Olipas tänne tullut juttua, kun olin reilun viikon poissa. Kävin kyllä pari kertaa lukemassa mitä ehdin, että edes vähän pysyis mukana mistä on juteltu.
Adoralle Jaksamista! :hug: Onneksi sulla on ennestään jo lapsia jotka tuovat edes vähän lohtua. Ei silti toivoisi huonoja uutisia kenellekään.
Tervetuloa uudet mukaan!
Siitä ns.
poikaviivasta oli juttua. Mulla oli sellainen esikoisen raskaudessa. Viiva kiersi navan ja muodosti nk. pippelin. Tyttö silti tuli, että se poikaviivasta.
Mites tuo fb-ryhmään liittyminen? Voisko joku ystävällinen kertoa joka tietää? Kiinnostais, mutta näkyykö se myös mun fb-kavereille mihin oon liittyny?
Mammavaatteita on jo osittain käytössä. Niitä on pari laatikollista odottamassa ennestään. Sitten on käytössä ihan legginsit ja tunikat tms. Nytkin löysät, ohuet jumppahousut, jotka jää mahan alle ja pitkä t-paita. Kesäksi pitäis hankkia valkoiset pellavahousut ja hameita. Edelliset lapset kun ovat syntyneet marraskuussa ja helmikuussa niin ei pakkasilla paljon hamosia tullut pidettyä.
Myös
tuplat pitäis hankkia kun ehdittiin myydä jo Easywalkerin tuplat pois. Ne oli kyllä tosi hyvät, mutta nyt ajattelimme hankkia Phil&Tedsit. Nuorempi on vauvan syntyessä jo n.2.5-vuotias, mutta meillä on kaksi koiraa lenkitettävänä, joten tuplat tulee kyllä tarpeeseen.
Oloista. Lähinnä levottomat jalat ovat vaivanneet välillä iltaisin ja ajattelin hakea avuksi magnesiumia ennen kuin alkaa myös suonenvedot. Sitten on ns. raskausdementia. Oon ihan seko nykyään, tietäisittepä vaan.
Muuten ei vielä ole ilmaantunut edes iskiasta mikä oli viime raskaudessa jo ennen kuin plussasin. Tosi vähällä siis olen toistaiseksi päässyt. Jopa täysin ilman pahoinvointia.
Olen siis päätellyt, että masussani täytyy majailla kolmas tyttö. Pojasta olisin varmaan oksentanut niinkuin äitinikin.
Kertomista on lykätty tämän riskiraskauden takia aiempaa pidempään eikä isomummu tiedä vieläkään.
Tänään kävimme nuoremman lapsen kummeilla kylässä ja heti eteisessä 4-vuotias tyttäremme ilmoitti ylpeänä ja kovalla äänellä: "Äidin masussa on vauva!" Eipä jäänyt epäselväksi heillekään. Oltaisiin kyllä kerrottu itsekin, mutta tyttäremme hoiti sen puolestamme.
Paino on noussut raskauden alusta varmaan semmoiset 4kg. Eikä kyllä haittaa kun lähtöpaino oli niin alhainen. Joku 12-14 kg on aiemmin paino noussut raskauden aikana. Nyt on masu kasvanut aiemmin ja enemmän. Silloin aiemmissa raskauksissa ei ollut näitä mielitekoja...
Vauva lehti on tilattu ja vaihtuu myöhemmin takas Meidän Perheeseen.
Meikkaan hillitysti. Hiusten värjäystä vältän. Väriä ja raitoja löytyy jo ennestään. Kestosävytteen voisin jossain välissä laittaa. Valmisruokia syödään ja olen antanut alle yksivuotiaille purkkiruokia tilanteen mukaan. Olen tehnyt soseita aikanaan myös itse. Tehdään paljon ruokaa ja leivotaan itse. Asumme luhtitalossa, mutta varasin aarin kokoisen
viljelypalstan taas ensi kesäksi. Olen toiselta ammatiltani puutarhuri. Meillä oli palsta viime kesänäkin ja kyllä kannatti. Vieläkin syödään omaa luomusatoa. =) Mietin jo mitä tänä vuonna laittaisi...
Liikkumisesta. Olen tehnyt lähinnä koirien kanssa lenkkejä ja käynyt pari kertaa hiihtämässä. Sellaista hyötyliikuntaa ja satunnaisia kylpyläreissuja. =)
Meillä täällä Tampereella on neuvolalääkäri kolme kertaa raskauden aikana.
Unista. Oon nähny kans ihmeunia. Kerran sain poikavauva joka painoi alle 3500g ja imetin häntä vasemmasta rinnasta. Oli kyllä todentuntuinen uni enkä voinut uskoa, että meille tulisi kahden tytön jälkeen vaaleatukkainen poika.
Menohaluja rajoittaa myös lapset, mutta olemme pyrkineet miehen kanssa hoitamaan myös parisuhdetta. Käymme syömässä ja elokuvissa tms. Torstaina olemme menossa elokuviin, kun lasten kummi tulee vahtimaan lapsia. =)
Sitten lopuksi
hyvät uutiset. Veren vasta-ainetaso oli pysynyt viimeksi kaksi viikkoa lukemassa 128 titteriä ja 41 iu/ml. Toivotaan, että pysyykin ja päästäis turvallisemmille viikoille. Yli 20 jolloin kohdunsisäiset verensiirrot HUSissa voidaan aloittaa. Aamulla taas verikokeeseen, jossa pitää käydä kahden viikon välein.
Alla lisää juttua tuosta Rh-immunisaatiosta, jos joku haluaa lukea.
Ihanaa kun vauva muistuttaa itsestään voimistuvilla liikkeillään. :heart:
Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille!
Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim - ARKISTO
Yeppee ja Pikkuinen 16+1