SYYSKUUN SULOISUUDET 2013 *Ja viimeinkin tuli syyskuu*

Ompa tullut paljon vauvauutisia, onnea kaikille! :flower:

Huomenna oisi kontrolliaika Jorvissa, tsekataan se lapsivesi ja vauvan kasvu..Vähän jännittää! Mitenkähän on, laittavatko käynnistykseen samoin tein, jos on jotakin häikkää?? Vai vieläkö odottelu jatkuu..Nyt alkaa jo vähän ärsyttää läheisten jokapäiväinen kysely,joko joko joko?? No ei!!;)
Painoa ei ole tullut tällä viikolla yhtään itselle lisää, vaikka yleensä aina jotain puoli kiloa tupsahtanut. Voisiko sitten päätellä,että vauvakaan ei ole kasvanut:/ Noh,huomenna sen sitten näkee..Toivottavasti nyt kaikki Napuralla hyvin! Onneksi tunnen kyllä liikkeitä hyvin joka päivä.

-Moonan&Napura 40+3-
 
  • Tykkää
Reactions: Plamsu75
Paljon Onnea vauvan saaneille :flower:

Omaa vuoroa kovasti täällä myös odotellaan! Meidän perheen viimeinen vauva ja pitäisi yrittää jaksaa nauttia jokaisesta hetkestä mahan kanssa, mutta tukalaa alkaa olemaan. Jatkuvasti on liian kuuma, vähänkin kun kotitöitä tekee niin hikoiluttaa. Sitten pitkin päivää pidän ikkuinoita tai ovia auki ja muu perhe ei oikein tykkää kun niille tulee kylmä :D Kyykkiminen ei huvita, maha tiellä jatkuvasti ja vaatteet kiristää. Kävely toisinan aikamoista matelua, harjoitussupistuksii tulee jatkuvasti ja päivittäin lisäksi kipeitä. Vessassa saa ravata useammin yöllä ja hyvää asentoa ei meinaa löytyä. Ja hengittäminen, se on vaikeaa kun maha täynnä vauvaa.. pahoittelut valituksesta, mutta olo on toisinaan niin tuskainen..
Lasten kanssa tykkäisin touhuta vielä kaikenlaista, mutta ei meinaa mamman kunto piisata :p

Useamman viikon olen saanut nauttia pirteämmistä päivistä. Ei väsytä koko aikaa ja vihdoinkin olen jaksanut laittaa vauvaa varten kotia kuntoon. Vaatteet pestynä ja viikattuna kaappiin (kaappitilaa piti vauvaa varten tehdä!), pinnasänkyyn petivaatteet pitää vielä laittaa ja sairaalakassi pakata, muuten aika valmista. Vaunut ja kaukalo odottaa tulijaa, ja kaikki pikkutavarakin hommattuna (liivinsuojukset, varalle tuttipullo ja tutit ym..).

Nyt aamusta viimeinen lääkärineuvola! Saa vihdoin tietää kohdunsuun tilanteen ja kokoarviota.. tulen myöhemmin kirjoittamaan lisää :)

Tytymamma & murunen 37+0 :heart:
 
:flower: Ja taas on syytä onnitella, oli niin monta vauvaa etten muista kaikkia erikseen mutta onnea tasapuolisesti kaikille.

Väsyttää =( en saa nukuttua kun nuo kädet vaivaa, nivelet särkee niin pahoin öisin. Kohta alan oleen kärttynen sen takia. No, enää viikko.

Sanuli 38+1
 
Tämä on jännä päivä, niin monella oli menoa käynnistyksiin ja tarkistuksiin! :heart: Ihana kuu, joka päivälle taitaa alkaa tulla vauva-uutisia.

Täälläkin huomenna tiistaina Jorvissa sektion suunnittelu perjantaille sekä sitä varten tarvittavat labrat. Jännittää ihan valtavasti, ja salaa toivn, että syystä tai toisesta jo ottaisivatkin sisään ;) eikä tarvisi odottaa perjantaihin.

Viime yö oli taas supistusten luvattua aikaa eikä paljon nukuttu, mutta sittenhän ne aamu-unet venähtivätkin sinne klo 11, jolloin tänään koirapoikien kanssa herättiin. Ja muuten on kummaa, miten ne kaivautuvat nykyään ihan muhun kii, hyvä että itse saa happea, kun kaksi setterin kokoista karvakuonopa on iholla :D Odottavat varmasti nekin, että joko jotai jännää kohta...

Pojan liikkeet on selkeästi muuttuneet/vähentyneet, taitaa olla jo kovasti ahdasta mutta pian onneksi pääsee pois.

Kovasti tsemppiä taas tähän alkaneeseen viikkoon kaikille!

Plamsu75 ja Pienimies 38+4
 
  • Tykkää
Reactions: AnnMaria ja miksa
Lääkärineuvola käytynä, jossa kaikki kunnossa. Kolmannen kerran todettiin, että tyttö masussa asustelee :heart: tarjontana rt, ei kiinnittynyt vielä. Kanavaa jäljellä 4cm(!), hieman pehmentynyt ja 0,5cm auki. Ei siis taida lähipäivinä syntyä :) Painoarvioksi sai 3,2kg, keskikäyrällä hyvin kasvaa. Odottelu jatkuu..

Tytymamma & murunen 37+0
 
Idea...pitäiskö tuolta ekan sivun lasketunajan listalta aina poistaa ne jotka ovat jo saaneet vauvan???!! Näkis sitten nopealla silmäyksellä ketkä vielä porskuttaa eteenpäin maha pystyssä.

Eilen illalla ja viime yönä olin että JEs nyt alkaa tapahtumaan....ja pah, täällä sitä kotona vietellään aikaa:wave:
 
Noniin, en oo kotiutunut vielä. Jäinkin keskustaan kaffittelemaan, niin on vähän erilaista taas viikkoon..

Hyviä uutisia!! Lääkäri sanoi ensin käsikopelolla 4kg, mutta sitten ultrasi, jonka mukaan oli 3,1kg ja päätyi vielä käsikopelolla 3,5kg. Eli se mikä on tämän hetken tilanne. Sanoi, että istukka kun on edessä niin se pikkasen hämäs.
Syy korkeaan mittaan on että maha on kaikki tossa edessä, ja se ettei vauva ole kiinnittynyt.

Paikat eivät olleet kauheasti muuttuneet :( . Kanavaa 2cm (viimeks 2,5cm) ja edelleen pehmeä mutta kiinni. Olisin ehkä toivonut muutosta niiden parin kipeän yön jälkeen.
Käyrät oli kunnossa.

Mulla oli eilen ihan kaamee päänsärky, joka kesti 3h ja piti olla hämärässä. Pissa kuitenkin edelleen puhdas. Paineet lähtötasosta nousussa, että pitää ite tarkkailla noita särkyjä tms oireita.
Neuvola perjantaina ja katsellaan sitten..

Mut 9 pv laskettuun!!! :) toivottavasti ei mee ainakaan yli!!

T. Allu ja jvg 38+5
 
  • Tykkää
Reactions: Plamsu75 ja BeiBei
Äippäpoli käynti takana ja hyvillä mielin sieltä poistuin... Vauvan kokoarvioon sinne menin, ensin kätilö laitto mut käyrille, vauvan sykkeet olivat hyviä, välillä kyllä kävi alle 120, mut korkeimmillaan oli 159, ja keskimäärin oli 140, niinkuin ennenkin... Lääkäri kokeili kohdunsuuntilanteen, sormelle 1cm auki, 2cm pehmeää kaulaa jäljellä, eli varsin hyvä tilanne. Kokeili vauvan kokoa käsikopelolla ja sanoi, että normaali kokoiselta tuntuu ja ultratessa sai vauvan kooksi VAIN 3160g!!! Eli "pieni" vauva meille olisi tulossa, sanoi, että laskettuna aikana olisi n 3600g... Eli veljiinsä verraten on pieni! Kysyin vielä vauvan sukupuolta, ja sanoi ettei löydä mitään poikaan viittaavaa, joten kai se vaan on uskottava että tyttö sieltä tulee... IIIKS IHANAA!!! Pääsen niille mekko-ostoksille ;)

Onnittelut kaikille ketä en vielä ole onnitellut!!! ja ihania vauvantuoksuisia päiviä!

Mulla on nyt pää niin pökerryksissä, etten muuta osaa kirjottaa... :LOL:

tiggeri ja TYPY 36+6
 
VALTAVAN SUURET ONNITTELUT KAIKILLE VAUVAN SAANEILLE!!

:flower: :heart: On näitä uutisia ilo lukea =) ja samalla tulee kärsimätön fiilis, oi kun itsekkin pian sais vauvan maailmaan :heart: jännittää!!!!!!

viimeinen viikko laskettuun....jännä, kun osa ihmisistä sanoo, että onpas pieni maha ja osa taas sanoo isoksi ja laskeutuneeksi :whistle: joku taas sanoo, että ei ole vielä laskeutunut jne. jne. että mielipiteitä on monia :D hauska kyllä itse miettiä ja seurata oloa.....kyllä tää maha tarpeeksi iso ainakin itselle on ja omasta mielestä on laskeutunut ainakin sen verran että helpompi olla,syödä enempi ja painaa tuonne alas "mukavasti".... että tämmöistä. Joka ilta sitä jo alkaa miettiä, josko tänä yönä tulis lähtö?????? :D vaikka uskon, että tämä viikko tässä ainakin lyllerretään menemään tyytyväisenä.

Delila 39+0
 
Wau! Täällähän on paljon ihania vauvauutisia! Hurjasti onnea kaikille vauvansa saaneille :flower:!

Metis pähkäilin kanssa aikani kantoliinan ja kantoreppujen kanssa. Kaupoissa kävin koluamassa ja jotenkin en oikein tykännyt ideasta, että kantoliinassa on metritolkulla kangasta, jota pitää kieputella ympäriinsä... Reputkin tuntuivat vähän hankalilta. Niinpä päädyin Bumbaumel baby slingiin, joka on vaan ihan sellainen kankaasta tehty rinkula. Nettikeskusteluissa sitä kehuttiin nopsaksi käyttää ja koska se on pieni niin tulee kuskattua aina mukana, joten on käytettävissä. No, kokemus sen sitten vasta osoittaa sopiiko mulle. Tän kantoliinan saa tilattua netistä Lastenturvasta. Maksaa siellä vähän päälle 60 e postikuluineen (jos on kokoa XS tai L niin siellä oli joitakin värejä tarjouksessa). Mutta mä tilasin Saksasta (huckepacker.com), josta sama liina maksaa alta 40 e. Toimitusajaksi lupailtiin 2 viikkoa eli ei ole vielä tullut kun sen vasta tällä viikolla tilasin.

Miksalle tsemppiä huomiseen käynnistykseen!

Hanjalle ja kaikille muillekin, joilla laskettua aika on käsillä tai jo takana, koittakaa jaksaa vaikka tukalaa onkin. Ei voi enää mennä pitkään!

BeiBei mullakin on (vielä) kanssa vähän sama, että ei kiirettä, mutta laskettuun aikaan onkin vielä reilu 2 vkoa. Oishan se kiva saada pikkumies ihmeteltäväksi, mutta toisaalta tää raskaus on niin ihmeellistä ja jännittävää, että kivahan tätäkin on edelleen seurata. Ja kun suurella todennäköisyydellä on ensimmäinen ja viimenen lapsi niin jotenkin olo on vähän haikeakin kun pitää masusta luopua ;).

Tytymamma kuullostaa niiiin tutulta. Kuuma on, yöllä saa rampata vessassa, kyykyssä tai kumarassa ei voi olla, kävelyvauhti etanan ja kilpparin välimaastossa ja henki ei kulje. Mutta on tää silti niin ihanaa...

Plamsulle kanssa paljon tsemppiä tämän päivän sairaalakeikkaan. Toivottavasti toiveesi toteutuu :hug:.

AnnMaria 37+5
 
  • Tykkää
Reactions: miksa
Pitänee tutkailla tota bumbaumel baby slingiä koska en mäkään oo ihan kamalan innoissani siitä että sitä rättiä käännetään ympäri miljoonia kertoja, saati että mä tähmänäppi en varmaan edes osaa :D

Tsemppiä edelleen kaikille kasassa oleville!! Kaipa me kaikki jossain välissä lohkoillaan pariin osaan :D

Metis 41+1 (äh)
 
  • Tykkää
Reactions: miksa
Asia mistä täällä ei olla mielestäni keskusteltu on raskauden aikainen tupakoiminen. Ei sillä että siitä tarvis mitenkään erityisesti keskustella, koska luulen (toivon) tietäväni suurimman osan mielipiteen asiasta.
Mutta pakko oli tulla kertomaan vielä siitä eilisestä äippäpolikeikasta, että oli kyllä niin hirveä näky kun mentiin sinne sisään niin nähtiin tupakkapaikalla odottava äiti ja isä tupakalla. Tällä äidillä oli sairaalan synnytysvaatteet päällä jo ja maha pinkeenä pystyssä ja rööki huulessa!
En pysty käsittään! Oon itekin aikoinani polttanut, mutta mulle ei tulisi pieneen mieleen polttaa raskaana tai lasten aikana. Ja kuinka joku ihan oikeasti kehtaa olla siinä synnärin/ lasten kirurgian pääsisäänkäynnin edessä ne vaatteet päällä sauhuttelemassa! Eikö yhtään päätä pakota tai hävetä?
Ei siitä sit sen enempää :)

Miksalle onnea huomiseen jännään päivään!!

Ja mites Plamsulla meni? Toteutuiko toive ;) ?

Täällä meinaa pukata flunssaa. Toivottavasti menis pian ohi!

T. Allu ja jvg 38+6 huomenna poksuu!!!!
 
  • Tykkää
Reactions: Delila ja miksa
Niin ja kantoliinoista: Mä sain mun miehen veljen vaimolta sellasen kankaisen kantoliinan, joka on rinkulan mallinen. Mä ajattelin kokeilla käyttää sitä. Saan myöhemmin myös Manduccan.

Tämä mieheni veljen vaimo on käyttänyt erilaisia kantosysteemejä, ja hänellä näytti toimivan kaikki. Hänellä oli myös se liina jota kieputetaan vartalon ympäri, mutta mun mielestä se näytti mun kans tahmanäppeihin liian hankalta, että sitä en varmaankaan aijo kokeilla.

Että kyllä se on niin ihmisestä kiinni mistä tykkää ja mitä tulee oikeasti sitten käytettyä.
 
Voi vitsit, ku täällä synnytetty jo ihan urakalla!! Onnea kaikille valtavasti!:)

Onko kellään muulla näin juuri ennen synnytystä niinkin ikävää vaivaa, kun peräpukamat??
Aihh, mul nyt muutaman päivän vaivannut ulkoinen pukama,pieni, mut äkäsen kipeä!!
Kävin just hakee voidetta siihen ja toivoisinkin et saisin hoidettua tuon vaivan pois ennen synnytystä. Kuinka kipeet ne sitte onkaan synnytyksen jälkeen, huhhuh!

Muutoin voidaan hyvin ja paksusti. :) Olisin ihan valmis jo synnyttään, mut en uskokkaan et tulee ennen las.aikaa.
Odottavan aika on niin mielettömän pitkä!

Synnytys vähän mietityttää, ku pari tullut syöksyllä et toiv. kerkeen sairaalaan ja ihanaa olis saadamyös puudute ainakin ponnistusvaiheeseen. Se on se, mitä pelkään eniten! :( Kolme synnytystä meni niin etten kerennyt mitään saada..

Hyvää jatkoa viimemetrelle!!

-tuulihattu 39+3
 
Allu13 Samaa mieltä tuosta tupakoinnista, vaikken todellakaan halua ketään arvostella tai mitään, mutta toi on sellainen asia mikä kyllä keittää muakin. Valitettavan paljon vaan näkee ihmisiä lykkivän vaunuja/lasten rattaita tupakka huulessa :( oman terveyden laiminlyönti on jokaisen oma asia, mutta altistaa toiset sille niin ei ymmärrä :kieh:

kantoliinaa ajattelin kans käyttää mikäli vauva siinä viihtyy :) mulla on trikoinen liina....siihen on helpompi saada vauva, kun kankaiseen....ehkä isommalla vauvalla sit olis kankainen liina parempi, joka ei jousta ja veny.

Tuulihattu toi on ikävä vaiva :( oon huomannut saman, mut mulla ei kipeitä.....alkaa vaan vauva painaa sen verran tuonne alas, että pullistuu väkisinki vaikkei edes ummetus oo nyt vaivannut. Mä en ees jaksa hoitaa mitenkään ennen synnytystä tätä, kun tiedän et synnytyksessä kuitenki pullistelee :x

Tänne ei mitään uutta.....painaa jne.mut tää on tätä normaalia loppuraskautta :)

Kaikille jaksuja :wave:

Delila 39+1
 
Moikka!

Oli vaan pakko tulla tänne hymyilemään! Käväisin lääkärissä lapseni kanssa ja anoppi oli sillä välin toisen lapsen kanssa kotona. Anoppi oli siivoskellut eteistä ja vissiin löytänyt hieman epämääräisistä tavaroista koostuvan kassin sisältöineen. Kun tulin kotiin huomasin että sairaalakassini oli siististi tyhjennetty, tavarat paikoillaan ja kassi kaapissa :D En raaskinut sanoa mitään, hymyilin vain itsekseni. Nyt on kassi pakattu uudelleen... Tarkoitus oli kuitenkin anopilla hyvä!

Aatoksia ja muru 38+1
 
Aatoksia, ai kauhee! :O :LOL: Ajattele jos et olisi huomannu ja pitäny lähteä etkä löytäis sitä kassia mistään.. Ja rupea siinä sitten pakkaamaan uudelleen.

Minäkin sain vihdoin sairaalakassini pakattua, vaan hammasharja puuttuu!

Kantoliinan aion minäkin hommata, saa sitten EHKÄ rauhassa tehdä kotitöitä samalla kun vauva kulkee mukana :)

Yöt on alkanu olemaan tuskaa, en meinaa saada unen päästä kiinni ja aina kun kääntyy niin sattuu kohdun yläosaan.. Ja sitä vessaravaamista. Syömistä on pitäny rajoittaa, ettei syö enää neljän-viiden jälkeen, koska muuten on kun suomursu kun menee sänkyyn.

Ajatella, enää max 4 viikkoa niin meilläkin on pieni tuhisija.

Beibei & Ipanapa 37+6

Ps. Katsoitteko eilen Erilaiset äidit 2, ensimmäisen jakson? Aivan ihana, valoi kyllä luottoa että minäkin pärjään jos kerran tuo yksinhuoltaja-typykin :)
 
  • Tykkää
Reactions: Aatoksia
Huh, täällä pulssi hakkaa, kädet hikoaa eikä ajatuskaan luista sitten yhtään.. saa nähdä kuinka ensi yön kanssa menee, saanko nukuttua laisinkaan?!?

Kirjoittelen toisessa paikassa jossa odotellaan kaksosia ja siellä eräs äiti joutunut hätäsektioon ponnistusvaiheesta ja tehty vielä T-viilto vatsalle, HUI! Tuli kyllä sellainen olo, että ihan turhaan pelkään tuota suunniteltua leikkausta, kun toinen kokee tuollaista ja kirjoittelee kuitenkin ihan positiivisesti...

Jaksamisia kaikille odotukseen!! :)

Miksa ja viimeistä vuorokautta vatsassa olevat tuplat 38+3
 
Heipä, täällä tosiaan sektion labrat takana ja infokäynti äippäpolilla ohitse. Vauvan tilasta en ole yhtään sen viisaampi kuin ennenkään, eli pelkästään verikokeita, ja lappusten täyttelyä sekä leikkausinfoa piti sisällään tämä jorvin käynti. Perjantaina aamusella sitten mennään, ja torstaina iltapäivästä saan vielä tietää tarkempaa aikaa sectiolle. Toivotaan vain nt, ettei poju ala sieltä aikaisemmin "ulostautumaan".
Kolme yötä "jouluun" :D täällä siis.

Tuulihattu
täällä kanssa pari pientä peräpukamaa on kiusannut ajoittain, mutta onneksi on jo helpottanut, eikä enää kovin vaivaa.

Kantoliinasta
mulla on ostettuna Björn Borgin rintareppu ja sitten sellainen Lodgerin kantopussukka, joka on ns. kädettömän malli, eli helppo käyttää, ja vauva makoilee siinä ikäänkuin vatsan päällä kapalossa ja myöhemmin sitten saa olla istuvassa asennossa. Tuo on sellainen helppokäyttöine, eikä tarvi kieputella ja sitoa... Ajattelin, että se on näppärä ainakin tässä kotona touhutessa, ja vaikka koirien "pissalenkin" matkan. Katsotaan sitten, tuleeko tuota rintareppua käytettyä kuinka.

Uih Miksa, tsempit viime metreille!

Tupakoinnista itsekin raskaustestiin saakka tupakoineena ja heti positiivisen tuloksen saatuani lopettaneena tuntuu pahalta tuo odottavien äitien näkeminen tupakka huulessa. Sen verran sitä voisi ajatella tuota kallisarvoista pakettia, jota sisällään kantaa, ettei pienen elämän alkua sillä turhaa saastuttaisi. Noh, jokainen ajattelee tavallaan :|

Jänniä aikoja, joka kerta tänne tullessa jännittää, mitä uutisia on tullut, mukavaa!
Itse olen nyt niin onnellinen, tämä suunniteltu sektio on hyvä juttu, kun se nyt näin tulee niin parempi sitten suunniteltuna.

Tsemppiä meille kaikille! :heart:

Plamsu75 ja Pienimies 38+5
 
On nämä päivät vaan niin vaihtelevia! Monta päivää oon saanut nauttia energisestä olosta ja jaksanut touhuta kaikenlaista kotona..mutta tänään, heti aamusta voimaton olo. Väsyttää, mutta ei taitais uni tulla vaikka maate menis. Hengittäminen raskasta, päässä tuntuu kuin jokin lamppu olisi aamulla jäänyt syttymättä :attn: lisäksi joka paikkaa jomottaa. Kävely hidasta tepsuttelua, oikea jalka varsinkin sisäreidestä/nivusesta niin kipeä ettei jalkaa meinaa pystyä nostamaan. Ja alaselkä kipeä myös. Ärsyttää valtavasti tämmöinen olo, liekö kuinka monta päivää kestää. Viikonloppuna olisi pidettävä esikoisen synttärit: siivota pitää ja leipoa, mutta miten jos olo ei helpota.. :attn:

Sen verran sai väkipakoin tehtyä tänään, että silittelin vauvan sänkyyn petivaatteet valmiiksi. Vielä paikoilleen pitäisi laittaa :)

Tytymamma & murunen 37+1
 
Täällä ollaan kolmatta päivää käynnistyksessä. Eka vuorokausi meni ballongin kanssa. Siitä ei mitään hyötyä. Eilen aloitettiin cytotecit suunkautta. Nyt sit vain odotellaan. Jaksamisia kaikille vielä yhdessä koossa oleville :)

Mammuska 83 ja masukki 37+5
 
Tämään 39+0, enää viikko, mut maks 3 :)

Varasin eilen hetken mielijohteesta vyöhyketerapia ajan nlan suosittelemalta vyöhyketerapeutilta tälle päivälle. Kävin siellä ja oli iiiihanan rentouttavaa! Toiveena tietty olisi synnytyksen käynnistys. Tämä terapeutti sanoi kyllä että jos vauva on valmis syntymään, niin tämä voi auttaa, ja onkin auttanut osaa hänen asiakkaistaan. Mutta vaikka ei ole valmis, ja synnytys ei tästä lähde, niin hoidolla voi silti olla vaikutusta synnytykseen. Osa on sanonut että synnytys ollut lempeämpi.

Varaan varmaan uuden ajan jos menee yliajalle. Oli sen verta mukavaa.
Peukut nyt vaan pystyyn, että se lähtis näin helpolla :)

BeiBei toihan on hyvä toi sun piimähimo! Eikös tuolla joku sanonut että piimällä sais käynnistettyä synnytyksen, kun puhuttiin mitä kotikonsteja joku tietää tai on kuullut :D että sitä vaan, kun kerta mieli tekee..

T. Allu ja jvg 39+0
 

Yhteistyössä