Syyskuun Sydänkäpyset *elokuu*

Tähtitaivas: Eiks oo hauskaa kun kaikessa säästetään ;D. Mä oon kans monesti meinannu yksityiselle aikaa tilata, mutta koittanu olla panikoimatta (ja uskotella itelleni, et kun ipana liikkuu, sillä ei toistaseks oo hätää).
Mulla oli ekassa raskaudessa (12v sitten ;D) istukan vajaatoiminta ja alkava pre-eklampsia ihan äkisti, ja poika synty kiireisellä sektiolla 31+3 pienipainoisena 1300g, huonokuntoisena ja hapenpuutteesta kärsineenä (nykyisin epätyypillinen autisti =) ...että sikäli "vähällä selvittiin").
Toinen ja kolmas raskaus meni ok, ja kolmas olikin 4420g =) (sf 36cm) että ei vajaatoimintaa ollu.

Nyt 8v edellisestä sf on koko ajan mennyt alakäyrän alapuolella (35+3 27,5) , ultrassa kävin muistaakseni 32vkolla ja ipana oli kuitenkin ihan johdonmukasesti kasvanut keskikäyrällä ja pa oli 2100g; joten ne toivotti seuraavaks tervetulleeks synnyttämään, mitään välikontrolleja ei siis enää tarvita ...no... vähän jäi moinen jännittämään ja kysyin sitte kiireiseltä lääkäriltä, et tässäkö tätä nyt sitten vaan "kasvatellaan" hamaan tulevaisuuteen (edelliset kun ei oo lähteny syntymään iteksiin) niin, täti vaan totes, et "katotaan sitä sitten" =D ... jaajaa, eli siis kyllä, hamaan tulevaisuuteen?!? Aika paljon jää neuvolan kontolle tolla tyylillä. Ja tossa neuvolassa kun ei oo muuta "tutkimusvälinettä" kun sydänäänidopler, ja loppujenlopukshan sillä ei kovin pitkälle pötkitä, huoh.

No mutta näillä on mentävä =) -ajat on muuttunu, täälä ei enää edes pysty soittamaan äpklle, kun numeroo ei löydy mistään (neuvolan lähetteellä ainoostaan) ...et vähän kummalliseks on menny??? Ite saa kyllä huolen pitää ja vaatia =s ärsyttävää!
Koita jaksaa =) :hug: ja tsemppiä pikkuselle viimesille viikoille!

Mulla on ylipäätään noi ultran painoarviot menny aina ihan nappiin, mutta kyllähän monilla melkosia heittoja on ollu.
Raisu: =) mä kans meinasin tosta 3sen 4500g:n painoarviosta saada melkosen slaagin. Ite kyllä oon pitkä ja tilava ;D, ja lantio kuvattiin ja vakuuteltiin, että hyvin mahtuu (+ käynnistettiin muutama pvä ennen laskettua aikaa) ja kaikki suju oikein mallikkaasti -paljon helpommin/ vähemmin vaurioin kun keskimmäisen; kilon pienemmän synnyttäminen =).

Tais nyt tulla vähän asian puolesta ja vierestä, mutta =) kai sitä voi huokasta vasta kun vauva on sylissä -jos nyt sittenkään =).
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta!
Täällä oksennuksen täyttämä yö takana:( kaksi lapsista oli viikonlopun kyläilemässä ja sielä oli oksennettu La-Su yö ja nyt sit täällä...Helvattu jos määkin saan sen, kun oksentaa en pysty...ja toisesta päästä kyllä lentänyt kans:(

Supisteluista, että mulla ei seksi varsinaisesti aiheuta supistuksia, mutta orgasmin jälkeen tulee supistus ja menee ohi.

Sunnuntaista alkoi taas turvotus sormissa ja olo on ihan pöhöttyneenä. Päänsäryt tullut myös taas takaisin. Eilen kävin itsemittauspisteessa verenpaineet mittaamassa ja ne oli 147/97 ja 143/95...mietin vaan, että onkohan nyt sitten pukkaamassa sitä raskausmyrkytystä...Ajattelin kärvistellä huomiseen kun äitiyspolikäynti...
Jahas...nyt heräs yksi neiti joka valittaa huonoa oloa...PRKL!!!
 
Huomenta!

Täällä kieritty ja pyöritty koko yö ukkosen ja supistelujen takia..
Supistelut oli yöllä napakampia kun aikasemmin tulleet harjotussupparit mutta ei kuitenkaan yhtä kivuliaita kun synnytys supistukset mutta tuntuvia kuitenkin.. Muutaman kerran yllä niihin heräsin ja kesti jonkin aikaa aina kunnes meni ohi..joten valvottu on..

Ottaiskohan neuvola vastaan jos ilmottaisin haluvani tietää tuosta kiinnittymisestä kun se päätä vaivaa? :/ Varsinkin kun noita supisteluja on ollut nyt niin haluaisin tietää vielä kovemmin mikä tilanne on..

Marja voi ei.. Vatsatauti on kyllä aivan hirveä saati vielä kun on raskaana.. itse just mietin eilen että ei ois kiva joutua synnyttämään kipeenä.. Peukkuja että menee pian ohi :hug:

O&O + pikku jäppinen 37+3
 
Poks 36+0! Jee, nyt en enää aio varoa, vaikka supistaiskin. :D (Mitään ei kyllä tapahdu vielä kuukauteen, mutta toivossa on hyvä elää...) Muuten kamala aamu, oon ihan valmis lähettään noi kaks vanhempaa tappelupukaria Siperiaan. Mutta kai se taas tästä. :)
 
Mahatauti saldo 2 tällä hetkellä...Neuvolaan soitin ja pyysivät tulemaan pissan tarkistuttamaan ja verenpaineen, niin ei tartte huomiselle vartoilla...Mulla on eilisillasta tullut supistuksia 1-2 tunnissa...mitähän tää nyt sit meinaa...kipakoita on ja saa kyllä puuskuttaa ihan kiitettävästi...Perkule, kääntöyritys vaan voi mennä mönkään sen takia jos supistelee...Neuvolantätin kans juttelin eilen kun istuin likan kans terkkarissa ja se sano heti, että et kai meinaa suostua synnyttää perätilassa? Sanoin, että ei luultavasti mahdollista, koska vatsanympärys on ollut muutenkin niin iso, niin se sano siihen, että hyvä! Ei kannatakkaan riskeerata....mitähän sit meinas...pitää sitä tentata tunninpäästä kun sinne menee:)
 
Mahtaakohan ambulanssin tarpeellisuus vesien mennessä olla myös yhteydessä kuljettavaan matkaan? Meillä kun muutenkin ajomatkaa 80km.
Paljon teillä muilla on matkaa lähimpään synnytyssairaalaan?

Laskettuun aikaan jäljellä 6 päivää, ja mä oon joutunut totaalisen hermoromahduksen partaalle. Meidän piha koostuu kahdesta rivitalosta, ja jokainen naapureistamme on jo eläkeikäinen, keski-ikäistä miespariskuntaa lukuunottamatta. Mun ei tarvi ku viedä pyykit pihalle niin naapurit pomppaa verannoiltansa kyselemään että "koska synnytät?" tai mennä autolle "Jokos sä nyt lähdet?" tai tulla kotiin autolla "Et sä sitte lähtenykkä synnyttämään?".
Sama toistuu kaupassa, jokainen asiakas kyselee lähtöhetkeä.
Facebookin sosiaaliseen ja ihanaan maailmaan kirjautuessa pompsahtaa useampi keskusteluikkuna auki ja luen ärsytyksissäni viestejä kavereilta "Et sitten oo lähteny viel?" No, eikös sen pitäis olla ilmiselvää jos kirjaudun kotikoneelta facebookkiin etten mä ainakaan synnyttämässä tai matkalla ole sairaalaan sillä hetkellä ole. :kieh: Pari innokasta ystävää kyselee päivittäin useasti että vieläkös ollaan kotona, mikä sekin saa mut näkemään jo punasta.
Olo kun on tällä hetkellä sellanen, että vois olla ihan omissa oloissansa. En halua nähdä ketään, tehdä selontekoa olotiloista ja selitellä turhautuneena kyseliöille etten tiedä lähdön ajankohtaa sen paremmin kun kukaan muukaan...Viikon verran multa ei oo muuta kyseltykä, pahimmassa tapauksessa sama voi jatkua vielä pari viikkoa:headwall: Turhautuminen oli eilen aamusta niin suuri, et iteki ihan pelästyin ku salama kirkkaalta taivaalta alkavaa itkupillahdusta miehelle siitä kuinka mua "vainotaan" :LOL:
 
Paljon teillä muilla on matkaa lähimpään synnytyssairaalaan?
Kilometrejä en osaa sanoa, mutta vartin sinne ajaa ellei ole ruuhka-aika...
Enirolta sitten tajusin kattoa niin 10km on matkaa.

Meillä varmaan mummi alkaa pian kysellä synnytyksestä kun se on vakaasti päättänyt että tämä syntyy elokun puolella. Ei taida musitaa että LA on vasta syyskuun vika päivä :LOL: No mä olen kyllä päättänyt että tämä syntyy syyskuun alkupuolella ;) Saa nähdä kuin käy. Paineen tunnetta alapäässä tuntuu monta kertaa päivässä kun vauva sinne itseään tunkee. Alamaha ollut muutaman päivän hellänä ja kyllä niitä supistuksiakin usemapi päivässä on. Äsken vielä korkkasin kaverilta saamani Dance pelin Wiille ja yhden kappaleen vedin kokonaan. Täytyy sanoa ettei tän mahan ja kunnon kanssa ole helppoa pysyä mukana ;) Nyt sit vaan istuvilteen vetelen noita käsi liikkeitä etten ihan perunaksi muutu. turvotus kun on kokonaisvaltaista niin saa edes sen käsistä pois (hetkeksi aikaa).

Ensi viikolla vasta sauraava neuvola, vika lääkäri kerta. Silloin ultrataan ja tekee kuulemma painoarvion. No miltein 4 viikkoa sitten arvio oli 2kg, joten eiköhän siellä aika hyvisäs mioissa jo olla ;) Senkin puolesta voi hyvin päättää tulla ulos parin viikon päästä :D

saataa, saataa roopiisee. Piilii piilii pom... :D

-S 34+4 (esikoisen syntymä viikoihin tasan 3 viikkoa..)
 
"Lapsivedenmeno

Lapsivedenmeno on selkeä syy lähteä sairaalaan. Epävarmassa tilanteessa voit tehdä ”side-testin”. Siteen toistuvasti kastuessa on lapsivedenmeno ilmeinen.

Jos neuvolassa tai äitiyspoliklinikalla on kerrottu, että sikiön pää on kiinnittynyt lantioon, voit tulla sairaalaan omalla autolla. Ellei sinulla ole vielä supistuksia ja lapsivettä tulee, ei sairaalaan menolla ole kiirettä, vaan lähtövalmistelut voi tehdä rauhassa.

Jos tiedät, että sikiön pää on liikkuvana lantiossa tai sikiö on perä- tai poikkitilassa, täytyy sairaalaan tulla ambulanssilla kylkiasennossa, eikä lapsivedenmenon jälkeen saa enää nousta pystyyn. Odota ambulanssia kylkiasennossa maaten, tällöin napanuoran esiin luiskahtamisen vaara pienenee.

Normaalisti lapsivesi on väritöntä tai hennon punertavaa. Loppuraskaudessa lapsivedenmäärä on n. 0.5-1 litraa, mutta se ei tule kerralla ulos. Lapsivettä voi valua kalvoihin syntyneestä reiästä pikku hiljaa tai hulahtaa kerralla iso määrä. Tällöinkään lapsi ei jää kohtuun täysin ilman lapsivettä ja uutta vettä muodostuu edelleen synnytykseen saakka.

Jos lapsivesi on keltaista, vihreää tai veristä sinun on tultava HETI sairaalaan."


Lähtö synnytyssairaalaan? - TerveSuomi
 
Mulla viime yönä kummallisia nipistelyjä masussa ja jalkoja särki, liekkö lenkkeilyt olleet niin tehokkaita että siitä johtui vai mitä. Valvoskelin taas yöllä, mut sitte nukuinkin klo 7.15. saakka ihan hyvin.

Räpän tunteet samanlaisia kun omani. Ihan niinkun tässä itekään tietäis millon se synnytyksen ajankohta tulee, samalla lailla sitä odottaa iteki. Joka päivä saa kuulla kysymyksiä että vieläkö oot yhes koos??? "Hei haloo etkö näe, onko silmissä vikaa", tekisi mieli vastata mut hyvin hienotunteisesti olen vaan vastannut että tässä sitä ollaan:kieh:

Sanoin kans miehelle et kohta linnottaudun neljän seinän sisään enkä liiku minnekään:LOL: mut ei sitä jaksais kuitenkaan kauaa, mieluummin liikun ihmisten ilmoilla kyselijöistä huolimatta. Myös tuntemattomien katseet joskus ärsyttää kun tietää melkein jo mitä ne ajattelee (ompa iso maha)!!!
Olen ylpeä ison masuni kantaja, kohtahan tämä kuitenkin päättyy ja saa taas vyötärön omaan hallintaansa!!

Myös täällä on oksennustautia liikkeellä, tytön luokkakaveri kuulemma on oksentanut, voi yök jos tulee:x


38+3 enää 11 päivää LA:n
 
Näin kerrotaan HUS:in vauvamatkalla, odotajan oppaassa...
"Kun lapsivettä tulee, voit rauhassa odotella supistusten käynnistymistä kotona noin 12 tuntia,

•jos raskaus on sujunut normaalisti,
•lapsivesi on väriltään kirkasta tai vaaleanpunaista,
•vauvasi on kohdussa pää alaspäin,
•tunnet vauvan liikkeet
Soita kuitenkin sairaalaan heti todettuasi lapsiveden menneen. Saat tarkempia lisäohjeita sairaalan kätilöltä."
 
Moikka pitkästä aikaa! Käyn kyllä päivittäin lukemassa uusimmat jutut, mutta olen itse aika huono mitään kirjoittamaan.

Sairaalamatkan pituudesta, meillä on semmonen vajaa 30km:ä. Ruuhka-aikana reippaassa puolessa tunnissa ollaan kotipihalta sairaalan parkkiksella. Testattu on ;)

Minä onneksi saan välttyä pahimmilta "JOKO NYT?!" -kyselijöiltä, ihan jo senkin takia että asutaan täällä mettän keskellä. Facebookiinkaan en ole laittanut mitään tästä raskaudesta, yleensäkin aika harvakseltaan tulee sinnekään mitään päivitettyä. Kaverit tietää, että laitan kyllä ihan varmasti paniikkiviestiä kun lähtö tulee :D

Eilen joutui jo vähän miettimään, että missä mennään. Vatsassa ihan menkkamaista viiltelyä ja pistoksia, kävely oli hankalaa ja oleminen muutenkin. Vatsa kovettui vähän väliä, en tiedä oliko ne supistuksia vai mitä. Mulla on luojan kiitos sujunut raskaus ongelmitta, ei ole edes juurikaan sattunut ennen eilistä. No jotain pientä vihlontaa, mutta sillai oikeasti. Nyt sitten kun sattui , niin aikalailla puolipaniikissa, että nytkö se alkaa. Turhamaisena mietin, että pitäiskö käydä suihkussa pesemässä tukka, jos lähtö tulee yhtäkkiä yöllä... Vaan eihän sitä mitään lähtöä tullut, ei kyllä vielä ole tarvettakaan. Mutta on se jännä tämä ihmisen keho. Niin se vain valmistaa pikkuhiljaa tulevaan.:)
(siltikin taas eilen tuli kylmä hiki ajatuksesta, että meillä on täällä ihan kohta aivan pienen pieni ihmisen alku!! Ensikertalaiselle varsinkin aika huima ajatus, niin innoissaan ja niin peloissaan, ehkä jopa kauhuissaan...)

Minkälaiset mahat teillä on? En nyt osaa muotoilla kysymystä kunnolla :D, mutta mun maha pullistui eilen huomattavasti ulospäin. Olin luullut, että se on laskeutunut jo (lapsi raivottilassa ja tosi alhaalla). Eilen maha kumminkin sojotti suoraan eteenpäin, ympärysmittakin oli yhtäkkiä kasvanut kolmella sentillä. Napakin ihan sileä, ei mitään "nappulaa". Onkohan siellä poika ollut oudossa asennossa, vai mikäköhän tuo nyt sitten oli? Mulla oli kyllä eilen tosi touhukas päivä, huovuttelin villoja omituisissa asennoissa, ja poimin viinimarjoja ja mehustelin niitä.

Neuvolassa varoitteli viimeksi, että lähtö voi tulla nyt milloin tahansa. (LA siis 17.9.) Lapsi on kuulemma niin alhaalla jo, ja kun mulla noita kivuttomia vatsan kovettumisia on ollut tosi paljon, niin niistä päätteli. Lääkärillä viime viikolla kohdunkaula takana, raottaa sormelle, pehmeähkö ja täysmittainen. Eli ei minun korvaan kyllä kuulosta, että tästä lähtö tulee anytime? Suurinpiirtein sama tilanne oli jo tuota edelliskerralla, muutama viikko sitten. Mutta sairaalakassi pakattuna, lapselle kotiutumisvaatteet pakattuna, pinnasänky pestynä ja paikoillaan, vaatteet pesty ja silitetty, turvakaukalo hankittu (ei vielä sentään autossa), vaippapaketti ostettu ja kestoja kudotaan vimmatusti lisää, elukoille kirjoitettu hoito- ja ruokintaohjeet, kotia siivottu...:D

Tosin remontti on ihan vaiheessa, hoitopöytää tai edes koko lapsenhoitohuonetta ei tällä hetkellä ole. No, hätäkös tässä.

Voimia kaikille pahoinvoinnin kourissa kärvisteleville, ja muutenkin kipuileville ja huono-oloisille!:hug:

MökinAkka 36+3
 
Räpä, meillä matkaa 3,5km eli 5min ajomatka, mutta kuten todettu aiemminkin, kahdella tutulla matkat 50 ja 70km ja omalla autolla ovat saaneet mennä...
marja76, yöh, mahatauti, tulee paha olo ajatuksestakin... :(

Mua kans toi kysely ärsyttää aika ajoin, "meinaaks että menee siihen laskettuun aikaan asti", "joko alkaa ahdistaa2 jne. No tuota, mistäs mä tiedän meneekö sinne asti, yli vai ali ja kyllä, voi tosiaan jo hiukan ahdistaa...
Paras oli muuten yksi lääkäri, joka sanoi mulle, että oothan sit tietoinen et Klexanen pistosta täytyy olla kulunut 12h ennen ku voidaan antaa epiduraali että sitä ei sitten kannata laittaa kun synnytys tuntuu lähestyvän...no, kun sen noin tarkalleen tietäiskin...

Oliskohan ne mun eiliset kivut olleet justiin tuota pään porautumista alaspäin? (lainaus eiliseltä: "Alapäässä pirun inhottavia kipuja, koko mahaan sattuu ajoittain ja nivuset kipuilee. Takapuolessakin tuntuu välillä kipuilua, ikäänkuin säteilee sinne. Onkos nää nyt sitten pirun kipeitä liitoskipuja vai mitä... Istuessa pitempään tuntuvat vaan pahenevan ja kävely vihloo vihloo vihloo..." ). Lisäksi mulla särki jalat, kuten äippäliini82 totesi myös...
Nivusia kipuilee taas ja tuntuu, että tänään joutuisi ottamaan rauhallisemmin ihan sattumisen takia.
En kyllä enää ole viikkoon varonut mitään enää. Ja tämäkin viikko on pullollaan touhua, perjantaina olis veljen valatilaisuus 150km päässä, sunnuntaina hevonen lähtee kilpailemaan ja sinne pitäis mennä miehen kanssa se viemään, hoitaa se siellä ja tuoda takaisin kotiin. Jospa vaan sitten "vauhdittais" lapsen halua tulla ulos ;) Tosin, mulla on olo, että ennen syyskuun 20. ei tapahdu yhtään mitään...

Kassin ajattelin kyllä pakata tänään osin, kun sain päätettyä sen laadunkin, eli repun :D :D

Meille tulee huomenna joku lastenneuvolan täti kotikäynnille, onko muilla tällaista tapaa? Lähinnä kai koskee ensisynnyttäjiä. Ei kovin kivaa, aiheuttaa taas ylimääräistä stressiä kun saa siivota ja puunata hulluna ja sitten kun meillä nyt ei vielä ole sänkyä, hoitotasoa, vaunuja tms. kasassa, vaan vasta hankittuna niin jos sitten kitisevät tästä... En yhtään tiedä, mikä pointti tolla käynnillä on... Omakin neuvola huomisaamuna ja synnytystapa-arvio olis viikon päästä...

Tänään 36+0 :)
 
Meillä lastenneuvolan täti kävi kotikäynnilla viikon päästä kotiutumisesta. Molempien aikana käynyt. Nyt kun Helsinki on päättänyt säästää kaikessa niin tämäkin on jätetty pois. Heti vana pienen kanssa terveysasemalla mummojen sekaan ;) No meillä onneksi neuvola on omassa kerroksessa niin ne mummot ei edes ole siellä :D Meillä muuten ollut joka kerta äitiys- ja lastenneuvoloissa sama täti.. Kaikilla ei ilmeisesti ole näin?
 
Santtu, täällä meillä on kuulemma tapana tehdä kotikäynti noin 4 vkoa ennen laskettua aikaa. Ihan hassua mun mielestä :O Uutena on nyt sitten se, että tulevat ekan kerran vauvan synnyttyä kotikäynnille. Se on tosi jees, mutta en ymmärrä miksi nyt tulevat. Kyselivät myös onko dvd-laitetta, kuulemma yleensä katsotaan yhdessä joku dvd. No, onneksi meillä ei ole... Mitä lie olisi näyttänyt.... :confused:
 
Santtu, täällä meillä on kuulemma tapana tehdä kotikäynti noin 4 vkoa ennen laskettua aikaa. Ihan hassua mun mielestä :O Uutena on nyt sitten se, että tulevat ekan kerran vauvan synnyttyä kotikäynnille. Se on tosi jees, mutta en ymmärrä miksi nyt tulevat. Kyselivät myös onko dvd-laitetta, kuulemma yleensä katsotaan yhdessä joku dvd. No, onneksi meillä ei ole... Mitä lie olisi näyttänyt.... :confused:
No on kyllä aika outoa... En mä haluis ketään neuvolasta meille tänne pyörimään ja jotain DVDtä kattomaan. Varmaan synnytysDVD...
 
sateista tiistai aamua!
Marja voi ei,oksennustauti on kamalin maailmas,hoivailehan lapsia ja kanna paljon punasta jaffaa :) toivottavasti et joudu itse kärsiäksi,vaikka tulisikin sitten toisesta päästä!ei sekää kivaa ole!ja toivottavasti ei raskausmyrk. Ole :O mitäs testit näytti?

Matkaa sairaalaan ei ole ku jotai 10km joten nopeesti taitaa ja viime yönä olikin lähellä ettei lähtö tullu.....supisteli oikeenkin kipeästi 4!tuntia 8minuutin välein,nousin 2aikaa ylös et lähen soittaa polille et menenkö käy näyttäytyy(ku väli kuite vasta tuon 8min) ,odottelin sohvalla ja katoin telkkaria ja sitte väli alko kasvaa 10-12min,aloin torkahdella joten tulin takas sänkyyn ja ajattelin et jos unen saan niin katon tilanteen uusiksi(laukku kun on vielä pakkaamatta ja klo oli 3 ja miehellä 5töihin meno :D)nyt ku heräsin niin ei supistele säännöllisesti,selkä kylläki kipee,yölläki hieroin ristiselkää ja reidet tuntu supistusten välissäki kipeiltä.kyllä luulis et aukenemista olisi taas enemmän tapahtunu=) tänään mennään sit tutustumaan synnärille et jos saisin vaikka jäädä samalla sinne :D mut jos nyt nousisi sängystä ylös ja alkais pakkaasn oikeesti ton sairaalakassin...jaha ja tulihan se ensimmäinen kipee supistuski sieltä!
Jiimii&poju 38+2
 
Santtu, juu, sanoinkin että jos nyt tällainen käytäntö on, niin pakko kai sen on tulla :D Oma neukkutäti on höpissyt jostain lastenhoitotunnista ja snaoin, että sille ei ole tarvetta, että se aika kannattaa käyttää heihin jotka sitä tarvitsee. Ja ihan saman aion sanoa tällekin. Mä en stressaa synnytystä, vauvanhoitoa enkä lapsiarkea, joten järkevämpää olis käyttää toikin aika niille jotka sitä stressaa ja oikeasti tarvitsee...

Ärsyttää vaan, kun vaikka täällä perussiistiä on aina, niin tokihan toi lisää stressiä siivota ja puunata ja touhuta normaalia enemmän ja nyt tekis mieli levätä...

Jiimii pääsee kohta varmaan tositoimiin :)
 
jeeni
niin tuosta lapsiveden menosta...täällähän sitä tosiaan tiputteli muutaman päivän (kai?) sairaalassakin kävin kerran sen vuoksi ja silloin ei ollut lapsivettä, 2 päivää myöhemmin oli kun menin uudelleen sairaalaan, silloin jo supistelikin n.15min välein. Nyt kun noita infoja luen niin kai sinne olisi sitten pitänyt ambulanssilla mennä :O Sairaalassakin tutkiva lääkäri määräsi heti petipotilaaksi, ei saanut nousta edes vaatteita vaihtamaan vaan samantien osastolle. Sairaalaan oli matkaa n. 15km.

kotikäynti
täällä kävi neuvolan täti n. 1 viikko pojan kotiuduttua, oli oikein mukava ja hänellä ei ollut kiirettä minnekään. jutusteltiin siinä, kun odoteltiin, että poika herää unilta ja sitten hän vielä malttoi odotella, että poika söi vähän ennen kuin hän tarkisti mun haavan parantumista. Minusta oli mukavaa, että kävi täällä niin ei tarvinnut lähteä neuvolaan pojan kanssa. Täällä tosiaan tapana, että käyvät sitten kun äiti ja lapsi molemmat kotona. (tai niin ainakin luulen, mun kohdalla tietysti asiat ehkä meni vähän erilailla kun suunniteltiin, synnytysvalmennuksetkin ois ollu vasta elokuussa :D )

uskomatonta miten nopeasti viikot nyt menevät, poika kohta 1kk !! en käsitä millään...

jeeni
 
Heippa!

Meillä lähimpään synnytyssairaalaan (siis siihen jonne en ole tervetullut synnyttämään:LOL:prkl) on 4 km matkaa. Ja seuraavaan jonne sitten todennäköisesti mennään on 34 km. Ei paha sinänsä, mutta tie on kiemurainen vuoristotie...Päivällä kun on liikennettä niin matkaan menee n.40 min. ja sitten näin kesällä on joka paikassa tietyömaita ja siten saa aina odotella punaisissa valoissa. No, tänään taas ajellaan sinne lääkärintarkastukseen, katotaan miten pitkään menee ja miten monta supistusta kerkeen saamaan ajon aikana.

Marja: Voi ei, oksennustauti on aivan kamalaa, toivottavasti sulle nyt ei tule sitä! Ja toivottavasti sulla ei ole raskausmyrkytystä!!

Jimii: Tsemppiä supistusten kanssa, ehkä pikkuinen pian alkaa syntymään!=)

Mua supisteli taas eilen iltapäivästä lähtien paljon. Viiden minuutin välein kipeesti, tuntui jopa selän puolella (esikoisesta tämä tapahtui vasta kun vedet oli menneet). Sitten epäsäännöllistyivät ja illalla lakkasivat melkein kokonaan. Yöllä taisi olla muutama supistus kylkeä kääntäessä tai vessassa käydessä. Ja nyt ei taas oikeestaan mitään. Mun puolesta niitä ei tartteis ollakaan, on niin epämiellyttävä olo kun tuntikausia vaan supistelee. Ja jos supistelee niin sit sais supistella sillai että tiedän että kohta tulee lähtö. No, tänään ne toivottavasti kattoo mikä tilanne on kohdunsuulla että vähän edes tiedän mitä tuleman pitää. Ei sen puoleen, paikat on ollut täysin pehmeinä jo 9 viikkoa:LOL: Vaikka ei kyllä naurattanut sillon 9 viikkoa sitten mut nyt pikkuhiljaa voi alkaa rentoutua ja ruveta ajattelemaan että täysaikaiseksi varmaan päästäänkin.

No, nyt jos rupeis siivoomaan tätä toimistohuoneen hyllyä, jäi siivoilut eilen kesken kun supisteli tosiaan niin paljon. Ja aion myös sterilisoida nuo tutit ja tuttipullot tänään, meillä on Aventin sterilisoija (vai miks niitä sanotaan?) joten siinä ei mee pitkään. Moikka!

Casanna 36+6
 
Täällähän kuulostaa jo joillakin lupaavalta, että lähtö voi tulla piankin =)

Synnytyssairaalaan matkaa on 2km. Ei siis mene montaa hetkeä :D

Neuvolan kotikäynnit ei täällä enää tehdä ilmaisesti ollenkaan. Esikoisesta olisi ollut, mutta silloinkin täti sanoi, että jos vaan suinkin päästään sinne päin, kun heillä ei ole oikein aikaa tulla kotiin. Resurssipula. Nyt on eri neuvola, kun asutaan eri paikassa. Ei mun mielestä tuoltakaan tulla kotikäynnille. Ja tätsy vaihtuu lasten neuvolan puolella, ilmeisesti jälkitarkastuksen jälkeen vaihtuu? Tästä ei tietoa, kun esikoisen aikaan oli siis eri neuvola ja siellä mulla oli sama täti äitiys- ja lastenneuvolassa. Meillä on vielä niin hankalasti että terveysasema remontissa ja kaikki palvelut siis väistötiloissa keskustassa asti. Kiva lähtee sitten vauvan ja 2-vuotiaan kanssa bussilla sinne :headwall: Ehkä ukko saa niinä päivinä mennä töihinsä keinolla millä hyvänsä!

Mä oon stressannut nyt eilisen neuvolan jälkeen tuota sf-mittaa. Vasta viikon päästä lääkäri. Alan olla jo ihan varma että vauvan kasvussa on häikkää tai entä jos sillä onkin jotain muuta, vaikka rakenneultrassa kaikki piti olla hyvin : / Liikkeitä olen kyttäillyt, ne on jo tässä vähentymään päin olleet, liikelaskentaa välillä nyt tehnyt. Kiva saada ylimääräistä huolenaihetta näin loppuun! Voi että, viikko tuntuu niin pitkältä ajalta ennen kuin saa mitään tietoa asiasta!

Pitäis mennä vaatekaapit siivoamaan, kun esikoinen päikkäreillä. Viimne viikolla tilattiin uudet komerot toiseen makkariin ja ne tulee vasta syys-lokakuun vaihteessa. Ei siis suurempia voi siivoilla ennen sitä, mutta vauvan vaatteet ja neidin vaatteet vois järkkäillä nyt niin, että ovat jossain järjestyksessä uusien kaappien tuloon asti. Ja kellarissa on vielä yksi laatikollinen vaatetta, ulkovaatetta lähinnä, sekä kaukalo ja sitteri. Je ne rattaiden kankaat pitäis pestä :p Onko muuten kukaan pessyt Emmaljungiien kankaita aikaisemmin, kestääkö ne pesun ihan hyvin? Niidenhän pitäisi kestää.. On niin rapaiset esikoisen jäljiltä ja meille tulee vaan rattaisiin kantokassi vauvalle. Olisi kivempi laittaa vauva puhtaisiin kärryihin.

Nessu ja pieni 34+5
 
Meillä oli aiemmin Emmajungan tuplat sekä myöhemmin Scooterit ja kankaita tuli kyllä pestyä millon minkäkin sotkun jäljiltä ;) Käsinpesuohjelmalla (tai hienopesu) taisin ne koneessa pestä, pienemmällä pesuainemäärällä. Ei ne miksikään menny, paitsi tietenkin puhtaiksi :D
 
Moi!

Ekaksi Punkulle isot onnittelut pojasta!

Joku kyseli seksin aiheuttamista supistuksista. Mulle sellaisia ei ole onneksi tullut muistaakseni kuin kerran. Muutenkaan ei tosin juuri supistele, kivuliaita supistuksia ei ole tullut vielä ainuttakaan, ei tosin tullut esikoista odottaessakaan ennen kuin synnytys alkoi. Kivuttomiakin havaitsen tosi harvoin, ja oon ihan tyytyväinen tilanteeseen. :)

Perjantaina oli neuvolalääkäri (RV 35+6) , alla tietoja sieltä:

Kohdunsuu pehmeähkö, kiinni ja pituus lyhentynyt yhteen senttiin. Pää kuulemma todella alhaalla, tunsi pään muttei meinannut tuntea kohdunsuuta kun se oli niin takana. Ilmeisesti pää on myös kiinnittynyt, ja tosiaan raivotarjonnassa oli, onneksi.
Paino: +100 g/vko (yhteensä painoa tullut 10,7 kg)
Turvotus: -
RR: 102/68
Pissa puhdas
Sf: 33
Syke: 140
Liikkeet: ++
Painoarviota en saanut enkä muistanut kysyä, mutta koska aika samoilla mitoilla mennään kuin esikoisen kanssa, uskoisin tulossa olevan melko samankokoinen eli puolisen metriä ja 3,5 kg.

Olo on täällä edelleen hyvä, ihanaa kun on äitiyslomalla ja jaksaa vielä puuhailla kaikkea... Nyt on vain alkanut tuntua hieman painetta alhaalla, vaan ei liene ihme jos tosiaan vauva on jo lähtökuopissa. Sairaalakassi pitäisi pakata, samoin esikoisen kassi. Vaan aina sitä lykkää eteenpäin, pakkailen sitten varmaan synnytyssupistusten aikana. :D Liivinsuojiakin pitäisi ommella, viimeistellä virkkaamani vauvanpeitto ja laittaa sänky valmiiksi, vaikka vauva nukkuneekin sängyssämme ainakin suurimmaksi osaksi. No, kaipa tässä ehtii, ei ole ainakaan syytä olettaa että tulokas syntyisi hirveästi etuajassa.

Tsemppiä teille, joilla alkaa synnytys olla jo lähellä! Monella taitaa jo olla napakoita supistuksia ja muitakin synnytystuntemuksia.

-Jerika 36+3
 
Täällä on ollut tähän asti tapana että neuvolantäti tulee kotikäynnille kun sairaalasta on kotiuduttu, mutta nyt vaihtoehtona on myös et saa käydä vauvan kanssa neuvolassa ekan käynnin. Itse olen kotikäynnin puolella, jotenkin mukava kun ei tartte vastasyntyneen kans lähtee ihmisjoukkoon heti synnytettyä. En ole sen enemmän siivonnut tai puunannut kuin muulloinkaan, pääasia että on perussiisteys kunnossa kun täti tulee käymään :)
 
soitinpa sitte neuvolaan ja kysyin mahdollisuutta tulla käymään mutta ei kuullemma tarvitse kun ei vauvan tarvitse olla kiinnittynyt synnytyksen alkaessa.. ihan kiva ku ois vaa halunnu mielenrauhan kannalta käydä siellä ni ois tienny meneekö lanssilla sitte vai ei jos lähtö tulee ennen ens viikkoa.. kun tuntu että se olis tuonne alas mätkähtäny vkl ja vähän ennen ku soitin niin lorahti vetistä valkovuotoa aika lailla.. kyllä vähän sapettaa ettei päässy käymää :/
 

Yhteistyössä