Syyskuun Söpöliinit 2012 *Maaliskuussa*

Huomenta! Täällä käyty pe nt-ultrassa ja LA siirtyi viidellä päivällä eteenpäin. Mut kaikki ok. Niskaturvotustakin oli tooosi vähän. Elelen silti vanhojen viikkojen mukaan :) 5 päivää sinne tänne ei oo iso heitto. Työvaatteet kiristää jo siihenmalliin että täytyy huomenna käydä ostaa jotain uutta ja joustavaa päälle.

Pahoinvointi on väistynyt. Onneksi. Ihmiset menee ihan sekasin kun ollaan kerrottu raskaudesta :D mutta ihanaahan se on :) täällä oli jossain vaiheessa puhetta mahassa kuplimisesta? Ni oliko ne jotain vauvan liikkeitä tai nielaisuja? Itse tunsin sellasia perjantaina ja tuntui jännältä :)

Yritän olla vähän taka-alalla tässä kirjoittelussani ettei jää koukkuun. Sit käy elämä liian vaikeeks. Tuun kyselee jos mieltä jokin askarruttaa :)

Kusma rv13
 
Pitkästä aikaa taas vois vähän kirjotella! Lukemassa oon käyny päivittäin, montakin kertaa päivässä mut en oo sit jaksanu kirjotella mitään.

Syrän mulla kanssa tissit on kovat. Ihan muhkuraiset. Pelästyin jo yks päivä et nyt on sit rintasyöpä iskeny mut ei kai se nyt molempiin tisseihin tulis samaan kohtaan. Taitaa noi maitorauhaset vaan tuntua. Molemmat rinnat on siis kovat ja on kyllä tosi inhottavan tuntuset jos käsi osuu niihin ku käy suihkussa tai rasvailee. Yritänki olla koskematta koska musta tuntuu jotenki pahalle..

Jumppapallo mulla tää siis neljäs raskaus ja noissa edellisissä pahoinvointi on kestäny sinne 16-17 viikoille. Tästä pahoinvointi alko vasta n. 11 viikolla et saa nähä kauan kestää. Tosin paljon lievempää on nyt ku muissa. Eilen itseasiassa oli tosi hyvä päivä. Pysty syömäänki kunnolla et jospa se tästä. Muissa raskauksissa on pitäny oksennella todella paljon mut nyt vaan kaks kertaa. Eiköhän kaikilla mee vähän erilailla.

Äitiysvaatteet on käytössä. Oli joitain housuja edellisestä raskaudesta ja sit ostin yhet uudet. Ja ne on kyllä tuntunu paljon paremmalta jalassa ku normifarkut. Kai toi maha on jo vähän kasvanu.

Vauvakuumeesta ekaa ja tokaa ku alettiin yrittää ni sillon oli tosi kova vauvakuume. Oon aina halunnu kolme lasta mut tokan jälkeen olin pitkään sitä mieltä et tää oli nyt tässä. Sen takia onki isompi ikäero tokan ja kolmannen välissä. Sit alko kuitenki tuntuu siltä et pitäiskö vielä yrittää sitä kolmatta kuitenki. Sillon ei ollu varsinaista vauvakuumetta. Tehtiin vähän sillai tulee jos tulee fiiliksellä. Eikä sit koko raskausaikana ollu sellasta vauvakuumetta ku noista kahesta ekasta. Mut sit ku se nyytti synty ni mä olin sulaa vahaa ja oon ollu sen jälkeen.. niin ihana pieni prinsessa. Vauvakuume iski sit uudestaan välittömästi jo sairaalassa. Olisin voinu saman tien tehä neljännen. Silti olin taas kerran sitä mieltä et eihän me nyt neljättä voida tehdä. Mut näköjään sit voitiinki... Se vauvakuume vähän hiipu ja nyt ajatuksena oli se et täytyyhän se nyt kaveri tehdä tälle pienelle ku noi toiset alkaa olee jo niin isoja. Ei mulla nytkään ole mitään vauvakuumetta. Kai se vähän hiipuu ku on jo raskaana. Ja oon mäki monta kertaa miettiny et mitähän sitä taas tuli tehtyä. Mut niin oon miettiny joka raskaudessa. Sit ku raskaus menee pidemmälle ja varsinki sit ku se vauva on syntyny ni ei sitä enää ajattele sellasia. Sit on vaan niin onnellinen siitä pienestä.

En nyt muista mitä muuta ootte puhunu mut johan tästä tais romaani tullaki.

Leppoisaa sunnuntaita kaikille!

Aksuliina 14+4
 
Syrän: Normaalilta kuulostaa noi muutokset! Minulla samaiset muutokset rinnoissa alkoi esikoisesta vasta synnärillä, kun maito alkoi nousta, mutta nyt tosiaan n.rv10 jälkeen molempiin rintoihin on tullut kovat muhkurat ja aratkin ovat. Saunassa alkaa toinen rinta tiputtaa jo "maitoakin". Josta tulikin mieleen, että täytyisi käydä ostamassa parit uudet liivit, kun entiset on aika tiukat...:D Ei viitsisi vielä noita imetysliivejä käyttöön ottaa....:D
 
Heips pitkästä aikaa. Täällä on niin kova vilske ja vilinä että ei näissä jutuissa pysy perässä... :)

Adoralle halaus ja syvimmät osanotot. Olen todella pahoillani :( Vetää sanattomaksi.

Meillä on (toistaiseksi) kaikki ok, tuplat kasvaa ja samoin mun maha. Painoa ei kyllä ole tullut 600 grammaa enempää - which is nice, onhan tässä puolisen vuotta aikaa paisua....

Nt-ultra oli vkolla 12 ja sen jälkeen on ollu yks neuvolakäynti (terkkari + lääkäri) ja nyt vaan odotellaan seuraavaa terkkariaikaa. Rakenneultra varattu 24.4. Pötkylät on nyt noin 8 senttiä per tyyppi.

Mammahousut ja -hameet on käytössä, tavallisiin ei enää mahdu :) Tai mahtuu, mutta tuntuu inhottavalta. Olo on muutenkin tosi "ahdas" ja tukala, etenkin ruokailun jälkeen. Pitäis kai syödä vieläkin vähemmän kerralla. Ummetus on kamalaa, tähän ei tunnu auttavan mikään....

Sydän hakkaa ja hengästyttää vaikkei tee mitään. Kai tää kuuluu asiaan? Lentsu vielä pahentaa nyt ahdistavaa olotilaa.

Vointeja kaikille!

Marge + tuplat 14+5
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta!

Mikä ihme mua vaivaa? Väsyttää koko ajan niin paljon etten jaksa tehä yhtään mitään. Nukun töiden jälkeen illat ja just ja just jaksan tehä ruuan edes. En jaksa leikkiä esikoisen kanssa ja huono omatunto kun toinen kattoo ihan liikaa lastenohjelmia. Mies on kärttynen kun seksi ei tuu edes kysymykseen kun en yksinkertasesti jaksa edes itteeni liikuttaa suuntaan enkä toiseen. Mua huimaa melkein jatkuvasti ja monesti oon meinannu pyörtyä, silmissä sumenee ja siitä se lähtee. On ihan voimaton olo, paha olo koko päivän ja päälle vielä kurkku kipu ja välillä kovat juilinnat masussa, myös ylävatsassa. Sitten päätä särkee myös päivittäin ja välillä oikeesti tuntuu että sydämessä ois jotain häikkää kun joskus tuntuu että se jättää lyöntejä välistä tai en vaan saa henkee kunnolla, okei kuulostaa hölmölle mutta siltä tuntuu:( .

Ihmettelen vaan kun tää alko yht´äkkiä. Vielä viikko sitten olin tosi energinen ja jaksoin tehä kaikkea, tuntu että pahoinvointi oli helpottanu eikä väsyttänytkään enää niin paljon.

Tänäännkin ois hirvee into siivota ja tehä kaikkee kivaa lapsen kanssa. Aloin siivoomaan ihan rauhallisesti ja melkein heti tuli niin vetämätön olo ettei auttanu kun mennä sohvalle istumaan. Turhauttaa!!

Voiko kyse olla jostain vakavammasta? Onko muilla samoja oireita? Tiistaina ois neuvola että viiemstään siellä otan puheeks. Mietin kyllä jos ottaisin sairaslomaa muutaman päivän nyt alkuviikosta. Töissäkin on välillä ihan mahotonta olla. Teen vielä seisomatyötä niin ei millään jaksais olla jalkojen päällä.

Pelottavaa tämmönen.. Mulla oli ekassa raskaudessa raskaushepatoosi ja maksa/sappi arvot huiteli ties missä. Ajattelin että oisko tää sitä mutta neuvolassa sanottiin että tulee vasta ihan lopussa jos on tullakseen. Ettei vielä näin aikasilla viikoilla.. En tiiä.

Riikka&Niisku 13+6
 
aurinkoista sunnuntaita kaikille!

jumppapallo; pahoinvoinnista kommentoisin, mulla tuo kuvotus ja pahoinvointi ei kestänyt ku yhren viikon alkoi heti plussa testin tehtyäni viikkoja tuolloin hmmm 6+ jotain ja loppu 7+ jotain, hajut kuvotti ja yhren ainoan kerran tuli vain oksennettua, säikähdinkin tästä ku pahoinvointi loppu ku seinään. esikoista odottelen :)

syrän: täälä kans tissit välillä kovat ku kivet ja tulee mieleen silikoonitissit:LOL: kun ne tuntuu vaan olevan paikoollansa =) välillä nipistelee tosi lujaa varsinkin nännejä ja tuntuu että ne tahtois hypätä karkuun.

kaktuspiikki ihana kun sait grillattua täälä kans grillasin perjantaina =)

kakaa ja toukka 14+4
 
Pahoinvoinnista; minulla alko se silloin n. 7 viikolla massiivisena, kaameeta oksentelua ja julkisella paikalla varsinkin kaupoissa käyminen oli tuskaa, kaikki ihmiset ja ruuat haisi pahalle. Viikolla 9. oli ihme tauko, viikon sain olla oksentamatta, jonka jälkeen meno jatkui taas samana reippaana oksentamisena aina viikolle 14 asti. Nyt oli tässä yli 2 viikkoa taukoa, ja luulinkin pahoinvoinnin loppuneen kokonaan, mutta tänään aamulla taas tuli aamupalat ulos komeesti. Toivon sen kyllä olleen vaan ainutkertainen enää, että eiköhän tässä se pahoinvointi ole jo selätetty.. :) eli sanoisinpa, että minulla ainakin tuonne 14. viikolle kesti.

ON: miksi ihmeessä nää viikot etenee niin hitaasti! Kuun lopussa vasta seuraava neuvola ja rakenneultra ens kuun puolenvälin jälkeen.. Kun ei vielä liikkeetkään tunnu, masu alkanut tosin vähän pullottamaan ja varsinkin iltaisin kiva silitellä alamasussa tuntuvaa kovaa palleroa! :D Malttamaton hätähousu täällä!
Sit varmaan loppumetreillä toitotan, että menipä raskausaika nopeesti ;) Mutta nyt ei tosiaan siltä tunnu!

Wasabi ja masukki 16+3
 
Kiitos vastauksista, jotka liittyivät pahoinvointiin :)
Täällä olo ei ole lainkaan parantunut,mutta nyt tekisi kovasti mieli jugurttia. Pakko lähteä kaupasta ostamaan, jos se edes pysyisi sisällä. Eilen jugurtti ja mehujäätelö hieman paransivat oloa, samoin kuin kylmä hapollinen juotava.

Nyt jostain on iskenyt vielä kamala räkätauti tämän kaiken keskelle. Toivottavasti se menisi nopeasti ohi.

Hauskaa sunnuntain jatkoa kaikille :)

jumppapallo ja tuplat 12+1
 
Moi! Onko kellään ollut tuhruvuotoa? Tätä ollut jo alkuraskaudesta asti sillon tällöin tosi vaaleeta ruskeeta ja tulee vain pyyhittäessä. Ja mukana on vähän "ryynimäisiä" pisteitä. Ei oo tullu kysyttyä keltään että mistä tuo johtuu. Aina mietin että onko pylly jäänyt pyyhkimättä kakan jälkeen :D mut tuntuu aika vaarattomalta mut huolettaa silti ;( pe oli kaikki ok kuitenkin ja vihlasu kipuja löytyy :)

Kusma ja hattivatti rv13
 
kusma, mulla on ollut tuhruvuotoa ja välillä ihan veristäkin. Oon niistä ultrassa ja päivystyksessä ravannut, syytä ei tiedetä (ei sitä siis ultraa ja sisätutkimusta tarkemmin ole tutkittu), ja vaarattomaksi todettu, niin kauan kun pysyy kivuttomana ja niukkana. Ohi ovat aina menneet ja pikkuisella näyttänyt kaikki olevan hyvin.

Jumppapallo mulla pahoinvointia oli vaan jossain viikoilla 7-9 ja sitten meni ohi. Nyt saattaa joku asia kuvottaa tai tulla huono olo jos ei pitkään aikaan syö, mutta ei enää sellasta pahaa.

Mullakin on välillä tosi heikko olo, niin kuin Riikka90 kirjoittelit. Täytyy vaan keskittyä hengittelyyn ja istua. Tai jos liikaa vaikka juuri siivoaa innolla, niin voimat saattaa loppua yhtäkkiä ja täytyy vaan lepäillä. Päätä särkee kanssa paljon helpommin kun tavallisesti ja ilman särkylääkkeitä oon yrittänyt olla, se on kuitenkin sellasta pientä jomotusta vaan. En oo ajatellut, että ois mistään vakavammasta kyse, mutta täytyy sitä neuvolalääkäriltä ens viikolla kysellä...

Äitiysvaatteet on käytössä ja normaalit farkut ei kyllä enää menis. Löysiä paitoja pidän töissä, mutta välillä tuntuu, että masu alkaa niistäkin jo paistamaan läpi.

Guitar 16+5
 
viimein ilta :D

Päivä tuntunut pitkälle.. Vaikkakin kiva pv ollut. Aamulla lähdettiin kooko perheen voimin esikoisen peliä kattomaan ja sitten vähän ostoksille :) Sen jälkeen vielä pari tuntinen pihalla jne.. Nyt on väsy! Lapsissa vaan just päinvastainen vaikutus.. tuloksena aivan kaamee iltavilli :O

Riikka: Voisko osittain ainakin johtua raudan puutteesta? Itsellä oli pari viikkoa sitten aivan totaalisesti energiat hukassa. Mitään ei jaksanut. Käskettiin sitten ottaa isompi annosa rautaa niin ehkä vähän helpottanut.
Toisaalta taas kuopuksen odotusaikaan olin väsynyt ja ihan pökkyräinen muuten vaan, vaikka kaikki oli ok. veto oli aivan poissa ja tuntui että jokunen kk meni unessa päivästä toiseen rämpiessä.
Muistahhan syödä tarpeeksi usein, ettei verensokeri pääse liian alas :)
Tai sitten vaan kroppasi kertoo että tarttee huilia ja lepoa. On tärkeä tehtävä meneillään ;)

Äitiysvaatteista tais Syrän kysellä.. Täällä omat farkut juuri pesty kaapin perälle.. Mahtuvat vielä kiinni, mutta painavat inhottavasti. Muutamia paitoja olen ostanut, mutta osa on semmoisia väljiä "ei äitiyspaitoja".

Pahoinvointi (mikä tässä raskaudessa ollut hyvin lievää) loppui joskus rv9 tienoilla.. Mutta edelleen pitää muistaa syödä säännöllisesti tai tulee heikotuksen olo ja vapina.

Adoralle :hug: ja lämpöisiä ajatuksia. Voimia teille ja kaikkea hyvää tulevaan.

Vauvakuumeesta:
Mulla se on jaksottain kroonisena :whistle:Välistä on hetkiä, että tuntui että ei enää, mutta sitten se taas iskee ihan puun takaa :O Ja ei lähe kuuoasta mitenkään. Tyttären syntymän jälkeen sairaalassa kävi jo mielessä että miks ei heti lisää :LOL: Mut eipä ollut meidän käsissä ja venyi "vähän".

Itsellä ollut pari pv tosi voimakkaita menkkakipuja. Ja pikkuisen liikeet tuntuu enemmän semmoisille venytteleville ja möyriville.. Ja tuntuu jotenkin häijyltä kohdussa.
Myös alaselkä alkanut ilmoitella itsestään : /

danjuska ja manna 15+4
 
vauvakuumeesta: On ja jyllää KOVAA!=)Oottelen tosi innolla syyskuuta, synnytystä ja että pääsen näkemään pienen tulokkaan!Hoivaamaan ja hellimään.Ajattelen vauvaa paljonkin, kaikkea mitä uusi tulokas tuo mukanaan.Mille se tuoksuu, miltä tuntuu pitää häntä sylissä, imettää, vaihtaa vaippaa ja pitää kainalossa sohvalla :heart:
Vauvakuume on vaivannut esikon syntymästä lähtien joten voitte varmaan kuvitella kuinka onnellinen olen tästä raskaudesta!Esikkohan on jo 3 vuotta:)

Viikot vierivät nyt nopeampaan kuin ihan alussa.Olen levollisempi raskauden suhteen ja olen jopa vaatteitakin jo ostanut ison säkillisen.Muut hankinnat, rattaat,sänky,rintapumppu ja hoitopöytä sitten lähempänä kesää jos tässä nyt malttaa sinne asti:)

Tunteet ailahtelevat jonkin verran vieläkin mutta ovat ehkä himpun verran tasaantuneet.Välillä saatan vetää herneen nenään jostain aivan mitättömästä asiasta...
Tuolla FB:n puolella olikin keskustelua siitä miten ne tunteet ovatkin pinnassa ja kerroin tän ruoka episodin, tältä viikonlopulta: vedin hillittömät kilarit miehelleni joka pilasi syönti hetkeni juuri haetulta ruokani kanssa kysymällä että paljonko ruoka maksoi.Aloin selittää että etkö ymmärrä että mulla on OIKEASTI KOVA NÄLKÄ ku mulla on sen ja sen kokonen vauva mahassa, et tajuakko??raivosin ihan hillittömästi tarvettani syödä ja ruokkia vauvani ja olin heittää äijän autosta ulos!Kruunasin kohtaukseni puhkeammalla vuolaaseen itkuun ja sanomalla että luulekko että musta on kiva olla näin hormoneissani!:DDDMies lohdutteli siinä ja totesi lopuksi että oot kyllä aika erikoinen
Mies ihan mielenkiinnosta siis kysyi et paljonko maksoi ja kattoi mua silmät pyöreenä ku raivosin...:ashamed: Herkkä aihe tuo syöminen:whistle:

Danjuska:Kiva kuulla et jollain muullakin menkkakipuja, täällä myös melkein päivittäin.Tämä kans tykkää möyriä, venytellä ja tuuppia.Ei mitään perhosen sipsutuksia!:D

Myy ja vauveli 13+4
 
Olipas tänne tullut juttua, kun olin reilun viikon poissa. Kävin kyllä pari kertaa lukemassa mitä ehdin, että edes vähän pysyis mukana mistä on juteltu.

Adoralle
Jaksamista! :hug: Onneksi sulla on ennestään jo lapsia jotka tuovat edes vähän lohtua. Ei silti toivoisi huonoja uutisia kenellekään.

Tervetuloa uudet mukaan! :)

Siitä ns. poikaviivasta oli juttua. Mulla oli sellainen esikoisen raskaudessa. Viiva kiersi navan ja muodosti nk. pippelin. Tyttö silti tuli, että se poikaviivasta. :D

Mites tuo fb-ryhmään liittyminen?
Voisko joku ystävällinen kertoa joka tietää? Kiinnostais, mutta näkyykö se myös mun fb-kavereille mihin oon liittyny?

Mammavaatteita
on jo osittain käytössä. Niitä on pari laatikollista odottamassa ennestään. Sitten on käytössä ihan legginsit ja tunikat tms. Nytkin löysät, ohuet jumppahousut, jotka jää mahan alle ja pitkä t-paita. Kesäksi pitäis hankkia valkoiset pellavahousut ja hameita. Edelliset lapset kun ovat syntyneet marraskuussa ja helmikuussa niin ei pakkasilla paljon hamosia tullut pidettyä.

Myös tuplat pitäis hankkia kun ehdittiin myydä jo Easywalkerin tuplat pois. Ne oli kyllä tosi hyvät, mutta nyt ajattelimme hankkia Phil&Tedsit. Nuorempi on vauvan syntyessä jo n.2.5-vuotias, mutta meillä on kaksi koiraa lenkitettävänä, joten tuplat tulee kyllä tarpeeseen.

Oloista
. Lähinnä levottomat jalat ovat vaivanneet välillä iltaisin ja ajattelin hakea avuksi magnesiumia ennen kuin alkaa myös suonenvedot. Sitten on ns. raskausdementia. Oon ihan seko nykyään, tietäisittepä vaan. :D Muuten ei vielä ole ilmaantunut edes iskiasta mikä oli viime raskaudessa jo ennen kuin plussasin. Tosi vähällä siis olen toistaiseksi päässyt. Jopa täysin ilman pahoinvointia. :) Olen siis päätellyt, että masussani täytyy majailla kolmas tyttö. Pojasta olisin varmaan oksentanut niinkuin äitinikin.

Kertomista
on lykätty tämän riskiraskauden takia aiempaa pidempään eikä isomummu tiedä vieläkään. :whistle: Tänään kävimme nuoremman lapsen kummeilla kylässä ja heti eteisessä 4-vuotias tyttäremme ilmoitti ylpeänä ja kovalla äänellä: "Äidin masussa on vauva!" Eipä jäänyt epäselväksi heillekään. Oltaisiin kyllä kerrottu itsekin, mutta tyttäremme hoiti sen puolestamme.

Paino
on noussut raskauden alusta varmaan semmoiset 4kg. Eikä kyllä haittaa kun lähtöpaino oli niin alhainen. Joku 12-14 kg on aiemmin paino noussut raskauden aikana. Nyt on masu kasvanut aiemmin ja enemmän. Silloin aiemmissa raskauksissa ei ollut näitä mielitekoja...

Vauva lehti on tilattu ja vaihtuu myöhemmin takas Meidän Perheeseen.

Meikkaan hillitysti. Hiusten värjäystä vältän.
Väriä ja raitoja löytyy jo ennestään. Kestosävytteen voisin jossain välissä laittaa. Valmisruokia syödään ja olen antanut alle yksivuotiaille purkkiruokia tilanteen mukaan. Olen tehnyt soseita aikanaan myös itse. Tehdään paljon ruokaa ja leivotaan itse. Asumme luhtitalossa, mutta varasin aarin kokoisen viljelypalstan taas ensi kesäksi. Olen toiselta ammatiltani puutarhuri. Meillä oli palsta viime kesänäkin ja kyllä kannatti. Vieläkin syödään omaa luomusatoa. =) Mietin jo mitä tänä vuonna laittaisi...

Liikkumisesta.
Olen tehnyt lähinnä koirien kanssa lenkkejä ja käynyt pari kertaa hiihtämässä. Sellaista hyötyliikuntaa ja satunnaisia kylpyläreissuja. =)

Meillä täällä Tampereella on neuvolalääkäri kolme kertaa raskauden aikana.

Unista.
Oon nähny kans ihmeunia. Kerran sain poikavauva joka painoi alle 3500g ja imetin häntä vasemmasta rinnasta. Oli kyllä todentuntuinen uni enkä voinut uskoa, että meille tulisi kahden tytön jälkeen vaaleatukkainen poika.

Menohaluja
rajoittaa myös lapset, mutta olemme pyrkineet miehen kanssa hoitamaan myös parisuhdetta. Käymme syömässä ja elokuvissa tms. Torstaina olemme menossa elokuviin, kun lasten kummi tulee vahtimaan lapsia. =)

Sitten lopuksi hyvät uutiset. Veren vasta-ainetaso oli pysynyt viimeksi kaksi viikkoa lukemassa 128 titteriä ja 41 iu/ml. Toivotaan, että pysyykin ja päästäis turvallisemmille viikoille. Yli 20 jolloin kohdunsisäiset verensiirrot HUSissa voidaan aloittaa. Aamulla taas verikokeeseen, jossa pitää käydä kahden viikon välein.
Alla lisää juttua tuosta Rh-immunisaatiosta, jos joku haluaa lukea.

Ihanaa kun vauva muistuttaa itsestään voimistuvilla liikkeillään. :heart:

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille! :)

Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim - ARKISTO

Yeppee ja Pikkuinen 16+1
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta mammat!

En ole jaksanut kirjoitella, kamala väsymys ollut viime aikoina. Pahoinvointi loppui siis jo viikon 13 tietämissä, mutta väsymys on vaan pahentunut... Menen tänään neuvolaan, katsookohan ne siellä hempan? Lisärautaa en kyllä halua alkaa vielä syömään, se voi olla alkuraskaudessa haitallista. Jos yrittäisi syödä rautapitoisia ruokia sen sijaan.

Rattaista olitte jo jutelleet. Meillä on esikoisella Brion Happyt ja voin kyllä lämpimästi suositella. Kevyet työntää, mutta pääsee kinosten läpi tukevilla pyörillä. Nyt vauvalle tulee samat vaunut käyttöön, se vauvan koppaosa on edelleen kuin uusi! Väri on haalistunut tosi paljon tällä hetkellä käytössä olevasta istuinosasta, se kyllä ärsyttää. Eli meillä on siis sellaiset vaunut, missä vauvankoppa vaihdetaan istuinosaan noin puolivuotiaana.

Painoa ei ole mulle tainnut vielä hirvesti tulla, sillä ruokaa ei mene normaaliin tapaan alas. Mielihaluja ei ole juurikaan mihinkään suuntaan, kun ennen raskautta kokkailin jatkuvasti kaikkia herkkuja mitä mieli teki. Eilen illalla mulla tosin teki mieli thai-ruokaa ja täällä tuppukylässä ei sellaisia rafloja todellakaan ole. Vihjasin sitten miehelle että tekis jotain thai-tyyppistä kun en jaksanut liikahtaa sohvalta, niin hän teki mulle munakkaan, heh =)

Nyt neuvolan suuntaan!

pienisieni 14+2
 
Heipä hei:wave:

Eileen en ehtinyt paljoa kirjootella kun lueskelin ensin kaikki jutut läpi ja sitten mieskin tuli jo suihkusta ja en tykkää olla koneella jos joku vieressä kyylää, oma kannettavani ei toimi tai toimii mutta akku on loppu ja koira järsi taas laturinjohtoa niin en enään uskalla sitä ruveta korjailemaan kun korjailtu jo monta kertaa räjähtää pian:kieh:

Mutta joo viikonloppu meni taas jotta hurahti, ja perjantaina tuli grillailtua :cool: mies naureskeli pikkuveljeni kanssa kun tulivat katsomaan grillaus touhujani jotta taitaa hormoonit hyrrätä ku lumihanges pitää grillata, siinä sitte mulkaasin vaan kiukkuusta päälle.:kieh:
Lauantaina ja sunnuntaina tuli käytyä kavereiden luona kyläs, vähän kyrpi lauantai ja sunnuntai aamuna kun tuli herättyä jo ennen seittemää ja ei meinannut uni tulla takaisin, mutta sain onneksi nukuttua sitten vähän pitempään.... Tänään kyllä olis väsyttänyt|O
Nyt on jalat ihan kipiänä kun tuli eilen rämmittyä lumihankes kun tehtiin koiranhäkkiin katosta, saavat koirat nyt olla pihalla päivisin kun olemme töissä, kivempi mennä kotiin kun ei ole sotkua, nassikka on niin kova tuohoamaan.

hmmm mun piti jotain kommentoida, joka jäi eilen kommentoimatta... niin Riikka90 puhuit tuosta kovasta väsymyksestä ja voimattomasta, voisiko olla hemoglupiini laskenut? se ainakin tulee mulla ekana mieleen, itsellä on aina ollu hyvä 149 hemoglupiini ja nyt viime neuvola käynnillä se oli laskenut 127, rautaa ei vielä tarvi ruveta syömään mutta D-vitamiinia ehrotti, ja kyllä nyt olen huomannut että väsymys iskee kuin salama yhtäkkiä rupiaa tuntumaan voimattomalta ja simahdan sohvalle yli helposti.

Kakaa ja Toukka 14+5
 
pienisieni kyllä ainakin täälä kahtoovat joka kerta hemoglobiinin neuvolassa,voithan sinä erikseen pyytääkkin jos eivät kato. riikalle kans suosittelisin että otat neuvolassa puheeksi sen väsymyksen,voi olla ihan normaalia "taudinkuvaan" kuuluvaa,mutta voi myös olla että on veriarvoissa jotain pientä häikkä esim. hempassa tai kilpirauhasarvoissa.

Mulla se v'symys on jo ohimennyttä,alussa se oli todella kauheeta kun ei jaksanu tehä yhtään mitään ja jos oli energiaa esim. imuroidsa,en jaksanu vetää koko kämppää,jäi imurointi aina kesken. Nyt on kyllä energiaa tehä vaikka mitä! Huono olokin on väistyny,se nyt ei mitään karseeta mulla ollukkaan,oisko 5 kertaa lentäny aamulla oksu,muta se öllötys oli kyllä 24/7. Nytkin vielä saattaa yökkäilyttää esim. roskiksen haju tai vessan pahat hajut :D mutta oksennus ei lennä sentään.

Joku kirjotti kovista rinnoista ja muhkuroista...täälä on kans huomattu sama ja todella arat nännit!! ei olekkaan vielä näin kipeet olleet. :kieh:

Mites teillä nuo himot ja hormoonit hyrrää tuolla makkarin puolella??:whistle: täälä ihan mahotonta...:ashamed: koko ajan tekis mieli ja ne k-18 unet ei helpota kyllä asiaa ollenkaan!! mieskiin on toista viikkoo yövuorossa :mad:

Sydänääniä on kuunneltu joka ilta,mahtavaa kun ne nyt löysin :heart: eilen kytkettiin tietsikan kajarit doppleriin,saatin kunnon basso tykitykset :LOL: ihmeen selvästi ja kovasti ne kuuluukin! tosin välillä istukan suhinat pukkaa päälle kun siinä edessä on.

Eipäs tänne sen kummempia,viikot on alkanu menemään tosi vauhikkaasti ja torstai sen kun lähenee... : /

Hyvää alkanutta viikkoa! :wave:

kaktuspiikki 15+2
 
Moi!

Jäin sairaslomalle, soittelen neuvolaan tossa puolen tunnin päästä. Jos kattosivat verensokerit ja hemoglobiinin. Ihan hyvä etten menny töihin, oon nukkunu koko päivän ja väsyttää koko ajan silti. En ois millään jaksanu olla töissä. Ruoka ei oikein maistu kun paha olo tulee aina kun ajatteleekin ruokaa...

No poks kuitenkin tänään. 14+0

Riikka&Niisku 14+0
 
kaktuspiikki: piti tulla kommentoimaan noista makkarin puoleisista himoista ja hormooni pyörreistä, itse näen melkeinpä joka yö noita K-18 unia :LOL:
Ja kokoajan on kiima aika päällä :LOL::ashamed: Mutta sitten välillä tulee sellaisia että miehen hempeily ei oikein kolahda ja joskus toki on se että väsymys vie voiton ja sanotaan vain hyvät yöt toisillemme...
Se mitä mies on nyt ruvennut seksin jälkeen naurattaa aivan yli lujaa ja ajattelen että tätäkö se nyt sitten on syyskuuhun asti, voi luoja:ashamed:, mies meinaan aina taputtelee vatsaani ja sanoo että isi se täälä vaan, ei mitään hätää. hahahahah voi luoja...

Nyt muutes tänään ollut taas menkkamaisia kipuja aamusta alkaen. Jotenkin niitä jo kaipasinkin, tiedän että ainakin sielä kasvaa paikat =)

Kakaa ja Toukka 14+5
 
  • Tykkää
Reactions: crimson80 ja Guitar
Te olittekin olleet aktiivisia viikonlopun aikana :) Sain just luettua kaiken enkä kyllä muista enää yhtään että mihin piti mitäkin kommentoida... ;)

Väsymystä on täälläkin, menen joka ilta viimeistään kympiltä nukkumaan ja uni tulee saman tien, sit posotetaan aamuun asti heräämättä ellei sitte hirvittävä pissahätä herätä - tuttua nykyään. Mulle tuli myös mieleen raudanpuute / huono tai alhainen hemoglobiini tuosta Riikan väsymyksestä.

Tissit... jep, en edes tiedä mitä tuohon sanoisi, kipeät on, turvonneet ja kovat. Ällöttävää. Uudet liivit kävin jo ostamassa ja pian haen toiset, jotkut oikeen supertukevat ja hyvät, maksoi mitä maksoi.

Yeppee: hienoa ettei vasta-ainearvot ole kohonneet tuosta. Minulla myös se negatiivinen veriryhmä ja tähän mennessä ei ole löydetty vasta-aineita verestä. Täytyy toivoa ettei koskaan löydykään.

Minä aion mennä torstaina parturiin ja raidoittaa tyven pois. Ja samoten aion värjätä kulmakarvat. Nyt riitti tämä homssuisuus..

Jahas, huomenna onkin sitten tasan 13 raskausviikkoa täynnä ja lähdetään 14 viikolle. Samaa mieltä Wasabin kanssa, aika MATELEE! Tuntuu että tähän mennessä sitä on oltu raskaana jo ikuisuus ja silti vasta näin pienillä viikoilla... Edelleenkin hieman epätodellinen olo, kun kerran mitään muita tuntemuksia ei ole kuin väsymys ja rintojen kipeytyminen.. Koska niitä liikkeitä voi ekaa kertaa raskaana oleva tuntea??

Vanilla Whip (12+6)
 
  • Tykkää
Reactions: Yeppee
Vanilla Whip Mä tunsin kuplintoja ekan kerran tuos helmi-maaliskuun vaihteessa neljänä päivänä, mutta sitte niitä ei oo nyt tuntunu, eilen illalla luulin tuntevani jotain ihan liikettä mutta en ole siitä ihan varma oliko Toukan liikkeitä, kun tuntuivat aina silloin kun en niin keskittynyt siihen, ja sitten kun oikein odotin liikkeitä niin ei tuntunut ollenkaan mitään. Mutta siis mullakin eka raskaus kyseessä ja viikkoja nyt 14+5, oon lukenut että monesti tuolla rv 17 ne rupiaa tuntumaan...itse olen ainakin sillä mielellä liikkeiden kanssa että kyllä ne sieltä johnakin vaiheessa rupeavat tuntumaan pitää vain malttaa odottaa =) Ja oon ihan varma että sitten kun masuasukit oikein kunnolla rupeavat tuola yksiössään jammaileen ja potkimaan niin sitten valitamme kun potkitaan kokoajan kylkiluihin ja nukuttuakaan ei saa kun vaavi riehuu masussa. Joten Vanilla Whip kannattaa ottaa asia positiivisella kannalla ja nauttia vielä hyvin nukutuista öistä koska pian sitten voi ollakkin että yö unet jäävät vähemmälle masuasukin jammailessa =)
Mutta siis olisihan se tosi ihanaa jos vaavi sieltä jo vähän potkisi.

kaktuspiikki ÄLÄ MITÄÄN!:LOL: siis hohhoh.

Kakaa ja Toukka 14+5
 
Heibo mamit!

Mie oon täysin samaa mieltä tuosta ajan matelusta! Ehkä se jossaki vaiheessa lähtee sitten kiitämään, ja sitten kauhistellaan ku ollaanki jo pitkällä, mut nyt tuntuu että ei kulu millään.. :) Mulla on maha kyllä kasvanut jonkin verran, ja pieniä hipaisuja tuntunut muutaman kerran, mut jotenkin sitä odottaa niitä selkeitä liikkeitä, että tulis taas konkreettinen olo että raskaana ollaan, vaikea selittää mutta ehkä joku sai ajatuksesta kiinni :) Ultraankin päästään vasta vapun jälkeen, höh!

Huoh, tällä lähti mies ulkomaille työreissuun, ja täytyy sanoa että en kyllä osannu varautua tälläiseen.. Oon kyllä muutenkin hitto vie varmaan maailman herkin ja tunteellisin ihminen, mutta phuhhuhhuijakkaa, tää raskausaika kyllä tekee tästä ikävästä miljoona kertaa kovemman :'( Yrittäny koko aamun toitottaa itelleni että onhan näistä aiemminkin selvitty, mutta ei nyt tunnu mikään lohduttavan.. Hirveän vaikea tarttua edes mihinkään tekemiseen, lapsetkin kattoo varmaan että mitä tuo akka vollottaa koko ajan :ashamed:

Tulipa omanapaista kitikitiä..

Pau ja Tyyppi 14+4
 
Terve taas

Tuli siis aamulla käytyä neuvolassa ja meinasin saada sydänkohtauksen, kun terkkari pitkän, siis todella pitkän etsinnän jälkeen ei onnistunut saamaan vauvan sydänääniä kuulumaan. Olin ihan paniikissa ja mielessä vilisti kauheita ajatuksia, mutta onneksi lääkäri pystyi ottamaan minut heti ultraan naapurihuoneeseen ja maha-asukilla olikin kaikki hyvin, huh. Kyllä säikäytti!

Työnteko ei hirveästi kiinnostanut tämän episodin jälkeen, käväisin vaan haukottelemassa työpisteellä ja tulin kotiin aikaisin :)

Väsymyksestä Hemoglobiini mulla oli ollut pari viikkoa sitten 127, joten uudelleen sitä ei nyt otettu. Väsyttää kyllä ihan pirusti... Täytyy nyt kai omatoimisesti alkaa syömään rautapitoisia ruokia, hmm mitähän niitä olisi? Lihaa ei tee mieli, maksaa tekisi mieli, mutta sitä ei saa syödä.

Kakaa Repesin kans tolle sun miehen kommentille "Isi vaan täällä", heh...

pienisieni 14+2
 
Hemoglobiinista: Meillä on neuvolassa ihme terkkari kun ei juuri koskaan ota hemppaa! Edellisessäkin raskaudessa mun piti joka kerta kysellä että joko nyt otettas se ja sano vaan,että ei nyt ole tarvista! Sitten kun viimein suostu ottaa niin olihan se matalalla ja rautakuurille jouduin. Yksi tuttavakin ihmetteli, mikä siinä on niin vaikeeta ku ei ikinä ota hemppaa. Eihän se oo kun sormenpäästä tippa verta ja liuska koneeseen..vaikka onko joku säästöhomma, en tiä mutta ärsyttää! :kieh:

Tänään on taas jomotellu nivusiin ja alamahaan..turvottaakin niin hemmetisti taas pitkästä aikaa! Maha näyttää jättiläiseltä ku on niin turvoksissa :D

Nyt on vähän sellanen vaihe raskaudessa,että aika vaan matelee eikä oikein mitään konkreettista todistetta ole raskaudesta. Maha näyttää vaan lihavalta eikä liikkeitäkään vielä tunnu..mitä nyt muutaman kerran on kuplinu..

Neuvolaan yritin soitella aikaa, mutta enpä saanu sieltä ketään kiinni..huomenna uusi yritys. Ens neuvolassa varmaan kuunnellaan sydänääniä :heart:

Ois jo syyskuu ja sais vauvan syliin..ei jaksa odottaa!! :LOL:

terkuin Biba ja pikkunen 13+4
 
Taas oli äitipolin kontrollikäynti. Pääsi taas Hippusta ultrassa kattelemaan.
Kaikki näytti olevan kunnossa ja taas oli meno toisella päällä.
Lääkäri mittaili ja sanoi,et toinen painaa 125g tällä hetkellä. Keskikäyrää ainakin tällä hetkellä ja tasan viikkoja vastaavana.
Seuraavana olis rakenneultra 24 ens kuuta- olettaen et ei tule ennen sitä vuotoja.

Tillu&Hippu 15+2 :heart:
 

Yhteistyössä