niin, että kait se sitten poika on... Siitäs saavat! :heart::LOL: Onhan tuo toki vain arvio...

Kaikki oli siis oikein hyvin, mitä nyt tuo koko vähän kuulosti hurjalta näin ensisynnyttäjäksi, mutten sitä nyt viitsi kauheasti mietiskellä, kun arviohan tuo vain on. Toivon, ettei edes siihen laskettuun aikaan saakka mentäisi synnytyksen suhteen. Rakenneultrassakin koko vastasi 4-5 päivää vanhempaa, muttei LA:ta muutettu,joten katsellaan ja odotellaan...

Pientä paniikkia on täällä koettu siitä, mihin ihmeeseen tulen saamaan nuo vaunut sitten mahtumaan, kun niitä päivittäin käytetään. Meillä on niin onneton tuulikaappi ja eteiskäytävä, mutta kait siihen joku ratkaisu löydetään...

Ja nukahtamisesta on ollut puhetta... Kuulosti niin tutultu ja tuo pyöriminen ja kieriminen ja vessassa ravaaminen... kyllä siihen nukahtamiseen on se reilu tunti tai pari viime aikoina mennyt. Ja sittenkin yöllä lisäksi vessaherätyksiä vähän väliä noin 3 kertaa vähintään...

Heinäneito ja (Neiti) Papunen 35+0 POKS!

heinäneito Me kuultiin vasta tämän kolmosen kanssa ultrassa kumpi on tulossa, mutta olen kyllä kaksi aiempaakin tiennyt. Oma olo ja joku tuntemus siitä vaan on aina ollut. Ja vaikka kuinka yritti ajatella toisin, niin jotenkin se sieltä vaan tunki läpi :D Tälläkin kertaa siis "tiesin" jo ultraan mennessä odottavani tyttöä ja kätilö vain vahvisti sen. En kyllä sanonut etukäteen kumpaa mun olo sanoo.

Mahastakaan ei mitään voi päätellä, mulla on sukulaisten mielestä jälleen poikamaha, siis jo kolmatta kertaa, mutta eivät siihen oikein enää perusta, meillä kun löytyy jo kumpaakin sukupuolta samanmoisesta mahasta tulleena :D

Toivottavasti marjan pieni vielä muutaman viikon saisi olla mahassa, niin ei tarviis ottaa sitten vauhtia keskolasta.

Leollakin on jo ukaasit annettu, onneksi viikkoja on jo kivasti sullakin.
No teillää on kans sielä jännittävät paikat...Mun fiilis kyllä tosiaan on, että ei tämä neiti tule ennenkun käynnistävät ja syynä varmaan on jälleen kalkkeutunut istukka tai isokoko:) Kohta alkavat ekat vauvat tulemaan, mutta kiva on, että kaikilla rupee olemaan viikkoja todella hyvin ja pieniä keskosia ei olla ketjuun saatu. Meidän neiti joutuu ottamaan vauhtia keskolasta joka tapauksessa sokeritipassa.

Yhteistyössä