Syyskuun suloisuudet 2013 *kesäkuussa*

Moi pitkästä aikaa!

En ole kirjoitellut, mutta lukenut olen, joten olen perillä teidän äitikollegoiden kuulumisista =).

Meille on nyt kahden pojan jälkeen tulossa tyttö. Ihanaa. Ja pelottavaakin myös. Mulla kun on raju insestitausta, niin jotenkin tyttöön sitten liittää enemmän pelkoja, ja nämä pelot jylläävät jo raskausaikana. Mielessä takoo koko ajan ajatus ja pelko, että eihän kehoni voi mitenkään tuottaa tervettä ja elämää.

Mutta nämä ovat vain pelkojani, ja oikeasti kaikki on hyvin. Neiti kasvaa mallikkaasti eikä mullakaan mitään vakavaa ongelmaa ole. Hb on tosin niin matala, että lisärauta aloitettiin. Lisäksi supistelee jonkun verran, mutta eivät ole tehneet mitään eikä ongelma ole kokoaikainen.Ja jotenkin uskon, että loppuvat kyllä ennen sitä, kun olisi suotavaakin supistella ;). Näin kävi esikoisen kanssa, joka sitten lopulta syntyi käynnistyksellä 41 + 3.

Peloistani huolimatta olen tehnyt valmisteluja. Lajittelen poikiemme vanhoja vaatteita - varastoon sellaiset, jotka ovat selkeästi poikien vaatteita ja pinnalle neutraalit kuosit. Joitakin vaatteita olemme saaneet myös käytettynä. Ihan pari vaatetta olen vain hankkinut vasta. Ajattelin heinäkuussa tehdä loput hankinnat. Ja suurikin ostos meille on tulossa: meidän autoomme kun ei mahdu kolmea turvaistuinta, joten pakko ostaa isompi auto, vaikka ihan kunnon farmari meillä nykyisinkin on. Meillä siis kaikki mukelot ovat alle kolmevuotiata, kun tämä nuorinkin syntyy.

Vaunuasiaa olen miettinyt, että pitäisikö ostaa triplarattaat, vai riittäisikö esikoiselle seisomalauta. Joku täällä mietti haalariasiaa. Minä olen miettinyt samaa, ja olen päätynyt siihen, että hankin jonkun talvihaalaria ohuemman. Mulla kun tämä käynnistetään jo syyskuun alussa, jolloin harvoin kovin kylmä on.

Ruoka-asioista. Minä olen tehnyt listaa ruoista, joita mieheni pitää tuoda mulle synnärille, kun olen synnyttänyt :D. Tein niin viimeksikin.

Helmitoivo, 24+4
 
Kuulkaa, kun mun tekis ihan sikana mieli maksalaatikkoa.. onks joku syöny, uskallanko syödä vai pitäiskö mun odottaa lokakuuhun asti kuiteski? Maksamakkaraa oon syöny kyllä hyvällä omalla tunnolla, tosin sellane pieni 200g pötkö kestää viikon-puolitoista ja neuvolatäti sanoi että max 20g/päivä tai 200g viikko (vai kuis se nyt oli?).

Kävin tänää ekaa kertaa uimassa, oli ihanaa! Tosin täällä on vesi matalalla ja "lahdenpoukamassa" niin ei oikeen kauheesti vaihdu vaikka meri onkin. Ei kauheen montaa viikkoa enää uida saakkaan...
Kyllä sitä maksalaatikkoa saa syödä kunhan ei montaa kertaa viikossa syö :)

Miksi ei saa uida? Uimista ei estä muu kun se et jos paikat on alkanu aukeemaan niin saattaa mennä jotain pöpöjä sinne vedestä mut muuten uiminenha on suositeltu kuntoilumuoto raskaana.

Vauvalle valmiina:
* vaunut kuopuksen (2v) jäljiltä, nukkuu vielä itsekin päikkärinsä ratasosassa.
* turvakaukalo jalustalla
* sitteri
* vaatteita 50-62cm (kietasubodyja, puolpotkareita, unipukuja, haalareita, potkareita...)
* fleecepussi kaukaloon, makuupussi vaunuihin
* harsoja, kestoliivinsuojia
* rintapumppu
* itkuhälytin
* lelukaari

Pinnasänkyä ei varmaan hommata kun kuopuskin nukku mun vieressä 1v10kk ikään :LOL: Kaksostenrattaat, esim. Carena DoubleSwingit uutena tai EasyWalkit käytettynä, harkinnassa. Auto on pakko vaihtaa isompaan vaikka nytkin farmariauto mut takapenkille ei mahdu kolmea istuinta ja mun mielestä 5vuotiaankin paikka on takapenkillä turvaistuimessa. Ehdoton hankinta on myös Amazonas Koala riippumatto pienelle.

Jenni 24+2
 
Viimeksi muokattu:
Mun kesälomailu taisikin alkaa tästä Saikulle kesälomaan asti, syynä supistelut ja verinen vuoto (joka onneksi hiipui) Mutta kaikki on muuten kunnossa. Jotain selittämätöntä tuhruilua. Niin ja selkä oireilee. Kesäloman jälkeen suoraan mammalomalle. Ompahan aikaa järjestellä kaappeja omaan tahtiin.

Mullekin sanottiin, että uimassa saa käydä niin pitkään kun paikat ei ole auki. En ole kyllä vielä mereen tai tohon jokeen uimaan. Taidan tyytyä vielä uimahalliin joksikin aikaa.

Yöks keskiviikkona sokerirasitukseen ja samalla neuvolaan hakee kelan paperit. Nyt päikkäreille, kaksikolla on paha tapa pitää bileitä yöllä, etten mä saa nukuttua.
Ja mukava nukkua kun ukkonen jyrisee ja vettä tulee kaatamalla.

Sunshine ja pirpanat 26+2
 
Jenttu: Minä mietin samaa, että miksi ei voisi uida, jos paikat ovat kiinni.

Toinen asia, mitä mietin on se, että täällä joku ei käytä panadolia. Sellainen näkökulma, että OIKEASTI raskaana olevalta voidaan kieltää ihan kaikki. Olen huvikseni googlannut kaikkea mahdollista raskauteen liittyvää. Tehnyt empiiristä tutkimusta siitä, kuinka ihan KAIKESSA voidaan osoittaa olevan vaara. Ananaksesta panadoliin. Minulle on äitiyspolilta nimenomaan annettu ohje, että panadol rauhoittaa supistuksia. Minä syön myös mielialalääkkeitä, kuten joka raskaudessa. Kohtuu ja järki kaikessa käytössä. Ja välttelyssä. Äitiyspolin lääkärini sanoikin minulle, että hänestä on kamalaa, kun nykyään raskaana ollessa kielletään ihan kaikki. Aina löytyy tutkimuksia, kuinka joku on haitallista.
 
Heips.

Mä tossa hetki sit pyllähdin lattialle kun olin pessyt lattioita ja ne oli liukkaat. Pientä kipuilua oli alamahalla sen jälkeen, mutta ei kovia. Mitään vuotoja ei ole tullut. Kun lopetin siivoilun, menin hetkeksi pitkäkseni ja vauva liikkuikin normaalisti. Lisäks kuuntelin sydänäänet ja vahva tasainen syke kuului. Eli onko joku sitä mieltä et pitäisi kuitenkin huolestua?

Huomenna aamulla onneks neuvola.

serenade ja mirjami 23+2
 
Serenade: Käsittääkseni loppuraskaudessa vasta pyllähdykset voivat olla vaaraksi, kun kohdussa on ahdasta eikä lapsivesi enää suojaa samalla tavalla kuin vielä tässä vaiheessa raskaudessa. Jos ei supistele ja vauveli liikkuu, voit varmastikin odotella neuvolaan. Mutta jos huoli käy liian suureksi, niin voithan olla aiemminkin ammattilaiseen yhteydessä. Oman mielenrauhan vuoksi.
 
Ihanaa uusi kuu ja uusi pino meille, kiitos tästä susulle :) ja tietysti kaikille kirjoittajille, ihanaa kun meitä on paljon!!! Olipas mukava tulla koneelle pitkästä aikaa, kun paljon uutta tekstiä =)
Ite oon ollu laiska enkä oo jaksanut konetta juuri avata iltaisin ja töiden jälkeen. Huh kun riittää tekemistä/muistamista ja kaikkea täs kun koulut loppui ja kesä kesä kesä :D

Helteet ei oo vielä mua ärsyttänyt, päin vastoin nautin, kun ei tarvi palella. Saihan sitä kärsiä siitä kylmyydestä koko talven ja kevään.....mulla kun oli sitä palelua het kunnolla. Enään ei palele :D eikä mulla kyllä vielä ole ollut mitenkään tuskasen kuumakaan, paitsi töissä alkaa olla hiki otsassa.

Panadol aihe pisti munki silmään.....Parasetamolihan on ihan turvallinen särkylääke raskaana oleville ja sitähän saa syödä (kohtuudella). Ite oon ollu kyllä onneksi niin hyväs kunnos ettei ole kolottanut mistään eikä oo ollu tarvetta lääkkeille. Koputus puulle vaan ;)

Hankintoja en oo kovin tehnyt, paitsi muutaman pienen vaatteen ostanut. Vaunutkin on jo tulossa kaverilta, ne saan sitten kun niitä tarviin. Ja täytyy käydä sitten ostoksilla, kun loma alkaa ja paremmin miettiä mitä tarvii. Oon vain mielessäni hankintoja tehnyt, innolla odotan et pääsen niitä käytännössä toteuttamaan =)

Nyt täytyyki lopettaa....kaveriperheen lapsia kyläs ja tuola käy lasten kesken sellainen hulina et täytyy rientää katsomaan. Palailen uudelleen, kun ehdin . Kaikille hyvää vointia masujen kans :wave:

Delila 25+0 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Plamsu75
Sain tänään äippäpakkauksen postissa! Olin jo katsellut pakkauksen kuvia, joten sinänsä ei mikään ylläri, mutta tulipa hyvä fiilis!!
Laitoin sähköisen hakemuksen tasan 2 viikkoa sitten maanantaina ja se oli käsitelty siitä jo parin päivän päästä. Ja nyt tosiaan tuli pakkaus. Ihan nopeeta toimintaa.

Tohon panadol asiaan kans, niin uskon että se on osittain jopa hyödyllinen, koska se lopettaa esim. Tässä vaiheessa tulevia supistuksia, laskee kuumetta jne.

Kävin alkuvuodesta yksityisellä poskiontelontulehduksen vuoksi, ja hän käski ottamaan paracetamol valmisteita, vaikka oli juuri tullut kuulemma joku uusi ruotsalainen tutkimus että paracetamol ei olisikaan niin hyvä raskaana oleville. Tämä pitkän linjan lääkäri sanoi että jotainhan on kuitenkin pakko ottaa ja mielummin paracetamolia kuin buranaa. Ja että mitään ei enää sallita raskaana oleville.... Ja että saavat ruotsalaiset tutkia vielä vähän lisää :)

Mä en ite voi vielä mennä uimaan siksi koska vedet on niiiiin kylmiä vielä :D heinä-elokuussa sitten.

T. Allu ja jvg 24+5
 
Joo, tuo kuumepointti on hyvä. Kun sikiölle on enemmän haitallista, että äiti viruu pitkään korkeassa kuumeessa kuin se, että sitä paracetamolilla laskee. Olen muuten huomannut, että ruotsalaiset ovat jenkkien lisäksi kovia löytämään raskaudelle vaarallisia juttuja =).

Anna-Leena Härkönen kirjoittaa hyvin yhdessä kolumnissaan:

"Ja kaiken tämän hysterian ja listerian keskellä täytyy kuitenkin muistaa eräs tosiasia. Lapsilla on omituinen taipumus syntyä ehjinä maailmaan ja pysyä sen jälkeen hengissä".
 
sohvi35
Moikka!

Ihania kuulumisia monella :) Ja nyt on ihanat viikot menossa, vielä nautitaan ja odotellaan isoja masuja ja älyttömiä helteitä ;) Oma maha on jo iso, joten miltäköhän näytän elokuussa kun on pojan rippijuhlat.. Noh, eiköhän tää kasvu tasaannu. Toivottavasti ainakin.

Serenade Tulethan kertomaan että kaikki ok kaatumisesta huolimatta. Ikävä juttu mutta varmasti kaikki on hyvin :)

Itse olin viime viikolla sokerirasituksessa joka ei ollut yhtään niin paha juttu kuin moni oli sanonut. Tai ei ainakaan minulle. Vartin verran alussa oli heikko olo mutta sitten se oli vaan odottelua. Ja minulle soitti samana päivänä iltapäivästä terkkari joka antoi sitten raskausdiabetes tuomion :( Otin sen aika raskaasti vaikka ruokavaliolla ja säännöllisillä ateriarytmillä sen varmaankin saa kuntoon. Nyt sitten opetellaan superterveellistä ruokavaliota ja jännä juttu että mitään makiaa ei ees tee mieli. Kauhukuvat sokerivauvoista lopetti tämän herkkuperseen sokerihimot :D Onhan tää aika opettelua ja sokereiden mittailua. Vielä kun se ei mee ihan "luonnostaan" kun on täysin uus juttu mulle. Ei ole edes lähisuvussa diabetesta että saisi vinkkejä tms. Onneksi mies on kovasti tukena ja apuna :heart:

Hankitoja on tullut tehtyä, puuttuu enää vaunut ja säläkamat (tuttipullot, varuiks korvike, vaipat jne jutut). Helpottava tunne. Äitiyspakkaus pitäisi olla viikon sisällä postissa noudettavissa, ihana päästä sitä hiplailee :D

Hyviä vointeja kaikille!

Sohvi ja Eemeli 25+3
 
  • Tykkää
Reactions: Plamsu75
Mä en mennyt sokerirasitustestiin, koska en vaan kokenut sitä tarpeelliseksi. Jossain kohti on ollut silti olotilaa, että söin liikaa sokeria alkuraskaudessa, kun olin aikaisemmin tottunut että voin syödä melkein mitä huvittaa, kun liikuin niin paljon ja söin pääasiassa kuitenkin hyvälaatuista intiaanisokeria ja hunajaa, mutta esim. irtokarkkeja ja suklaata aika paljon.

Ehkä raskauden puolivälissä vähensin sokerin syöntiä huomattavasti ja olo on ollut todella paljon parempi, ja jotenkin on olo että sokeritasapaino ehkä heilahti vähän huonoon suuntaan silloin kun söin liikaa sokeria. Tietyllä tavalla varmaan keho ja elimistö kestää sitä sokerin syöntiä kun ei ole raskaana paljon paremmin kuin kun on raskaana. Nyt yritän vaan pitää tämän linjan ja ei mun oikeastaan tee sokeria niin mielikään. Liika makea tuntuu vaan pahalta.

Mulla on ollut turvotuksia vatsassa ja jaloissa vaihtelevasti, mutta ne menee kotikonstein ohi. Päivittäin on erilaista. Liikkuminen auttaa todella paljon, mutta välillä ihan vaan lepo. Myös raskaan ruuan syöminen on lähes mahdotonta enää, kun tuntuu, että lapsi kasvaa kuitenkin jo niin paljon. Syön paljon tuoretta ruokaa ja juon tuoremehua ja syön hedelmiä ja luonnon jugurttia. Joskus pähkinöitä ja kuivattuja hedelmiä ja tosi satunnaisesti esim. jäätelöä ja muutaman palan suklaata. Silloin kun syön jotain raskaampaa niin saattaa närästää ja myös olla ilmavaivoja, myös vilja aiheuttaa sitä, joten oon vähentänyt sitäkin.

Oon huomannut että tosi moni asia ja ongelma vähenee ruokavaliolla ja ei enää vaivaa turvotukset sun muut, vaikka jotain aina välillä onkin. Lisäksi liika paikallaan olo on lähes mahdotonta ja nautin tosi paljon kävelyistä ja tanssista. Tuntuu että vauvakin tykkää älyttömästi musiikista. :) Ja uimisesta se tykkää TODELLA paljon! :)

Täällä mennään hurjasti viikoilla 25+6. :)
 
Kukapakuka: Jokainen tyylillään mut mä lasken et se rasitus tehdään VAUVAN parhaaksi, ei äidin kiusaksi. Sen tulos kertoo paljon jatkosta synnytyksen jälkeen, esim. pitääkö vauvalta mitata sokereita eka vuorokausi jos äidin sokerit olleet ylhäällä raskausaikana. Itselläni ei ole kumpikaan RD oireilleet mitenkään mutta aina ollut huoli isosta vauvasta, samoin esikoiselta mitattiin sokruarvoja eka vuorokausi ja myös tältä tulevalta. Esikko arvot oli liian matalalla kerran. Otathan huomioon et mm. hedelmäsokerit on yhtä "pahoja" ku tavan sokerikin nostamaan sitä arvoa, ei siihen tarvita mitään herkutteluja et ne arvot heittelee.
 
Lukemassa käyn päivittäin, mutta yleensä ipadilla ja sillä ei ole mukavaa kirjoittaa joten kirjoittaminen on sen vuoksi jäänyt vähemmälle.

Omaa napaa: Äitiyspakkaus saapui viikon ja kahden päivän odottelun jälkeen viime viikolla. Postin täti tuntui olevan mikäli mahdollista sen hakemista enemmän innoissaan kuin me tulevat vanhemmat. Hän kysyi pitäisikö ottaa valokuva? Kuulemma joku pariskunta oli halunnut, että tilanteesta otetaan valokuva :) No, isäntä otti kyllä sitten kotona kuvan kun aloin hiplaamaan pakkauksen sisältöä.

Meillä alkaa tänään perhevalmennus ja ensi viikolla on toinen osa. Loput kolme osaa ovat vasta elokuun puolessa välissä, joista yksi on vain äideille.

Olisiko jollain konkreettista vinkkiä mitä kannataisi syödä ja mitä välttää ettei sokeriarvot nousisi liian korkeiksi?
 
Neuvolassa käyty. Hemoglobiini sen verran alhaalla että lisärautaa nassuun.
Kaikki hyvin kaatumisesta huolimatta. Vauveli liikkuu vilkkaasti, neuvolantätiä nauratti kun monotti anturiin sydänääniä kuunnellessa. Pientä kipuilua on välillä jommalla kummalla puolella alamasussa ja välillä tulee harkkasupparia. Kuuluu asiaan, kun kohtu näillä viikoilla kasvaa niin nopsaan.

serenade ja mirjami 23+3
 
  • Tykkää
Reactions: Plamsu75
Syysihme: Ensinnäkin kannattaa syödä usein - päivällä ei pitäisi antaa tulla yli neljän tunnin väliä ruokailuihin. Sitten kannattaa syödä kuitupitoista leipää - nykyään ei tarvitse olla vain ruisleipää, vaan runsaskuituinen kaura pitää myös verensokerit tasaisena. Hedelmiä ja maitotuotteita kohtuudella, ja maitotuotteista kannattaa valita sokerittomat. Niitä on nykyisin paljon tarjolla. Vihanneksia voi syödä niin paljon kuin haluaa. Kananmuna on myös hyvä ravinnonlähde, joka ei nosta sokereita. Aamupalalla monella meinaa nousta helposti sokerit korkealle, joten ensin pieni aamupala ja parin tunnin päästä sitten lisää. Iltapalaa ei kannata jättää välistä, jotta paastoarvo ei nouse liian korkeaksi. Herkkujakin voi joskus hyvällä omallatunnolla syödä - eivät yksittäiset korkeat arvot lasta isoksi kasvata :).
 
  • Tykkää
Reactions: Plamsu75 ja jenttu
Juup, en ajattele että se on jotenkin huono juttu se sokerirasitus, mutta itselläni ainoa riskitekijä oli se että olen yli 25-v. ja jotenkin tuntui tarpeettomalta vielä siksi. Ehkä jos tuntuu että sokeriarvot nousee niin sitten harkitsen asiaa uudestaan.

Ja joo, olen kyllä huomannut että kaikki sokeri nostaa verensokeria, eli siinä olet ihan oikeassa.
 
Maksalaatikosta Sitä saa syödä kunhan ei syö päivittäin. Siinä on A-vitamiinia niin vähän ettei ole mitään haittaa. Kysyin jo aikoja sitten neuvolasta asiaa ku tykkään maksalaatikosta ihan älyttömästi.

Panadol taitaa olla yksi harvoista kipulääkkeistä jota saa syödä koko raskauden, tietenkin kohtuudella. Minulla on taipumus migreeniin niin sain kehotuksen ottaa 1g panadolin heti alkuun....

Minulla olisi sokerirasitus ens viikolla...hieman jänskättää että tuleeko "käry":D Ei enää haluais mitään piikitystä tai muuta tarkkailua ku on jo omasta takaa allergioita joiden kanssa saa elää ja olla tarkkana päivittäin.

hanja ja osmoheluna 26+1
 
Ja heippa taas pitkästä aikaa!!

Täällä ei voinnissa mitään ihmeitä, ainoastaan enempi kyykkiminen aiheuttaa seuraavaksi yösi lonkkakipuja, thats it :)

Mutta hulluksi oon tullut noitten kestovaippojen suhteen :eek: mulla on niitä ennestään jo ihan riittävästi, mutta ei lisää ja lisää ja lisää...Ja tämän piti olla meidän viimeinen vauva, ettei seuraavallekaan tarvitse enään säästellä :D

Mä olen kanssa nyt nauttinut helteistä. En ole nyt työelämässä, vaan olen nautiskellut kesästä tyttöjen kanssa. Turvotusta on jonkin verran jaloissa, mutta eipä sitä juuri huomaa kun ei tarvi sukkia käyttää :D

Vauva on kova liikkumaan, mutta eipä niitä liikkeitä niin tule juurikaan huomattua päivän tiimellyksessä, vasta illalla sitten kun rauhoittuu.

Mä en kanssa ole käynyt sokerirasituksessa, mulla on kotona mittari, jolla muutaman kerran raskauden aikana mittaan päivän jokaisen aterian ennen ja jälkeen arvot.

No, eipä tässä kai muuta sen kummempaa. Ihanaa kesää kaikille masunkasvattajille!!!

MimSe 26+1
 
Huomenta :)

Mulla on taas olo surkeampi kuin ennen. Luulisin että perimmäinen syy on lantionseudun etupuolella olevat liitoskivut, jotka aiheuttaa sen että alaselkä on jumissa ja näiden yhteisvaikutuksena se että käveleminen, kyykkiminen juoksusta puhumattakaan aiheuttavat supisteluja. Ei oikein työnteosta tule mitään :/ Levossa olo on hyvä. Muru potkii ja riehuu vallattomasti :)

Pojat on hyvin jo oppineet ettei äiskä nostele lattialta mitään ja jos tahtoo syliin on kiivettävä itse ;) Tulipahan taas vuodatettua... On vaan jotenkin niin hyödytön olo, kun ei pysty tekemään mitään.

Aatoksia ja muru 24 + 2 (vasta)
 
Äitiyspakkausta odottelen malttamattomana :D eilen tuli ilmotus, että parin viikon sisällä tulee, jee! Juu niinku joku sanoi, että hassua miten pieni asia saa suuren ilon...äitiyspakkaus :D minäkin pitkästä aikaa, vaikkei uus juttu, mutta hihkun ilosta ja onnesta. Onhan siitä viime pakkauksen saannista pian 8 vuotta aikaa . Muille lapsille en pakkausta ole ottanutkaan, rahana aina. Nyt oli jo tarve ottaa pakkaus, kun kaikki vauvan jutut on hävitetty.

sokerirasitus oli myös mulla eilen ja ei ollenkaan paha mielestäni. Nää on niin yksilöllisiä, toinen ei tykkää ja toinen taas ihan ok ;) mulle oli eka kerta enkä olis ihan pakolla siihen "joutunut", mutta halusin kaiken varalta siihen ja nyt tuloksia odottelen. En tajunnut neuvolas kysyä kuulenko sit ens kerralla vai ilmottavatko. Ehkäpä ilmottavat, jos aihetta on tai viimestään seuraavalla kerralla asian kuulen. Toivon että arvot kohillaan.....vaikka jos ei ole, niin puolensa silläki on, pääsee vielä ultraan ja on tarkemmat seurannat =)

Pian pitäis jaksaa töihin lähteä. Jaksaaaa jaksaa jaksaa vielä muutaman viikon, sitten koittaa LOMA :D

Delila 25+2 :heart:
 
Miltäs teistä on hellepäivät tuntuneet? Itse olen riemuinnut parista sadepäivästä tässä välissä. :) Olen muutenkin sellainen, että minulle tulee kuuma tosi helposti, eikä raskaus noin niin kuin helpotakaan asiaa. Tuntuu, että alasti pitäisi olla koko ajan! Ei saisi valittaa, kun on kaunis ilma, joten enköhän mä kestä. :)

2. ultra meni, ja olikin kuulemma aivan selkeä poika! Eli sukupuolen voi vaihtaa pojaksi.

Sokerirasitus on minulla ensi viikolla. Raskauden alussa painoindeksi oli muistaakseni jopa 2 desimaalia ylipainon puolella ja isällä on 2. tyypin diabetes, joten tuo nähtiin aiheelliseksi.

Muuten onkin ollut hyvä olo. Huhtikuussa minulla alkoi sellainen omituinen, lähes jatkuva, hyvä olo, joka tuntuu vatsassa. Sen tyyppinen, että olisi juuri syönyt vatsan täyteen tai käynyt raskaalla lenkillä. Olen kysellyt tuttavilta, ovatko he kokeneet vastaavaa ja vain yksi tuttava kertoi vastaavasta kokemuksesta. Outoa, mutta eipä tuosta haittaakaan ole. :)

Muuten elellään aika oireetonta aikaa. Tuntuu tosin, että hikoilen normaalia enemmän silloin, kun on syy hikoilla. Vatsa on alkanut näkyä paremmin, huomaan ihmisten katselevan sitä yllättävän paljon. Ehkä se ei ole vielä niin iso, että porukka jää miettimään: "Onkohan tuo raskaana vai ei?"

Vauva on liikkuvainen, illalla aktiivisin. Yleensä siinä viimeistään kymmenen maissa alkaa varsinaiset bileet. :)

Ai niin! Suosittelen kaikille äitiysjoogaa! Tuntuu, että siitä on ihan konkreettista hyötyä, kun sitä harrastaa vähintään kolmesti viikossa. Kysehän on siis ihan normaalista joogasta, mutta raskaana olevan kannalta hankalia liikkeitä ei tehdä. Netistä löytyy ohjeita ja videoita vaikka kuinka. Olen huomannut seuraavia hyötyjä: ehkäisee alaselkäkipuja tehokkaasti, ehkäisee ummetusta, rentouttaa ja parantaa keskittymiskykyä.
 
Moips. Viisurit poistettu leikkaamalla maanantaina, hengissä siitä selvittiin, mutta viimenen kaks vrk ollu yhtä helvettiä kivun ja turvotuksen kanssa. Tässä huomaa kuin sitä kaipaa niinkin normaalia juttua, kuin leipää ja lämmintä ruokaa, kahvista puhumattakaan. Mitään lämmintä ei siis saa syödä, eikä varmaan voiskaan kun pahentais kipua, ainakin lämmin suihku tekee niin. Ainoastaan kylmää ja tasasta voi niellä.. Eilen oli kyllä pakko hakee suklaata ja imeskellä muutama pala.
Sokerirasitukseen tuli varattua aika, se nyt sitten 1.7. Lääkärineuvola ensi maanantaina, ei pitäs ainakaan painonnousua varmaan olla kun tällä ruokavaliolla mennään. Miehellä alkaa maanantaina kesäloma ja lähetäänkin sitten lauantaina siskonpojan ristiäisten jälkeen kahestaan johonkin päin reissuun, vailla määränpäätä ja ihan kahestaan. Esikoinen menee isänsä luo viettämään lomaa.
Poika potkii ja kääntyilee kovasti yksiössään.
Voiskohan tuolla olla muuten jo hikka?
Usempana iltana tuntunut ihan siltä et tirppana hikottelis, kun tulee niin tasaisin väliajoin pieni liikahus, tai paremminkin hytkähtää ja sit jonkin ajan päästä loppuu.. mene ja tiiä..
Muuten olot raskauden osalta ihan hyvät kun mennyt tää muutama päivä ihan makoillessa, kun ei yöllä saa unta, ainut vaan tuo nälkä!!
 
Minullakin on auttanut jooga aivan älyttömästi. Kävin alkuraskaudessa äitiysjoogassa, mutta nyt sitä ei enää ole niin teen kotona liikkeitä. Se vie selkäsäryt melkein kokonaan ja pitää ryhdin sellaisena että pystyy paremmin toimimaan. Myös oudosti se vaikuttaa turvotukseen niin että lähtee energia liikkeelle ja turvotus vähenee ja jopa katoaa. Esim. eilen olin ihan turvoksissa ja jumissa työpäivän jälkeen (teen ravintolatyötä ja oli todella kiire päivä) ja vasta kun aamulla joogasin ehkä 20 minuuttia niin selkä palasi ennalleen ja jalat lähti liikkeelle. Eikä tartte edes kovin omituisia liikkeitä tehdä.

Mulla on mennyt rytmit aika oudouksi vauvan takia ja osin omien särkyjen. Herään melkein aina aamuyöllä siihen että vauva liikuskelee, tosin nyt se on oikeasti NUKKUNUT melkein joka yö yhtä pitkään kuin minäkin ja lähtee liikkeelle vasta kun syön aamiaista. Melkein joka aamu nykyään herään ihan liian aikaisin siihen etten jaksa enää maata ja siihen ei auta oikein muu kuin joogaaminen tai pieni kävely. Sitten syön vähän ja menen takaisin nukkumaan ja sitten saan nukuttua tosi hyvin pari tuntia. Muuten vähän helleet turvottaa, mutta yleensä se liikunta oikeastaan on ollut ainut mikä on auttanut, kun en ole halunnut vielä ainakaan syödä kipulääkkeitä.


Olen hankkinut vauvalle jo jonkun verran vaatteita ja turvakaukalon sekä lakanan, peiton ja makuupussin. Otin äitiysavustuksen rahana, kun olen löytänyt kirpparilta niin paljon. Nyt olen käyttänyt noin 50 e ja mulla on tosi paljon tavaraa jo.. jotkut myy aivan käsittämättömän halvalla aivan uutta tavaraa.. :)

Synnytys välillä jännittää. Se on outoa, ja samalla välillä olo että se on niin luonnollista ja normaalia ettei ole mitään mistä huolehtia paitsi se, että itse jaksaa.

Noh, eilen meni 26 viikkoa rikki ja vauva tuntuu jo ihan fyysisesesti jotenkin enemmän kun liikkuu. Vähän on kärsimättömyyttä itsessäni välillä että tulis jo, mutta eiköhän tää tästä. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Plamsu75
Heipsan

Eilen posahti rv 27+0!

Kiirettä on piisannu noissa opiskeluissa ja viikonloppuisin töissä on tullu vedettyä hiuka liian pitkiä päiviä mutta rahaa sitä nyt tarvitaan.
Työnteko mulle maistuu, että ei tää masukki oo ainakaan vielä sitä haitannut.
Helle! On toisaalta mukavaa kun saa juoda aamukahvin parvekkeella auringossa mutta päivällä :mad: on tuskallista ulkona. Kotona on koko-ajan ikkunat avoinna.
Hankinnoista on vielä totaalisen kesken. Parit bodyt ja housut olen Kapphallista hommannut, lisäksi äitini on tuonut name itin ja Lindexin vauvanvaatteita. Mutta siihen ne sitte jäikin. Vaunuja oon selannu ja selannu mitään suosikkia ei o löytynyt täytyy mennä kauppaan testailee. Ikean reissu tehdään peräkärryjen kera heinäkuyn alussa jolloin saan hommattua pinnasängyn ja lipaston.
Sekä palkkapäivä :popcorn:
Mutta jos nyt vaikka menis vähän pitkälleen tän turvotuksen kanssa :D

Tsemiä kaikille masulijoille! :)

Gilda ja F 27+1
 
  • Tykkää
Reactions: Plamsu75

Yhteistyössä